Χαμένους αλλά και µεγάλους κερδισµένους θα έχουν οι αλλαγές στο πεδίο της φορολογίας που προτείνει η επιτροπή σοφών. Αναλυτικά, οι παρεµβάσεις που προτείνει η επιτροπή και οι επιπτώσεις που θα έχουν στα εισοδήµατα των φορολογουµένων είναι οι εξής:
- Σταδιακή κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης. Η εισφορά επιβάλλεται στο εισόδηµα από 12.000 ευρώ και άνω και υπολογίζεται µε συντελεστές από 2,2% έως 10%. Με την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης θα ωφεληθούν φορολογούµενοι µε εισόδηµα από κάθε πηγή που βρίσκονται στα µεσαία και υψηλά εισοδηµατικά στρώµατα και οι οποίοι δηλώνουν τα εισοδήµατά τους.
- Αναµόρφωση των φορολογικών συντελεστών και των φορολογικών κλιµακίων εισοδήµατος στην κατεύθυνση της περαιτέρω απλοποίησης. Σύγκλιση προς τον µέσο όρο της Ευρωζώνης (προσαρµοσµένη στα µέσα εισοδήµατα). Εναρµόνιση των κλιµακίων φορολογίας εισοδήµατος και ασφαλιστέων αποδοχών ώστε να µην επιβαρύνονται τα εισοδήµατα από εργασία, ταυτόχρονα µε υψηλούς φορολογικούς συντελεστές και υψηλές ασφαλιστικές εισφορές. Στην πράξη η επιτροπή σοφών προτείνει την άµεση µείωση των φορολογικών συντελεστών στα µεσαία και υψηλά εισοδήµατα, προκειµένου να µην τιµωρείται φορολογικά µε ληστρικούς ονοµαστικούς συντελεστές η τυπική πλευρά της οικονοµικής δραστηριότητας που κατά κύριο λόγο βρίσκεται στη µισθωτή εργασία. Θα πρέπει να σηµειωθεί ότι ο πρώτος φορολογικός συντελεστής της κλίµακας φορολογίας εισοδήµατος είναι 9% για εισόδηµα έως 10.000 ευρώ, από 10.000 έως 20.000 ευρώ είναι 22%, από 20.000 έως 30.000 ευρώ 28%, από 30.000 έως 40.000 ευρώ 36% και από 40.000 ευρώ και άνω 44%. Αυτό που ουσιαστικά προτείνει η επιτροπή είναι να µειωθούν οι φορολογικοί συντελεστές για τα κλιµάκια από 20.000 ευρώ ετήσιο εισόδηµα και πάνω, προκειµένου να ελαφρυνθούν οι φορολογούµενοι µε µεσαίο και υψηλό εισόδηµα. Αυτοί θα είναι και οι κερδισµένοι από τις αλλαγές, µε επίκεντρο τους φορολογούµενους που έχουν εισόδηµα από µισθωτή εργασία.
- Αύξηση του φορολογικού βάρους µέσω αυξήσεων στην έµµεση φορολογία. Το σχέδιο που προτείνει η επιτροπή είναι η µείωση της φορολόγησης της µισθωτής εργασίας να µη συνοδευτεί από µείωση της έµµεσης φορολογίας, όπως είναι ο ΦΠΑ και οι φόροι κατανάλωσης. Αυτό που ουσιαστικά προτείνεται είναι όποιος δηµοσιονοµικός χώρος δηµιουργείται τα επόµενα χρόνια από την ανάπτυξη και τη µείωση των δηµοσιονοµικών στόχων να διατίθεται για τη µείωση της άµεσης φορολογίας, και ειδικά της φορολόγησης της µεσαίας και υψηλής µισθωτής εργασίας.
- Κατά το δυνατό εξοµοίωση και ενιαία φορολογική µεταχείριση των εισοδηµάτων από διαφορετικές πηγές, ώστε να µην καταστρατηγείται και η έννοια της προοδευτικότητας της φορολογικής κλίµακας. Η πρόταση αυτή παραπέµπει στη θέσπιση ενιαίας φορολογικής κλίµακας για όλα τα εισοδήµατα ανεξαρτήτως πηγής. Σήµερα ειδικό τρόπο φορολόγησης έχουν τα εισοδήµατα από κεφάλαιο (ενοίκια, τόκοι κ.λπ.). Τυχόν άθροιση των εισοδηµάτων αυτών στο συνολικό εισόδηµα των φορολογουµένων από κάθε πηγή θα προκαλέσει επιβαρύνσεις στους φορολογούµενους. Ετσι, χαµένοι της συγκεκριµένης αλλαγής θα είναι φορολογούµενοι οι οποίοι έχουν εισόδηµα από πολλαπλές πηγές, όπως µισθωτές υπηρεσίες, ενοίκια, τόκοι κ.λπ. Τυχόν άθροιση των εισοδηµάτων και φορολόγησή τους µε ενιαία κλίµακα θα προκαλέσει σηµαντικές επιβαρύνσεις.
