Μήνυμα πως δε θα υπάρξουν καθολικές οριζόντιες απαγορεύσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας - καθώς αυτό θα ήταν άδικο για όσους έχουν εμβολιαστεί- στέλνει ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης.
Σε συνέντευξη του στο ethnos.gr σημειώνει πως «μικρές σημειακές παρεμβάσεις θα μπορούσαν ενδεχομένως να αξιολογηθούν», ωστόσο τονίζει πως κανένα μέτρο δεν είναι σε θέση να καταπολεμήσει αποτελεσματικά τον ιό, εκτός από το εμβόλιο. Όσον αφορά στην επέκταση σε ευρεία κλίμακα της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού υπογραμμίζει πως «πέρα από τα ενδεχόμενα ζητήματα συνταγματικότητας, δεν αποτελεί την προτιμητέα λύση για τη διαχείριση της πανδημίας».
O υπουργός Επικράτειας στη συνέντευξη του αναφέρεται στα θετικά μηνύματα που έρχονται από το πεδίο της οικονομίας και τονίζει πως εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί θα υπάρξουν «προσεκτικές κινήσεις για τη δίκαιη κατανομή του νέου πλούτου που παράγεται».
Τέλος στο πεδίο των εθνικών θεμάτων υπογραμμίζει πως «η διεθνής αναβάθμιση της χώρας θα συνεχιστεί», ενώ προσθέτει πως «δεν είναι εύκολο για μια χώρα με ηγεμονική αυταρέσκεια, όπως η Τουρκία, να αποδεχτεί ότι η Ελλάδα έχει αναχθεί στον ισχυρότερο περιφερειακό πόλο στην Ανατολική Μεσόγειο».
- Η ανοδική πορεία των κρουσμάτων αλλά και η αυξανόμενη πίεση στο σύστημα υγείας έχουν πυροδοτήσει τη συζήτηση για πρόσθετα μέτρα. Εξετάζονται παρεμβάσεις τοπικού χαρακτήρα στις περιοχές που είναι στο βαθύ κόκκινο;
Η σημαντική αύξηση των κρουσμάτων οφείλεται στην ανάπτυξη του ιού αλλά και στον πολύ μεγάλο αριθμό τεστ που διενεργούνται στη χώρα, περίπου 2,5 εκατομμύρια ανά εβδομάδα πλέον. Από την άλλη πλευρά, είναι λογικό και αναμενόμενο το σύστημα υγείας να δέχεται πίεση στο μέτρο που δεν έχει ακόμη επιτευχθεί η επιδιωκόμενη ανοσία του πληθυσμού. Βεβαίως, καλό είναι να θυμόμαστε ότι κάθε τέτοια περίοδο το σύστημα υγείας δεχόταν πίεση από την εποχική γρίπη, ενώ για πολλά χρόνια υπήρχαν μεγάλες αναμονές στις μονάδες εντατικής θεραπείας. Θα μεριμνήσουμε για περαιτέρω αύξηση των διαθέσιμων κλινών εντατικής θεραπείας και για ένταξη στο σύστημα ιδιωτικών κλινικών και ιδιωτών ιατρών. Όμως, καθολικές οριζόντιες απαγορεύσεις δεν πρόκειται να υπάρξουν, διότι κάτι τέτοιο θα ήταν άδικο απέναντι στους συμπολίτες μας που εμβολιάστηκαν και έχουν κάθε δικαίωμα να απαιτούν να συνεχίσουν κανονικά τη ζωή τους. Μικρές σημειακές παρεμβάσεις θα μπορούσαν ενδεχομένως να αξιολογηθούν, πρέπει εντούτοις να κατανοήσουμε ότι πλέον κανένα μέτρο δεν είναι σε θέση να καταπολεμήσει αποτελεσματικά τον ιό, εκτός από το εμβόλιο. Και είναι, πράγματι, ενθαρρυντικό ότι η ανταπόκριση των πολιτών στο κάλεσμα για εμβόλιο, είτε πρώτης είτε αναμνηστικής δόσης, φαίνεται ότι βρίσκει μεγάλη ανταπόκριση με πενταπλασιασμό των νέων ραντεβού. Δεν θα κουραστούμε να το λέμε: το εμβόλιο μας προστατεύει 20 φορές περισσότερο από τη βαριά νόσηση και τον θάνατο και δημιουργεί ασπίδα για την προστασία των οικείων μας.
