Σάββατο, 24 Ιουλίου 2021 11:13

Νέες ασφαλιστικές ρυθμίσεις: Τι αλλάζει σε ΑΜΚΑ, Τίτλους Κτήσης, επίδομα ασθενείας και μητρότητας

Γράφτηκε από την

Αναμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο του ΑΜΚΑ, προβλέπεται ο τρόπος ασφαλιστικής αντιμετώπισης των αμειβομένων με Παραστατικά Παρεχόμενων Υπηρεσιών (πρώην Τίτλους Κτήσης)

Σημαντικές ρυθμίσεις ασφαλιστικού περιεχομένου ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο «Ασφαλιστική μεταρρύθμιση για τη νέα γενιά» του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων που κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή.

Μεταξύ άλλων αναμορφώνεται το θεσμικό πλαίσιο του ΑΜΚΑ, προβλέπεται ο τρόπος ασφαλιστικής αντιμετώπισης των αμειβομένων με Παραστατικά Παρεχόμενων Υπηρεσιών (πρώην Τίτλους Κτήσης), θεσπίζονται ενιαίοι κανόνες για την απονομή παροχών σε χρήμα (επίδομα ασθένειας και μητρότητας) για όλους τους φορείς του e-ΕΦΚΑ και αίρεται η εκκρεμότητα για εκατοντάδες μεταβιβάσεις σύνταξης λόγω θανάτου στο Ν.Α.Τ. Συστήνεται επίσης στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Μονάδα Εμπειρογνωμόνων που θα στελεχωθεί από εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό, στα πρότυπα του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Οικονομικών.

Ειδικότερα:

Τι αλλάζει στον ΑΜΚΑ

Με τη ρύθμιση αναμορφώνεται το πλαίσιο του Αριθμού Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ), ο οποίος συνιστά -μαζί με τον Αριθμό Δελτίου Ταυτότητας και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου- το βασικότερο αριθμό ταυτοποίησης φυσικών προσώπων της χώρας, ενώ το θεσμικό του πλαίσιο έχει μείνει αμετάβλητο από το 2008.. Ο αριθμός αυτός είναι μοναδικός για κάθε δικαιούχο, αποτελεί προϋπόθεση για κάθε επαφή του πολίτη με το ελληνικό σύστημα κοινωνικής ασφάλισης, για την πρόσβαση στο εθνικό σύστημα υγείας της χώρας και για πάσης φύσεως παροχές, είτε ως ασφαλισμένου είτε ως ανασφάλιστου.

Επιχειρείται λοιπόν:
(α) να τεθούν θεμέλια για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του ΑΜΚΑ και να διευκολυνθούν οι πολίτες
Κωδικοποιούνται οι δικαιούχοι, οι προϋποθέσεις και τα στάδια έκδοσης, ενεργοποίησης, απενεργοποίησης και αδρανοποίησης του ΑΜΚΑ, κατά τρόπο ώστε να διευκολύνεται η διασύνδεση των πληροφοριακών συστημάτων και η αυτοματοποίηση όλης της διαδικασίας, για να αποφεύγεται η ταλαιπωρία του πολίτη. Με βάση τη νέα νομοθεσία, θα καθοριστούν τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τα οποία θα εστιάζουν στην ταυτοποίηση του αιτούντος, στη νομιμότητα της παραμονής του στη χώρα και στο δικαίωμα υπαγωγής στο ελληνικό ασφαλιστικό σύστημα.

(β) να περιορισθεί η καταστρατήγηση

Θέτοντας σαφώς πλαίσιο δικαιούχων, εισάγοντας στάδιο ενεργοποίησης-απενεργοποίησης του αριθμού σε περίπτωση που ο κάτοχος ΑΜΚΑ πάψει να πληροί τις προϋποθέσεις του νόμου σε συνδυασμό και με τη χρήση της διαλειτουργικότητας των πληροφοριακών συστημάτων, εξασφαλίζεται η αποφυγή φαινομένων που παρατηρήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, δηλαδή έκδοσης ΑΜΚΑ από μη δικαιούχους, προσκόμισης πλαστών δικαιολογητικών ή και συνέχισης της χρήσης του ΑΜΚΑ από μη δικαιούχους για δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη ή και λήψη προνοιακών παροχών.