- Ενίσχυση κινήτρων για συρρίκνωση της παραοικονοµίας µέσω επιβράβευσης και στοχευµένης χρήσης ηλεκτρονικών πληρωµών. Η ισχυρή άνοδος των ηλεκτρονικών πληρωµών συνέβαλε στην άνοδο των εισπράξεων από ΦΠΑ, ωστόσο υπάρχουν ακόµα σηµαντικά περιθώρια για περαιτέρω ενίσχυση, καθώς η Ελλάδα παραµένει πολύ χαµηλά στην κατάταξη, µε βάση την αξία συναλλαγών µε κάρτες ως ποσοστό της ιδιωτικής κατανάλωσης (4η χαµηλότερη στην ΕΕ, µε 18,4%, έναντι 36,7% κατά µέσο όρο στην ΕΕ το 2018, µε βάση στοιχεία από την ΕΚΤ). Το ισχύον πλαίσιο µπορεί να ενισχυθεί εάν τα κίνητρα γίνουν θετικά (δηλαδή µέσω επιβράβευσης) και στοχευµένα (σε επαγγέλµατα ή αγορές όπου υπάρχει µεγαλύτερη φοροδιαφυγή).
- Μείωση της φορολόγησης των ενεργειακών προϊόντων για τη βιοµηχανία και εξέταση της δυνατότητας επιβολής περιβαλλοντικού φόρου σε εισαγωγές (carbon border tax) από χώρες οι οποίες δεν έχουν θεσπίσει τα κατάλληλα περιβαλλοντικά µέτρα. Από τη µείωση της φορολογίας των καυσίµων και του ηλεκτρικού ρεύµατος στη βιοµηχανία θα βγει κερδισµένη η µεταποίηση.
- Κατάργηση του συµπληρωµατικού ΕΝΦΙΑ. Ο συµπληρωµατικός ΕΝΦΙΑ επιβάλλεται σε φορολογούµενους µε αξία ακίνητης περιουσίας αντικειµενικής αξίας άνω των 250.000 ευρώ. Η κατάργηση ουσιαστικά θα ωφελήσει τους µεσαίους και µεγάλους ιδιοκτήτες ακινήτων.
- Σταδιακή µεταφορά του ΕΝΦΙΑ σε τοπικό επίπεδο, µε αντίστοιχη προσαρµογή των µεταβιβάσεων πόρων από την κεντρική κυβέρνηση προς τους ΟΤΑ. Ουσιαστικά προτείνεται η µείωση των επιχορηγήσεων από τον κρατικό προϋπολογισµό στους δήµους µε ταυτόχρονη εκχώρηση στους δήµους εσόδων από τον φόρο ακινήτων.
- Ενίσχυση αποταµίευσης νοικοκυριών µε κίνητρα για µεσοπρόθεσµες και µακροπρόθεσµες επενδύσεις µέσω της ελληνικής κεφαλαιαγοράς και ειδικών επενδύσεων. Ουσιαστικά προτείνεται η επαναφορά φοροαπαλλαγής για την αποταµίευση και τη µακροχρόνια επένδυση σε αµοιβαία κεφάλαια κ.λπ.
- Ευνοϊκότερη φορολογική µεταχείριση των επενδύσεων των επιχειρήσεων σε µηχανολογικό εξοπλισµό, µε µεταβολή του σηµερινού εισοδήµατος δεκαετούς φορολογικής απόσβεσης µε επιταχυνόµενες αποσβέσεις εντός τριετίας. Κερδισµένες οι επιχειρήσεις που επενδύουν.
- Αρση αντικινήτρων για τη µεγέθυνση εταιρειών εντός της χώρας.
- Σταθερό φορολογικό πλαίσιο για τις επιχειρήσεις. ∆εκαετής ρήτρα µη επιδείνωσης του φορολογικού πλαισίου για νέες επενδύσεις.
Πηγή: Ethnos.gr