«Το σχέδιο θα επιταχύνει τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και θα τονώσει την κερδοφορία των τραπεζών» τονίζει ο οίκος αξιολόγησης
Θετικό πιστωτικά (credit positive) για τις ελληνικές τράπεζες χαρακτηρίζει ο οίκος Fitch την έγκριση του σχεδίου «Ηρακλής» για τη μείωση των κόκκινων δανείων από την Κομισιόν.
Σύμφωνα με τη Fitch, το σχέδιο θα επιταχύνει τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και θα τονώσει την κερδοφορία των τραπεζών, ενώ αναμένει να υλοποιηθεί εντός των επόμενων μηνών.
«Αναμένουμε το σχήμα να εφαρμοστεί πλήρως στις ερχόμενες εβδομάδες» αναφέρει ο οίκος, ενώ προσθέτει ότι «η επίπτωση του σχήματος στο κεφαλαιακό προφίλ των τραπεζών θα εξαρτηθεί από το μέγεθος της συμμετοχής, το κόστος συμμετοχής και την διάθεση των επενδυτών».
ο σχέδιο «Ηρακλής» αναμένεται να καλύψει ως και το 40% των ΝPLs ύψους 75 δισ. ευρώ των τραπεζών. Οι τέσσερις εγχώριες συστημικές τράπεζες έχουν δείκτες μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (ΝΡΕ) μεταξύ 33% και 51%, μεταξύ των υψηλότερων στην Ευρώπη και έχουν φιλόδοξα σχέδια μείωσής τους, κυρίως μέσω τιτλοποιήσεων και πωλήσεων χαρτοφυλακίων.
Δύο από τις συστημικές τράπεζες σχεδιάζουν να μειώσουν τους δείκτες ΝΡΕ περίπου στο 20% ως τα τέλη του 2021 ενώ οι άλλες δύο έχουν στόχο για μείωση στο 15% και κοντά στο 10% αντίστοιχα. Η χρήση του σχεδίου «Ηρακλής» θα μπορούσε να επιταχύνει τις σχεδιαζόμενες τιτλοποιήσεις, βοηθώντας τις τράπεζες να πετύχουν νωρίτερα τους στόχους τους, τονίζει η Fitch.
Ο αντίκτυπος στους ισολογισμούς των τραπεζών θα εξαρτηθεί από τον βαθμό συμμετοχής, το κόστος συμμετοχής και την «όρεξη» των επενδυτών για «επικίνδυνο» ελληνικό ενεργητικό.
Ο οίκος επισημαίνει ότι η αυξημένη όρεξη των επενδυτών – δεδομένων των πωλήσεων NPEs φέτος – θα βοηθήσει στη ζήτηση.
Το κόστος για τις τράπεζες θα εξαρτηθεί από το πώς θα χρησιμοποιήσουν το σχήμα. Η προμήθεια που θα πληρώσουν για την κρατική εγγύηση στους senior τίτλους θα βασιστεί σε σημείο αναφοράς της αγοράς, αντίστοιχη του επιπέδου και της διάρκειας του κινδύνου που αναλαμβάνει το Δημόσιο.
Η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τα κόκκινα δάνεια και η κριτική στην κυβέρνηση.
«Η χώρα μας παραμένει, ακόμα στις χώρες με υψηλό ποσοστό μη εξυπηρετούμενων δανείων, ωστόσο είναι θετικό ότι κάθε μήνα διαπιστώνεται μείωση του αριθμού αυτού, εξ’ αιτίας των νομοθετικών πρωτοβουλιών της κυβέρνησης», τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επικαλούμενος τις διαπιστώσεις του οίκου αξιολόγησης Scope Ratings για τα κόκκινα δάνεια. Η τοποθέτηση του κυβερνητικού αξιωματούχου προκάλεσε την αντίδραση του ΣΥΡΙΖΑ που ζητά εξηγήσεις για το τι συμβαίνει με τους δανειολήπτες «οι οποίοι έχοντας απέναντι τους πλέον κερδοσκοπικές ιδιωτικές επιχειρήσεις με έδρα εκτός Ελλάδας βρίσκονται αντιμέτωποι με τον κίνδυνο του πλειστηριασμού της περιουσίας τους και κυρίως της κατοικίας τους που δείχνει να είναι η βασική προτεραιότητα των funds για την απόκτηση κερδών».
Δανειολήπτες αντιμέτωποι με τον κίνδυνο του πλειστηριασμού της περιουσίας τους και κυρίως της κατοικίας τους
Το ερώτημα, λένε στο κόμμα της Κουμουνδούρου, ετέθει από 11 βουλευτές της κυβερνητικής πλειοψηφίας και δεν απαντήθηκε ποτέ. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ πριν λίγες ημέρες κατέθεσε τροπολογία για τους δανειολήπτες, την πρώτη κατοικία, τα επιτόκια.
