Οικονομία

Χρήστος Σταϊκούρας: Πιθανότατα ιδιαίτερα συντηρητική η πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης 3,6%

Χρήστος Σταϊκούρας: Πιθανότατα ιδιαίτερα συντηρητική η πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης 3,6%
Τι φοροελαφρύνσεις θα ισχύσουν για το 2022, τι μέτρα λαμβάνονται για τους πυρόπληκτους και για όσους εξακολουθούν να θίγονται από τον κορονοϊό. Τι αναφέρει, ο Χρήστος Σταϊκούρας στο iEidiseis, για το Σύμφωνο Σταθερότητας και γιατί τονίζει ότι οι πρόωρες κάλπες δεν αποτελούν επιλογή για την κυβέρνηση.

Η πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης 3,6% το 2021 είναι ρεαλιστική, απολύτως εφικτή και πιθανότατα ιδιαίτερα συντηρητική, τονίζει με συνέντευξη που παραχωρεί στο iEidiseis o Χρήστος Σταϊκούρας.

Ο υπουργός Οικονομικών αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο και για νέες φοροελαφρύνσεις το 2022, ενώ αναφέρεται λεπτομερώς στα μέτρα που λαμβάνονται για τους πυρόπληκτους και όσων εξακολουθούν να πλήττονται από τον κορονοϊό.

Ο Χρήστος Σταϊκούρας τοποθετείται επίσης για το τι πρέπει να γίνει με το Σύμφωνο Σταθερότητας, ενώ τονίζει ότι όπως ξεκάθαρα δήλωσε ο πρωθυπουργός οι πρόωρες κάλπες δεν αποτελούν επιλογή για την κυβέρνηση.

Πόσο εκτιμάτε τελικά την ανάπτυξη φέτος κ. Υπουργέ; Και ποιες οι προβλέψεις σας για το 2022;

Η εκτίμησή μας για τον εφετινό ρυθμό ανάπτυξης παραμένει – μέχρι στιγμής – στο 3,6%, με όλες τις συνιστώσες της εγχώριας ζήτησης (ιδιωτική και δημόσια κατανάλωση, επενδύσεις) αλλά και τις καθαρές εξαγωγές υπηρεσιών, να αποτελούν παράγοντες αυτής της ισχυρής ανάκαμψης.

Θεωρούμε, λαμβάνοντας υπόψη πρόδρομους δείκτες της οικονομίας, ανάμεσα σε άλλους και τη σημαντική αναθέρμανση της ζήτησης στις υπηρεσίες και το χονδρικό και λιανικό εμπόριο που παρατηρείται από το 2ο τρίμηνο του έτους, ότι αυτή η πρόβλεψη είναι ρεαλιστική, απολύτως εφικτή και πιθανότατα ιδιαίτερα συντηρητική.

Ωστόσο, η όποια νεότερη εκτίμηση θα γίνει όταν θα έχουμε διαθέσιμα, περίπου σε 10 ημέρες, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τα δύο πρώτα τρίμηνα του έτους, καθώς και καλύτερη εικόνα για την πορεία του τουρισμού και των συσχετιζόμενων εσόδων κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Όσον αφορά το 2022, πιστεύουμε, συνεχίζοντας την υλοποίηση – μεθοδικά και συντεταγμένα – μιας ολοκληρωμένης και συνεκτικής οικονομικής στρατηγικής, εκταμιεύοντας πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ, και επιστρέφοντας σε συνθήκες κανονικότητας σε σχέση με την πανδημία, ότι η ανάπτυξη θα είναι πολύ ισχυρή, άνω του 6%.

Και σε αυτό συμφωνεί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσα από τις δικές της προβλέψεις.

Στην απάντησή σας αποτυπώνεται μία αισιοδοξία ότι τελικά ο στόχος για την ανάπτυξη θα είναι υψηλότερος του 3,6% το 2021. Πού συγκεκριμένα βασίζεται αυτή σας η αισιοδοξία;

Θα έλεγα ότι είναι μία ρεαλιστική προσέγγιση που βασίζεται σε διαθέσιμα στοιχεία.

Ενδεικτικά, στο οικονομικό κλίμα που βρίσκεται σε προ πανδημίας επίπεδα, στη βιομηχανική παραγωγή που κινείται σταθερά – επί μήνες – ανοδικά, στην οικοδομική δραστηριότητα που παρουσιάζει αύξηση – το 1ο πεντάμηνο του έτους – κατά 41,7%.

Επιπρόσθετα, στη συνεχή και διευρυνόμενη αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, η οποία διαμορφώθηκε στο +27,4% τον Ιούλιο του 2021 σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019, ενσωματώνοντας μία ουσιαστική αύξηση στην ιδιωτική κατανάλωση.

