Σάββατο, 28 Δεκεμβρίου 2019 19:08

Οι 30 αλλαγές στη φορολογία που θα ισχύσουν το 2020 - Ελαφρύνσεις και νέο καθεστώς για μεταβιβάσεις ακινήτων

Γράφτηκε από τον
Ad Slot

Μειώσεις φόρων, ευνοϊκότερο καθεστώς για τα τεκμήρια πολυτελούς διαβίωσης και τις παροχές σε είδος, ευκολότερες μεταβιβάσεις ακινήτων, ρύθμιση οφειλών με περισσότερες δόσεις, είναι μερικές από τις αλλαγές που θα ισχύσουν από το νέο έτος

Τριάντα σημαντικές αλλαγές στην ισχύουσα φορολογική νομοθεσία θα αρχίσουν να «τρέχουν» με τον ερχομό του νέου έτους, αλλάζοντας τα οικονομικά δεδομένα για εκατομμύρια νοικοκυριά και χιλιάδες επιχειρήσεις.

Στις αλλαγές περιλαμβάνονται μειώσεις στη φορολογία των εισοδημάτων, μειώσεις στους συντελεστές ΦΠΑ ορισμένων αγαθών, φοροαπαλλαγές για αναπήρους, πολυτέκνους, επενδυτές και εταιρίες, θέσπιση φορολογικών κινήτρων για αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας, για προσέλκυση επενδύσεων και για αγορές αυτοκινήτων φιλικών προς το περιβάλλον καθώς και ριζικές ανατροπές στις διαδικασίες βεβαίωσης και είσπραξης φόρων προβλέπει ο νέος φορολογικός νόμος 4646/2019 που ψηφίσθηκε πρόσφατα από τη Βουλή και θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2020.
Οι κρατήσεις φόρου εισοδήματος θα μειωθούν από το νέο έτος για περισσότερους από 2,5 εκατομμύρια μισθωτούς και συνταξιούχους λόγω της εφαρμογής νέας κλίμακας υπολογισμού του φόρου στην οποία οι φορολογικοί συντελεστές θα είναι μειωμένοι.

Τα κέρδη που θα δηλώσουν το 2020 για τη χρήση του 2019 χιλιάδες εταιρίες και λοιπά νομικά πρόσωπα θα φορολογηθούν με συντελεστή μειωμένο κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες.
Επιπλέον, από το νέο έτος, χιλιάδες πολύτεκνοι θα πάψουν να πληρώνουν φόρο πολυτελούς διαβίωσης για τα άνω των 1928 κ.εκ. αυτοκίνητα που κατέχουν, ενώ χιλιάδες ανάπηροι δεν θα επιβαρύνονται πλέον με ειδική εισφορά αλληλεγγύης.

Εκατοντάδες χιλιάδες μισθωτοί εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα θα επιβαρύνονται εξάλλου με πολύ λιγότερο φόρο εισοδήματος για τις παροχές σε είδος που θα λαμβάνουν από τους εργοδότες τους, ενώ χιλιάδες ιδιοκτήτες κατοικιών και άλλων κτισμάτων θα μπορούν να προβούν σε εργασίες ανακαίνισης των ακινήτων τους και να πάρουν πίσω από την Εφορία το 40% των ποσών που θα δαπανήσουν.

Επίσης, θα ισχύσουν σημαντικές αλλαγές στο καθεστώς μεταβίβασης και κληρονομιάς ακινήτων, οι οποίες θα διευκολύνουν τις διαδικασίες.

Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ
Πηγή: Protothema.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 28 Δεκεμβρίου 2019 19:11

Σχετικά Άρθρα

  • Νέο TikTok Μητσοτάκη για τα φιλοδωρήματα: Όλη η αλήθεια - Ποια θα φορολογούνται
    Νέο TikTok Μητσοτάκη για τα φιλοδωρήματα: Όλη η αλήθεια - Ποια θα φορολογούνται

    Διευκρινίσεις για την φορολόγηση των φιλοδωρημάτων που καταβάλλονται ηλεκρονικά δίνει σε TikTok ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

    Όπως αναφέρει στο νέο βίντεο, η κυβέρνηση έρχεται να ρυθμίσει το θέμα, και γι΄αυτό αποφάσισε να φορολογούνται τα φιλοδωρήματα πάνω από 300 ευρώ τον μήνα όταν αυτά πληρώνονται με πιστωτική κάρτα και όχι με μετρητά.

    «Το να αφήνουμε ένα φιλοδώρημα είναι μια ελάχιστη αναγνώριση αυτής της δύσκολης δουλειάς. Δημιουργήθηκε μια εντύπωση ότι ξαφνικά η κυβέρνηση θέλει να φορολογήσει τα φιλοδωρήματα», αναφέρει ο πρωθυπουργός και συνεχίζει:

    «Αυτό είναι παντελώς ανακριβές. Μέχρι σήμερα προβλέπεται φορολόγηση των φιλοδωρημάτων για τα φιλοδωρήματα τα οποία καταβάλλονται μέσω ηλεκτρονικής πληρωμής. Το θέμα ήρθε στην επιφάνεια για τον απλούστατο λόγο ότι μετά τον covid αυξήθηκαν σημαντικά οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, κάτι το οποίο εξάλλου επιδιώκουμε.
    Ερχόμαστε λοιπόν να ρυθμίσουμε αυτό το ζήτημα και αποφασίσαμε να είναι αφορολόγητο το φιλοδώρημα έως 300 ευρώ ανά εργαζόμενο τον μήνα όταν αυτά πληρώνονται με πιστωτική κάρτα και όχι με μετρητά. Πάνω από 300 ευρώ αυτά θα φορολογούνται και πιστεύω ότι αυτό είναι δίκαιο γιατί δεν μπορούμε να δημιουργούμε εργαζόμενους δύο κατηγοριών.

    Γιατί υπάρχουν και επαγγέλματα. Και αν κάποιος εργοδότης σκέφτεται να καλύψει μέρος του μισθού με φιλοδωρηματα, να ξέρετε θα είμαστε πολύ αυστηροί

    @kyriakosmitsotakis_

    Ολη η αλήθεια για τα φιλοδωρήματα!

    ♬ original sound - Kyriakos Mitsotakis

    Πηγή: Cnn.gr

  • Φιλοδώρημα: Πότε υπόκειται σε φορολογικές κρατήσεις και εισφορές
    Φιλοδώρημα: Πότε υπόκειται σε φορολογικές κρατήσεις και εισφορές

    Πρόσθετη παροχή θα θεωρείται πλέον το φιλοφώρημα και θα φορολογείται ως μισθός, στις περιπτώσεις που ο πελάτης πληρώσει με κάρτα και το ποσό αυτό «χτυπηθεί» στην ταμειακή μηχαμνή. Αυτό σημαίνει πως θα υπόκειται σε κρατήσεις, ασφαλιστικές εισφορές και ό,τι δικαιώματα επιφέρει σε επιδόματα αδείας, σύμφωνα με απόφαση του Αρείου Πάγου

    Πρόκειται για ένα ζήτημα που ναι μεν προυπήρχε, αλλά ανακινήθηκε από την διασύνδεση των ταμειακών μηχανών, όπως υποστηρίζουν οι επιχειρηματίες.

    Αναφέρεται στο φιλοδώρημα που δίνεται με κάρτα, είτε χρεωστική, είτε πιστωτική και το οποίο υπόκειται σε παρακράτηση φόρου μισθωτών υπηρεσιών και υπέρ ΕΦΚΑ.

    Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Ομοσπονδίας Εστιατόρων, Γ. Κουράσης:

    «Αυτό το πρόβλημα δημιουργήθηκε μετά από την διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές.

    Όταν ο πελάτης πληρώνει το φιλοδώρημα με μετρητά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα είναι μια προσωπική συναλλαγή μεταξύ αυτών των δύο ανθρώπων, δεν συμμετέχει η επιχείρηση, δεν το γνωρίζει η επιχείρηση.

