Σάββατο, 27 Ιουνίου 2020 12:48

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Ξεκινά έρευνα για τις τιμές σε μάσκες και αντισηπτικά την περίοδο της πανδημίας

Γράφτηκε από
Ad Slot

Θα χρησιμοποιηθούν στοιχεία που έχουν συλλεχθεί από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χονδρική πώληση υγειονομικού υλικού

Με τον εντοπισμό τυχόν περιπτώσεων καταχρηστικής τιμολόγησης από επιχειρήσεις που έχουν μακροχρόνια πανελλαδική ή/και προσωρινή τοπική δεσπόζουσα θέση στην αγορά υγειονομικού υλικού, θα ασχοληθεί η Επιτροπή Ανταγωνισμού το προσεχές διάστημα με βάση τα στοιχεία έρευνας.

Θα χρησιμοποιηθούν στοιχεία που έχουν συλλεχθεί από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χονδρική πώληση υγειονομικού υλικού, ενώ η επιτροπή υπογραμμίζει ότι θα προχωρήσει και στην περιοδική επικαιροποίηση της έρευνας με νέα στοιχεία.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού που εκδόθηκε χθες , από την έρευνα που πραγματοποίησε το προηγούμενο διάστημα, φαίνεται ότι στη διάμεση τιμή πώλησης διαπιστώθηκε άνοδος, ειδικά στις χειρουργικές μάσκες μίας χρήσης από τον Φεβρουάριο του 2020 και έπειτα. Μικρή ήταν η άνοδος της διάμεσης τιμής σε αντισηπτικά τζελ και γάντια, ενώ οριακή πτώση της τιμής παρατηρήθηκε στα αντισηπτικά μαντηλάκια. Όμως, η πώληση των προϊόντων αυτών από περισσότερες επιχειρήσεις, φαίνεται να συγκράτησε την αύξηση των τιμών, ενώ η αύξηση στις μάσκες φαίνεται ότι προήλθε από έλλειψη αποθεμάτων του είδους αυτού, κατά το χρονικό διάστημα που εξετάστηκε.

Πιο συγκεκριμένα, η επιτροπή στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, διεξήγαγε έρευνα στην αγορά υγειονομικού υλικού. Η ενέργεια αυτή κρίθηκε απαραίτητη ως αποτέλεσμα των πολυάριθμων παραπόνων καταναλωτών και δημοσιευμάτων, αφενός μεν αναφορικά με σημαντικές ανατιμήσεις στα εν λόγω προϊόντα στα διάφορα σημεία λιανικής πώλησης, αφετέρου δε σχετικά με τις ελλείψεις των εν λόγω προϊόντων, οι οποίες ενδέχεται να οφείλονται σε πρακτικές επιχειρήσεων στην αλυσίδα διανομής, που δύνανται να εμπίπτουν στις διατάξεις του ν. 3959/2011.
Ειδικότερα, στις 20.3.2020 η επιτροπή απέστειλε ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, με το οποίο ζητήθηκαν στοιχεία αγορών και πωλήσεων για το διάστημα από το Νοέμβριο 2019 έως και το Μάρτιο 2020, σε 4.056 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, εισαγωγή και εμπορία υγειονομικού υλικού, και συγκεκριμένα σε χειρουργικές μάσκες και γάντια μιας χρήσης, καθώς και σε αντισηπτικά μαντηλάκια και αντισηπτικά διαλύματα. «Η ενέργεια αυτή με την αποστολή χιλιάδων ερωτηματολογίων μέσω εξειδικευμένου λογισμικού και εν συνεχεία η γρήγορη κατηγοριοποίηση και στατιστική και οικονομετρική ανάλυση των δεδομένων που συλλέχτηκαν, ώστε να αποφασισθούν περαιτέρω ενέργειες, αποτελεί μία καινοτομία στον τρόπο με τον οποίο η επιτροπή εκπονούσε τις έρευνες της μέχρι σήμερα. Με τη λήξη της εν λόγω προθεσμίας, έγινε εξαγωγή των στοιχείων 3.300 περίπου εταιρειών που απάντησαν στο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, και πραγματοποιήθηκε επεξεργασία και ανάλυση των στοιχείων από ομάδα ειδικών επιστημόνων, οικονομολόγων και οικονομέτρων» όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν πολλά φαρμακεία, λόγω της πληθώρας αυτών στην ελληνική επικράτεια (περίπου 10.000 συνολικά), αλλά και εταιρείες από όλες τις βαθμίδες διανομής των εξεταζόμενων προϊόντων (την εισαγωγή, παραγωγή και χονδρική πώληση) ενώ στην πλειοψηφία τους, οι επιχειρήσεις που ανταποκρίθηκαν στην έρευνα έχουν έδρα τους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης. Σχεδόν όλοι οι νομοί αντιπροσωπεύονται στην έρευνα, ενώ πιο αραιή είναι η εκπροσώπηση των νησιών (όπου η λιανική πώληση εμπεριέχει και πρόσθετα κόστη μεταφοράς) με περισσότερες παρατηρήσεις να απαντώνται κυρίως στα μεγαλύτερα νησιά των Κυκλάδων, Δωδεκανήσων, Ιονίου καθώς και Κρήτη.

