Ωστόσο η πλειοψηφία των Αθηναϊκών ΜΜΕ σε αναφορές για το δάνειο των 650 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ. κάνουν λόγο για περικοπή στο φυσικό και τεχνικό αντικείμενο της Ολυμπίας Οδού και δρόμο έως την Πάτρα.
Οι βουλευτές Ανδρέας Μαρίνος, Έφη Σαλτάρη, Γιάννης Κουτσούκος, ο Περιφερειάρχης Δυτ. Ελλάδας Απ. Κατσιφάρας, ο αντιπεριφερειάρχης Χ. Καφύρας, οι δήμαρχοι Μάκης Παρασκευόπουλος, Γιάννης Λυμπέρης, Θύμιος Κοτζιάς, Δημήτρης Αρβανίτης και οι πρόεδροι του Επιμελητηρίου Κώστας Νικολούτσος και του ΤΕΕ Βασίλης Κανελλόπουλος παρουσίασαν τις θέσεις της Ηλείας και εκφράστηκε η έντονη αντίθεση σε οποιαδήποτε σκέψη για «κούρεμα» της Ολυμπίας οδού.
Κατέστη δε σαφές ότι όλοι οι φορείς του νομού, καθώς και σύσσωμη η τοπική κοινωνία, αντιτίθενται κατηγορηματικά σε ενδεχόμενο σχεδιασμό για τερματισμό του αυτοκινητόδρομου στην Πάτρα. Από τους πολιτικούς ηγέτες που μετέχουν στην κυβέρνηση και από τους εκπροσώπους του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΚΕ, ζητήθηκε να συμβάλουν στην επανεκκίνηση των εργασιών στο μεγάλο οδικό άξονα, προκειμένου να ολοκληρωθεί στο ακέραιο και χωρίς εκπτώσεις στο φυσικό και τεχνικό του αντικείμενο, εντός μάλιστα των καθορισθέντων χρονοδιαγραμμάτων.
Ενημέρωσαν επίσης, ότι αναμένουν και αποδέχονται μία και μόνο απόφαση: Την επανεκκίνηση των εργασιών της Ολυμπίας οδού καθώς και να κατασκευαστεί κλάδος της προς την Αρχαία Ολυμπία από την όποια και έχει λάβει το όνομα του ο υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομος.
Οι Πρόεδροι του ΠΑΣΟΚ, της ΔΗΜΑΡ και οι εκπρόσωποι των κομμάτων ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ , στο σύνολο τους συμπαρατάχτηκαν με τα αιτήματα των Ηλείων, αποδέχτηκαν τις προτάσεις τους και δήλωσαν με κατηγορηματικό τρόπο ότι δεν θα συμφωνήσουν σε καμιά αλλαγή αν έλθει στην Βουλή για τροποποίηση η σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας οδού (Ν. 3621/ΦΕΚ 279.Α/ 20.12.2007 «Σύμβαση Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότηση, Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, και ρύθμιση συναφών θεμάτων»). Δεσμεύτηκαν δε, να προωθήσουν αυτήν την θέση , δηλαδή να περατωθεί το έργο της Ολυμπίας Οδού χωρίς μειώσεις στο φυσικό και τεχνικό αντικείμενο του μέχρι την Τσακώνα με κάθε τρόπο.
Οι εκπρόσωποι της Ηλείας και ο Περιφερειάρχης, μετά το τέλος των συναντήσεων, αποτίμησαν ως θετικά τα αποτελέσματα και τόνισαν, ότι οι αρχηγοί των κομμάτων της συμπολίτευσης και οι εκπρόσωποι των κομμάτων της αντιπολίτευσης με τους οποίους συναντήθηκαν, διαφωνούν στην αλλαγή της σύμβασης παραχώρησης εάν αυτή επιφέρει την μείωση του φυσικού και τεχνικού αντικειμένου της Ολυμπίας Οδού. Υπογράμμισαν επίσης, την ανάγκη επαγρύπνησης και ενότητας για την συνέχιση της κατασκευής της Ολυμπίας οδού σε όλο της το μήκος , και συνέχισης της διεκδίκησης. Πρέπει δε να πραγματοποιηθεί συνάντηση με τον Πρωθυπουργό κ. Αντώνη Σαμαρά. Το αίτημα για συνάντηση με τον Πρωθυπουργό τέθηκε στις 24.10.2012.
Μετά το τέλος των συναντήσεων ο κ. Καφύρας δήλωσε τα εξής:
«Πραγματοποιήσαμε μια σειρά καλών και θετικών επαφών με τους Πρόεδρους του ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ και τους εκπρόσωπους των κομμάτων ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ,( τους οποίους και ευχαριστούμε) και τους μεταφέραμε με κατηγορηματικό και σθεναρό τρόπο την απαίτηση του Ηλειακού λαού για την κατασκευή της Ολυμπίας οδού στα πλαίσια της σύμβασης παραχώρησης.
