Τι θα προσφέρει στους χρήστες ο Νόμος για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες και ο Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές.
To Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την Τρίτη κανόνες-ορόσημο για τις πρακτικές των γιγάντων του Διαδικτύου όπως η Google, η Amazon και η Facebook, αν και κάποιοι αμφιβάλλουν ότι η εφαρμογή τους θα είναι εύκολη υπόθεση.
Πράσινο φως έλαβαν ο Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA), ο οποίος έχει στόχο την αντιμετώπιση των ψηφιακών μονοπωλίων, καθώς και ο Νόμος για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, ο οποίος απαιτεί από τις διαδικτυακές πλατφόρμες να καταπολεμήσουν πιο αποτελεσματικά τις παραπλανητικές διαφημίσεις και το παράνομο περιεχόμενο.
Οι εταιρείες θα αντιμετωπίζουν επιβολή προστίμου που αντιστοιχεί στο 10% του παγκόσμιου ετήσιου τζίρου τους για παραβάσεις του DMA και 6% για παραβάσεις του DSA.
To Eυρωπαϊκό Κοινοβούλιο και οι χώρες-μέλη είχαν συμφωνήσει επί της αρχής νωρίτερα φέτος αλλά άφησαν ορισμένες λεπτομέρειες προς διευκρίνιση.
Όπως επισημαίνει το Reuters οι δύο νέοι κανονισμοί βασίστηκαν στην εμπειρία της επιτρόπου Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βέσταγκερ, η οποία έχει διενεργήσει αρκετές αντιμονοπωλιακές έρευνες.
Για την επιβολή του Νόμου για τις Ψηφιακές Αγορές η Βέσταγκερ σύστησε ομάδα εργασίας με περίπου 80 αξιωματούχους, αριθμός που σύμφωνα με τους επικριτές της είναι ανεπαρκής.
Καλύτερη στελέχωση της ομάδας ζήτησε ο γερμανός ευρωβουλευτής Άντρεας Σβαμπ, εισηγητής των κανονισμών.
Παρόμοιες ανησυχίες εξέφρασε ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτή (BEUC), ο οποίος εκπροσωπεί ενώσεις καταναλωτών στην ΈΕ.
«Μαζί με άλλες ομάδες της κοινωνίας των πολιτών εκφράσαμε την περασμένη εβδομάδα την ανησυχία μας ότι αν η Κομισιόν δεν προσλάβει τους ειδικούς που χρειάζονται για την παρακολούθηση των πρακτικών των Big Tech στην αγορά, η νομοθεσία θα κολλήσει λόγω ανεπαρκούς επιβολής» δήλωσε η αναπληρώτρια γενική διευθύντρια του BEUC Ούρσουλα Πάτσι.
Νόμος για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες
Ο DSA μεταξύ άλλων απαγορεύει τη στόχευση διαφημίσεων σε παιδιά, καθώς και τις διαφημίσεις που στοχεύουν ενήλικες με βάση ευαίσθητα δεδομένα όπως η θρησκεία, το φύλο και οι πολιτικές πεποιθήσεις.
Απαγορεύονται επίσης οι τακτικές που παραπλανούν τους χρήστες ώστε να δίνουν τα προσωπικά δεδομένα τους σε εταιρείες του Διαδικτύου ή να επιλέγουν τις ρυθμίσεις που προτιμούν οι ίδιες οι εταιρείες.
Ακόμα, οι εταιρείες υποχρεώνονται να λάβουν νέα μέτρα για την προστασία των ανήλικων χρηστών, την καταπολέμηση του παράνομου εμπορίου, της παραπληροφόρησης και της χειραγώγησης ψηφοφόρων, μεταξύ άλλων.
Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές
Ο DMA επιβάλλει αλλαγές στις πρακτικές των επιχειρήσεων αναγκάζοντάς τες να καταστήσουν συμβατές μεταξύ τους τις εφαρμογές τους για ανταλλαγή μηνυμάτων.
Τις υποχρεώνει επίσης να προσφέρουν στους εταιρικούς χρήστες πρόσβαση στα δεδομένα που τους αφορούν.
Οι εταιρικοί χρήστες θα μπορούν ακόμα να διαφημίζουν ανταγωνιστικά προϊόντα και υπηρεσίες σε πλατφόρμες τρίτων.
Οι εταιρείες του Διαδικτύου δεν επιτρέπεται να ευνοούν τις δικές τους υπηρεσίες εις βάρος του ανταγωνισμού, ούτε να εμποδίζουν τους χρήστες να απεγκαθιστούν προεγκατεστημένες εφαρμογές –μια πρόβλεψη που πλήττει ιδιαίτερα την Google και την Apple, οι οποίες ελέγχουν την αγορά κινητών τηλεφώνων.
Πηγή: In.gr