Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος για τις Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή
Εως το τέλος του έτους αναμένεται να έχει αποσαφηνιστεί ο τρόπος, με τον οποίο θα μπορέσει να προχωρήσει η τακτοποίηση αυθαιρέτων με μεγάλες αυθαιρεσίες, της κατηγορίας 5, καθώς ακόμα η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος δεν έχει καταλήξει στην απαιτούμενη συνθετική λύση, η οποία πάντως – όπως όλα δείχνουν – θα είναι συνδεδεμένη και με την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου.
«Η σύνδεση των αυθαιρέτων της κατηγορίας 5, δηλαδή των αυθαιρέτων με μεγάλες υπερβάσεις με την Τράπεζα Γης είναι ένα ζήτημα, το οποίο αυτή τη στιγμή δεν έχουμε ολοκληρώσει. Είναι στις σκέψεις μας γενικότερα, το τι θα γίνει με την κατηγορία 5 και αν και κατά πόσο υπό προϋποθέσεις και μέσω της Ταυτότητάς του Κτιρίου να μπορέσει να συνδεθεί και η Τράπεζα Γης με την τακτοποίηση αυτή της κατηγορίας 5», επεσήμανε στο πλαίσιο της συνέντευξης τύπου για το νομοσχέδιο για τα απόβλητα, το οποίο κατατέθηκε το βράδυ της Δευτέρας στη Βουλή και περιλαμβάνει και πολεοδομικές ρυθμίσεις, ο γενικός γραμματέας του ΥΠΕΝ, Ευθύμιος Μπακογιάννης.
Προσέθεσε μάλιστα προσθέτοντας ότι παρά το γεγονός ότι η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστας Σκρέκας έχει ήδη προαναγγείλει ότι οι σχετικές ρυθμίσεις θα παρουσιαστούν το τέταρτο τρίμηνο του 2021.
Την ίδια στιγμή στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου έχουν ενταχθεί και διατάξεις για τη δημιουργία νέων Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή, από τις οποίες έχει απαλειφθεί η φράση του ισχύοντος νόμου περί με αλλοίωσης της οικιστικής φυσιογνωμίας της περιοχής.
Την αιτία της διαφοροποίησης αυτής εξήγησε ο κ. Μπακογιάννης αποδίδοντάς την στην απόφαση για αλλαγή του μοντέλου δόμησης στις ελληνικές πόλεις: «Καταλήξαμε ότι η συγκεκριμένη αναφορά στο νόμο πρέπει να αφαιρεθεί διότι το μοντέλο το οποίο δουλεύουμε στις Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή ακολουθεί το μοντέλο το ευρωπαϊκό. Θέλουμε να ενισχύσουμε την δόμηση και να αυξήσουμε την πυκνότητα των πόλεων. Θα δώσουμε έμφαση και στα αστικά κέντρα κυρίως εκεί που υπάρχουν μέσα σταθερής τροχιάς».
Παράλληλα με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου:
-
Ρυθμίζονται ειδικότερα δικονομικά ζητήματα για τις αγωγές του ελληνικού Δημοσίου με αντικείμενο τη διόρθωση των αρχικών κτηματολογικών εγγραφών και την αναγνώριση του Δημοσίου ως κυρίου των εκτάσεων αντί των ιδιωτών που τα διεκδικούν.
-
Επαναθεσμοθετείται νέα προθεσμία για τις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις, στις οποίες έχει επέλθει αυτοδίκαιη άρση λόγω παρέλευσης της δεκαοκτάμηνης προθεσμίας από τον δικαστικό καθορισμό τιμής μονάδας, ώστε να έχουν τη δυνατότητα οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες να μπορούν να υποβάλουν προς τον υπόχρεο φορέα καταβολής της αποζημίωσης αίτηση και υπεύθυνη δήλωση για την διατήρηση της απαλλοτρίωσης και την καταβολή της δικαστικά καθορισμένης προσωρινής ή οριστικής αποζημίωσης μέχρι και τις 31.12.2024.
-
Παρατείνεται έως την 23η Ιουλίου 2022 η καταληκτική ημερομηνία παράδοσης του Πολεοδομικού Σχέδιου Εφαρμογής (δεύτερο στάδιο Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου) για το Μάτι και τις υπόλοιπες περιοχές της Ανατολικής Αττικής, οι οποίες είχαν πληγεί από τη φονική πυρκαγια του 2018. Ορίζεται επίσης ότι κατά τη διαδικασία εκπόνησης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου και εφόσον η προτεινόμενη ανάπτυξη αφορά σε δημόσιο ή δημοτικό φορέα, μπορεί να επιβάλλεται, ύστερα από γνώμη του αρμόδιου Κεντρικού Συμβουλίου και σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις, αναστολή χορήγησης οικοδομικών αδειών για ορισμένες χρήσεις είτε σε όλη την περιοχή του σχεδίου είτε σε μέρος αυτής, ύστερα από αιτιολογημένη εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.»
-
Διπλασιάζει από πέντε σε δέκα χρόνια τον χρόνο επιτρεπόμενης συνέχισης της λειτουργίας λατομείων αδρανών υλικών εφόσον πρόκειται για λατομεία πουέχουν κοινά όρια με λατομικούς χώρους λατομικής περιοχής και διενεργείται συνεκμετάλλευση με αυτούς ώστε να αυξηθούν τα απολήψιμα αποθέματα αδρανών υλικών της λατομικής περιοχής.
-
Παρατείνει την ισχύ έως 30/9/2021 των βεβαιώσεων μηχανικού του Ιανουαρίου 2021 χωρίς να απαιτείται υποχρέωση σύνταξης ταυτότητας κτηρίου.
-
Εντάσσει ρητά στην κατηγορία 3 των οικοδομικών αδειών τις περιπτώσεις της προσθήκηε δόμησης σε νομίμως υφιστάμενο κτίριο, με χρήση ειδικού κτιρίου, εφόσον η προσθήκη δεν υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) της υπάρχουσας δόμησης και σε εντός και εκτός σχεδίου δόμηση, καθώς και τις εργασίες τοποθέτησης υπόγειων, δεξαμενών υγρών και αερίων καυσίμων σε πρατήρια καυσίμων.
-
Αποσαφηνίζει ότι δεν απαιτείται προέλεγχος ούτε στην κατηγορία 3 των οικοδομικών αδειών.
-
Μεταφέρει την αρμοδιότητα της έγκρισης για την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων σε πλατείες, πλατώματα, πεζοδρόμια ή πεζόδρομους για την εντός των ορίων του παραδοσιακού τμήματος της πόλης των Αθηνών περιοχή (Ιστορικό Κέντρο) στις καθ’ ύλην αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων.
Πηγή: Ethnos.gr