Το 2020 ήταν μία καταστροφική χρονιά για το σινεμά στη χώρα μας, όπως περίπου και σε όλο τον κόσμο. Η πτώση των εισιτηρίων έφτασε σχεδόν το 70%! Εδώ και δέκα μήνες οι κινηματογραφικές αίθουσες είναι κλειστές ή λειτουργούν κάτω από αυστηρά μέτρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι και να λειτουργούσαν, με τα υγειονομικά πρωτόκολλα, η πτώση θα έφτανε στο 60%, σύμφωνα με ανθρώπους του χώρου. Ταυτόχρονα, αρκετοί ιστορικοί κινηματογράφοι εξέπεμψαν SOS καθώς κινδύνεψαν με οριστικό λουκέτο.
Πάντως, όπως πιστεύουν οι επαγγελματίες του χώρου, το 2021 αναμένεται να βελτιωθεί η κατάσταση και ειδικά από το καλοκαίρι. Ωστόσο, ο «κυματισμός» της πανδημίας δείχνει ακόμη απειλητικός και παγκοσμίως φαίνεται ότι αναζητούνται εναλλακτικές λύσεις για την αναζωογόνηση του κινηματογράφου. Όμως δεν αρκούν οι τεχνοκρατικές λύσεις, οι πλατφόρμες, το διαδίκτυο… Είναι φανερό πλέον ακόμη και στους αμύητους ότι ο κινηματογράφος έχει ανάγκη από ταλαντούχους, εμπνευσμένους, ιδεολόγους και κυρίως με ανεξάρτητο πνεύμα, ανθρώπους. Καλλιτέχνες που θα περιφρονήσουν τους αριθμούς, τις απαιτήσεις των νεόπλουτων επενδυτών, τους τεχνοκράτες, τη σύντομη διασημότητα και όλα αυτά τα φαιδρά φαινόμενα της εποχής.
Οι πρώτες 10 ταινίες σε εισπράξεις Ας επιστρέψουμε όμως στις ταινίες που προτίμησε το ελληνικό κοινό, μέσα στη χρονιά της πανδημίας, αν και ορισμένα φιλμ πρόλαβαν στο τσακ τα μέτρα και την καραντίνα, σύμφωνα με τα στοιχεία του εγχώριου Box Office, που έκανε το αποκαρδιωτικό σκορ των 3,1 εκατομμυρίων εισιτηρίων έναντι των 9,5 εκατομμυρίων του 2019. Πρώτο σε εισπράξεις ήρθε το φιλμ «1917» του Σαμ Μέντες, με 258,770 εισιτήρια. Ένα πολεμικό δράμα αγωνίας, με δυνατή σκηνοθεσία και εξαιρετική τεχνική αρτιότητα (φωτογραφία, μοντάζ, καλλιτεχνική διεύθυνση) και ανέδειξε έναν ταλαντούχο πρωταγωνιστή, τον Τζορτ ΜακΚάι. Η ταινία εκμεταλλεύθηκε, κατά την προβολή της, και τις υποψηφιότητές της για Όσκαρ, ενώ τελικά κατέκτησε και το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Η ταινία προβλήθηκε πριν την υγειονομική κρίση.
Δεύτερη ήρθε η ελληνική κωμωδία «Χαλβάη 5-0», που πρόλαβε κι αυτή την καραντίνα, κάνοντας 220.820 εισιτήρια. Ο Μάρκος Σεφερλής, όπως αναμενόταν, κατάφερε να φέρει στις κλειστές αίθουσες σοβαρό κομμάτι από το πολυπληθές κοινό του, με την χοντροκομμένη φάρσα του.
Τρίτη, ακόμη μία ελληνική ταινία, που βγήκε την Πρωτοχρονιά του 2020, η ρομαντική κομεντί, τηλεοπτικής αισθητικής και αξίας, «Για Πάντα», με 142.220 εισιτήρια. Με τον Γιάννη Τσιμιτσέλη και την Κατερίνα Γερονικολού.
Τέταρτη, η πολυδιαφημισμένη ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν «Tenet» που έκανε πρεμιέρα, μετά από αναβολές, μέσα στο κατακαλόκαιρο και κατάφερε να προσελκύσει πάνω από 108.000 θεατές. Το θρίλερ φαντασίας του Νόλαν ξεκίνησε ιδιαιτέρως ικανοποιητικά αλλά έπεσε κατακόρυφα όταν αποκαλύφθηκε ότι ο ταλαντούχος και υπερφίαλος σκηνοθέτης έφτιαξε μία αλλοπρόσαλλη φούσκα, που έσκασε πολύ γρήγορα. Κρίμα τον πρωταγωνιστή, γιο του Ντένζελ Ουάσινγκτον, Τζον.
Πέμπτη, η εύθυμη περιπέτεια «Jumanji: Η Επόμενη Πίστα», του γνωστού κινηματογραφικού φραντσάιζ με Ντουέιν Τζόνσον, Τζακ Μπλακ κλπ, με 93.210 εισιτήρια. Αδιάφορο ποπκόρν που προβλήθηκε μέσα στα Χριστούγεννα πριν την κρίση.
Έκτο ήρθε το δράμα εποχής «Μικρές Κυρίες», με 74. 320 εισιτήρια. Ακόμη μία πετυχημένη μεταφορά του διάσημου ομώνυμου βιβλίου της Λουίζα Μέι Άλκοτ στη μεγάλη οθόνη, από την Γκρέτα Γκέργουικ και με ένα εξαιρετικό καστ.
Έβδομη, η χαριτωμένη νεανική-παιδική περιπέτεια «Ντούλιτλ», που προβλήθηκε μετά τα περσινά Θεοφάνια, με 71.150 εισιτήρια. Το πολυπληθές παιδικό κοινό ακολούθησε τη γνωστή ιστορία με τα αξιολάτρευτα ζωάκια και τον Δρ. Ντούλιτλ, που ενσάρκωσε ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ.
Όγδοη ήταν η γκανγκστερική περιπέτεια του εξπέρ στο είδος Γκάι Ρίτσι, «The Gentlemen», με 62.000 εισιτήρια, προλαβαίνοντας παρά τρίχα το κλείσιμο των σινεμά. Διασκεδάζοντας με το έγκλημα και με τον Μάθιου ΜακΚόναχι.
Ένατη, η έκπληξη της χρονιάς, η ταινία από την Αργεντινή, «Το Κόλπο του Αιώνα», σε σκηνοθεσία Αριέλ Γκουίνογκραντ, καθώς έπιασε 52.000 εισιτήρια, χωρίς διαφήμιση και μέσα στην πανδημία. Με αφορμή μία αληθινή ιστορία για μία απίστευτη ληστεία, ο Γκουίνογκραντ βάζει ψυχή και χιούμορ και κάνει ένα καυστικό σχόλιο για την οικονομική κρίση, τις τράπεζες, τον καπιταλισμό.
Δέκατο, το παιδικό «Οι Ευχούληδες 2: Παγκόσμια Περιοδεία», με 46.380 εισιτήρια. Και μόνο ο τίτλος ήταν ικανός να τραβήξει την πιτσιρικαρία.
Ένα Κατηγορώ και μια Μπαλάντα
Απ’ εκεί και πέρα, μέχρι την εικοστή θέση, ξεχωρίζουν οι ταινίες::
«Κατηγορώ» (40.450) του ακόμη αειθαλή Ρομάν Πολάνσκι, που μέσα από τη φημισμένη υπόθεση Ντρέιφους, μιλά για πολλά επίκαιρα θέματα, αλλά και την υπόθεση που σκιάζει το δικό του όνομα, έχοντας ως πρωταγωνιστή τον εξαιρετικό Ζαν Ντιζαρντέν.