Από την έρευνα προέκυψε ότι κατά την εξεταζόμενη περίοδο, φαίνεται να σημειώνεται αύξηση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση όλων των εξεταζόμενων προϊόντων υγειονομικού υλικού. Η αλματώδης αύξηση της ζήτησης προϊόντων υγειονομικού υλικού, συνοδεύτηκε από μία αύξηση των επιχειρήσεων που διακινούν ή πωλούν τα προϊόντα αυτά, γεγονός που υποδηλώνει μία υγιή αντίδραση της αγοράς. Από το δείγμα, μεγαλύτερη φαίνεται να είναι η αύξηση των σημείων λιανικής πώλησης αντισηπτικού διαλύματος και γαντιών μίας χρήσης.

Αποτυπώνοντας τις διάμεσες τιμές πώλησης σε όλα τα προϊόντα, στο σύνολο των ελεγχόμενων επιχειρήσεων, φαίνεται ότι στη διάμεση τιμή πώλησης διαπιστώθηκε κατακόρυφη άνοδος, ειδικά στις χειρουργικές μάσκες μίας χρήσης από τον Φεβρουάριο του 2020 και έπειτα. Μικρή ήταν η άνοδος της διάμεσης τιμής σε αντισηπτικά τζελ και γάντια, ενώ οριακή πτώση της τιμής παρατηρήθηκε στα αντισηπτικά μαντηλάκια.
Η πώληση των προϊόντων αυτών από περισσότερες επιχειρήσεις, φαίνεται να συγκράτησε την αύξηση των τιμών, ενώ η αύξηση στις μάσκες φαίνεται ότι προήλθε από έλλειψη αποθεμάτων του είδους αυτού κατά το χρονικό διάστημα που εξετάστηκε. Ωστόσο δεν επιβεβαιώθηκε συστηματική αύξηση του μέσου ή/ και διάμεσου μεικτού περιθωρίου κέρδους από την πώληση του εξεταζόμενου υγειονομικού προϊόντος κατά το ερευνώμενο διάστημα. Ειδικότερα, βρέθηκε ότι το διάμεσο μεικτό περιθώριο κέρδους δεν σημείωσε ιδιαίτερη διακύμανση το ερευνώμενο διάστημα, και διαμορφώθηκε σε παρόμοιο ύψος για διαφορετικά προϊόντα.

Συγκρίνοντας τη διάμεση τιμή αγοράς το χρονικό διάστημα από 1.11.2019 έως 31.3.2020, μεταξύ των νομών Αττικής, Θεσσαλονίκης και την υπόλοιπη επικράτεια, παρατηρήθηκε ίδια συμπεριφορά στις τιμές των υπό εξέταση προϊόντων. Οι διάμεσες τιμές αγοράς και πώλησης, φαίνεται να ακολουθούν το ίδιο μοτίβο στους δύο μεγάλους νομούς της χώρας, με τη Θεσσαλονίκη να εμφανίζει υψηλότερες τιμές στην αγορά των γαντιών μιας χρήσης, την Αττική να παρουσιάζει υψηλότερες τιμές στα αντισηπτικά μαντηλάκια και τις τιμές να κυμαίνονται στα ίδια περίπου επίπεδα σε όλη την ελληνική επικράτεια.

Περαιτέρω, παρατηρήθηκε παρόμοια συμπεριφορά της διάμεσης τιμής αγοράς και πώλησης των υπό εξέταση προϊόντων μεταξύ ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας καθώς και μεταξύ αστικών και μη αστικών κέντρων. Στα αντισηπτικά μαντηλάκια και τα γάντια φαίνεται ότι οι τιμές εμφανίζονται συνήθως χαμηλότερες στις νησιωτικές περιοχές έναντι των ηπειρωτικών περιοχών, ενώ ως ενδιαφέρον χαρακτηρίζεται το γεγονός ότι η διάμεση τιμή πώλησης στις μάσκες σημειώνει μικρότερη αύξηση στις νησιωτικές περιοχές μετά τον Φεβρουάριο του 2020, σε σχέση με την αντίστοιχη τιμή στις ηπειρωτικές περιοχές και σε σχέση με την αντίστοιχη διάμεση τιμή αγοράς.

Στο μεταξύ, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της επιτροπής, οι περισσότερες παρατηρήσεις που συλλέχθηκαν φαίνεται να υποστηρίζουν την ύπαρξη σταθερού περιθωρίου κέρδους (mark-up), ενώ υπάρχουν και κάποιες ακραίες τιμές (outliers) και αρκετές παρατηρήσεις αφορούν στο ότι η τιμή πώλησης είναι μικρότερη από την τιμή αγοράς. Αυτό πιθανόν να οφείλεται στο ότι η τιμή αγοράς δεν αντιστοιχεί πάντα στα προϊόντα που πωλήθηκαν τον συγκεκριμένο μήνα, δηλαδή πωλήθηκε στοκ προϊόντος από προηγούμενους μήνες. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στις μάσκες.

Σύμφωνα με την στατιστική και οικονομετρική επεξεργασία των διαθέσιμων στοιχείων, η αύξηση στη λιανική τιμή πώλησης του εξεταζόμενου υγειονομικού υλικού προέρχεται, κατά κύριο λόγο, από την μετακύλιση της αύξησης της χονδρικής τιμής πώλησης. Επιπλέον, από την έρευνα προέκυψε ότι η μετακύλιση της αύξησης της χονδρικής τιμής πώλησης στα αντισηπτικά μαντηλάκια και στα γάντια μίας χρήσης, ήταν μεγαλύτερη στα φαρμακεία από ότι στα σούπερ μάρκετ. Σχετικά με τις μάσκες, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι όσες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται, εκτός από το λιανεμπόριο, και σε άλλο επίπεδο διανομής, παραγωγή, εισαγωγές ή χονδρεμπόριο, εμφάνισαν υψηλότερες τιμές σε σχέση με όσους δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στο λιανεμπόριο.