    Όταν όμως ο πελάτης αποφασίσει να πληρώσει τον λογαριασμό και αποφασίσει να βάλει μέσα και το φιλοδώρημα, μπαίνει ως μια εκκρεμής συναλλαγή στο POS η οποία το αποδίδει στον εργαζόμενο ως μισθό».

    Πώς λειτουργεί το σύστημα

    Το «πουρμπουάρ» που θα πληρωθεί με «κάρτα» αποτελεί εκκρεμή συναλλαγή και στο τέλος του μήνα η επιχείρηση το αποδίδει κανονικά στον εργαζόμενο, παρακρατώντας τις ασφαλιστικές εισφορές.

    Εάν, λοιπόν, δεν τηρηθεί η διαδικασία και χτυπηθούν στο POS το συνολικό ποσό και στην ταμειακή το συνολικό ποσό πλην του φιλοδωρήματος, τότε θα υπάρχει πρόβλημα, καθώς θα υπάρχει διαφορά τζίρου.

    Έτσι, στο τέλος του έτους, στο εκκαθαριστικό του εργαζομένου, θα πρέπει να περιλαμβάνονται και τα φιλοδωρήματα ως πρόσθετες αμοιβές».

    «Η απόφαση του Αρείου Πάγου, ερμηνεύει την νομοθεσία της χώρας, και το φιλοδώρημα είναι ακαθάριστο εισόδημα του φορολογούμενου και υπόκειται και αυτό σε κρατήσεις», συμπλήρωσε ο κ. Κουράσης.

    «Πρέπει πλέον να κρατηθούν κανονικά οι ασφαλιστικές εισφορές στο φιλοδώρημα. Αν είναι πρόσθετη αποδοχή, θα πρέπει να κρατηθούν ασφαλιστικές εισφορές», προσέθεσε η φοροτεχνικός Χριστίνα Μαννέ.

    Πηγή: Cnn.gr

  • Έρευνα: Για ποιους η Ελλάδα είναι… φορολογικός παράδεισος
    Έρευνα: Για ποιους η Ελλάδα είναι… φορολογικός παράδεισος

    Ξεπερνούν τις 8.000 όσοι έχουν μεταφέρει τη φορολογική τους κατοικία, ενώ εκκρεμούν αρκετές αιτήσεις - Τα κίνητρα και ο ανταγωνισμός με τον… Μπέκαμ

    Ίσως, δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να χαρακτηρίσει την Ελλάδα φορολογικό παράδεισο. Σύμφωνα με τον δείκτη του αμερικανικού think tank «Tax Foundation» για την ανταγωνιστικότητα των φορολογικών συστημάτων, το 2023 η Ελλάδα βρίσκεται στην 25η θέση, σε σύνολο 38 – ανεπτυγμένων – χωρών του ΟΟΣΑ.

    Το ειδικό καθεστώς μπορεί να επεκταθεί και σε συγγενικά πρόσωπα με επιπλέον «χρέωση» 20.000 ευρώ κατ’ άτομο

    Η δε λεγόμενη «ημέρα φορολογικής ελευθερίας» για το 2023 υπολογίζεται από το Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών (ΚΕΦΙΜ) πως ήταν η 27η Ιουνίου ή η 177η ημέρα του έτους. Δηλαδή, μέχρι εκείνη την ημέρα οι Έλληνες εργαζόμαστε μόνο για να πληρώσουμε τους φόρους μας, ενώ στην τσέπη μας μπαίνουν τα έσοδα από τις υπόλοιπες ημέρες του έτους.

    Ποιος, λοιπόν, αποφασίζει να έρθει να φορολογηθεί στην Ελλάδα; Με μια σειρά από τροποποιήσεις στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ΚΦΕ) και τις τελευταίες ρυθμίσεις να γίνονται με τον Ν. 4714/2020, η Ελλάδα παρέχει κίνητρα για τον φορολογικό επαναπατρισμό Ελλήνων αλλά και την προσέλκυση ξένων επενδυτών και συνταξιούχων.

    Οι διαφορετικές κατηγορίες ορίζονται από τα άρθρα 5Α, 5Β και 5Γ του ΚΦΕ, που αφορούν τους μεγάλους επενδυτές, τους συνταξιούχους, τους μισθωτούς και τους ελεύθερους επαγγελματίες, αντίστοιχα. Ο δικηγόρος Θεόδωρος Σκουζός, που αναλαμβάνει υποθέσεις μεταφοράς φορολογικής κατοικίας στην Ελλάδα, εξηγεί:

    Προσέλκυση «μεγάλου πλούτου»

    «Το 5Α στοχεύει στην προσέλκυση φορολογουμένων ‘μεγάλου πλούτου’ (High Net Worth Individuals) που δεν ήταν κάτοικοι Ελλάδας τα προηγούμενα επτά χρόνια και προβλέπει την καταβολή ποσού 100.000 ευρώ ετησίως σε εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης του ιδιώτη για το παγκόσμιο εισόδημά του». Δηλαδή, πληρώνοντας 100.000 ευρώ τον χρόνο, ο – εκατομμυριούχος – επενδυτής απαλλάσσεται από κάθε άλλο φόρο εισοδήματος για τις διεθνείς δραστηριότητές του. Υπάρχουν, όμως, κι άλλες προϋποθέσεις:

    «Ο ιδιώτης πρέπει να πραγματοποιήσει και μια επένδυση 500.000 ευρώ, η οποία μπορεί να είναι σε ακίνητα, ομόλογα, συμμετοχή σε εταιρεία κ.λπ.». «Η μέγιστη διάρκεια παραμονής στο καθεστώς είναι 15 χρόνια.

    Ο μέγιστος χρόνος παραμονής παραπέμπει στην έννοια του non-domiciled individual (Non-dom), μια αγγλική έννοια που διακρίνει τον τόπο όπου κάποιος επιλέγει να διαμένει από τον τόπο που θεωρεί ‘σπίτι του’», προσθέτει ο Θεόδωρος Σκουζός.

    Πάντως, σε περίπτωση που ο ίδιος άνθρωπος έχει εισοδήματα από την Ελλάδα, αυτά φορολογούνται κανονικά, όπως για κάθε έλληνα φορολογούμενο.

    Το ειδικό καθεστώς μπορεί να επεκταθεί και σε συγγενικά πρόσωπα του νέου φορολογικού κατοίκου, με επιπλέον «χρέωση» 20.000 ευρώ κατ’ άτομο.

    Έτσι, αν πρόκειται για ζευγάρι με υψηλά εισοδήματα από το εξωτερικό, αρκεί να πληρώνει 120.000 ευρώ συνολικά κάθε χρόνο – σε συνδυασμό, βεβαίως, με την επένδυση 500.000 ευρώ κατ’ ελάχιστο.

    Η δεύτερη κατηγορία κινήτρων αφορά τους συνταξιούχους.

    Ο δικηγόρος εξηγεί: «Το 5Β στοχεύει στην προσέλκυση ξένων συνταξιούχων, προσφέροντάς τους φορολογικό συντελεστή 7%. Και σε αυτό το καθεστώς, τυχόν εισόδημα ελληνικής πηγής φορολογείται κανονικά, ενώ η μέγιστη διάρκεια του καθεστώτος είναι πάλι τα 15 έτη».

    Κίνητρα… επιστροφής

    Τέλος, τα κίνητρα που περιγράφονται στην παράγραφο 5Γ του ΚΦΕ αφορούν κυρίως έλληνες εργαζομένους που έφυγαν για το εξωτερικό και επιθυμούν να επιστρέψουν. «Το 5Γ στοχεύει στην προσέλκυση εργαζομένων ή αυτοαπασχολουμένων που δεν ήταν κάτοικοι Ελλάδας για περίοδο τουλάχιστον πέντε ετών, δίνοντας κίνητρο έκπτωσης 50% στον φόρο εισοδήματος από την εργασία τους στην Ελλάδα.