«Μουλάν» (38.179), το γνωστό animation επέστρεψε ως ζωντανή δράση, με ηθοποιούς και σε μια μεγάλη παραγωγή, που, χωρίς να είναι κακό, σχεδόν απογοήτευσε σε σχέση με το πρωτότυπο της Disney.
«Τζότζο» (35.500), μία άνιση σάτιρα του ναζισμού του Τάικα Γουαϊτίττι, που έφτασε μέχρι τα Όσκαρ, αλλά το μόνο που απέμεινε ήταν ακόμη μία εξαιρετική εμφάνιση του Σαμ Ρόκγουελ.
«Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» (35.480), η μεγαλύτερη επιτυχία του ελληνικού σινεμά, καθώς έκανε πρεμιέρα σε μια αίθουσα λίγες ημέρες πριν το πρώτο κλείσιμο των κινηματογράφων, με μεταμεσονύχτιες προβολές στις οποίες υπήρχαν και όρθιοι! Ο νεαρόκοσμος, που αγαπά το σινεμά του Γιάννη Οικονομίδη, έτρεξε για να δει την τελευταία μαύρη κωμωδία, με τις υπερβολικές βωμολοχίες. Η ταινία επέστρεψε το καλοκαίρι, με τα μέτρα να μειώνουν τη διασκέδαση του κοινού.
Το 2020 θα μείνει στους ανθρώπους του κινηματογράφου σαν ένας εφιάλτης, μία καταραμένη χρονιά. Όλο το κύκλωμα του κινηματογράφου δεινοπάθησε, αλλά ελπίζει ότι θα επουλώσει τις πληγές και σύντομα το κοινό θα επιστρέψει στις αίθουσες και η μεγάλη οθόνη θα ξαναφωτιστεί με καλύτερες ταινίες.
Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 26 Δεκεμβρίου 2020 13:40
Επιστροφή στη μεγάλη οθόνη με 2 ευρώ. Η Γιορτή του Σινεμά είναι αύριο Πέμπτη 31 Οκτωβρίου.
Στις 31 Οκτωβρίου 2024, οι κινηματογράφοι σε όλη την Ελλάδα θα ανοίξουν τις πόρτες τους προσφέροντας εισιτήρια με κόστος μόλις 2 ευρώ για όλες τις προβολές, συμμετέχοντας στον εορτασμό της Γιορτής του Σινεμά.
Η πρωτοβουλία αυτή, που υλοποιείται για τρίτη συνεχή χρονιά, στοχεύει στην ενίσχυση του κινηματογραφικού πολιτισμού και την προώθηση της εμπειρίας της μεγάλης οθόνης ως συλλογικής δραστηριότητας.
Η Γιορτή του Σινεμά καθιερώθηκε ως ένας ξεχωριστός θεσμός από την πρώτη της χρονιά το 2022, όπου η προσέλευση έφτασε τους 110.000 θεατές, οι οποίοι κατέκλυσαν τις κινηματογραφικές αίθουσες. Η επιτυχία συνεχίστηκε και την επόμενη χρονιά, καθιστώντας την ημέρα αυτή ένα πολυαναμενόμενο γεγονός για τους λάτρεις της έβδομης τέχνης.
Με το εισιτήριο στα 2 ευρώ, οι θεατές μπορούν να παρακολουθήσουν οποιαδήποτε ταινία της επιλογής τους σε αίθουσες σε όλη τη χώρα, δίνοντας την ευκαιρία για πολλαπλές προβολές μέσα στην ίδια ημέρα. Αυτό αποτελεί ιδανική ευκαιρία για τους κινηματογραφόφιλους να εξερευνήσουν διαφορετικά είδη και καλλιτεχνικές προσεγγίσεις που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων και αισθητικών.
Γιορτή του Σινεμά: Οι ταινίες που κάνουν πρεμιέρα και τι μπορείτε να δείτε με 2 εύρω
Μεταξύ των νέων ταινιών που θα κάνουν πρεμιέρα στις 31 Οκτωβρίου είναι το «The Substance» της Κοραλί Φαρζά, με πρωταγωνιστές τη Ντέμι Μουρ και τη Μάργκαρετ Κουάλι, που κέρδισε το Βραβείο Σεναρίου στο Φεστιβάλ Καννών, η «Δαχομέη» της Μάτι Ντιόπ, που απέσπασε τη Χρυσή Άρκτο στο Βερολίνο, το «Black Dog» του Γκουάν Χου, που βραβεύτηκε ως Καλύτερη Ταινία στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» των Καννών, και το «Crossing» του Λεβάν Ακίν.
Επιπλέον, το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να απολαύσει δημοφιλείς ταινίες όπως: «Azrael», «Deadpool and Wolverine», «Joker: Τρέλα για δύο», «Looney Tunes – Ο Πόρκι και ο Ντάφι σώζουν τη Γη», «Smile 2», «The Wild Robot», «Transformers One», «Venom: Η Τελευταία Πράξη», «Γάτος Δεκάψυχος», «Εγώ ο Απαισιότατος 4», «Ζούμε τη Στιγμή», «Η Ηλιαχτίδα μου», «Όζι: Η Φωνή του Δάσους», «Πέρασμα», «Πώς να Σώσεις έναν Μάγο», «Σκαθαροζούμης», «Τα Μυαλά που Κουβαλάς 2», «Το Μαύρο Καναρίνι», «Το Μυστικό στο Κελάρι» και άλλες.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις ώρες προβολής και τις ταινίες που θα προβάλλονται, οι θεατές καλούνται να επισκεφθούν τις ανακοινώσεις των κινηματογραφικών αιθουσών και τις σχετικές πλατφόρμες τους.
Πέθανε σε ηλικία 88 ετών ο σπουδαίος Γάλλος ηθοποιός και σύμβολο του σεξ τις δεκαετίες του 60' και του 70' Αλέν Ντελόν, όπως μεταδίδει η γαλλική εφημερίδα Le Figaro
Το θάνατό του έκαναν γνωστό τα τρία παιδιά του Ντελόν.
«Ο Αλέν Φαμπιέν, η Ανούσκα, ο Άντον καθώς και ο (σκύλος του) Loubo, ανακοινώνουν με απέραντη θλίψη τον θάνατο του πατέρα τους. Πέθανε ειρηνικά στο σπίτι του» έγραψαν.
Ο Ντελόν γεννήθηκε στο Σω (σημερινό Ω-ντε-Σεν), του Ιλ-ντε-Φρανς, ένα πλούσιο προάστιο του Παρισιού.
Το 1956, μετά τη ναυτική του θητεία, ο Ντελόν επέστρεψε στη Γαλλία και ξεκίνησε να εργάζεται ως σερβιτόρος, αχθοφόρος, γραμματέας και βοηθός πωλήσεων. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου έγινε φίλος με την ηθοποιό Μπριζίτ Ομπέρ, και ενώθηκε της σε ένα ταξίδι στο Φεστιβάλ των Καννών, απ' όπου θα ξεκινούσε η κινηματογραφική του καριέρα.
Στις Κάννες, ο Ντελόν εθεάθη από έναν ανιχνευτή ταλέντων του Αμερικανού παραγωγού Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ. Μετά από μια οντισιόν, ο Σέλζνικ του πρόσφερε συμβόλαιο, υπό την προϋπόθεση ότι θα μάθει αγγλικά. Ο Ντελόν επέστρεψε στο Παρίσι για να μάθει την γλώσσα, αλλά εκεί γνώρισε τον Γάλλο σκηνοθέτη Υβ Αλεγκρέ, ο οποίος ήταν πεπεισμένος ότι έπρεπε να μείνει στη Γαλλία για να ξεκινήσει την καριέρα του. Ο Σέλζνικ επέτρεψε στον Ντελόν να ακυρώσει το συμβόλαιό του και ο Αλεγκρέ του έδωσε τον πρώτο κινηματογραφικό του ρόλο στην ταινία Send a Woman When the Devil Fails.