Εξετάζοντας το ποσοστό μετακύλισης της μεταβολής της τιμής αγοράς στην τιμή πώλησης στον τελικό καταναλωτή στις μάσκες, αυτό παρουσιάζεται μεγαλύτερο κατά το μήνα Μάρτιο 2020. Η μεγαλύτερη δε διαφοροποίηση του ποσοστού μετακύλισης της τιμής, εμφανίζεται στις πωλήσεις γαντιών μίας χρήσης κατά τον μήνα Φεβρουάριο 2020.

Από την έρευνα φαίνεται ότι ο βαθμός μετακύλισης της τιμής στα φαρμακεία - λόγω του ότι ο επιχειρηματίας δεν έχει δυνατότητα απορρόφησης μιας αύξησης της τιμής - είναι μεγάλος στις μάσκες και στα αντισηπτικά μαντηλάκια και μικρότερος στα αντισηπτικά τζελ και γάντια. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο συνδυαστικό γεγονός, ότι τα φαρμακεία εξειδικεύονται στις πωλήσεις συγκεκριμένων προϊόντων και παράλληλα αντιμετωπίζουν εντατικό ανταγωνισμό από τις ανταγωνίστριες επιχειρήσεις.

Από την ανάλυση των ακραίων τιμών αγοράς των υπό εξέταση προϊόντων, παρατηρήθηκε ότι:

* στο 1% των υψηλότερων καθαρών τιμών αγοράς για κάθε μήνα που ερευνήθηκε, βρίσκονται επιχειρήσεις που εδρεύουν κατά πλειοψηφία στους δύο μεγάλους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης και

* στο 1% των υψηλότερων καθαρών τιμών αγοράς για κάθε μήνα που ερευνήθηκε, βρίσκονται κατά πλειοψηφία τα φαρμακεία.

Τα τελευταία αυτά στοιχεία καθώς και περαιτέρω στοιχεία που έχουν συλλεχθεί από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χονδρική πώληση υγειονομικού υλικού, θα χρησιμοποιηθούν για τον εντοπισμό τυχόν περιπτώσεων καταχρηστικής τιμολόγησης από επιχειρήσεις που διαθέτουν μακροχρόνια πανελλαδική ή/και προσωρινή τοπική δεσπόζουσα θέση στις εν λόγω αγορές. Η επιτροπή σημειώνει ακόμη, ότι θα προχωρήσει επίσης στην περιοδική επικαιροποίηση της έρευνας με νέα στοιχεία.

Επιπλέον, επισημαίνεται ότι στην παρούσα συγκυρία που η χώρα δοκιμάζεται από την πανδημία του κορονοϊού, η επιτροπή παρακολουθεί τις εξελίξεις, και θα συνεχίσει να επεμβαίνει ως αρμόδια για τη διαπίστωση τυχόν παραβάσεων, με γνώμονα τη διαφύλαξη της υγιούς ανταγωνιστικής δομής της αγοράς, την προστασία των συμφερόντων του καταναλωτή και την οικονομική ανάπτυξη.
Πηγή: Protothema.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 27 Ιουνίου 2020 10:33

Σχετικά Άρθρα

  • Επιτροπή Ανταγωνισμού: Χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού στο τυρί Φέτα – Ο ΑΓΣ Καλαβρύτων στην πρώτη θέση των πωλήσεων
    Επιτροπή Ανταγωνισμού: Χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού στο τυρί Φέτα – Ο ΑΓΣ Καλαβρύτων στην πρώτη θέση των πωλήσεων

    Η Επιτροπή Ανταγωνισμού προέβη σε χαρτογράφηση των συνθηκών ανταγωνισμού στο τυρί φέτα, που αποτελεί το 2% των συνολικών πωλήσεων των 11 Σούπερ Μάρκετ, που παρέδωσαν στοιχεία. Από αυτήν προέκυψε πως ο Αγροτικός Γαλακτοκομικός Συνεταιρισμός Καλαβρύτων είναι ο σημαντικότερος προμηθευτής Φέτας (εύρος μεριδίου 15-20% περίπου ως προς την αξία και ως την προς ποσότητα).

    Σύμφωνα με όσα μεταφέρει και το newmoney.gr η επιτυχία του Αγροτικού Συνεταιρισμού Καλαβρύτων και μέλους της ΕΘΕΑΣ στηρίζεται στο μεγάλο και αποτελεσματικό δίκτυο καταστημάτων της «Σκλαβενίτης», αφού τα προϊόντα του τα διαθέτει κατ’ αποκλειστικότητα στις «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη»!

    Σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, στόχοι της χαρτογράφησης είναι:

    • Η εξέλιξη των μεριδίων αγοράς των 11 μεγαλύτερων Σουπερμάρκετ (εφεξής και «ΣΜ»)
    • Η εξέλιξη των μεριδίων των προμηθευτών (ιδιωτικής ετικέτας και επωνύμων προϊόντων) στις πωλήσεις των 11 ΣΜ
    • Η επίδραση του μηχανισμού του Καλαθιού του Νοικοκυριού (εφεξής και «ΚΝ») στις τιμές επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
    • Η επίδραση του μηχανισμού του ΚΝ στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών κατόπιν σύγκρισης μεταξύ επώνυμων προϊόντων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, εντός και εκτός του ΚΝ.

