Η διάθεση του εμβολίου για τον κορονοϊό αποτελεί για την τουριστική βιομηχανία βασική προϋπόθεση για την ανάκαμψη
Σε ασφυκτικό κλοιό εξαιτίας των συνεπειών της πανδημίας του κορονοϊού εξακολουθεί να βρίσκεται ο κλάδος των αερομεταφορών, τον οποίο βρήκε ιδιαίτερα αποδυναμωμένο το δεύτερο κύμα κορονοϊού που χτυπά ολόκληρη την Ευρώπη, ενώ η επιστροφή στα επίπεδα του 2019 δε θα πρέπει να αναμένεται νωρίτερα από το 2023.
Αυτό υποστηρίζουν τα στοιχεία της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), τα οποία παρουσιάστηκαν σήμερα κατά τη διάρκεια διαδικτυιακής εκδήλωσης που διοργάνωσε με θέμα «Οδηγώντας την Ελλάδα σε μία νέα πραγματικότητα για την Αεροπλοΐα και τις Αερομεταφορές». Η IATA εκτιμά ότι το 2020 θα ταξιδέψουν πάνω από 30 εκατομμύρια λιγότεροι επιβάτες, από και προς την Ελλάδα, μία μείωση κατά μέσο όρο της τάξης του 61% σε σύγκριση με το 2019. Αυτή η πτώση αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την ελληνική οικονομία κατά 10 δισ. ευρώ, ενώ θέτει σε κίνδυνο περισσότερες από 273.000 θέσεις εργασίας από το σύνολο των 457.000. Η Ελλάδα, πάντως, έχει χαμηλότερο ποσοστό πτώσης στις πωλήσεις εισιτηρίων του Ιουλίου και Αυγούστου (58%), σε σύγκριση με παρόμοιες τουριστικές αγορές όπως η Γαλλία (-81%) , η Ιταλία (-81%), η Ισπανία (-85%), η Πορτογαλία (-81%) και η Κύπρος (-82%).
Αν και οι διαγνωστικοί έλεγχοι και τα ανοιχτά σύνορα αποτελούν το βασικό αίτημα του κλάδου, από μόνα τους, είναι απίθανο να τον επανεκκινήσουν εγκαίρως προκειμένου να αποτραπούν οι περαιτέρω περικοπές θέσεων εργασίας, εκτιμά η ΙΑΤΑ προσθέτοντας ότι τα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται από και προς την Ελλάδα θα μειωθούν κατά περίπου 3,7 δισ. ευρώ το 2020. Κατά μέσο όρο, οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως χάνουν περισσότερα από €250.000 ανά λεπτό.
Ειδικά σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ο αντιπρόεδρος της ΙΑΤΑ Ράφαελ Σβάρτσμαν, αφού αναφέρθηκε στο επιτυχημένο παράδειγμα της χώρας ως προς το άνοιγμα του τουρισμού με τους στοχευμένους ελέγχους και την ιχνηλάτηση, ζήτησε ξεκάθαρα η χώρα μας να ηγηθεί σε ευρωπαικό επίπεδο της προσπάθειας εφαρμογής ενιαίας πολιτικής και μέτρων για τις μετακινήσεις των πολιτών.
Πάντως η οριζόντια υιοθέτηση τεστ πριν τις πτήσεις και ενιαίου πρωτοκόλλου για τα ταξίδια σε συνδυασμό με τους εμβολιασμούς που αναμένονται από τη νέα χρονιά, θα μπορούσαν να φέρουν διπλασιασμό τον εσόδων το 2021 συγκριτικά με την καταστροφική φετινή χρονιά, ανεβάζοντάς τα στο 50% ίσως και στο 60% των εσόδων του 2019, εκτίμησε ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης.
Τι αλλάζει το εμβόλιο για τον κορονοϊό
Η διάθεση του εμβολίου για τον κορονοϊό αποτελεί και για την τουριστική βιομηχανία μια από τις βασικές προυποθέσεις οριστικής ανάκαμψης. Ωστόσο έως τότε όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι θα πρέπει να έχει αποφασιστεί μία ενιαία ευρωπαική γραμμή με οριζόντια εφαρμογή του τεστ αντιγόνου για τον covid-19 πριν τις πτήσεις.
Αναφερόμενος στο εμβόλιο ο υφυπουργός Υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης επεσήμανε ότι εφόσον ολοκληρωθεί και η κοινοτική έγκριση, από τον Ιανουάριο και μετά όταν θα έχει λυθεί και το πρόβλημα των ευαίσθητων logistics για το εμβόλιο, προγραμματίζεται να ξεκινήσουν οι εμβολιασμοί και στη χώρα μας ταυτόχρονα με τις υπόλοιπες ευρωπαικές χώρες: «Ηδη σχεδιάζουμε τη στρατηγική εμβολιασμών για να καλύψουμε ολόκληρη την επικράτεια. Πρόκειται για μία σύνθετη διαδικασία εξαιτίας της φύσης του εμβολίου, η ασφαλής συντήρηση και μεταφορά του οποίου απαιτεί πολύ χαμηλές θερμοκρασίες».
