Με καθαρά υποκειμενική ματιά, 13 νοματαίοι που απαρτίζουμε αυτό το site, άλλοι σε καθημερινή βάση, άλλοι όποτε το θυμηθούν (καλησπέρα Καίσαρη) είπαμε να κάνουμε ένα θέμα το οποίο θα μαζέψει τα περισσότερα μπινελίκια από όσα έχει δει ποτέ αυτό το γραφείο. Και επειδή ένας άνθρωπος από μόνος του θα ήταν αδύνατον να σηκώσει το βάρος όλων αυτών των καντηλιών, αποφασίσαμε να το κάνουμε συλλογικά, γράφοντας ο καθένας μας ποια θεωρεί την πιο άσχημη πόλη στην Ελλάδα.
Με λίγες λέξεις και με περιορισμένη χολή, άλλοι με την υπεροψία του ότι είναι παιδιά της πρωτεύουσας και άλλοι με τον ρομαντικό τοπικισμό που φέρνει το μέρος της επαρχίας που μεγάλωσαν, συνασπιστήκαμε και βγάλαμε όλο το μένος μας απέναντι στα τσιμέντα, τις κακοχτισμένες πολυκατοικίες και τους άθλιους δρόμους. Δες.
Η Θήβα, για τον Κωνσταντίνο Αμπατζή
Ο Πύργος, για τον Χρήστο Δεμέτη
Έχω πει πολλάκις (όχι Πολάκης) πως την Αθήνα αγαπώ να τη μισώ γιατί είναι όμορφη μες στην ασχήμια της. Ο Πύργος από την άλλη είναι άσχημος μες στην ομορφιά του.
Τραγική ρυμοτομία, ίσως η χειρότερη στην Ελλάδα, κυκλοφοριακό χάος, και κυρίως, μια πόλη που συνδέεται με την υπόλοιπη Ελλάδα με το χειρότερο Εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας και των Βαλκανίων (το λιγότερο).
Η Εθνική Πύργου - Πατρών είναι η επιτομή της καρμανιόλας. Και δεν φταίνε οι Πυργιώτες για αυτό, ακόμα περιμένουν άλλωστε να ξεκινήσει το έργο που θεωρητικά θα ξεκινούσε από την κυβέρνηση Σαμαρά αλλά δεν προχώρησε ποτέ.
Τα τελευταία χρόνια από την άλλη, έχει γίνει μεγάλη προσπάθεια βελτίωσης του κέντρου της πόλης. Νέα μαγαζιά, πεζοδρομήσεις, ανάπλαση στις πλατείες, κάτι κινείται. Παρόλα αυτά, μένουν πολλά να γίνουν ακόμα στην πρωτεύουσα του νομού που φιλοξενεί το χωρίο - ιδιαίτερη πατρίδα μου που εντάσσεται στον δήμο Ολυμπίας. Η οποία Ολυμπία από τη δική της μεριά είναι ένα μικρό διαμάντι.
Όπως και όλη η Ηλεία είναι μια γωνιά-διαμάντι της Ελλάδας.
Πύργος λοιπόν. Άναρχη δόμηση, γκρι και παλιές πολυκατοικίες, νεοκλασικά που έπεσαν από τον μεγάλο σεισμό και δεν ανακαινίσθηκαν ποτέ, αλλά αντικαταστάθηκαν από κτίρια κάκιστης αισθητικής, αλλά και άνθρωποι έτοιμοι να ψήσουν, να τραγουδήσουν και να χορέψουν με την παραμικρή αφορμή. Έξω καρδιά. Και τα περισσότερα που λένε για τους πυργιώτες είναι φήμες και κακές γλώσσες κάποιων προκατειλημμένων που υποστηρίζουν γενικά και αβάσιμα , πως όλοι οι πελοποννήσιοι είναι 'λέρες'. Αυτά μόνο στο 'Ας περιμένουν οι γυναίκες' ισχύουν, κύριοι.
