Του Γιώργου Κατσάμπουλα
Μετά από πέντε εβδομάδες lockdown, το λιανεμπόριο έρχεται ξανά στο προσκήνιο μέσω click- away. Σε μια προσπάθεια αναζωογόνησης της αγοράς ενόψει Χριστουγέννων, καταστηματάρχες και καταναλωτές καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα μέτρα με πρωτόγνωρο, για τα ελληνικά δεδομένα, τρόπο αγοραπωλησίας. Σε μια μικρή επαρχιακή πόλη όπως η Ζαχάρω, ένα χαρακτηριστικό δείγμα της επαρχίας τέτοιες πρακτικές στην αγορά δεν είναι εύκολες.
Ο κ. Γιώργος Αλεξανδρόπουλος, πρόεδρος εμπορικού συλλόγου Ζαχάρως, τόνισε ότι “ Τα νέα μέτρα της κυβέρνησης μας βρίσκουν αντίθετους. Δυστυχώς, για ακόμα μία φορά, χιλιάδες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, θα υποστούν μεγάλη απώλεια στο τζίρο τους. Αντίθετα, οι μεγάλες επιχειρήσεις, μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, οι οποίες έχουν ισχυρή ψηφιακή παρουσία θα ενισχύσουν τα κέρδη τους. Οι συνάδελφοί μας, αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα επιβίωσης, καθώς είναι αδύνατο με τις τηλεφωνικές παραγγελίες να αναπληρωθεί ο τζίρος τους”.
Μια σειρά από παράδοξες και αντιφατικές εικόνας έχουν προκαλέσει τα μέτρα, με τον καταναλωτή να δοκιμάζει υποδήματα στο πεζοδρόμιο έξω από καταστήματα. Ο ρουχισμός αποτελεί μια ιδιάζουσα περίπτωση, καθώς ο πελάτης έχει την ανάγκη να δοκιμάσει , να φορέσει, να δει πάνω του πως κάθεται κάποιο ρούχο πριν προβεί σε κάποια πιθανή αγορά.
Ο κ. Άγγελος Βλάχος, ιδιοκτήτης καταστήματος ρουχισμού και υποδημάτων, επισημαίνει ότι “ Το του Click Away, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα όσο αφορά τα μαγαζιά ένδυσης και υπόδησης. Δεν είναι πρακτική λύση, καθώς ο καταναλωτής θέλει να το δοκιμάσει το ρούχο πάνω του. Τα ρούχα και τα παπούτσια έχουν αυτή την ιδιαιτερότητα, με αποτέλεσμα να μην κινείται η αγορά”.
Η κ. Ιωάννα Παναγοπούλου, ιδιοκτήτρια καταστήματος ρουχισμού, τονίζει ότι “… εγώ δεν έχω μια ηλεκτρονική πλατφόρμα να προωθήσω τα προϊόντα μου. Είμαστε συνοικιακό μαγαζί, δουλεύουμε με λίγους πελάτες και θα έπρεπε να επιτρέπει το κράτος έστω και ένα άτομο τη φορά να έχει την δυνατότητα να περάσει στο κατάστημα να δοκιμάσει αυτό που θέλει πριν προβεί σε κάποια αγορά. Δεν έχουμε καμία σχέση με τις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων. Εμείς μπορούμε να ελέγχουμε τους πελάτες ώστε να περνάει ένας τη φορά στο χώρο του καταστήματος”.
Η κ. Παναγιώτα Ζαφείρη, ιδιοκτήτρια καταστήματος με είδη δώρων, είπε ότι “ Η λογική του Click Away, δεν ανταποκρίνεται για την περιοχή μας. Είμαστε συνοικιακά μαγαζιά, δεν έχουμε την δυνατότητα να προωθούμε τα προϊόντα μας από κάποιο e-shop, και έτσι προσπαθώ να τα προωθώ μέσω της προσωπικής μου σελίδας στο facebook και instagram. Επίσης είναι δύσκολα γιατί ο κόσμος που έρχεται από το κατάστημα θέλει να δει το προϊόν, αλλά με τον βροχερό καιρό είναι δύσκολα να βγάζουμε έξω τα προϊόντα μας και να τα δείχνουμε στον εκάστοτε πελάτη”.
Τα νέα μέτρα φαίνεται να είναι περισσότερο αποτελεσματικά για τις μεγάλες επιχειρήσεις, παρά για τις μικρομεσαίες. Σε αντίθεση με μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, μικρές επιχειρήσεις σε μια περιοχή όπως η Ζαχάρω, δεν διαθέτουν κάποιο e- shop ή ένα τηλεφωνικό κέντρο να δέχεται παραγγελίες, με αποτέλεσμα να υπολειτουργούν και τα μέτρα να μην ανταποκρίνονται πρακτικά στις δικές τους ανάγκες.
O κ. Θανάσης Τζούμας, ιδιοκτήτης κοσμηματοπωλείου, τονίζει ότι “ Τα προβλήματα είναι πολλά και δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε ομαλά. Αρχικά, δεν διαθέτω ασύρματο μηχάνημα POS, με αποτέλεσμα να μην μπορώ να τραβήξω το ενσύρματο στη πόρτα του καταστήματος. Επίσης, αν κάποιος χρειάζεται ένα δαχτυλίδι πρέπει να δει όλα τα είδη και όχι να βγάζω ένα τη φορά ώστε να επιλέξει. Δεν μπορώ να βγάλω όλο το δίσκο με τα δαχτυλίδια έξω, στη βροχή”.
Ο βροχερός καιρός έχει προκαλέσει τα δικά του προβλήματα στην γενικότερη σύγχυση καταναλωτών και εμπόρων, με την κίνηση να είναι περιορισμένη. Τα νέα μέτρα αναγκάζουν τον καταναλωτή να παραμένει εκτός καταστήματος, πράγμα που είναι αδύνατον να γίνει όταν ο καιρός είναι άστατος.
Ο κ. Παναγιώτης Φιορέτος, ιδιοκτήτης βιβλιοπωλείου, επισημαίνει ότι “ Το Click Away, είναι άγνωστο στο κόσμο, ο οποίος βγαίνει στην αγορά χωρίς αυτό. Ο μεγάλες ηλικίες δεν μπορούν να το χρησιμοποιήσουν, δεν το γνωρίζουν, τους είναι αδιανόητο ότι πρέπει να στείλουν μήνυμα για να εξυπηρετηθούν. Αντίθετα, νεότερες ηλικίες μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτό το νέο μέτρο. Σήμερα, τα καταστήματα που δεν έχουν e- shop, αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Το δικό μας κατάστημα δεν έχει και υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Πρέπει να πάμε όλοι προς αυτή την κατεύθυνση, αυτή είναι η εξέλιξη και προς τα εκεί βαίνουν τα πράγματα”.
Μικρομεσαίες και συνοικιακές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα, πρακτικής φύσης, με τα νέα μέτρα. Η έλλειψη κατάλληλων υποδομών, η απουσία κάποια ηλεκτρονικής πλατφόρμας, άστατος καιρός, είναι λίγα από τα προβλήματα που βάζουν φρένο στις βλέψεις των εμπόρων.