Κέρδισε την κριτική έπαινο για τους ρόλους του σε ταινίες όπως: Γυμνοί στον ήλιο (1960), Ο Ρόκο και τ' αδέλφια του (1960), Η έκλειψη (1962), Ο γατόπαρδος (1963), Ο δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο (1967), Η πισίνα (1969), Ο κόκκινος κύκλος (1970), Ο μπάτσος (1972) και ο Κύριος Κλάιν (1976). Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, ο Ντελόν συνεργάστηκε με πολλούς γνωστούς σκηνοθέτες, συμπεριλαμβανομένων των Λουκίνο Βισκόντι, Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, Ζαν-Πιέρ Μελβίλ, Μικελάντζελο Αντονιόνι και Λουί Μαλ.
Το 1985 κέρδισε το Βραβείο Σεζάρ Α' Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στο Η ιστορία μας (1984). Το 1991, έλαβε το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής της Γαλλίας. Στο 45ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου του απονεμήθηκε η τιμητική Χρυσή Άρκτος. Επίσης το 2019 στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών, έλαβε τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα για την συνολική προσφορά του στην έβδομη τέχνη.
Το 1997 ανακοίνωσε την αποχώρησή του από την ηθοποιία, σε ηλικία 62 ετών
Επτά ταινίες κάνουν πρεμιέρα σήμερα στις κινηματογραφικές αίθουσες με την πολυαναμενόμενη επική περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας του Ντενί Βιλνέβ «Dune: Mέρος Δεύτερο» να ξεχωρίζει ενώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται και το αισθηματικό δράμα «Πάγος που Καίει».
Dune: Mέρος Δεύτερο
(Dune: Part Two) Περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, αμερικάνικης παραγωγής του 2024, σε σκηνοθεσία Ντενί Βιλνέβ, με τους Τιμοτέ Σαλαμέ, Ζεντάγια, Φλόρενς Πιου, Όστιν Μπάτλερ, Ρεμπέκα Φέργκιουσον, Ντέιβ Μπατίστα, Κρίστοφερ Γουόκεν, Λέα Σεϊντού κα.
Να, που η επιστημονική φαντασία, πέρα από τους χάρτινους υπερήρωες ή την κατάχρηση των ψηφιακών και τεχνολογικών ευκολιών, δείχνει ότι μπορεί να έχει μέλλον. Και αυτό οφείλεται κυρίως στον Ντενί Βιλνέβ, αλλά και στην εξαιρετική παραγωγή, την καλλιτεχνική διεύθυνση, τους ηθοποιούς. Ο Βιλνέβ, τήρησε την υπόσχεσή του, έπειτα από την εκτεταμένη εισαγωγή του πρώτου μέρους, παραδίδοντας μία συναρπαστική ταινία επιστημονικής φαντασίας, με υψηλού επιπέδου αφήγηση και αισθητική, μελετημένους χαρακτήρες και περισσότερη δράση, κάτι που έλειπε από το πρώτο φιλμ.
Στήνει περίτεχνα ένα καθηλωτικό μεσσιανικό φιλμ, κάτω από την επιφάνεια της περιπέτειας, τις μάχες σώμα με σώμα, τις συγκρούσεις με πολυπληθείς στρατιές, τις ραδιουργίες και τις προδοσίες. Συνταιριάζοντας μοναδικά το πολιτικό θρίλερ με την περιπέτεια, θα διατηρήσει στα ύψη την επική δράση, θα κόψει ουκ ολίγες φορές την ανάσα του θεατή, με εικόνες βγαλμένες από τις καλύτερες στιγμές του - ταλαίπωρου εδώ και χρόνια - είδους.
Το φιλμ, συνεχίζει ακριβώς από εκεί που σταμάτησε το πρώτο μέρος και παρουσιάζει, στις περίπου τρεις χορταστικές του ώρες, την άνοδο του Πολ Ατρείδη στην εξουσία ανάμεσα στους Φρέμεν, καθώς και την τελική εξέγερσή του ενάντια στον αυτοκράτορα Σαντάμ του 4ου. Εδώ, όμως, έρχεται και η μοναδική αδυναμία της ταινίας, που αφορά κυρίως όσους δεν έχουν δει το πρώτο φιλμ, με τις συνεχόμενες πληροφορίες, καινούργια πρόσωπα, προφητείες και τοποθεσίες που θα δημιουργήσουν απορίες και ίσως κουράσουν, ειδικά αυτούς που θέλουν πάντα να γνωρίζουν όλες τις πτυχές των ιστοριών.
Ο χαρακτήρας της Τσάνι, καθώς και οι μάγισσες Μπένε Γκεσάριτ παίρνουν μεγαλύτερο μέρος στο στόρι, ενώ από τους νέους χαρακτήρες, που είναι υπερβολικά πολλοί, μας συστήνονται, μεταξύ άλλων, η κόρη του Αυτοκράτορα, πριγκίπισσα Ίρουλαν, η μυστηριώδης η Λαίδη Μάρκο, ο ψυχωτικός ανιψιός του βαρόνου Χαρκόνεν, Φέιντ Ράουθα, ως το απόλυτο κακό, αλλά και αρκετά άλλα πρόσωπα, κάποια απ' τα οποία βάζουν και το απαραίτητο αλατοπίπερο σε ένα σίκουελ μιας υπερπαραγωγής.
Ο Βιλνέβ, ως δεξιοτέχνης της ατμόσφαιρας, θα φτάσει στα άκρα την υποβόσκουσα πολιτική ένταση, σαν λάβα που καίει κάτω από την ψυχρή έρημο, αντιπαραθέτοντας τις ραδιουργίες, τον μιλιταρισμό, τη διαφθορά και τον τυφλό φανατισμό με την αγωνία για την επιβίωση, το χρέος και την ενσυναίσθηση.
Εκεί, όμως, που ο Γαλλοκαναδός σκηνοθέτης δίνει τα ρέστα του είναι στη διατήρηση της απαράμιλλης αισθητικής του και των ψαγμένων πλάνων του, καθώς με την ορμή από το πρώτο μέρος, καταφέρνει να αναζωογονήσει το μύθο του πολυσήμαντου έργου του, να δημιουργήσει μία κινηματογραφική εμπειρία - ειδικά για τους λάτρεις του είδους
Η δουλειά που έχει γίνει σε κοστούμια, σκηνικά, ήχο, μουσική και φωτογραφία είναι άψογη και δίνει στον Βιλνέβ τη δυνατότητα να διατηρήσει τη στιβαρή κινηματογραφική του ματιά, να παραμείνει προσηλωμένος στο θέμα του, να επικεντρωθεί στην ενορχήστρωση των επικών μαχών και το σασπένς. Και ταυτόχρονα να φρεσκάρει, με τις παύσεις και τη σιωπή των ηρώων του, την ανθρωπιά.
Ο Βιλνέβ, όπως κάθε δημιουργός που σέβεται την τέχνη του, δίνει και τον απαραίτητο χώρο να εκφραστεί το πολυπρόσωπο και «καυτό» καστ, που διαχειρίζεται άψογα. Δίνει στους ηθοποιούς του όλα τα όπλα για να αναδείξουν το ταλέντο τους και να συμβάλουν στην αποτελεσματικότητα της ταινίας. Και η επιτυχία του σε αυτό το επίπεδο, δεν οφείλεται στο σωστό μοίρασμα του χρόνου, αλλά στο μελετημένο χτίσιμο των χαρακτήρων, με δουλειά στη λεπτομέρεια, με προσήλωση στην ουσία.