Πώς θα αντιμετωπίζονται ασφαλιστικά οι αμειβόμενοι με Παραστατικά Παρεχόμενων Υπηρεσιών (πρώην Τίτλους Κτήσης)

Με το προτεινόμενο άρθρο προβλέπεται η ασφαλιστική αντιμετώπιση των αμειβομένων με Παραστατικά Παρεχομένων Υπηρεσιών (πρώην Τίτλος Κτήσης - πρώην Απόδειξη Επαγγελματικής Δαπάνης) μετά τη θέση σε ισχύ του συστήματος των ασφαλιστικών κατηγοριών (κλάσεων).

Συγκεκριμένα:

Ø Καθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού του χρόνου ασφάλισης που προκύπτει από τις καταβληθείσες εισφορές και προβλέπεται ότι ο χρόνος αυτός δεν μπορεί να ξεπερνάει τον ένα (1) μήνα ανά παραστατικό, αποσυνδέοντας στην ουσία το ύψος του παραστατικού από τον ασφαλιστικό χρόνο με τον οποίο αντιστοιχίζεται. Σε συνδυασμό με την αντίστοιχη νομοθεσία του υπουργείου Οικονομικών, προκύπτει ότι ο συνολικός χρόνος ασφάλισης από Π.Π.Υ. δεν μπορεί να υπερβαίνει τους τρεις (3) μήνες ανά έτος.

Ø Αποσαφηνίζεται ότι το Π.Π.Υ δεν υποκαθιστά την υπαγωγή στην ασφάλιση με βάση τις διατάξεις των ενταγμένων στων e-ΕΦΚΑ φορέων. Παραδείγματος χάρη, εάν κάποιος παρέχει εξαρτημένη εργασία σε μαγαζί λιανικής, οφείλει να ασφαλιστεί ως μισθωτός με βάση τις διατάξεις του π. ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, και όχι με τίτλο κτήσης, για την απασχόλησή του αυτή.

Ø Ορίζεται ότι υπόχρεος παρακράτησης και απόδοσης των εισφορών είναι ο εκδότης του Π.Π.Υ.

Ø Τίθεται ανώτατο όριο στο ποσό της παρακρατούμενης εισφοράς ίσο με την πρώτη μηνιαία ασφαλιστική κατηγορία των μη-μισθωτών, δηλαδή ίσο με 186€ για κύρια ασφάλισης και 55€ για υγειονομική περίθαλψη ανά ΠΠΥ, ρύθμιση που στοχεύει στον περιορισμό της υπέρμετρης παρακράτησης εισφορών από ΠΠΥ, ενώ ταυτόχρονα διευκολύνει πρόσωπα με παραστατικά χαμηλής αξίας να δημιουργήσουν χρόνο ασφάλισης.

Ø Οι νέες ρυθμίσεις αφορούν παραστατικά που εκδίδονται από 1η Ιανουαρίου 2020 προκειμένου να εναρμονιστεί η παρακράτηση εισφορών μέσω παραστατικών με το σύστημα των ασφαλιστικών κλάσεων. Επιπλέον, και η εκκαθάριση των εισφορών από παραστατικά που έχουν εκδοθεί το διάστημα από 01.02.2019 έως 31.12.2019 θα πραγματοποιηθεί με βάση το νέο νομοθετικό πλαίσιο, καθώς ο νόμος του 2017 δεν εφαρμόστηκε.