Ενώ και τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας από τον τουρισμό, μας οδηγούν στην εκτίμηση ότι οι εισπράξεις από τον τουριστικό κλάδο πιθανόν θα είναι υψηλότερες από ό,τι προβλέπαμε, αφού αφενός ο αριθμός των πτήσεων αποτυπώνει ότι έχουμε καλύψει περίπου το 70% των απωλειών σε σχέση με το 2019, αφετέρου η μέση δαπάνη ανά ταξίδι, για το πρώτο εξάμηνο του έτους, είναι υψηλότερη, τόσο σε σχέση με το 2020, όσο όμως – ιδιαίτερα – και σε σχέση με το 2019.

Να τονίσω ότι αναθεώρηση του στόχου εισπράξεων από τον εισερχόμενο τουρισμό κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες, αντιστοιχεί σε αναθεώρηση του ετήσιου ρυθμού ΑΕΠ πάνω από 1% για το 2021, με όλα τα άλλα σταθερά.

Τέλος, οι αναβαθμίσεις της χώρας και το ιστορικά χαμηλό κόστος δανεισμού επιβεβαιώνουν τις θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας.

Το κόστος από τις πυρκαγιές πόσο το εκτιμάτε; Και μπορεί να αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα για το ύψος και τον χρόνο των φοροελαφρύνσεων για τις οποίες έχει δεσμευτεί η Κυβέρνηση;

Η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, ενεργοποίησαν, από την πρώτη στιγμή, στο πλαίσιο της Κρατικής Αρωγής, μέτρα στήριξης για τα νοικοκυριά, τις επιχειρήσεις και τις περιοχές που επλήγησαν από τις μεγάλες πυρκαγιές.

Για την άμεση υλοποίηση των μέτρων αυτών, κατατίθεται συμπληρωματικός προϋπολογισμός, Τακτικός και Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ύψους 500 εκατ. ευρώ. Ήδη, έχουν υπογραφεί οι αναστολές φορολογικών υποχρεώσεων και έχουν καταβληθεί, μέσα σε μόλις μία εβδομάδα, πάνω από 16,7 εκατ. ευρώ σε περισσότερα από 3.100 μοναδιαίους Α.Φ.Μ., ως προκαταβολή στεγαστικής συνδρομής, ως αποζημίωση οικοσκευής και έναντι επιχορήγησης σε επιχειρήσεις.

Τα κονδύλια αυτά αφορούν τον διαθέσιμο δημοσιονομικό χώρο του 2021.

Έτος κατά το οποίο υλοποιούνται, όπως αποτυπώνεται και στα εκκαθαριστικά των φορολογικών δηλώσεων, σημαντικές μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, κυρίως στη μεσαία τάξη.

Όσον αφορά τον δημοσιονομικό χώρο του 2022, βάσει του οποίου θα αξιολογηθούν οι δυνατότητες για περαιτέρω μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, εκτός αυτών που έχουν ανακοινωθεί, θα έχουμε πιο ξεκάθαρη εικόνα το επόμενο χρονικό διάστημα, και πριν την κατάθεση του Προσχεδίου του Προϋπολογισμού, αρχές Οκτωβρίου.

Τότε θα έχουμε στη διάθεσή μας ευκρινέστερα στοιχεία για την πορεία της ελληνικής οικονομίας – η οποία, όπως ήδη σας ανέφερα, εξελίσσεται θετικά – και θα γνωρίζουμε καλύτερα ποιες είναι οι δυνατότητές μας για περαιτέρω ελαφρύνσεις.

Σε κάθε περίπτωση, ισχύουν ήδη – προφανώς και – για το 2022, μεταξύ άλλων, η μείωση του ΕΝΦΙΑ – μεσοσταθμικά – κατά 22%, η μείωση του εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή στα φυσικά πρόσωπα από 22% στο 9%, η μείωση του συντελεστή παρακράτησης φόρου για τα μερίσματα από 10% στο 5%, η μείωση της προκαταβολής φόρου για τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα από το 100% στο 55% και για τα νομικά πρόσωπα από το 100% στο 80%, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 1%.

Ενώ θα συνεχιστεί και το προσεχές έτος η αναστολή της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τον ιδιωτικό τομέα και η περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες. Επιπλέον, από το 2022 (φορολογικό έτος 2021) μειώνεται, σε μόνιμη βάση, ο συντελεστής φόρου όλων των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, από το 24% στο 22%.