Ο Τιμοτέ Σαλαμέ, βάζει κάτω το όμορφο κεφάλι του και δουλεύει τον χαρακτήρα του εξοντωτικά, η Ζεντάγια παραμένει εντυπωσιακή, ενώ η
Φλόρενς Πιου βάζει το «λαβ στόρι», ο Μπατίστα παραθέτει την πέτρινη γοητεία του και ο Όστιν Μπάτλερ αναδύει έναν από τους πιο σαγηνευτικούς κακούς της μεγάλης οθόνης.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Πολ Ατρείδης αναζητά εκδίκηση απέναντι σε εκείνους που συνωμότησαν και κατέστρεψαν την οικογένειά του και προσπαθεί να αποτρέψει ένα μέλλον που μόνο ο ίδιος μπορεί να προβλέψει.
Ο Πάγος που Καίει
(The Breaking Ice) Αισθηματικό δράμα, κινέζικης και σιγκαπουριανής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Άντονι Τσεν, με τους Ζου Ντονγιού, Λιου Χαοράν, Κου Τσουξάου κα.
Ο Άντονι Τσεν, ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες της νέας γενιάς του ασιατικού σινεμά, βραβευμένος το 2013, διά χειρός Ανιές Βαρντά, με τη Χρυσή Κάμερα στις Κάννες, για το «Ilo Ilo» και μετά την «Εποχή της Βροχής» που είδαμε πριν πέντε χρόνια, σπάει τον πάγο των στερεότυπων για τη νέα γενιά, φιλοτεχνώντας ένα ιμπρεσιονιστικό πορτρέτο της. Μια γενιά παρεξηγημένη, που αφού εγκλώβισαν οι προηγούμενες γενιές σε έναν κόσμο ψηφιακής απομόνωσης και «ιδανικών επιτυχίας», ήρθε και η πρόσφατη πανδημία να την χτυπήσει καθοριστικά, να την περιχαρακώσει και να την κατακερματίσει περαιτέρω.
Η λυρική ταινία, που άφησε καλές εντυπώσεις στο Τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα στο περσινό φεστιβάλ των Καννών και αποτελεί επίσημη πρόταση της Σιγκαπούρης για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας, λόγω της καταγωγής του νεαρού σκηνοθέτη από τη Σιγκαπούρη, διαθέτει υφέρπουσα ερωτική ένταση, αλλά ταυτόχρονα και το ρομαντικό βλέμμα της Nouvelle Vague.
Σε μια μεθοριακή πόλη της βόρειας Κίνας, τρεις νέοι, δυο αγόρια κι ένα κορίτσι, συναντούνται τυχαία και κατά τη διάρκεια λίγων ημερών, μέσα στο χιονισμένο τοπίο, αναπτύσσουν μία στενή φιλία, που φτάνει στο ερωτικό πάθος και την όρεξη για ζωή και επικοινωνία.
Τρεις νέοι, θα φτιάξουν ένα ερωτικό τρίγωνο που δεν οδεύει σε προβλέψιμες συγκρούσεις, καθώς η απόκοσμη μοναξιά του τοπίου εξευγενίζει τις ανεκπλήρωτες επιθυμίες, την ιδιοτέλεια και φέρνει στην επιφάνεια τη δίψα για επικοινωνία και συντροφικότητα.
Ο Τσεν τα πηγαίνει περίφημα όταν μεταφέρει με απλότητα τους χαρακτήρες των νέων, αλλά όχι το ίδιο καλά όταν προσπαθεί να μιλήσει με συμβολισμούς και αλληγορίες. Ωστόσο, τα δυνατά πλάνα και η δεξιοτεχνική σκηνοθεσία του Τσεν καλύπτει τις σεναριακές αδυναμίες, δίνοντας μια χάρη και ένα παιχνίδισμα αναζωογονητικό σαν ένα ελαφρό αεράκι, κόντρα στον καταψύκτη που θέλουν κάποιοι να επιβάλουν.
Ικανοποιητικές ερμηνείες και από τους τρεις πρωταγωνιστές, αν και η Ζου Ντονγιού κλέβει τις περισσότερες φορές τη ματιά και δίνει τον μελαγχολικό τόνο της ταινίας.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Σε μια μεθοριακή πόλη στη Βόρεια Κίνα, η τυχαία, αλλά καθοριστική, συνάντηση τριών νέων που βρίσκονται στην αρχή της ενήλικης ζωής τους, κατά τη διάρκεια λίγων ημερών, μέσα στο χιονισμένο τοπίο, όπου κάτω από τις καθαρές παγωμένες επιφάνειες σιγοκαίει το πάθος για τη ζωή και τον έρωτα.
Περάσματα
(Passages) Ερωτικό δράμα, γαλλικής παραγωγής του 2023, σε σκηνοθεσία Άιρα Σακς, με τους Φράνσις Ρογκόφσκι, Μπεν Γουίσο, Αντέλ Εξαρχόπουλος, Έρβαν Κεπόα Φάλε κα.
Σκληρό ερωτικό δράμα από τον γνώριμο Άιρα Σακς, έναν Αμερικάνο σκηνοθέτη, σε μία γαλλική παραγωγή, γυρισμένη στο Παρίσι, με πολυεθνικό καστ. Αν σε αυτή την κοσμοπολίτικη ταινία και άποψη, προσθέσουμε και την ύπαρξη ενός ερωτικού τριγώνου, που διαλύεται από τις διαφορετικές επιθυμίες των ηρώων και κυρίως από τον εγωκεντρικό και σχεδόν αντιπαθητικό χαρακτήρα του βασικού πρωταγωνιστή, του Γερμανού ηθοποιού Φράνσις Ρογκόφσκι, τότε αδιαμφισβήτητα προκαλείται, αν μη τι άλλο, η περιέργεια για το περιεχόμενο και την κατάληξη αυτής της ιστορίας.
Σενάριο, που πληγώνει τους ήρωές του και χωρίς να φλυαρεί ή να δημιουργεί εντυπώσεις για κάτι ξεχωριστό, για έρωτες που μένουν στη μνήμη, δίνει στον Σακς τη δυνατότητα να κάνει παρατηρήσεις για τους τρόπους, που ερωτευόμαστε, πληγωνόμαστε και πληγώνουμε τους άλλους, όταν το πάθος ή το προσωπικό συμφέρον τυφλώνει.
Απ' τα πρώτα πλάνα καταλαβαίνεις ότι ο Τομάς, ένας σκηνοθέτης, που ολοκληρώνει τα γυρίσματα της ταινίας του, είναι ένας ήρωας που δύσκολα θα τον συμπαθήσεις.
Θα εγκαταλείψει την παρέα και τον σύζυγό του Μάρτιν στο μπαρ που γιορτάζουν την ολοκλήρωση της ταινίας του, για να συνευρεθεί ερωτικά με μία δασκάλα. Την επόμενη μέρα, σχεδόν θριαμβευτικά θα ανακοινώσει στον σύζυγό του ότι κοιμήθηκε με μια γυναίκα, κάτι που μάλλον έχει ξανασυμβεί, θέλοντας να επιβραβευθεί απ' αυτόν. Αντιθέτως, ο Μαρκ θα τον διώξει και θα έρθει κοντά με ανερχόμενο συγγραφέα, έναν Αφρικάνο μετανάστη στο Παρίσι, κάτι που θα ανάψει τη σπίθα της ζήλιας ίσως και ξανά τον έρωτα στον Τομάς.
