Δεν διαφαίνονται σημεία σύγκλισης στην πρόταση της κυβέρνησης για το «μπλόκο» νεοναζιστικών κομμάτων στις εκλογές και ως εκ τούτου ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ενδέχεται να καταψηφίσει σήμερα το συγκεκριμένο νομοθέτημα στην Ολομέλεια της Βουλής. Μάλιστα, παράγοντες της αξιωματικής αντιπολίτευσης σχολιάζουν πως όλα εξαρτώνται από το κατά πόσο η κυβέρνηση θα επιδείξει την ανάλογη σύνεση προφανώς και στο παρά πέντε πριν από την ψηφοφορία.
Κι αυτό παρότι πάγια γραμμή του κόμματος είναι πως η θέση των νεοναζί και καταδικασμένων χρυσαυγιτών είναι στη φυλακή και όχι στο δημόσιο βίο και πολύ περισσότερο στο Κοινοβούλιο.
Μιλώντας στην επιτροπή παραγωγής και εμπορίου ο Δημήτρης Τζανακόπουλος είπε ότι αν η πλειοψηφία επιμείνει στη δίκη της πρόταση τότε «δεν μπορούμε να ψηφίσουμε αυτήν την τροπολογία». Συγχρόνως, αντιπρότεινε τη ρύθμιση που κατέθεσαν στο δημόσιο διάλογο οι συνταγματολόγοι κ.κ. Αλιβιζάτος και Κοντιάδης, η οποία προβλέπει ότι εάν ένα κόμμα επιλέξει να καταθέσει ψηφοδέλτιο με υποψήφιο που έχει καταδικαστεί για αδικήματα του 187 δηλαδή εγκληματική οργάνωση και του 187α δηλαδή τρομοκρατικές πράξεις, ο Άρειος Πάγος μπορεί να κρίνει ότι το κόμμα δεν μπορεί να καταθέσει συνδυασμό.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επιμένει ότι το όποιο νομοθέτημα πρέπει να είναι σύμφωνο με το Σύνταγμα και σαφές για τους νεοναζί, χωρίς να αφήνει «παράθυρα» για διευρυμένες ερμηνείες και ενδεχόμενο μελλοντικό αποκλεισμό άλλων κομμάτων, όπως κάνει η τροπολογία της κυβέρνησης.
Όμως, παρά το γεγονός πως η Κουμουνδούρου δήλωσε εξαρχής ανοιχτή να συζητήσει κι άλλες προτάσεις που έχουν κατατεθεί στο δημόσιο διάλογο, όπως η πρόταση του ομότιμου καθηγητή κ. Νίκου Αλιβιζάτου Λήδα του καθηγητή κ. Ξενοφώντα Κοντιάδη ή μία βελτιωμένη πρόταση από την πλευρά της κυβέρνησης ώστε να υπάρξει μια κοινή κατάληξη και ευρύτατη υπερψήφιση της τροπολογίας, αυτό δεν φαίνεται να έχει επιτευχθεί.
Για την ακρίβεια, όπως αναφέρουν πηγές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, ενώ υπάρχει ένα κοινό σημείο με την κυβέρνηση παραμένουν πολλές σημαντικές διαφορές. Εάν όντως θέλει σύγκλιση, υπάρχει πεδίο είτε στη βάση της πρότασής μας είτε ακόμα και στη βάση της πρότασης Αλιβιζάτου διευκρινίζουν πηγές του κόμματος. Όμως, όπως σημειώνουν, η κυβέρνηση με την επιμονή της σε μία λάθος και αντισυνταγματική τροπολογία που αφήνει περιθώρια διευρυμένων ερμηνειών για μελλοντικό αποκλεισμό και κομμάτων της Αριστεράς, δείχνει να ενδιαφέρεται όχι για την ουσία και τον αποκλεισμό καταδικασμένων νεοναζί. Για αυτό εξάλλου και στην τροπολογία της για το μπλόκο στο κόμμα Κασιδιάρη δεν υπάρχει πουθενά αναφορά ούτε στο νεοναζιστικό ή ρατσιστικό χαρακτήρα του κόμματος.
Ειδικότερα, τονίζουν πως για την τροπολογία που κατέθεσε η κυβέρνηση, η τελευταία βερσιόν της κυβερνητικής πρότασης αλλάζει ως προς τα εξής σε σχέση με την προηγούμενη που είχε δοθεί στη δημοσιότητα:
- Ορίζει ως πραγματική ηγεσία του κόμματος όποιον έχει τοποθετήσει εικονική ηγεσία ή εμφανίζεται να έχει ηγετικό πολιτικό ρόλο προς το εκλογικό σώμα
- Επεκτείνεται, για την απαγόρευση συμμετοχής κόμματος στις εκλογές, και σε καταδικασμένα ιδρυτικά μέλη του κόμματος ή διατελέσαντες προέδρους, ακόμα κι αν αυτοί έχουν πάψει πλέον να είναι μέλη του (πχ με αποχώρηση ή διαγραφή τους, εικονική ή όχι, προκειμένου να παρακαμφθεί η απαγόρευση).
- Διατηρεί την αρμοδιότητα στο Α1 τμήμα του Αρείου Πάγου, χωρίς παραπομπή στην Ολομέλεια.