    Στο πλαίσιο της εν λόγω Χαρτογράφησης εστάλησαν ερωτηματολόγια από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού σε 11 ΣΜ, τα οποία συγκεντρώνουν μερίδιο άνω του 95% του κλάδου λιανικού εμπορίου τροφίμων. Η περίοδος για την οποία ελήφθησαν στοιχεία αφορά την περίοδο μεταξύ 1/2/2023 και 30/6/2024. («Περίοδος Αναφοράς»).

    Τα κύρια αποτελέσματα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι τα εξής:

    • Το σύνολο των πωλήσεων φέτας από τα ΣΜ το 2023 ανήλθε σε 244,1 εκατ. € παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση κατά 13,8%. Το Α΄ εξάμηνο του 2024 η αύξηση των πωλήσεων μειώθηκε στο 3% σε ετήσια βάση.
    • Στο σύνολο των δεδομένων υπάρχουν ~150 προμηθευτές Φέτας. Οι 13 μεγαλύτεροι προμηθευτές, συνολικά, αντιπροσωπεύουν το 70% του συνόλου των πωλήσεων Φέτας. Από τον αριθμό των προμηθευτών και τη διάταξη των μεριδίων τους διαπιστώνεται ότι η αγορά προμήθειας των ΣΜ στη Φέτα χαρακτηρίζεται από χαμηλή συγκέντρωση με το CR3 στο 39% και τον δείκτη ΗΗΙ στο 652.
    • Το 2023, τα επώνυμα προϊόντα Φέτας αποτελούν το 80% των συνολικών πωλήσεων στην αγορά και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν το 20% (εντός ή/και εκτός ΚΝ). Οι 12 μεγαλύτεροι προμηθευτές αντιπροσωπεύουν το 73% του συνόλου των πωλήσεων Φέτας σε αξία, ενώ στη Φέτα ιδιωτικής ετικέτας οι 13 μεγαλύτεροι το 93%.
    • Το 10% περίπου των συνολικών πωλήσεων Φέτας των 11 ΣΜ προέρχεται από πωλήσεις φέτας εντός του ΚΝ.

    Οι χαμηλότερες τιμές στη Φέτα, παρατηρούνται στην κατηγορία ιδιωτικής ετικέτας, ζυγιζόμενη, εντός ΚΝ, με τιμή περίπου 7,2 έως 9,4 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή 8,1 και 10,6 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

    Οι ακριβότερες τιμές στη φέτα παρατηρούνται στα επώνυμα συσκευασμένα προϊόντα, εκτός ΚΝ, με μέση τιμή περί τα 13 ευρώ χωρίς ΦΠΑ ή στα 14,7 ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

    Οι διαφορές των τιμών ανά κατηγορία απεικονίζονται στα γραφήματα κατωτέρω:

    • Ως προς τις προτιμήσεις των καταναλωτών. Οι καταναλωτές προτιμούν κατά κύριο λόγο την επώνυμη Φέτα (περίπου 82%). Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της περιόδου αναφοράς 2/2023-6/2024 παρατηρήθηκε μεταστροφή προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η τάση αυτή που ξεκίνησε το 2022 και συνεχίστηκε το 2023 και το Α΄ εξάμηνο του 2024.
    • Το ΚΝ δεν φαίνεται να επηρέασε τις προτιμήσεις των καταναλωτών, παρά μόνο περιστασιακά σε περιόδους εορτών και καλοκαιριού.
    • Εξετάζοντας τη δυνατότητα αγοράς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ή/και επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων εντός ΚΝ, το καταναλωτικό κοινό μπορεί να πετύχει τις χαμηλότερες δυνατές τιμές.
    • Σημειώνεται ότι η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες στην κατάταξη ως προς την προτίμηση των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όπως φαίνεται στο γράφημα κατωτέρω.

    Αξία Πωλήσεων Ταχυκίνητων Καταναλωτικών Αγαθών Ιδιωτικής Ετικέτας, 2023

    Σημειώσεις:

    • Το Καλάθι του Νοικοκυριού ήταν σε ισχύ καθ’ όλη την περίοδο αναφοράς.
    • Τα μερίδια των προμηθευτών υπολογίστηκαν με βάση τις πωλήσεις των 11 ΣΜ. Η ανάλυση δεν περιλαμβάνει άλλα κανάλια διανομής.
    • Οι υπολογισμοί έχουν πραγματοποιηθεί με κανονικοποιημένες (τιμή κιλού) και σταθμισμένες τιμές.
    • Η ανάλυση αφορά σε τιμές και ποσότητες πωλήσεων προϊόντων Φέτας, χωρίς ταυτόχρονη ανάλυση για τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά.
    • Τα τρίματα Φέτας εξαιρέθηκαν από το δείγμα, τόσο ως υπολειπόμενο προϊόν, όσο και γιατί δεν προέρχονται από έναν συγκεκριμένο προμηθευτή.
    • Ο συντελεστής ΦΠΑ που έχει εφαρμοστεί στις τιμές αφορά σε ποσοστό 13%. Δεν ήταν δυνατό από τα συλλεγχθέντα στοιχεία να γίνει διαφοροποίηση στην τελική τιμή για τα νησιά Λέρο, Λέσβο, Κω, Σάμο, Χίο όπου εφαρμόζεται μειωμένος ο συντελεστής κατά 30%, ήτοι ΦΠΑ 9%.

