Τετάρτη, 01 Ιανουαρίου 2020 17:44

Αγωγός EastMed: Γιατί είναι η πιο ανταγωνιστική λύση μεταφοράς του αερίου της Ανατολικής Μεσογείου

Γράφτηκε από τον
Ad Slot

Τι αναφέρουν οι προκαταρκτικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν από τους οίκους IHS, Intec SEA και C&M Engineering οι οποίοι εξέτασαν τις εναλλακτικές επιλογές για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη

Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed είναι η επιλογή που συγκεντρώνει τα περισσότερα οικονομικά και πολιτικά πλεονεκτήματα για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ευρώπη. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από τις προκαταρκτικές μελέτες για το έργο που εκπονήθηκαν για λογαριασμό της εταιρείας ΥΑΦΑ Ποσειδών που διαχειρίζεται το έργο, στην οποία συμμετέχουν με ποσοστά 50%-50% η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison.

Υπενθυμίζεται ότι αύριο Πέμπτη στην Αθήνα υπογράφεται η Διακρατική Συμφωνία για την υποστήριξη της υλοποίησης του αγωγού, από τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας Κυριάκο Μητσοτάκη, τον Πρωθυπουργό του Ισραήλ Βενιαμίν Νετανιάχου και τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη.
Οι προκαταρκτικές μελέτες που πραγματοποιήθηκαν από τους οίκους IHS, Intec SEA και C&M Engineering εξετάζουν τις εναλλακτικές επιλογές για τη μεταφορά του φυσικού αερίου από την περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη, καθώς και τις τεχνικές και οικονομικές παραμέτρους της κατασκευής του EastMed. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των μελετών:

-Το κόστος μεταφοράς του φυσικού αερίου μέσω του EastMed εκτιμάται στα 2,81 δολάρια ανά MMBtu (εκατομμύριο Btu) ή 3,50 δολάρια ανά MMBtu, ανάλογα με την μεταφορική ικανότητα του αγωγού που θα επιλεγεί (20 ή 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο). Το κόστος εξαγωγής του φυσικού αερίου σε υγροποιημένη μορφή (δηλαδή μεταφορά στην Αίγυπτο και υγροποίηση στα εργοστάσια που βρίσκονται εκεί) κυμαίνεται από 3,65 δολάρια ανά MMBtu έως 4,50 δολάρια ανά MMBtu, ενώ το κόστος μεταφοράς μέσω αγωγού προς την Τουρκία (περίπτωση κατά την οποία η τουρκική κυβέρνηση όπως επισημαίνεται στη μελέτη θα είχε αποφασιστική επιρροή) είναι δολάρια 0,97 ανά MMBtu. Τονίζεται ακόμη, ότι η κατασκευή αγωγού μέσω Τουρκίας προϋποθέτει πιθανώς την λύση του Κυπριακού προβλήματος.
-Αντίθετα, η επιλογή του EastMed ξεχωρίζει ως η μόνη εναλλακτική που δεν εξαρτάται από τρίτα μέρη εκτός ΕΕ. Λόγω της άμεσης πρόσβασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει το πλεονέκτημα της χαμηλής παρεμβολής πολιτικών κινδύνων και μιας μεγάλης διαφοροποιημένης αγοράς με πολλούς πιθανούς αγοραστές στην απελευθερωμένη και συνδεδεμένη αγορά φυσικού αερίου της ΕΕ. Ο αγωγός θα πρέπει να συμμορφώνεται με το νομικό πλαίσιο της ΕΕ και του τρίτου ενεργειακού πακέτου, που συνεπάγεται είτε ρυθμιζόμενους όρους πρόσβασης τρίτων είτε εξαιρέσεις από τους όρους αυτούς.

Σε τεχνικό επίπεδο, η μελέτη Intec / C&M αναλύει το έργο σε 11 επιμέρους τμήματα:

1. Υποθαλάσσιος αγωγός από Μονάδα Πλωτής Αποθήκευσης και Εκφόρτωσης στη λεκάνη της Λεβαντίνης σε θαλάσσιο βάθος περίπου 1.800m νερού προς τη βιομηχανική περιοχή του Βασιλικού στην Κύπρο

2.Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Κύπρο.
3. Υποθαλάσσιος αγωγός από την Κύπρο προς την ανατολική Κρήτη (Αθερινόλακκος, στην περιοχή όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις της ΔΕΗ). Ο αγωγός έχει μήκος 734 χλμ. και διέρχεται από μέγιστα θαλάσσια βάθη έως 2.960 μέτρα στην περιοχή νοτιοανατολικά της Κρήτης.

4. Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Ανατολική Κρήτη. Ο σχεδιασμός του σταθμού επιτρέπει την περαιτέρω παροχή φυσικού αερίου από την Κρήτη (6 δισ. κυβικά μέτρα/ έτος) που μπορεί να είναι διαθέσιμο στο μέλλον.

5. Υποθαλάσσιος αγωγός από την Κρήτη προς τη Νότια Πελοπόννησο (περιοχή Αγίου Φωκά), μήκους 422 χιλιομέτρων. Τα μέγιστα βάθη νερού στην περιοχή είναι 1.370 μέτρα.

6. Χερσαίος αγωγός από τη Νότια Πελοπόννησο έως τον νομό Αχαΐας. Ο αγωγός διασχίζει την Πελοπόννησο από τη νοτιοανατολική προς τη βορειοδυτική κατεύθυνση σε μήκος περίπου 290 χλμ. και καταλήγει στην περιοχή της Λακκόπετρας.

