Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου 2019 10:24

Ασφαλιστικό: Οι νέες εισφορές για ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες - Πόσο αυξάνονται οι συντάξεις

Γράφτηκε από
Ad Slot

Ωφελημένο βγαίνουν οι μη μισθωτοί όλων των εισοδηματικών βαθμίδων με το νέο καθεστώς καταλογισμού των εισφορών σε συνδυασμό με τις μειώσεις των φορολογικών συντελεστών

Ωφελημένοι θα βγουν οι μη μισθωτοί όλων των εισοδηματικών βαθμίδων με το νέο καθεστώς καταλογισμού των εισφορών σε συνδυασμό με τις μειώσεις των φορολογικών συντελεστών. Επιπλέον οι έξι νέες κατηγορίες εισφορών που κυμαίνονται από 210 ευρώ η κατώτερη υποχρεωτική, έως 566 ευρώ η ανώτερη οδηγούν σε αύξηση των συντάξεων. Eτσι το νέο επίπεδο κύριων συντάξεων διαμορφώνεται από 514 ευρώ με 20 έτη ασφάλισης έως 1500 ευρώ με 40 έτη ασφάλισης.

Συγκεκριμένα, η κατώτατη υποχρεωτική εισφοράς διαμορφώνεται από τις αρχές του 2020 στα 210 ευρώ από 185.18 ευρώ που είναι σήμερα (20% επί του κατώτατου μισθού των 650 ευρώ για κύρια ασφάλιση, 6,95% επί του ίδιου ποσού για εισφορά υγείας και 10 ευρώ τον μήνα για τον λογαριασμό ανεργίας).

Από τα 210 ευρώ τα 155 αφορούν τις εισφορές υπέρ της σύνταξης και τα 55 ευρώ την εισφορά υπέρ υγειονομικής περίθαλψης. Οι εισφορές υπέρ υγείας στη δεύτερη ασφαλιστική κατηγορία ανεβαίνουν στα 66 ευρώ και παραμένουν σταθερές σε όλες τις ανώτερες ασφαλιστικές κατηγορίες.

Έτσι, στην δεύτερη κατηγορία, η συνολική εισφορά ανέρχεται σε 252 ευρώ (186+66), στην τρίτη σε 302 ευρώ (236+66), στην τέταρτη σε 362 ευρώ (297+66), στην πέμπτη σε 435 (369+66)και στην έκτη και ανώτερη σε 566 ευρώ (500+66).

Το νέο σύστημα προβλέπει και μια χαμηλή κατηγορία εισφορών για να διευκολύνει τους νέους ασφαλισμένους ( όχι μόνο τους αυτοαπασχολούμενους επιστήμονες ) τα 5 πρώτα χρόνια της σταδιοδρομίας τους, η οποία θα ανέρχεται σε 93 ευρώ υπέρ σύνταξης και 33 υπέρ υγείας, σύνολο 126 ευρώ.

Ο ΣΥΡΙΖΑ επέκρινε την αύξηση της κατώτερης εισφοράς κατά 25 ευρώ σχολιάζοντας ότι επιβαρύνεται η πλειοψηφία των ελεύθερων επαγγελματιών με δεδομένο ότι στην κατώτερη υποχρεωτική κατηγορία εντάσσεται το 80% των μη μισθωτών. Την αύξηση ωστόσο επέβαλλε η σύσταση των δανειστών οι οποίοι είχαν διαμηνύσει ότι οποιαδήποτε προσαρμογή στο ασφαλιστικό με βάση τις αποφάσεις του ΣτΕ έπρεπε να έχει ουδέτερο δημοσιονομικά αποτέλεσμα.

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες στην αρχή κάθε έτους θα μπορούν να αλλάζουν κατηγορία, όχι μόνο να ανεβαίνουν επίπεδο ασφαλιστικής εισφοράς αλλά και να κατεβαίνουν.

Σύμφωνα με τους ειδικούς της ασφάλισης η βελτίωση των συντελεστών της κύριας σύνταξης θα δώσει κίνητρο στους ελεύθερους επαγγελματίες αυτοαπασχολούμενους επιστήμονες και αγρότες να επιλέξουν υψηλότερη ασφαλιστική κατηγορία. Διαφορετικά λόγω της χαμηλής ανταποδοτικότητας εισφορών –παροχών θα προτιμήσουν να παραμείνουν στην κατώτατη ασφαλιστική κατηγορία.

Τα σενάρια που επεξεργάζεται η επιστημονική ομάδα του υπουργείου εργασίας για την βελτίωση των συντελεστών αναπλήρωσης των κύριων συντάξεων, οδηγούν σε αυξήσεις έως 8% στην περιοχή μεταξύ 38 και 42 έτη ασφάλισης όπου είχαν εντοπιστεί οι μεγαλύτερες αδικίες. Επομένως, η σύνταξη που θα αντιστοιχεί στην ανώτερη εισφορά των 566 ευρώ και σε 40 έτη ασφάλισης από 1500 ευρώ σήμερα θα ανέλθει σε 1620 ευρώ.

Το συνολικό κονδύλι που θα διατεθεί για τις εν λόγω αυξήσεις δε μπορεί να υπερβαίνει τα 300 εκ. ευρώ ετησίως. Όλες οι αλλαγές είναι δημοσιονομικά μελετημένες ώστε να μην προκύψουν αποκλίσεις έναντι των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η χώρα όσον αφορά στη συνταξιοδοτική δαπάνη.

Πώς θα διαμορφωθούν οι εισφορές για επικουρική και εφάπαξ

Ελευθερία επιλογής θα προβλέπεται και για τις εισφορές υπέρ επικούρησης και εφάπαξ που καταβάλλουν κυρίως οι αυτοαπασχολούμενοι επιστήμονες. Ετσι θεσπίζονται τρία επίπεδα εισφορών. Το κατώτερο επίπεδο υπέρ επικουρικής θα παραμείνει στα 42 ευρώ όπως ισχύει και σήμερα. Υπενθυμίζουμε ότι από το δεύτερο εξάμηνο του 2022 έχει νομοθετηθεί η μείωση των εισφορών υπέρ επικουρικής. Επομένως η εν λόγω εισφορά θα μειωθεί στα 39 ευρώ. Στο δεύτερο επίπεδο προβλέπεται εισφορά υπέρ επικούρησης ύψους 51 ευρώ η οποία θα μειωθεί στα 47. Στο τρίτο επίπεδο προβλέπεται εισφορά 61 ευρώ η οποία θα μειωθεί στα 56.

Αντίστοιχα με ελευθερία επιλογής, σε τρία επίπεδα θα διαμορφωθούν και οι εισφορές υπέρ εφάπαξ. Στο πρώτο επίπεδο η εισφορά θα ανέρχεται σε 26 ευρώ, στο δεύτερο σε 31 και στο τρίτο σε 37 ευρώ.

