Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής στις 16 Οκτωβρίου,κλήθηκαν οι μαθητές της Γ΄τάξης των Επαγγελματικών Λυκείων να διαχειριστούν ένα επίκαιρο και διαχρονικό θέμα αναφορικά με τη θεματική ενότητα Διατροφή-Υγεία-Περιβάλλον.
Το διαγώνισμα αποτελείται από δύο κείμενα, ένα μη λογοτεχνικό και ένα λογοτεχνικό, τα ερωτήματα των οποίων είναι με σαφήνεια διατυπωμένα.
Οι ασκήσεις δεν αιφνιδίασαν τους υποψηφίους, καθώς ήταν πολύ καλά προετοιμασμένοι και εξοικειωμένοι με αυτούς τους τύπους ασκήσεων.
Ωστόσο, έπρεπε να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί!Συγκεκριμένα,το θέμα Α3 του μη λογοτεχνικού κειμένου εφιστούσε την προσοχή των μαθητών, αφού έπρεπε να καλύψουν το φάσμα προστασίας της υγείας του ανθρώπου και του πλανήτη.
Σχετικά με το λογοτεχνικό κείμενο,οι ερωτήσεις ήταν βατές με εξαίρεση τη δραστηριότητα Β3 ,η οποία αναμένεται να δυσκολέψει τους μαθητές.
Οι καθηγητές των φροντιστηρίων ‘ΟΡΟΣΗΜΟ-ΘΑΛΗΣ’ εύχονται επιτυχία και δύναμη.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Α.ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1η δραστηριότητα
Α1.α)Στις συγκεκριμένες παραγράφους αναδεικνύονται δύο καίρια προβλήματα τα οποία προκαλούν αντίκτυπο στον πλανήτη.
- Η συγκέντρωση στα μεγάλα αστικά κέντρα οδήγησε στην αλλαγή του διατροφικού μοντέλου ,της μεσογειακή διατροφής,και στην υιοθέτηση ενός λανθασμένου τρόπου διατροφής.
- Η απομύζηση των φυσικών πόρων συμβάλλει στην καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος συνδυαστικά με το γεγονός ότι ο άνθρωπος πετάει στους απορριμματοφόρους κάδους τα υπολείμματα των τροφών την ίδια στιγμή που υπάρχει υποσιτισμός.
β)Ο συγγραφέας στην τελευταία παράγραφο του κειμένου χρησιμοποιεί επίκληση στο συναίσθημα με τα ακόλουθα μέσα πειθούς:
-χρήση α’πληθυντικού προσώπου (κληρονομούμε,δανειζόμαστε)
-χρήση εισαγωγικὠν « Δεν κληρονομούμε…παιδιά μας» παροιμία, «γεμάτο πιάτο» μεταφορά, «μαγειρέψουμε» μεταφορά
-χρήση θαυμαστικού « μικρές αλλαγές μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά!»έμφαση, «για να αξιοποιήσεις μέχρι την τελευταία μπουκία!» προτροπή
-υποτακτική έγκλιση (να κρατήσουμε)
-προστακτική έγκλιση (κατανάλωσε)
-μεταφορικές εκφράσεις (μαγική συνταγή)
-αντίθεση (μικρές αλλαγές –μεγάλη διαφορά)
Οι μαθητές καλούνται να γράψουν μόνο 3 διαφορετικά μέσα πειθούς.
2η δραστηριότητα
Α2.α) Θεματική Περίοδος: «Η τροφή μας προέρχεται…υγιές περιβάλλον»
Σχόλια-Λεπτομέρειες: «Για κάθε μπουκία…ενέργεια»
Κατακλείδα: «Τελικἀ,αν το σκεφτεί…είμαστε υγιείς»
β) Συνώνυμα
θέτουμε :βάζουμε,τοποθετούμε
ενημερώνοντας: πληροφορώντας
επιχειρεί: προσπαθεί
3η δραστηριότητα
Α3.
Επικοινωνιακό πλαίσιο: ομιλία,χρήση α΄προσώπου ,β’ προσώπου και γ’προσώπου
Προσφώνηση:Αξιότιμοι συνέδροι,
Αποφώνηση:Σας Ευχαριστώ.
Πρόλογος: αφόρμηση από την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής και ιδιότητα ως εκπρόσωπος του σχολείου
Κύριο Μέρος
- Υιοθέτηση υγιεινού τρόπου διατροφής,ισορροπημένη μεσογειακή διατροφή πλούσια σε θρεπτικά στοιχεία και βιταμίνες .
- Απομάκρυνση από το εύκολο και γρήγορο φαγητό, το οποίο προκαλεί προβλήματα υγείας,όπως καρδιοπάθειες,παχυσαρκεία και χοληστερίνη.
- Σωστή και έγκυρη ενημέρωση ,πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση του πολίτη σε θέματα υγείας και διατροφής ,οι οποίες αποτελούν την αναγκαία προϋπόθεση για την διαμόρφωση συνειδητοποιημένων και απαιτητικών καταναλωτών που μπορούν να κρίνουν και να επιλέγουν.