7. Υποθαλάσσιος αγωγός που διασχίζει τον Κόλπο της Πάτρας, μήκους 18 χλμ. σε θαλάσσια βάθη έως 110 μ.

8. Χερσαίος αγωγός μήκους περίπου 245 χλμ. από την περιοχή Ακαρνανίας προς τον συμπιεστή και τον μετρητικό σταθμό στη Θεσπρωτία (περιοχή Φλωροβούνι).

9. Σταθμός συμπίεσης στο Ευηνοχώρι.

10. Κέντρο εποπτείας / διαχείρισης του αγωγού στην Πελοπόννησο.

11. Σύστημα τηλεπικοινωνιών και τηλε - ελέγχου.

Ανάλογα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αγωγού που θα επιλεγούν, το κόστος κατασκευής εκτιμάται από 5,2 έως 5.9 δισ. ευρώ.

Τα επόμενα βήματα μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας είναι η ολοκλήρωση της μελέτης σκοπιμότητας ύψους περίπου 70 εκατ ευρώ, και η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης.

Ο EastMed περιλαμβάνεται στα έργα κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (Projects of Common Interest) καθώς συμβάλλει στην αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας με τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού, ενώ αναδεικνύει το γεωστρατηγικό ρόλο της χώρας μας ως ενεργειακής γέφυρας της ΕΕ.
Πηγή: Protothema.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 01 Ιανουαρίου 2020 17:51

Σχετικά Άρθρα

  • Πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε κρίση - Πόσο ψηλά μπορεί να φτάσουν οι τιμές
    Πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε κρίση - Πόσο ψηλά μπορεί να φτάσουν οι τιμές

    Η κλιμακούμενη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή έχει επαναφέρει τη σημαντικότερη πετρελαϊκή αρτηρία του κόσμου στο παγκόσμιο προσκήνιο και προκαλεί νευρικότητα στους αναλυτές, που αρχίζουν να βλέπουν τώρα μια πραγματική απειλή για τις προμήθειες πετρελαίου.

    Το πόσο ψηλά θα ανέβουν οι τιμές εξαρτάται από το αν ο ΟΠΕΚ θα χρησιμοποιήσει την πλεονάζουσα πετρελαϊκή του ικανότητα για να καλύψει το κενό, αλλά και πόσο ακραίες θα είναι οι αντιδράσεις των εμπλεκόμενων χωρών.

    Άλλωστε σύμφωνα με τον «βασικό κανόνα» στις αγορές εμπορευμάτων είναι ότι αν η προσφορά περιορίζεται σοβαρά, τότε η τιμή συχνά εκτοξεύεται σε πέντε έως δέκα φορές το κανονικό της επίπεδο, σχολιάζει σχετικά ο επικεφαλής αναλυτής εμπορευμάτων στη σουηδική τράπεζα SEB.

    Σε «κίνδυνο» το 4% της παγκόσμιας προμήθειας

    Το Ιράν αποτελεί βασικό παράγοντα στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, καθώς παράγει σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως και εκτιμάται ότι το 4% της παγκόσμιας προμήθειας θα μπορούσε να κινδυνεύσει εάν η πετρελαϊκή υποδομή του Ιράν γίνει στόχος για το Ισραήλ.

    Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί στους αναλυτές το γεγονός πως μία ενδεχόμενη ισραηλινή απάντηση θα μπορούσε να στοχοθετήσει το νησί Kharg του Ιράν, το οποίο ευθύνεται για το 90% των εξαγωγών αργού της χώρας, με τον αναλυτή της MST Marquee Saul Kavonic, να βλέπει αυξημένες πιθανότητες για ένα τέτοιο χτύπημα.

    Πόσο σημαντικά είναι τα Στενά του Ορμούζ

    Το 2022, η ροή πετρελαίου στο Στενό του Ορμούζ ήταν κατά μέσο όρο 21 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών για την Ενέργεια (EIA).

    Αυτό ισοδυναμεί με το 21% περίπου του παγκόσμιου εμπορίου αργού πετρελαίου.

    Η αδυναμία του πετρελαίου να περάσει από ένα σημαντικό σημείο διόδου, έστω και προσωρινά, μπορεί να αυξήσει τις παγκόσμιες τιμές της ενέργειας, να αυξήσει το κόστος μεταφοράς και να δημιουργήσει σημαντικές καθυστερήσεις στον εφοδιασμό.

    Για πολλούς ενεργειακούς αναλυτές, ένα γεγονός όπου θα υπάρξει αποκλεισμός ή σημαντική διακοπή των ροών μέσω του Στενού του Ορμούζ, θεωρείται ως το χειρότερο σενάριο - ένα σενάριο που θα μπορούσε να ωθήσει τις τιμές του πετρελαίου να σκαρφαλώσουν πολύ πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι.

    Πόσο πιθανό είναι να υπάρξει πρόβλημα εφοδιασμού

    Ο Οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών (ΟΠΕΚ), του οποίου ηγείται ντε φάκτο η Σαουδική Αραβία, έχει αρκετή εφεδρική πετρελαϊκή ικανότητα για να αντισταθμίσει οποιαδήποτε απώλεια της ιρανικής προμήθειας, εάν τα ισραηλινά αντίποινα θέσουν εκτός λειτουργίας ορισμένες από τις εγκαταστάσεις της χώρας.