Πώς θα διαμορφωθούν οι εισφορές για τους αγρότες

Απλό, ευέλικτο, αποσυνδεδεμένο από το εισόδημα και με ελευθερία επιλογής θα είναι το σύστημα εισφορών και για τους αγρότες το οποίο θα προβλέπει 6 επίπεδα και μεταβατική περίοδο. Δηλαδή στο κατώτερο επίπεδο θα προβλέπεται εισφορά 119 ευρώ για το 2020 η οποία θα αυξηθεί στα 121 ευρώ το 2021 και στα 124 το 2022. Στο δεύτερο επίπεδο η εισφορά θα διαμορφωθεί στα 143 ευρώ το 2020 και θα αυξηθεί στα 146 το 2021 και στα 148 το 2022. Στο τρίτο επίπεδο η εισφορά θα ανέρχεται στα 171 ευρώ το 2020 και θα αυξηθεί στα 174 το 2021 και στα 178 το 2022. Στο τέταρτο επίπεδο η εισφορά θα ανέρχεται στα 205 ευρώ το 2020 και θα αυξηθεί στα 210 το 2021 και στα 214 το 2022. Στο πέμπτο επίπεδο η εισφορά θα ανέρχεται στα 246 ευρώ το 2020 και θα αυξηθεί στα 251 το 2021 και στα 256 το 2022. Στο έκτο και ανώτερο επίπεδο, η εισφορά θα ανέρχεται σε 319 ευρώ το 2020 και θα αυξηθεί στα 326 ευρώ το 2021 και στα 324 το 2022.

Φορολογικό όφελος 1300 ευρώ

Οι αλλαγές στις εισφορές μαζί με τη φορολογική επίδραση της μείωσης του φόρου της πρώτης κλίμακας των 10.000 ευρώ στο 9% από 22% από το 2020, θα έχουν θετικό αποτέλεσμα στο εισόδημα των ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών. Η µείωση αυτή των 13 ποσοστιαίων µονάδων µεταφράζεται, σύµφωνα µε τους ειδικούς, σε µια ετήσια µείωση φόρου έως και 1.300 ευρώ, δηλαδή έως 108,33 ευρώ τον µήνα.

Για παράδειγμα με φόρο 22% και ελάχιστη εισφορά 185 ευρώ, ο ελεύθερος επαγγελματίας με φορολογητέο εισόδημα 10.000 ευρώ κατέβαλε 2.200 ευρώ φόρο και 2.220 ευρώ εισφορά, σύνολο 4.420 ευρώ ετησίως.

Με συντελεστή 9% ο φόρος μειώνεται στα 900 ευρώ και η εισφορά αυξάνεται κατά τι στα ( 220Χ12) 2520 ευρώ, συνολικά 3420 ευρώ ετησίως. Το όφελος είναι 1000 ευρώ.

Προσδοκία για αύξηση της εισπραξιμότητας

Με το νέο σύστηµα των σταθερών ποσών, στο υπουργείο Εργασίας προσδοκούν η εισπροξιμότητα από τις εισφορές των μη μισθωτών να αυξηθεί στο 80%-85% από μόνο 56%-60% που είναι σήμερα. Η πλειονότητα των ελεύθερων επαγγελµατιών σε ποσοστό κοντά στο 80%, δηλώνει ετήσιο εισόδηµα έως 7.800 ευρώ, καταβάλλοντας τις ελάχιστες εισφορές των 185,18 ευρώ τον µήνα. Ο υπολογισμός των εισφορών με βάση το εισόδημα που εφαρμόστηκε επί τρία χρόνια οδήγησε σε απόκρυψη εισοδηµάτων και αύξηση της φοροδιαφυγής, χωρίς ταυτόχρονα να αυξάνει σηµαντικά την εισπραξιµότητα των εισφορών. Συγκεκριμένα το 2017 (πρώτη χρονιά εφαρµογής του συστήµατος) εισπράχθηκαν συνολικά 1,7 δις από τους µη µισθωτούς. Το 2018 οι εισπράξεις έπεσαν στα 1,5 δισ. ενώ τα έσοδα φέτος αναμένεται να ανέλθουν περίπου στα 1,3 δισ. ευρώ.
Πηγή: Protothema.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου 2019 09:57

Σχετικά Άρθρα

  • Στο ΦΕΚ ο νέος Κώδικας ΦΠΑ – Τι αναφέρει για ειδικό και κανονικό καθεστώς αγροτών
    Στο ΦΕΚ ο νέος Κώδικας ΦΠΑ – Τι αναφέρει για ειδικό και κανονικό καθεστώς αγροτών

    Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ ο νέος νόμος 5144/2024 με τίτλο: «Κώδικας Φόρου Προστιθέμενης Αξίας», όπου επί των άρθρων 48 και 49 έχει συγκεκριμένες προβλέψεις για τους αγρότες.

    Άρθρο 48

    Ειδικό καθεστώς αγροτών

    1. Οι αγρότες, οι οποίοι κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος πραγματοποίησαν προς οποιοδήποτε πρόσωπο παραδόσεις αγροτικών προϊόντων καθώς και παροχές αγροτικών υπηρεσιών, σύμφωνα με το άρθρο 49, των οποίων η αξία αθροιστικά ήταν κατώτερη των δεκαπέντε χιλιάδων (15.000) ευρώ και έλαβαν επιδοτήσεις των οποία η αξία ήταν κατώτερη των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, δύνανται, αντί της εφαρμογής του κανονικού καθεστώτος, να εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου με την επιφύλαξη της παρ. 2.

    Για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου ως αξία για τις παραδόσεις αγροτικών προϊόντων και τις παροχές αγροτικών υπηρεσιών λαμβάνεται αυτή που προκύπτει από τα οικεία νόμιμα λογιστικά στοιχεία (παραστατικά), εφόσον η παραγωγή προϊόντων και η παροχή υπηρεσιών προέρχονται από εκμετάλλευση περιουσιακών στοιχείων που είτε ανήκουν στον αγρότη κατά κυριότητα είτε ο αγρότης έχει το δικαίωμα εκμετάλλευσης με οποιαδήποτε έννομη σχέση. Σε περίπτωση παράδοσης αγροτικών προϊόντων από τρίτους υποκείμενους στον φόρο, για λογαριασμό των παραγωγών αγροτών, η παραπάνω αξία λαμβάνεται χωρίς φόρο και προμήθεια. Για τον προσδιορισμό της αξίας λαμβάνεται υπόψη και αυτή που αναγράφεται στο ειδικό στοιχείο της παρ. 5.

    2. Δεν εντάσσονται στο καθεστώς του παρόντος άρθρου, αλλά στο κανονικό καθεστώς, οι αγρότες που:

    α) ασκούν τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και παρέχουν τις αγροτικές υπηρεσίες του άρθρου 49, με τη μορφή εταιρείας οποιουδήποτε τύπου ή αγροτικών συνεταιρισμών,
    β) πωλούν αγροτικά προϊόντα παραγωγής τους ύστερα από επεξεργασία που μπορεί να προσδώσει σε αυτά χαρακτήρα βιομηχανικών ή βιοτεχνικών προϊόντων,
    γ) ασκούν παράλληλα και άλλη οικονομική δραστηριότητα, για την οποία έχουν υποχρέωση να τηρούν λογιστικά αρχεία (βιβλία),
    δ) παραδίδουν προϊόντα παραγωγής τους από λαϊκές αγορές ή από δικό τους κατάστημα ή πραγματοποιούν εξαγωγές ή παραδόσεις των προϊόντων τους προς άλλο κράτος μέλος, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 29 και 33 αντίστοιχα.