Η τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ
Η τροπολογία προέβλεπε: Το προϊόν του εξωδικαστικού μηχανισμού για τους ευάλωτους να είναι υποχρεωτικό και για τον δανειστή, τη δυνατότητα του δανειολήπτη να έχει γνώση των προτάσεων ρύθμισης και ένα πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας από την οριστική υποβολή της αίτηση. Η κυβέρνηση δια μέσου του κ. Χατζηδάκη αποφάσισε πως κάτι τέτοιο δε χρειάζεται. Και σήμερα έρχεται επικοινωνιακά να ανακοινώσει ποσοστά που προσβάλλουν την νοημοσύνη και τον πόνο χιλιάδων δανειοληπτών.
«Η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τα κόκκινα δάνεια διαχρονικά ήταν πολυδιάστατη και εκτείνονταν από την αναθεώρηση Ν. Κατσέλη και τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών έως και τον εκσυγχρονισμό του πτωχευτικού κώδικα και την δευτερογενή αγορά δανείων. Κρίσιμη παράμετρος πάντα οι νομοθετικές πρωτοβουλίες για την προστασία της πρώτης κατοικίας και όχι μόνο το ΑPS (Asset Protection Scheme) που ουσιαστικά εφαρμόστηκε από την ΝΔ. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ σε κάθε βήμα στήριζε τους αδύναμους και λάμβανε όλα τα απαραίτητα μέτρα για την διατήρηση της κοινωνικής συνοχής» αναφέρει το κόμμα της Κουμουνδούρου.
Καταλήγει ζητώντας από τον κ. Μαρινάκη να ενημερώσει «ποια μέτρα έλαβε η ΝΔ υπέρ των αδυνάτων».
Οι servicers από την πλευρά τους έχουν ζητήσει από το κράτος να εξετάσει αν μπορεί να αυξηθεί η επιδότηση των 70-210 ευρώ αλλά και η συμμετοχή του δημοσίου στον Φορέα - κάτι που έχει αποκλειστεί ωστόσο από την κυβέρνηση, τουλάχιστον στην παρούσα φάση.
Tα σχόλια τους επί της σύμβασης παραχώρησης κατέθεσαν χθες, Παρασκευή 29 Μαρτίου, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για τον Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτωνπου έχουν «περάσει» στην Β΄φάση του διαγωνισμού (2ος κύκλος διαλόγου). Πρόκειται τις Βain Capital, Christofferson, Fortress και KAICAN Hellas – Beaumont.
Θα ακολουθήσει η διαδικασία αξιολόγησης των σχολίων από τη Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους ώστε να γίνουν βελτιώσεις εφόσον κριθεί απαραίτητο ώστε να προχωρήσει η διαδικασία και να εισέλθουμε στη φάση κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών για το δύσκολο έργο ίδρυσης και λειτουργίας του Φορέα που αποτελεί το τελευταίο και ιδιαίτερα κρίσιμο κεφάλαιο του Πτωχευτικού Κώδικα που ψηφίστηκε το 2020.
Το χρονοδιάγραμμα
Το ακριβές χρονοδιάγραμμα μέχρι την είσοδο στην επόμενη φάση δεν είναι σαφές καθώς θα εξαρτηθεί από τον όγκο και την ποιότητα των σχολίων που κατέθεσαν οι ενδιαφερόμενοι, δηλαδή από το πόσο κοντά ή μακριά βρίσκονται οι δύο πλευρές, το υπουργείο και υποψήφιοι επενδυτές.
Οι αλλαγές – βελτιώσεις που έχουν επέλθει στο θεσμικό πλαίσιο (νόμος 5072/2023) εκτιμάται ότι θα λειτουργήσουν υποστηρικτικά ώστε να συνεχιστεί ομαλά η διαδικασία και τελικά να υπάρξει τουλάχιστον μια δεσμευτική προσφορά και δεν θα χρειαστεί να αναζητηθούν άλλες λύσεις για την προστασία των ευάλωτων οφειλετών.
Με έκπτωση 30%
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι ο Φορέας θα αγοράζει τις κατοικίες με έκπτωση 30%έναντι της τιμής εκκίνησης του πλειστηριασμού. Όπως έχει πει η γενική γραμματέας χρηματοπιστωτικού τομέα και διαχείρισης ιδιωτικού χρέους Θεώνη Αλαμπάση, η αλλαγή αυτή δεν συνιστά «δώρο» αλλά αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα.
Κι αυτό γιατί τα στοιχεία δείχνουν ότι το 75% των πλειστηριασμών καταλήγουν άγονοι στο «πρώτο σφυρί» και συνήθως κατακυρώνονται στο 3ο άρα με αυτόματη αναπροσαρμογή στο 65% της αρχικής τιμής.