- Το ενδεχόμενο επέκτασης της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού και σε άλλες επαγγελματικές ομάδες είναι στο τραπέζι;
Η επέκταση σε ευρεία κλίμακα της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού, πέρα από τα ενδεχόμενα ζητήματα συνταγματικότητας, δεν αποτελεί την προτιμητέα λύση για τη διαχείριση της πανδημίας. Και αυτό διότι είναι αμφίβολο το ουσιαστικό πρόσθετο όφελος που θα έφερε για τη δημιουργία ανοσίας στον πληθυσμό, ενώ πάντοτε θα αφήνει σημαντικά μέρη του πληθυσμού εκτός της υποχρέωσης. Δεν είναι, άλλωστε τυχαίο ότι καμία χώρα του κόσμου δεν είχε επιβάλει γενικά το μέτρο αυτό. Σε μια έλλογη και ευνομούμενη πολιτεία, οι παρεμβάσεις στην προσωπική αυτονομία θα πρέπει να περιορίζονται στις αναγκαίες μόνο για τη διασφάλιση των εννόμων αγαθών της κοινότητας. Πέρα από το πλαίσιο αυτό, θα πρέπει η ίδια η κοινωνία και τα κοινωνικά υποσύνολα που τη συνθέτουν να προωθούν πρακτικές ενίσχυσης της δημόσιας υγείας.
- Το ποσοστό της ανάπτυξης αναμένεται να ξεπεράσει στο τέλος του χρόνου το 6%. Η πορεία της οικονομίας ανοίγει το δρόμο για «εκπλήξεις» στη συζήτηση του προϋπολογισμού;
Η πρόβλεψη για την ανάπτυξη έχει ήδη αναθεωρηθεί στο 6.1%. Η κυβέρνηση πορεύεται στα δημοσιονομικά με σύνεση και επαγγελματισμό, θέτοντας ρεαλιστικούς στόχους με μετρήσιμα αποτελέσματα. Η δεκαετής οικονομική κρίση και η προϊούσα υγειονομική κρίση έχουν πιστεύω σημαντικά αλλάξει την κοσμοθεωρία της πλειονότητας των πολιτών, οι οποίοι πλέον δεν επιθυμούν πτωχευμένες πολιτικές ανέξοδης παροχολογίας και ασπόνδυλης πελατείας. Πράγματι οι οικονομικοί δείκτες φαίνεται σήμερα να βαίνουν πολύ ικανοποιητικά. Το δεύτερο τρίμηνο του 2021 το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 16.2%, έχουμε τον μεγαλύτερο ρυθμό αποκλιμάκωσης της ανεργίας στην Ευρώπη, οι εξαγωγές και η βιομηχανική παραγωγή ενισχύονται σημαντικά, οι καταθέσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας αυξήθηκαν κατά περίπου 30 δις ευρώ με το ήμισυ να αφορά καταθέσεις νοικοκυριών, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια υποχώρησαν θεαματικά με την εφαρμογή της πολιτικής μας για τη δεύτερη ευκαιρία και ο πραγματικός διαθέσιμος μισθός αυξήθηκε από 365 έως 1.615 ευρώ, λόγω της σημαντικής μείωσης στη φορολογία και στις ασφαλιστικές εισφορές. Εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί για το τρέχον έτος, θα προχωρήσουμε σε προσεκτικές κινήσεις για τη δίκαιη κατανομή του νέου πλούτου που παράγεται. Ήδη ο Πρωθυπουργός έχει εξαγγείλει για το 2022 δεύτερη αύξηση του κατώτατου μισθού, επιδότηση αγροτών για το επαγγελματικό πετρέλαιο που χρησιμοποιούν, ενώ θα υπάρξει επέκταση των μειώσεων φόρων, της μη καταβολής εισφοράς αλληλεγγύης στον ιδιωτικό τομέα και της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες.