Η πραγματική ζωή μυρίζει φρέσκο λάδι, καρπούζι και θάλασσα.
Το Αγρίνιο, για τον Ηλία Αναστασιάδη
Η Αθήνα, για τον Γιώργο Μυλωνά
Η Λαμία μοιάζει με την Μόρντορ κι η Κομοτηνή με ό,τι απέμεινε στο Λονδίνο μετά την επιδρομή του ιού στο '28 ώρες μετά'. Παρ' όλα αυτά σαν την Αθήνα δεν έχει. Για κάθε μία όμορφη γωνιά της, όπως η Πλάκα ή το Θησείο διαθέτει δέκα που θέλουν να σου φάνε την ψυχή. Σεπόλια, Μεταξουργείο, Γκάζι, Αμπελόκηποι, Γκύζη, Παγκράτι, Εξάρχεια, Ομόνοια, Πατήσια, Κολωνάκι, Κουκάκι, Καλλιθέα, Νέος Κόσμος είναι λες και συναγωνίζονται για το ποια θα βραβευτεί ως η πιο άσχημη γειτονιά της Ευρώπης.
Παρ' όλα αυτά, εμείς εκεί. Τριγυρνάμε στο αθηναϊκό κέντρο σαν τις κατσαρίδες και βαυκαλιζόμαστε πως ζούμε σε μια ωραία πόλη. Βγαίνουν, μάλιστα, διάσημοι Αθηναίοι στα ΜΜΕ και χωρίς ίχνος τσίπας μιλάνε για το όμορφο χάος του αθηναϊκού κέντρου και ό,τι σε κάθε δρόμο της βλέπουν τέχνη. Τόση τέχνη, που αν έκανε μια βόλτα ο Νταλί στους δρόμους της θα τα παρατούσε όλα και θα γινόταν δημόσιος υπάλληλος.
"Τον Αύγουστο, όμως, που αδειάζει, είναι τέλεια", λένε άλλοι. Όχι παιδιά, τότε είναι ακόμα χειρότερη γιατί μας φέρνει αντιμέτωπους με την αγνή ασχήμια της. Την ανύπαρκτη ρυμοτομία και αρχιτεκτονική, την βρωμιά, το καυσαέριο, την μουντίλα και ό,τι άλλο σου θυμίζει πως θες να πας διακοπές για να γλιτώσεις.
Γιώργος, 34 ετών, γεννημένος στα Πετράλωνα, μεγαλωμένος στους Αμπελόκηπους και νυν κάτοικος Παγκρατίου.
Η πόλη της Σαλαμίνας, για τη Ναστάζια Καπέλλα
Το μόνο κακό σε όλα αυτά είναι ότι για να μπεις στο νησί, πρέπει να περάσεις από το λιμάνι και την πόλη της, που είναι ό,τι χειρότερο και καταθλιπτικό έχει καταφέρει ο άνθρωπος στην Ελλάδα και δη σε νησί.