Από την έκπτωση αυτή θα μπορεί να επωφεληθεί στο μέλλον και ο οφειλέτης κατά την άσκηση του δικαιώματος επαναγοράς.
Οι ευάλωτοι οφειλέτες
Επίσης, εξομοιώνεται η φορολόγηση του φορέα με το καθεστώς των εταιριών που επενδύουν και διαχειρίζονται ακίνητα που παράγουν εισόδημα (REICs) ενώ ο οφειλέτης υποχρεώνεται να δίνει πρόσβαση εμπειρογνώμονα στην κατοικία του ώστε να εκτιμηθεί η αξία της βάσει της τρέχουσας, πραγματικής κατάστασης του ακινήτου.
Τέλος σε ότι αφορά τους ευάλωτους οφειλέτες το δικαίωμα επαναγοράς του ακινήτου θα μπορεί να γίνει και πριν την παρέλευση 12 ετών χωρίς την υποχρέωση να καταβάλει τα μισθώματα που απομένουν. (πχ. αν επαναγορά γίνει στα 10 χρόνια ο οφειλέτης δεν υποχρεώνεται να καταβάλει τα μισθώματα δύο ετών).
Σημειώνεται ότι οι servicers από την πλευρά τους έχουν ζητήσει μεταξύ άλλων να εξετάσει αν μπορεί να αυξηθεί από το κράτος η επιδότηση των 70-210 ευρώ αλλά και η συμμετοχή του δημοσίου στον Φορέα - κάτι που έχει αποκλειστεί ωστόσο από την κυβέρνηση, τουλάχιστον στην παρούσα φάση.
Οι τρεις υπουργικές αποφάσεις που αναμένονται - Εκστρατεία ενημέρωσης των οφειλετών τη νέα χρονιά
Eντός του πρώτου τριμήνου του 2024 εκτιμάται ότι θα υπάρχει μια πρώτη σαφής εικόνα του αποτυπώματος από τις βελτιώσεις στον εξωδικαστικό μηχανισμό με το νέο νόμο, θα δρομολογηθεί η έκδοση των υπουργικών αποφάσεων και οι σχετικές προσαρμογές στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, ώστε από τις αρχές του χρόνου να προχωρήσει και η φάση της υλοποίησης. των νέων ρυθμίσεων.
Ταυτόχρονα, η Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους σχεδιάζει και θα υλοποιήσει εντός του Ιανουαρίου ενημερωτική εκστρατεία για όλους τους οφειλέτες καθώς αποτελεί κοινή διαπίστωση ότι υπάρχει έλλειμμα ενημέρωσης των πολιτών για τα εργαλεία ρύθμισης των χρεών που έχουν πολίτες και επιχειρήσεις προς τους χρηματοπιστωτικού φορείς αλλά και το Δημόσιο.
Καρκινοβατεί το ενδιάμεσο πρόγραμμα
Μάλιστα, στο έλλειμμα ενημέρωσης – άλλα όχι μόνο – οφείλεται εν πολλοίς και στο πολύ χαμηλό ενδιαφέρον σε ότι αφορά το ενδιάμεσο πρόγραμμα προστασίας για τους ευάλωτους που «τρέχει» μέχρι να δημιουργηθεί ο Φορέας Ακινήτων και στο οποίο έχουν ενταχθεί λιγότεροι από 150 ευάλωτοι παρά το γεγονός μέσω του προγράμματος μπορούν να λάβουν επιδότηση 70-210 ευρώ ενώ «παγώνουν» και διαδικασίες πλειστηριασμού.
Ειδικότερα, η γενική γραμματέας Θεώνη Αλαμπάση ετοιμάζει τις δύο υπουργικές αποφάσεις του εξωδικαστικού που αφορούν τη μείωση του επιτοκίου για τις ρυθμίσεις δανείων στο 3%, τις αλλαγές στον αλγόριθμο, και μια τρίτη που αφορά τη ρύθμιση οφειλών συνυπεύθυνων προσώπων που αφορά στις οφειλές του Δημοσίου.
Με το νέο θεσμικό πλαίσιο θα διαφανεί πόσοι είναι οι ευάλωτοι δανειολήπτες, που είναι διατεθειμένοι να προχωρήσουν σε άρση του τραπεζικού απορρήτου και να λάβουν βεβαίωση ευάλωτου ώστε να ρυθμίσουν τις οφειλές τους μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού. Ρύθμιση που πλέον χρηματοδοτικοί φορείς (οι servicers κατά κύριο λόγο) είναι υποχρεωμένοι να αποδέχονται αυτόματα.
Το ζητούμενο βέβαια – ειδικά σε ότι αφορά τους ευάλωτους που το εισόδημα τους είναι πολύ χαμηλό βάσει των κριτηρίων του νόμου θέμα που θα παραμείνει κεντρικό στην αντιπαράθεση της αντιπολίτευσης αλλά και των φορέων με την κυβέρνηση – είναι η βιωσιμότητα αυτών ρυθμίσεων, ώστε να εξυπηρετούνται μακροπρόθεσμα.
