Την πλήρης απομαγνητοφώνηση με τις συνομιλίες του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας λίγο πριν τη συντριβή του μοιραίου αεροσκάφους στο αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο έδωσαν στη δημοσιότητα οι Αρχές της Ιαπωνίας.
Τα κείμενα των απομαγνητοφωνήσεων αποκαλύπτουν τις συζητήσεις μεταξύ του πύργου ελέγχου του αεροδρομίου και των δύο αεροσκαφών -το ένα επιβατικό αεροσκάφος της Japan Airlines (JAL) και το άλλο ένα μικρότερο αεροσκάφος της ακτοφυλακής- που ενεπλάκησαν στη σύγκρουση.
Η απομαγνητοφώνηση από τον Πύργο Ελέγχου δείχνει ότι η επιβατική πτήση της JAL έλαβε άδεια προσγείωσης, ενώ το αεροπλάνο της ακτοφυλακής ενημερώθηκε να περιμένει σε ένα σημείο δίπλα στον διάδρομο προσγείωσης.
Η εντολή στο μικρό αεροσκάφος
Όπως φαίνεται από τις συνομιλίες, που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Μεταφορών της Ιαπωνίας, το πλήρωμα του αεροσκάφους της ακτοφυλακής επιβεβαιώνει την εντολή να παραμείνει δίπλα στον διάδρομο προσγείωσης στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας πριν από τη σύγκρουση.
Ωστόσο, ο κυβερνήτης του μικρότερου αεροσκάφους, ο οποίος ήταν ο μόνος από τους πέντε επιβαίνοντες που επέζησε από τη συντριβή, δήλωσε ότι εισήλθε στον διάδρομο μετά από άδεια, όπως είπε αξιωματούχος της ακτοφυλακής.
Από την άλλη και οι 379 επιβαίνοντες στην πτήση της JAL απομακρύνθηκαν με ασφάλεια.
Οι πιλότοι δεν ήξεραν πως το αεροσκάφος είχε πάρει φωτιά
Η είδηση έρχεται καθώς ο κρατικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας της Ιαπωνίας, NHK, μετέδωσε ότι οι πιλότοι της επιβατικής πτήσης της JAL αρχικά δεν γνώριζαν ότι είχε ξεσπάσει πυρκαγιά στο αεροπλάνο μετά τη σύγκρουση -παρά τις δραματικές εικόνες με το αεροπλάνο να τυλίγεται στις φλόγες.
Σύμφωνα με το ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο, που επικαλείται την Japan Airlines, η επικεφαλής αεροσυνοδός ήταν εκείνη που ενημέρωσε το πιλοτήριο ότι το αεροπλάνο καίγεται.
Σύμφωνα με τους κανόνες των περισσότερων αεροπορικών εταιρειών, τα πληρώματα καμπίνας έχουν την εξουσία να εκκενώσουν την καμπίνα σε ορισμένες καταστάσεις, όπως μία σοβαρή φωτιά.
羽田空港のライブカメラ映像
— どMなキョン𝕏 (@dom_kyon) January 3, 2024
明るさ上げて倍速再生させてみたんだけど
ニュースでの説明通り
先に海保のJA722Aが滑走路に侵入して停止しているところにJAL516便が着陸・衝突しているのがわかる pic.twitter.com/fCOBwmZ9ug
Τι ερευνούν τώρα οι Αρχές
Οι Αρχές ερευνούν τώρα τι ακριβώς συνέβη, συμπεριλαμβανομένου του πώς τα δύο αεροπλάνα κατέληξαν στον ίδιο διάδρομο, όπως γράφει το Sky News.
Ένα από τα πράγματα που ενδέχεται να εξετάσουν οι ερευνητές είναι μια ειδοποίηση προς τους πιλότους που ίσχυε πριν το ατύχημα, η οποία υποδείκνυε ότι ένα κομμάτι φωτεινών σηματοδοτών που ήταν τοποθετημένο στην άσφαλτο ως πρόσθετο μέτρο ασφαλείας για την αποφυγή εσφαλμένων στροφών, ήταν εκτός λειτουργίας.
Η αστυνομία του Τόκιο ερευνά επίσης μεμονωμένα κατά πόσον η ανθρώπινη αμέλεια θα μπορούσε να έχει συμβάλει στη συντριβή, σύμφωνα με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης.
«Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να υπήρξε ανθρώπινο λάθος», δήλωσε ο αναλυτής αερομεταφορών Χιρογιούκι Κομπαγιάσι, πρώην πιλότος της JAL.
«Τα αεροπορικά ατυχήματα πολύ σπάνια συμβαίνουν εξαιτίας ενός μόνο σφάλματος, οπότε νομίζω ότι και αυτή τη φορά υπήρχαν δύο ή τρία ζητήματα που οδήγησαν στο ατύχημα», τόνισε επίσης.
Μάρτυρες ενός θαύματος
Ο Σιγκενόρι Χιραόκα, επικεφαλής του γραφείου πολιτικής αεροπορίας του υπουργείου Μεταφορών, δήλωσε ότι η σύγκρουση σημειώθηκε όταν το επιβατικό αεροπλάνο προσγειώθηκε στον διάδρομο C - έναν από τους τέσσερις διαδρόμους του αεροδρομίου - από όπου ετοιμαζόταν να απογειωθεί και το αεροσκάφος της ακτοφυλακής.
Ο Rodger Whitfield, πρώην πιλότος, δήλωσε: «Νομίζω ότι πρώτα απ' όλα, πρέπει να πούμε ότι μόλις γίναμε μάρτυρες ενός θαύματος. Ο τρόπος με τον οποίο έβγαλαν όλους αυτούς τους επιβάτες από το αεροπλάνο είναι σχεδόν απίστευτος».
Οι επιβάτες του αεροσκάφους της Japan Airlines, το οποίο είχε φθάσει περίπου στις 5.47 μ.μ. τοπική ώρα από το αεροδρόμιο New Chitose στο βόρειο νησί Χοκάιντο, μίλησαν για τον τρόμο τους αφού άκουσαν το γδούπο της αρχικής πρόσκρουσης.
Πλάνα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσα από την καμπίνα έδειχναν πως οι επιβάτες μπορούσαν να δουν τις φλόγες στο πίσω εξωτερικό μέρος του αεροπλάνου μέσα από τα παράθυρα της καμπίνας καθώς αυτό συνέχιζε να κατεβαίνει στον διάδρομο αμέσως μετά τη σύγκρουση.
Τρομακτικές μαρτυρίες
Το πλήρωμα καμπίνας που οργάνωσε την εκκένωση προσπάθησε να διατηρήσει την ψυχραιμία των επιβατών, αλλά ζήτησε από όσους έφτασαν να πάρουν τις αποσκευές τους να αφήσουν τα πράγματά τους πίσω. Στη συνέχεια έσβησαν τα φώτα και η θερμοκρασία μέσα στην καμπίνα άρχισε να ανεβαίνει, δήλωσαν οι επιζώντες. Οι επιβάτες καθοδηγήθηκαν μέσα στο σκοτάδι και τον πυκνό καπνό από το πλήρωμα καμπίνας που κρατούσε φακούς.
«Ο καπνός άρχισε να γεμίζει το αεροπλάνο και σκέφτηκα: "Αυτό θα μπορούσε να είναι πραγματικά κακό"», δήλωσε ένας άνδρας επιβάτης. «Μια ανακοίνωση έλεγε ότι οι πόρτες στο πίσω και το μεσαίο τμήμα δεν μπορούσαν να ανοίξουν. Έτσι όλοι αποβιβάστηκαν από το μπροστινό μέρος».
Ζωντανά τηλεοπτικά πλάνα από την αρχική σύγκρουση έδειχναν ένα αεροσκάφος που ετοιμαζόταν να προσγειωθεί τη νύχτα πριν από μια έντονη πορτοκαλί λάμψη, με το αεροπλάνο να κυλάει στον διάδρομο προσγείωσης με φλόγες και καπνό να το ακολουθούν.
«Ένιωσα έναν κρότο σαν να είχαμε χτυπήσει κάτι και τραβήξαμε προς τα πάνω τη στιγμή που προσγειωθήκαμε», δήλωσε στο πρακτορείο ειδήσεων Kyodo ένας επιβάτης της πτήσης της Japan Airlines. «Είδα σπίθες έξω από το παράθυρο και η καμπίνα γέμισε με καπνό».
