Η διαβίβαση των στοιχείων τους έγινε μετά την αποκάλυψη του κυκλώματος που είχε στήσει «φάμπρικα» για να περνούν με νοθεία τις θεωρητικές εξετάσεις υποψήφιοι πιλότοι. Οι αστυνομικοί της Υποδιεύθυνσης Οργανωμένου Εγκλήματος από την πρώτη στιγμή ήθελαν να αποκλείσουν το σενάριο να υπάρχουν εν ενεργεία πιλότοι που πήραν δίπλωμα με «λάδωμα» και για το λόγο αυτό έδωσαν έμφαση στη συλλογή όσο το δυνατόν περισσότερων στοιχείων προς αυτή την κατεύθυνση.
Συνολικά πέντε υποψήφιοι πιλότοι, οι οποίοι φέρονται να απευθύνθηκαν στο κύκλωμα -εντός του τρέχοντος έτους- για να πάρουν δίπλωμα, αποκαλύφθηκαν πριν προλάβουν να ολοκληρώσουν τα επαγγελματικά τους... σχέδια.
Καλά πληροφορημένες πηγές από την ΕΛ.ΑΣ. σημειώνουν, ωστόσο, στο ieidiseis ότι από τις συνομιλίες μεταξύ των μελών του κυκλώματος, που καταγράφηκαν από τον «κοριό» της Αστυνομίας, προκύπτει ότι σε προγενέστερο χρόνο υπήρξαν τουλάχιστον ακόμα 10 «πελάτες». Οι κατηγορούμενοι τους ανέφεραν στις μεταξύ τους επικοινωνίες και έτσι μέσω του «κοριού» οι αστυνομικοί κατάφεραν να καταγράψουν μέρος των στοιχείων τους.
Αστυνομικές πηγές εξηγούν ότι από τις συνομιλίες αφήνεται να εννοηθεί ότι οι 10 αυτοί υποψήφιοι πιλότοι πέρασαν τις θεωρητικές εξετάσεις με «λάδωμα», με τη… συνδρομή του κυκλώματος. Δεν κατέστη δυνατό, ωστόσο, να εξακριβωθεί εάν στη συνέχεια πέρασαν και τις πρακτικές εξετάσεις και εάν κατάφεραν τελικά να πάρουν δίπλωμα πιλότου.
Για το λόγο αυτό (και για παν ενδεχόμενο) τα στοιχεία των 10 αυτών ατόμων διαβιβάστηκαν στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για να συνεχιστεί ο έλεγχος και να αποκλειστεί η εκδοχή να υπάρχει χειριστής αεροσκάφους που πιλοτάρει, έχοντας περάσει με «λάδωμα» τις εξετάσεις. Ένα άλλο κρίσιμο σημείο αφορά στο χρονικό διάστημα κατά το οποίο δρούσε το κύκλωμα. Το βέβαιο για τις Αρχές είναι ότι η δράση του υπήρχε από τον περασμένο Ιανουάριο, κανείς όμως δε μπορεί να αποκλείσει το σενάριο της ύπαρξης μεγαλύτερου χρονικού «βάθους» (με απρόβλεπτες συνέπειες).
«Για να γίνει κάποιος πιλότος απαιτείται να περάσει πρώτα τις θεωρητικές εξετάσεις, οι οποίες είναι εξαιρετικά απαιτητικές. Εάν δεν περάσει τις θεωρητικές δε μπορεί να συνεχίζει στο πρακτικό μέρος της εκπαίδευσης. Η διαδικασία είναι δαπανηρή για τους υποψηφίους, οι οποίοι συνολικά δίνουν περίπου 50.000-60.000 ευρώ για να πάρουν το δίπλωμα, εάν φυσικά καταφέρουν να περάσουν τις εξετάσεις. Πρόκειται εντούτοις για ένα προσοδοφόρο επάγγελμα και αυτό είναι ένα σημαντικό κίνητρο για τους υποψηφίους. Πάντως, οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες δεν αρκούνται στην επίδειξη ενός διπλώματος για να προσλάβουν έναν πιλότο, καθώς υπάρχει μία συγκεκριμένη διαδικασία πρόσληψης και ένα κομμάτι εκπαίδευσης στα αεροσκάφη της εκάστοτε εταιρίας», σημειώνουν αστυνομικές πηγές.