Σε αυτή την κατεύθυνση εκτιμάται θα είναι καθοριστική η συμμετοχή του μειωμένου στο 3% επιτοκίου των ρυθμίσεων το οποίο θα είναι σταθερό για 3 χρόνια και κυρίως η βελτίωση του αλγόριθμου που δίνει μεγαλύτερα κουρέματα ως και επιπλέον 28% στις ενυπόθηκες οφειλές. Αυτές οι δύο αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο που ισχύουν οριζόντια για όλους τους οφειλέτες που θα ρυθμίζουν μέσω του εξωδικαστικού εκτιμάται ότι θα λειτουργήσουν ως «γκάζι» ώστε να αυξηθούν οι ρυθμίσεις.
Προκαταβολή ως 10%
Μια ακόμα αλλαγή που εκτιμάται ότι θα αυξήσει τις ρυθμίσεις και θα αποτρέψει τους πλειστηριασμούς είναι αυτό της προκαταβολής ως 10% σε όσους έχει κοινοποιηθεί πλειστηριασμού, δηλαδή 7-8 μήνες πριν «χτυπήσει» το e-σφυρί, αλλά θέλουν να ρυθμίσουν την οφειλή τους. Κι αυτό γιατί οι servicers απορρίπτουν τις ρυθμίσεις της… τελευταίας στιγμής που βγάζει ο αλγόριθμος και στη συνέχεια, η προκαταβολή που ζητούν στη διμερή διαπραγμάτευση (εκτός Εξωδικαστικού) είναι πολύ μεγαλύτερη και μπορεί να φτάσει το 30%.
Όπως εξηγούν στελέχη της αγοράς, οι πιστωτές μέχρι να φτάσουν στον πλειστηριασμό έχουν κάνει σειρά νομικών ενεργειών τα οποία κοστίζουν και ο οφειλέτης σε όλο αυτό το διάστημα δεν έχει ρυθμίσει την οφειλή του, δεν έχει καταβάλει κάποιο ποσό. Σημειώνεται ότι τα έξοδα του πλειστηριασμού για ένα δάνειο 100.000 ευρώ, είναι περίπου 15.000 ευρώ.
Η προκαταβολή – η οποία αφαιρείται από την οφειλή που ρυθμίζεται – λειτουργεί και ως μια δέσμευση για την τήρηση της ρύθμισης και ο εξωδικαστικός δεν θα χρησιμοποιείται παρελκυστικά. Aπό την άλλη πλευρά, μόνο εύκολο δεν είναι για οφειλέτη που βρίσκεται σε δεινή θέση να συγκεντρώσει το ποσό της προκαταβολής που μπορεί να ανέρχεται σε πολλές χιλιάδες ευρώ (πχ. 10.000 ευρώ για οφειλή 100.000 ευρώ).
Σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο, λαμβάνεται περαιτέρω μέριμνα για την περίπτωση οφειλετών για τους οποίους συντρέχουν ιδιαίτεροι κοινωνικοί ή οικονομικοί λόγοι και ο πιστωτής να μην ζητήσει προκαταβολή.
Αποτέλεσμα αυτής ρύθμισης, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην αιτιολογική έκθεση της σχετικής τροπολογίας που ψηφίστηκε, αναμένεται να είναι η σύναψη περισσότερων ρυθμίσεων, η αύξηση ρευστότητας σε σχέση με οφειλές για τις οποίες υπάρχει εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου στο πλαίσιο του προγράμματος «Ηρακλής» και η αποτροπή πλειστηριασμών.
Εκτιμάται ότι το μέτρο της προκαταβολής θα συμβάλει στη γενικότερη προσπάθεια μείωσης κάτω από το 35%-40% του ποσοστό των ρυθμίσεων που «χαλάνε» από τους πρώτους κιόλας μήνες.
Τη Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου θα διεξαχθεί η ψήφιση του νομοσχεδίου για τα «κόκκινα δάνεια», μετά τη μαραθώνια συνεδρίαση στη Βουλή που ολοκληρώθηκε αργά το βράδυ της Παρασκευής.
Θα προηγηθούν ονομαστικές ψηφοφορίες επί 4 άρθρων και μίας τροπολογίας που έχει καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ.
Η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών, έχει τίτλο «Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία ευάλωτων-Ενσωμάτωση Ευρωπαϊκής Οδηγίας , επανεισαγωγή του Προγράμματος Ηρακλής και άλλες επείγουσες διατάξεις».
Τα άρθρα αφορούν, μεταξύ άλλων, τον ακατάσχετο λογαριασμό των Servicers, την λειτουργία οργανισμών μη εποπτευόμενων από την Τράπεζα της Ελλάδος και η τροπολογία τη διάταξη που προβλέπει την εξαίρεση, από τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, των συναλλαγών του Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ.