    Αλλά μεγάλο μέρος αυτής της εφεδρικής δυναμικότητας βρίσκεται στην περιοχή του Κόλπου, οπότε αν οι πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας ή των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, για παράδειγμα, στοχοποιηθούν επίσης, ο κόσμος θα μπορούσε να αντιμετωπίσει πρόβλημα εφοδιασμού με πετρέλαιο.

    Πόσο ψηλά μπορεί να φτάσουν οι τιμές
    • Πετρέλαιο

    Σύμφωνα με τους αναλυτές στο σενάριο μιας επίθεσης στην ιρανική παραγωγή, θα μπορούσε να περιοριστεί έως και περίπου 3%. Αυτό από μόνο του θα μπορούσε να δει το πετρέλαιο να φτάνει ή να ξεπερνά τα 100 δολάρια/βαρέλι.

    Ωστόσο, εάν επηρεαστεί η διέλευση από τα Στενά του Ορμούζ, μιλάμε για αντίκτυπο στην τιμή του πετρελαίου που θα ήταν τρεις φορές μεγαλύτερος από τους κλυδωνισμούς της δεκαετίας του 1970, μετά την ιρανική επανάσταση και το αραβικό εμπάργκο πετρελαίου, και τώρα μιλάμε για 150 δολάρια και πλέον το βαρέλι πετρελαίου.

    Μάλιστα, στο χειρότερο σενάριο που το Στενό του Ορμούζ κλείσει για ένα μήνα ή περισσότερο, τότε το αργό τύπου Brent θα εκτοξευθεί πιθανότατα στα 350 δολάρια/βαρόμετρο.

    • Φυσικό αέριο

    Τυχόν διαταραχές στη διέλευση κατά μήκος του Στενού του Ορμούζ θα είχαν σοβαρές συνέπειες για τις παγκόσμιες αγορές ενέργειας.

    Το 20% του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου έρχεται από το Κατάρ και στη περίπτωση που το Στενό του Ορμούζ κλείσει θα μπορούσε δυνητικά να οδηγήσει σε διαταραχές στις ροές.

    Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα αποτελούσε σοκ για τις παγκόσμιες αγορές φυσικού αερίου, και ιδίως για την Ευρώπη, η όσο πλησιάζει ο χειμώνας θα έχει όλο και πιο αυξημένη ζήτηση φυσικού αερίου για σκοπούς θέρμανσης.

    Πηγή: cnn.gr

  • Φθηνότερη η θέρμανση εφέτος - Ανησυχία για επιπτώσεις από τη Μέση Ανατολή
    Φθηνότερη η θέρμανση εφέτος - Ανησυχία για επιπτώσεις από τη Μέση Ανατολή

    Σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με πέρυσι διαμορφώνεται το ενεργειακό κόστος στην έναρξη της χειμερινής περιόδου για το πετρέλαιο θέρμανσης και το φυσικό αέριο ενώ η ηλεκτρική κιλοβατώρα είναι ελαφρώς ακριβότερη. Ωστόσο πηγή ανησυχίας για την πορεία των τιμών κατά τη διάρκεια του φετινού χειμώνα αποτελούν οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και οι επιπτώσεις τους στις διεθνείς τιμές των ενεργειακών προϊόντων.

    Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις από την αγορά πετρελαιοειδών, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης με τα σημερινά δεδομένα διεθνών τιμών και ισοτιμίας δολαρίου - ευρώ διαμορφώνεται κοντά στο 1,11 ευρώ ανά λίτρο έναντι 1,3-1,35 ευρώ που ήταν η τιμή εκκίνησης πέρυσι τον Οκτώβριο. Υπενθυμίζεται ότι η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης στην αγορά ξεκινά κάθε χρόνο στις 15 Οκτωβρίου. Η τιμή εκκίνησης τον φετινό Οκτώβριο θα εξαρτηθεί από την πορεία της διεθνούς αγοράς έως τότε.

    Οι καιρικές συνθήκες τουλάχιστον σε μεγάλο μέρος της χώρας παραμένουν ευνοϊκές για τους καταναλωτές, ωστόσο πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι αρκετοί μπορεί να σπεύσουν να προμηθευτούν πετρέλαιο θέρμανσης στην έναρξη της περιόδου εφόσον οι τιμές παραμείνουν σε χαμηλότερα από πέρυσι επίπεδα, προκειμένου να αποφύγουν πιθανές ανατιμήσεις.

    Στον πεδίο του φυσικού αερίου οι τιμές διαμορφώνονται επίσης σε χαμηλότερα επίπεδα από πέρυσι, στα 6-7 λεπτά ανά κιλοβατώρα (μαζί με φόρους και ρυθμιζόμενες χρεώσεις) από 7-8 λεπτά πέρυσι. Το ηλεκτρικό κυμαίνεται σε ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα, αντανακλώντας τις αντίστοιχες εξελίξεις στη χονδρική. Η μέση τιμή το φετινό Σεπτέμβριο ήταν 112,35 ευρώ ανά μεγαβατώρα έναντι 101,95 ευρώ πέρυσι ενώ η λιανική (μαζί με φόρους και λοιπές χρεώσεις) ήταν τον Οκτώβριο πέρυσι κοντά στα 24 λεπτά ανά κιλοβατώρα ενώ φέτος διαμορφώνεται κοντά στα 26 λεπτά.

    Η σύγκριση των εναλλακτικών καυσίμων δείχνει ότι το φυσικό αέριο είναι η φθηνότερη πηγή θέρμανσης σε σχέση τόσο με το πετρέλαιο όσο και με την ηλεκτρική ενέργεια. Ωστόσο σε πολλές περιπτώσεις οι κεντρικές θερμάνσεις έχουν πρακτικά καταργηθεί από την περίοδο την κρίσης και πολλά νοικοκυριά χρησιμοποιούν ως πηγή θέρμανσης τον ηλεκτρισμό (κυρίως κλιματιστικά).

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Gazprom: Συνεχίζεται η ροή του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω Ουκρανίας
    Gazprom: Συνεχίζεται η ροή του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω Ουκρανίας

    Η ρωσική Gazprom ανακοίνωσε ότι συνεχίζει να διοχετεύει φυσικό αέριο στην Ευρώπη μέσω της Ουκρανίας.

    Ο όγκος ροής του φυσικού αερίου στο σταθμό μέτρησης Σούντζα καταγράφηκε σήμερα στα 42,3 εκατομμύρια κυβικά μέτρα.

    Πηγή: cnn.gr

  • Φυσικό αέριο: Βγήκε στον «αέρα» η πρόσκληση νέου έργου από την Π.Δ.Ε. για Πύργο, Πάτρα, Αγρίνιο
    Φυσικό αέριο: Βγήκε στον «αέρα» η πρόσκληση νέου έργου από την Π.Δ.Ε. για Πύργο, Πάτρα, Αγρίνιο

    Πρόσκληση για την β φάση του έργου «Ανάπτυξη Δικτύου Φυσικού Αερίου» απευθύνει ο Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας Νεκτάριος Φαρμάκης για την υλοποίηση της δεύτερης φάσης της κατασκευής δεξαμενών αποθήκευσης ΥΦΑ, εγκαταστάσεων αεριοποίησης ΥΦΑ σε φυσικό αέριο και δικτύων διανομής φυσικού αερίου στις πόλεις της Πάτρας, του Αγρινίου και του Πύργου.

    Στην πόλη του Πύργου εκτιμάται ότι θα κατασκευαστούν 16 χλμ. δικτύου διανομής φυσικού αερίου ενώ ο αριθμός των συνδέσεων εκτιμάται στις 400. Στην πόλη της Πάτρας εκτιμάται ότι θα κατασκευαστούν 122 χλμ. δικτύου διανομής φυσικού αερίου ενώ ο αριθμός των συνδέσεων εκτιμάται στις 2.900 και στην πόλη του Αγρινίου εκτιμάται ότι θα κατασκευαστούν 70 χλμ. δικτύου διανομής φυσικού αερίου ενώ ο αριθμός των συνδέσεων εκτιμάται στις 1.200.

    Μέσω της δράσης επιδιώκεται να καλυφθεί η έλλειψη που καταγράφεται στην Δυτική Ελλάδα σε ότι αφορά τη δυνατότητα αξιοποίησης του Φυσικού Αερίου, συμβάλλοντας αφενός στον εθνικό στόχο, αφετέρου προσφέροντας στους κατοίκους των παραπάνω πόλεων (νοικοκυριά) όσο και στις επιχειρήσεις τη δυνατότητα πρόσβασης σε μια οικονομική και φιλική προς το περιβάλλον μορφή ενέργειας.

    Η συγχρηματοδοτούμενη δημόσια δαπάνη με την παρούσα πρόσκληση ανέρχεται σε 11.000.000 ευρώ.

    Φωτογραφία αρχείου: Freepik/Sergios

  • Τρία εργαλεία σύγκρισης τιμών ενέργειας για τους καταναλωτές από τη ΡΑΑΕΥ
    Τρία εργαλεία σύγκρισης τιμών ενέργειας για τους καταναλωτές από τη ΡΑΑΕΥ

    Τρία εργαλεία σύγκρισης τιμών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι καταναλωτές και τα οποία έχει δημιουργήσει η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ).

    Τα εν λόγω εργαλεία παρέχουν τη δυνατότητα τόσο για εξατομικευμένες συγκρίσεις όσο και για συνολική εποπτεία των τιμολογίων που είναι διαθέσιμα στην αγορά.

    Στα εργαλεία αυτά προστέθηκε πρόσφατα και η δυνατότητα σύγκρισης των τιμολογίων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στους δημόσια προσβάσιμους φορτιστές.

    Ειδικότερα, τα εργαλεία σύγκρισης των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου περιλαμβάνουν:

    -Το www.energycost.gr Στην πλατφόρμα αυτή οι καταναλωτές μπορούν εύκολα να συγκρίνουν όλα τα τιμολόγια Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου που είναι εμπορικά διαθέσιμα στην Ελληνική αγορά, δηλώνοντας τα χαρακτηριστικά της παροχής (οικιακή, επαγγελματική, κοινόχρηστη, μονοφασική, τριφασική, τυχόν ένταξη σε Κοινωνικό Τιμολόγιο). Η εφαρμογή με βάση αυτά τα χαρακτηριστικά κατατάσσει τα διαθέσιμα τιμολόγια ανάγοντας όλες τις χρεώσεις (ανταγωνιστικές και ρυθμιζόμενες σε μία μοναδικά τελική τιμή χρέωσης σε ευρώ ανά KWh.