Για τους πληγέντες από τον κορονοϊό τι άλλα μέτρα προβλέπονται το επόμενο διάστημα;

Συνεχίζεται το πρόγραμμα κάλυψης μέρους των παγίων δαπανών επιχειρήσεων (ήδη έχουν συμψηφιστεί 32,7 εκατ. ευρώ με μελλοντικές φορολογικές υποχρεώσεις), συνεχίζεται η στήριξη πληγέντων νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων με ενήμερα και «κόκκινα» δάνεια μέσω των δύο προγραμμάτων «ΓΕΦΥΡΑ» (ήδη το Κράτος έχει επιδοτήσει με 230 εκατ. ευρώ περισσότερα από 75.000 νοικοκυριά και 7.500 επιχειρήσεις), συνεχίζεται η υλοποίηση στοχευμένων προγραμμάτων στήριξης – μέσω ΕΣΠΑ – για τους κλάδους της εστίασης, του τουρισμού, των γυμναστηρίων και τον παιδότοπων, ενώ συνεχίζεται και η ενίσχυση εργαζομένων.

Υπάρχουν ακόμη τα προγράμματα ενίσχυσης ρευστότητας μέσω του τραπεζικού συστήματος, τα οποία είτε βρίσκονται σε εξέλιξη είτε θα ανακοινωθούν το προσεχές διάστημα, ενώ συνεχίζεται και η διοχέτευση πόρων στην πραγματική οικονομία από το πρόγραμμα μη επιστρεπτέας ενίσχυσης μέσω των Περιφερειών.

Όλα αυτά, συνολικού ύψους 4 δισ. ευρώ για το 2ο εξάμηνο του έτους, υλοποιούνται παράλληλα με την επιστροφή της πραγματικής οικονομίας σε κανονικούς ρυθμούς λειτουργίας.

Οι πληροφορίες επιμένουν πως μετά τις γερμανικές εκλογές θα ξεκινήσει η συζήτηση για τη δημοσιονομική πολιτική και το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας. Τι εκτιμάτε ότι πρέπει να πράξει η Ευρώπη;

Είναι γεγονός ότι η υγειονομική κρίση έχει επηρεάσει αρνητικά τα δημόσια οικονομικά σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ θα αφήσει όλα τα κράτη-μέλη με υψηλότερους δείκτες χρέους. Αυτή είναι μια πρόκληση την οποία απαιτείται να αντιμετωπίσουμε με επιτυχία. Θα πρέπει, συνεπώς, η μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική βιωσιμότητα να παραμείνει μία σταθερά για όλες τις χώρες.

Την ίδια στιγμή, είναι αδήριτη ανάγκη η μετάβαση στην ανάκαμψη να γίνει ομαλά, συνεχίζοντας να παρέχουμε την κατάλληλη υποστήριξη στις οικονομίες, μέχρι να εδραιωθεί η ανάκαμψη.

Πάνω σε αυτή τη βάση, θα πρέπει να εξεταστούν τροποποιήσεις στο υφιστάμενο πλαίσιο. Τροποποιήσεις προκειμένου το Σύμφωνο να εξασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη διατηρησιμότητα των δημόσιων οικονομικών, να προσφέρει τη μέγιστη δυνατή ευελιξία στην αντιμετώπιση κρίσεων, να προστατεύει και να ενθαρρύνει τις δημόσιες επενδύσεις, ειδικά σε τομείς προτεραιότητας, όπως είναι η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση, και, τέλος να χαρακτηρίζεται από διαφάνεια στον σχεδιασμό και στην εφαρμογή του.

Οι συζητήσεις σχετικά με αυτήν την ατζέντα θα ξεκινήσουν το επόμενο διάστημα. Η Ελλάδα, όπως πράττει τα τελευταία δύο χρόνια, θα συμμετάσχει ενεργά και υπεύθυνα στον επερχόμενο διάλογο, συμβάλλοντας στη συζήτηση, με επεξεργασμένες και τεχνικά ορθές και αξιόπιστες θέσεις.

Τυχόν πρόωρες κάλπες και μάλιστα διπλές, δεν θα έχουν κόστος για την οικονομία; Ξέρω, θα πείτε δεν τίθεται τέτοιο θέμα, ερωτώ όμως σε… θεωρητικό επίπεδο.

Δεν μπορώ να σας απαντήσω σε κάτι που για την Κυβέρνηση, όπως τοποθετήθηκε ξεκάθαρα ο Πρωθυπουργός, δεν αποτελεί επιλογή.

Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει σχέδιο, το οποίο υλοποιεί με υπευθυνότητα και αποτελεσματικότητα, και το οποίο ξετυλίγεται με συνέπεια, παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που υφίστανται στο μεγαλύτερο μέρος της θητείας της.

Πηγή: iEidiseis.gr

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

Σχετικά Άρθρα


tsoukalas popup mobile
tsoukalas popup
tsoukalas popup