Σημειώνεται ότι επί της αρχής του νομοσχεδίου, όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης δήλωσαν ότι το καταψηφίζουν.
Ονομαστική ψηφοφορία θα ζητήσει ο ΣΥΡΙΖΑεπί του νομοσχεδίου για τα «κόκκινα δάνεια»που αναμένεται να τεθεί προς ψήφιση την προσεχή Παρασκευή στη Βουλή.
Όπως αποφασίστηκε κατά τη διάρκεια διευρυμένης σύσκεψης υπό τον Στέφανο Κασσελάκη, ο ΣΥΡΙΖΑ που καταψηφίζει το νομοσχέδιο επί της αρχής, θα ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία επί του συνόλου κι επί συγκεκριμένων άρθρων, ενώ θα καταθέσει εκ νέου την πρόταση νόμου για την προστασία πρώτης κατοικίας.
Στη σημερινή σύσκεψη μετείχαν ο τομέας Οικονομικών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας και του τμήματος Οικονομικών του ΣΥΡΙΖΑ.
Όπως αποφασίστηκε, ο ΣΥΡΙΖΑ θα ζητήσει, επίσης, να κατατεθούν τα επιχειρηματικά σχέδια των χαρτοφυλακίων που έχουν ενταχθεί στο σχήμα «ΗΡΑΚΛΗ» κι έχουν λάβει την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου, καθώς και οι εκθέσεις των οίκων αξιολόγησης που έδωσαν την πιστοληπτική αξιολόγηση ώστε να δοθεί η εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.
Με βάση τις ίδιες κομματικές πηγές, για το ΣΥΡΙΖΑ– ΠΣ και τον πρόεδρό του είναι ύψιστης προτεραιότητας τα θέματα της οικονομίας όπως η ακρίβεια, η φορολογία, το ιδιωτικό χρέος και τα «κόκκινα» δάνεια: «Με σκληρή αντιπολίτευση απέναντι στις καταστροφικές πολιτικές της κυβέρνησης Μητσοτάκη, αλλά και με επεξεργασμένες και τεκμηριωμένες προτάσεις θα είμαστε διαρκώς δίπλα στους πολίτες και τα προβλήματά τους».
Σύμφωνα με την Κουμουνδούρου, το νομοσχέδιο:
βαδίζει πάνω στις ράγες του πτωχευτικού νόμου που έφερε η ΝΔ κι αίρει κάθε προστασία της πρώτης κατοικίας.
Εξακολουθεί να μην προστατεύει την πρώτη κατοικία, δεν λαμβάνει υπόψη τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες κι επιμένει σε πολύ περιοριστικό ορισμό του ευάλωτου δανειολήπτη.
Αυξάνει τον κίνδυνο νέων βαρών για τον Έλληνα φορολογούμενο, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος οι εγγυήσεις να εγγράφονται στο δημόσιο χρέος.
Δεν προβλέπει δυνατότητα μετατροπής νομίσματος στις δανειακές συμβάσεις γεγονός που πλήττει τους δανειολήπτες σε άλλο νόμισμα (π.χ. ελβετικό φράγκο).
Δεν εξασφαλίζεται καμία διαφάνεια εκ μέρους των servicers για τα επιτόκια, τις λοιπές λεπτομέρειες και γενικότερα τον αλγόριθμου αποπληρωμής των δανείων».
Νέα απειλή για τους 4.000 περίπου δανειολήπτες της πρώην Αχαϊκής Συνεταιριστικής Τράπεζας πολλοί εκ των οποίων είναι και από την Ηλεία, έρχεται να “ταράξει τα νερά”, του ήδη ταλαιπωρημένου επιχειρηματικού κόσμου της περιοχής αλλά και των νοικοκυρών, ύστερα από την έναρξη της διαδικασίας πώλησης του χαρτοφυλακίου των «κόκκινων» δανείων σε εγχώρια ή ξένα funds.
Ειδικότερα, η ειδική εκκαθαρίστρια PQH που είχε λάβει την περίοδο που έκλεισε η Αχαϊκή Συνεταιριστική Τράπεζα τα μη εξυπηρετούμενα επιχειρηματικά, εμπορικά και στεγαστικά δάνεια, έχει ήδη εκκινήσει την διαδικασία για την πώληση των χαρτοφυλακίων Alphabet που περιλαμβάνουν τα δάνεια αυτά.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά μιλώντας στο ilialive.gr ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηλείας Κώστας Νικολούτσος, στην ουσία δεν πρόκειται για κόκκινα δάνεια, καθώς τα περισσότερα εξ αυτών εξυπηρετούνταν αλλά μόλις η εν λόγω τράπεζα έκλεισε, έγινε απαιτητή η εξόφλησή τους από τους δανειολήπτες, οδηγώντας σε απόγνωση χιλιάδες επιχειρηματίες και όχι μόνο.