Οι δυο κεντρικοί χαρακτήρες είναι εντελώς διαφορετικοί. Ο Τομάς είναι παρορμητικός, νάρκισσος, εγωιστής, μεταδίδει ενέργεια αλλά και ένταση, ενώ ο Μάρτιν είναι εσωστρεφής, χαμηλών τόνων, υπομονετικός και κουρασμένος από τον χαρακτήρα του Τομάς.
Μια ενδιαφέρουσα προοπτική, που όμως δεν κρατά για πολύ, κάτι που προαναγγέλει και ο κεντρικός ήρωας όταν σε μία ερώτηση απαντά «είμαι μπερδεμένος», όπως μάλλον και ο σκηνοθέτης. Το σενάριο δείχνει να χάνει από ένα σημείο και μετά τον προσανατολισμό του, να αντικαθιστά τη διαμάχη των χαρακτήρων με το μελόδραμα και ορισμένες φορές με μία τάση να δώσει πόντους συμπάθειας σε έναν αρνητικό ήρωα - σαν να μην επιτρέπεται αρνητικός χαρακτήρας στο σενάριο - και ιδίως με το καλογυρισμένο, αλλά εντελώς λάθος φινάλε.
Προσεγμένες ερμηνείες, αφού εύκολα θα μπορούσαν να φτάσουν στο γκροτέσκο ή στην καρικατούρα, αν και τελικά το μεγαλύτερο εμπόδιο ήταν η βούληση του Σακς να δώσει σε όλα τα πρόσωπα της ταινίας του από ένα συγχωροχάρτι.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Ο Τόμας είναι ένας εγωκεντρικός, ταλαντούχος σκηνοθέτης. Στο πάρτι για το τέλος των γυρισμάτων της νέας του ταινίας θα αφήσει τον χαμηλών τόνων σύζυγό του να γυρίσει μόνος σπίτι, ενώ ο ίδιος θα περάσει το βράδυ με μια όμορφη γυναίκα…
Άκουσέ Με
(Listen) Δραματική ταινία, ελληνικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Μαρίας Ντούζα, με τους Ευθαλία Παπακώστα, Δημήτρης Κίτσος, Γιώργος Πυρπασόπουλος κά.
Ακόμη μία φιλόδοξη προσπάθεια του ελληνικού σινεμά, αυτή τη φορά από την Μαρία Ντούζα, η οποία επανεμφανίζεται έπειτα από δέκα χρόνια, έχοντας απ' ότι φαίνεται διατηρήσει πολλά απ' τα χαρακτηριστικά της πρώτης της ταινίας «Το δέντρο και η κούνια».
Μια τρυφερή ταινία, που επιχειρεί μία απόπειρα συμφιλίωσης διαφορετικών ανθρώπων μεταξύ τους, αλλά και διαφορετικών γενεών, με φόντο την επαρχιακή Ελλάδα. Θίγοντας θέματα όπως την υποκρισία, τα ερείπια της οικονομικής κρίσης, την αγριότητα, κυρίως των νέων, που εμφανίζονται με τα κατάλοιπα της πατριαρχίας, και την τοξική τους συμπεριφορά απέναντι στο «διαφορετικό» ή το ξένο, η Ντούζα βρίσκει την ευκαιρία να σχολιάσει ορισμένες φορές αποτελεσματικά, άλλες όχι, την έλλειψη επικοινωνίας και εμπιστοσύνης προς τον διπλανό μας.
Μία νεαρή κοπέλα, η Βαλμύρα, που είναι κωφή, πρέπει να αφήσει την ασφάλεια του σχολείου κωφών για να συναντήσει τον πατέρα της και τη νέα της οικογένεια, σε ένα νησί. Η ίδια θέλει να επιστρέψει, αλλά και να προσπαθήσει να κάνει το όνειρό της πραγματικότητα, να γίνει χορεύτρια. Θα δημιουργήσει μία αδελφική σχέση με τον γιο της μητριάς της, θα νιώσει τα πρώτα της ερωτικά σκιρτήματα και θα βρεθεί παγιδευμένη ανάμεσα στην απότομη ενηλικίωση και την αναπηρία της, απ' όπου θα προσπαθήσει να ξεφύγει χαμένη στον θόρυβο των συναισθημάτων και των παρακινδυνευμένων επιλογών της.
Η Μάρθα Ντούζα, ακολουθώντας μία μεθοδική δομή, θα φέρει στο προσκήνιο το δράμα της ιστορίας της, καταφέρνει ως τα μισά της ταινίας, να κρατήσει το ενδιαφέρον του θεατή, παρά τις σεναριακές επαναλήψεις και τις υποπλοκές που την απομακρύνουν από το βασικό θέμα της, που είναι η Βαλμύρα. Στη συνέχεια, όμως, δείχνει αμήχανη και αφού παρουσιάζει μονοδιάστατα μία Ελλάδα, που φτάνει στα όρια της γραφικότητας, φαίνεται να χάνει και το κέντρο βάρους της ιστορίας της, ενώ και το φινάλε μοιάζει αταίριαστο με το ύφος της ταινίας της.
Ικανοποιητική στο δύσκολο ρόλο της η Ευθαλία Παπακώστα, όπως και ο έμπειρος Γιώργος Πυρπασόπουλος, καλός ο Δημήτρης Κίτσος, ενώ η Γιοάνα Μπουκόφσκα δείχνει απροετοίμαστη για τον ρόλο της.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Οικονομικές δυσκολίες αναγκάζουν την κωφή έφηβη Βαλμίρα να αφήσει το σχολείο Κωφών στην Αθήνα και να επιστρέψει στο νησί του πατέρα της, όπου βρίσκεται αντιμέτωπη με τον κίνδυνο της αδιαφορίας και της απομόνωσης.
Μια Γυναίκα
(Une Femme de Notre Temps) Αστυνομικό θρίλερ, γαλλικής παραγωγής του 2022, σε σκηνοθεσία Ζαν Πολ Σεβεϊράκ, με τους Σοφί Μαρσό, Γιόχαν Χέλντερμπεργκ, Κριστίνα Φλουτούρ κα.
Με βασικό πλεονέκτημα την παρουσία της Σοφί Μαρσό, το αστυνομικό θρίλερ του, αν και παραγωγικού στη Γαλλία, όχι και τόσο γνωστού στη χώρα μας, Ζαν Πολ Σεβεϊράκ μπορεί να είναι καλοβαλμένο και να διαθέτει ορισμένες υποβλητικές σκηνές, αλλά μάλλον κατατάσσεται στις δεκάδες ταινίες του είδους, που παίρνουν γρήγορα το δρόμο της λησμονιάς.
Ο αρχικός τίτλος της ταινίας («Μια γυναίκα της Εποχής μας") που δίνει και το στίγμα των προθέσεων του σκηνοθέτη και σεναριογράφου Σεβεϊράκ, μοιάζει με σύνθημα, κενό περιεχομένου, καθώς αποτυγχάνει να υλοποιήσει την ιδέα του, να βάλει στο επίκεντρο των σύγχρονων θεμάτων και την επαναδιαπραγμάτευση των σχέσεων των φύλλων μια γυναίκα του σήμερα. Και δεν φτάνει αυτό, αλλά μπερδεύει μέσα σε όλα και το metoo, το ερωτικό πάθος και την απιστία, μέσα από μία κλισέ ιστορία εκδίκησης, στην οποία εντάσσει και ξεπερασμένους συμβολισμούς.
