Οικονομία

Eπίδομα ανεργίας : Ερχονται ριζικές αλλαγές - Τα σενάρια που εξετάζει το υπουργείο Εργασίας

Eπίδομα ανεργίας : Ερχονται ριζικές αλλαγές - Τα σενάρια που εξετάζει το υπουργείο Εργασίας

Με τις αλλαγές στο επίδομα ανεργίας, το υπουργείο Εργασίας προετοιμάζει ειδικό νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της κατάρτισης, με αναβάθμιση του ΟΑΕΔ σε ρόλο – ρυθμιστή

Ριζικές αλλαγές στο μηχανισμό που αφορούν το επίδομα ανεργίας επεξεργάζεται το υπουργείο Εργασίας. «Στόχος μας είναι να δούμε πως μπορεί το επίδομα ανεργίας να γίνει πιο αποτελεσματικό, με άλλα λόγια πως μπορεί να στηρίζει καλύτερα τους ανέργους δικαιούχους και να διευκολύνει την όποια επαγγελματική τους προοπτική», δήλωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, στην διαδικτυακή παρουσίαση της νέας εφαρμογής ΟΑΕΔapp, μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να έχουν, ακόμη και μέσω κινητού τηλεφώνου, περισσότερες από 40 ηλεκτρονικές υπηρεσίες. Ταυτόχρονα με τις αλλαγές στο επίδομα ανεργίας, το υπουργείο Εργασίας προετοιμάζει ειδικό νομοσχέδιο για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της κατάρτισης, με αναβάθμιση του ΟΑΕΔ σε ρόλο – ρυθμιστή.

Ο κ. Χατζηδάκης δεν θέλησε να ανοίξει περαιτέρω τα χαρτιά του, σημειώνοντας πως η συζήτηση για την αναμόρφωση του επιδόματος ανεργίας θα γίνει υπό το πρίσμα των εξελίξεων στα μέτωπα της πανδημίας και του δημοσιονομικού, καθώς το ζήτημα είναι πολυπαραμετρικό. «Το βέβαιο είναι», συμπλήρωσε, ωστόσο ο ίδιος, «ότι ο μηχανισμός του επιδόματος ανεργίας θα μπορούσε να γίνει καλύτερος και πιο επωφελής για τους ανέργους, λαμβάνοντας υπόψη και τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές».

Πληροφορίες αναφέρουν πως ένα από τα σενάρια που βρίσκονται στο τραπέζι προβλέπει αυξημένο ποσό επιδόματος – ενδεχομένως πιο κοντά στο μισθό του ανέργου – το πρώτο χρονικό διάστημα μετά την απόλυση, το οποίο μπορεί να μειώνεται σταδιακά όσο περνούν οι μήνες. Σκέψεις δηλαδή υπάρχουν, όσο μεγαλώνει η χρονική απόσταση από την απόλυση, ανάλογα να μειώνεται και το ποσό της επιδότησης, χωρίς όμως να πέφτει κάτω από το σημερινό όριο των 400 ευρώ το μήνα. Με έναν τέτοιο μηχανισμό, δηλαδή, το επίδομα συνολικά θα αυξάνονταν.

Ταυτόχρονα, η επιδότηση αναμένεται να συνδεθεί πιο στενά με την κατάρτιση και την ενεργή αναζήτηση εργασίας, ως υποχρέωση του ανέργου. Στόχος είναι το νέο σύστημα επιδότησης της ανεργίας να οδηγεί σε ταχύτερη επανένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας, μέσα και από έναν συνδυασμό ενεργητικών και παθητικών πολιτικών απασχόλησης (δηλαδή επιδοτήσεων αλλά και εργασίας – κατάρτισης).

Ζητούμενο επίσης είναι για το νέο σύστημα η αύξηση των δικαιούχων, καθώς σήμερα το επίδομα ανεργίας λαμβάνει μια μικρή μόνο μειοψηφία κάτω του 20% των εγγεγραμμένων ανέργων στο μητρώο του ΟΑΕΔ. Σήμερα το επίδομα ανεργίας χορηγείται μετά την απόλυση για 5 – 12 μήνες, ανάλογα με τις ημέρες εργασίας που έχουν πραγματοποιήσει οι δικαιούχοι. Όσοι έχουν από 250 ημέρες εργασίας και πάνω το 14μηνο πριν την απόλυση (αφαιρουμένων των 2 τελευταίων μηνών) λαμβάνουν 12 μήνες επιδότηση. Το ποσό της επιδότησης είναι σταθερό για όλους, στα 400 ευρώ και εξαρτάται από τον κατώτατο μισθό.

Ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε πως το νέο πλαίσιο δεν έχει ακόμη σχηματοποιηθεί. Υπάρχουν, ωστόσο, συζητήσεις και ζυμώσεις για την μεταρρύθμιση του επιδόματος ανεργίας, μεταρρύθμιση που δεν αποκλείεται να τρέξει «παράλληλα» με την μεταρρύθμιση των προγραμμάτων κατάρτισης. Όπως άλλωστε έχει περιγράψει ο κ. Χατζηδάκης στο παρελθόν, η αναθεώρηση του επιδόματος ανεργίας, καθώς και των προγραμμάτων ανεργίας και κατάρτισης εντάσσονται στο πλαίσιο της γενικότερης αναθεώρησης του τρόπου με τον οποίο θα αντιμετωπίζεται στο μέλλον ο ΟΑΕΔ.