    Και εδώ υπάρχει μέγιστος χρόνος για το όφελος στα επτά έτη, καθώς και η πρόσθετη προϋπόθεση η θέση εργασίας που καλύπτεται να είναι ‘νέα’», διευκρινίζει ο Θεόδωρος Σκουζός, που θεωρεί την τελευταία δικλίδα μάλλον άστοχη.

    Πόσοι είναι, όμως, οι άνθρωποι που έχουν εκμεταλλευτεί τις εν λόγω διατάξεις; Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσαν «ΤΑ ΝΕΑ» από την ΑΑΔΕ, οι αλλαγές φορολογικής κατοικίας φτάνουν τις 8.350. Οι περισσότερες (6.817, 82%) αφορούν την τρίτη κατηγορία (5Γ), που είναι και η λιγότερο προσοδοφόρα για τα κρατικά ταμεία.

    Ωστόσο, τα 293 άτομα (3,5%) που φορολογούνται στην Ελλάδα με το καθεστώς Non-dom της παραγράφου 5Α δεν είναι λίγα, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τα χρήματα που έχουν επενδύσει στη χώρα για να υπαχθούν στο εν λόγω καθεστώς.

    Με έναν απλό υπολογισμό, τα συγκεκριμένα άτομα έχουν επενδύσει συνολικά τουλάχιστον 146,5 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα, μέσω τοποθετήσεων σε μετοχές, ομόλογα, ακίνητα κ.λπ. Επιπλέον, συνεισφέρουν κατ’ ελάχιστο 29,3 εκατ. ευρώ στα ετήσια φορολογικά έσοδα, δίνοντας έτσι μια σημαντική ρευστότητα στο κράτος.

    Τέλος, οι ξένοι συνταξιούχοι που έχουν γίνει φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας με τις διατάξεις του άρθρου 5Β του ΚΦΕ ανέρχονται σε 1.240. Καθώς πρόκειται κυρίως για εύπορους συνταξιούχους ευρωπαϊκών χωρών που διαλέγουν να περάσουν τα χρόνια της σύνταξης στη χώρα μας, τα φορολογικά έσοδα που προκύπτουν από τη «μεταγραφή» τους στα ελληνικά φορολογικά μητρώα δεν είναι αμελητέα.

    «Εκ της εμπειρίας μας, οι περισσότεροι συνταξιούχοι εγκαθίστανται στη νησιωτική Ελλάδα, ενδεικτικά στη Λέσβο, στην Κέρκυρα και στην Κρήτη», επισημαίνει η δικηγόρος Χριστίνα Γεωργάκη.

    Σύμφωνα με πηγές της ΑΑΔΕ, άλλωστε, η απόρριψη των αιτήσεων είναι σπάνιο φαινόμενο, αφού οι ενδιαφερόμενοι είναι συνήθως καλά ενημερωμένοι για τις δυνατότητες και τα κίνητρα που τους προσφέρονται, ενώ η υποβολή των αιτήσεων γίνεται από επαγγελματίες με σχετική εμπειρία.

    Premium έκδοση «Τα ΝΕΑ»

  • Παρεμβάσεις για μείωση φορολογίας, αύξηση εισοδήματος και «φρένο» στα ενοίκια
    Παρεμβάσεις για μείωση φορολογίας, αύξηση εισοδήματος και «φρένο» στα ενοίκια

    Με δύο σημεία - παρεμβάσεις, που στο επίκεντρο έχουν τη μείωση φορολογίας, την αύξηση εισοδήματος και το «φρένο» στα ενοίκια, το κυβερνητικό επιτελείο εξειδικεύει τα μέτρα που ανακοίνωσε στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

    Οι στόχοι είναι δύο αλλά με μία κοινή συνισταμένη. Η κοινή συνισταμένη αφορά στην προσπάθεια της κυβέρνησης να αυξήσει το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών, ειδικά εκείνων που ανήκουν στην κατηγορία των οικονομικά ευάλωτων και αυτό θα υλοποιηθεί μέσα από δύο άξονες: την αύξηση των εισοδημάτων και τη μείωση των φόρων.

    Μία άλλη σημαντική παρέμβαση είναι αυτή στο κομμάτι της στέγης, με στόχο την αύξηση της προσφοράς κατοικίας και κατά συνέπεια, την υποχώρηση των τιμών.

    Αυτό γίνεται με την παροχή φορολογικών κινήτρων για να ανοίξουν τα κλειστά διαμερίσματα, τα οποία υπολογίζονται σε 600.000 και από την άλλη μπαίνει φρένο στην επέκταση του Airbnb.

    Στο Υπουργείο Οικονομικών και στην κυβέρνηση ελπίζουν ότι μέσα από αυτό το πακέτο μέτρων θα καταστεί εφικτή η βελτίωση του επιπέδου ζωής για έναν σημαντικό αριθμό νοικοκυριών που δυσκολεύονται λόγω της οικονομικής κρίσης και της ακρίβειας η οποία επιμένει τα τελευταία χρόνια.

    Οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης

    Αύξηση εισοδήματος

    1. Αύξηση συντάξεων με βάση τον πληθωρισμό και το ΑΕΠ. Η αύξηση εκτιμάται από 2,2% έως 2,5%.

    2. Έκτακτη οικονομική ενίσχυση σε συνταξιούχους με προσωπική διαφορά. Τον Δεκέμβριο θα καταβληθεί ενίσχυση σε περίπου 670.000 συνταξιούχους.

    3. Οριζόντια αύξηση των μισθών στο Δημόσιο, ώστε ο εισαγωγικός να μην υπολείπεται του επιπέδου του κατώτατου μισθού.

    4. Διεύρυνση του επιδόματος επίτευξης στόχων.

    5. Αύξηση του φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος για τα περιφερειακά πανεπιστήμια.

    6. Αύξηση κατά 20% της αποζημίωσης των νυχτερινών των ένστολων.

    7. Κίνητρο προσέλκυσης ιατρών σε προβληματικές και άγονες περιοχές.

    8. Μία επιπλέον δόση στους δικαιούχους επιδόματος παιδιού του ΟΠΕΚΑ.

    9. Ενίσχυση 200 ευρώ για δικαιούχους επιδομάτων αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ.

    10. Ενίσχυση 200 ευρώ για δικαιούχους επιδόματος ΑΜΕΑ του ΟΠΕΚΑ.

    11. Ενίσχυση 200 ευρώ για τους ανασφάλιστους υπερήλικες.

    12. Επιπλέον 50% του μηνιαίου επιδόματος στους δικαιούχους του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.

    Σε όλα τα παραπάνω θα προστεθεί και η αύξηση του κατώτατου μισθού από τον Απρίλιο του 2025, η οποία θα συμπαρασύρει προς τα πάνω επιδόματα και τριετίες. Το ύψος της θα καθοριστεί μέσω της προβλεπόμενης διαδικασίας συζήτησης και συμφωνίας μεταξύ των κοινωνικών εταίρων.

    Μείωση φορολογίας

    1. Μείωση 1% των ασφαλιστικών εισφορών από 1/1/2025.

    2. Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες.

    3. Μονιμοποίηση της επιστροφής του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο.

    4. Απαλλαγή φόρου εισοδήματος για κενά ακίνητα που θα ενοικιαστούν.

    5. Απαλλαγή από ΦΠΑ για νέα κτίρια (επέκταση το 2025).

    6. Κατάργηση τέλους σταθερής τηλεφωνίας (5%) για συνδέσεις με οπτική ίνα (≥100 mbps).

    7. Απαλλαγή από το φόρο ασφαλίστρου (15%) για συμβόλαια υγείας παιδιών έως 18 ετών.

    8. Φοροαπαλλαγή οικειοθελών παροχών επιχειρήσεων υπέρ νέων γονέων.

    9. Μείωση ΕΝΦΙΑ κατά 20% για κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές.

    10. Αυτοτελής φορολόγηση εφημεριών ιατρών του ΕΣΥ.