Όπως σημείωσε μάλιστα, η απαίτηση της αποπληρωμής τους έγινε τότε με ιδιαίτερα σκληρό τρόπο από τον φορέα που είχε αναλάβει το συγκεκριμένο χαρτοφυλάκιο και που τώρα προβαίνει στην μεταπώλησή του.
«Η βεβιασμένη κατάρρευση της Αχαϊκής Τράπεζας, επηρέασε αρνητικά πάρα πολλές επιχειρήσεις του τόπου. Αυτό οφείλετε στο γεγονός, ότι αυτά τα δάνεια τα οποία δεν ήταν κόκκινα καθώς εξυπηρετούνταν, μεταφέρθηκαν σε μια διαδικασία κοκκινίσματος με αποτέλεσμα πολλές επιχειρήσεις να έρθουν σε μια δύσκολη κατάσταση.
Όταν έκλεισε δηλαδή η Αχαϊκή τράπεζα, αυτά τα δάνεια έγιναν απαιτητά από τους οφειλέτες. Δεν ήταν κόκκινα πριν. Δεν έχει καμία ευθύνη επί της ουσίας ο δανειολήπτης γιατί ενώ τα δάνεια αυτά εξυπηρετούνταν ξαφνικά έγινε απαιτητή η αποπληρωμή τους.
Και τότε αναζητήθηκε με πολύ σκληρό τρόπο η εξόφληση αυτών των δανείων. Ουσιαστικά τώρα η αλλαγή του χαρτοφυλακίου είναι μια διαδικαστική αλλαγή, γιατί και ο προηγούμενος φορέας της αναζήτησης εξυπηρέτησης αυτών των δανείων, ήταν ιδιαίτερα πιεστικός απέναντι στις επιχειρήσεις» επεσήμανε ο κ. Νικολούτσος υπογραμμίζοντας ότι το θέμα του ιδιωτικού χρέους είναι τεράστιο και πρέπει με κάθε τρόπο να βρεθούν λύσεις που θα βοηθήσουν την επιχειρηματικότητα.
Ο ίδιος μάλιστα, πρότεινε μια λύση που θα πρόσφερε ανάσα στους δανειολήπτες, οι οποίοι αυτή την στιγμή αδυνατούν να ανταποκριθούν στα ποσά που ζητούν οι εταιρείες.
«Η δική μου πρόταση, που θα έδινε μια λύση, είναι η ενδεχόμενη δυνατότητα εξαγοράς από τους δανειολήπτες των δανείων αυτών, στην τιμή που πωλήθηκαν στα funds» σημείωσε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηλείας.
«Η κυβέρνηση έδωσε εν μέσω κρίσης, χείρα βοηθείας στις τράπεζες να αποκομίσουν κέρδη τεσσάρων δισεκατομμυρίων. Και τώρα οι τράπεζες δίνουν χείρα βοηθείας στην κυβέρνηση με ένα μέτρο-ασπιρίνη για τους δανειολήπτες», ανέφερε η Πόπη Τσαπανίδου για το «πάγωμα» των επιτοκίων.
«Μόνη ρεαλιστική και δίκαιη λύση είναι: Η ρύθμιση χρεών. Η προστασία της πρώτης κατοικίας. Η υποχρέωση των πιστωτών να προσέρχονται σε διαδικασία συμβιβασμού με τους δανειολήπτες. Η δυνατότητα δικαστικής προσφυγής», είπε η Πόπη Τσαπανίδου αναφορικά με το ζήτημα των «κόκκινων δανείων» και της προστασίας της πρώτης κατοικίας.
«Με τα επιτόκια δανεισμού να έχουν εκτιναχτεί και το εισόδημα να βυθίζεται, η Ελλάδα βρίσκεται στον προθάλαμο ενός νέου κύματος κόκκινων δανείων και πλειστηριασμών. Σήμερα, ακούμε ότι θα παγώσουν για τους ενήμερους δανειολήπτες τα επιτόκια από τυχόν νέες αυξήσεις. Σήμερα!
Η κυβέρνηση έδωσε εν μέσω κρίσης, χείρα βοηθείας στις τράπεζες να αποκομίσουν κέρδη τεσσάρων δισεκατομμυρίων. Και τώρα οι τράπεζες δίνουν εν μέσω προεκλογικής περιόδου, χείρα βοηθείας στην κυβέρνηση με ένα μέτρο-ασπιρίνη για τους δανειολήπτες.
Πιστεύει κανείς ότι αυτή είναι η λύση σε ένα δραματικό πρόβλημα;», είπε η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ και προσθέτει: «Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. επιμένει. Μόνη ρεαλιστική και δίκαιη λύση είναι: Η ρύθμιση χρεών. Η προστασία της πρώτης κατοικίας. Η υποχρέωση των πιστωτών να προσέρχονται σε διαδικασία συμβιβασμού με τους δανειολήπτες. Η δυνατότητα δικαστικής προσφυγής.