Μεταρρύθμιση και στην κατάρτιση

Στο ζήτημα της κατάρτισης, ο κ. Χατζηδάκης ήταν σαφής, λέγοντας πως ο ΟΑΕΔ μπορεί να έχει πιο βασικό ρόλο στις πολιτικές της απασχόλησης και της κατάρτισης, εξηγώντας μάλιστα πως αυτό θα αποτυπωθεί στο σχέδιο για την αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και στο σχεδιασμό για το νέο ΕΣΠΑ.

«Δεν βρίσκουμε ότι είναι σωστό να διατίθενται κονδύλια 1,5 δισ. ευρώ για πολιτικές που θα μπορούσαν να αφορούν τον ΟΑΕΔ – το σημερινό ΕΣΠΑ εννοώ – και από αυτά ο ΟΑΕΔ να διαχειρίζεται ο ίδιος ούτε 150 εκατομμύρια. Στόχος δεν είναι ο ΟΑΕΔ να υποκαταστήσει τα ΚΕΚ, αλλά να έχει ρόλο σημείου αναφοράς – ρόλο ρυθμιστή», εξήγησε με νόημα ο υπουργός Εργασίας προαναγγέλλοντας νομοθετική παρέμβαση για την κατάρτιση, ώστε «να συνδεθεί η χρηματοδότηση των Κέντρων Κατάρτισης με τα αποτελέσματα της δουλειάς τους». Ο ίδιος έχει επισημάνει πως ο ΟΑΕΔ και η κατάρτιση θα έχουν βασικό ρόλο για την ομαλότερη δυνατή μετάβαση στη μετα-κορονοϊό εποχή.

To ethnos.gr έχει αποκαλύψει πως στα σκαριά βρίσκονται στοχευμένα προγράμματα επιδοτούμενης απασχόλησης που θα συνδυάζουν την επιδότηση με την κατάρτιση σε ψηφιακές και άλλες δεξιότητες, σε πληττόμενους από την πανδημίας κλάδους, όπως είναι ο τουρισμός, η εστίαση και το λιανεμπόριο. Τα προγράμματα αυτά θα ενταχθούν στην χρηματοδοτική «ομπρέλα» του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ αναμένεται να νομοθετηθούν και να αρχίσουν να τρέχουν μέσα στο πρώτο 6μηνο του 2021, με στόχο όμως να παραμείνουν ενεργά ως δίχτυ ασφαλείας για την επόμενη ημέρα της πανδημίας.

Ο Διοικητής του ΟΑΕΔ

«Ο ΟΑΕΔ επένδυσε στην καινοτομία και στον ψηφιακό του μετασχηματισμό με νέες και πρωτοποριακές υπηρεσίες όπως τα «ψηφιακά ραντεβού» μέσω του myOAEDlive, την τηλεκπαίδευση και τηλεκατάρτιση μέσω του G-Suite for Education της Google, καθώς και τη σταδιακή ανάπτυξη άνω των 140 διαλειτουργικοτήτων με άλλους φορείς του δημοσίου, και συνεχίζει να επενδύει με σκοπό να προσφέρει καλύτερες, ποιοτικότερες και αμεσότερες υπηρεσίες προς τους πολίτες», τόνισε από την πλευρά του ο Διοικητής του ΟΑΕΔ, Σπύρος Πρωτοψάλτης στην παρουσίαση της νέας εφαρμογής ΟΑΕΔapp, μέσω της οποίας περισσότερες από 40 ηλεκτρονικές υπηρεσίες είναι προσβάσιμες ακόμη και από το κινητό τηλέφωνο, όπως έκδοση δελτίου ανεργίας, αίτηση για επιδότηση ανεργίας κ.α.
Δέσμη μέτρων για καλύτερη εξυπηρέτηση

Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε τέλος πως η ψηφιοποίηση του ΟΑΕΔ εντάσσεται σε μια συνολική δέσμη μέτρων που στόχο έχει την αναβάθμιση της εξυπηρέτησης του πολίτη:

  • Ενιαίο call center με έναν αριθμό για όλα τα θέματα του υπουργείου. Δωρεάν κλήσεις από τους πολίτες και υποστήριξη των χειριστών με υπηρεσίες back office για εξειδικευμένα θέματα
  • Αναβάθμιση των ιστοσελίδων του υπουργείου και των εποπτευόμενων φορέων ώστε να γίνουν κόμβοι ενημέρωσης και απάντησης ερωτημάτων
  • Αξιοποίηση των ΚΕΠ για την εξυπηρέτηση πολιτών σε απομακρυσμένες περιοχές ή χωρίς ψηφιακές δεξιότητες

Όπως ο ξεκαθάρισε ο κ. Χατζηδάκης, η καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη που αναζητά επαφή με τις υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας και των εποπτευόμενων φορέων του, έχει την ίδια σπουδαιότητα με το μείζον θέμα της εκκαθάρισης των εκκρεμών συντάξεων.

Πηγή: Ethnos.gr

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

Σχετικά Άρθρα


tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup
tsoukalas popup