    Το πλήρες κείμενο της Χαρτογράφησης είναι διαθέσιμο εδώ.

    Πηγή: Etheas.gr

  • Πρόστιμο 172.000 ευρώ στον ΕΛΟΜΑΣ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού
    Πρόστιμο 172.000 ευρώ στον ΕΛΟΜΑΣ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού

    Πρόστιμο ύψους 172.424 ευρώ επιβλήθηκε από την επιτροπή Ανταγωνισμού στον όμιλο ΕΛΟΜΑΣ για την παράβαση της γεωγραφικής κατανομής αγορών που προέβλεπε το καταστατικό του.

    Η υπόθεση αφορά στην αγορά διανομής ειδών σουπερμάρκετ σε επίπεδο λιανικής. Από τα στοιχεία της Επιτροπής προκύπτει ότι ο ΕΛΟΜΑΣ έλαβε σειρά γραπτών επιστολών και διαμαρτυριών μελών του με αίτημα τη μη λειτουργία καταστημάτων ενός μέλους σε γεωγραφική περιοχή που λειτουργεί έτερο μέλος του Ομίλου.

    Οι εν λόγω επιστολές και διαμαρτυρίες επικαλούνταν γενική αρχή λειτουργίας του Ομίλου αποτυπωμένο σε απόφαση της Γενικής Συνέλευσής του, σύμφωνα με τον οποίο τα μέλη του έπρεπε να τηρούν συγκεκριμένη γεωγραφική απόσταση μεταξύ των καταστημάτων τους, και ειδικότερα τουλάχιστον 1000 μέτρα σε περιοχές εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης και 300 μέτρα εντός Αθηνών και Θεσσαλονίκης.

    Ο Όμιλος κατέθεσε αίτημα υπαγωγής στη Διαδικασία Διευθέτησης Διαφορών, και αναγνωρίζοντας ότι υπέπεσε σε παράβαση γεωγραφικής κατανομής αγορών, η οποία αποτελεί εξ αντικειμένου περιορισμό του ανταγωνισμού, υπέβαλε Πρόταση Διευθέτησης Διαφοράς. Η Ολομέλεια της Επιτροπής, αποφάσισε την αποδοχή της εν λόγω Πρότασης και εξέδωσε απόφαση, με την οποία υποχρεώνει τον Όμιλο να μην επαναλάβει στο μέλλον την παράβαση και επιβάλει το πρόστιμο.

    Πηγή: cnn.gr

  • Επιτροπή Ανταγωνισμού: Xαρτογράφηση στον κλάδο των ζωοτροφών
    Επιτροπή Ανταγωνισμού: Xαρτογράφηση στον κλάδο των ζωοτροφών

    Η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) αποφάσισε τη διεξαγωγή χαρτογράφησης στον κλάδο των ζωοτροφών, με σκοπό τη διερεύνηση και την εμβάθυνση στις συνθήκες ανταγωνισμού που επικρατούν στον συγκεκριμένο κλάδο.

    Ειδικότερα, οι ζωοτροφές (από κοινού με τα κτηνιατρικά φαρμακευτικά προϊόντα) εκπροσωπούν το 75% του κόστους στην κτηνοτροφία, ενώ ο δείκτης τιμών σύνθετων ζωοτροφών αυξήθηκε κατά 33% από το 2020 έως το τρίτο τρίμηνο του 2023.

    Η εν λόγω έρευνα συμπληρώνει την χαρτογράφηση στον κλάδο των κτηνιατρικών φαρμακευτικών προϊόντων (ΚΦΠ) που εκκίνησε με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού τον Μάιο 2024. Αμφότερες οι έρευνες εντάσσονται στο πλαίσιο της στρατηγικής στόχευσης της Αρχής να μελετήσει τις συνθήκες ανταγωνισμού στον αγροδιατροφικό τομέα στην Ελλάδα και ειδικότερα στην εφοδιαστική αλυσίδα βασικών τροφίμων.

    Η υλοποίηση αυτής της στρατηγικής ξεκίνησε το 2023 με την έρευνα της Επιτροπής σε έξι βασικά καταναλωτικά αγαθά σε επίπεδο λιανικής, μεταξύ αυτών και στο φρέσκο γάλα. Οι χαρτογραφήσεις που εκκίνησαν εντός της φετινής χρονιάς επικεντρώνονται στα προηγούμενα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, και συγκεκριμένα στις εισροές, που συνδυαστικά εκπροσωπούν υψηλό ποσοστό του κόστους των παραγωγών.

    Ζωοτροφές

    Η Χαρτογράφηση είναι ένα εργαλείο που επιτρέπει στην ΕΑ να μελετά τις συνθήκες ανταγωνισμού σε οποιαδήποτε αγορά ή κλάδο της οικονομίας, όταν αυτό απαιτείται για την αποτελεσματική άσκηση των αρμοδιοτήτων της.