- Σε περίπτωση που σε ευρωπαϊκό επίπεδο συνεχιστεί το ράλι ανατιμήσεων και παράλληλα δεν προχωρήσει η συζήτηση για τη χαλάρωση του Συμφώνου Σταθερότητας, το 2022 μπορεί να είναι έτος εκλογών;
Λόγω της διαχρονικής φιλοσοφίας που διέπει το πολιτικό σύστημα, τείνουμε να συζητούμε θέματα εκλογικού κύκλου με όρους του παρελθόντος. Η κυβέρνηση απολαύει σήμερα μοναδικής, για τα δεδομένα της μεταπολίτευσης, εμπιστοσύνης του εκλογικού σώματος χωρίς εκπτώσεις σε σχέση με τις προεκλογικές της δεσμεύσεις. Η προκήρυξη εκλογών θα είχε νόημα μόνο για να κεφαλαιοποιηθεί αυτή η εμπιστοσύνη. Όμως, δεν είναι μέσα στο γονιδίωμα της σημερινής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας η άντληση πρόσκαιρων πολιτικών ωφελημάτων που θα είχε ως ενδεχόμενο τίμημα να διακοπεί η πορεία ανάπτυξης και αποκατάστασης του διεθνούς κύρους της χώρας που έχουν δρομολογηθεί. Όπως έχει επανειλημμένα τονίσει ο Πρωθυπουργός, οι εκλογές θα λάβουν χώρα στον προβλεπόμενο συνταγματικά χρόνο λήξης της κοινοβουλευτικής περιόδου.
- Η Τουρκία με μια σειρά κινήσεων πυροδοτεί διαρκώς το κλίμα στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Μετά από τις αμυντικές συμφωνίες με Γαλλία και ΗΠΑ ποιες άλλες κινήσεις σχεδιάζει η κυβέρνηση στη γεωπολιτική «σκακιέρα»;
Δεν είναι εύκολο για μια χώρα με ηγεμονική αυταρέσκεια, όπως η Τουρκία, να αποδεχτεί ότι η Ελλάδα έχει αναχθεί στον ισχυρότερο περιφερειακό πόλο στην Ανατολική Μεσόγειο με τις πολύπλευρες συμμαχίες που έχει αναπτύξει, όπως με τη Γαλλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες, την ανάπτυξη διεθνών πρωτοβουλιών, όπως συνέβη με τη Διακήρυξη των Αθηνών για την κλιματική αλλαγή και το περιβάλλον και τη Διακήρυξη της Med9, και τη διευθέτηση χρόνιων διεθνών εκκρεμοτήτων, όπως με την Αίγυπτο και την Ιταλία. Η διεθνής αναβάθμιση της χώρας θα συνεχιστεί. Η Ελλάδα έχει, επιτέλους, κυβέρνηση η οποία χαρακτηρίζεται από την εξωστρέφειά της και πρωθυπουργό ο οποίος στέκεται άριστα στα διεθνή φόρα και αναγνωρίζεται ως μια ισχυρή πολιτική προσωπικότητα στην Ευρώπη και τον κόσμο. Αυτό μας επιτρέπει να προβάλλουμε αποτελεσματικά τις θέσεις της χώρας μας και να συσπειρώνουμε γύρω μας κράτη και διεθνείς οργανισμούς για την προάσπιση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων από κάθε επιβουλή.
- Σε περίπτωση που στη Βόρεια Μακεδονία ενισχυθούν οι φωνές αμφισβήτησης της Συμφωνίας των Πρεσπών πως θα απαντήσει η κυβέρνηση;
Η κυβέρνηση δεν παρεμβαίνει στα εσωτερικά της Βόρειας Μακεδονίας αλλά παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την εφαρμογή της Συνθήκης των Πρεσπών. Η Συνθήκη αυτή, παρά τα εγγενή της προβλήματα που είχαν εγκαίρως αναδειχθεί, αποτελεί από την κύρωσή της διεθνή υποχρέωση των δύο χωρών, και ως εκ τούτου η Ελλάδα δεν πρόκειται να ανεχθεί αρνητικές μονομερείς ενέργειες από την πλευρά του αντισυμβαλλόμενου μέρους. Για τον λόγο αυτό εξάλλου δεν έχουν έλθει ακόμη προς κύρωση στη Βουλή τα προβλεπόμενα από τη Συνθήκη μνημόνια. Η κυβέρνηση πάντοτε αξιολογεί τη στάση της στις διμερείς σχέσεις με άλλα κράτη με γνώμονα αποκλειστικά το εθνικό συμφέρον και την προοπτική εδραίωσης καλών διπλωματικών σχέσεων.
Πηγή: Ethnos.gr