Το ρεαλιστικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία δηλαδή, για τα κόκκινα δάνεια και την προστασία της πρώτης κατοικίας».
Την απάντηση των τραπεζών σε μία σειρά από ζητήματα που έχουν μπει στο τραπέζι από το Υπουργείο Οικονομικών, αναμένει η κυβέρνηση το αργότερο μέσα στις επόμενες 12 ημέρες. Στο οικονομικό επιτελείο υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία ότι τελικά οι τράπεζες θα αρθούν στο ύψος των περιστάσεων και θα αναλάβουν συγκεκριμένη δράση προκειμένου να στηριχθεί η κοινωνία.
Σε τέσσερις άξονες κινείται η επιδίωξη της κυβέρνησης, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα περιβάλλον τέτοιο που θα επιτρέψει στους πολίτες να ανταπεξέλθουν με μεγαλύτερη ευκολία στις συνθήκες που επικρατούν σήμερα. Στήριξη των ενήμερων δανειοληπτών, περισσότερες ρυθμίσεις δανείων με την αξιοποίηση του εξωδικαστικού συμβιβασμού, αύξηση των επιτοκίων καταθέσεων και μείωση των προμηθειών για συνήθεις τραπεζικές εργασίες, αποτελούν την βεντάλια των επιδιώξεων της κυβέρνησης.
Ο υπουργός Οικονομικών σε χθεσινές του δηλώσεις, στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΙ επικεντρώθηκε ιδιαίτερα στα επιτόκια δανεισμού και καταθέσεων, όπως αυτά ανακοινώθηκαν την Παρασκευή από την Τράπεζα της Ελλάδος. Όπως συγκεκριμένα τόνισε «το μέσο επιτόκιο των νέων καταθέσεων είναι 0,05% σταθερό. Το μέσο επιτόκιο των νέων δανείων τον Οκτώβριο αυξήθηκε κατά 0,26% και είναι 4,86%, απαράδεκτο. Θα πρέπει να κάνουν αύξηση επιτοκίων καταθέσεων άμεσα και σημαντικά, και να μειώσουν το επιτόκιο στα νέα δάνεια».
Και πήγε ένα βήμα παραπάνω τονίζοντας ότι πρέπει να δοθεί λύση ουσιαστική πριν από την επόμενη συνάντηση που είναι προγραμματισμένη σε 12 ημέρες. Από την πλευρά των τραπεζών τα παραπάνω θέματα εντάσσονται σε ένα γενικότερο πλαίσιο, το οποίο όμως, όπως αναφέρουν, θα πρέπει αφενός να είναι συμβατό με το πλαίσιο των ευρωπαϊκών εποπτικών αρχών και παράλληλα να μην θέτουν εν αμφιβόλω τους κεφαλαιακούς δείκτες.
Το πιο δύσκολο πάντως κομμάτι την επιδιωκόμενης συμφωνίας, είναι το μοντέλο στήριξης των ενήμερων δανειοληπτών, αφού εκεί εντοπίζεται ο μεγαλύτερος βαθμός διαφωνίας ανάμεσα στις τράπεζες και την κυβέρνηση. Η συνάντηση της περασμένη Πέμπτης, δεν είχε το επιθυμητό αποτέλεσμα, αφού υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ των δύο πλευρών, αναφορικά με το πως προσεγγίζουν το θέμα.
Τι προτείνουν οι τράπεζες
Οι τράπεζες προτείνουν ένα μοντέλο που μοιάζει με αυτό της Γέφυρας, που είχε εφαρμόσει η Πολιτεία στην περίοδο της πανδημίας, με την διαφορά ότι αυτή την φορά το κόστος θα επιμερίζεται. Από την άλλη το υπουργείο Οικονομικών φαίνεται να προκρίνει το ισπανικό μοντέλο, χωρίς να το βάζει ως προϋπόθεση, αλλά σε κάθε περίπτωση θέλει μία λύση που δεν θα προκαλεί δημοσιονομική επιβάρυνση.
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας έδωσε προθεσμία δύο εβδομάδων στις τράπεζες προκειμένου να φέρουν προτάσεις σε μία σειρά ζητημάτων που απασχολούν την κοινωνία, αυτή την δύσκολη χρονικά περίοδο, οι οποίες όμως θα κινούνται σε συγκεκριμένα πλαίσια, τα οποία καθορίζει μέσα από ανακοίνωση που εξέδωσε αμέσως μετά την λήξη, της άκαρπης αυτής συνάντησης.