Σε κάθε περίπτωση, η περαιτέρω ένεση ρευστότητας στον κλάδο σε εθνικό και ευρωπαικό επίπεδο είναι απαραίτητη και μέσω της καταβολής αποζημιώσεων στις εταιρείες διαχείρισης των αεροδρομίων προκειμένου να αντεπεξέλθουν στην τεράστια οικονομική ζημία της πρωτοφανούς υγειονομικής κρίσης, επεσήμανε ο γενικός Διευθυντής του Αερολιμένα Αθηνών, Γιάννης Παράσχης προσθέτοντας ότι εξαιρουμένου του πρώτου διμήνου του έτους, το οποίο είχε προηγηθεί της πανδημίας, η μείωση της κίνησης στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» αγγίζει το 77% έχοντας μάλιστα κατρακυλήσει στο 99% τον περασμένο Απρίλιο.
Τόσο ο ίδιος όσο και ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, ο οποίος πήρε το λόγο αμέσως μετά επεσήμαναν ότι τα ενιαία ταξιδιωτικά πρωτόκολα είναι μονόδρομος για την ανάκαμψη της τουριστικής βιομηχανίας: «Από δω και πέρα, το κύριο πρόβλημα είναι τα πρωτόκολλα πτήσεων που θα πρέπει να καθοριστούν ώστε να γνωρίζουν τι να περιμένουν οι επιβάτες στην Ευρώπη. Η ανάκαμψη του κλάδου θα παρει χρόνο, αλλά ο σχεδιασμός της πρέπει να ξεκινήσει» υπογράμμισε ο κ. Βασιλάκης.
Ο ίδιος ανέφερε ότι η διασπορά του ιού, είναι ιδιαίτερα μικρή στα ταξίδια που πραγματοποιούνται με αεροπλάνο, ενώ τόνισε ότι απαιτείται για την θερινή περίοδο του 2021 η εφαρμογή κοινών και ενιαίων πρωτοκόλλων σε ευρωπαϊκό επίπεδο και με στόχο την επαναφορά της Ασίας και των ΗΠΑ στη διασυνδεσιμότητα των προορισμών.
Επίσης τόνισε την ανάγκη στήριξης των επιχειρήσεων που ήταν βιώσιμες και πριν την έναρξη της πανδημίας του κορονοιού, κάτι με το οποίο συμφώνησε και ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στα μέτρα στήριξης του κλάδου που έχουν ληφθεί, όπως η στήριξη των εργαζόμενων σε εταιρείες που έχουν αναστείλει τις δραστηριότητες τους, η επιδότηση της ασφάλισης και φορολογίας μέσω του προγράμματος ΣΥΝ- ΕΡΓΑΣΙΑ τουλάχιστον μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2020, ειδικό φορολογικό καθεστώς για το ιπτάμενο προσωπικό, 20 ευρώ αποζημίωση για όλες τις πτήσεις του Απριλίου και του Μάϊου 2020, μείωση του ΦΠΑ σε όλο τον τομέα των μεταφορών.
Ειδικά για το πρόγραμμα Συν-ΕΡΓΑΣΙΑ μάλιστα εκτίμησε ότι λόγω συνθηκών και της έξαρσης του δεύτερου κύματος το πιθανότερο είναι να επεκταθεί και μετά το τέλος του 2020.
Επανέλαβε ότι από την πρώτη ημέρα της υγειονομικής κρίσης, η Ελλάδα επέμεινε στην ανάγκη μίας κοινής και ενιαίας προσέγγισης της Ε.Ε. όσον αφορά π.χ. στις προϋποθέσεις εισόδου - εξόδου στα ευρωπαϊκά κράτη, με στόχο την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας στον κλάδο των αερομεταφορών μέσω της υιοθέτησης ενός «υγειονομικού διαβατηρίου», που θα διευκόλυνε επιβάτες, αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, προσωπικό υγειονομικού ελέγχου, χωρίς ωστόσο τελικώς να εφαρμοστεί. Τόνισε, πάντως, ότι «η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα Κράτη Μέλη καταβάλλουν, την στιγμή αυτή, μεγάλες προσπάθειες για να βρεθεί μία ενιαία προσέγγιση σε όλα τα θέματα, που επηρεάζουν την αεροπορική βιομηχανία».
Πηγή: Ethnos.gr