    3. Οι αγρότες που εντάσσονται στο καθεστώς του παρόντος άρθρου δεν επιβαρύνουν με ΦΠΑ τις παραδόσεις των αγαθών και τις παροχές των υπηρεσιών της παρ. 1 και δικαιούνται επιστροφής του ΦΠΑ που επιβάρυνε τις αγορές αγαθών ή λήψεις υπηρεσιών, τις οποίες πραγματοποίησαν για την άσκηση της αγροτικής τους εκμετάλλευσης ή την παροχή αγροτικών υπηρεσιών, σύμφωνα με τις παρ. 4 και 5.

    4. Το ποσό της επιστροφής προκύπτει με την εφαρμογή κατ’ αποκοπή συντελεστή έξι τοις εκατό (6%) στην αξία των παραδιδόμενων αγαθών και των παρεχόμενων υπηρεσιών της παρ. 1 προς άλλους υποκείμενους στον φόρο. Για την επιστροφή υποβάλλεται δήλωση – αίτηση επιστροφής.

    5. Η παρ. 4 δεν εφαρμόζεται για παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών της παρ. 1 προς άλλους αγρότες ενταγμένους στο καθεστώς του παρόντος άρθρου, ή προς μη υποκείμενα στον φόρο πρόσωπα. Για τις πράξεις του πρώτου εδαφίου εκδίδεται ειδικό στοιχείο που περιλαμβάνει το είδος, την ποσότητα και την αξία των παραδιδόμενων αγαθών, ή το είδος και την αξία των παρεχόμενων υπηρεσιών.

    6. Οι αγρότες που επιθυμούν την ένταξή τους στο καθεστώς του παρόντος άρθρου, κατά την έναρξη αγροτικών εκμεταλλεύσεων και υπηρεσιών του άρθρου 49, υποβάλλουν δήλωση ένταξης σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ, ν. 5104/2024, Α’ 58).

    Οι αγρότες του κανονικού καθεστώτος που επιθυμούν την υπαγωγή στο καθεστώς του παρόντος άρθρου υποβάλλουν δήλωση μεταβολών σύμφωνα με τον ΚΦΔ αποκλειστικά από την έναρξη του φορολογικού έτους, με την προϋπόθεση ότι πληρούνται τα κριτήρια της παρ. 1 και δεν υφίστανται οι περιορισμοί της παρ. 2.

    Η υποχρέωση των προηγούμενων εδαφίων καταλαμβάνει και τους αγρότες που πραγματοποιούν αποκλειστικά τις πράξεις της παρ. 5.
    Η δήλωση ένταξης στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου υποβάλλεται πριν από την υποβολή της δήλωσης – αίτησης επιστροφής της παρ. 4. Προκειμένου να παρέχεται δικαίωμα επιστροφής για παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών της παρ. 1 που πραγματοποιήθηκαν κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος η δήλωση ένταξης στο καθεστώς υποβάλλεται με δηλούμενη ημερομηνία τουλάχιστον την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου φορολογικού έτους.

    Οι αγρότες του ειδικού καθεστώτος του παρόντος άρθρου υποβάλλουν δήλωση για την απένταξή τους από αυτό, η οποία μπορεί να έχει και αναδρομική ισχύ, με την επιφύλαξη της διακοπής της αγροτικής εκμετάλλευσης κατά τον χρόνο απένταξης.

    7. Κατά τη μετάταξη από το κανονικό καθεστώς στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου οι μετατασσόμενοι έχουν υποχρέωση:

    α) Να υποβάλλουν, μέσα σε δύο (2) μήνες από τη μετάταξη, δήλωση αποθεμάτων μετάταξης, που να περιλαμβάνει:
    αα) τα αποθέματα των αγροτικών προϊόντων, στα οποία περιλαμβάνονται όσα έχουν συλλεχθεί, οι ηρτημένοι καρποί και οι καλλιέργειες που βρίσκονται σε εξέλιξη,
    αβ) τα αποθέματα των πρώτων υλών της αγροτικής παραγωγής, όπως σπόρων, λιπασμάτων, φυτοφαρμάκων, ζωοτροφών και λοιπών συναφών, κατά συντελεστή φόρου,
    αγ) τα αγαθά επένδυσης, εφόσον χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς της επιχείρησης και δεν παρήλθε η πενταετής περίοδος του διακανονισμού του άρθρου 38.
    Τα αποθέματα της υποπερ. αα) απογράφονται σε τιμές πώλησης κατά τον χρόνο της μετάταξης και τα αποθέματα των υποπερ. αβ) και αγ) απογράφονται σε τιμές κόστους.
    β) Να καταβάλλουν τον φόρο:
    βα) που αναλογεί στα αποθέματα των αγροτικών προϊόντων, τα οποία θεωρούνται ως παραδόσεις αγαθών κατά τον χρόνο της μετάταξης, υποκείμενων στον φόρο με την εφαρμογή του κατ’ αποκοπή συντελεστή,
    ββ) που έχουν επιβαρυνθεί τα αποθέματα των πρώτων υλών της αγροτικής παραγωγής, καθώς και τα αγαθά επένδυσης κατά το μέρος του φόρου που αναλογεί στα υπόλοιπα έτη του διακανονισμού.
    γ) Να υποβάλλουν έκτακτη δήλωση ΦΠΑ για την καταβολή του φόρου που προκύπτει σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. β), μέχρι την τελευταία εργάσιμη για τις δημόσιες υπηρεσίες ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν που υποβάλλεται η δήλωση αποθεμάτων μετάταξης.

    8. Τα άρθρα 35, 36 και 37 δεν εφαρμόζονται για τους αγρότες που υπάγονται στο καθεστώς του παρόντος άρθρου. Το ίδιο ισχύει και για τα άρθρα 41 και 43, με εξαίρεση τις υποχρεώσεις που αφορούν σε ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αγαθών ή λήψεις υπηρεσιών.

    9. Οι αγρότες που αρχίζουν για πρώτη φορά τις εργασίες τους και επιθυμούν να υπαχθούν στο κανονικό καθεστώς υποβάλλουν δήλωση έναρξης σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ΚΦΔ. Οι αγρότες που εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου μετατάσσονται στο κανονικό καθεστώς, προαιρετικά ή υποχρεωτικά, με υποβολή δήλωσης μεταβολών σύμφωνα με τον ΚΦΔ. Η μη υποβολή της δήλωσης μεταβολών δεν επηρεάζει την υποχρεωτική μετάταξη στο κανονικό καθεστώς. Η μετάταξη στο κανονικό καθεστώς πραγματοποιείται υποχρεωτικά, από την έναρξη του επόμενου φορολογικού έτους σε περίπτωση μη πλήρωσης των προϋποθέσεων που αναφέρονται στην παρ. 1 εντός του τρέχοντος φορολογικού έτους, ή από τον χρόνο που συντρέχει μία από τις προϋποθέσεις που ορίζονται στις περ. α) έως δ) της παρ. 2. Η μετάταξη στο κανονικό καθεστώς πραγματοποιείται προαιρετικά σε οποιοδήποτε χρόνο. Σε περίπτωση που η προαιρετική μετάταξη πραγματοποιείται από την έναρξη του φορολογικού έτους, η δήλωση υποβάλλεται εντός της προθεσμίας που ορίζεται στον ΚΦΔ και δεν δύναται να ανακληθεί πριν από την πάροδο τριετίας. Σε περίπτωση που η προαιρετική μετάταξη πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια του φορολογικού έτους ισχύει αποκλειστικά από την ημερομηνία υποβολής της ανωτέρω δήλωσης και δεν δύναται να ανακληθεί πριν από την πάροδο τριετίας, η οποία αρχίζει από την έναρξη του επόμενου από τη μετάταξη φορολογικού έτους.