    11. Κίνητρα συγχωνεύσεων και εξαγορών.

    12. Μείωση φόρων χαρτοσήμου σε μια σειρά από συναλλαγές.

    Στέγη

    Εκτός από τη φορολογική ελάφρυνση για εκείνους που θα ανοίξουν κλειστά διαμερίσματα ή θα μετατρέψουν βραχυχρόνιες μισθώσεις σε μακροχρόνιες, έχουν αποφασιστεί και τα εξής:

    1. Αναβάθμιση παλαιών κατοικιών: Πρόγραμμα 400 εκατομμυρίων για δάνεια έως 20.000 ευρώ με μηδενικό επιτόκιο, με στόχο την ενεργειακή αναβάθμιση χιλιάδων παλαιών κατοικιών. Απαλλαγή από τον φόρο ενοικίου για 3 χρόνια για τους ιδιοκτήτες που νοικιάζουν κλειστά ακίνητα ή εάν μετατρέψουν μία βραχυχρόνια μίσθωση σε μακροχρόνια.

    2. «Κόφτης» στο Airbnb: Απαγόρευση νέων βραχυχρόνιων μισθώσεων στα τρία κεντρικά διαμερίσματα της Αθήνας τουλάχιστον για έναν χρόνο.

    3. Νέο τέλος στις πλατφόρμες: Νέο, αυξημένο τέλος στις συμβάσεις μέσω πλατφορμών.

    4. «Σπίτι Μου II»: Πρόγραμμα ύψους 2 δισ. ευρώ για την απόκτηση πρώτης κατοικίας από πάνω από 15.000 νέους ή ζευγάρια ηλικίας έως 50 ετών, με επιτόκιο χαμηλότερο από το εμπορικό.

    5. Επιτόκια: Πρόγραμμα 400 εκατ. ευρώ για δάνεια έως 20.000 ευρώ με μηδενικό επιτόκιο για ενεργειακή αναβάθμιση παλαιών κατοικιών.

    Πηγή: cnn.gr

  • Σοκ για χιλιάδες κληρονόμους - Τι αλλάζει με τη νέα φορολογία
    Σοκ για χιλιάδες κληρονόμους - Τι αλλάζει με τη νέα φορολογία

    Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα κληθούν να βάλουν οι κληρονόμοι.

    λα όσα θα θέλατε να γνωρίζετε για τους φόρους κληρονομιών παρουσιάζει σήμερα ο «Ε.Τ.».

    Ο χρόνος, ο τρόπος υποβολής των δηλώσεων, οι προϋποθέσεις και τα όρια απαλλαγής από τη φορολογία σε περίπτωση απόκτησης πρώτης κατοικίας, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, καθώς και οι κλίμακες υπολογισμού των φόρων παρατίθενται αναλυτικά, με σκοπό την πλήρη ενημέρωση των φορολογουμένων.

    Σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία, υπόχρεος για την υποβολή της δήλωσης φόρου κληρονομιάς είναι ο κληρονόμος ή ο νόμιμος αντιπρόσωπός του. Η δήλωση φόρου κληρονομιάς πρέπει να υποβληθεί μέσα σε εννέα μήνες, αν ο κληρονομούμενος πέθανε στην Ελλάδα, ή μέσα σε ένα χρόνο, αν ο κληρονομούμενος απεβίωσε στην αλλοδαπή ή οι κληρονόμοι ή οι κληροδόχοι διέμεναν κατά το χρόνο θανάτου στην αλλοδαπή.

    Η προθεσμία αρχίζει από το χρόνο θανάτου του κληρονομουμένου, για τους εξ αδιαθέτου κληρονόμους ή από τη δημοσίευση της διαθήκης για τους εκ διαθήκης κληρονόμους ή από τη δημοσίευση στον Τύπο της τελεσίδικης απόφασης που κηρύσσει την αφάνεια ή από το θάνατο του υπόχρεου σε δήλωση, αν αυτός δεν υπέβαλε δήλωση ή από το διορισμό των κηδεμόνων σχολαζουσών κληρονομιών, των εκτελεστών διαθήκης, των συνδίκων πτώχευσης ή την αναγνώρισή τους, σε περίπτωση κληρονόμων σχολαζουσών κληρονομιών.

    Δικαιολογητικά

    Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται κατά την υποβολή της δήλωσης φόρου κληρονομιάς είναι τα ακόλουθα:

    * Ληξιαρχική πράξη θανάτου του κληρονομούμενου

    * Κληρονομητήριο ή πιστοποιητικό της αρμόδιας δημοτικής ή κοινοτικής αρχής περί του είδους και του βαθμού συγγενείας προς τον κληρονομούμενο

    * Πιστοποιητικό του Γραμματέα του Ειρηνοδικείου περί μη δημοσιεύσεως διαθήκης, εάν δεν υπάρχει, ή περί μη δημοσιεύσεως νεότερης διαθήκης από αυτήν που προσκομίζεται

    * Αντίγραφο διαθήκης που έχει δημοσιευθεί και των πρακτικών δημοσίευσής της

    * Πιστοποιητικό περί μη αποποίησης του κληρονομικού δικαιώματος

    * Πιστοποιητικό περί μη αμφισβήτησης του κληρονομικού δικαιώματος

    * Πιστοποιητικό για την ηλικία του επικαρπωτή, όταν για τον προσδιορισμό της αξίας του κληρονομούμενου ακινήτου λαμβάνεται υπόψη η ηλικία αυτού

    * Εγγραφο νομιμοποιήσεως, σε περίπτωση πληρεξουσίου

    * Τα έγγραφα που αποδεικνύουν τη μετάθεση του χρόνου γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης

    * Αποδεικτικά χρεών της κληρονομιάς

    Τρόπος υποβολής

    H δήλωση φόρου κληρονομιάς υποβάλλεται, στις περισσότερες των περιπτώσεων, ηλεκτρονικά στην πλατφόρμα myPROPERTY της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://www1.aade.gr/myaade/myPROPERTY/#!/arxiki.

    Ειδικότερα, για θανάτους από 1/1/2022 και μετά υποβάλλονται ηλεκτρονικά, μέσω της εφαρμογής myPROPERTY:

    1) Οι αρχικές και τροποποιητικές δηλώσεις κληρονομιάς του υπόχρεου σε δήλωση κληρονόμου ή νόμιμου εκπροσώπου Νομικού Προσώπου, εφόσον δεν συντάσσεται συμβολαιογραφικό έγγραφο αποδοχής αυτής, για κινητά περιουσιακά στοιχεία με τη χρήση των προσωπικών του κωδικών πρόσβασης myAADE.

    2) Οι αρχικές και τροποποιητικές δηλώσεις κληρονομιάς με τις οποίες συντάσσεται συμβολαιογραφικό έγγραφο αποδοχής, συμπληρώνονται από τον πιστοποιημένο συμβολαιογράφο που θα καταρτίσει την συμβολαιογραφική πράξη της αποδοχής για κινητά περιουσιακά στοιχεία και ακίνητα εντός αντικειμενικού συστήματος και υποβάλλονται από τον υπόχρεο σε δήλωση ή τον νόμιμο εκπρόσωπο αυτού με τη χρήση των προσωπικών του κωδικών πρόσβασης myAADE. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να μην έχει προηγουμένως υποβληθεί άλλη δήλωση σε έντυπη μορφή στη ΔΟΥ.

    Υποβάλλονται ξεχωριστές δηλώσεις για κάθε αιτία κτήσης κληρονομιάς (χωριστή δήλωση για την εξ αδιαθέτου κληρονομιά και χωριστή δήλωση για την εκ διαθήκης κληρονομιά).

