Επίκαιρα

Αυτοψία στη νέα Πατρών - Πύργου - Παπανικόλας: Στόχος μας να φτάσει η Ολυμπία Οδός στην Ολυμπία

Αυτοψία στη νέα Πατρών - Πύργου - Παπανικόλας: Στόχος μας να φτάσει η Ολυμπία Οδός στην Ολυμπία

Αισιόδοξη είναι η εικόνα της εξέλιξης του έργου της νέας Πατρών - Πύργου, ως συνέχεια της Ολυμπίας Οδού και ακόμα περισσότερο θετική είναι και η δήλωση του Προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου της εταιρίας Δρ. Παναγιώτη Παπανικόλα, ότι στόχος είναι το έργο να φτάσει στην Αρχ. Ολυμπία. Παράλληλα είναι ανοιχτό το ζήτημα της ολοκλήρωσης του δρόμου έως την Τσάκωνα, όπως ήταν το αρχικό φυσικό αντικείμενο του έργου.

Χθες πραγματοποιήθηκε αυτοψία του Περιφερειάρχη Δυτ. Ελλάδας Νεκτάριου Φαρμάκη με τον κ. Παπανικόλα και στελέχη της κοινοπραξίας, στα εργοτάξια της Ολυμπίας Οδού σε Αχαΐα και Ηλεία και η πορεία των εργασιών κρίνεται ικανοποιητική, αφού το έργο βρίσκεται πιο μπροστά από το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί.

Στην επίσκεψη στο τμήμα Πάτρα - Πύργος της Ολυμπίας Οδού, συμμετείχαν δημοσιογράφοι από την Αθήνα, την Πάτρα και τον Πύργο, προκειμένου να ενημερωθούν για την εξέλιξη του έργου.

olumpia odos 3

Στην αυτοψία Περιφερειάρχης, αντιπεριφερειάρχες, στελέχη της κοινοπραξίας και δημοσιογράφοι επισκέφθηκαν τα εργοτάξια των τριών κατασκευαστικών εταιρειών που έχουν αναλάβει το έργο (ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ), τα οποία έχουν στηθεί στα 74,5 χιλ. της Πατρών- Πύργου.

Τους δημοσιογράφους ξενάγησε στο έργο ο κ. Παπανικόλας, συνοδευόμενος από εκπροσώπους της Κοινοπραξίας και τους εργοταξιάρχες. Ο κ. Παπανικόλας περιέγραψε τις δυσκολίες, αλλά και την πρόοδο των εργασιών αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η κατασκευή αυτή τη στιγμή είναι μπροστά από το χρονοδιάγραμμα. Επίσης, διευκρίνισε ότι το πρώτο τμήμα Μιντιλόγλι - Κάτω Αχαΐα, μήκους 13 χιλιομέτρων, κατασκευάζεται πάνω στην υφιστάμενη χάραξη, ενώ το υπόλοιπο έργο από Κάτω Αχαΐα έως τον Πύργο είναι σε νέα χάραξη. Οι εργασίες που εκτελούνται αυτή την ώρα είναι κυρίως χωματουργικές και κατασκευή Κάτω Διαβάσεων, οχετών και του Ανισόπεδου Κόμβου Κάτω Αχαΐας.

olumpia odos 2

“Μπροστά από το χρονοδιάγραμμα”

Ο κ. Φαρμάκης στις δηλώσεις του, αναφέρθηκε σε ένα έργο που η τοπική κοινωνία το περίμενε για πολλές δεκαετίες. “Νομίζω είδαμε όλοι ότι μιλάμε για ένα έργο το οποίο προχωράει κανονικά, ένα έργο κανονικό και όχι ένα έργο για το οποίο συζητάμε μόνο. Είχαμε την τύχη να περιηγηθούμε από την αρχή αυτών των εργολαβιών από την Πάτρα μέχρι εδώ που βρισκόμαστε τώρα. Σίγουρα είναι κάτι που σαν τοπική κοινωνία μας γεμίζει ικανοποίηση γιατί βλέπουμε κάτι το οποίο περιμέναμε δεκαετίες να έχει αρχίσει πλέον να υλοποιείται.