Ø Έτσι, τακτοποιείται η εκκρεμότητα που υπήρχε για χιλιάδες ασφαλισμένους που είχαν κάνει χρήση τίτλων κτήσης τα τελευταία δύο (2) χρόνια.

Ενιαία διαδικασία πιστοποίησης ανικανότητας για εργασία ή πιθανής ημερομηνίας τοκετού για όλους τους φορείς του e-ΕΦΚΑ

Με την έναρξη λειτουργίας στον e-ΕΦΚΑ της ηλεκτρονικής διαδικασίας υποβολής αιτημάτων και χορήγησης επιδομάτων ασθενείας και ενόψει της επικείμενης έναρξης λειτουργίας της ηλεκτρονικής διαδικασίας υποβολής αιτημάτων χορήγησης επιδομάτων μητρότητας, επιβεβαιώθηκε η ανάγκη ύπαρξης ενιαίων κανόνων για όλους τους ενταχθέντες στον e-ΕΦΚΑ φορείς ως προς τα αρμόδια υγειονομικά όργανα και τις περιπτώσεις παραπομπής των αιτημάτων στις Υγειονομικές Επιτροπές για γνωμάτευση.

Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα εξακολουθούσαν να ισχύουν οι επιμέρους διατάξεις της νομοθεσίας του κάθε φορέα που εντάχθηκε στον e-ΕΦΚΑ για τη χορήγηση παροχών σε χρήμα (επίδομα ασθένειας, μητρότητας κ.λπ.). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ο κάθε φορέας να αντιμετωπίζει διαφορετικά ποια είναι τα αρμόδια υγειονομικά όργανα για την γνωμάτευση της ασθένειας κ.λπ. και σε ποιες περιπτώσεις παραπέμπονται οι ασφαλισμένοι για γνωμάτευση στις Υγειονομικές Επιτροπές (π.χ. στο πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ σε περίπτωση γνωμάτευσης από ιδιώτη ιατρό η παραπομπή σε Υγειονομικές Επιτροπές γίνεται ακόμη και για μία ημέρα ασθενείας, ενώ αυτό δεν ισχύει σε άλλους πρώην φορείς).

Το προτεινόμενο άρθρο προβλέπει πλέον ενιαία διαδικασία πιστοποίησης της ανικανότητας για εργασία ή της πιθανής ημερομηνίας τοκετού, ορίζοντας τα αρμόδια Υγειονομικά Όργανα για όλους τους ασφαλισμένους του e-Ε.Φ.Κ.Α. και θεσπίζοντας ενιαίους κανόνες παραπομπής των ιατρικών γνωματεύσεων στις Υγειονομικές Επιτροπές, μέχρι τη θέσπιση Ενιαίου Κανονισμού Παροχών σε χρήμα.

Οι ενιαίοι κανόνες που τίθενται:

Ø λειτουργούν προς την κατεύθυνση της απλούστευσης των διαδικασιών, διευκολύνοντας την ψηφιοποίησή τους και αξιοποιώντας την εμπειρία των πρώην ταμείων και

Ø ανοίγουν το δρόμο για την αντίστοιχη διαμόρφωση του πληροφοριακού συστήματος του e-Ε.Φ.Κ.Α., ώστε να είναι σαφές πότε το σύστημα θα παραπέμπει τις γνωματεύσεις των ιδιωτών ιατρών και των λοιπών θεραπόντων ιατρών στις Υγειονομικές Επιτροπές για περαιτέρω κρίση.

Εκκαθάριση ασφαλιστικών εισφορών από Εργόσημο του πρώην ΟΓΑ

Ρυθμίζεται η διαδικασία εκκαθάρισης των ασφαλιστικών εισφορών μέσω εργοσήμου του πρώην ΟΓΑ με βάση το καθεστώς των ασφαλιστικών κατηγοριών (κλάσεων) που ισχύει από 1η Ιανουαρίου 2020, επιλύοντας την εκκρεμότητα ως προς το χρόνο ασφάλισης που αντιστοιχεί στα εργόσημα αυτά.

Συγκεκριμένα, κατά την εκκαθάριση των ασφαλιστικών εισφορών αυτών μέσω εργοσήμου ελέγχεται εάν οι εν λόγω εισφορές καλύπτουν αυτές που αντιστοιχούν στην ασφαλιστική κατηγορία που έχει επιλέξει ο ασφαλισμένος, με ελάχιστη την εισφορά της 1ης ασφαλιστικής κατηγορίας για το σύνολο των κλάδων ασφάλισης του πρώην ΟΓΑ (κύρια σύνταξη, παροχές σε είδος και σε χρήμα, Λογαριασμός Αγροτικής Εστίας). Σε περίπτωση ασφαλισμένου που υπάγεται για πρώτη φορά στην ασφάλιση του π. ΟΓΑ, επιλέγεται υποχρεωτικά η πρώτη ασφαλιστική κατηγορία, ώστε η διαδικασία να γίνει ταχύτερα, χωρίς εμπλοκή του ασφαλισμένου.

Η ρύθμιση αφορά όλους τους ασφαλισμένους του π. ΟΓΑ με εργόσημο, οι οποίοι πλέον θα γνωρίζουν τον χρόνο ασφάλισης στον οποίο αυτό αντιστοιχεί και βάσει του οποίου θα μπορούν να συνταξιοδοτηθούν ή να λάβουν ασφαλιστική ικανότητα.

Σύσταση Μονάδας Εμπειρογνωμόνων για Θέματα Κοινωνικής Ασφάλισης, Πρόνοιας και Κοινωνικών Υποθέσεων (ΜΕΚΥ)

Συστήνεται στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Μονάδα Εμπειρογνωμόνων Απασχόλησης, Κοινωνικής Ασφάλισης, Πρόνοιας και Κοινωνικών Υποθέσεων (ΜΕΚΥ). Σκοπός είναι η υποστήριξη του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στον σχεδιασμό και την υλοποίηση των πολιτικών αρμοδιότητας του Υπουργείου από μία ευέλικτη κεντρική δομή με επιτελικό χαρακτήρα. Η νέα αυτή μονάδα θα έχει ιδίως τις ακόλουθες συμβουλευτικές και γνωμοδοτικές αρμοδιότητες:

α) Διερευνά και αξιολογεί εναλλακτικές προτάσεις πολιτικής απασχόλησης, κοινωνικής ασφάλισης, πρόνοιας και κοινωνικών υποθέσεων και αναλύει τα οικονομικά, δημοσιονομικά και ανταποδοτικά τους αποτελέσματα, τα κίνητρα που αυτές διαμορφώνουν για απασχόληση καθώς και τις επιπτώσεις των πολιτικών στη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος και στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής

β) Παρακολουθεί και αναλύει, λαμβάνοντας υπόψη το ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον, τις μεταβολές στην εγχώρια αγορά εργασίας και τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του εθνικού ασφαλιστικού συστήματος, ιδίως υπό το πρίσμα των δημογραφικών μεταβολών,

γ) Γνωμοδοτεί για κάθε άλλο θέμα πολιτικής και διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων αρμοδιότητας ΥΠΕΚΥ που παραπέμπεται σε αυτήν από τον Υπουργό.

Η ΜΕΚΥ θα στελεχωθεί με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό και επιδιώκεται να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τη συνδιαμόρφωση των πολιτικών στο πεδίο των κοινωνικών υποθέσεων, σε συνεργασία με τις υπηρεσίες του Υπουργείου.

Άρση εκκρεμότητας για χήρες συνταξιούχων του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (Ν.Α.Τ.)

