Ανακάμπτει σιγά-σιγά η κρουαζιέρα στην Ελλάδα. Μετά την κάθετη πτώση που σημείωσε το 2017 που έφθασε το 20% ακολούθησε μία χρονιά σταθεροποίησης, το 2018 ενώ οι προβλέψεις για το 2019 είναι πιο αισιόδοξες σήμερα από τις αρχικές.
Η Τουρκία, η οποία ξαναμπαίνει στο «παιχνίδι» της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο αλλάζει τους κανόνες του ανταγωνισμού συμβάλλοντας στην αύξηση του τουριστικού κύματος από την οποία ωφελείται και η Ελλάδα.
«Το 2019 φαίνεται να υπάρχει κάποια βελτίωση στην κίνηση το οποίο θα φέρει περιορισμένη διόρθωση στις απώλειες του 2018 σε μικρό ποσοστό και των μεγάλων απωλειών του 2017 (περίπου – 20%)» επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θόδωρος Κόντες:
«Η βελτίωση συνθηκών στην Τουρκία και γενικότερα στην Ανατολική Μεσόγειο συμπεριλαμβανομένων Αιγύπτου, Ισραήλ κλπ είναι ο κύριος μοχλός έλξης στην περιοχή. Επίσης ο προορισμός Ασία που είχε τελευταίως απορροφήσει ένα σημαντικό αριθμό πλοίων φαίνεται να αντιστρέφονται τα πράγματα και μερικά πλοία επιστρέφουν στην Μεσόγειο για να καλύψουν το ενδιαφέρον που υπάρχει» και τονίζει:
«Έτσι λοιπόν οι προβλέψεις μας δείχνουν να υπάρχει κάποια βελτίωση στους Ελληνικούς προορισμούς περίπου 6 – 8 % σε σύγκριση με το 2018 αν και μια αρχική μας πρόβλεψη ήταν μικρότερη διόρθωση περίπου 2 – 3 %. Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου φαίνεται να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα μια που το μεταναστευτικό πρόβλημα παραμένει».
Από την πλευρά του ο πρώην αντιπρόεδρος της ΕΕΚΝΦ, Μιχάλης Λάμπρος επισημαίνει:
«Μπαίνουμε σιγά – σιγά στο ξεκίνημα του τομέα της Κρουαζιέρας για το έτος 2019, και τη φετινή χρονιά όλα τα μέχρι σήμερα στοιχεία που αφορούν τις προκρατήσεις θέσεων για τα κρουαζιερόπλοια που θα προσεγγίσουν τα λιμάνια της χώρας μας, με πρώτο όπως πάντα το λιμάνι του Πειραιά, παρουσιάζονται αρκετά αυξημένα από εκείνα του έτους 2018.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του οργανισμού Λιμένος Πειραιώς έχουν ήδη στοιχεία για τις αφίξεις κρουαζιεροπλοίων στον Πειραιά από 1/1/2019 έως τις 31/12/2019, οι οποίες ανέρχονται σε 643 έναντι 524 το έτος 2018.
Φυσικά αυτός ο αριθμός θα αυξηθεί διότι πολλές εταιρείες κρουαζιερόπλοιων έχουν αναθεωρήσει τα αρχικά δρομολόγια των πλοίων τους και επανέρχονται στις παραδοσιακές κρουαζιέρες της Ανατολικής Μεσογείου που περιλαμβάνουν Ελληνικά νησιά, τον Πειραιά και λιμάνια της Τουρκίας» και προσθέτει:
«Εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι το έτος 2019 θα αποτελέσει ένα νέο ξεκίνημα ανάπτυξης της Κρουαζιέρας στον Ελλαδικό χώρο, με όλα τα θετικά αποτελέσματα στην εθνική μας οικονομία αλλά και στις τοπικές κοινωνίες.
Πιο συγκεκριμένα, από τα μέχρι τώρα στοιχεία που αναφέραμε πιο πάνω, ήτοι τις 643 αφίξεις μέσα στο 2019, οι περίπου 350 αφορούν homeportingεπιβάτες που επιβιβάζονται και αποβιβάζονται στα Ελληνικά νησιά. Αυτοί οι επιβάτες είναι εκείνοι που ξοδεύουν περισσότερα Ευρώ σε σύγκριση με τους τράνζιτ επιβάτες.
Όλες οι εταιρείες κρουαζιεροπλοίων έχουν αυξήσει τις προσεγγίσεις των πλοίων στα Ελληνικά λιμάνια.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τους περίπου αριθμούς κρουαζιεροπλοίων ανά εταιρεία, όπως δείχνουν οι μέχρι σήμερα προκρατήσεις για το λιμάνι του Πειραιά:
- Celestyal Cruises 110
- MSC 60
- Costa Cruises 45
- VIKING 25
- CROWN IRIS 5
- AIDA 5
- HORIZON 45
- NORWEGIAN 30
- SEABOURN 20
- AEGEAN ODYSSEY 6
- ATHENA 35
- GEMINI 10
Οι υπόλοιπες παρατηρήσεις έγιναν από τα πλοία MEIN SCHIFT, SAPPHIRE PRINCESS, SEVEN SEAS, CRYSTAL SERENITY, THE WORLD, WIND STAR, EXPLORER OF THE SEAS, κλπ.»