    10. Αν η ένταξη στο κανονικό καθεστώς πραγματοποιείται εντός του φορολογικού έτους, οι αγρότες έχουν δικαίωμα επιστροφής, σύμφωνα με τις παρ. 4 και 5, για πράξεις που πραγματοποιούνται από τον χρόνο ένταξής τους στο καθεστώς του παρόντος άρθρου και έως την ένταξή τους στο κανονικό καθεστώς.

    11. Κατά τη μετάταξη από το ειδικό καθεστώς του παρόντος άρθρου στο κανονικό καθεστώς οι μετατασσόμενοι έχουν:

    α) Υποχρέωση να υποβάλλουν, μέσα σε δύο (2) μήνες από τη μετάταξη, δήλωση αποθεμάτων μετάταξης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. α) της παρ. 7.
    β) Δικαίωμα έκπτωσης του φόρου:
    βα) που αναλογεί στα αποθέματα των αγροτικών προϊόντων, τα οποία θεωρούνται ως αγορές του κανονικού καθεστώτος, κατά τον χρόνο της μετάταξης, με την εφαρμογή του κατ’ αποκοπή συντελεστή,
    ββ) που έχουν επιβαρυνθεί τα αποθέματα των πρώτων υλών της αγροτικής παραγωγής, καθώς και τα αγαθά επένδυσης κατά το μέρος του φόρου που αναλογεί στα υπόλοιπα έτη του διακανονισμού. Ο φόρος αυτός εκπίπτει με τη δήλωση ΦΠΑ που αφορά στη φορολογική περίοδο εντός της οποίας υποβάλλεται η δήλωση αποθεμάτων μετάταξης.

    12. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μπορεί να ορίζεται ότι:

    α) η επιστροφή του φόρου ενεργείται από τον αγοραστή των αγροτικών προϊόντων ή τον λήπτη των αγροτικών υπηρεσιών, και

    β) οι αγροτικοί συνεταιρισμοί συνιστούν φορείς που μεσολαβούν στην υποβολή των δηλώσεων – αιτήσεων επιστροφής και γενικά στη διαδικασία επιστροφής του φόρου.

    13. Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ ορίζονται:

    α) Ο τρόπος και ο χρόνος υποβολής της δήλωσης – αίτησης επιστροφής, ο τύπος και το περιεχόμενο αυτής, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, καθώς και κάθε σχετικό θέμα για την εκκαθάριση και την απόδοση του επιστρεπτέου φόρου.
    β) Ο τύπος και το περιεχόμενο του ειδικού στοιχείου που προβλέπει η παρ. 5, καθώς και κάθε άλλο διαδικαστικό θέμα.
    γ) Ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης αποθεμάτων που προβλέπει το παρόν άρθρο, καθώς επίσης τα συνυποβαλλόμενα με αυτές στοιχεία.

    Άρθρο 49

    Αγρότες, αγροτικά προϊόντα, αγροτικές εκμεταλλεύσεις και υπηρεσίες

    Για την εφαρμογή του άρθρου 48 θεωρούνται:

    1. Ως αγρότες, αυτοί που ασκούν προσωπικά ή με τα μέλη της οικογένειάς τους ή με μισθωτούς ή εργάτες τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και υπηρεσίες των παρ. 3 και 4.

    2. Ως αγροτικά προϊόντα, τα αγαθά που παράγονται από τους αγρότες στο πλαίσιο των αγροτικών τους εκμεταλλεύσεων.

    3. Ως αγροτικές εκμεταλλεύσεις:

    α) η γεωργία γενικά και ιδίως η καλλιέργεια δημητριακών, κηπευτικών, καπνού, βαμβακιού, οπωροφόρων και καρποφόρων δέντρων, αρωματικών και διακοσμητικών φυτών, η αμπελουργία, η ανθοκομία, η παραγωγή μανιταριών, μπαχαρικών, σπόρων και φυτών,
    β) η εκτροφή ζώων γενικά, στην οποία περιλαμβάνονται ιδίως η κτηνοτροφία, η πτηνοτροφία, η κονικλοτροφία, η μελισσοκομία, η σηροτροφία και η σαλιγκαροτροφία,
    γ) η δασοκομία γενικά,
    δ) η αλιεία σε γλυκά νερά, η ιχθυοτροφία, η βατραχοτροφία, η καλλιέργεια μυδιών, στρειδιών και η εκτροφή μαλακίων και μαλακοστράκων,
    ε) οι μεταποιητικές δραστηριότητες του αγρότη, που πραγματοποιούνται με συνήθη μέσα, στο πλαίσιο των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, σε προϊόντα τα οποία προέρχονται κατά κύριο λόγο από την αγροτική του παραγωγή.

    4. Ως αγροτικές υπηρεσίες, οι παρεχόμενες από τους αγρότες με χειρωνακτική εργασία ή με το συνήθη εξοπλισμό της εκμετάλλευσής τους, οι οποίες συμβάλλουν στην παραγωγή αγροτικών προϊόντων. Στις υπηρεσίες αυτές περιλαμβάνονται κυρίως:
    α) οι εργασίες σποράς και φύτευσης, καλλιέργειας, θερισμού, αλωνίσματος, δεματοποίησης, περισυλλογής και συγκομιδής,
    β) οι εργασίες προπαρασκευής για την πώληση προϊόντων, όπως η διαλογή, η ξήρανση, ο καθαρισμός, η άλεση, η έκθλιψη, η απολύμανση, η συσκευασία και η αποθήκευση,
    γ) η φύλαξη, η πάχυνση και η εκτροφή ζώων,
    δ) η μίσθωση μηχανικών μέσων και εξοπλισμού γενικά, που χρησιμοποιούνται στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις,
    ε) η τεχνική βοήθεια,
    στ) η καταπολέμηση επιβλαβών φυτών και ζώων, καθώς και ο ψεκασμός φυτών και εδάφους,
    ζ) η χρησιμοποίηση αρδευτικών, αποξηραντικών μέσων και εξοπλισμού,
    η) η υλοτομία, η κοπή ξύλων, καθώς και άλλες δασοκομικές υπηρεσίες.

    5. Σε κάθε περίπτωση ως αγροτικά προϊόντα και αγροτικές υπηρεσίες νοούνται τα αγαθά και οι υπηρεσίες του Παραρτήματος IV.

    Διαβάστε το ΦΕΚ εδώ

    Πηγή: Etheas.gr

  • Κραυγή αγωνίας από τους αγρότες της Αττικής για την λειψυδρία: Ζητούν άμεσα μέτρα
    Κραυγή αγωνίας από τους αγρότες της Αττικής για την λειψυδρία: Ζητούν άμεσα μέτρα

    Οι αγρότες στον κάμπο του Μαραθώνα ζητούν την δημιουργία υποδομών ενάντια στην λειψυδρία που καταστρέψει τα φυτά τους - Μείζον πρόβλημα και για τους μελισσοκόμους

    Κραυγή αγωνίας από τους αγρότες της Αττικής, που βλέπουν τις καλλιεργειές τους να καταστρέφονται από το αλμυρό νερό που βγαίνει από τις γεωτρήσεις.