Η Θήβα, για τον Αντώνη Τζαβάρα
Η καταγωγή μου είναι από το ηρωικό Κριεκούκι. Εκεί πέρασα όλα τα καλοκαίρια της παιδικής μου ηλικίας. Σε ένα κάτι σαν χωριό στην εκπνοή της Αττικής, το οποίο φέρει ως παράσημο την εγγύτητά του στην Αθήνα κι έχει το θλιβερό προνόμιο να απέχει μόλις 10 λεπτά από τη Θήβα. Αν θες πας μεγάλο σούπερ μάρκετ, θα πας Θήβα. Αν χρειαστείς νοσοκομείο, δώρο της τελευταίας στιγμής ή ένα μέρος για να βγεις ραντεβού χωρίς να σε αναγνωρίσουν όλοι, θα πας Θήβα. Γενικώς, αν είσαι στο Κριεκούκι, τη Θήβα δεν τη γλιτώνεις. Οδηγώντας από το Κριεκούκι προς τη Θήβα θα περάσεις από τις παρυφές του κάμπου και ίσως σου έρθει μια στιγμιαία λαχτάρα να ανοίξεις το παράθυρο του αυτοκινήτου για να απολαύσεις το τοπίο. Μην το κάνεις. Κάπου εκεί υπάρχει ένας βιολογικός καθαρισμός ή μια ξεχασμένη αποχέτευση της Μόρντορ, ένα σημείο όπου βρωμάει τα τελευταία 40 χρόνια. Μόλις το προσπεράσεις, μπαίνεις στην επικράτεια της Θήβας. Το στρατόπεδο και η θλιβερή βιομηχανική ζώνη που θα σε υποδεχτούν είναι η τελευταία σου προειδοποίηση. Αν δεν τη λάβεις υπ' όψιν σου, στο τέλος της ευθείας σε περιμένει η ίδια η Θήβα. Μια πόλη ατάκτως ερριμμένη, με σπίτια τοποθετημένα όπως βολευόταν ο καθένας, με δρόμους χαραγμένους χωρίς λογική, με μια κεντρική πλατεία με πεζόδρομους που είναι σκαμμένοι και περιφραγμένοι με κορδέλες δημοσίων έργων όσο θυμάμαι τον εαυτό μου. Ο ορισμός της ασυνάρτητης επαρχίας.
Η Λαμία, για τον Γιάννη Μπαϊρακτάρη
Η Αθήνα, για τον Δημήτρη Κωνσταντινίδη
Ρίχνει μια ψιχάλα και θέλεις δύο ώρες να διασχίσεις τρεις δρόμους, γνώσεις καλλιτεχνικού πατινάζ για να περπατήσεις στα πεζοδρόμια του κέντρου και τύχη επιπέδου νικητή τζόκερ για να βρεις θέση να παρκάρεις. Ξεφυτρώνουν κάθε λίγα χρόνια κάτι trendy γειτονιές με μαγαζιά που σου αρπάζουν το πορτοφόλι με το που μπαίνεις μέσα και είναι της μόδας να τρως μούλτικούλτι, όλα σε ένα, φαγητά και να κάνεις τον μαγεμένο. Στις μισές γειτονιές άμα περπατήσεις, μετά από κάποια ώρα, η φάση είναι Blade Runner. Μετά έχεις το θράσος και σχολιάζεις άλλες πόλεις γιατί είναι άσχημες, εσύ ο κάτοικος της... Πράγας. Ανάθεμα και αν ξέρεις κάτι για αυτές τις άλλες αν σε ρωτήσουν.
(Για να ξέρεις αν μια πόλη είναι πραγματικά άσχημη πρέπει να τη ζήσεις και στη μετάλλαξή της. Οπότε εμείς οι Αθηναίοι ξέρουμε καλύτερα).
Η Καλαμπάκα, για τον Κώστα Μανιάτη
Η Κόρινθος, για τον Γρηγόρη Μπάτη
Η Κόρινθος έχει τρία καλά. 1) τον Ισθμό που εντάξει δεν είναι τίποτα το ιδιαίτερο, αλλά όσο να 'ναι σου προκαλεί ένα δέος την πρώτη φορά που τον αντικρίζεις, 2) το γεγονός ότι είναι δίπλα στην Αθήνα και 3) τον αδερφικό μου φίλο, που γνώρισα στον στρατό και για χάρη του έχω πάει σ' αυτή την πόλη καμιά δεκαριά φορές. Αν δεν ήταν αυτός, δεν θα έβρισκα κανέναν λόγο να βρεθώ στην Κόρινθο μετά την πρώτη φορά, που κατάλαβα καλά τι, πως κτλ. Είναι μια άχρωμη και μουντή πόλη, με όλα τα κακά της Αθήνας και τ' άσχημα της επαρχίας. Μια πόλη με αρκετά παλιά κτίρια, άναρχους δρόμους και ερημιά μόλις πέφτει η σκοτεινιά. Προφανώς δεν είναι η πιο άσχημη πόλη στην Ελλάδα, αλλά είναι η πιο άσχημη περιοχή που έχω επισκεφθεί κι έχω ζήσει πάνω από 2 ημέρες. Η φιλία θέλει θυσίες..