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΕΚΦΝ, Θεόδωρο Κόντε «η Τουρκία προσπαθεί να επανακτήσει το χαμένο έδαφος με μια επιδοματική πολιτική προς τους operators κρουαζιέρας επιστρέφοντας ικανοποιητικό ποσό από τα έξοδα λιμένων ανάλογα με την εποχή, τον αριθμό επιβατών αλλά και τον αριθμό προσεγγίσεων. Η πολιτική αυτή φαίνεται να έχει θετικά αποτελέσματα στα κυρίως λιμάνια κρουαζιέρας της Τουρκίας συμπεριλαμβανομένων και του homeporting στην Κωνσταντινούπολη που δειλά – δειλά επιστρέφει λόγω χαμηλότερου κόστους – υπηρεσιών και αεροπορική εξυπηρέτηση, στον χάρτη της κρουαζιέρας. Απεναντίας στην χώρα μας μιλάμε για αυξήσεις κόστους σε κύριους λιμένες και ελάχιστες βελτιώσεις Υπηρεσιών, εφαρμόζοντας τιμολογιακές πολιτικές μακράν της ανταγωνιστικότητας».
Αν και σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες προβλέψεις θα αυξηθεί το 2019 η κίνηση κρουαζιερόπλοιων-επιβατών υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος να διανύσουμε ως χώρα στον κλάδο αυτόν.
«Στην Ελλάδα μιλάμε για αυξήσεις κόστους σε κύριους λιμένες και ελάχιστες βελτιώσεις υπηρεσιών, εφαρμόζοντας τιμολογιακές πολιτικές μακράν της ανταγωνιστικότητας» επισημαίνει ο Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας:
«Οι υποδομές σε αρκετούς προορισμούς της Ελλάδας είναι σχεδόν ανύπαρκτες αλλά και σε κύριους προορισμούς με πολύ περιορισμένες υποδομές εξυπηρέτησης πελατών» και προσθέτει:
«1.Είναι άκρως επιβλητικό να εφαρμοσθεί μια λιμενική πολιτική που θα βοηθήσει την ανάπτυξη του κλάδου.
2. Η τουριστική πολιτική παρόλο που έχει γίνει αρκετή προσπάθεια απαιτεί εντατικοποίηση και εφαρμογή πολιτικής που θα αναπτύξει περαιτέρω την κρουαζιέρα αλλά και τον τουρισμό γενικότερα με τα γνωστά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες και στην οικονομία της Χώρας γενικότερα.
3. Επιπλέον υπηρεσίες και προμήθειες που θα βοηθήσουν τον τόπο μας. Αναφέρομαι στην προμήθεια καυσίμων ιδιαίτερα μετά το 2020 που απαιτείται ιδιαίτερα προδιαγραφής προϊόντων συμπεριλαμβανομένων και το LNG ως καύσιμο μια που η ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων με καύσιμο LNG συνεχώς αυξάνετε.
4. Οι επισκευαστικές βάσεις είναι ακόμη ένας λόγος προσέλκυσης πλοίων στην περιοχή μας με τα ανάλογα οφέλη στην οικονομία μας. Η πρόσφατη λειτουργία του ναυπηγείου της Σύρου και η πιθανή επαναλειτουργία των ναυπηγείων Ελευσίνος και η βελτίωση της επισκευαστικής βάσης Περάματος είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
5. Δεν πρέπει να ξεχνάμε το περιβάλλον σε όλες τις πλευρές και στους κύριους προορισμούς. Υπάρχουν τρόποι που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες και προωθούν λύσεις με πολύ θετικά αποτελέσματα. Το Cold Ironing δηλαδή η ηλεκτροδότηση πλοίων από την στεριά κατά τη διάρκεια παραμονής των πλοίων στους λιμένες και κυρίως στους λιμένες μεγάλης παραμονής (Home Porting).
Η ανακύκλωση των στερεών αποβλήτων είναι και αυτό θέμα σωστής διαχείρισης από τη στεριά μια που τα πλοία και ιδιαίτερα τα νεότευκτα έχουν ολοκληρωμένα συστήματα για την εκμετάλλευση και σωστή διαχείριση αποβλήτων.
Η ηλιακή ενέργεια και η αιολική ενέργεια σε όλους τους Ελληνικούς προορισμούς θα μπορεί να βοηθήσει στα μέγιστα στο περιβάλλον με οικονομικές λύσεις ηλεκτροδότησης πλοίων αλλά και λιμένων και πόλεων γενικότερα».
Πηγή: Newmoney.gr