Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, είναι γεγονός ότι το 2022 έχει ξεκινήσει µουδιασµένα και θα είναι ένα µεταβατικό έτος. Ωστόσο, οι ευκαιρίες που θα ανοίξουν το επόµενο διάστηµα από τον Αναπτυξιακό Νόµο, το Ταµείο Ανάκαµψης και το Πρόγραµµα Αγροτικής Ανάπτυξης, ίσως µπορέσουν να αντισταθµίσουν και τις δυσκολίες που εγείρουν οι αυξηµένες τιµές που παρατηρούνται στα µηχανήµατα. Αυξήσεις που σύµφωνα µε το ρεπορτάζ κυµαίνονται µεταξύ 8-12% για τα µεγάλα τρακτέρ και για τα µικρά µεταξύ 12-20% σε σχέση µε τους τιµοκαταλόγους του 2021. Το αρχικό λοιπόν «µούδιασµα» αναµένεται να διαδεχθεί στο µέλλον µία έντονη επενδυτική ροή, καθώς:
Πρώτον, παρατηρείται ήδη κινητικότητα για τη δηµιουργία Οµάδων Παραγωγών για ένταξη στις επερχόµενες προκηρύξεις του νέου Αναπτυξιακού Νόµου αλλά και στην προκήρυξη ύψους 100 εκατ. ευρώ για την εκµηχάνιση συλλογικών σχηµάτων που δροµολογείται στα πλαίσια του Ταµείου Ανάκαµψης. ∆εύτερον, οι Νέοι Αγρότες του 2021 έχουν κατεβάσει απαιτητικά επιχειρηµατικά σχέδια, τα οποία για να υποστηριχθούν θα χρειαστεί ο εκσυγχρονισµός των µηχανηµάτων τους. Άλλωστε, δεν είναι λίγοι που έχουν προβλέψει τουλάχιστον 20.000 ευρώ επενδύσεις, για να λάβουν έξτρα µόρια. Τρίτον, οι µεµονωµένοι αγρότες που διατηρούν εκτατικές εκµεταλλεύσεις θα κοιτάξουν (ακόµα και εκτός των Σχεδίων Βελτίωσης του 2022) να επενδύσουν σε αγροτικά µηχανήµατα, µε την προοπτική των υψηλών τιµών παραγωγού.
Αύξηση 7,2% στις πωλήσεις το 2021
Κατά τη διάρκεια του 2021 η αγορά τρακτέρ σηµείωσε άνοδο πωλήσεων 7,2% στην Ελλάδα. Συγκεκριµένα, συνολικά στο 12µηνο Ιανουάριος – ∆εκέµβριος του 2021, σύµφωνα µε στοιχεία που παραχώρησε στην Agrenda ο Πέτρος Μάρτος, διευθυντής πωλήσεων στο κατάστηµα Θεσσαλονίκης της Παύλος Ι. Κοντέλλης ΑΕΒΕ, σε όλη τη χώρα πωλήθηκαν 3.034 γεωργικοί ελκυστήρες, έναντι 2.829 το 2020, από τους οποίους ποσοστό 72% κατέλαβαν τα ειδικά τρακτέρ (σ. σ. αµπελουργικά και δενδροκοµικά) και 28% της γενικής χρήσης. «Με βάση το αισιόδοξο σενάριο φέτος πάµε για πωλήσεις στη ζώνη των 2.000 τρακτέρ, ενώ υπάρχουν και κάποιες πιο απαισιόδοξες εκτιµήσεις, για µια τάξη µεγέθους µεταξύ 1.700 και 1.800 ελκυστήρων», σηµειώνει ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ, Σάββας Μπαλουκτσή. «Θα έλεγα πως δεν ελπίζουµε σε κάτι θεαµατικό µέσα στο 2022. Ίσα ίσα η αγορά θα είναι σε φάση αναµονής. Από εκεί και πέρα περιµένουµε ανάκαµψη το 2023», εκτιµά ο πρόεδρος του ΣΕΑΜ και µιλά για µια «δύσκολη χρονιά, συγκριτικά µε τις δύο προηγούµενες».
Για τον επόµενη προκήρυξη ο κλάδος ευελπιστεί πως οι µελέτες που θα υποβληθούν θα είναι αρκετά στοχευµένες από τους επενδυτές και καλά αξιολογηµένες, ώστε να µη χρειάζεται µετά την έγκριση να προβαίνουν σε εκτεταµένες τροποποιήσεις, που αργούν την υλοποίηση.
Πηγή: Agronews.gr