Η Ζουλιάν, μία έντιμη αστυνομική επιθεωρήτρια, που ζει μια ήσυχη ζωή με τον σύζυγό της, ενώ γράφει ένα βιβλίο για την αδελφή της, που πέθανε πριν πέντε χρόνια και ερευνά τον θάνατο ενός διεφθαρμένου πράκτορα, αρχίζει να υποψιάζεται τον άνδρα της από τις πολλές απουσίες του. Όταν καταλαβαίνει ότι αυτός έχει ερωμένη, η Ζουλιάν θα πάρει την απόφαση να λύσει μαζί του τους λογαριασμούς της, αλλά όλα αλλάζουν όταν συναντά μία μητέρα και την κόρη της, που καταδιώκονται από έναν βίαιο πατέρα.
Η ταινία ξεκινά ενθαρρυντικά, ο Σεβεϊράκ χτίζει τους χαρακτήρες και τα γεγονότα, μέχρι να έρθουν οι αποκαλύψεις, οι αμφιβολίες για την αλήθεια και το ψέμα και τη μετατροπή μίας συναισθηματικής και ήσυχης γυναίκας σε θανατηφόρο εκδικητή.
Οι ανατροπές μοιάζουν υπερβολικές και όχι και τόσο αληθοφανείς, ενώ η ηρωίδα του μοιάζει με γυναίκα άλλης εποχής.
Η Σοφί Μαρσό παραμένει γοητευτική, αλλά εγκλωβισμένη σε έναν χαρακτήρα που υπονομεύεται συνεχώς από το σενάριο, ενώ ο Γιόχαν Χέλντερμπεργκ, που υποδύεται τον σύζυγο, αν και δεν είναι κακός, είναι αρκετά χλιαρός, για τον ρόλο του.
ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ… Μία ακέραια επιθεωρήτρια της αστυνομίας στο Παρίσι, ρομαντική εκ φύσεως και συγγραφέας στον ελεύθερο χρόνο της, ζει, φαινομενικά ήσυχα, με τον σύζυγό της, μετά τον θάνατό της αδερφής της. Όταν όμως, αίφνης, ανακαλύπτει την διπλή ζωή του άντρα της μεταστρέφεται σε μέχρι πρότινος αδιανόητες για εκείνη πράξεις.
Προβάλλονται ακόμη οι ταινίες:
Πρίμα Μπαλαρίνα
(Joika) Βιογραφικό δράμα, αμερικάνικης και νεοζηλανδικής παραγωγής του 2023, του Νεοζηλανδού Τζέιμς Νάπιερ Ρόμπερτσον, που αφηγείται την ιστορία της πρώτης και μοναδικής Αμερικανίδας που πήγε να σπουδάσει και να ενταχθεί στα μπαλέτα Μπολσόι. Βασισμένη σε μία αληθινή ιστορία, που αποτελεί αξιοπερίεργο γεγονός από μόνη της, καθώς το ρωσικό μπαλέτο και ειδικά τα Μπολσόι θεωρούνται κλειστά για τους ξένους, όπως και το πραγματικό ρωσικό σύστημα στον κλασικό χορό. Η ταινία αφηγείται την πορεία της Τζόι Γούμακ, που θα φύγει από το Τέξας για να ακολουθήσει το όνειρό της, να γίνει πρίμα μπαλαρίνα στα μπαλέτα Μπολσόι. Μια ιστορία για την ομορφιά του μπαλέτου, που μετατρέπεται όμως σε θρίλερ όταν μιλάμε για πρίμες μπαλαρίνες, σε επίπεδο Μπολσόι και όχι μόνο. Η αυστηρότητα των Μπολσόι, με την ευκολία μιας αμερικάνικης επιφανειακής προσέγγισης γίνεται ανταγωνιστική τοξικότητα, μίσος για τους ξένους και μαζί όλα τα στερεότυπα που επαναλαμβάνονται από τις αμερικάνικες παραγωγές. Βεβαίως, η ταινία έχει το ενδιαφέρον της και ορισμένες καλές σκηνές χορού, αλλά προς Θεού, (επειδή θα δουν την ταινία και κορίτσια) το μπαλέτο δεν έχει σχέση με όσα διαδραματίζονται στα παρασκήνια των μεγάλων σκηνών όλου του κόσμου και φυσικά της Ρωσίας. Και βεβαίως η απόρριψη της Γούμακ από τα Μπολσόι, είναι φανερή από το μένος της ίδιας, η οποία μπορεί να έχει ορισμένα δίκια, αλλά μάλλον και ως τεχνική σύμβουλος στο φιλμ,δείχνει να αγαπάει τον εαυτό της πολύ περισσότερο από τον χορό. Παίζουν οι Τάλια Ράιντερ, Ντάιαν Κρούγκερ, Όλεγκ Ιβένγκο, Νατάλια Οσίποβα κα.
Οι Περιπέτειες του Επιθεωρητή Σαν
(Inspector Sun and the Curse of the Black Widow) Ισπανικής παραγωγής (2022) παιδική ταινία κινουμένων σχεδίων, σε σκηνοθεσία του Χούλιο Σότο Γκουρπίντε, με νουάρ ατμόσφαιρα και διασκεδαστικές περιπέτειες από τον μοναχικό επιθεωρητή Σαν, που ανήκει στο είδος της αράχνης κυνηγού. Ένας ντετέκτιβ που πρέπει να ξεδιαλύνει μία περίεργη υπόθεση ζωής και θανάτου για ανθρώπους και έντομα. Το φιλμ προβάλλεται μεταγλωττισμένο στα ελληνικά.
Πηγή: cnn.gr - Photo by Geoffrey Moffett on Unsplash
Δωρεάν εισιτήρια για το θέατρο και τον κινηματογράφο παρέχει στους δικαιούχους το πρόγραμμα Πολιτισμού και Θεάματος της ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) για την περίοδο 2023-2024. Η υπουργική απόφαση για το πρόγραμμα δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ.
Με την επιταγή του προγράμματος, δικαιούχοι και ωφελούμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τη θεατρική παράσταση και την κινηματογραφική ταινία της αρεσκείας τους. Το πρόγραμμα υλοποιείται από την επομένη της έκδοσης των οριστικών αποτελεσμάτων του άρθρου 8 της παρούσας και έως την 30.09.2024.
Δικαιούχοι του Προγράμματος Πολιτισμού και Θεάματος της ΔΥΠΑ για την περίοδο 2023-2024 ορίζονται:
Εργαζόμενοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου κατά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.
Ασφαλισμένοι λόγω σχέσης εργασίας ιδιωτικού δικαίου στον e-ΕΦΚΑ, με εισφορές υπέρ του κλάδου ανεργίας της Δ.ΥΠ.Α. από 01.01.2022 μέχρι την προηγουμένη της λήξης της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.
Άνεργοι εγγεγραμμένοι στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α. με συνεχόμενη ανεργία τουλάχιστον τριών μηνών κατά την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.
Για τις κατηγορίες (i) και (ii) και για τους άνεργους μέχρι 12 μήνες, το ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα για το 2022 δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 30.000,00 €. Για τους άνεργους πάνω από 12 μήνες, το εισοδηματικό όριο καθορίζεται από την υπουργική απόφαση για το επίδομα θέρμανσης.
Ως «Ωφελούμενοι» του προγράμματος της παρούσας ορίζονται:
Τα παιδιά των δικαιούχων ηλικίας πέντε ετών και άνω, όταν είναι έμμεσα ασφαλισμένα μέλη αυτών ή του άλλου γονέα. Για τους σκοπούς της παρούσας ως ημερομηνία συμπλήρωσης του 5ου έτους θεωρείται η 01.01.2023.
