Σκηνές χάους στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια από το τεχνικό πρόβλημα στο σύστημα εναέριας κυκλοφορίας της Βρετανίας και της Ιταλίας.
Μεγάλη ταλαιπωρία υπέστησαν και θα συνεχίσουν να ζουν όπως όλα δείχνουν χιλιάδες επιβάτες πτήσεων μετά από ένα «τεχνικό πρόβλημα» που έπληξε τα συστήματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας του Ηνωμένου Βασιλείου και προκάλεσε χάος στα αεροδρόμια.
Οι επιβάτες έχουν κολλήσει στο ΗΒ αλλά και σε άλλες χωρές καθώς οι Εθνικές Υπηρεσίες Εναέριας Κυκλοφορίας (ΝΑΤS) περιόρισαν τον αριθμό των αεροπλάνων που προσγειώνονται λόγω προβλημάτων τα συστήματα ελέγχου.
Ο Nats είπε ότι επρόκειτο για «πρόβλημα σχεδιασμού πτήσεων» που είχε επηρεάσει την ικανότητα του συστήματος να επεξεργάζεται αυτόματα τα σχέδια πτήσης.
Αυτό σήμαινε «ότι τα σχέδια πτήσης έπρεπε να υποβάλλονται σε χειροκίνητη επεξεργασία, κάτι που δεν μπορεί να γίνει με τον ίδιο όγκο, εξ ου και η απαίτηση για περιορισμούς της ροής της κυκλοφορίας».
Μετά τη Βρετανία έπεσε το σύστημα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και στην Ιταλία. Το πρόβλημα εστίαζε στον τομέα της Ρώμης και στην ευρύτερη περιοχή της δυτικής Ιταλίας.
Και μπορεί η NATS να γνωστοποίησε ότι «εντόπισε και επιδιόρθωσε» το τεχνικό πρόβλημα που έχει προκαλέσει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες εκτεταμένες καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων που χρησιμοποιούν τον βρετανικό εναέριο χώρο, ωστόσο τα προβλήματα ίσως να κρατήσουν και μέρες.
Αναλυτικά η ανακοίνωση τη βρετανικής υπηρεσίας ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας
«Εντοπίσαμε και αποκαταστήσαμε το τεχνικό πρόβλημα που επηρέασε το σύστημα προγραμματισμού πτήσεων σήμερα το πρωί. Συνεργαζόμαστε τώρα στενά με τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια για να διαχειριστούμε τις πτήσεις που επηρεάστηκαν όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά. Οι μηχανικοί μας θα παρακολουθούν προσεκτικά την απόδοση του συστήματος καθώς θα επιστρέφουμε στην κανονική λειτουργία.
Το πρόβλημα με τον προγραμματισμό πτήσεων επηρέασε την ικανότητα του συστήματος να επεξεργάζεται αυτόματα τα σχέδια πτήσεων, πράγμα που σημαίνει ότι τα σχέδια πτήσεων έπρεπε να επεξεργάζονται χειροκίνητα, κάτι που δεν μπορεί να γίνει με τον ίδιο όγκο, εξ ου και η απαίτηση για περιορισμούς στη ροή της κυκλοφορίας.
Προτεραιότητά μας είναι πάντα να διασφαλίζουμε ότι κάθε πτήση στο Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει ασφαλής και λυπούμαστε ειλικρινά για την αναστάτωση που προκαλεί αυτό. Παρακαλούμε επικοινωνήστε με την αεροπορική σας εταιρεία για πληροφορίες σχετικά με το πώς αυτό μπορεί να επηρεάσει την πτήση σας».
Συνολικά 232 πτήσεις που θα αναχωρούσαν από τα βρετανικά αεροδρόμια ακυρώθηκαν, το 8% δηλαδή των συνολικών αναχωρήσεων, ενώ αντίστοιχα 271 πτήσεις που θα προσγειώνονταν στα αεροδρόμια της χώρας ακυρώθηκαν, που μεταφράζεται στο 9% των συνολικών αφίξεων. Αυτό σημαίνει ότι στη χώρα έχει ακυρωθεί μία στις 10 πτήσεις.