    Σε περίπτωση που η κληρονομιά περιλαμβάνει κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία, υποβάλλεται κοινή ηλεκτρονική δήλωση η οποία συμπληρώνεται από τον συμβολαιογράφο, όταν από τον έλεγχο της εφαρμογής διασφαλίζεται η καταβολή του φόρου σε δόσεις. Οταν από τον έλεγχο της εφαρμογής δεν διασφαλίζεται για τα κινητά η καταβολή του φόρου σε δόσεις υποβάλλεται χωριστή ηλεκτρονική δήλωση και ο φόρος θα πρέπει να καταβληθεί εφάπαξ. Εφόσον ο φορολογούμενος επιθυμεί να δώσει εμπράγματη ασφάλεια για την καταβολή του φόρου των κινητών σε δόσεις, τότε υποβάλλει χειρόγραφη δήλωση στη ΔΟΥ.

    Σε περίπτωση που η κληρονομιά περιλαμβάνει μόνο κινητά περιουσιακά στοιχεία, υποβάλλεται ηλεκτρονική δήλωση από τον συμβολαιογράφο όταν συντάσσεται συμβολαιογραφική πράξη ή από τον κληρονόμο ή νόμιμο εκπρόσωπο Νομικού Προσώπου, όταν δεν συντάσσεται συμβολαιογραφική πράξη. Οταν από τον έλεγχο της εφαρμογής προκύπτει ότι δεν διασφαλίζεται η καταβολή του φόρου σε δόσεις εμφανίζεται μήνυμα ότι, αν η δήλωση υποβληθεί, ο φόρος, εφόσον βεβαιωθεί, θα πρέπει να καταβληθεί εφάπαξ, εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών από την υποβολή της δήλωσης. Εφόσον ο φορολογούμενος επιθυμεί να παράσχει εμπράγματη ασφάλεια ή εγγυητική επιστολή για την καταβολή του φόρου σε δόσεις, τότε υποβάλλει χειρόγραφη δήλωση στη ΔΟΥ.

    Εναλλακτική…

    Ο νόμος παρέχει τη δυνατότητα στον κληρονόμο, είτε να αποποιηθεί τη κληρονομιά και ως εκ τούτου να απεμπλακεί από τυχόν χρέη αυτής είτε να αποδεχτεί την κληρονομιά είτε να αποδεχτεί την κληρονομιά με το ευεργέτημα της απογραφής, που ουσιαστικά είναι μια διαδικασία που αν και έχει σχετικά αυξημένο κόστος, μπορεί να αποβεί σωτήρια για τον κληρονόμο, αφού αυτός δεν θα ευθύνεται με την προσωπική του περιουσία για τυχόν χρέη της κληρονομιάς.

    Προϋποθέσεις

    Τα αφορολόγητα όρια για την πρώτη κατοικία

    Σε περίπτωση απόκτησης πρώτης κατοικίας με κληρονομιά προβλέπεται απαλλαγή από το φόρο υπό την ακόλουθη προϋπόθεση: Ο κληρονόμος (σύζυγος ή τέκνο του κληρονομουμένου) ή ο σύζυγος αυτού ή τα ανήλικα τέκνα τους, να μην έχουν δικαίωμα πλήρους κυριότητας ή επικαρπίας ή οίκησης σε άλλη κατοικία ή ιδανικό μερίδιο κατοικίας που πληροί τις στεγαστικές ανάγκες της οικογένειας ή δικαίωμα πλήρους κυριότητας επί οικοπέδου οικοδομήσιμου ή επί ιδανικού μεριδίου οικοπέδου, στα οποία αντιστοιχεί εμβαδόν κτίσματος που πληροί τις στεγαστικές τους ανάγκες και βρίσκονται σε δήμο ή κοινότητα με πληθυσμό άνω των 3.000 κατοίκων. Οι στεγαστικές ανάγκες θεωρείται ότι καλύπτονται αν το συνολικό εμβαδόν των ανωτέρω ακινήτων (και των λοιπών αντίστοιχων κληρονομιαίων ακινήτων) είναι 70 τ.μ. προσαυξανόμενα κατά 20 τ.μ. για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα και κατά 25 τ.μ. για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του δικαιούχου.

    Αφορολόγητα όρια

    Η απαλλαγή παρέχεται για αξία κατοικίας μέχρι 200.000 ευρώ για κάθε ανήλικο ή άγαμο κληρονόμο και μέχρι 250.000 ευρώ για έγγαμο ή για συνάψαντα σύμφωνο συμβίωσης. Η απαλλασσόμενη αξία για τον έγγαμο ή τον συνάψαντα σύμφωνο συμβίωσης προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα του και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του. Στο ποσό της απαλλαγής περιλαμβάνεται και η αξία μιας θέσης στάθμευσης αυτοκινήτου και ενός αποθηκευτικού χώρου, για επιφάνεια εκάστου έως 20 τ.μ., εφόσον βρίσκονται στο ίδιο ακίνητο και αποκτώνται ταυτόχρονα. Επίσης χορηγείται απαλλαγή για οικόπεδο αξίας μέχρι 50.000 ευρώ για κάθε ανήλικο ή άγαμο κληρονόμο και μέχρι 100.000 ευρώ για κάθε έγγαμο ή συνάψαντα σύμφωνο συμβίωσης κληρονόμο. Η απαλλασσόμενη αξία για τον έγγαμο ή τον συνάψαντα σύμφωνο συμβίωσης προσαυξάνεται κατά 10.000 ευρώ για καθένα από τα δύο πρώτα τέκνα του και κατά 15.000 ευρώ για το τρίτο και καθένα από τα επόμενα τέκνα του. Τα παραπάνω ισχύουν εφόσον στο δικαιούχο κληρονόμο ή κληροδόχο περιέρχεται ένα οικόπεδο εξ ολοκλήρου και κατά πλήρη κυριότητα και όχι ποσοστό εξ αδιαιρέτου.

    Σε 2 χρόνια για ανήλικους κληρονόμους

    Εξόφληση σε 12 διμηνιαίες δόσεις ή εφάπαξ με έκπτωση 5%

    Οι φόροι κληρονομιών καταβάλλονται σε 12 ίσες διμηνιαίες δόσεις κάθε μία από τις οποίες δεν μπορεί να είναι χαμηλότερη των 500 ευρώ, πλην της τελευταίας. Σε περίπτωση κληρονομιάς, αν ο κληρονόμος είναι ανήλικος, ο αριθμός των δόσεων διπλασιάζεται, με την προϋπόθεση ότι κάθε δόση δεν θα είναι μικρότερη των 500 ευρώ, πλην της τελευταίας.

    Εάν ο υπόχρεος καταβάλλει το σύνολο του φόρου μέσα στην προθεσμία καταβολής της πρώτης διμηνιαίας δόσης, έχει δικαίωμα έκπτωσης κατά ποσοστό 5%. Εάν ο φόρος που θα προκύψει είναι μικρότερος των 500 ευρώ το ποσό καταβάλλεται εφάπαξ και χωρίς έκπτωση. Αν η δήλωση αφορά μόνο κινητά και η καταβολή του φόρου δεν διασφαλίζεται, ο φόρος βεβαιώνεται και καταβάλλεται εφάπαξ εντός τριών (3) ημερών από τη βεβαίωση. Σε περίπτωση εκπρόθεσμης τροποποιητικής δήλωσης, ο φόρος καταβάλλεται σε μία δόση εντός 30 ημερών χωρίς έκπτωση.

    Χρόνος παραγραφής

    Το δικαίωμα του Δημοσίου για επιβολή φόρου κληρονομιάς ή δωρεάς, γονικής παροχής παραγράφεται μετά την πάροδο 10 ετών αν υποβλήθηκε δήλωση, ή 15 ετών αν δεν υποβλήθηκε δήλωση.