οι σύζυγοι των δικαιούχων, όταν είναι έμμεσα ασφαλισμένα μέλη αυτών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αριθμός των δικαιούχων και των ωφελούμενων του προγράμματος εξαρτάται από τον προσφερόμενο αριθμό θέσεων ανά πάροχο (κινηματογραφική και θεατρική επιχείρηση) μέχρι εξαντλήσεως του διαθέσιμου προϋπολογισμού και με βάση υπολογισμού ανά άτομο τη μέγιστη τιμή οικονομικής αξίας της επιταγής της παρ. 2 του άρθρου 4.
Οι δικαιούχοι θα πρέπει να κάνουν αίτηση αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο και εντός της χρονικής προθεσμίας που θα οριστεί. Στην αίτηση συμμετοχής συμπληρώνονται υποχρεωτικά τα στοιχεία που απαιτούνται.
Επιταγή Θεάματος – Οικονομική Αξία της Επιταγής
Τα εισιτήρια για θεατρικές παραστάσεις που θα χορηγηθούν αφορούν επιδότηση της τάξης των 15 ευρώ για τις κεντρικές σκηνές και σε 12 ευρώ για τις παιδικές σκηνές.
Η επιδότηση για κινηματογραφικές ταινίες είναι 6 ευρώ για γενική είσοδο και 5 ευρώ για τις παιδικές ταινίες.
Για κινηματογραφικές προβολές τρισδιάστατων ταινιών η επιδότηση ανέρχεται σε 10 ευρώ για γενική είσοδο και σε 9 ευρώ για τις παιδικές ταινίες.
Η επιταγή θεάματος έχει τη μορφή ενός μοναδικού ηλεκτρονικού κωδικού αριθμού για κάθε δικαιούχο και για κάθε ωφελούμενο και ισχύει αποκλειστικά για τους σκοπούς του συγκεκριμένου προγράμματος και μέχρι τη λήξη αυτού.
Το Νεανικό Πλάνο, ο μακροβιότερος φορέας με αντικείμενο την κινηματογραφική εκπαίδευση και τον οπτικοακουστικό εγγραμματισμό των νέων ανθρώπων στην Ελλάδα, απευθύνει για μία ακόμη χρονιά κάλεσμα για συνεργασία στα σχολεία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Στόχος, να έρθουν οι μαθητές και οι μαθήτριες σε επαφή με τη μαγεία της έβδομης τέχνης, ως απαιτητικοί θεατές ποιοτικών κινηματογραφικών ταινιών κατάλληλων για την ηλικία τους. Οι κινηματογραφικές προβολές αφορούν ταινίες από την παιδική και νεανική Ταινιοθήκη του Νεανικού Πλάνου, στην οποία εντάσσονται τίτλοι που πληρούν με τρόπο απαρέγκλιτο υψηλότατα αισθητικά και εκπαιδευτικά κριτήρια.
Για τους μαθητές η επίσκεψη σε μια κινηματογραφική αίθουσα εκτός από την αυτονόητη ψυχαγωγική σημασία της, έχει τεράστια κοινωνική σημασία και εκπαιδευτική διάσταση. Τα σινεμά διέρχονται μία ακόμα κρίση και εμείς, ως Νεανικό Πλάνο, θέλουμε να στηρίξουμε με κάθε τρόπο την κινηματογραφική αίθουσα. Έχουμε δημιουργήσει ένα εκτεταμένο δίκτυο συνεργαζόμενων κινηματογράφων, που καλύπτουν σχεδόν όλες τις περιοχές της Αθήνας. Σας προσκαλούμε, λοιπόν, να επιστρέψουμε στα σινεμά!
Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες λεπτομέρειες ή για να κλείσουμε μια προβολή σε αίθουσα της περιοχής σας.
Η άλλη σημαντική διάσταση της δραστηριότητας του Νεανικού Πλάνου έχει να κάνει με την υλοποίηση κινηματογραφικών εργαστηρίων που φέρνουν τα παιδιά σε θέση δημιουργού οπτικοακουστικού περιεχομένου.
Για την υποστήριξη της υλοποίησης των κινηματογραφικών εργαστηρίων διατίθεται και ένα νέο διαδικτυακό εργαλείο, στο οποίο περιλαμβάνονται ειδικά εκπαιδευτικά βίντεο, συνοπτικά κείμενα για τη γλώσσα της οπτικοακουστικής αφήγησης, συμπληρωματικές συμβουλές και ασκήσεις.
Σαράντα χωριά, μερικά από τα οποία στις πιο δυσπρόσιτες ορεινές περιοχές της Ηλείας, επισκέπτεται το φετινό καλοκαίρι το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους με το πρόγραμμα ΣΙΝΕΜΑ ΣΤΙΣ ΠΛΑΤΕΙΕΣ.
Το πρόγραμμα διοργανώνεται για 10η συνεχή χρονιά και σχεδιάστηκε με διττό στόχο: Αφ’ ενός να προσφέρει τη δυνατότητα στα παιδιά των απομακρυσμένων περιοχών και στις οικογένειές τους να παρακολουθήσουν ΔΩΡΕΑΝ στη μεγάλη οθόνη ποιοτικές ταινίες από τον σύγχρονο ελληνικό και ευρωπαϊκό κινηματογράφο και αφ’ ετέρου να αποτίσει φόρο τιμής στους πλανόδιους κινηματογραφιστές των περασμένων εποχών που μέχρι και τη δεκαετία του 1970 περιόδευαν τα καλοκαίρια στην ελληνική επαρχία, ψυχαγωγώντας τους κατοίκους της.
Φέτος, το Φεστιβάλ Ολυμπίας επισκέπτεται για πρώτη φορά τα χωριά Άσπρα Σπίτια, Δαφνιώτισσα, Φιγαλεία (Παύλιτσα), Χρυσοχώρι (Τρύπες), Πανόπουλο, Δουνέικα, Ανεμοχώρι, Σαλμώνη, Κουζούλι και Ξυλοκέρα, ενώ επίσης φτάνει μέχρι την Αρτέμιδα (Κουμουθρέκα), τη Μηλέα (Σκλήβα), τη Δαφνιώτισσα, τα Πετράλωνα (Βερβίτσα) και άλλες απομακρυσμένες κοινότητες της Ηλείας. Για τις προβολές έχει εξασφαλίσει 28 ελληνικές και ευρωπαϊκές ταινίες μυθοπλασίας και κινουμένου σχεδίου. Όλες οι ξένες ταινίες μυθοπλασίας προβάλλονται με ελληνικούς υπότιτλους ενώ οι ταινίες κινουμένου σχεδίου είναι μεταγλωττισμένες στην ελληνική γλώσσα.