    Όπως τόνισαν αγρότες, μιλώντας στον Ant1 tο χώμα έχει στεγνώσει και τα φυτά δεν αναπτύσσονται στην Αττική, με παραγωγούς να σημειώνουν ότι αυτό συμβαίνει εξαιτίας της λειψυδρίας που έχει ως αποτέλεσμα το αλμυρό νερό να εισχωρεί στις γεωτρήσεις. Με αποτέλεσμα να καταστρέφονται ρίζες και φύλλα των φυτών.

    Όπως καταγγέλλει αγρότης, την ίδια στιγμή που η παραγωγή του καταστρέφεται, από τους γύρω ορεινούς όγκους εκατομμύρια κυβικά νερού πάνε κατευθείαν στην θάλασσα. Και ζητά να γίνουν έργα υποδομής, όπως ταμιευτήρες αλλά και άλλα, προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα.

    Πρόβλημα και με τις μέλισσες

    Σοβαρό πρόβλημα όμως αντιμετωπίζουν και οι μελισσοκόμοι, καθώς η έλλειψη νερού δεν επιτρέπει στις μέλισσες να «δουλέψουν» στα μελίσσια τους.

    «Δεν έβρεξε, έκανε 120 ημέρες καύσωνα από τον Μάιο έως τον Αύγουστο, με αποτέλεσμα η βασίλισσα να μην βρίσκει γύρες για να γεννήσεις».

    Αξίζει να σημειωθεί εδώ ότι σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Ant1 στην πληγείσα από λειψυδρία Αττική, μόνον από την άρδευση με παλιά μηχανήματα χάνονται 4 δισεκατομμύρια κυβικά νερού.

    Εκεί όμως που ειδικοί επιστήμονες δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα είναι τα δίκτυα νερού στις πόλεις αλλά και ο υπερτουρισμός.

  • Κρήτη: Αργεί η προκαταβολή της επιδότησης στους αγρότες, λόγω του μπάχαλου στον ΟΠΕΚΕΠΕ
    Κρήτη: Αργεί η προκαταβολή της επιδότησης στους αγρότες, λόγω του μπάχαλου στον ΟΠΕΚΕΠΕ

    Το αρχικό σενάριο προέβλεπε η καταβολή της πρώτης δόσης της επιδότησης στους αγρότες της Κρήτης να πραγματοποιηθεί πριν από την 28η Οκτωβρίου, όμως, αυτή η εκδοχή φαίνεται να απομακρύνεται.

    Καθυστερημένα θα λάβουν εφέτος οι αγρότες της Κρήτης την πρώτη δόση της ενιαίας επιδότησης. Η πρώτη δόση θα καταβληθεί την πρώτη εβδομάδα του Νοεμβρίου, η δεύτερη τον Δεκέμβριο, ενώ, η εκκαθάριση αναμένεται να συμβεί εντός του Απριλίου, σύμφωνα με πληροφορίες του neakriti.gr, τις οποίες επιβεβαίωσε και ο Πρόεδρος των Μικρών Συνεταιρισμών της Εθνικής Ένωσης, Μύρων Χιλετζάκης.

    Το αρχικό σενάριο προέβλεπε η καταβολή να πραγματοποιηθεί πριν από την 28η Οκτωβρίου, το οποίο, απομακρύνεται ως εκδοχή όπως φαίνεται, με αποτέλεσμα για πρώτη φορά οι πληρωμές της ενίσχυσης να πραγματοποιούνται τις πρώτες μέρες του Νοεμβρίου.

    Συγκεκριμένα, ο κ. Χιλετζάκης υπογράμμισε ότι «εφέτος, οι αγρότες της Κρήτης θα λάβουν την πρώτη δόση της ενίσχυσης υπό τη μορφή μίας ταμειακής διευκόλυνσης το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου. Μέχρι τώρα, η πρώτη δόση καταβαλλόταν στα τέλη του Οκτώβρη, ωστόσο, πρέπει να τονίσουμε ότι υπάρχουν κάποιες αλλαγές στο πλαίσιο.

    Η προκαταβολή αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στον Δεκέμβριο, ενώ, η εκκαθάριση θα γίνει τον Απρίλιο. Επίσης, θα δούμε μέσα από τις διασταυρώσεις των αιτήσεων που πραγματοποιούνται αν υπάρχουν λάθη και παραλείψεις, ώστε να προβούμε στις αναγκαίες διορθωτικές κινήσεις».

    Πάντως, οι παραγωγοί δεν προβληματίζονται τόσο για τη μικρή παράταση των πληρωμών, όσο για τα χρήματα που αναμένεται να λάβουν στους λογαριασμούς τους, καθώς υπάρχει έντονη η ανησυχία ότι οι πιστώσεις δεν θα είναι οι σωστές.

    Τα δείγματα που προκύπτουν μέσα από τις δοκιμαστικές πληρωμές που έχουν πραγματοποιηθεί, δεν «γεννούν» μεγάλη αισιοδοξία στους αγρότες. Αυτήν την περίοδο, διεξάγονται διασταυρωτικοί έλεγχοι, ενώ, υπάρχουν πληροφορίες ότι σε πολλές αιτήσεις εντοπίζονται σημαντικά λάθη τόσο στα στοιχεία που αφορούν τη βασική ενίσχυση, όσο και στα στοιχεία που αφορούν τα eco–schemes (οικολογικά σχήματα), κάτι που ενδεχομένως να οδηγήσει στην απώλεια πολύτιμων κοινοτικών ενισχύσεων για τους παραγωγούς της χώρας μας.

    Πηγή: NewsBomb.gr
  • Ελεύθεροι επαγγελματίες: Ποιοι κερδίζουν και πόσο από τις διορθώσεις στα τεκμήρια
    Ελεύθεροι επαγγελματίες: Ποιοι κερδίζουν και πόσο από τις διορθώσεις στα τεκμήρια

    Με την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος το εκκαθαριστικό της Εφορίας θα είναι για όλους τους φορολογούμενους ελαφρύτερο κατά 325 ευρώ

    Κουρεμένος θα είναι ο φορολογικός λογαριασμός του 2025 για χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και ατομικές επιχειρήσεις. Οι διορθώσεις που αποφάσισε η κυβέρνηση στο καθεστώς της τεκμαρτής φορολόγησης σε συνδυασμό με την πλήρη κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος αναμένεται να σβήσουν και τις φωτιές που ανάβει η αύξηση του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος λόγω αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού.

    Με την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος το εκκαθαριστικό της Εφορίας θα είναι για όλους ελαφρύτερο κατά 325 ευρώ

    Το ελάχιστο τεκμαρτό φορολογητέο εισόδημα συνδέεται με το ύψος του κατώτατου μισθού. Για τα εισοδήματα του 2024, τα οποία θα φορολογηθούν το 2025, το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα αυξάνεται στα 11.620 ευρώ από 10.920 ευρώ που ήταν για τα εισοδήματα του 2023 που φορολογήθηκαν φέτος λόγω αύξησης του κατώτατου μισθού από 780 ευρώ το 2023 σε 830 ευρώ το 2024.