Ένας άλλος έγραψε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: «Για πρώτη φορά στη ζωή μου, ένιωσα ότι η ζωή μου βρισκόταν σε κίνδυνο. Καθόμουν στη θέση 45H του [Airbus] A350 και αμέσως μετά την τεράστια πρόσκρουση, φλόγες ξέσπασαν και από τα δύο φτερά. Μόνο η μπροστινή καταπακτή μπορούσε να ανοίξει και ενώ η καμπίνα είχε γεμίσει καπνό, διέφυγα με μόνο το κινητό μου τηλέφωνο στο χέρι».
Μια 47χρονη υπάλληλος γραφείου από την περιοχή Ota του Τόκιο δήλωσε στην εφημερίδα Yomiuri Shimbun ότι καθόταν στο κέντρο του αεροπλάνου όταν άκουσε έναν τεράστιο θόρυβο. Κοίταξε έξω από το παράθυρο για να δει καπνό να βγαίνει από τα φτερά, οπότε ένιωσε ζεστό αέρα γύρω από το πρόσωπό της.
Ο Anton Deibe, 17 ετών, ένας Σουηδός επιβάτης δήλωσε στην εφημερίδα Aftonbladet ότι «ολόκληρη η καμπίνα γέμισε καπνό μέσα σε λίγα λεπτά. Πέσαμε στο πάτωμα. Στη συνέχεια άνοιξαν οι πόρτες έκτακτης ανάγκης και πέσαμε πάνω τους». Πρόσθεσε: «Ο καπνός στην καμπίνα τσίμπησε σαν κόλαση. Ήταν μια κόλαση. Δεν είχαμε ιδέα πού πηγαίναμε και έτσι τρέξαμε έξω στο χωράφι. Ήταν χάος».
Μόλις το αεροσκάφος άδειασε από τους επιβάτες, πυροσβέστες από 110 πυροσβεστικά οχήματα αντιμετώπισαν την πυρκαγιά στο αεροπλάνο, το οποίο είχε λυγίσει στη μύτη του μετά την κατάρρευση του συστήματος προσγείωσης. Το αεροπλάνο είχε επίσης σπάσει στα δύο, με την ουρά του αεροσκάφους να έχει αποκολληθεί από την κύρια άτρακτο. Η πυρκαγιά κατασβέστηκε στις 8.30 μ.μ., σχεδόν τρεις ώρες μετά την αρχική πρόσκρουση.
Το υπουργείο γης, υποδομών, μεταφορών και τουρισμού και η εθνική επιτροπή ασφάλειας μεταφορών διερευνούσαν γιατί και τα δύο αεροπλάνα βρίσκονταν στον ίδιο διάδρομο. Ο Noriyuki Aoki, γενικός διευθυντής της Japan Airlines, δήλωσε ότι το επιβατικό αεροσκάφος «έγινε κατανοητό ότι έχει άδεια προσγείωσης».
Ο Χιρογιούκι Κομπαγιάσι, ειδικός σε θέματα αεροπορίας και πρώην πιλότος της Japan Airlines, δήλωσε στο τοπικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο NHK ότι οι επικοινωνίες μεταξύ του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και των αεροσκαφών θα βρεθούν στο επίκεντρο της έρευνας.
Είπε: «Είναι πιθανό ένα από τα αεροπλάνα να άκουσε λάθος τις οδηγίες σχετικά με τον διάδρομο προσγείωσης στον οποίο έπρεπε να προσγειωθεί». Το αεροπλάνο της ακτοφυλακής ετοιμαζόταν να πετάξει στο αεροδρόμιο της Νιιγκάτα στη δυτική ακτή της Ιαπωνίας για να παραδώσει προμήθειες μετά τον σεισμό της Πρωτοχρονιάς που στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 48 ανθρώπους.
Ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας, Fumio Kishida, επαίνεσε τα μέλη του πληρώματος, τα οποία πήγαιναν να βοηθήσουν τα θύματα του σεισμού.
Το αεροδρόμιο ανέστειλε τις πτήσεις εσωτερικού για την ημέρα, σύμφωνα με τον ιστότοπό του, αλλά οι περισσότερες διεθνείς απογειώσεις και προσγειώσεις εξακολουθούσαν να λειτουργούν. Η Airbus σε ανακοίνωσή της ανέφερε ότι στέλνει ειδικούς για να βοηθήσουν.