Τονίσαμε ότι θεωρούμε εχθρική ενέργεια για τους Ηλείους να σταματήσει η κατασκευή της μέχρι την Πάτρα και ότι θα αγωνιστούμε να ολοκληρωθεί το έργο μέχρι την Τσακώνα, θέση στην όποια βρήκαμε από όλους θετική, θέρμη και αποφασιστική συμπαράσταση καθώς όλοι, μας εξέφρασαν με απόλυτο τρόπο την διαφωνία τους ,στην τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης και την συμφωνία τους να περατωθεί το έργο της Ολυμπίας Οδού χωρίς μειώσεις στο φυσικό και τεχνικό αντικείμενο.
Θα επιδιώξουμε συνάντηση με τον Πρωθυπουργό που εκκρεμεί εδώ και ένα μήνα καθώς και όλοι οι φορείς θα συναντηθούμε άμεσα για να καθορίσουμε την παραπέρα στάση μας.
Ακύρωση της κατασκευής της Ολυμπίας Οδού σημαίνει αναπτυξιακή καταδίκη, αποκλεισμός και συγκοινωνιακή απομόνωση της Ηλείας, απόλυτη οικονομική οπισθοδρόμηση, ακύρωση κάθε αναπτυξιακής προσπάθειας (Τουρισμός, μεταφορά αγροτικών προϊόντων, λιμάνι Κατάκολου, Κυλλήνης ,Αεροδρομίου, σύνδεση με Αρκαδία, ανάπτυξη Αρχ. Ολυμπίας κλπ) και ουσιαστικά διάλυση και διαμοιρασμός της Ηλείας σε όμορους νομούς».
Παρασκευόπουλος: «Η ώρα της ευθύνης έχει σημάνει»
Στις συναντήσεις μας με τους προέδρους του ΠΑΣΟΚ κ. Βενιζέλο και της ΔΗΜΑΡ κ. Κουβέλη καθώς και τους καθ ύλην αρμοδίους εκπροσώπους του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ κ. Σταθάκη και του ΚΚΕ Κ. Χαλβατζή, καταθέσαμε την κοινή και ομόφωνη απόφασή μας να διεκδικήσουμε και να αγωνιστούμε με όλες μας τις δυνάμεις για την ταχεία ολοκλήρωση της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ.
Καταστήσαμε σαφές ότι η Ηλεία θα θεωρήσει ως πράξη εχθρική τυχόν περιορισμό του φυσικού και τεχνικού αντικειμένου του έργου. Κάθε σκέψη η σχεδιασμός που θα πρότεινε τον ακρωτηριασμό της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ και την κατάληξή της στην Πάτρα, θα καταδίκαζε την Ηλεία στην απομόνωση και την υπανάπτυξη. Αποτελεί κοινό τόπο η πεποίθηση πως η άμεση επανέναρξη των εργασιών στα εργοτάξια των μεγάλων οδικών αξόνων θα σημάνει την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας και θα κρατήσει ζωντανή την ελπίδα.
Για την Ηλεία, η ολοκλήρωση του τμήματος ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ-ΤΣΑΚΩΝΑ αποτελεί το μέγιστο αναπτυξιακό έργο που θα αλλάξει τα δεδομένα και θα θέσει επί τέλους το νομό σε τροχιά ανάπτυξης. Ενημερώσαμε τους συνομιλητές μας ότι στο τμήμα ΠΑΤΡΑ – ΠΥΡΓΟΣ έχει ήδη εκτελεστεί πάνω από το 35 % του έργου ,με διανοίξεις και κατασκευές γεφυρών και ότι έχει καταβληθεί το σύνολο των αποζημιώσεων για τις απαλλοτριώσεις. Συνολικά έχουν δαπανηθεί για το τμήμα αυτό πάνω από 120 εκατομμύρια ευρώ.
Κάθε σκέψη να σταματήσει η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ στην Πάτρα θα βύθιζε ακόμη περισσότερο το πολιτικό σύστημα στην αναξιοπιστία και θα κατέγραφε μια ακόμη αλλοπρόσαλλη εθνική ήττα. Από τις συνομιλίες μας με τους πολιτικούς αρχηγούς και τους εκπροσώπους δεν προέκυψαν πληροφορίες για σχεδιαζόμενη περικοπή του έργου. Η διαπραγμάτευση που γίνεται ανάμεσα στο Ελληνικό Δημόσιο, τις Τράπεζες και τους παραχωρησιούχους και φυσικά την ΕΕ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων δεν έχει καταλήξει. Απαιτείται ετοιμότητα, διαρκής ενημέρωση και αρραγής ενότητα. Εκκρεμεί η συνάντησή μας με τους Προέδρους όλων των πολιτικών δυνάμεων και τον Πρωθυπουργό. Η ώρα της ευθύνης έχει σημάνει».