    Πηγή: Etheas.gr

  • Κασσελάκης στην Επιτροπή Ανταγωνισμού: «Η ακρίβεια είναι δομική, ανήκει στη φιλοσοφία της κυβερνητικής πολιτικής»
    Κασσελάκης στην Επιτροπή Ανταγωνισμού: «Η ακρίβεια είναι δομική, ανήκει στη φιλοσοφία της κυβερνητικής πολιτικής»

    Ο Στέφανος Κασσελάκης έκανε λόγο για «ολόκληρη αλυσίδα μη αποδοτικού κράτους», με αποτέλεσμα «τα ολιγοπώλια να λειτουργούν χωρίς φραγμούς».

    Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., Στέφανος Κασσελάκης, επισκέφθηκε τη Δευτέρα (13/11) την Επιτροπή Ανταγωνισμού και ανέφερε πως «η αιτία της ακρίβειας σε κάθε έκφανση της ζωής του Έλληνα πολίτη, από τα καύσιμα μέχρι τα τρόφιμα και το ρεύμα, είναι δομική και ανήκει στη φιλοσοφία δυστυχώς της κυβερνητικής πολιτικής. η οποία δεν επεμβαίνει»

    Επίσης, ο Στέφανος Κασσελάκης σημείωσε την ανάγκη περαιτέρω στελέχωσης της Επιτροπής Ανταγωνισμού προκειμένου να αποφέρουν σημαντικά οφέλη στους καταναλωτές μέσω της ρύθμισης της αγοράς. Χαρακτηριστικά, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. δήλωσε το εξής: «Άλλη μία επίσκεψη σε άλλη μία Ανεξάρτητη Αρχή που είναι υποστελεχωμένη. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, 60% υποστελεχωμένη παρά την υψηλή κατάρτιση που χρειάζεται το έργο της και παρά την εξαιρετικά υψηλή απόδοση του έργου της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που φέρνει πολύ μεγάλη απόδοση στον καταναλωτή και στον φορολογούμενο».

    Πάντως, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. έκανε λόγο για «ολόκληρη αλυσίδα μη αποδοτικού κράτους», φέρνοντας ως παράδειγμα τον ΑΣΕΠ και επισημαίνοντας ότι «δεν γίνονται προκηρύξεις» , με αποτέλεσμα – όπως τόνισε – «τα ολιγοπώλια να λειτουργούν χωρίς φραγμούς».

    Ακόμα, ο Στέφανος Κασσελάκης σημείωσε: «Είναι ξεκάθαρο ότι οι άνθρωποι που εργάζονται εδώ, κάνουν μια ηρωική προσπάθεια με χαμηλές απολαβές για να φέρουν όσο πιο πολλή υγεία και ρύθμιση στις αγορές, αλλά δεν είναι οι ίδιοι η αιτία της ακρίβειας. Η αιτία της ακρίβειας σε κάθε έκφανση της ζωής του Έλληνα πολίτη, από τα καύσιμα μέχρι τα τρόφιμα και το ρεύμα, είναι δομική και ανήκει στη φιλοσοφία δυστυχώς της κυβερνητικής πολιτικής, η οποία δεν επεμβαίνει».

    Τέλος, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. τόνισε το εξής: «Έχουμε καταθέσει προτάσεις σε αυτή την κατεύθυνση, θα καταθέσουμε και άλλες, αλλά να είμαστε ξεκάθαροι. Η κυβέρνηση και ο κ. Σκρέκας δεν μπορούν να κρύβονται πίσω από την πολύ καλή προσπάθεια που κάνουν εδώ αυτοί οι άνθρωποι. Αντιθέτως, αν ήθελαν να φέρουν φως στον ανταγωνισμό της αγοράς, να έκαναν τα πάντα για να στελεχωθεί η συγκεκριμένη Αρχή άμεσα και επίσης να μεταφερθεί σε μια κτιριακή υποδομή την οποία αναζητούν».

    Πηγή: iEidiseis.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/ EUROKINISSI

  • Έλεγχοι στις αγορές σπόρων ηλίανθου, βαμβακιού και αραβόσιτου
    Έλεγχοι στις αγορές σπόρων ηλίανθου, βαμβακιού και αραβόσιτου

    Επιτόπιο έλεγχο πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

    Σε αιφνιδιαστικό επιτόπιο έλεγχο σε επιχείρηση στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας στις αγορές των σπόρων ηλίανθου, βαμβακιού και αραβόσιτου, καθώς και στις αγορές προϊόντων φυτοπροστασίας καλλιεργειών, πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, στι πλαίσιο της εφαρμογής των κανόνων του ανταγωνισμού στον κλάδο της αγροτικής οικονομίας.

    Ο εν λόγω αιφνιδιαστικός έλεγχος αποτελεί σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού ένα προκαταρκτικό βήμα στο πλαίσιο έρευνας της ΕΑ για τον εντοπισμό αντί-ανταγωνιστικών πρακτικών βάσει του ν. 3959/2011.

    Σημειώνεται ότι η διεξαγωγή τέτοιων ελέγχων δεν προδικάζει ότι οι επιχειρήσεις ή ενώσεις επιχειρήσεων έχουν εμπλακεί σε αντί-ανταγωνιστική συμπεριφορά ούτε προδικάζει το αποτέλεσμα της έρευνας.

