Οι ρητορικοί όμιλοι απευθύνονται κυρίως σε παιδιά και εφήβους.
Αποτελούν μέρος του εκπαιδευτικού προγράμματος σε πολλές χώρες της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Επίσης, ρητορικοί όμιλοι λειτουργούν εδώ και δεκαετίες σε όλα τα μεγάλα ιδιωτικά σχολεία της χώρας μας και πολλοί ρητορικοί αγώνες διεξάγονται κάθε χρόνο με τη συμμετοχή μαθητών.
Με αφορμή τη δημιουργία ρητορικού ομίλου για παιδιά και στον Πύργο, η κα Νίκη Παπαϊωάννου (φιλόλογος, υπεύθυνη σπουδών του θεωρητικού φροντιστηρίου ΑΛΦΑ και ιδρύτρια του ρητορικού ομίλου Πύργου) μίλησε στο ilialive.gr για το τι είναι ένας ρητορικός όμιλος και για τη χρησιμότητά του στην εκπαίδευση, αλλά και στην διαμόρφωση της σκέψης και της έκφρασης ενός παιδιού.
Κυρία Παπαϊωάννου, τον προσεχή Οκτώβριο θα λειτουργήσει στο φροντιστήριο σας για πρώτη φορά στον Πύργο ρητορικός όμιλος για μαθητές δημοτικού και γυμνασίου, το Εργαστήριο Λόγου και Σκέψης, όπως το ονομάσατε. Μπορείτε να μας πείτε δυο λόγια;
Το εργαστήριό μας είναι κάτι πρωτοποριακό για τα εκπαιδευτικά πράγματα της πόλης μας. Η εκπαιδευτική ρητορική, όμως, ως η πλέον αποδοτική παιδαγωγική μέθοδος για την καλλιέργεια της σκέψης και της γλώσσας, είναι ευρέως διαδεδομένη παγκοσμίως. Σε όλη την Ελλάδα εδώ και πολλά χρόνια λειτουργούν ρητορικοί όμιλοι για παιδιά, εντός όλων των ιδιωτικών σχολείων, σε κάποια δημόσια σχολεία αλλά και στη φροντιστηριακή εκπαίδευση.
Τί είναι η εκπαιδευτική ρητορική, η αλλιώς το εκπαιδευτικό debate;
Στην εκπαιδευτική ρητορική ανατίθεται σε δύο ομάδες μαθητών μια θέση την οποία καλούνται να στηρίξουν με επιχειρήματα και ταυτόχρονα να αναδείξουν τα αδύνατα σημεία της επιχειρηματολογίας της αντίπαλης ομάδας. Τα video games βλάπτουν ή ωφελούν; Η τραπ μουσική συνιστά Τέχνη; Η θανατική ποινή πρέπει να επανέλθει ή όχι; Νικήτρια είναι η ομάδα η οποία καταθέτει την πιο πειστική επιχειρηματολογία.
Ποιοι είναι οι στόχοι του εργαστηρίου σας;
Θα δώσουμε μεγάλη έμφαση στη δραστική βελτίωση του γραπτού και του προφορικού λόγου του παιδιού με τρόπο παιγνιώδη κι ευχάριστο. Τα αποτελέσματα θα είναι θεαματικά κι εμφανή μέσα σε λίγους μήνες. Θα διδάξουμε τον τρόπο δόμησης ενός έγκυρου, πειστικού επιχειρήματος. Επίσης, θα δώσουμε κίνητρα στα παιδιά για να έρθουν σε επαφή με εξωσχολικά βιβλία κι εγκυκλοπαίδειες αλλά και για να αξιοποιήσουν δημιουργικά το διαδίκτυο. Στους άμεσους στόχους μας είναι η οργάνωση κοινών «προπονήσεων» με μαθητές ρητορικών ομίλων γειτονικών πόλεων και μελλοντικά ή συμμετοχή μας σε αγώνες.
Για ποιο λόγο σε μια χρονική περίοδο, κατά την οποία η μέση ελληνική οικογένεια αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες, να γράψει ένας γονέας το παιδί του στον ρητορικό όμιλό σας;
Καταρχάς, τα δίδακτρα είναι απολύτως λογικά. Ως μητέρα και η ίδια δύο αγοριών 10 και 12 ετών βλέπω τα παιδιά μου να «σκοτώνουν» αμέτρητες ώρες μπροστά από παιχνιδομηχανές και τάμπλετ. Βασικός σκοπός της λειτουργίας του εργαστηρίου μας ήταν η δημιουργία ενός κινήτρου στα παιδιά και στους εφήβους για να «ξεκολλήσουν» για κάποιες ώρες από την τεχνολογία. Για να αποκτήσουν ποιοτικό λόγο και δομημένη σκέψη. Κι ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι πλέον η έκθεση είναι το καθοριστικότερο μάθημα για την εισαγωγή στις ιατρικές, στις νομικές και στα Πολυτεχνεία. Άρα μιλάμε για μια επένδυση για το μέλλον. Άλλωστε έρευνες στις Η.Π.Α. έχουν δείξει ότι μαθητές που ασχολούνται από μικρή ηλικία με το εκπαιδευτικό debate είναι αριστούχοι και γίνονται δεκτοί από τα καλύτερα πανεπιστήμια. Είμαστε στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου για να του παρουσιάσουμε με λεπτομέρειες την ενδιαφέρουσα εκπαιδευτική μας πρόταση.
Στα τέλη Οκτωβρίου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Σαββάλα στα βιβλιοπωλεία όλης της Ελλάδας το βιβλίο μας «Debating – Δισσοί λόγοι».
Υπεύθυνοι σπουδών:
Νίκη Παπαϊωάννου
Κώστας Σίδερης (Διευθυντής και του Ρητορικού Ομίλου Πατρών)
ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΑΛΦΑ
ΑΓΗΣΙΛΑΟΥ 8, ΠΥΡΓΟΣ
26210 29208