Όμως, στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ αναφέρουν πως η διάταξη είναι ευρύτατη και ασαφής: «Αφήνει μεγάλα περιθώρια ερμηνειών, παρερμηνειών και καταχρήσεων. Από πουθενά δεν προκύπτει ότι στοχεύει αποκλειστικά σε νεοναζιστικά κόμματά, αλλά εξακολουθεί να κλείνει το μάτι σε θεωρίες των δύο άκρων. Δίνει ανεπίτρεπτα μεγάλη εξουσία στον Άρειο Πάγο να κρίνει αν κάποιο κόμμα είναι ή δεν είναι δημοκρατικό» τονίζουν παράγοντες της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Επαναλαμβάνουν δε ότι: Το κοινό σημείο είναι ότι όλες οι δημοκρατικές δυνάμεις του τόπου δεν επιθυμούν να επανεμφανιστεί στο πολιτικό προσκήνιο με άλλο προσωπείο η εγκληματική οργάνωση της Χρυσής Αυγής και όσοι έχουν καταδικαστεί ως πρόσωπα για τη συμμετοχή τους σε αυτή την εγκληματική οργάνωση.
Παρ’ όλα αυτά καθιστούν σαφές πως οποιαδήποτε νομοθετική παρέμβαση πρέπει να βρίσκεται μέσα στα πλαίσια που ορίζει το Σύνταγμα. Διότι εάν ψηφιστεί μια διάταξη η οποία θα είναι αντισυνταγματική -όπως τονίζουν- τότε αντί να επιτευχθεί ο στόχος, που είναι να αποτραπεί η είσοδος από το παράθυρο της εγκληματικής οργάνωσης στο ελληνικό Κοινοβούλιο, θα γίνει το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή θα ενισχυθεί η πολιτική δυναμική που μπορεί να έχει ένα τέτοιο εγχείρημα. Ο ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία ξεκαθαρίζει ότι οποιαδήποτε νομοθετική πρωτοβουλία θα πρέπει να προσδιορίζει σαφώς τους νεοναζί και να μην είναι γενική και αόριστη ώστε να μπορεί αύριο να αξιοποιηθεί για οποιοδήποτε πολιτικό κόμμα αν κάποιος δικαστής κρίνει ότι γενικά και αόριστα δεν συνάδει με την ομαλή λειτουργία του πολιτεύματος.
Στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ υπενθυμίζουν επίσης της ευθύνες της κυβέρνησης Μητσοτάκη για το γεγονός ότι ο καταδικασμένος Κασιδιάρης εδώ και τρία χρόνια ανενόχλητος μέσα από τις φυλακές έχει πολιτική δράση, μέσω ακόμα και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι τεράστιες και απαράγραπτες. Κατά τον 1ο χρόνο του στη φυλακή, στο κανάλι του Κασιδιάρη στο Youtube αναρτήθηκαν περισσότερα από 47 βίντεο με τοποθετήσεις του. Το ίδιο διάστημα, το κανάλι απέκτησε 32.000 subscribers. Κι ακόμα 22.000 subscribers τον επόμενο χρόνο.
Η Όλγα Γεροβασίλη σχολίασε χθες πως η τροπολογία της κυβέρνησης παρουσιάζει αρκετά προβλήματα αντισυνταγματικότητας και ευρύτητας. Πρόσθεσε επίσης πως «εμείς είμαστε διατεθειμένοι να συζητήσουμε πει μιας Νομοθετικής ρύθμισης η οποία δεν περιέχει γενικεύσεις που επιτρέπουν τη διολίσθηση στη θεωρία των δυο άκρων και στοχεύει ξεκάθαρα σε νεοναζιστικά και ρατσιστικά κόμματα χωρίς να προσκρούει στο Σύνταγμα.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προβλέπει τα ακόλουθα: Στο άρθρο 29 παρ. 1 του Συντάγματος ορίζεται ότι η ίδρυση πολιτικών κομμάτων είναι ελεύθερη, όμως η οργάνωση και η δράση τους οφείλει να εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος. Η συνταγματική διάταξη δεν προβλέπει τη δυνατότητα απαγόρευσης λειτουργίας πολιτικού κόμματος. Προς τον σκοπό προστασίας της ελεύθερης λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος, ωστόσο, ο εκλογικός νόμος μπορεί να θέσει υπό όρους τη συμμετοχή του σε εκλογές με την κατάρτιση συνδυασμού υποψηφίων.
Ως εκ τούτου, η πρόταση προβλέπει την εξής διατύπωση: «Δεν έχουν δικαίωμα κατάρτισης συνδυασμών πολιτικά κόμματα, η οργάνωση και δράση των οποίων δεν εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος κατά την έννοια του άρθρου 29 παρ. 1 του συντάγματος».
Τέτοια είναι πολιτικά κόμματα των οποίων «οι καταστατικές διατάξεις ή ιδεολογικές διακηρύξεις ή η πολιτική δράση υποκινεί, προκαλεί, διεγείρει ή προτρέπει σε πράξεις ή ενέργειες που μπορούν να προκαλέσουν διακρίσεις, μίσος ή βία κατά προσώπου ή ομάδας προσώπων που προσδιορίζονται με βάση τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία, τις γενεαλογικές καταβολές, την εθνική ή εθνοτική καταγωγή, τον σεξουαλικό προσανατολισμό, την ταυτότητα φύλου, χαρακτηριστικά φύλου ή την αναπηρία, καθώς επίσης κόμματα των οποίων ο επικεφαλής ή μέλος οργάνου διοίκησης έχει καταδικαστεί, ακόμα και πρωτοδίκως, για τα εγκλήματα των άρθρων 187 και 187Α του Ποινικού Κώδικα».
Πηγή: Ethnos.gr