Μιλάμε πρώτη φορά για ένα δημόσιο έργο το οποίο βρίσκεται μπροστά από τα χρονοδιαγράμματά του, το οποίο δεν μπορώ να μην το επισημάνω, και είναι γεγονός ότι με αυτή τη λύση που επελέγη μιλάμε για ένα έργο το οποίο έχει υλοποιήσει ήδη πέντε φορές περισσότερο φυσικό αντικείμενο από ότι έχει υλοποιηθεί τα περασμένα πέντε έτη. Και αυτό λέει κάτι ως προς την επιλογή που έγινε και δικαιώνει όσους την στήριξαν.

Από εκεί και πέρα αυτό το οποίο καθίσταται ξεκάθαρο, είναι ότι το έργο θα καταστεί έργο όταν ολοκληρωθεί αφενός και αφετέρου όταν η Ολυμπία οδός αποκτήσει το αληθινό της περιεχόμενο φτάνοντας στην ίδια την αρχαία Ολυμπία. Αυτό όμως είναι ένα αντικείμενο μελέτης και απόφασης που θα προέλθει μέσα από την ίδια την μελέτη που κάνει η Ολυμπία οδός και φυσικά τις προτάσεις που θα γίνουν προς το αρμόδιο υπουργείο.

Φυσικά θα έχουμε λόγο κι εμείς σαν τοπική κοινωνία και τοπική αυτοδιοίκηση για τι είδους πρόσβαση θα είναι θα μιλάμε για μία νέα χάραξη, θα μιλάμε για βελτίωση σοβαρή του υφιστάμενου οδικού δικτύου, θα χρησιμοποιήσουμε τον κόμβο της αρχαίας Ολυμπίας όπως είναι χαραγμένος και προσχεδιασμένος στο υφιστάμενο σχέδιο της Ολυμπίας οδού; Σε κάθε περίπτωση δεν μπορούμε παρά να είμαστε αισιόδοξοι για το γεγονός ότι επίσης μετά από πολλά χρόνια έχουμε την εντολή της μελέτης για την συνέχιση του έργου για την Τσακώνα”.

olumpia odos 4

Παπανικόλας: Εξετάζουμε το Πύργος - Καλό Νερό - Τσακώνα

Ο Δρ. Παναγιώτης Παπανικόλας από την πλευρά του σημείωσε ότι “… το έργο είναι χωρισμένο σε δύο τμήματα, το πρώτο πατάει στον υφιστάμενο άξονα και έχει τις δυσκολίες διότι θα κατασκευάζεται με κυκλοφορία, είναι το κομμάτι Μιντιλόγλι - Κάτω Αχαγιά, από την Κάτω Αχαγιά μέχρι τον κόμβο του Πύργου θα είναι σε μία νέα χάραξη, σε παρθένο έδαφος και οι εργασίες προχωράνε, τα εργοτάξια έχουν στηθεί και έχουν ξεκινήσει κανονικά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα οι χωματουργικές εργασίες και οι κατασκευές”.

Ο κ. Παπανικόλας στάθηκε στο θέμα του αυξημένου κόστους των υλικών. “Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα τεράστιο θέμα σε όλα τα κατασκευαστικά εργοτάξια, το θέμα της αύξησης του κόστους, το συζητάμε με το υπουργείο, υπάρχει κατανόηση, υπάρχει ένα νομοσχέδιο που βγήκε για τα δημόσια έργα όπου διαβεβαιώνει για τις νέες τιμές που ισχύουν και ελπίζουμε ότι σύντομα θα τακτοποιηθεί και θα συνεχίσουμε την κατασκευή όπως έχουμε ξεκινήσει”.

