Αυξάνεται ραγδαία ο αριθμός των υποθέσεων εξαπάτησης πολιτών από επιτήδειους στην Ηλεία. Τα τελευταί χρόνια, από το 2016 έως το Σεπτέμβριο του 2019, έχουν καταγραφεί πάνω από 120 υποθέσεις, οι περισσότερες τετελεσμένες, με θύματα κυρίως ηλικιωμένους.
Πρόκειται για μια μάστιγα που δύσκολα αντιμετωπίζεται από τις Αρχές αφού ο πρώτος που πρέπει να αντιδράσει - δηλαδή το υποψήφιο θύμα - δύσκολα αντιλαμβάνεται την εξαπάτηση.
Σύμφωνα με τα στοιχεια που ζήτησε από την Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας το ilialive.gr, οι περισσότερες από τις απάτες αφορούν το γνωστό σενάριο του τροχαίου ατυχήματος που υποτέθεται ότι έχει εμπλεκεί συγγενικό πρόσωπο του παθόντα. Σε πολλές από αυτές τις περιπτώσεις οι δράστες έφυγαν με χιλιάδες ευρώ.
Ένα άλλο σενάριο που χρησιμοποιήθηκε με “επιτυχία” από τους απατεώνες είναι αυτό με τους τεχνικούς της ΔΕΗ που έπρεπε να επιδιορθώσουν επικίνδυνη βλάβη και έπειθαν τα θύματά τους να απομακρύνουν κοσμήματα και χρήματα σε ένα σεντόνι ή σε μια μαξιλαροθήκη, έξω από το σπίτι, τα οποία άρπαζαν και έφευγαν άμεσα.
Ο αριθμός των υποθέσεων απάτης έχει αυξηθεί τη φετινή χρονιά στην Ηλεία. Έφτασαν τις 37 καταγεγραμμένες, με τρεις συλλήψεις και 18 εξιχνιάσεις, περισσότερες απο τις προηγούμενες χρονιές (από το 2016 και ύστερα).
Συνολικά σε αυτό το διάστημα έχουν καταγραφεί συνολικά 112 υποθέσεις (110 τετελεσμένες και 12 απόπειρες), ενώ εκτιμάται πως ο αριθμός των απόπειρων που δεν έφτασε επίσημα στις Αρχές είναι αρκετά μεγαλύτερος. Αυτά τα χρόνια έχουν γίνει 7 συλλήψεις και 39 εξιχνιάσεις…
Ο υπεύθυνος του Γραφείου Τύπου της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας Αστυνόμος Β’ Ιγνάτιος Τριανταφύλλου, ανέφερε σχετικά με τις υποθέσεις απάτης τα εξής:
“Με αφορμή περιστατικά εξαπάτησης πολιτών, σε διάφορες περιοχές της χώρας, από επιτήδειους που προσεγγίζουν κυρίως άτομα τρίτης ηλικίας και με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα τους αποσπούν χρηματικά ποσά, ως Ελληνική Αστυνομία συνιστούμε:
Να μην πείθεστε εύκολα από άτομα, τα οποία σας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών - φιλικών προσώπων.
Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία σας.
Εφόσον άγνωστο άτομο εισέλθει στην οικία σας με οποιαδήποτε πρόφαση (π.χ. διεξαγωγή έρευνας, πώληση κάποιου προϊόντος, ανάγκη να πραγματοποιήσουν μια κλήση κ.λπ.), να μην επιτρέπετε να μεταβαίνει σε άλλους χώρους του σπιτιού σας, πέραν αυτών που χρειάζεται και ποτέ να μην χάνετε την οπτική επαφή μαζί του.
Στην περίπτωση αυτή, να προσέχετε τα προσωπικά σας αντικείμενα, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αφαίρεσής τους με τη μέθοδο της απασχόλησης.
Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού - φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο).Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς σας.
Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
Να μην πείθεσθε εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που σας προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε δίχως να δείτε πρώτα τα προϊόντα αυτά.
Να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει.
Να μην πείθεστε όταν άγνωστοι σας ζητούν να καταβάλλετε χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών.
Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
Να έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
Προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών αρχών.
Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας”