Και επίσημα έγινε γνωστό πως ακυρώθηκαν από τις ναυτιλιακές εταιρίες, οι αφίξεις του Ιουνίου και του Ιουλίου στο Κατάκολο. Η χρονιά σύμφωνα με τις εκτιμήσεις θεωρείται χαμένη, από τη στιγμή που χώρες που καταγράφουν χιλιάδες θύματα από τον κορωνοϊό, είναι αυτές που τροφοδοτούν με επιβάτες την κρουαζιέρα, ενώ μεγάλες εταιρίες του χώρου έχουν ως έδρα τους και αφετηρία των ταξιδιών την Ιταλία, που βρίσκεται στο επίκεντρο της πανδημίας στην Ευρώπη, μαζί με τη Γαλλία, την Ισπανία και τη Μ. Βρετανία.
Οι ακυρώσεις σηματοδοτούν εξελίξεις και στο Κατάκολο. Όπως είχαμε γράψει και πάλι πρόσφατα, η συντριπτική πλειοψηφία της αγοράς στο λιμάνι, κινείται γύρω από την κρουαζιέρα. Όσο τα καταστήματα παραμένουν κλειστά καταγράφουν ζημιές με το εμπόρευμα στα ράφια και τις υποχρεώσεις να “τρέχουν”. Επίσης σύμφωνα με πληροφορίες οι ιδιοκτήτες των ακινήτων που στεγάζονται οι επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα, δεν φαίνονται διατεθειμένοι να ρίξουν τα νοίκια, παρά τις συνθήκες που επικρατούν και αρκετοί επαγγελματίες σκέφτονται να στραφούν στην αγορά του Πύργου για να δραστηριοποιηθούν, από τη στιγμή που το Κατάκολο παραμένει σε κατάσταση lockdown λόγω του “παγώματος” της κρουαζιέρας. Οι πιο απαισιόδοξες προβλέψεις κάνουν λόγω για επιστροφή της κρουαζιέρας το καλοκαίρι του 2021, αφού οι εταιρίες δεν ρισκάρουν να διακινδυνέψουν με το επιβατικό κοινό σε συνθήκες κορωνοϊού…
Χαμένο το 2020 - Ερωτηματικό το 2021
Η ελληνική και παγκόσμια κρουαζιέρα σχεδόν καταστρέφεται. Το 2020 είναι χαμένο και το 2021 με ερωτηματικό. Η ελληνική οικονομία σε τρεις μήνες είχε απώλειες ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ ενώ χάθηκαν 1.500 θέσεις εργασίας.
Μέσα σε λιγότερο διάστημα των τελευταίων τριών μηνών, τα ανά τον κόσμο δραστηριοποιούμενα κρουαζιερόπλοια, σε ορισμένα εκ των οποίων παρουσιάστηκαν κρούσματα κορωνοϊού σε επιβάτες και πληρώματα, αναγκάστηκαν εκ των πραγμάτων να διακόψουν τις προγραμματισμένες κρουαζιέρες τους, να επαναπατρίσουν τους επιβάτες τους και να εξασφαλίσουν ασφαλές αγκυροβόλιο ή λιμάνια για παροπλισμό.
“Η οικονομική καταστροφή των εταιρειών κρουαζιερόπλοιων σε παγκόσμια κλίμακα είναι ανυπολόγιστη. Οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιερόπλοιων, η CARNIVAL και η ROYAL CARIBBEAN, αναγκάστηκαν εκ των πραγμάτων να συνάψουν δανειακές υποχρεώσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων με υπέρογκα επιτόκια για να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις τεράστιες οικονομικές υποχρεώσεις τους λόγω της αναγκαστικής αργίας των κρουαζιερόπλοιων αλλά και της εκ των πραγμάτων ακύρωσης των μελλοντικών προγραμματισμένων κρουαζιέρων για το έτος 2020” επισημαίνει ο Μιχάλης Λάμπρος πρώην αντιπρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας και Γενικός Διευθυντής της Majestic International Cruises:
“Αυτή τη στιγμή έχουν παροπλισθεί σε παγκόσμια κλίμακα πάνω από 250 κρουαζιερόπλοια, ενώ άλλα περίπου 100 είναι σε κατάσταση αργίας ανά τον κόσμο, έως ότου καταφέρουν να βρουν ασφαλές αγκυροβόλιο ή ασφαλές λιμάνι.
Στα περισσότερα από αυτά βρίσκονται εγκλωβισμένοι αρκετές δεκάδες χιλιάδες πληρώματα τα οποία αδυνατούν να επαναπατριστούν λόγω έλλειψης αεροπορικών μεταφορικών μέσων”.
Σύμφωνα με τον Μιχάλη Λάμπρο “οι απώλειες για την ελληνική οικονομία από μια τρίμηνη παύση κρουαζιέρων στα Ελληνικά λιμάνια υπολογίζονται στα 200.000.000 ευρώ ενώ η μείωση των θέσεων εργασίας θα είναι της τάξεως των 1.500 με ανάλογες μισθολογικές απώλειες”.