Ο πρόεδρος της “Ολυμπίας Οδού” επισήμανε πως στόχος της εταιρίας είναι το έργο να φτάσει έως την Ολυμπία. “Το έργο το δικό μας είναι μέχρι τον κόμβο του Πύργου, από εκεί και πέρα περιμένουμε εντολές από το Δημόσιο, θα είναι χαρά μας να το συνεχίσουμε και να φτάσουμε και στην Ολυμπία. Για το τμήμα μετά την Ολυμπία μας έχει δοθεί μία εντολή να ξαναδούμε την μελέτη από Πύργος - Αλφειός - Καλό Νερό - Τσακώνα, με βάση τα νέα κυκλοφοριακά δεδομένα, να αναθεωρήσουμε την μελέτη και από κει και πέρα θα πρέπει φυσικά να μπει σε όλη την διαδικασία. Πάντως το κομμάτι αυτό σαν επιλογή υπάρχει στην σύμβαση παραχώρησης. Είναι στο έργο το δικό μας, όποτε αποφασίσει το Δημόσιο. Προς το παρόν έχουμε μία εντολή να ξαναδούμε αυτή την μελέτη” δήλωσε ο κ. Παπανικόλας και κατέληξε λέγοντας πως “… σε ό,τι αφορά το Πύργος Αλφειός υπάρχει στην σύμβασή μας, έχουμε ολοκληρωμένες μελέτες, είναι απόφαση του υπουργείου αν δοθεί εντολή και χρηματοδότηση να το εντάξουμε στο έργο το δικό μας. Για την μελέτη, την χάραξη από τον Πύργο στο Καλό Νερό, που περνά μέσα από τον Καϊάφα, η εντολή όπως καταλαβαίνω είναι να εξεταστεί και η ανατολική χάραξη, η οποία δεν αγγίζει την περιοχή του Καϊάφα, την περιβαλλοντική. Οπότε θα εξετάσουμε κι αυτή και από κει και πέρα η επιλογή ανήκει στο Δημόσιο και την Ευρωπαϊκή Ένωση”.

olumpia odos 5

Κατασκευή & Τεχνικά χαρακτηριστικά της Πατρών - Πύργου

Στα εργοτάξια που θα αναπτυχθούν για την κατασκευή της Πατρών – Πύργου θα απασχοληθούν περίπου 800 εργαζόμενοι. Το πρώτο τμήμα των 13 χλμ. από το Μιντιλόγλι έως την Κάτω Αχαΐα αφορά διαπλάτυνση της υφιστάμενης εθνικής οδού Πατρών- Πύργου. Το υπόλοιπο τμήμα είναι νέα κατασκευή (νέα χάραξη μέσω της κοιλάδας της Ήλιδας). Ο νέος αυτοκινητόδρομος έχει 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση, με ενδιάμεση κεντρική διαχωριστική νησίδα.

Κόμβος

Χ.Θ.

Πληθυσμός

Μιντιλόγλι (H/K)

0+000

12.986

ΒΙ.ΠΕ.

6+950

16.265

Κάτω Αχαϊά

17+760

17.888

Βάρδα

33+040

10.046

Κυλλήνη

46+020

19.134

Γαστούνη

53+675

24.039

Αμαλιάδα

62+680

24.235

Πύργος

73+840

73.925

ΣΥΝΟΛΟ

198.518

• 8 κόμβοι συνδέουν τον αυτοκινητόδρομο με πολλά χωριά και πόλεις καθώς και με τη βιομηχανική ζώνη της Πάτρας, με σχεδόν 200.000 ωφελούμενους.
• 2 Μετωπικοί σταθμοί διοδίων:
- Κάτω Αχαΐα (ζώνη χρέωσης διοδίων Μιντιλόγλι - Κυλλήνη)
- Χανάκια (ζώνη χρέωσης διοδίων Κυλλήνη - Πύργος)
• 2 πλευρικοί σταθμοί διοδίων στην Κάτω Αχαΐα και την Αμαλιάδα
• 15 γέφυρες
• 27 άνω διαβάσεις & 37 κάτω διαβάσεις
• 150 οχετοί
• Τοίχοι αντιστήριξης μήκους 7.250μ.
• 2 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (Καραίικα και Πύργος και στις δύο κατευθύνσεις).
• 1 εφεδρικό Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας (που περιλαμβάνει και εγκατάσταση της Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων) στον Πύργο.
• 2 Σημεία Εξυπηρέτησης Πελατών, στους Μετωπικούς σταθμούς διοδίων (Κάτω Αχαΐα και Χανάκια).