    Το ποσό του ελάχιστου τεκμαρτού εισοδήματος, που προκύπτει από τον ετήσιο κατώτατο μισθό, αποτελεί τη βάση υπολογισμού των ελάχιστων τεκμαρτών φορολογητέων εισοδημάτων, τα οποία διαμορφώνονται ανάλογα με τα έτη λειτουργίας της επιχείρησης.

    Με τις αλλαγές στο σύστημα των τεκμηρίων, κερδισμένοι θα είναι το επόμενο έτος οι επαγγελματίες με έδρα σε οικισμούς με πληθυσμό έως 1.500 κατοίκους, όσοι απασχολούν εργαζόμενους και όσοι έχουν υψηλότερο του μέσου όρου τζίρο. Παράλληλα με την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος το εκκαθαριστικό της Εφορίας θα είναι για όλους τους φορολογούμενους ελαφρύτερο κατά 325 ευρώ.

    Οι αλλαγές

    Ειδικότερα, οι αλλαγές στο σύστημα των τεκμηρίων οι οποίες αναμένεται να ενσωματωθούν στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο που βρίσκεται στα σκαριά προβλέπουν:

    Μειώνεται κατά 50% το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα για επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και ατομικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε περιοχές με έως 1.500 κατοίκους. Σήμερα η έκπτωση 50% ισχύει για όσους έχουν έδρα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους. Μεταφέρεται στο τέλος μετά την προσμέτρηση των λοιπών κριτηρίων το κριτήριο του μέγιστου μισθού εργαζομένου που προσαυξάνει την ελάχιστη αμοιβή.

    Με βάση το ισχύον σύστημα ο μισθός του υψηλότερα αμειβόμενου υπαλλήλου λαμβάνεται συγκριτικά στην αρχή ως το μεγαλύτερο ποσό σε σχέση με τον κατώτατο μισθό πλέον των τριετιών του υπόχρεου πριν από την προσμέτρηση των λοιπών κριτηρίων (προσαύξηση λόγω μισθοδοσίας και τζίρου).

    Αναπροσαρμόζεται προς τα πάνω ο μέσος τζίρος του ΚΑΔ με αποτέλεσμα να περιορίζεται η προσαύξηση του ελάχιστου εισοδήματος για τους επαγγελματίες που ο τζίρος τους ξεπερνά τον μέσο όρο του αντίστοιχου ΚΑΔ. Με το ισχύον σύστημα προσδιορισμού της ελάχιστης τεκμαρτής αμοιβής σε περίπτωση που ο τζίρος του ελεύθερου επαγγελματία υπερβαίνει τον μέσο ετήσιο τζίρο του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) του κλάδου στον οποίο αυτός ανήκει, επιβάλλεται προσαύξηση της ελάχιστης τεκμαρτής αμοιβής του κατά 5% επί της διαφοράς.

    Με τη διόρθωση θα αναπροσαρμοσθεί προς τα πάνω ο μέσος όρος του ετήσιου τζίρου των ΚΑΔ των υπόχρεων του φορολογικού έτους 2023, έτσι ώστε κατά τον υπολογισμό της ελάχιστης τεκμαρτής αμοιβής των ελεύθερων επαγγελματιών για το φορολογικό έτος 2024 να μην προκύπτουν μεγάλες αποκλίσεις λόγω τζίρου και επομένως και μεγάλες προσαυξήσεις στο ελάχιστο εισόδημα φουσκώνοντας τον φόρο.

    Premium έκδοση «Τα ΝΕΑ»

  • Σε πανικό 197.000 αγρότες - Καλούνται να επιστρέψουν έως και 5.000 ευρώ στον ΟΠΕΚΕΠΕ
    Σε πανικό 197.000 αγρότες - Καλούνται να επιστρέψουν έως και 5.000 ευρώ στον ΟΠΕΚΕΠΕ

    Αλαλούμ επικρατεί μετά την αποκάλυψη πως ο ΟΠΕΚΕΠΕ εντόπισε λάθος σε πληρωμές επιδοτήσεων που είχε κάνει ο παλιός τεχνικός του σύμβουλος και πλέον χιλιάδες αγρότες καλούνται να «επιστρέψουν» επιδοτήσεις άνω των 52 εκατ. ευρώ.

    Συγκεκριμένα, ο ΟΠΕΚΕΠΕ να ζητάει από 197.034 αγρότες και κτηνοτρόφους να επιστρέψουν επιδοτήσεις ύψους 52,3 εκατ. ευρώ έως τις 29 Οκτωβρίου 2024.

    Το «λάθος» εντοπίζεται στην πληρωμή του Ιουλίου 2023, όταν ο Οργανισμός χρησιμοποίησε την γραμμή δικαιωμάτων έτους 2021, αντί της ορθής έτους 2022.

    Αυτό είχε ως αποτέλεσμα σε χιλιάδες περιπτώσεις να καταβάλλει περισσότερα χρήματα από όσα έπρεπε κανονικά, ωστόσο οι αγρότες απαντούν πως «δεν πρέπει να τα πάρουν από εμάς», «δεν είναι ευθύνη δική μας».

    Οι αγρότες προαναγγέλλουν κινητοποιήσεις

    Σύμφωνα με πληροφορίες, από τους συνολικά 197.034 αγρότες:

    • 169.495 υπόχρεοι καλούνται να επιστρέψουν από 1 έως 500 ευρώ
    • 27.538 υπόχρεοι καλούνται να επιστρέψουν από 501 έως 5.000 ευρώ

    «Τα προβλήματα είναι πολλά και βλέπουμε ότι αντί να λύνονται ή να μειώνονται, κάθε χρόνο και κάθε μήνα μεγαλώνουν», δήλωσε στο MEGA ο πρόεδρος της ομοσπονδίας αγροτικών συλλόγων Καρδίτσας, Κώστας Τζέλας.

    «Μας ζητάνε κάποια χρήματα από το 2022 που τα είχαμε πάρει το 2023. Η διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ κατηγορεί τον τεχνικό σύμβουλο. Ο τεχνικός σύμβουλος κατηγορεί τη διοίκηση του ΟΠΕΚΕΠΕ και ο υπουργός κατηγορεί και τους δύο, στο τέλος όμως εμείς πληρώνομε αυτά τα χρήματα. Εμείς πιστεύουμε ότι δεν πρέπει να τα πάρουν από εμάς, δεν φταίμε πουθενά, δεν είναι ευθύνη δική μας».

    Πηγή: Cnn.gr

  • Τα κέρδη από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών
    Τα κέρδη από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών

    Πέρα από την αύξηση των καθαρών αποδοχών και το περιθώριο αυξήσεων, η περικοπή τους έχει δείξει ότι συνδέεται με άνοδο της απασχόλησης

    Κέρδος τόσο για τους εργοδότες όσο και για τους εργαζομένους αναμένεται να έχει η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 1%, η οποία θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου του 2025. Αυτό πρακτικά σημαίνει πως οι ασφαλιστικές εισφορές των μισθωτών θα πέσουν στο ποσοστό 35,18%, έναντι του ποσοστού 36,18% που θα ισχύει την 31η Δεκεμβρίου 2024.