    Πηγή: NeaPaseges.gr

  • Επιτροπή Ανταγωνισμού: Αιφνίδιοι έλεγχοι σε επιχειρήσεις
    Επιτροπή Ανταγωνισμού: Αιφνίδιοι έλεγχοι σε επιχειρήσεις

    Οι έλεγχοι αποτελούν ένα προκαταρκτικό βήμα στο πλαίσιο έρευνας για τον εντοπισμό αντί-ανταγωνιστικών πρακτικών βάσει των διατάξεων του ν. 3959/2011.

    Αιφνίδιους επιτόπιους ελέγχους σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις αγορές εισαγωγής, χονδρικής και λιανικής εμπορίας μηχανοκίνητων εργαλείων χειρός καθώς και εργαλείων κήπου, αναφορικά με τυχόν αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές στο πλαίσιο κάθετων συμφωνιών ή/και οριζόντιας σύμπραξης, διενήργησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού («ΕΑ»).

    Όπως αναφέρει, το ΑΠΕ-ΜΠΕ, σύμφωνα με ανακοίνωση, οι αιφνιδιαστικοί έλεγχοι διενεργήθηκαν στις εγκαταστάσεις επιχειρήσεων στην περιφέρεια Αττικής και αποτελούν ένα προκαταρκτικό βήμα στο πλαίσιο έρευνας για τον εντοπισμό αντί-ανταγωνιστικών πρακτικών βάσει των διατάξεων του ν. 3959/2011.

    Σημειώνεται ότι η διεξαγωγή τέτοιων ελέγχων δεν προδικάζει ότι οι επιχειρήσεις έχουν εμπλακεί σε αντί-ανταγωνιστική συμπεριφορά ούτε προδικάζει το αποτέλεσμα της έρευνας.

    Παρέμβαση, όπου κρίνεται απαραίτητο

    Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση: «Η ΕΑ, θεματοφύλακας της εύρυθμης λειτουργίας της ελεύθερης αγοράς, επισημαίνει ότι στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, θα παρεμβαίνει κατά άμεση προτεραιότητα όπου κρίνεται απαραίτητο, και θα εξετάζει κάθε σχετική περίπτωση που θα υποπέσει στην αντίληψή της, με την υποβολή καταγγελίας, αίτησης επιείκειας ή ανώνυμων σχετικών πληροφοριών μέσω του ασφαλούς ψηφιακού περιβάλλοντος (whistleblowing) και θα επιβάλλει αυστηρότατες διοικητικές κυρώσεις στις επιχειρήσεις που τυχόν εφαρμόζουν αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές βάσει των διατάξεων του ν. 3959/2011 και των άρθρων 101 και 102 ΣΛΕΕ».

    Πηγή: ethnos.gr

  • Υφασμάτινες μάσκες: Το ντιμπέιτ της χρονιάς για το αν προστατεύουν ή όχι από τον κορονοϊό
    Υφασμάτινες μάσκες: Το ντιμπέιτ της χρονιάς για το αν προστατεύουν ή όχι από τον κορονοϊό

    Τι λένε οι εν Ελλάδι επιστήμονες, τι λέει ο ΠΟΥ, πώς τις αντιμετωπίζει η υπόλοιπη Ευρώπη

    Σε... ντιμπέιτ της χρονιάς έχει αναχθεί το θέμα των μασκών και δη των υφασμάτινων για το κατά πόσο προστατεύουν από τον κορονοϊό. Το θέμα δεν είναι καινούριο, ωστόσο, βγήκε ξανά στο προσκήνιο μετά τον συναγερμό που σήμανε στη Γαλλία με το υπουργείο Υγείας να εκδίδει σχετική οδηγία και να ενσπείρει ανησυχία για την αποτελεσματικότητα της υφασμάτινης μάσκας.

    Με αφορμή την επιστροφή των μαθητών Γυμνασίων και Λυκείων στα σχολεία από τη Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου αλλά και την ανακοίνωση του υπουργείου Υγείας της Γαλλίας, που ανέφερε ότι οι υφασμάτινες μάσκες δεν προστατεύουν απόλυτα από τις νέες μεταλλάξεις του κορονοϊού ο επίκουρος καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, Γκίκας Μαγιορκίνης μίλησε για τις μάσκες που προστατεύουν καλύτερα από τον κορονοϊό.

    «Οι οδηγίες που βγήκαν στη Γαλλία μιλούν περισσότερο για την ποιότητα των μασκών. Εμείς αυτό το έχουμε πει σχετικά νωρίς», ανέφερε ο κ. Μαγιορκίνης και στη συνέχεια ξεκαθάρισε ότι οι μάσκες για τον κορονοϊό κατατάσσονται σε δύο κατηγορίες. «Στην κατηγορία 1 μπορεί να υπάγονται και οι χειρουργικές μάσκες και οι υφασμάτινες. Εξαρτάται από την ποιότητά τους. Οι μάσκες που έχουμε προτείνει, ακόμα και οι υφασμάτινες έχουν πολύ συγκεκριμένα ποιοτικά κριτήρια που δεν επιτρέπουν να περνούν πολύ μικρά σωματίδια από τους πόρους τους».

    Στη συνέχεια ο Γκίκας Μαγιορκίνης ξεκαθάρισε ότι οι συστάσεις του γαλλικού υπουργείου Υγείας «δεν διαφέρουν από αυτές έχουμε κάνει εμείς εδώ και αρκετό καιρό». «Η ακριβής σύσταση που έδωσαν τώρα στους ανθρώπους είναι απλά να προσέχουν τι ποιότητας μάσκας χρησιμοποιούν είτε αυτές είναι χειρουργικές είτε υφασμάτινες», ξεκαθάρισε ο κ. Μαγιορκίνης.