Βασικά κατασκευαστικά ορόσημα
• Έναρξη των κατασκευαστικών έργων τον Μάρτιο 2022.
• Έναρξη λειτουργικής χρήσης του ανακατασκευασμένου τμήματος Μιντιλόγλι -Κάτω Αχαΐα έως το τέλος Ιουλίου 2025, με πλήρη ολοκλήρωση της ενότητας σε μεταγενέστερο στάδιο.
• Έναρξη λειτουργίας του νέου τμήματος Κάτω Αχαΐα-Πύργος μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025.

Τεχνικές προκλήσεις του έργου
Από κατασκευαστικής πλευράς ενδιαφέρον παρουσιάζουν:
• Εκτεταμένες χωματουργικές εργασίες, με το συνολικό έλλειμμα υλικού πλήρωσης να φτάνει τα ≈ 3,5 εκατομμύρια m3.
• Διαπλάτυνση του πρώτου τμήματος των 13 χιλιομέτρων, με παράλληλη ρύθμιση της κυκλοφορίας κατά τη φάση κατασκευής.
• Οι δεκαπέντε (15) γέφυρες του νέου αυτοκινητόδρομου, με μεγαλύτερη εκείνη του ποταμού Πηνειού, η οποία θα έχει μήκος 240μ. και θα είναι η μεγαλύτερη σε όλο το μήκος της Ολυμπίας Οδού.

olumpia odos 6

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Τμήμα

Ελευσίνα- Κόρινθος

Κόρινθος- Πάτρα

Παράκαμψη Πάτρας

Πάτρα- Πύργος

ΣΥΝΟΛΟ

Κόμβοι

11

13

5

8

37

Άνω διαβάσεις

13

22

3

27

65

Κάτω διαβάσεις

37

140

27

37

241

Γέφυρες

16

47

17

15

95

Σήραγγες

5

12

12

-

29

Μήκος Σηράγγων (μ.)

4.473

16.011

5.117

-

25.601

Οχετοί

154

165

50

150

519

ΣΕΑ

1

5

0

2

8 (15)*

Τεχνικές Βάσεις /ΚΔΚ

1/1

2

1/1

1

5

Συνολικό μήκος (χλμ.)

64

120

18

75

277

*όλα τα ΣΕΑ είναι διπλά (και στις 2 κατευθύνσεις) εκτός από το ΣΕΑ Ζευγολατιού (που είναι μόνο στην κατεύθυνση προς Αθήνα)

olumpia odos 7

Ειδικότερα οφέλη της Πατρών – Πύργου

Tο συνολικό ταξίδι Αθήνα- Πύργος θα γίνεται πλέον σε 2 ώρες και 45’’.

Ειδικά για την εξυπηρέτηση της Βιομηχανικής Περιοχής Πάτρας (ΒΙΠΕ) ολοκληρώνεται μια περιφερειακή αρτηρία 25 χλμ. δίχως χρέωση, που ξεκινά από την περιοχή του Ρίου (18 χλμ. Περιμετρικής) και φτάνει έως τον κόμβο ΒΙΠΕ Πάτρας (τα πρώτα 7χλμ. του νέου αυτοκινητόδρομου).