Οι πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών που μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, αναφέρουν ότι προκάλεσε έκπληξη στην πολιτική ηγεσία η στάση των τραπεζών η οποία κινήθηκε εκτός του πλαισίου που είχε μπει στην πρώτη επαφή μεταξύ των δύο πλευρών για το συγκεκριμένο θέμα. Μάλιστα κορυφαίος αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών αναρωτήθηκε μετά την συνάντηση, πως γίνεται από την μία οι τράπεζες σε ένα γενικότερο κλίμα πιέσεων στην οικονομία να ζητούν δημοσιονομική σταθερότητα για να επιτευχθεί ο στόχος της επενδυτικής αξιολόγησης και από την άλλη να προτείνουν λύσεις που οδηγούν στην αντίθετη κατεύθυνση, αφού αυξάνουν το έλλειμμα.
Ο αντίλογος των τραπεζών είναι ότι μία λύση που θα έχει στήριξη μόνο από τις τράπεζες, δεν μπορεί να περάσει από τις εποπτικές αρχές και ως εκ τούτου είναι κενό γράμμα. Χαρακτηρίζουν μάλιστα, το ισπανικό μοντέλο, που προβλέπει μία σειρά παρεμβάσεων υπέρ των δανειοληπτών με το κόστος να το αναλαμβάνουν οι τράπεζες, ως «νεκρό» για τα ελληνικά δεδομένα.
Στο ίδιο θέμα δυσαρέσκεια υπάρχει στην κυβέρνηση και για τον αριθμό των δανειοληπτών που αφορά το σχέδιο που παρουσιάστηκε. Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Οικονομικών η περίμετρος είναι εξαιρετικά περιορισμένη και αφορά ελάχιστους. Ουσιαστικά, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, δεν δίνει κάποια ουσιαστική λύση σε μία εξαιρετικά κρίσιμη χρονική περίοδο που το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών πιέζεται από πολλές κατευθύνσεις.
Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση του υπουργείου στην ανακοίνωση της Πέμπτης: «Οι νέες προκλήσεις που ορθώνονται μπροστά μας, λόγω του υψηλού πληθωρισμού και της αύξησης του κόστους χρήματος εξαιτίας της συσταλτικής νομισματικής πολιτικής, είναι μεγάλες, πιέζοντας τα διαθέσιμα εισοδήματα των πολιτών. Η Κυβέρνηση, με τις πολιτικές που εφαρμόζει, στηρίζει ουσιαστικά αυτά τα εισοδήματα. Ζητά από το χρηματοπιστωτικό σύστημα να συμβάλει ενεργά».
Επίσης, μέσα σε αυτό το κλίμα η κυβέρνηση πήγε ένα βήμα πιο πέρα κόβοντας κάθε συζήτηση για καταβολή bonus στα τραπεζικά στελέχη. Στο τραπέζι της συζήτησης και των προτάσεων που αναμένει η κυβέρνηση είναι και μία ακόμη σειρά, σημαντικών θεμάτων. Το υπουργείο Οικονομικών τα δημοσιοποίησε και παράλληλα προσδιόρισε και το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθούν αυτές οι προτάσεις.
Το πλαίσιο για τις προτάσεις
Κατάθεση πρότασης των τραπεζών για πρόγραμμα στήριξης ενήμερων ευάλωτων δανειοληπτών, λαμβάνοντας υπ' όψιν τους ευρωπαϊκούς εποπτικούς κανόνες, χωρίς δημοσιονομικό κόστος. Η Κυβέρνηση ζητά αυτή να κατατεθεί τις επόμενες δύο εβδομάδες.
Κατάθεση προτάσεων των τραπεζών με σκοπό την αύξηση της εγκρισιμότητας των αιτήσεων του εξωδικαστικού μηχανισμού που αφορούν τους ενήμερους δανειολήπτες τους. Οι σχετικές προτάσεις εκτιμάται ότι θα υποβληθούν μέχρι τέλους του έτους.
Αύξηση των επιτοκίων καταθέσεων και μείωση των αυξημένων επιτοκίων χορηγήσεων ως αποτέλεσμα της αύξησης των επιτοκίων της ΕΚΤ. Τα πιστωτικά ιδρύματα αναμένεται να κινηθούν, διακριτά και ανεξάρτητα, προς αυτή την κατεύθυνση το προσεχές διάστημα. Η Ελληνική Κυβέρνηση ζητά αυτό να γίνει άμεσα, λαμβάνοντας υπ' όψιν και τη μεγάλη αύξηση του επιτοκιακού περιθωρίου των τραπεζών το τελευταίο διάστημα.
Επαναξιολόγηση του κόστους προμηθειών των τραπεζών στις απλές τραπεζικές συναλλαγές. Η Ελληνική Κυβέρνηση παρουσίασε λίστα σχετικών προμηθειών, η οποία θα αξιολογηθεί από το κάθε τραπεζικό ίδρυμα, διακριτά και ανεξάρτητα.