    Oι φορολογικοί συντελεστές

    Η απόκτηση ακινήτων ή εμπράγματων ή ενοχικών δικαιωμάτων επί ακινήτων, μετοχών καθώς και λοιπών περιουσιακών στοιχείων (δηλ. όλων των περιουσιακών στοιχείων πλην μετρητών) λόγω θανάτου υπόκειται σε φόρο, ο οποίος υπολογίζεται με βάση τις πιο κάτω φορολογικές κλίμακες:

    ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Α΄: Στην κατηγορία αυτή υπάγονται: α) ο σύζυγος του κληρονομουμένου ή του δωρητή, β) το πρόσωπο το οποίο είχε συνάψει σύμφωνο συμβίωσης με τον κληρονομούμενο ή τον δωρητή, εφόσον η συμβίωση είχε διάρκεια τουλάχιστον δύο ετών, γ) οι κατιόντες πρώτου βαθμού συγγενείς του κληρονομούμενου ή του δωρητή (τέκνα από νόμιμο γάμο, τέκνα χωρίς γάμο έναντι της μητέρας, αναγνωρισθέντα εκούσια ή δικαστικά έναντι του πατέρα, νομιμοποιηθέντα με επιγενόμενο γάμο ή δικαστικά έναντι και των δύο γονέων), δ) οι κατιόντες εξ αίματος δεύτερου βαθμού (εγγόνια του κληρονομούμενου ή του δωρητή) και ε) οι ανιόντες εξ αίματος πρώτου βαθμού (γονείς του κληρονομούμενου ή του δωρητή).

    Κλιμάκια

    (σε ευρώ)

    Συντελεστής κλιμακίου Φόρος κλιμακίου

    (σε ευρώ)

    Φορολογητέα περιουσία

    (σε ευρώ)

    Φόρος που αναλογεί

    (σε ευρώ)

    150.000 150.000
    150.000 1% 1.500 300.000 1.500
    300.000 5% 15.000 600.000 16.500
    Υπερβάλλον 10%

    ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Β΄: Στην κατηγορία αυτή υπάγονται: α) οι κατιόντες εξ αίματος τρίτου και επόμενων βαθμών (δισέγγονα), β) οι ανιόντες εξ αίματος δεύτερου και επόμενων βαθμών (παππούδες, γιαγιάδες), γ) οι αδελφοί (αμφιθαλείς ή ετεροθαλείς), δ) οι συγγενείς εξ αίματος τρίτου βαθμού εκ πλαγίου, ε) οι πατριοί και οι μητριές, στ) τα τέκνα από προηγούμενο γάμο του συζύγου, ζ) τα τέκνα εξ αγχιστείας (γαμπροί – νύφες) και η) οι ανιόντες εξ αγχιστείας (πεθεροί – πεθερές).

    Κλιμάκια

    (σε ευρώ)

    Συντελεστής κλιμακίου Φόρος κλιμακίου

    (σε ευρώ)

    Φορολογητέα περιουσία

    (σε ευρώ)

    Φόρος που αναλογεί

    (σε ευρώ)

    30.000 30.000
    70.000 5% 3.500 100.000 3.500
    200.000 10% 20.000 300.000 23.500
    Υπερβάλλον 20%

    ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Γ΄: Στην κατηγορία αυτή υπάγεται οποιοσδήποτε άλλος εξ αίματος ή εξ αγχιστείας συγγενής του κληρονομουμένου ή εξωτικός (μη συγγενής).

    Κλιμάκια

    (σε ευρώ)

    Συντελεστής κλιμακίου Φόρος κλιμακίου

    (σε ευρ

    ώ)

    Φορολογητέα περιουσία

    (σε ευρώ)

    Φόρος που αναλογεί

    (σε ευρώ)

    6.000 6.000
    66.000 20% 13.200 72.000 13.200
    195.000 30% 58.500 267.000 71.700
    Υπερβάλλον 40%

    ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Μετά την 26η-1-2010, όταν κληρονόμοςείναι σύζυγος ή ανήλικο τέκνο του κληρονομουμένου, απαλλάσσεται από το φόρο κληρονομιάς αξία κληρονομιαίας περιουσίας μέχρι 400.000 ευρώ για κάθε κληρονόμο (με αντίστοιχο περιορισμό των κλιμακίων υπολογισμού του φόρου της Α’ κατηγορίας).

    Πηγή: newsbomb.gr

  • ΑΑΔΕ: Στέλνει 20.000 ραβασάκια με φόρους κατ' εκτίμηση
    ΑΑΔΕ: Στέλνει 20.000 ραβασάκια με φόρους κατ' εκτίμηση

    Φυσικά πρόσωπα θα κληθούν να πληρώσουν φόρους για τα προηγούμενα χρόνια, ενώ σε προτεραιότητα μπαίνουν εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ και ακινήτων της χρήσης του 2018 οι οποίες παραγράφονται στο τέλος του χρόνου

    Τουλάχιστον 20.000 ειδοποιητήρια με φόρους «κατ’ εκτίμηση» για το εισόδημα προηγούμενων ετών, τα οποία προκύπτουν βάσει στοιχείων και πληροφοριών που έχει στη διάθεση της η ΑΑΔΕ θα αποσταλούν μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου.

    Φυσικά πρόσωπα θα κληθούν να πληρώσουν φόρους για τα προηγούμενα χρόνια, ενώ σε προτεραιότητα μπαίνουν εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ και ακινήτων της χρήσης του 2018 οι οποίες παραγράφονται στο τέλος του χρόνου.

    Ο πρόσθετος φόρος κοινοποιείται στον φορολογούμενο, ο οποίος λαμβάνει στην προσωπική θυρίδα του στην ψηφιακή πύλη myAADE ειδοποίηση με διαδρομή (link) που τον οδηγεί στην αντίστοιχη σελίδα του δικτυακού τόπου της ΑΑΔΕ, όπου έχει τη δυνατότητα να δει και να εκτυπώσει την εκδοθείσα πράξη προσδιορισμού φόρου. Επιπρόσθετα αποστέλλεται ηλεκτρονική ειδοποίηση στη δηλωθείσα από τον φορολογούμενο διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

    Τι ελέγχουν οι εφοριακοί

    Στο φορολογικό «μικροσκόπιο» έχουν μπει εργαζόμενοι και συνταξιούχοι με αδήλωτα αναδρομικά και αποδοχές, φορολογούμενοι με αποδοχές στο εξωτερικό, επαγγελματίες με που έχουν αυξημένη δραστηριότητα ενώ υποβάλλουν μηδενικές δηλώσεις ΦΠΑ και ιδιοκτήτες ακινήτων με αδήλωτα εισοδήματα από ενοίκια.

    Σύμφωνα με τις οδηγίες που έχει δώσει η ΑΑΔΕ οι εφοριακοί ελέγχουν και διασταυρώνουν:

    - Τα ηλεκτρονικά αρχεία βεβαιώσεων αποδοχών ή συντάξεων, αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα και εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα.

    - Διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν λοιπά εισοδήματα και αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης ή απόκτησης περιουσιακών στοιχείων, τα οποία αποστέλλονται ετησίως ή περιλαμβάνονται στην τελευταία προ του έτους για το οποίο εκδίδεται πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου, υποβληθείσα δήλωση φόρου εισοδήματος και στην περιουσιακή κατάσταση του εκάστοτε έτους, όπως αυτή προκύπτει από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Περιουσιολογίου της ΑΑΔΕ.

    - Την ηλεκτρονική βάση δεδομένων, που είναι διαθέσιμη στην ΑΑΔΕ και δύνανται να αφορούν την άσκηση επαγγελματικής ή επιχειρηματικής δραστηριότητας, καθώς επίσης και από στοιχεία που λήφθηκαν στο πλαίσιο της ανταλλαγής πληροφοριών για την εφαρμογή της διεθνούς διοικητικής συνεργασίας στο πεδίο της άμεσης φορολογίας.

    - Κάθε διαθέσιμη πληροφορία από τρίτους.

    Στις περιπτώσεις που φορολογούμενοι, φυσικά πρόσωπα, παρά την υποχρέωσή τους να υποβάλουν δήλωση φόρου εισοδήματος δεν την υπέβαλαν, εκδίδεται πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων με την προϋπόθεση ότι από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση προκύπτει φορολογητέα ύλη για τον κατ’ εκτίμηση προσδιορισμό της φορολογικής υποχρέωσης και ποσό φόρου προς βεβαίωση για τον φορολογούμενο που υπερβαίνει το ποσό των 30 ευρώ.