Η αναλυτής αεροπορίας Sally Gethin είπε ότι η διακοπή μετά το τεχνικό σφάλμα θα διαρκέσει για μέρες.
«Οι αεροπορικές εταιρείες θα έχουν μεγάλο πονοκέφαλο τώρα, φροντίζοντας τους πελάτες και επαναφέροντας τα αεροπλάνα σε κάποιο κανονικό πρόγραμμα ξανά», είπε στο BBC News.
«Πιστεύω ότι θα δούμε μεγάλη αναστάτωση τις επόμενες ώρες και αύριο, και νομίζω ότι για μερικούς ανθρώπους θα μπορούσε να υπάρξει μια αρνητική επίδραση στο τέλος αυτής της εβδομάδας».
Το αεροδρόμιο Χίθροου είπε αργά το βράδυ της Δευτέρας ότι τα δρομολόγια παρέμειναν σημαντικά διαταραγμένα, προσθέτοντας ότι όσοι ταξιδεύουν την Τρίτη θα πρέπει να επικοινωνήσουν με την αεροπορική τους εταιρεία πριν κατευθυνθούν στο αεροδρόμιο.
Το αεροδρόμιο Gatwick είπε ότι σχεδιάζει να πραγματοποιήσει κανονικό το πρόγραμμα σήμερα Τρίτη, αλλά συμβούλευσε τους επιβάτες να ελέγξουν την κατάσταση της πτήσης τους με την αεροπορική τους εταιρεία πριν μεταβούν στο αεροδρόμιο.
Το αεροδρόμιο Λούτον του Λονδίνου δήλωσε επίσης τη Δευτέρα το απόγευμα ότι οι πτήσεις στον εναέριο χώρο του Ηνωμένου Βασιλείου εξακολουθούν να υπόκεινται σε καθυστερήσεις και ακυρώσεις, και οι άνθρωποι θα πρέπει να επικοινωνήσουν με την αεροπορική τους εταιρεία για την κατάσταση της πτήσης τους.
Συγγνώμη ζητούν οι αεροπορικές
Αρκετά αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου, συμπεριλαμβανομένων των British Airways, Virgin Atlantic και TUI, επλήγησαν από καθυστερήσεις και ακυρώσεις τη Δευτέρα.
Η Βritish Airways είπε ότι υπήρξαν «σημαντικές και αναπόφευκτες καθυστερήσεις και ακυρώσεις» και ζήτησε συγγνώμη για την ταλαιπωρία που προκλήθηκε.
Έχει συμβουλεύσει τους πελάτες που ταξίδευαν με πτήσεις μικρών αποστάσεων να ελέγξουν ότι η πτήση τους συνεχίζει να τρέχει πριν κατευθυνθούν προς το αεροδρόμιο.
Η αεροπορική εταιρεία πρόσθεσε πελάτες που θα ταξιδέψουν τη Δευτέρα και την Τρίτη ενδέχεται να μπορούν να μεταφέρουν τις πτήσεις τους δωρεάν σε μεταγενέστερη ημερομηνία.
Η Ryanair είπε ότι αναγκάστηκε να καθυστερήσει ή να ακυρώσει ορισμένες πτήσεις και η Jet2 είπε ότι αναμένονται σημαντικές καθυστερήσεις σε όλες τις πτήσεις της από και προς το Ηνωμένο Βασίλειο.
Ανέφερε ότι οι επιβάτες για πτήσεις την Τρίτη θα πρέπει να ταξιδεύουν στο αεροδρόμιο κανονικά, εκτός εάν συνιστάται διαφορετικά.
Η Tui εξέδωσε την εξής συμβουλή προς τους πελάτες της: «Παρακολουθήστε τους πίνακες αναχωρήσεων ή τα email σας για περαιτέρω ενημερώσεις».