    Από την 1η Ιανουαρίου 2025, οι εργοδοτικές εισφορές από τα 223 ευρώ τον μήνα θα πέσουν στα 218 ευρώ

    Για παράδειγμα, έστω εργαζόμενος με μεικτές αποδοχές 1.000 ευρώ τον μήνα. Σήμερα, οι καθαρές αποδοχές του, αφαιρουμένων των εργατικών εισφορών, ανέρχονται σε 861 ευρώ. Με τον νέο χρόνο θα ανέλθουν σε 866 ευρώ, δηλαδή θα αυξηθούν κατά 4 ευρώ τον μήνα ή 56 ευρώ ετησίως.

    Όσον αφορά τις εργοδοτικές εισφορές, από τα 223 ευρώ/μήνα θα πέσουν στα 218 ευρώ από την 1η Ιανουαρίου 2025. Δηλαδή, ο εργοδότης θα κερδίσει 5 ευρώ/μήνα ή 70 ευρώ ετησίως.

    Επισημαίνεται ότι η μείωση θα προκύψει από το σκέλος των εισφορών υγείας, οι οποίες θα υποχωρήσουν στο 6,10%, με την εργοδοτική εισφορά ασθένειας που είναι σήμερα στο 4,55% να πέφτει στο 4,05% από το επόμενο έτος, και οι εισφορές ασθένειας των εργαζομένων, που είναι στο 2,55%, να μειώνονται στο 2,05%.

    Η επίδραση στον κρατικό προϋπολογισμό

    Η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών έχει σημαντική επίδραση στον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς κάθε ποσοστιαία μονάδα μείωσης αντιστοιχεί σε περίπου 400 εκατ. ευρώ λιγότερα έσοδα για τον ΕΦΚΑ. Ωστόσο, η προηγούμενη μείωση των 4,4 ποσοστιαίων μονάδων είχε θετική επίδραση στη μείωση της ανεργίας, η οποία μειώθηκε κατά περίπου 7 ποσοστιαίες μονάδες από το 2019 μέχρι σήμερα.

    Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ για το Ασφαλιστικό, η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση με τις υψηλότερες ασφαλιστικές εισφορές για σύνταξη (κύρια και επικουρική), καθώς εργοδότες και εργαζόμενοι καταβάλλουν το 26% του μισθού, έναντι 18,2% που ισχύει κατά μέσον όρο στις χώρες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης.

    Την ίδια ώρα, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά μία ποσοστιαία μονάδα, που θα ισχύσει από τις αρχές του 2025 τόσο για τους εργαζομένους στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα, φέρνει την Ελλάδα πολύ κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, καθώς και στον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ.

    Ολόκληρο το προηγούμενο διάστημα, στις εκθέσεις τους για το ασφαλιστικό και το φορολογικό σύστημα της χώρας μας οι διεθνείς οργανισμοί έκρουαν τον κώδωνα του κινδύνου, επισημαίνοντας ότι το υψηλό μη μισθολογικό κόστος συνιστά ένα ισχυρό αντικίνητρο για επενδύσεις, ενώ παράλληλα ψαλιδίζει το εισόδημα των εργαζομένων.

    Έτσι, με δεδομένη και την περαιτέρω μείωση κατά μισή μονάδα το 2027, η συνολική επιβάρυνση εργοδοτών και εργαζομένων θα έχει μειωθεί κατά 5,9 ποσοστιαίες μονάδες από το 2019, με αποτέλεσμα η χώρα μας να προσεγγίζει τον μέσο όρο των κρατών του ΟΟΣΑ και να πλησιάζει αυτόν των ευρωπαϊκών χωρών όσον αφορά τη φορολογική σφήνα (tax wedge) της ασφάλισης στην εργασία, στο 34,5%.

    Πηγή: Premium έκδοση «Τα ΝΕΑ» - In.gr

  • ΕΕ: Υποστήριξη της ψυχικής υγείας των αγροτών και των αγροτικών κοινοτήτων
    ΕΕ: Υποστήριξη της ψυχικής υγείας των αγροτών και των αγροτικών κοινοτήτων

    Πρόσφατες μελέτες σε αρκετές χώρες της ΕΕ έχουν υπογραμμίσει την επείγουσα ανάγκη για ολοκληρωμένη υποστήριξη της ψυχικής υγείας για την αγροτική κοινότητα, η οποία θα λαμβάνει υπόψη τις μοναδικές προκλήσεις της αγροτικής ζωής και τα ειδικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν, όσοι ασκούν το επάγγελμα του γεωργού.

    Από την άλλη, οι κοινωνικές αντιλήψεις και το στίγμα συχνά εμποδίζουν τους αγρότες να έχουν πρόσβαση σε φροντίδα ψυχικής υγείας και ακόμη και να συζητούν ανοιχτά τις ανάγκες τους.

    Μεταξύ Φεβρουαρίου και Μαΐου 2024, η θεματική ομάδα για την υποστήριξη της ψυχικής υγείας των γεωργών και των γεωργικών κοινοτήτων εργάστηκε για τον εντοπισμό προσεγγίσεων που προωθούν την ψυχική υγεία και την ευημερία των γεωργικών κοινοτήτων, ιδίως των γεωργών, σε ολόκληρη την ΕΕ. Μετά από δημόσια εκδήλωση ενδιαφέροντος, μια ομάδα 40 ενδιαφερόμενων μερών της ΚΓΠ (συμπεριλαμβανομένων γεωργών, συμβούλων, αρχών και ερευνητών) συγκεντρώθηκαν αυτοπροσώπως και διαδικτυακά για να συζητήσουν αυτό το σημαντικό θέμα.

    Οι συζητήσεις της θεματικής ομάδας – ιδιαίτερα η πρώτη συνάντηση, η οποία έθεσε τις βάσεις για το υπόλοιπο της διαδικασίας – τόνισαν ορισμένα σημαντικά στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη.

    Μεταξύ αυτών περιλαμβανόταν:

    • Η σημασία των εκστρατειών ευαισθητοποίησης
    • Η ανάγκη ολιστικών προσεγγίσεων για την ψυχική υγεία των γεωργών
    • Ο ρόλος των αγροτικών δικτύων και κοινοτήτων και
    • Η ανάγκη για ολοκληρωμένες, βιώσιμες στρατηγικές για την αντιμετώπιση των προκλήσεων ψυχικής υγείας στις αγροτικές κοινότητες.

    Υπάρχει επείγουσα ανάγκη για δράση, και πολλές καλές πρωτοβουλίες που έχουν ήδη τεθεί σε εφαρμογή μπορούν να προσαρμοστούν και να αναπαραχθούν σε άλλα πλαίσια. Όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς της ΚΓΠ μπορούν να διαδραματίσουν κάποιον ρόλο.

    Στο πλαίσιο του έργου της θεματικής ομάδας, τα μέλη της συνδημιούργησαν διάφορα αποτελέσματα. Η πρακτική προσέγγισή τους – βασισμένη σε συγκεκριμένες εμπειρίες σε διαφορετικά πλαίσια – καθιστά τα έγγραφα αυτά χρήσιμους πόρους για όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς της ΚΓΠ που ενδιαφέρονται για το θέμα αυτό και επιθυμούν να προωθήσουν την αλλαγή.