Ο «σχολάρχης»
Ένας από τους βασικούς κατηγορουμένους της υπόθεσης είναι 69χρονος ιδιοκτήτης γνωστής Σχολής Πιλότων με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Ποιος ήταν ο ρόλος του; Αστυνομικές πηγές αναφέρουν ότι «σε περίπτωση που ο υποψήφιος για δίπλωμα πιλότου (σ.σ. «πελάτης» του κυκλώματος) ήταν εγγεγραμμένος σε Σχολή Πιλότων του εξωτερικού, τότε το κύκλωμα του χορηγούσε βεβαίωση σπουδών από τη Σχολή Πιλότων ιδιοκτησίας 69χρονου. Στο έγγραφο αυτό βεβαιωνόταν ψευδώς ότι ο υποψήφιος είχε διδαχθεί τη θεωρητική ύλη των μαθημάτων, προκειμένου να συμμετάσχει στις εξετάσεις που διοργάνωνε Κρατική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ευρωπαϊκής χώρας. Με τον τρόπο αυτό το κύκλωμα πετύχαινε να εξεταστούν στο εξεταστικό κέντρο της Κρατικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στην Ελλάδα υποψήφιοι από άλλες χώρες που κατοικούσαν στο εξωτερικό, χωρίς να γίνεται αντιληπτή η δράση τους».
Η «φάμπρικα» ήταν τόσο καλά οργανωμένη, που λίγες ημέρες πριν τις θεωρητικές εξετάσεις 70χρονος, μέλος του κυκλώματος, πραγματοποιούσε δοκιμές με τους υποψηφίους για να διαπιστώσουν τη σωστή λειτουργία του εξοπλισμού τους, ενώ τους παρότρυνε να φορούν μακρυμάνικη μπλούζα ή πουκάμισο, ούτως ώστε να αποκρύπτονται και να μην εντοπίζονται οι οπτικοακουστικές συσκευές (κάμερες, «ψείρες» κλπ).
Κατά την ημέρα της θεωρητικής εξέτασης ο 70χρονος «δασκάλευε» τον εξεταζόμενο να σταθεί στο σωστό σημείο, ώστε μέσω της κάμερες που έφερε να πετύχει ακριβή οπτική επαφή με την οθόνη όπου προβάλλονταν οι ερωτήσεις.
Στη συνέχεια ακολουθούσε μονομερής συνομιλία μέχρι το τέλος της εξέτασης, με τον 70χρονο να λέει στον εξεταζόμενο τις σωστές απαντήσεις.
Τα μέλη του κυκλώματος χρησιμοποιούσαν μεταξύ τους κωδικές λέξεις για να μη γίνονται αντιληπτά στις Αρχές σε περίπτωση παρακολούθησής τους. Όταν έλεγαν «τηλεβοήθεια» εννοούσαν τη διαδικασία της νοθευμένης θεωρητικής εξέτασης, «μπιλάκι» ήταν το ακουστικό τύπου ψείρας, «μηχανήματα» ή «πράγματα» ήταν οι οπτικοακουστικές συσκευές (κάμερες κλπ), ενώ «μαύροι» ήταν οι χειριστές πιλότοι που έρχονταν για στην Ελλάδα για εξετάσεις από άλλες χώρες.