Τι γράφουν τα αθηναϊκά ΜΜΕ
Το θέμα της επανεκκίνησης των εργασιών στους υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους, μεταξύ των οποίων είναι η Ολυμπία οδός, αποτέλεσε βασικό θέμα στις ιστοσελίδες των μεγαλυτέρων (σε κυκλοφορία) αθηναικών εφημερίδων. Όλα τα ρεπορτάζ αναφέρουν πως η Ευρωπαική Τράπεζα Επενδύσεων ενέκρινε δάνειο 650 εκατ. ευρώ, για την επανεκκίνηση της κατασκευής των μεγάλων έργων. Ιδιαίτερη σημασία για τους Ηλείους έχει ότι στα δημοσιεύματα η Ολυμπία εμφανίζεται να έχει τέρμα την Πάτρα. Συγκεκριμένα, αναφέρονται τα εξής.
Ανοίγει ο δρόμος για την υλοποίηση των μεγάλων οδικών έργων, καθώς το διοικητικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ενέκρινε τη χρηματοδότηση του ελληνικού δημοσίου, με ποσό ύψους 650 εκατομμυρίων ευρώ για τα έργα του ΠΑΘΕ, του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας - Αθήνας - Θεσσαλονίκης.
Με τον τρόπο αυτό χρηματοδοτούνται και οι τέσσερις συμβάσεις παραχώρησης που έχουν παγώσει πάνω από δύο χρόνια. Είναι η πρώτη φορά ύστερα από μακρό χρονικό διάστημα που εξασφαλίζεται χρηματοδότηση για τα έργα αυτά, που έχουν χαρακτηριστεί ως «η μανιβέλα της ανάπτυξης», καθώς εκτιμάται ότι μπορούν να δημιουργήσουν 70.000 νέες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας το ΑΕΠ κατά 2%.
Η απόφαση της Ευρωπαικής Τράπεζας Επενδύσεων για την επιπλέον χρηματοδότηση αναμενόταν το τελευταίο διάστημα, καθώς είχε προηγηθεί σχετική άτυπη συμφωνία μεταξύ της τράπεζας και της κυβέρνησης. Οπως δήλωσε η εκπρόσωπος Τύπου της ΕΤΕπ στην Αθήνα, Ελένη Καββαδία, η εκταμίευση του δανείου προς το ελληνικό δημόσιο αναμένεται το 2013, αφού προηγηθεί η εκταμίευση των δανείων, ύψους 700 εκατ. ευρώ, που αφορούν στο πακέτο της χρηματοδότησης των τραπεζών, προκειμένου να χορηγήσουν δάνεια σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Το «πακέτο» αυτό αναμένεται να αρχίσει να τρέχει από τον Δεκέμβριο.
Το δάνειο των 650 εκατ. ευρώ προς το ελληνικό δημόσιο θα έχει μακρόχρονη διάρκεια, είκοσι ετών ίσως και λίγο περισσότερο και το επιτόκιό του αναμένεται να διαμορφωθεί με βάση τα χαμηλά επιτόκια με τα οποία δανείζεται η ΕΤΕπ συν ένα μικρό περιθώριο. Με την εκταμίευση των κονδυλίων αυτών και την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων μεταξύ κυβέρνησης - παραχωρησιούχων, που ήδη οδήγησε σε συμφωνία για τα δύο από τα τέσσερα έργα (Ολυμπία Οδός και Μαλιακός-Κλειδί) δημιουργείται έναν ιδανικό μομέντουμ για το επόμενο και πιο κρίσιμο επίπεδο.
Αυτό της διαπραγμάτευσης με τις τράπεζες, που σταμάτησαν τη ροή της χρηματοδότησης πριν από δύο χρόνια. Παράγοντες της κυβέρνησης, μάλιστα, χαρακτηρίζουν την απόφαση για τη δανειοδότηση ως «σημείο-κλειδί». Το δάνειο θα στηρίξει οικονομικές υποχρεώσεις του κράτους προς το έργο του ΠΑΘΕ. Αρα, αφορά και τις τέσσερις συμβάσεις: Ολυμπία Οδός (τμήμα Ελευσίνα - Πάτρα), Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (τμήμα Μαλιακός-Κλειδί), Ιόνια Οδός (στη σύμβαση της οποίας συμπεριλαμβάνεται το τμήμα του ΠΑΘΕ Αθήνα - Σκάρφεια) και Κεντρική Οδός (στη σύμβαση της οποίας συμπεριλαμβάνεται το τμήμα Σκάρφεια - Ράχες Μαλιακού του ΠΑΘΕ).