    Οι γνώσεις πολιτικής και οι απόψεις των εμπειρογνωμόνων παρέχονται σε δύο άρθρα που εξετάζουν αντίστοιχα τις συνολικές εκτιμήσεις και τις πρόσφατες εξελίξεις πολιτικής για τη στήριξη της υγείας και της ευημερίας του γεωργικού εργατικού δυναμικού, καθώς και τις ευκαιρίες για εξατομικευμένες προσεγγίσεις πολιτικής ψυχικής υγείας.

    Στη δεύτερη συνάντηση της θεματικής ομάδας , τα μέλη προσδιόρισαν 12 βασικά συστατικά για την υποστήριξη της ψυχικής υγείας των αγροτών και των αγροτικών κοινοτήτων. Παρουσιάζονται σε ένα έγγραφο που περιλαμβάνει επίσης σχετικές πρωτοβουλίες που έχουν εγκριθεί σε διάφορα κράτη μέλη, οι οποίες βοηθούν στην επεξήγηση του τρόπου με τον οποίο ορισμένα από τα βασικά συστατικά εφαρμόζονται στην πράξη σε διαφορετικά πλαίσια. Αυτό το έγγραφο μπορεί να είναι πολύ χρήσιμο για να βοηθήσει στο σχεδιασμό νέων στρατηγικών και δράσεων ή για τη βελτίωση των υφιστάμενων υπηρεσιών.

    Η υποστήριξη της ψυχικής υγείας των αγροτών, των οικογενειών και των κοινοτήτων τους απαιτεί συντονισμένη δράση και συνέργειες μεταξύ των διαφόρων ενδιαφερόμενων μερών. Με βάση τα βασικά συστατικά, τα μέλη της θεματικής ομάδας ανέπτυξαν – χάρη σε μια πολύ διαδραστική ημέρα στις Βρυξέλλες – 15 συστάσεις προσανατολισμένες στη δράση που απευθύνονται σε διάφορους παράγοντες, από γεωργούς έως ιδρύματα, από ερευνητικούς φορείς έως ομάδες τοπικής δράσης LEADER και αγροτικές κοινότητες.

    Οι συστάσεις αναφέρονται σε πέντε τομείς παρεμβάσεων:

    • εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση
    • πλαίσια πολιτικής που επιτρέπουν πρωτοβουλίες υπό την ηγεσία των τοπικών κοινοτήτων
    • υπηρεσίες στήριξης και υποδομές στις αγροτικές περιοχές
    • έρευνα και δεδομένα και
    • θεσμικές προσεγγίσεις.

    Οι εμπειρογνώμονες Sally Shortall και Salvatore Barillà (Πανεπιστήμιο του Newcastle) συνόδευσαν το έργο της θεματικής ομάδας και συνδύασαν τα αποτελέσματα των συζητήσεων με τη δική τους εκτεταμένη γνώση του θέματος για να παράγουν μια επισκόπηση των καλών πρωτοβουλιών και των στοιχείων της δυνατότητας αναπαραγωγής για την υποστήριξη της ψυχικής υγείας των αγροτών και των αγροτικών κοινοτήτων.

    Η ενημέρωση παρέχει σημαντικές πληροφορίες για την ανάλυση των κοινών χαρακτηριστικών που μοιράζονται οι επιτυχημένες τοπικές, εθνικές και ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες, εξετάζοντας τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν αυτές οι πρωτοβουλίες και πιθανές λύσεις.

    Το έγγραφο ολοκληρώνεται με βασικά ερωτήματα που θα βοηθήσουν τους επαγγελματίες και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να προωθήσουν τη συζήτηση σχετικά με την ψυχική υγεία στη γεωργία στην ΕΕ.

    Η δικτύωση είναι το κλειδί για την επίτευξη προόδου, οπότε η λίστα των μελών της θεματικής ομάδας μπορεί να σας βοηθήσει να βρείτε χρήσιμες επαφές στη χώρα σας. Μπορείτε πάντα να έρθετε σε επαφή με το δίκτυο της ΚΓΠ της ΕΕ για να μάθετε περισσότερα, να μοιραστείτε τις γνώσεις σας και να υποβάλετε τις ερωτήσεις σας χρησιμοποιώντας τη διεύθυνση [email protected].

    Πηγή: Etheas.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Freepik

  • «Ανάσα» σε 735.000 ελεύθερους επαγγελματίες από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος
    «Ανάσα» σε 735.000 ελεύθερους επαγγελματίες από την κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος

    Σημαντική βοήθεια σε περίπου 735.000 ελεύθερους επαγγελματίες θα δώσει η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος που θα ισχύσει από το 2025, όπως προβλέπεται στον σχεδιασμό του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

    Οι παρεμβάσεις που έχουν «κλειδώσει» είναι η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες, αλλά και μείωση 50% του ελάχιστου εισοδήματος την είχαν οικισμοί έως 500 κατοίκους ενώ αυξάνεται και για οικισμούς έως 1.500 κατοίκους.

    Σημειώνεται πως οι διορθώσεις στο τεκμαρτό εισόδημα αφορούν σε περίπου 735.000 ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους.

    Συνεχίζουν να δηλώνουν ζημιές οι ελεύθεροι επαγγελματίες

    Την ίδια ώρα, οι ελεύθεροι επαγγελματίες συνεχίζουν να δηλώνουν ζημιές, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Mega.

    Συγκεκριμένα:

    Α) 4 στους 10 ιδιοκτήτες κομμωτηρίων δήλωσαν κέρδη με μηνιαίο εισόδημα 358 ευρώ

    • Μέσος φόρος 654 ευρώ
    • Τεκμαρτός φόρος 1.797 ευρώ (διαφορά 1.143 ευρώ)

    Β) 1 στους 2 ιδιοκτήτες συνεργείων δήλωσαν κέρδη με μηνιαίο εισόδημα 665 ευρώ

    • Μέσος φόρος 1.295 ευρώ
    • Τεκμαρτός φόρος 2.112 ευρώ (διαφορά 817 ευρώ)

    Γ) 4 στους 10 ιδιοκτήτες μπαρ δήλωσαν κέρδη με μηνιαίο εισόδημα 1.154 ευρώ

    • Μέσος φόρος 1.348 ευρώ
    • Τεκμαρτός φόρος 2.142 ευρώ (διαφορά 794 ευρώ)

    Δ) 1 στους 2 ιδιοκτήτες εστίασης δήλωσαν κέρδη με μηνιαίο εισόδημα 1.277 ευρώ

    • Μέσος φόρος 3.068 ευρώ
    • Τεκμαρτός φόρος 3.970ευρώ (διαφορά 902 ευρώ)

    Ε) 7 στους 10 υδραυλικούς δήλωσαν κέρδη με μηνιαίο εισόδημα 800 ευρώ

    • Μέσος φόρος 1.553 ευρώ
    • Τεκμαρτός φόρος 2.105 ευρώ (διαφορά 552 ευρώ)

    ΣΤ) 7 στους 10 οδηγούς ταξί δήλωσαν κέρδη με μηνιαίο εισόδημα 545 ευρώ

    • Μέσος φόρος 810 ευρώ
    • Τεκμαρτός φόρος 1.481 ευρώ (διαφορά 1.143 ευρώ)
    Πηγή: Cnn.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Marma Touch