    Το πλεονέκτημα του εν λόγω εργαλείου είναι ότι περιλαμβάνει και τις χρεώσεις για δίκτυο, Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας κλπ. ούτως ώστε ο καταναλωτής να βλέπει την πραγματική μηνιαία επιβάρυνση.

    Η ιστοσελίδα έχει επιπλέον τα εξής χαρακτηριστικά:

    - Παροχή πληροφοριών σχετικά με τις πρόσθετες εκπτώσεις, παροχές, τρόπους χρέωσης και όρους συμβάσεων για κάθε συγκρινόμενο τιμολόγιο.

    - Δυνατότητα σύγκρισης είτε μεμονωμένων τιμολογίων Ηλεκτρισμού ή Φυσικού Αερίου ή και Συνδυαστικών προϊόντων που περιέχουν και τις δύο παροχές σε μια προσφορά.

    - Δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να επιλέξουν από τη διαθέσιμη λίστα το τιμολόγιο που ήδη έχουν, ακόμα και αν αυτό δεν είναι πλέον εμπορικά διαθέσιμο, και να το συγκρίνουν με όποια άλλα εμπορικά διαθέσιμα τιμολόγια επιθυμούν.

    Επιπλέον, για τα τιμολόγια ηλεκτρικής ενέργειας ειδικότερα, οι καταναλωτές μπορούν να βλέπουν κάθε μήνα την πλήρη λίστα με το σύνολο των τρεχόντων διαθέσιμων τιμολογίων όλων των Προμηθευτών και τις αντίστοιχες χρωματικές σημάνσεις στην ιστοσελίδα invoices.rae.gr της ΡΑΑΕΥ.

    Στην ιστοσελίδα αυτή οι καταναλωτές μπορούν να δουν για κάθε μήνα ξεχωριστά από τον Ιανουάριο οπότε ξεκίνησε η εφαρμογή του νέου πλαισίου, τις προσφορές των προμηθευτών για όλες τις κατηγορίες τιμολογίων (σταθερά, κυμαινόμενα, ειδικό «πράσινο» τιμολόγιο), τις εκπτώσεις που τυχόν προσφέρονται και τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες αυτές ισχύουν καθώς και την πάγια χρέωση. Οι τιμές ανανεώνονται κάθε μήνα με βάση τις ανακοινώσεις των προμηθευτών για τις αλλαγές στις χρεώσεις.

    Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο διατίθενται τριών ειδών τιμολόγια ως εξής:

    * Σταθερά (επισημαίνονται με μπλε χρώμα) είναι τα τιμολόγια ορισμένου χρόνου, με σταθερή τιμή χρέωσης για όλη την περίοδο της σύμβασης.

    * Κυμαινόμενα (κίτρινο χρώμα), είναι τα τιμολόγια, τα οποία είναι συνδεδεμένα με την τιμή της χονδρεμπορικής στο Χρηματιστήριο ενέργειας. Αυτά, διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες: i. με καθορισμό τιμής εκ των προτέρων της περιόδου κατανάλωσης και ii. με καθορισμό τιμής εκ των υστέρων.

    * Δυναμικά (πορτοκαλί), τα οποία αφορούν στη δυνατότητα δυναμικής τιμολόγησης, με διαφορετικές τιμές -ακόμα και μέσα στη διάρκεια της ημέρας- με βάση τις τιμές της αγοράς. Προϋπόθεση για την επιλογή αυτών των τιμολογίων συνιστά η λειτουργία έξυπνου τηλεμετρούμενου μετρητή στην παροχή των καταναλωτών.

    * Και το ειδικό τιμολόγιο (πράσινο) που διευκολύνει τη σύγκριση των τιμών μεταξύ παρόχων καθώς η τιμή χρέωσης ανακοινώνεται την 1η ημέρα κάθε μήνα, στις ιστοσελίδες των παρόχων και της Ρυθμιστικής Αρχής. Έτσι ο καταναλωτής, νοικοκυριό ή επιχείρηση, γνωρίζει, στις αρχές του μήνα, τί πληρώνει στον πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος, την τιμή χρέωσης του μήνα, και επιπλέον τις τιμές που προσφέρουν, όλοι οι υπόλοιποι πάροχοι.

    Υπενθυμίζεται ότι παραμένει η δυνατότητα αλλαγής προμηθευτή χωρίς περιορισμούς ή "πέναλτυ" με εξαίρεση τις συμβάσεις σταθερού τιμολογίου ορισμένου χρόνου για τις οποίες ισχύει αποζημίωση του προμηθευτή σε περίπτωση πρόωρης αποχώρησης του καταναλωτή.

    Εξάλλου, σε δοκιμαστική λειτουργία τέθηκε η ηλεκτρονική εφαρμογή chargingcost.gr που αφορά στη φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων και περιλαμβάνει στοιχεία για τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης σε όλη τη χώρα, εφόσον (όπως προβλέπει η νομοθεσία) είναι διασυνδεδεμένα με το Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

    Η δοκιμαστική λειτουργία της εφαρμογής chargingcost.gr περιλαμβάνει φίλτρα αναζήτησης με βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά της φόρτισης, αναζήτηση με βάση γεωγραφικό προσδιορισμό, σύγκριση αποτελεσμάτων με την βασική τιμή χρέωσης euro/kWh φόρτισης, αποτύπωση στο χάρτη των σταθμών που καλύπτουν τα τεχνικά χαρακτηριστικά του οχήματος του καταναλωτή ώστε να αποφεύγεται η ανακατεύθυνση σε σημεία που δεν δύναται να χρησιμοποιήσει. Περιλαμβάνεται επίσης λειτουργία Διαδρομής (εκκίνηση-προορισμός με χαμηλότερες τιμές στα συμβατά σημεία φόρτισης)

    Η πλήρης έκδοση της εφαρμογής θα τεθεί σε κανονική λειτουργία τον Ιούνιο και θα περιέχει πρόσθετες λειτουργικότητες όπως:

    Εξατομικευμένη παροχή πληροφοριών με απλή καταχώρηση της μάρκας αυτοκινήτου

    Σύγκριση Τιμών φόρτισης με βάση το σύνολο χρεώσεων και με ενσωμάτωση και των χρονικών, κλιμακωτών και πάγιων χρεώσεων.