Με την προτεινόμενη ρύθμιση αίρεται η εκκρεμότητα για μια κατηγορία συνταξιούχων του Ν.Α.Τ., για τους οποίους επανυπολογισμός δυνάμει των διατάξεων του ν. 4387/2016, και κατ’ επέκταση, η μεταβίβαση των συντάξεων αυτών λόγω θανάτου του ναυτικού, στους δικαιούχους, δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί. Και τούτο διότι δεν τηρούνται στοιχεία για τις πραγματικές συντάξιμες αποδοχές τους, ούτε στο μηχανογραφικό σύστημα του Ν.Α.Τ., ούτε στους φυσικούς φακέλους.

Πρόκειται για συνταξιούχους ναυτικούς και δικαιούχους συντάξεων χηρείας αυτών, για τους οποίους η κύρια σύνταξη χορηγήθηκε με προγενέστερες του ν. 4387/2016 διατάξεις αλλά δεν είχε επανυπολογιστεί με βάση τον ν. 3075/2002. Για τους συνταξιούχους αυτούς δεν τηρούνται στο μηχανογραφικό σύστημα του Ν.Α.Τ. στοιχεία για τις πραγματικές συντάξιμες αποδοχές, καθώς, σύμφωνα με τον Κώδικα του Ν.Α.Τ., οι κύριες συντάξεις των ναυτικών υπολογίζονταν με βάση πίνακα τεκμαρτών συνταξιοδοτικών μισθών, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη συντάξιμες αποδοχές.

Η ρύθμιση θα ανοίξει το δρόμο πρωτίστως για τη χορήγηση εκατοντάδων εκκρεμών συντάξεων χηρείας στο Ν.Α.Τ., οι οποίες «σκόνταφταν» στην αδυναμία υπολογισμού λόγω απουσίας στοιχείων για τις συντάξιμες αποδοχές των θανόντων συνταξιούχων.

Τροποποίηση έναρξης και λήξης υπαγωγής στην ασφάλιση του π. Τομέα Ασφάλισης Ναυτικών και Τουριστικών Πρακτόρων (Τ.Α.Ν.Τ.Π.)

Τροποποιείται η έναρξη και η λήξη της υπαγωγής στην ασφάλιση ορισμένων κατηγοριών ασφαλισμένων του πρώην Τομέα Ασφάλισης Ναυτικών και Τουριστικών πρακτόρων (Τ.Α.Ν.Τ.Π.).

Σήμερα, η υπαγωγή στην ασφάλιση των εν λόγω ασφαλισμένων συνδέεται με τη χορήγηση και τη διάρκεια της άδειας λειτουργίας της επιχείρησης. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, η έναρξη της ασφάλισης συνδέεται με την έναρξη της δραστηριότητας, όπως αυτή προκύπτει από τη βεβαίωση έναρξης εργασιών της αρμόδιας Δ.Ο.Υ. και, ομοίως, η διακοπή με τη διακοπή εργασιών στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. Αντίστοιχη ρύθμιση ισχύει για τους μη μισθωτούς που υπάγονται στον π. ΟΑΕΕ και τον π. ΕΤΑΑ.

Ειδικά για περιπτώσεις ασφαλιστέων προσώπων που δεν κάνουν έναρξη στη ΔΟΥ, διατηρείται ο ισχύον τρόπος έναρξης και λήξης της ασφάλισης.

Η ρύθμιση:

Ø θα διευκολύνει την αυτόματη άντληση στοιχείων από την ΔΟΥ τόσο κατά την έναρξη όσο και κατά τη λήξη της ασφάλισης και

Ø θα αποσυνδέσει την ασφάλιση από τη διοικητική διαδικασία της άδειας λειτουργίας.
Πηγή: Protothema.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 24 Ιουλίου 2021 11:21

Σχετικά Άρθρα

  • Σημαντικά συμπεράσματα σε ημερίδα στον Πύργο: Ζοφερό το μέλλον για τους μισθούς και τα συνταξιοδοτικά όρια - Προβληματισμός για τις νέες γενιές
    Σημαντικά συμπεράσματα σε ημερίδα στον Πύργο: Ζοφερό το μέλλον για τους μισθούς και τα συνταξιοδοτικά όρια - Προβληματισμός για τις νέες γενιές