    Η πράξη προσδιορισμού φόρου

    Στην εκδοθείσα πράξη προσδιορισμού φόρου αναφέρεται ότι η Φορολογική Διοίκηση προέβη στον εκτιμώμενο προσδιορισμό φόρου λόγω μη υποβολής δήλωσης του φορολογούμενου μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου.

    Επίσης, αναγράφονται τα στοιχεία εκείνα που έλαβε υπόψη της μέχρι την ως ημερομηνία για τον κατ’ εκτίμηση προσδιορισμό της φορολογικής του υποχρέωσης. Τα στοιχεία αυτά δύνανται να αναφέρονται και σε ξεχωριστό φύλλο, το οποίο αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της πράξης του εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου.

    Πηγή: imerisia.gr

  • Τι ισχύει για τη φορολογία στα AirBnB - Νέες διευκρινίσεις από την ΑΑΔΕ
    Τι ισχύει για τη φορολογία στα AirBnB - Νέες διευκρινίσεις από την ΑΑΔΕ

    Εγκύκλιος του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσίλη, με την οποία αποσαφηνίζονται οι αλλαγές στη φορολόγηση των βραχυχρόνιων μισθώσεων τύπου AirBnB.

    Σε διευκρινήσεις σχετικά με τη φορολόγηση των βραχυχρόνιων μισθώσεων ακινήτων (τύπου AirBnB) προχώρησε η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Υπενθυμίζεται πως τα νέα μέτρα αφορούν τις βραχυχρόνιες μισθώσεις από 1.1.2024 και εφεξής.

    Με σχετική εγκύκλιο του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσίλη, αποσαφηνίζονται τα παρακάτω:

    Τι ισχύει για φυσικά πρόσωπα

    Για φυσικά πρόσωπα, το εισόδημα που αποκτούν από τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων, θεωρείται εισόδημα από:

    • ακίνητη περιουσία και απαλλάσσεται από τον ΦΠΑ, εφόσον η βραχυχρόνια μίσθωση αφορά μέχρι δύο (2) ακίνητα
    • επιχειρηματική δραστηριότητα και υπάγεται σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13%, εφόσον η βραχυχρόνια μίσθωση αφορά από τρία (3) ακίνητα και άνω.

    Προκειμένου το εισόδημα των φυσικών προσώπων να υπαχθεί στην αντίστοιχη κατηγορία, λαμβάνονται υπ’ όψη:

    • το πλήθος των Αριθμών Μητρώου Ακινήτου (ΑΜΑ) που έχουν καταχωρηθεί, το οποίο δεν ταυτίζεται απαραίτητα με το πλήθος των ακινήτων. Σε περιπτώσεις διακριτής εκμετάλλευσης δωματίων στο ίδιο ακίνητο, αντιστοιχούν περισσότεροι ΑΜΑ. Για παράδειγμα, εάν στο ίδιο διαμέρισμα διατίθενται ξεχωριστά τρία (3) δωμάτια, με διαφορετικούς ΑΜΑ, τα αντίστοιχα εισοδήματα θα αντιμετωπισθούν ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και θα επιβαρυνθούν με ΦΠΑ 13%.
    • η πρόθεση εκμετάλλευσης των ακινήτων αυτών, η οποία αποδεικνύεται από την καταχώρησή τους στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, χωρίς να εξετάζεται και η απόκτηση ή μη εσόδων από την εκμετάλλευσή τους.
    Τι ισχύει για νομικά πρόσωπα

    Για νομικά πρόσωπα, το εισόδημα που αποκτούν από την βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων φορολογείται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από τον αριθμό των ακινήτων από τα οποία προέρχεται και υπάγεται σε μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ 13%.

    Περαιτέρω, διευκρινίζεται ότι τα πρόσωπα που εμφανίζονται ως δικαιούχοι εισοδήματος στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής, δηλαδή τα φυσικά πρόσωπα που εκμεταλλεύονται πάνω από δύο ακίνητα και τα νομικά πρόσωπα ανεξαρτήτως αριθμού ακινήτων, υποχρεούνται να:

    • προβούν σε δήλωση έναρξης ή μεταβολής ΚΑΔ, εντός τριάντα (30) ημερών από την έκδοση της Εγκυκλίου. Τη δήλωση έχουν δυνατότητα να υποβάλουν εντός της ίδιας προθεσμίας και όσα φυσικά πρόσωπα όφειλαν να την έχουν υποβάλει σε προγενέστερη ημερομηνία, κάνοντας αναγωγή στην πραγματική ημερομηνία έναρξης/μεταβολής,
    • καταβάλλουν τέλος παρεπιδημούντων,
    • περιλαμβάνουν τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση (ΤΑΚΚ) κατά την έκδοση των ειδικών στοιχείων - αποδείξεων είσπραξης.

    Ωστόσο, τονίζεται ότι και τα φυσικά πρόσωπα που εκμεταλλεύονται μέχρι δύο (2) ακίνητα υποχρεούνται να περιλαμβάνουν ΤΑΚΚ κατά την έκδοση των ειδικών στοιχείων – αποδείξεων είσπραξης. Σημειώνεται ότι τα ανωτέρω αφορούν μισθώσεις που θεωρούνται βραχυχρόνιες, σύμφωνα με το άρθρο 111 του ν.4446/2016, δηλαδή των οποίων η διάρκεια δεν υπερβαίνει τις 59 ημέρες.

    Πηγή: iEidiseis.gr
  • Σε διαβούλευση οι νέοι κανόνες για καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογούμενων
    Σε διαβούλευση οι νέοι κανόνες για καλύτερη εξυπηρέτηση των φορολογούμενων

    Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, που παρουσιάστηκε την προηγούμενη εβδομάδα από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Η διαβούλευση θα διαρκέσει έως τις 8 Απριλίου.

    Όπως αναφέρει ανακοίνωση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει μια σειρά από παρεμβάσεις που εκσυγχρονίζουν το φορολογικό σύστημα της χώρας, αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες και ενισχύουν τη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ Πολιτείας και πολίτη για τα φορολογικά ζητήματα. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η εφαρμογή ήδη από εφέτος της σημαντικής μεταρρύθμισης για την απαλλαγή 1 εκατομμυρίου φορολογουμένων, που έχουν εισοδήματα αποκλειστικά από μισθούς και συντάξεις, από την υποχρέωση υποβολής φορολογικής δήλωσης. Στις περιπτώσεις αυτές η φορολογική δήλωση θα συντάσσεται αυτόματα από την ΑΑΔΕ και θα οριστικοποιείται επίσης αυτόματα, ενώ ο φορολογούμενος θα έχει τη δυνατότητα να διατυπώσει αντιρρήσεις εντός της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων.

    Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, δήλωσε: «Το νομοσχέδιο για τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας αποτελεί ένα σημαντικό βήμα μπροστά για την ενίσχυση της διαφάνειας, την αναβάθμιση της εξυπηρέτησης του πολίτη και την μείωση της γραφειοκρατίας. Με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας και την απλοποίηση των διαδικασιών, η σχέση του πολίτη με τις φορολογικές αρχές βελτιώνεται στην πράξη».

    Ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, δήλωσε: «Ο νέος Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας έχει ως κύρια στόχευση τον εκσυγχρονισμό και την απλοποίηση των διαδικασιών διεπαφής των πολιτών με την ΑΑΔΕ. Η ταχύτητα, η αποτελεσματικότητα, η πρακτικότητα των διαδικασιών αποτελούν την αθέατη αλλά όχι λιγότερο σημαντική πλευρά της φορολογικής δικαιοσύνης. Ένα νομοσχέδιο που αποδεικνύει την έμπρακτη βούληση της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να βελτιώσει την καθημερινότητα κάθε Έλληνα πολίτη».