Το Ηράκλειο Κρήτης, για την Ιωσηφίνα Γριβέα
Ήταν ταυτόχρονα ωστόσο τόσο αποπνικτικό, κλειστοφοβικό και πανικόβλητο στις λίγες ώρες που το είδα, που όσο ψάχναμε ανηλεώς για πάρκινγκ κατάφερε να με τραυματίσει. Ακόμα και φίλη μου με καταγωγή από εκεί που προσπάθησε να με μεταπείσει, παραδέχθηκε τελικά ότι στην πραγματικότητα είναι το χωριό της έξω από το Ηράκλειο στο οποίο έχει αδυναμία (duh) και βρίσκει την ίδια την πόλη χειρότερη από την Αθήνα (βλέπε Μυλωνάς). Respect γιατί έχει τα πάντα, disrespect για την ταραχή που μου προκάλεσε.
Το Αγρίνιο, για τον Θέμη Καίσαρη
Ο Μανιάτης δεν είναι απ'τη Θήβα. Πάμε παρακάτω. Θυμάμαι ως κάτι απερίγραπτα άθλιο το Αγρίνιο, στο οποίο έχω περάσει ένα Σαββατοκύριακο για γάμο πριν κάμποσα χρόνια. Δεν θυμάμαι αρκετά ώστε να στηρίξω την άποψή μου, το ψήφισε και ο Ηλίας, οπότε είμαι καλυμμένος. Δεν έχω άλλα να προσθέσω, αυτό που εσείς θα πρέπει να θυμάστε είναι πως ο Μανιάτης δεν είναι απ' τη Θήβα.Η Σπάρτη, για το Γιώργο Φράγκου
Η Σπάρτη, για τον Γιώργο Φράγκου
H Αθήνα, για τον Λευτέρη Ελευθερίου
Υπάρχουν, βέβαια, τα χρονικά ορόσημα. Άμα οδηγάς την Πατησίων και είναι σχεδόν άδεια και απέναντί σου εμφανίζεται το θαύμα, κάτι που σε κάνει να αντιλαμβάνεσαι τη σχετικότητα της αρχιτεκτονικής, ως επιστήμης και ως τέχνης. Υπάρχουν οι υπέροχοι πλακόστρωτοι, οι οποίοι παίρνουν αξία, όμως, επειδή η υπόλοιπη Αθήνα είναι τόσο χάλια.
Η άνωθεν πρόταση δεν αφορά σε αχαριστία, ίσα ίσα, το να βιώνει κάποιος αρμονία και συμμετρία δεν αφορά στην αισθητική, η οποία δεν είναι διάσταση. Είναι περισσότερο μία στατιστική ακολουθία: περισσότερος κόσμος, λιγότερος χώρος, νοοτροπία ασφαλώς τσαπατσούλικη σε ό,τι αφορά τα περισσότερα κτίρια. Τις μέρες των μποτιλιαρισμάτων δε γίνεται να απευθυνθείς κάπου για σωτηρία, ό,τι και να κοιτάξεις αν δε σε απελπίσει δε θα δώσει στο βλέμμα σου την απαιτούμενη ώθηση ώστε να συνδεθεί με το μυαλό καλλιτεχνικά. Στα ακραία καιρικά φαινόμενα, δε, ο συνδυασμός της έλλειψης οργάνωσης και της τσαπατσουλιάς φέρνει ως αποτέλεσμα μία σουρεαλιστική αλληλουχία γεγονότων, η οποία μπορεί να δημιουργεί τραγέλαφο, αλλά πάντως δεν τη λες όμορφη. Αντιθέτως…