Τα ακριβή αίτια της τραγωδία με το Canadair στην Κάρυστο που είχε σαν αποτέλεσμα τον θάνατο των δύο χειριστών του - του Σμηναγού Χρήστου Μουλά και του Ανθυποσμηναγού Περικλή Στεφανίδη αναζητούν οι ειδικοί. Ο ταξίαρχος εν αποστρατεία Μάμας Κρασσάς ο γιος του οποίου ήταν ο κυβερνήτης του δεύτερου αεροσκάφους που επιχειρούσε στο σημείο, μίλησε στο Open και την εκπομπή Ανοιχτή Επικοινωνία κάνοντας την δική του εκτίμηση για το πώς συνέβη το μοιραίο ενώ αναφέρει πως και ο γιος του του είπε πως δεν έβλεπε λόγω των καπνών τα δέντρα στο σημείο.
Σύμφωνα με τον κ. Κρασσά που χειριζόταν τρεις δεκαετίες Canadair: «Οι χειριστές προσπάθησαν να κατέβουν χαμηλά για να είναι αποτελεσματικοί στη φωτιά, να την σβήσουν. Πάντα κατεβαίνουν με αντίθετη ροή ανέμων για να υπάρχει στήριξη στο αεροπλάνο. Οι καπνοί από την φωτιά πήγαιναν προς το μέρος τους με αποτέλεσμα να μην μπορούν να δουν πίσω από την φωτιά τα δέντρα. Στην απαγκίστρωση, στη δεξιά στροφή βρήκε το ακρυπτερύγιο του δεξιού φτερού του αεροσκάφους στα δέντρα, αποκολλήθηκε ο πλωτήρας και από ότι φαίνεται χτύπησε τα πηδάλια του αεροσκάφους και τα κατέστρεψε. Δεν θα μπορούσε να γίνει τίποτα (για να σωθούν). Είναι ανεξέλεγκτο το αεροπλάνο, κάνει ό,τι θέλει αυτό, δεν υπακούει στις εντολές του χειριστή καθώς δεν υπάρχουν πηδάλια για να το οδηγήσεις. Εάν έφευγε μόνο αυτό το κομμάτι (που φαίνεται στο βίντεο) το αεροπλάνο μπορεί να πετάξει κανονικά, δεν υπάρχει πρόβλημα πλην όμως το γεγονός πως φαίνεται ότι όπως αποκολλήθηκε από το φτερό χτύπησε πίσω στην άκρη του φτερού που είναι τα πηδάλια του αεροσκάφους και τα κατέστρεψε. Αυτό είναι δική μου προσωπική εκτίμηση».
Όπως επισημαίνει: «O χειριστής κατά πάσα πιθανότητα δεν είδε τι υπήρχε πίσω από τον καπνό. Αυτό μου το επιβεβαίωσε και ο γιος μου, ο οποίος μου είπε ότι ‘’ούτε εγώ καθώς έπεφτα είδα το δέντρο πίσω από την φωτιά’’. Είχαν σβήσει μισό βουνό, όπως μου είπε ο γιος μου που κινδύνευε να πάει σε ένα χωριό και τους έστειλαν εκεί. Αυτή ήταν η τελευταία ρίψη και θα έφευγαν μετά για επιστροφή».
Ο ταξίαρχος εα τονίζει πως «όσο παλιό και αν είναι ένα αεροπλάνο, όταν είναι ελεγμένο, όταν είναι συντηρημένο, πετάει και αποδίδει όπως ακριβώς όταν είναι καινούριο. Το πρόβλημα τους είναι πως κατά τη χρήση τους παρουσιάζει συχνά βλάβες, όπως ένα αυτοκίνητο».
«Δεν ήταν ακραίες οι συνθήκες για να γίνει από αέρος η κατάσβεση»
Ο Π. Παλαιολόγος, καθηγητής Δασοπροστασίας με τη σειρά του επισήμανε στην εκπομπή πως «οι πυρκαγιές δεν σβήνουν μόνο από τον αέρα αλλά από το έδαφος. Τα αεροσκάφη πρέπει να έρχονται επικουρικά. Πόνεσε η καρδιά μας με αυτό που έγινε. Δεν ήταν οι συνθήκες της πυρκαγιάς τόσο ακραίες ή αναγκαίες για να γίνει μια τέτοια πτήση. Όταν βλέπεις πίσω ότι υπάρχει δρόμος, είναι χαμηλή η βλάστηση, είναι μια δουλειά που θα μπορούσαν να κάνουν οι δασοκομάντο. Πρέπει να παίρνονται καλύτερες αποφάσεις. Άδικα έφυγαν οι πιλότοι μας».
Τα τελευταία λόγια των πιλότων: «Πάμε για τελευταίο εφοδιασμό και φεύγουμε»
Παράλληλα, ο πυροσβέστης που μίλησε με τους πιλότους του Canadair πριν την μοιραία πτώση, μίλησε αποκλειστικά στο Open και την Ελευθερία Σπυράκη για την τελευταία επικοινωνία που είχαν λίγα λεπτά πριν την τραγωδία.
«Είχαμε επικοινωνία μαζί τους, δεν μας ανέφεραν κανένα πρόβλημα στο αεροσκάφος. Μας είπαν είμαστε έτοιμοι να επιχειρήσουμε. Πάμε για τελευταίο εφοδιασμό και φεύγουμε. Λίγα λεπτά αφού μιλήσαμε μάθαμε από τον ασύρματο ότι το αεροσκάφος έπεσε».
Σύμφωνα με την ρεπόρτερ του Open, ο άνθρωπος αυτός είναι σοκαρισμένος από την τραγωδία και είναι αρκετά χρόνια στην Πυροσβεστική. Τόνισε πως «δεν μπορώ να πιστέψω πως πριν από λίγα λεπτά μιλούσα μαζί τους και έπειτα από 10 λεπτά ακριβώς έμαθα ότι το αεροσκάφος έπεσε».
Σημειώνεται πως από το πρωί της Τετάρτης πραγματοποιείται αυτοψία στο σημείο της πτώσης από την 31η Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και τα κλιμάκια θα μείνουν για αρκετές ημέρες στην περιοχή μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία και διευκρινιστούν τα ακριβή αίτια.
Πηγή: ethnos.gr - Φωτογραφία: eurokinissi