Κατά 45 λεπτά μειώνεται ο χρόνος ταξιδιού από την Αθήνα προς την Πρέβεζα και τη Λευκάδα με την παράδοση του αυτοκινητοδρόμου Άκτιο - Αμβρακία στην κυκλοφορία το προσεχές Σαββατοκύριακο.
Στα εγκαίνια του αυτοκινητοδρόμου μήκους 49 χλμ. και πλάτους 17 μέτρων (από 6 του παλαιού), παραβρέθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Δεν θα υπάρχουν διόδια
Ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε το πολύπαθο έργο, το οποίο καρκινοβατούσε επί πάνω από μια δεκαετία, «πονεμένη ιστορία» υπογραμμίζοντας στην ομιλία του ότι «η Κυβέρνηση θα εξακολουθήσει να δρομολογεί σημαντικό έργα ενίσχυσης της πατρίδας μας αντιμετωπίζοντας και τις έκτακτες καταστροφές, αλλά σε κάθε περίπτωση θα πρόκειται για έργα με εξασφαλισμένη μελετητική και χρηματοδοτική ωριμότητα».
Σημείωσε μάλιστα ότι το εν λόγω έργο θα οδηγήσει σε ασφαλέστερες μετακινήσεις, τονίζοντας ιδιαίτερα ότι δε θα έχει διόδια καθώς πρόκειται για δημόσιο έργο.
Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι ακριβώς επειδή η ανάδοχος εταιρία δε θα είναι λειτουργός του αυτοκινητοδρόμου, το ζήτημα της συντήρησης περνά στο υπουργείο Υποδομών με την παράδοση του έργου.
Από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, σημείωσε ότι ο νέος άξονας θα συνδέει την Ιονία οδό με το αεροδρόμιο του Ακτίου, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας μέσω της οδού Πρέβεζας - Ηγουμενίτσας και τον κόμβο προς Λευκάδα παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας και μειώνοντας τον χρόνου του ταξιδιού από την Αθήνα προς τη Λευκάδα κατά 45 λεπτά.
Ο πολίτης θα οδηγεί σε έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο»
«Ο πολίτης θα οδηγεί σε έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Θα χρειάζεται πλέον περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά για να ταξιδέψει οδικώς από την Αθήνα έως τη Λευκάδα. Προσέθεσε ότι ολοκληρώνονται και οι συνδέσεις Βόνιτσα - Λευκάδα και Άκτιο Άγιος Νικόλαος.
Για έναν αυτοκινητόδρομο ο οποίος δεν αφορά μόνο τις τοπικές κοινωνίες αλλά ολόκληρη τη δυτική Ελλάδα μίλησε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος υπογραμμίζοντας πως «αφήνουμε πίσω μας το παρελθόν των περιπετειών στα δημόσια έργα το οποίο δε θα επαναληφθεί. Κλείνουμε κεφάλαια. Η επόμενη μέρα θα έχει έργα που δεν θα αποτελούν άθροισμα χύδην παρεμβάσεων αλλά, συγκροτημένο πλαίσιο παρεμβάσεων σε όλη την επικράτεια μ, έργα που αλλάζουν όλη την Ελλάδα».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη γήρανση των υποδομών υπογραμμίζοντας ότι «χρειαζόμαστε πόρους για συντηρήσεις, έκτακτα γεγονότα, πολιτική προστασία καθώς η κακοκαιρία Ντάνιελ οδήγησε σε αναγκαστική αναδιάρθρωση των έργων».
Αναδρομή στο ιστορικό του έργου Άκτιο - Αμβρακία έκανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της αναδόχου ΜΕΤΚΑ, Ευάγγελος Μυτιληναίος σημειώνοντας ότι η εταιρία το ανέλαβε τον Νοέμβριο του 2020 ύστερα από επαναδημοπράτηση κατόπιν πλήθους προβλημάτων για πάνω από μια δεκαετία σε περιβάλλον οικονομικής κρίσης και το παρέδωσε εμπρόθεσμα και με υψηλά standards.