Όταν την Πέμπτη πραγματοποιήθηκε –κατά τη διάρκεια θεωρητικής εξέτασης- η αστυνομική επιχείρηση για τη σύλληψη των δραστών, δύο υποψήφιοι για απόκτηση άδειας χειριστή αεροσκάφους βρέθηκαν να έχουν τρυπήσει διαμπερώς τα πουκάμισα που φορούσαν, στο αριστερό μανίκι, όπου είχαν τοποθετήσει ειδική μικροκάμερα, την οποία είχαν κολλήσει με ταινία εσωτερικά του μανικού τους, ώστε να μεταδίδουν σε ζωντανή σύνδεση τις ερωτήσεις από τον υπολογιστή.
Επίσης έφεραν ακουστικά -«ψείρες»- στα αυτά τους, για να ακούν τις απαντήσεις.
Ο κάθε ένας από αυτούς είχε συνδεδεμένο το ακουστικό -«ψείρα»- με ένα κινητό τηλέφωνο, ενώ η μικροκάμερα ήταν συνδεδεμένη με άλλο κινητό από το οποίο είχε συνδεθεί στο διαδίκτυο για να μεταδίδεται «live» η εικόνα με τις ερωτήσεις.
16 «πελάτες»
Οι αστυνομικοί πέρασαν χειροπέδες σε πέντε μέλη του κυκλώματος ενώ ταυτοποιήθηκαν 16 υποψήφιοι πιλότοι.
Οι «πελάτες» του κυκλώματος ήταν κυρίως σπουδαστές Σχολών Πιλότων που είτε αδυνατούσαν να αποκτήσουν την εν λόγω άδεια μετά από αποτυχημένες προσπάθειές τους είτε δεν ήθελα να μελετήσουν τη θεωρητική ύλη των εξεταζόμενων μαθημάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες του ieidiseis, οι «εγκέφαλοι» προτιμούσαν τις εξετάσεις που διενεργούσε η πιστοποιημένη Κρατική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας συγκεκριμένης χώρας, διότι οι ερωτήσεις που έμπαιναν ήταν δημοσιευμένες σε διαδικτυακή πλατφόρμα και ως εκ του του τα μέλη της συμμορίας μπορούσαν να εντοπίσουν τις ορθές απαντήσεις.
Το κύκλωμα ενημέρωνε επίσης τους πελάτες του ότι υπήρχε και άλλος τρόπος απόκτησης διπλώματος «διά της πλαγίας οδού», με κόστος 25.000 ευρώ. Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είχε σημασία τι θα απαντήσει ο υποψήφιος στις εξετάσεις, διότι εξασφαλιζόταν η... επιτυχία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση –όπως έλεγαν οι «εγκέφαλοι» της οργάνωσης- η θεωρητική εξέταση των μαθημάτων θα λάμβανε χώρα στο Αμμάν της Ιορδανίας.
Πιο αναλυτικά, ως προς τον τρόπο δράσης τους (modus operandi) ακολουθούσαν την εξής μεθοδολογία:
Οι υποψήφιοι προσέγγιζαν τα μέλη της οργάνωσης, είτε μέσω τρίτων ατόμων, τα οποία προγενέστερα είχαν κατορθώσει να αποκτήσουν την εν λόγω άδεια με τον ίδιο παράτυπο τρόπο (διάδοση φήμης από στόμα σε στόμα «word of mouth»), είτε μέσω ατόμων τα οποία βρίσκονταν στον «χώρο» της αεροπλοΐας ως εκπαιδευτές υποψηφίων χειριστών-πιλότων.
Μέλος της οργάνωσης – συμμορίας ενημέρωνε τους υποψηφίους για τη μεθοδολογία την οποία ακολουθούσε, κατά την οποία θα τους καθοδηγούσε μέσω οπτικοακουστικών συσκευών, ώστε να επιλέγουν τις ορθές απαντήσεις.
Μάλιστα, η συμμορία προτιμούσε εξετάσεις πιστοποιημένης εταιρείας σε ευρωπαϊκή χώρα, καθώς οι ερωτήσεις των υποψηφίων ήταν δημοσιευμένες σε διαδικτυακή πλατφόρμα και ως εκ τούτου τα μέλη της συμμορίας μπορούσαν να εντοπίσουν τις ορθές απαντήσεις.
