Τις πρώτες ημέρες εφαρμογής της πρωτοβουλίας καλάθι του νοικοκυριού παρατηρήθηκε αύξηση της κατανάλωσης και όχι απλώς μετατόπιση των αγορών προς τα προϊόντα του καλαθιού. Υπήρξε δηλαδή αύξηση και σε τεμάχια και σε αξία - Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εκδηλώθηκε για προϊόντα μακράς διάρκειας
Σημαντική αύξηση της ζήτησης εκδηλώθηκε για τα περισσότερα από τα προϊόντα τα οποία περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού» κάθε αλυσίδας super market κατά τις πρώτες ημέρες εφαρμογής της πρωτοβουλίας που πήρε το Υπουργείο Ανάπτυξης για την συγκράτηση των ανατιμήσεων.
Στελέχη ορισμένων εκ των κορυφαίων retailers της χώρας λένε στην «Η» πως τις πρώτες ημέρες εφαρμογής της πρωτοβουλίας σημειώθηκε γενικότερη αύξηση της κατανάλωσης και όχι απλώς μετατόπιση των αγορών προς τα προϊόντα του καλαθιού. Υπήρξε δηλαδή αύξηση και σε τεμάχια και σε αξία.
Σε δηλώσεις του ο Υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «η υποστήριξη των καταναλωτών τις πρώτες μέρες είναι εντυπωσιακή και πράγματι, οι τιμές είναι συγκριτικά -το τονίζω συγκριτικά- καλύτερες και θα είναι και καλύτερες όσο ο ανταγωνισμός λειτουργεί περισσότερο», ενώ πρόσθεσε με έμφαση: «το καλάθι έχει ξεπουλήσει. Δεν προλαβαίνουν να γεμίζουν τα ράφια από τα προϊόντα του καλαθιού, που πάει να πει ότι ο κόσμος, παρά το ότι κάποιοι ασκούν κριτική, το αγοράζει».
Σύμφωνα με στελέχη κορυφαίων retailers, μπορεί να μην... «ξεπούλησε» το καλάθι του νοικοκυριού, εντούτοις το ενδιαφέρον του κόσμου για τα συγκεκριμένα προϊόντα ήταν ιδιαίτερα υψηλό.
Θετικό το πρώτο δείγμα σε 3 αλυσίδες του Top-5
Τα στοιχεία των πρώτων ημερών από τρεις αλυσίδες που βρίσκονται στο Top-5 του κλάδου είναι ενδεικτικά.
Σε γενικές γραμμές, ο μεγάλος ντόρος που έγινε για το θέμα τις τελευταίες ημέρες, κινητοποίησε μεγάλη μερίδα των καταναλωτών, οι οποίοι ούτως ή άλλως έχουν δει την αγοραστική τους δύναμη να μειώνεται λόγω των συνεχιζόμενων εξωγενών κρίσεων.
Και οι οποίοι βρίσκονται διαρκώς σε μία διαδικασία περικοπής των περιττών εξόδων και σε αναζήτηση των φθηνότερων προϊόντων πρώτης ανάγκης.
Αυτό μεταφράστηκε τις πρώτες ημέρες εφαρμογής της πρωτοβουλίας με αύξηση της κατανάλωσης και όχι απλώς σε μετατόπιση των αγορών προς τα προϊόντα του καλαθιού. Υπήρξε δηλαδή αύξηση και σε τεμάχια και σε αξία.
Υπογραμμίζεται βέβαια από τις ίδιες πηγές ότι, θα πρέπει να περιμένουμε ορισμένες ημέρες για να δούμε αν πρόκειται για μία τακτική των καταναλωτών που θα συνεχιστεί, ή αν επρόκειτο για μία τάση υπερβολής που εκδηλώθηκε με δέλεαρ τις πολύ καλές τιμές σε branded κυρίως προϊόντα, αφού τα PL είθισται να προσφέρονται σε ελκυστικότερα επίπεδα τιμών.
Ποια προϊόντα προτίμησαν
Αναφορικά με τις προτιμήσεις του κόσμου, αυτές διαφέρουν από αλυσίδα σε αλυσίδα, ανάλογα και με τη σύνθεση του κάθε καλαθιού. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον πάντως, φαίνεται πως εκδηλώθηκε για προϊόντα μακράς διάρκειας όπως:
- Απορρυπαντικά
- Χαρτικά
- Πάνες
- Καφές
- Ζάχαρη
- Μακαρόνια
- Ρύζια
Προϊόντα, τα οποία όπως εξηγούν στελέχη του κλάδου, μπορούν να αποθηκευτούν και να διατηρηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Θυμίζουν, ωστόσο, ότι κάτι τέτοιο είχε συμβεί και με το ξέσπασμα της πανδημίας και στη συνέχεια, στα συγκεκριμένα προϊόντα, άργησε να επανέλθει η...κανονικότητα στις πωλήσεις.