Τόνωση της τοπικής οικονομίας και ειδικά της αγροτικής παραγωγής του Νομού Ηλείας

Δεκάδες χιλιάδες τόνοι αγροτικών και μεταποιημένων προϊόντων (οπωροκηπευτικά, κονσερβοειδή κλπ.) διακινούνται κάθε χρόνο από το νομό Ηλείας προς τα μεγάλα αστικά κέντρα κυρίως της Αθήνας και άλλους διεθνείς προορισμούς. Για το νομό Ηλείας η αγροτική παραγωγή αποτελεί κυρίαρχο τομέα της συνολικής οικονομικής δραστηριότητάς του.

Επικοινωνία με τα Ιόνια Νησιά

Δεδομένου ότι από το νομό Ηλείας ξεκινούν οι θαλάσσιες συνδέσεις της ενδοχώρας με τα νησιά του Ιονίου (Ζάκυνθο, Ιθάκη, Κεφαλονιά, Κύθηρα), η κατασκευή της Πατρών-Πύργου θα συντελέσει στην κατάργηση των δυσχερειών της σύνδεσης αυτής των νησιών με τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας και θα διευκολύνει την περαιτέρω τουριστική ανάπτυξη τους.

Τουριστική ανάπτυξη της Δυτικής Πελοποννήσου

Η Δυτική Πελοπόννησος, από την Πάτρα μέχρι το νοτιότερο άκρο της, τη Μεσσηνιακή Μάνη, διαθέτει καταπληκτικές αμμώδεις ακτές υψηλού φυσικού κάλλους, από τις ομορφότερες της χώρας.
Ωστόσο, η έλλειψη συγκοινωνιακών υποδομών έχει αποτρέψει την τουριστική ανάπτυξή της σε ικανοποιητικά επίπεδα. Η κατασκευή της Πατρών-Πύργου σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες θαλάσσιες συνδέσεις και τους λιμένες υποδοχής (Πάτρα-Κυλλήνη- Κατάκολο, κλπ.), καθώς και το διεθνές Αεροδρόμιο του Αράξου, είναι βέβαιο ότι θα συμβάλλει στη δημιουργία ενός δεύτερου κύματος ανάπτυξης των τουριστικών εγκαταστάσεων σε όλη τη περιοχή. Σημαντική θα είναι και η συμβολή του αυτοκινητόδρομου και στην -έμμεση- διευκόλυνση των τουριστών που καταφθάνουν με κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι του Κατάκολου με προορισμό την Αρχαία Ολυμπία.

Αρχαία Ολυμπία και μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς

Στο Νομό Ηλείας συναντά κανείς μερικά πολύ σημαντικά μνημεία πολιτισμού, καθώς και περιοχές ιδιαίτερης περιβαλλοντικής σημασίας, όπως τον εκτεταμένο αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ήλιδας, το αρχαίο θέατρο της Πλατιάνας, το Δάσος Φολόης στην Αρχαία Ολυμπία, τη Λιμνοθάλασσα Κοτυχίου, το Ναό του Επικούρειου Απόλλωνα. Στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν, επίσης, σημαντικά Βυζαντινά και Μεταβυζαντινά μνημεία, όπως το πιο σημαντικό λιμάνι της Φραγκοκρατίας, το Κάστρο Γλαρέντζας, το επιβλητικό Κάστρο Χλεμούτσι, η Μονή Φραγκαβίλλας, η Μονή Παναγίας Βασιλικής Γαστούνης κα.

Το «κόσμημα» της Ηλείας και το πιο δοξασμένο ιερό της αρχαίας Ελλάδας είναι φυσικά η Αρχαία Ολυμπία. Ο τόπος γέννησης των Ολυμπιακών Αγώνων, ενός θεσμού με πανελλήνια ακτινοβολία και λάμψη από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά την απομονωμένη θέση της κοντά στη δυτική ακτή της Πελοποννήσου, στην αρχαιότητα η Ολυμπία καθιερώθηκε στο πανελλήνιο ως το σημαντικότερο θρησκευτικό και αθλητικό κέντρο.

olumpia odos 8

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

Σχετικά Άρθρα


tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup
tsoukalas popup