Σε περίπτωση δε, που ο υποψήφιος, ήταν εγγεγραμμένος σε Σχολή Πιλότων του εξωτερικού, η συμμορία του χορηγούσε βεβαίωση σπουδών από τη Σχολή Πιλότων μέλους της οργάνωσης που εδρεύει σε πόλη της Βόρειας Ελλάδας, στην οποία βεβαιώνονταν ψευδώς ότι είχε διδαχθεί τη θεωρητική ύλη των μαθημάτων, προκειμένου να συμμετάσχει στις εξετάσεις που διοργάνωνε η ανωτέρω εταιρία.
Με αυτό τον τρόπο, τα μέλη της συμμορίας επετύγχαναν να εξεταστούν στο εξεταστικό κέντρο της εταιρείας στην Ελλάδα υποψήφιοι αλλοδαποί υπήκοοι που κατοικούσαν στο εξωτερικό, χωρίς να γίνεται αντιληπτή η δράση τους.
Πριν την διεξαγωγή των θεωρητικών εξετάσεων, ο 70χρονος πραγματοποιούσε δοκιμές με τους υποψήφιους, ενώ τους υποδείκνυε είδη ρουχισμού που έπρεπε να φορούν ώστε να μην εντοπίζονται οι οπτικοακουστικές συσκευές. Ακολούθως, κατά την ημέρα της θεωρητικής εξέτασης, ο ίδιος κατεύθυνε τον εξεταζόμενο ως προς το σημείο που έπρεπε να σταθεί και του υπαγόρευε τις σωστές απαντήσεις.
Για τις μεταξύ τους επικοινωνίες τα μέλη της συμμορίας χρησιμοποιούσαν κωδικοποιημένες λέξεις όπως «τηλεβοήθεια», για να περιγραφεί η παράτυπη διαδικασία, «μπιλάκι» για να περιγραφεί το ακουστικό τύπου ψείρας και «μηχανήματα» ή «πράγματα» για να περιγράφουν οι οπτικοακουστικές συσκευές.
Με τον τρόπο αυτό τα μέλη της οργάνωσης πέτυχαν να χορηγήσουν άδειες επαγγελματία χειριστή αεροσκάφους σε τουλάχιστον 5 άτομα, με το συνολικό εκτιμώμενο περιουσιακό όφελος να ανέρχεται, τουλάχιστον σε 39.000 ευρώ, καθώς κάθε υποψήφιος κατέβαλε, κατά μέσο όρο, το ποσό των 7.800 ευρώ.
Επιπλέον διαπιστώθηκε ότι σε προγενέστερο χρόνο είχαν καταφέρει να χορηγηθούν άδειες χειριστή αεροσκάφους σε ακόμα 10 άτομα.
Προηγήθηκε κατάλληλη αξιοποίηση στοιχείων στο πλαίσιο ενδελεχούς προανακριτικής διαδικασίας και χρήσης ειδικών ανακριτικών μεθόδων, από τη συνδυαστική ανάλυση των οποίων προέκυψε η ύπαρξη επιχειρησιακά δομημένης εγκληματικής οργάνωσης – συμμορίας, η οποία τουλάχιστον από τον Ιανουάριο του 2023 δραστηριοποιούνταν στη νόθευση του αποτελέσματος της εξεταστικής διαδικασίας για την απόκτηση άδειας χειριστή αεροσκάφους με τη χρήση οπτικοακουστικού εξοπλισμού με σκοπό το οικονομικό όφελος.
Οι συλληφθέντες, με τη δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος τους, θα οδηγήθηκαν στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή, ενώ οι έρευνες για τη διακρίβωση και άλλων περιπτώσεων παράνομης απόκτησης άδειας χειριστή αεροσκάφους συνεχίζονται.
Πηγή: ieidiseis.gr