Ο ίδιος, πάντως, μετέφερε και τον προβληματισμό του για την εκτέλεση των αναληφθέντων έργων: «σήμερα έργα ύψους 15 δις ευρώ έχουν ανατεθεί με ελάχιστες καθυστερήσεις σε σχέση με αλλά χρόνια. Πρόκειται για απίστευτο νούμερο για την Ελλάδα. Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα και συγκεκριμένα η εκτέλεση των έργων. Πώς τα ανεκτέλεστα - όρος που αντιπαθώ - θα γίνουν εκτελεσμένα», ανέφερε συμπληρώνοντας ότι και οι κατασκευαστικές εταιρίες πρέπει να πάψουν να βλέπουν τη δουλειά ως εργολαβία αλλά ως σημαντική επιχειρηματική δραστηριότητα κυρίως τώρα που η πλειοψηφία των έργων θα είναι ιδιωτικά, ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις.
Τα χαρακτηριστικά του έργου
Ο αυτοκινητόδρομος «Άκτιο – Αμβρακία» είναι συνολικού μήκους 49χλμ., με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Ανήκει στο Ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Α52 και συνδέει απευθείας την Ιόνια Οδό (από τον Α.Κ Αμβρακίας) με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας) και τον κόμβο προς Λευκάδα παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας.
Με την παράδοση του συνόλου του έργου στην κυκλοφορία επιτυγχάνεται η μείωση της σημερινής απόστασης κατά 13 χλμ. και κυρίως αντικαθίσταται μια οδός 62 χλμ. με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά από έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο. Ο χρόνος ταξιδιού από την Αθήνα προς τη Λευκάδα και την Πρέβεζα μειώνεται περίπου 45 λεπτά.
Η αποτίμηση των ωφελειών συνοψίζεται κυρίως στην αύξηση του επιπέδου προσφερόμενης συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και ασφάλειας, με άμεσες επιπτώσεις στην:
- μείωση των ατυχημάτων και ιδίως των σοβαρών,
- μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης, λόγω της μείωσης των δυσμενών περιβαλλοντικών επιπτώσεων των οδικών μεταφορών.
- βελτίωση ασφάλειας των αστικών περιοχών, λόγω της εκτροπής της «βαριάς» κυκλοφορίας και αποσυμφόρησης του υπάρχοντος οδικού δικτύου,
- αξιοπιστία χρόνου διαδρομής,
- αύξηση προσπελασιμότητας και άμεση συμβολή στην περιφερειακή ανάπτυξη και την τουριστική δραστηριότητα,
- ελκυστικότητα παραγωγικών επενδύσεων στη ζώνη επιρροής του έργου,
- εξοικονόμηση χρόνου πολλαπλών προορισμών, ταχύτερες μεταφορές με αυξημένη οδική ασφάλεια,
- μείωση λειτουργικού κόστους οχημάτων των διαφόρων κατηγοριών
- και στη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, λόγω ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής στην ζώνη επιρροής του έργου.
Ο αυτοκινητόδρομος «Άκτιο – Αμβρακία» αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,5 μέτρων εκάστη, μία λωρίδα καθοδήγησης ανά κατεύθυνση, πλάτους 0,5μέτρου και από κεντρική διαχωριστική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης πλάτους 2 μέτρων, δηλαδή είναι συνολικού πλάτους 17 μέτρων.
Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή:
- Παράπλευρων και κάθετων δρόμων.
- Δύο μεγάλων κοιλαδογεφυρών περίπου 200 μέτρων εκάστη και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα.
- 9 κόμβων (8 ανισόπεδους και 1 ισόπεδο), καθώς και άνω & κάτω διαβάσεων.
Επιπλέον, με την παρούσα εργολαβία κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων, στην αρχή του υπόψη οδικού άξονα.
Στο έργο έχουν εφαρμοστεί οι πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές, καινοτόμες αλλά και ειδικές τεχνικές λύσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται: η εφαρμογή της μεθόδου δονητικής αντικατάστασης, η χρήση φωτιστικών σωμάτων LED στον οδοφωτισμό του έργου για εξοικονόμηση ενέργειας, η χρήση τροποποιημένης ασφάλτου για τον περιορισμό των μελλοντικών αναγκών συντήρησης και η αντιστήριξη διανοιγμένων πρανών ορυγμάτων.
Ο οδικός άξονας «Άκτιο – Αμβρακία», προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ, εντάσσεται στον Άξονα Προτεραιότητας «ΔΙΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ (ΤΣ)» τουΕπιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» 2014 – 2020.
Η ανάδοχος εταιρεία ΜΕΤΚΑ, της «Μυτιληναίος Α.Ε.» ανέλαβε το έργο τον Νοέμβριο του 2020.
Πηγή: Ethnos.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ/ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/ EUROKINISSI