    Αναλυτικά, οι βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου περιλαμβάνουν τα εξής:
    Προσυμπληρωμένες φορολογικές δηλώσεις
    Η διαδικασία σύνταξης και υποβολής φορολογικών δηλώσεων πρακτικά καταργείται για τους φορολογούμενους που έχουν εισοδήματα αποκλειστικά από μισθούς και συντάξεις (υπολογίζονται σε 1 εκατομμύριο πολίτες). Η φορολογική δήλωση προσυμπληρώνεται αυτόματα από την ΑΑΔΕ και οριστικοποιείται επίσης αυτόματα αν ο φορολογούμενος δεν διατυπώσει αντιρρήσεις εντός της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Σήμερα εφαρμόζεται μόνο η προσυμπλήρωση των εισοδημάτων από μισθούς και συντάξεις, αλλά δεν ισχύει η αυτόματη οριστικοποίηση της δήλωσης.

    Κατάργηση υποχρέωσης προσκόμισης βιβλίων

    Οι φορολογούμενοι που τηρούν βιβλία με βάση το απλογραφικό λογιστικό σύστημα (κυρίως επιτηδευματίες και μικρές επιχειρήσεις) απαλλάσσονται από την υποχρέωση να προσκομίζουν τα λογιστικά τους αρχεία στη φορολογική διοίκηση, εφόσον όλα τα σχετικά στοιχεία (έσοδα – έξοδα) διαβιβάζονται στην πλατφόρμα myDATA. Το προηγούμενο καθεστώς προβλέπει πρόστιμο ύψους 2.500 ευρώ για τη μη προσκόμιση των βιβλίων.

    Περαιτέρω η προθεσμία για την παροχή των πληροφοριών, που ζητά η ΑΑΔΕ από τους φορολογούμενους, αυξάνεται από 5 σε 10 ημέρες.

    Ψηφιοποίηση διαδικασιών - Κατάργηση αλληλογραφίας από και προς την ΑΑΔΕ

    - Η επικοινωνία της φορολογικής διοίκησης με τους φορολογούμενους θα γίνεται αποκλειστικά με ψηφιακά μέσα. Καταργείται η έγχαρτη αλληλογραφία που εφαρμόζεται έως σήμερα σε μεγάλο βαθμό. Όλα τα έγγραφα θα κοινοποιούνται με την ανάρτησή τους στο λογαριασμό που διαθέτει κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο στο πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ. Ο φορολογούμενος θα λαμβάνει μια ειδοποίηση στο ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο και θα εισέρχεται στο πληροφοριακό σύστημα με τους κωδικούς του για να λάβει γνώση του εγγράφου. Σημειώνεται πως η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται ήδη για μια σειρά ειδοποιήσεων της ΑΑΔΕ προς τον φορολογούμενο (π.χ. όταν εξοφλείται μια δόση της φορολογίας εισοδήματος η ΑΑΔΕ στέλνει email στον φορολογούμενο με το οποίο τον ειδοποιεί να μπει στο πληροφοριακό σύστημα για να «κατεβάσει» την απόδειξη πληρωμής της δόσης). Η επικοινωνία με τις «κλασικές» μεθόδους (επιστολές, επιδόσεις κλπ.) θα γίνεται μόνο κατ’ εξαίρεση, σε πολύ ειδικές περιπτώσεις.

    Το βασικό όφελος από την ψηφιοποίηση των διαδικασιών, πέρα από την επιτάχυνσή τους, είναι η ακριβής αποτύπωσή τους, με αποτέλεσμα
    να μην μπορούν να αμφισβητηθούν δικαστικά ο χρόνος, η μορφή
    και το περιεχόμενο της επικοινωνίας, αποφορτίζοντας παράλληλα και τα Δικαστήρια.

    - Η τήρηση όλων των αρχείων της Φορολογικής Διοίκησης θα πρέπει να γίνεται και ψηφιακά ενώ ψηφιοποιείται παράλληλα το έγχαρτο αρχείο της ΑΑΔΕ που περιλαμβάνει τα έγγραφα που εκδίδει και λαμβάνει.

    Γρηγορότερα η έκδοση φορολογικής ενημερότητας

    Υιοθετείται η διαλειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου ώστε η ΑΑΔΕ να ενημερώνεται για την ύπαρξη ή μη ληξιπρόθεσμων οφειλών του πολίτη και αντίστοιχα να χορηγεί ή μη το πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας. Πρακτικά, με τη ρύθμιση αυτή κυρίως οι ΟΤΑ αλλά και άλλοι φορείς του Δημοσίου θα επικοινωνούν με την ΑΑΔΕ μόνο ηλεκτρονικά (αντί των επιστολών που ανταλλάσσουν σήμερα), είτε για την απαγόρευση απόδοσης της ενημερότητας είτε για την άρση της απαγόρευσης αυτής. Έτσι, αντιμετωπίζονται περιπτώσεις π.χ. που ο φορολογούμενος έχει εξοφλήσει οφειλές προς το Δήμο αλλά δεν μπορεί να πάρει φορολογική ενημερότητα επειδή η ΑΑΔΕ δεν έχει ενημερωθεί για την εξόφληση.

    Συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο για τους φορολογικούς ελέγχους

    Τίθεται ανώτατο χρονικό όριο για την ολοκλήρωση του φορολογικού ελέγχου, κατ’ αρχήν ένα έτος από την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου με δυνατότητα παράτασης για 6 μήνες αν εν τω μεταξύ έχει ξεκινήσει ο έλεγχος και άλλους 6 μήνες με την προϋπόθεση αν κατά το διάστημα αυτό είναι εφικτή η ολοκλήρωση του ελέγχου. Σήμερα δεν υπάρχει πρόβλεψη για την μέγιστη διάρκεια του ελέγχου, η οποία προσδιορίζεται από τους υπαλλήλους που τον διενεργούν.

    Αποσαφηνίζονται επίσης οι έννοιες του μερικού, πλήρους, επιτόπιου ή απομακρυσμένου ελέγχου.

    Τέλος, θεσπίζεται η δυνατότητα του ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου, στις περιπτώσεις που συντρέχει συνδυασμός κριτηρίων από τα οποία προκύπτει άμεσος και επικείμενος κίνδυνος φοροδιαφυγής (π.χ. εποχικές νεοσυσταθείσες επιχειρήσεις, ή όταν υπάρχουν συγκεκριμένες ενδείξεις ότι ο φορολογούμενος σκοπεύει να εγκαταλείψει τη χώρα). Σήμερα, υπάρχει σε ισχύ σχετική διάταξη για προληπτικό προσδιορισμό του φόρου, η οποία όμως πρακτικά δεν εφαρμόζεται, καθώς αφορά μόνο περιπτώσεις όπου υπάρχει ένδειξη φυγής από τη χώρα. Τώρα πλέον, η διάταξη γίνεται πιο συγκεκριμένη και αποτελεσματική ως προς την εφαρμογή της. Η δυνατότητα του ενδιάμεσου προσδιορισμού φόρου κρίθηκε απαραίτητη από την ΑΑΔΕ καθώς παρατηρείται συχνά το φαινόμενο εποχικές νεοσυσταθείσες επιχειρήσεις να λειτουργούν για λίγο χρονικό διάστημα και να κλείνουν από την μια μέρα στην άλλη χωρίς να αποδίδουν ούτε ένα ευρώ φόρο.

    Παραγραφή

    Η κοινοποίηση της πράξης προσδιορισμού φόρου πρέπει να γίνει μέσα στην πενταετία που προβλέπεται για την παραγραφή. Μέχρι τώρα αρκούσε μέσα στην πενταετία να έχει γίνει μόνο η έκδοση της πράξης ενώ στο εξής θα πρέπει να έχει γίνει και η κοινοποίησή της στον φορολογούμενο.

    Πηγή: cnn.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Τσουκαλάς