Η Virgin Atlantic είχε παρόμοιο μήνυμα- οι επιβάτες της προτρέπονται να ελέγχουν εκ των προτέρων την κατάσταση της πτήσης τους στον ιστότοπο της αεροπορικής εταιρείας.
Ο σκωτσέζικος πάροχος Loganair σήμανε συναγερμό, αναφέροντας ότι υπήρξε «αποτυχία σε όλο το δίκτυο της των συστημάτων ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας του Ηνωμένου Βασιλείου σήμερα το πρωί».
Μαρτυρίες
Βρετανίδα που εγκλωβίστηκε στη γαλλική πόλη Λιμόζ ανέφερε ότι ήταν «εφιάλτης» η προσπάθεια να βρει εναλλακτικές διαδρομές για την επιστροφή στην πατρίδα της.
Η τηλεοπτική παρουσιάστρια Gabby Logan έγραψε πως βρέθηκε καθηλωμένη στο αεροδρόμιο της Βουδαπέστης ενώ επέστρεφε από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Γυμναστικής.
«Μετά από σχεδόν 3 εβδομάδες μακριά από το σπίτι μου βρίσκομαι ώρες μακριά από την αγκαλιά της οικογένειάς μου και μόλις ενημερώθηκα ότι ο βρετανικός εναέριος χώρος είναι κλειστός. Μπορεί να μείνουμε εδώ για 12 ώρες. Καθόμαστε στο αεροπλάνο και περιμένουμε».
Ένας απογοητευμένος επιβάτης έγραψε στην πλατφόρμα X (πρώην Twitter): «Οι άνθρωποι στο αεροδρόμιο της Πάλμα έχουν κολλήσει από τις 9 το πρωί χθες! Χωρίς ξενοδοχεία και με πολύ λίγες ενημερώσεις από την Jet2. Δεν έχω ιδέα πότε θα φτάσουμε σπίτι».
Ένας άλλος πρόσθεσε: «Κόλλησα στην Πάλμα 18 ώρες! Έδωσαν κουπόνι φαγητού 20 ευρώ μετά από 2 ώρες στην ουρά. Δεν έχω σαφείς πληροφορίες, σχέδιο ή βοήθεια από το προσωπικό της Jet2».
Μέσα στο αεροδρόμιο της Πάλμα, οι άνθρωποι είναι ξαπλωμένοι στο πάτωμα και ακουμπούν στις τσάντες τους καθώς περιμένουν περισσότερες πληροφορίες.
Όπως μεταδίδει η Daily Mail, στη Μαγιόρκα οι τουρίστες κοιμούνται στους ορόφους του αεροδρομίου ή έχουν αναζητήσει ξενοδοχεία για να διανυκτερεύσουν λόγω του χάους που προκλήθηκε στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας από την κακοκαιρία.
Κόλλησαν και στη Σαντορίνη
Η Laura Roepstorff είπε στη MailOnline: «Αυτή τη στιγμή είμαστε κολλημένοι στο αεροπλάνο μας, ένα Easyjet Airbus A321 στη Σαντορίνη. Μας είπαν μετά την ολοκλήρωση της επιβίβασης ότι υπήρχε ένα πρόβλημα στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας και να παρακολουθούσαμε την κατάσταση τις επόμενες δύο ώρες για να δούμε τι θα προκύψει.
Επιβιβαστήκαμε στο αεροπλάνο στη 13:30 ώρα Ελλάδας και είμαστε ακόμα εδώ (στις 17:30, ώρα Ελλάδας). Η πτήση ακυρώθηκε αλλά το αεροδρόμιο δεν μας αφήνει να μπούμε στο αεροπλάνο.
Υπάρχουν μικρά παιδιά στην πτήση. Μας δόθηκε ένα κουτί με σάντουιτς και μερικά φλιτζάνια με νερό, αλλά όχι αρκετά για όλους τους επιβαίνοντες. Είμαστε ''αιχμάλωτοι' στο αεροσκάφος χωρίς να υπάρχουν διαθέσιμες ενημερώσεις για το τι θα κάνουμε».