    Προβληματισμός και διχογνωμία επικρατεί και μεταξύ των επιστημόνων στη χώρα μας για την κάλυψη των μασκών στις μεταλλάξεις του ιού. Οι υφασμάτινες μάσκες προστατεύουν λιγότερο από τις χειρουργικές. Οι άσπρες οι κωνικές προστατεύουν περισσότερο από τις χειρουργικές. Στη φάση αυτή που είμαστε η υφασμάτινη, είναι επαρκής! Αν λόγω μετάλλαξης χρειαστεί να αλλάξουν, θα το ανακοινώσουμε» τόνισε ο Αθανάσιος Εξαδάκτυλος, πρόεδρος του ΠΙΣ.

    ΠΟΥ: Οι υφασμάτινες μάσκες εξακολουθούν να είναι το ίδιο αποτελεσματικές

    Για την υπόθεση μάσκα και το κατά πόσο οι υφασμάτινες μάσκες εξακολουθούν να είναι το ίδιο αποτελεσματικές, ακόμη και απέναντι στα νέα παραλλαγμένα στελέχη του νέου κορονοϊού, καθώς ο τρόπος μετάδοσης του ιού είναι ο ίδιος, θέση πήρε και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), ο οποίος δεν προβλέπει να προβεί σε αλλαγή των συστάσεών του.

    «Οι υφασμάτινες μάσκες, οι μη χειρουργικές, μπορούν να χρησιμοποιούνται από όλους τους ανθρώπους ηλικίας κάτω των 60 ετών που δεν έχουν ιδιαίτερα προβλήματα υγείας», υπογραμμίζει η υπεύθυνη του ΠΟΥ για την διαχείριση της πανδημίας της COVID-19 Μαρία Φαν Κερκχόβε. «Στις ζώνες στις οποίες κυκλοφορεί ο ιός, οι μάσκες πρέπει να φοριούνται όταν οι άνθρωποι συνωστίζονται και καθίσταται αδύνατο να τηρηθεί απόσταση τουλάχιστον ενός μέτρου του ενός από τον άλλο, όπως και σε δωμάτια με καθόλου ή λίγο εξαερισμό» πρόσθεσε σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε.

    Πηγή: Ethnos.gr

  • 304 παραβάσεις για χρήση μάσκας πανελλαδικά την Κυριακή
    304 παραβάσεις για χρήση μάσκας πανελλαδικά την Κυριακή

    Αποτελέσματα ελέγχων για τα μέτρα αποφυγής της διάδοσης του κορωνοϊού

    Εντατικοί έλεγχοι πραγματοποιούνται σε όλη τη χώρα από τις Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας για την εφαρμογή των μέτρων αποφυγής και περιορισμού της διάδοσης του κορωνοϊού.
    Στο πλαίσιο αυτό χθες, Κυριακή 2 Αυγούστου, βεβαιώθηκαν σε όλη την επικράτεια οι ακόλουθες παραβάσεις:
    (304) για μη χρήση μάσκας – μη τήρηση προβλεπόμενης απόστασης και επιβλήθηκαν ισάριθμα διοικητικά πρόστιμα (150 ευρώ), ως ακολούθως:

    (120) στην Αττική,
    (34) στο Νότιο Αιγαίο,
    (24) στην Κρήτη,
    (20) στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη,
    (19) στη Στερεά Ελλάδα,
    (18) στη Θεσσαλονίκη,
    (15) στα Ιόνια Νησιά,
    (13) στην Κεντρική Μακεδονία,
    (12) στη Θεσσαλία,
    (12) στο Βόρειο Αιγαίο,
    (8) στην Ήπειρο,
    (4) στη Δυτική Ελλάδα,
    (4) στην Πελοπόννησο και
    (1) στη Δυτική Μακεδονία.

    Σημειώνεται ότι από προχθές (1 Αυγούστου 2020), έχουν βεβαιωθεί συνολικά (615) παραβάσεις και έχουν επιβληθεί ισάριθμα διοικητικά πρόστιμα των (150) ευρώ.
    (6) για κανόνες λειτουργίας καταστημάτων και ιδιωτικών επιχειρήσεων (απαγόρευση λειτουργίας, μη χρήση μάσκας από το προσωπικό, ποσοστό τετραγωνικών μέτρων επιφανείας ανά άτομο, αποστάσεις τραπεζοκαθισμάτων, μη δήλωση ραντεβού και λίστας πελατών, κ.λπ.), ενώ συνελήφθησαν (2) άτομα.

    Σημειώνεται ότι από προχθές (1 Αυγούστου 2020), έχουν βεβαιωθεί συνολικά (27) σχετικές παραβάσεις.

    (7) για μη συμπλήρωση της ηλεκτρονικής φόρμας PLF (Passenger Locator Form) από ταξιδιώτη και επιβλήθηκε διοικητικό πρόστιμο (500 ευρώ).

    Σημειώνεται ότι από προχθές (1 Αυγούστου 2020), έχουν βεβαιωθεί συνολικά (8) σχετικές παραβάσεις.

    Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν με αμείωτη ένταση με σκοπό την προστασία της δημόσιας υγείας.

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Marma Touch