    Εξατομικευμένο χάρτη αναζήτησης

    Υποστήριξη Διαδρομής με βέλτιστες συνολικές τιμές φόρτισης.

    Σε περίπτωση που ένας καταναλωτής έχει πρόβλημα με τις χρεώσεις ενέργειας, τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις ή άλλο θέμα που αφορά στον Προμηθευτή Ηλεκτρικής Ενέργειας ή Φυσικού Αερίου και τον αντίστοιχο Διαχειριστή Δικτύου Διανομής, μπορεί να υποβάλει παράπονο μέσω της πλατφόρμας myrae.gr.

    Το παράπονο προωθείται αυτόματα στον Προμηθευτή ή Διαχειριστή Δικτύου τον οποίο αφορά, ενώ το πληροφοριακό σύστημα παρέχει πληροφόρηση στη ΡΑΑΕΥ για την εξέλιξη του αιτήματος, η οποία διατηρεί τη δυνατότητα να παρεμβαίνει εάν κριθεί απαραίτητο.

    Μετά την ολοκλήρωση της εξέτασης του παραπόνου και στην περίπτωση που ο καταναλωτής δεν είναι ικανοποιημένος από την απάντηση που πήρε, έχει τη δυνατότητα (εφόσον είναι οικιακός καταναλωτής), να προσφύγει στον Ενεργειακό Διαμεσολαβητή που παρέχει υπηρεσίες Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών μέσω της πλατφόρμας ENOMOS.

    Πηγή: cnn.gr

  • Φυσικό αέριο: Μετά την Πάτρα επέκταση παντού - Το πλήρες σχέδιο
    Φυσικό αέριο: Μετά την Πάτρα επέκταση παντού - Το πλήρες σχέδιο

    Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) το πρόγραμμα ανάπτυξης του δικτύου διανομής φυσικού αερίου της εταιρείας enaon EDA (πρώην ΔΕΔΑ) για την περίοδο 2024-2028.

    Το σχέδιο που παρουσιάζει σήμερα αποκλειστικά η «Πελοπόννησος» προβλέπει την ολοκλήρωση του δικτύου στην πόλη της Πάτρας μέχρι τα τέλη του 2024 και επέκταση μέχρι το 2028 στις δημοτικές ενότητες Ωλενίας, Βραχναιίκων, Παραλίας, Μεσσάτιδας, Πατρέων και Ρίου, στις δημοτικές ενότητες Αγρινίου και Θεστιέων στην Αιτωλοακαρνανία και στη δημοτική ενότητα Πύργου στην Ηλεία.

    Το έργο του δικτύου διανομής φυσικού αερίου ξεκίνησε από τα τέλη του 2023 πλησίον της ΒΙΠΕ Πατρών, όπου προβλέπεται να εγκατασταθούν δύο σταθμοί υγροποιημένου αερίου (LNG) για την τροφοδότηση βιομηχανικών καταναλωτών εντός της ΒΙΠΕ και για τη σύνδεση της πόλης των Πατρών αντίστοιχα, μέσω δικτύου μέσης και χαμηλής πίεσης.

    Η ολοκλήρωση της κατασκευής των εγκαταστάσεων αυτών και η ενεργοποίηση των πρώτων δικτύων αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2024, ενώ η διάθεση του φυσικού αερίου θα ξεκινήσει εντός του 2025 στην πόλη της Πάτρας, όπως επίσης σε Αγρίνιο και Πύργο.

    Η εταιρεία όμως, δεν θα μείνει μόνο στις τρεις πόλεις. Τα έτη 2025-2028 θα εκτελεστούν έργα πύκνωσης του δικτύου διανομής σε αυτές τις τρεις πόλεις και επέκτασης στις δημοτικές ενότητες Ωλενίας, Βραχναιίκων, Παραλίας, Μεσσάτιδας και Ρίου της Αχαΐας και Θεστιέων της Αιτωλοακαρνανίας.

    Το χρονοδιάγραμμα του επενδυτικού προγράμματος προβλέπει για το 2024 επενδύσεις 20,6 εκατ. ευρώ για έργα ανάπτυξης, σύνδεσης, ασφάλειας και ενίσχυσης του δικτύου κ.ά. Το 2025 οι συνολικές επενδύσεις θα φτάσουν τα 13,7 εκ. ευρώ, το 2026 τα 8,6 εκ. ευρώ, το 2027 τα 4,5 εκ. ευρώ και το 2028 το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί με επενδύσεις 3,8 εκ. ευρώ.