Οι προβολές διοργανώνονται σε συνεργασία με τον Τομέα Πολιτισμού της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και τους κατά τόπο πολιτιστικούς και άλλους φορείς: Ομάδα Πολιτών Πύργου, Πολιτιστικός Λαογραφικός Σύλλογος Ώλενας “Η Ωλένη”, Πολιτιστικός Σύλλογος Ανεμοχωρίου, Φυσιολατρικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Αρχαίας Πίσας, Πολιτιστικός Λαογραφικός Σύλλογος Χαβαρίου “Ο Διόνυσος”, Εκπολιτιστικός Σύλλογος Κατσαρού “Η Ειρήνη”, Πολιτιστικός και Μορφωτικός Σύλλογος Τραγανού “Κωστής Παλαμάς”, Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Δημοτικού Σχολείου Αυγείου, Πολιτιστικός-Περιβαλλοντικός Σύλλογος Γυναικών Σχίνων, Πολιτιστικός Σύλλογος Δαφνιώτισσας, Πολιτιστικός Σύλλογος Αρήνης, Πολιτιστικός και Εξωραϊστικός Σύλλογος Ροβιάτας “Οι Ροβιάτες”, Σύλλογος Νεολαίας και Άθλησης Νέας Φιγαλείας, Κοινότητα Πετραλώνων, Κοινότητα Καρδαμά, Πολιτιστικός Σύλλογος Αρετής, Κοινότητα Πλατιάνας, Εξωραϊστικός Σύλλογος Ξυλοκέρας “Η Πρόοδος”, Πολιτιστικός σύλλογος Κουζουλίου, Πολιτιστικός σύλλογος Δουνεϊκων “Ο Άγιος Γεώργιος”, Κοινότητα Χρυσοχωρίου, Πολιτιστικός Σύλλογος Λασταιίκων “Η Νέα Λάστα”, Εκπολιτιστικός Σύλλογος των απανταχού Πανοπουλαίων Ηλείας, Πολιτιστικός Σύλλογος Σαλμωναίων “Παράδοσις”, Εμπορικός Σύλλογος Ήλιδας, Σύλλογος των Απανταχού Φιγαλέων “Ο Φίγαλος”, Ομάδα πολιτών και Κοινότητα Μηλέας, Πολιτιστικός Σύλλογος Ασπρασπιτιωτών “Η Πρόοδος”, Πολιτιστικός Σύλλογος Σέκουλα “Ο Σέκουλας”, Κοινότητα Πεύκης, Πολιτιστικός Εξωραϊστικός Σύλλογος Αρτέμιδας “Ο Κουμουθέκρας”, Εκπολιτιστικός Εξωραϊστικός Σύλλογος Ελαιώνα, Κοινότητα Ξηροχωρίου, Εκπολιτιστικός Μορφωτικός Σύλλογος Ανδρωναίων, Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Δημοτικού Σχολείου Βαρβάσαινας, Αναπτυξιακός Σύλλογος Γυναικών Σαβαλίων, Δήμος Ζαχάρως, Πολιτιστικός σύλλογος Επιταλίου “Επί της αλός” και Κοινότητα Στρεφίου.
Το πρόγραμμα των προβολών
07/07: Πύργος (Αλάνα οδού Αλφειού), Βιτούς
08/07: Ώλενα, Το δέντρο που πληγώναμε
15/07: Ανεμοχώρι, Ο Ψύλλος
16/07: Αρχαία Πίσα, Το κολιέ
22/07: Χάβαρι, Σούπερ Τριχόμπαλας, η σωτηρία του μέλλοντος
23/07: Κατσαρού, Σούπερ Τριχόμπαλας, η σωτηρία του μέλλοντος
23/07: Τραγανό, Το Φως που σβήνει
24/07: Αυγείο, Βιτούς
26/07: Σχίνοι, Η πολεμίστρια
27/07: Δαφνιώτισσα, Σούπερ Τριχόμπαλας, η σωτηρία του μέλλοντος
28/07: Αρήνη, Σούπερ Τριχόμπαλας, η σωτηρία του μέλλοντος
30/07: Ροβιάτα, Το δέντρο που πληγώναμε
31/07: Νέα Φιγαλεία, Ο Ψύλλος
01/08: Πετράλωνα, Η πολεμίστρια
02/08: Καρδαμάς, Οι μικροί λύκοι
04/08: Αρετή, Ο Μίνι και οι κλέφτες του μελιού
05/08: Πλατιάνα, Σιρκλίν, Κοκό και άγριος Ρινόκερος
Τη δέσμευση του για αποφασιστική στήριξη των ιστορικών κινηματογράφων της Αθήνας «Ιντεάλ», «Άστορ» και «Ίριδα» από την «επόμενη προοδευτική κυβέρνηση», διατυπώνει ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, ασκώντας κριτική στην κυβέρνηση για «αλαζονική αδιαφορία».
Ειδικότερα, ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ αναφέρει σε ανακοίνωση του: «Κανείς δεν εμφανίζεται, ούτε ο Πρωθυπουργός, ούτε η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού για να πάρουν μια αποφασιστική πρωτοβουλία σωτηρίας, όπως ζητά σύσσωμος ο καλλιτεχνικός κόσμος. Δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία είναι ότι η επόμενη προοδευτική κυβέρνηση θα βάλει τέλος στην αλαζονική αδιαφορία τόσο του κ. Μητσοτάκη, όσο και του επικίνδυνου για τον πολιτισμό διδύμου Μενδώνη - Γιατρομανωλάκη και θα στηρίξει αποφασιστικά τους ιστορικούς κινηματογράφους».
Μια διαφορετική ματιά για το πώς μπορεί αν δομηθεί η σχέση σχολείου και κινηματογράφου, με ποιό τρόπο η 7η Τέχνη μπορεί να ενταχθεί στην εκπαίδευση όχι σαν «μάθημα» αλλά σαν ουσιαστική έννοια, να αναλυθεί δημιουργικά μια ταινία στη σχολική τάξη ή το πώς να οργανωθούν τα γυρίσματα ενός σχολικού κινηματογραφικού εργαστηρίου, αναμένεται να δοθεί μέσα από ένα ξεχωριστό Masterclass από τον κριτικό και θεωρητικό του κινηματογράφου AlainBergala, που βρίσκεται στον Πύργο ως πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ.
Ο κορυφαίος του είδους τιμά τον θεσμό στην φετινή 25η επέτειό του και βρίσκεται κοντά μας με αφορμή την πρόσφατη έκδοση στα ελληνικά, από το Φεστιβάλ Ολυμπίας, του εμβληματικού για την κινηματογραφική εκπαίδευση βιβλίου του, «Υπόθεση Σινεμά». Αύριο Παρασκευή, 9/12, στις 13:15, στον Ορφέα στον Πύργο, ο AlainBergala θα μεταδώσει τη γνώση και την εμπειρία του σε ένα 45άλεπτο Masterclass, που θα πραγματοποιηθεί στη γαλλική γλώσσα με παράλληλη διερμηνεία στην ελληνική και την αγγλική.
Στο βιβλίο, ο συγγραφέας παρουσιάζει με ενάργεια και βαθιά γνώση τις προοπτικές και τα εμπόδια μιας δημιουργικής ένταξης του κινηματογράφου στο σχολείο αλλά και σε οποιοδήποτε άλλο εκπαιδευτικό πλαίσιο, αποκηρύσσοντας την εργαλειακή του χρήση και θεωρώντας τον ως μια ιδιαίτερη μορφή τέχνης που μόνο ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπιστεί.
Η «Υπόθεση Σινεμά» του ΑλένΜπεργκαλά είναι ένα κείμενο εμβληματικό για την κινηματογραφική εκπαίδευση. Ο συγγραφέας καταθέτει μια παθιασμένη δήλωση αγάπης προς το σινεμά, τις ρίζες της οποίας αναζητά στην παιδική ηλικία, στις πρώτες αναμνήσεις από την επαφή με την κινηματογραφική οθόνη. Δεν θεωρεί το σινεμά ως έναν φορέα σταθερότητας εντός του εκπαιδευτικού συστήματος αλλά ως έναν αναγκαίο παράγοντα αναστάτωσης της καθημερινότητας του σχολείου. Τελικά, παραδίδει ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον κείμενο, που κινείται με ιδιαίτερη άνεση από τις πιο αφαιρετικές θεωρητικές προσεγγίσεις της κινηματογραφικής τέχνης στις πιο χειροπιαστές υποδείξεις για το πώς να αναλυθεί δημιουργικά μια ταινία στη σχολική τάξη ή το πώς να οργανωθούν τα γυρίσματα ενός σχολικού κινηματογραφικού εργαστηρίου.