- Αποφυγή κακών συνηθειών και επικίνδυνων ουσιών ,όπως κάπνισμα και αλκοόλ.
- Στροφή στη βιώσιμη διατροφή με τη χρήση βιολογικών προιόντων για την προστασία του πλανήτη αποφεύγοντας την υπερβολική κατανάλωση κρέατος και ψαριού.
- Τα ξενοδοχεία να οργανώσουν δράσεις για την μείωση της σπατάλης των τροφίμων στις επιχειρήσεις φιλοξενίας και εστίασης.
- Αξιοποίηση του περισσευούμενου φαγητού ώστε να μην μολύνετε το περιβάλλον.
Επίλογος: Γενικό συμπέρασμα.Αισιοδοξία ότι αν αξιοποιηθούν τα παραπάνω θα υπάρξη λύση.
Β.ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
1η δραστηριότητα
Β1.Τα στοιχεία που συνθέτουν τον χαρακτήρα του Γιωργάκη είναι τα εξής:
-Αισιόδοξος ,δείχνει δυνατός παρά τη συνθήκη πολέμου «Δεν σταματούσε η ζωή,επειδή ήταν πόλεμος»
-Δραστήριος ,εργατικός «’Εκείνος πάλευε με τα υλικά στο εργαστήριο.»
-Δημιουργικός και διακρινόταν για την τέχνη του «Πάντως η κρέμα του τον έκανε διάσημο,αυτή και τα ζαχαρωμένα φιογκάκια του.Τα έπλαθε σε χρώματα,ροζ,βιολετέ,γαλάζιο,πράσινο και στόλιζε τις πάστες
-Ευχάριστος ,χαρούμενος, «Μια πάστα κάνει τη ζωή πιο γλυκιά,χαμογελούσε ο Γιωργάκης»
-Ενδιαφέρεται για τους πελάτες ,νοιάζεται για τηνεργασία του «Από τον πάγκο του παρακολουθούσε τους πελάτες».
Οργανωτικός «Κρατούσε σημειώσεις σε ένα τεφτέρι που κουβαλούσε πάντα μαζί του,στην τσέπη της ποδιάς».
2η δραστηριότητα
Β.2 α) «Οι υπάλληλοι ξεφόρτωναν κάθε πρωί το βουβαλίσιο γάλα κι εκείνος πάλευε με τα υλικά στο εργαστήριο»
«Πού έβρισκες τόσες ιδέες κι έφτιαχνε κάθε μήνα κι από μία;»
«Ο Γιωργάκης έριχνε πιπέρι στη σοκολάτα,λεμονανθό στο σιρόπι –αντί για μοσχοκάρφι και γαρίφαλο που έβαζαν οι Τούρκοι»
β)«Μια πάστα κάνει τη ζωή πιο γλυκιά» :Μεταφορά ,η οποία προσδίδει ζωντάνια,αμεσότητα,παραστατικότητα και εικονοπλαστικό λόγο διεγείροντας τα συναισθήματα του αναγνώστη .Μια πάστα ήταν ικανή να ομορφύνει τη ζωή του Γιωργάκη δίνοντάς της γλυκειά γεύση.
«….μα ο Γιωργάκης το (τεφτέρι) είχε για ευαγγέλιο»:Παρομοίωση
Παρομοιάζεται το τεφτέρι με ένα ευαγγέλιο.Η συνταγή του ήταν τόσο ιερή και ζωντάνια,παραστατικότητα,γλαφυρότητα και αμεσότητα.
3η δραστηριότητα
Β.3 Η διατροφή ως μέσο δημιουργικής έκφρασης και ανάπτυξης σχέσεων.
-Πυροδοτεί την φαντασία και καλλιεργεί την δημιουργικότητα καθώς καλείται κανείς να συνθέσει πιάτα ,να χρησιμοποιήσει υλικά.
- Το μαγείρεμα βοηθά στην εκτόνωση,στην χαλάρωση και στην ηρεμία καθώς είναι ένα μέσο απόλαυσης και διαφυγής από την πίεση και το άγχος της καθημερινότητας.
-Μέσω της διατροφής ικανοποιούνται οι γευστικοί κάλυκες και διεγείρονται συναισθήματα,όπως η χαρά.
-Το φαγητό φέρνει τους ανθρώπους πιο κοντά ,συσφίγγει τις ανθρώπινες σχέσεις,δημιουργεί ισχυρούς δεσμούς και συμβάλλει στην γνήσια επικοινωνία τους.
-Το οικογενειακό τραπέζι δίνει τη δυνατότητα στα μέλη της οικογένειας να έρθουν πιο κοντά ,να επιλύσουν τυχόν προβλήματά τους και να συνειδητοποιήσουν την αξία του οικογενειακού τραπεζιού.
-Ένα τραπέζι είναι μια γνήσια μορφή ψυχαγωγίας και ένα σημείο συνάντησης των ανθρώπων.
Η ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΤΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΩΝ ΟΡΟΣΗΜΟ - ΘΑΛΗΣ