    Σημειώνεται ότι περίπου 28 εκ. ευρώ από το σύνολο των επενδύσεων για ανάπτυξη και συνδέσεις συγχρηματοδοτούνται από το αντίστοιχο πρόγραμμα ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος και από Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Η χρηματοδότηση είναι της τάξης του 51,9% και αφορά κυρίως στις επενδύσεις της περιόδου 2024-26.

    Η εταιρεία προβλέπει την ανάπτυξη δικτύου υποδομών φυσικού αερίου έως 2028 με 13.500χλμ. δικτύου μέσης πίεσης, με 202.450χλμ. δικτύου χαμηλής πίεσης σε 13.557 οικιακούς και εμπορικούς πελάτες στη Δυτική Ελλάδα.

    Η εταιρεία έχει κλείσει μέχρι σήμερα συμφωνίες μόνο με 4 πελάτες, αλλά το 2025 προβλέπει συμφωνίες με 2.593 πελάτες, το 2026 με άλλους 2.991, το 2027 με ακόμα 1.887 πελάτες και τέλος, το 2028 προβλέπει ακόμα 1.583 νέους πελάτες. Συνολικά 9.058 πελάτες προβλέπονται στην Πάτρα.

    Επίσης, το 2028 εκτιμά ότι η διείσδυση του φυσικού αερίου στην Πάτρα θα προσεγγίζει το 25%, στο Αγρίνιο το 41,5% και στον Πύργο το 32,5%.

    Τα προβλεπόμενα έργα περιλαμβάνουν ακόμα την έρευνα και αντιμετώπιση πιθανών διαρροών, μία υπερσύγχρονη υποδομή, πλήρως ψηφιοποιημένη και αποδοτική, έξυπνα συστήματα μέτρησης, καθώς και απομακρυσμένη παρακολούθηση και έλεγχο των κρίσιμων λειτουργιών του μετρητή.

    Η enaon EDA επισημαίνει τη στρατηγική σημασία αυτών των επενδύσεων για την κατασκευή μίας βιώσιμης και ανθεκτικής αγοράς φυσικού αερίου. Παράλληλα σημειώνει πως οι σχεδιαζόμενες υποδομές θα συμβάλλουν σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον, δίνοντας σύντομα τη δυνατότητα έκχυσης βιοαερίου στα δίκτυα, αντιμετωπίζοντας τις περιβαλλοντικές ανησυχίες, αλλά και συμμορφώνοντας με την παγκόσμια προσπάθεια για μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής.

    Πηγή: pelop.gr

  • Νέα μέτρα στο τραπέζι του ΥΠΟΙΚ - Η βουτιά του φυσικού αερίου και τα έσοδα τονώνουν τον προϋπολογισμό
    Νέα μέτρα στο τραπέζι του ΥΠΟΙΚ - Η βουτιά του φυσικού αερίου και τα έσοδα τονώνουν τον προϋπολογισμό

    Στην παρούσα χρονική φάση ο συνολικός διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος που φαίνεται να δημιουργείται είναι περιορισμένος δεν φτάνει για να καλύψει το σύνολο των αιτημάτων τα οποία έχουν συσσωρευτεί στο Μαξίμου.

    Αέρα στον προϋπολογισμό, δίνει το «γκρέμισμα» των τιμών του φυσικού αερίου αλλά και η υπεραπόδοση των εσόδων σε σχέση με τους στόχους που είχε θέσει το οικονομικό επιτελείο. Με δεδομένο ότι ο κρατικός προϋπολογισμός του 2024 έχει λάβει ως παραδοχή ότι η μέση τιμή του φυσικού αερίου φέτος θα είναι 45 ευρώ ανα μεγαβατώρα και πλέον κινείται σε επίπεδα που διαμορφώνονται μέχρι στιγμής μεσοσταθμικά κοντά στα 25 , το όφελος είναι σημαντικό για την οικονομία καθώς εκτιμάται ότι μπορεί να προσεγγίσει τα 300 εκατομμύρια ευρώ.

    Αν συνυπολογιστεί το όφελος από την ανακούφιση νοικοκυριών-επιχειρήσεων αλλά και των φορέων του κράτους από τη μείωση των ενεργειακών δαπανών,τότε το όφελος συνδυαστικά με άλλους παράγοντες μπορεί να αυξηθεί εντυπωσιακά και να ανοίξει τον δρόμο για πρόσθετες κυβερνητικές παροχές.

    Υπενθυμίζεται, ότι με βάση τα οριστικά στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού ως το τέλος του Ιανουαρίου, τα φορολογικά έσοδα, μετά την αφαίρεση των αυξημένων επιστροφών φόρου, κατέγραφαν αύξηση 339 εκατ. ευρώ σε σχέση με τον στόχο του προϋπολογισμού.

    Με βάση τις μέχρι στιγμής ενδείξεις για τον Φεβρουάριο, τα έσοδα συνεχίσουν να καταγράφουν ανοδική πορεία ενώ στα τέλη του μήνα προστέθηκαν και οι τελευταίες δόσεις από τον φόρο εισοδήματος,τον ΕΝΦΙΑ,τα τέλη κυκλοφορίας.

    Συμφωνα με στελέχη του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, ένα μέρος αυτής της υπέρβασης έχει ήδη διατεθεί σε έκτακτα και μόνιμα μέτρα τα οποία δεν είχαν υπολογιστεί στον Προϋπολογισμό του 2024.