Επώνυμα τρόφιμα
Θετική ήταν η υποδοχή των καταναλωτών και για κάποια επώνυμα τρόφιμα, π.χ. σε γάλα, κοτόπουλο κ.ά., καθώς εμφανίστηκαν στο καλάθι με μειωμένες τιμές.
Κατά την επίσκεψη του σε super market ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «υπήρξαν προϊόντα, οι τιμές των οποίων έπεσαν μέσα σε δύο ημέρες. Ο χοιρινός λαιμός Ολλανδίας από 5,95 ευρώ έπεσε σε 5,55 ευρώ. Ελληνικά νωπά κοτόπουλα νωπά πωλούνταν από 3,75 ευρώ στα 2,95 ευρώ. Τα κοτόπουλα ελληνικά ολόκληρα νωπά χύμα από 3,75 ευρώ, στα 2,95 ευρώ».
Ποια προϊόντα δεν... ξεπούλησαν
Στον αντίποδα, χωρίς ιδιαίτερες συγκινήσεις ήταν η κινητικότητα που εκδηλώθηκε για προϊόντα του καλαθιού όπως π.χ., αντισηπτικά, ψωμιά, βρεφικά γάλατα, ηλιέλαιο, τυριά κλπ.
Έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων
Η αλήθεια είναι ότι η πρωτοβουλία του ΥπΑΝ, προκάλεσε έναν έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των αλυσίδων super market, κάτι που, όπως επισημαίνεται και από τα στελέχη των retailers, είναι προς όφελος του καταναλωτή, ωστόσο επισήμαναν ότι κάθε εβδομάδα υπάρχουν προσφορές αρκετών προϊόντων, σε πολύ καλές τιμές.
Παράλληλα θεωρούν ουσιαστικά ανέφικτο να εκμεταλλευθεί ένας καταναλωτής τις καλύτερες δυνατές τιμές στα προϊόντα που βρίσκονται στο καλάθι των super market, αφού δεν μπορούν να μετακινούνται από το ένα στο άλλο για τα ψώνια τους.
Η πλευρά των προμηθευτών
Στην εξίσωση θα μπουν πολύ σύντομα και οι προμηθευτές, καθώς η μεγάλη προβολή του καλαθιού του νοικοκυριού στα μέσα μαζικής επικοινωνίας λειτουργεί, τουλάχιστον στο ξεκίνημα, προς όφελος όσων συμμετέχουν στο καλάθι, κάτι που δημιουργεί... ιδιαίτερες συνθήκες ανταγωνισμού στους επιμέρους προϊοντικούς τομείς.
Παράλληλα, στον πόλεμο των...τιμών δεν μπορούν να παίξουν όλοι οι προμηθευτές επί ίσοις όροις, για λόγους που έχουν να κάνουν με την διαπραγματευτική τους ισχύ και το ύψος της ρευστότητας που έχουν προκειμένου να μπορέσουν να «χρηματοδοτήσουν» επιπλέον προωθητικές ενέργειες σε μία περίοδο κατά την οποία τα κόστη εξακολουθούν να είναι υψηλά και η κερδοφορία ήδη αρκετά πιεσμένη.
Ο υπουργός Ανάπτυξης σημείωσε ότι «θα αφήσουμε το καλάθι να λειτουργήσει ένα-δύο εβδομάδες, να δούμε πως πάει στα σούπερ μάρκετ και μετά θα πάρουμε αποφάσεις για επέκτασή του και πως θα γίνει». Παράλληλα γίνονται επαφές με τη βιομηχανία, «για να δούμε και στα επώνυμα προϊόντα πόσο μεγαλύτερες προσφορές μπορούν να γίνουν με το καλάθι του νοικοκυριού την επόμενη και τη μεθεπόμενη εβδομάδα».
Τα 12+1 καλάθια στην πλατφόρμα
Θυμίζουμε ότι στην πλατφόρμα e-katanalotis βρίσκονται αυτή τη στιγμή τα «καλάθια» που δημιούργησαν 12 μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ - Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Bazaar, Γαλαξίας, Κρητικός, Μασούτης, My Market, Market in, ΣΥΝΚΑ, Χαλκιαδάκης, Lidl, Discount Markt - καθώς και το αποκλειστικά ηλεκτρονικό κατάστημα e-fresh.gr.
Πηγή: imerisia.gr