Τα σενάρια
Τα πιθανά σενάρια για την κρουαζιέρα στο εγγύς και στο απώτερο μέλλον, σύμφωνα με τον Μιχάλη Λάμπρο είναι τα εξής:
1. Οι πιο αισιόδοξοι, όπως η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) πιστεύουν ότι η διεθνής Κρουαζιέρα θα επανέλθει σύντομα δυναμικότερη, κάτι που τοποθετούν με τον πιο αισιόδοξο τρόπο τον Αύγουστο ή Σεπτέμβριο του 2020.
2. Η προσωπική μου άποψη η οποία βασίζεται στην ιστορική πραγματικότητα της ανάπτυξης της κρουαζιέρας που ξεκίνησε τις δεκαετίες του 1960 / 1970 και 1980 κι έφθασε στη σημερινή κορύφωση με περίπου 450 κρουαζιερόπλοια όλων των κατηγοριών και επιβάτες των 30.000.000 ετησίως, είναι εντελώς διαφορετική τώρα πλέον.
Τα δυσάρεστα γεγονότα κρουσμάτων και θανάτων από τον κορωνοϊό που συνέβησαν τους τρεις τελευταίους μήνες σε υπερμεγέθη κρουαζιερόπλοια, αποτελούν την ταφόπλακα για σύντομη επαναφορά του ενδιαφέροντος των tour operators σε διεθνές επίπεδο, να προωθήσουν κρουαζιέρες στους πελάτες τους.
Αλλά και οι ίδιοι πελάτες οι οποίοι ζητούσαν έντονα κρουαζιέρες για αναψυχή, θα είναι πολύ προβληματισμένοι να ξαναμπούν σε πλοίο για να κάνουν κρουαζιέρα. Είναι κοινώς αποδεκτό ότι τα χειρότερα σημεία ανάπτυξης και μετάδοσης του κορωνοϊού είναι τα αεροπλάνα και τα κρουαζιερόπλοια. Όσο πιο μεγάλης χωρητικότητας είναι ένα κρουαζιερόπλοιο, τόσο μεγαλύτερο κίνδυνο διατρέχουν οι επιβάτες και τα πληρώματα να νοσήσουν από τον κορωνοϊό. Αυτήν την πραγματικότητα την έχουν αντιληφθεί οι ιθύνοντες των μεγάλων εταιρειών κρουαζιερόπλοιων και δεν τολμούν να ανακοινώσουν τη σύντομη επανεκκίνηση των προγραμματισμένων κρουαζιέρων.
3. Πιστεύω και ελπίζω να διαψευσθώ ότι οποιαδήποτε προσπάθεια επανεκκίνησης των κρουαζιέρων θα ξεκινήσει από μηδενική βάση και θα χρειασθούν πολυετείς αγώνες για να πεισθούν οι επιβάτες να επανέλθουν στα κρουαζιερόπλοια. Να μην ξεχνάμε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό επιβατών κρουαζιέρας σε διεθνές επίπεδο αφορά ηλικίες άνω των 65 ετών που θεωρούνται ευπαθείς ηλικίες στον κορωνοϊό και σε άλλες πιθανές ιώσεις.
4. Οποιαδήποτε ανάκαμψη, σίγουρα θα ξεκινήσει από τα μικρής χωρητικότητας κρουαζιερόπλοια κάτω των 1.000 επιβατών που θεωρούνται ασφαλέστερα σε μετάδοση ιώσεων από τα υπερμεγέθη των 3.000 / 4,000 και 5.000 επιβατών που κυριαρχούν σήμερα στον διεθνή στίβο της Κρουαζιέρας”.
Στη συνέχεια ο Μιχάλης Λάμπρος τονίζει: “Ήδη τα μεγάλα Ευρωπαϊκά ναυπηγεία κατασκευής κρουαζιερόπλοιων στην Ιταλία, Γαλλία και Γερμανία, ανακοίνωσαν τη σταδιακή επιβράδυνση των εργασιών στις επιβεβαιωμένες παραγγελίες που έχουν υπογράψει και οι οποίες, πάντα σε διεθνές επίπεδο, πλησιάζουν τις 100 μέχρι το έτος 2025. Πιστεύω ότι σύντομα θα ξεκινήσουν οι ακυρώσεις των υφισταμένων επιβεβαιωμένων παραγγελιών κατασκευής νέων κρουαζιερόπλοιων. Οι μεγάλες εταιρείες των κρουαζιερόπλοιων σκέπτονται σοβαρά να ζητήσουν από τα ναυπηγεία να μειώσουν αρκετά τον αριθμό των καμπινών, δίνοντας ταυτόχρονα μεγαλύτερο μέγεθος στις καμπίνες και λαμβάνοντας μέτρα καλυτέρευσης των συνθηκών υγιεινής, και στις καμπίνες αλλά και σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους” και καταλήγει λέγοντας:
“Η πολυετής εμπειρία μου στον κλάδο της Κρουαζιέρας με διδάσκει ότι «το φως στο τούνελ» της εκ νέου ανάπτυξης του κλάδου της Κρουαζιέρας θα καθυστερήσει σημαντικά.
Και πάλι εύχομαι να διαψευσθώ αλλά πολύ φοβάμαι ότι θα αργήσει μια τέτοια διάψευση”.
Με πληροφορίες από το newmoney.gr