    Συγκεκριμένα έχουν διατεθεί περίπου 45 εκατ. ευρώ για την μόνιμη αύξηση του επιδόματος γέννησης και άλλα 110 εκατ. ευρώ για την πληρωμή εφημεριών γιατρών του ΕΣΥ και αναμένεται να δοθεί τους επόμενους μήνες η πρώτη πρόωρη δόση ύψους 50 εκατ. ευρώ από την επιστροφή του ΕΦΚ του πετρελαίου του 2023 στους αγρότες σε συνέχεια σχετικών δεσμεύσεων της κυβέρνησης.

    Επιπλέον, ένα αρνητικό στοιχείο όπως η αύξηση που καταγράφεται στις δαπάνες των νοσοκομείων και των Οργανισμων Τοπικής Αυτοδιοικησης,θα απαιτήσει χρηματοδοτική ένεση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

    Τα σενάρια

    Κατά συνέπεια στην παρούσα χρονική φάση ο συνολικός διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος που φαίνεται να δημιουργείται είναι περιορισμένος δεν φτάνει για να καλύψει το σύνολο των αιτημάτων τα οποία έχουν συσσωρευτεί στο Μαξίμου.

    Στο οικονομικό επιτελείο θα αναμένουν και την πορεία του προϋπολογισμού τον Μάρτιο αλλά κυρίως την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ στις 7 Μαρτίου, για το ΑΕΠ το 2023. Αν ο ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ το 2023 ξεπεράσει την κυβερνητική προβλεψη ,τότε θα ανοίξει ο δρόμος για μια έκτακτη παροχή σε ευάλωτες ομάδες το Πάσχα.

    Στο οικονομικό επιτελείο έχουν πάντως αρχίσει και επεξεργάζονται και εναλλακτικά σχέδια συμφωνα με τα οποία θα περιμένουν να διαπιστώσουν το δημοσιονομικό χώρο που θα προκύψει στο τέλος του χρόνου προκειμένου να προχωρήσουν σε πιο γενναιόδωρες ενισχύσεις προς τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού.

    Ο στόχος

    Όπως αναφέρουν τον Δεκέμβριο ο φετινός προϋπολογισμός πρέπει να κλείσει με πρωτογενές πλεόνασμα σχεδόν διπλάσιο από το περσινό, δηλαδή 2,1% του ΑΕΠ (έναντι 1,1% πέρυσι) ή περίπου 5 δισ. ευρώ. Οπότε,θα είναι πιο «σωφρον» προκειμένου να μην τεθεί σε κίνδυνο η δημοσιονομική σταθερότητα της χώρας ,να δοθεί στο τέλος του 2024 μια έκτακτη παροχή.

    Ωστόσο,όλα τα σενάρια είναι υπό επεξεργασία και η τελική απόφαση θα ληφθεί, αφού ζυγιστούν όλα τα δεδομένα και κυρίως η πορεία των εσόδων το πρώτο τρίμηνο του έτους .

    Πηγή: imerisia.gr

  • Ιράν: Εκρήξεις σε κεντρικό αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου - Για "δολιοφθορά" κάνει λόγο η Τεχεράνη
    Ιράν: Εκρήξεις σε κεντρικό αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου - Για

    Δύο εκρήξεις που σημειώθηκαν τη νύκτα της Τρίτης προς Τετάρτη προκάλεσαν ζημιές στον κεντρικό αγωγό που μεταφέρει φυσικό αέριο από το νότιο προς το βόρειο Ιράν, ανακοίνωσαν οι αρχές της χώρας, κάνοντας λόγο για πράξη «δολιοφθοράς και τρομοκρατίας».

    «Αυτή η πράξη δολιοφθοράς και τρομοκρατίας πραγματοποιήθηκε περίπου στη 01:00 τα ξημερώματα της Τετάρτης στο εθνικό δίκτυο αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου σε δύο επαρχίες της χώρας», επεσήμανε ο Ιρανός υπουργός Πετρελαίου Τζαβάντ Ουουζί μιλώντας στην κρατική τηλεόραση.

    «Αναμέναμε τέτοιες πράξεις δολιοφθοράς γύρω στην επέτειο της Ιρανικής Επανάστασης (11 Φεβρουαρίου) και γρήγορα αλλάξαμε τις ρυθμίσεις του δικτύου μεταφοράς για να εμποδίσουμε τον στόχο του εχθρού να προκαλέσει διακοπές στην παροχή φυσικού αερίου σε μεγάλες επαρχίες», πρόσθεσε ο ίδιος.

    Όμως, όπως τόνισε ο Οουζί, διακοπές στην παροχή φυσικού αερίου έχουν σημειωθεί μόνο σε μερικά χωριά, ενώ πρόσθεσε ότι θα αποκατασταθούν μέσα στην ημέρα.

    Οι επαρχίες Φαρς, Ισφαχάν, Σαχαρμαχάλ και Μπαχτιαρί τέθηκαν σε κατάσταση συναγερμού.

    Προς το παρόν κανείς δεν έχει αναλάβει την ευθύνη για τις εκρήξεις.

    Το Ιράν έχει κατηγορήσει επανειλημμένα πράκτορες του Ισραήλ – ορκισμένο εχθρό της Τεχεράνης-- ότι έχουν πραγματοποιήσει πράξεις δολιοφθοράς εναντίον υποδομών της χώρας. Εξάλλου την ευθύνη για επιθέσεις έχουν αναλάβει και ομάδες αυτονομιστών σε μεθοριακές περιοχές του δυτικού και του νότιου Ιράν.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Marma Touch