    Ημερίδα για τα νέα δεδομένα στο ασφαλιστικό/συνταξιοδοτικό διοργάνωσε με επιτυχία ο Σύλλογος Εργαζομένων ΟΤΑ Πύργου - Ζαχάρως - Αρχαίας Ολυμπίας

    Της Βίκυς Γκουγκουστάμου

    Με μεγάλη επιτυχία και αθρόα ανταπόκριση εργαζομένων στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, πραγματοποιήθηκε η ημερίδα που διοργάνωσε ο Σύλλογος εργαζομένων ΟΤΑ Πύργου-Ζαχάρως-Αρχαίας Ολυμπίας με θέμα «Αγορά εργασίας και ασφαλιστικό-Το παρόν και το μέλλον των συντάξεων» στο Θεματικό Πάρκο Ξυστρή, με τη συμμετοχή καταξιωμένων επιστημόνων στο χώρο.

    Ο Σύλλογος αλλά και οι παρευρισκόμενοι, άκουσαν προσεκτικά τις ομιλίες των συμμετεχόντων, έθεσαν ερωτήσεις και έλαβαν καίριες απαντήσεις σε φλέγοντα εργασιακά ζητήματα. Την ημερίδα «άνοιξε» με σύντομο χαιρετισμό ο πρόεδρος του Συλλόγου εργαζομένων ΟΤΑ Πύργου-Ζαχάρως-Αρχ. Ολυμπίας Χρήστος Γαρύφαλλος, ο οποίος καλωσόρισε τους ομιλητές και το κοινό, προετοίμασε το έδαφος για τις ομιλίες που θα ακολουθήσουν και ευχαρίστησε τον Δήμο Πύργου για την στήριξή του στην διοργάνωση.

    Βασικός ομιλητής της ημερίδας ήταν ο Ηλείας Καθηγητής Εργατικού Δικαίου, Αλέξης Μητρόπουλος, ο οποίος ανέλυσε εκτενώς τα σημερινά δεδομένα για να δώσει το λόγο στον πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών & της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδας, Δημήτρη Βερβεσό, ο οποίος παρουσίασε τα νομικά «όπλα» των εργαζομένων προς υπεράσπιση των δικαιωμάτων τους και ο Νομικός Αριστοτέλης Κολοβός, με εξειδίκευση στα ασφαλιστικά θέματα ενημέρωσε το κοινό για το συγκεκριμένο θέμα.

    Χρ. Γαρύφαλλος: Θα έχουμε μεγάλο κύμα συνταξιοδοτήσεων

    Η ημερίδα, όπως τόνισε σε δηλώσεις του ο κ. Γαρύφαλλος, διοργανώθηκε μετά από επιθυμία πολλών εργαζομένων στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, με την εύλογη ανησυχία για το εργασιακό τους μέλλον σε μια εποχή που τα δεδομένα διαρκώς αλλάζουν. «Όπως διαμορφώνεται το εργασιακό και ασφαλιστικό καθεστώς, καλό είναι να ενημερωθούμε για κάποια πράγματα γιατί όπως μαθαίνουμε τα όρια συνταξιοδοτήσεως θα αυξηθούν και γι’ αυτό φέτος θα υπάρξει το μεγαλύτερο κύμα φυγής/συντάξεων που θα φτάσει τις 200.000» δήλωσε ο κ. Γαρύφαλλος, υπογραμμίζοντας ότι λόγω των διαρκών αλλαγών, των συνταξιοδοτήσεων αλλά και της μη κάλυψης των θέσεων από την κεντρική εξουσία, οι δήμοι υπολειτουργούν σε επικίνδυνο βαθμό. «Από το 2010 και μετά έχουμε μια μείωση προσωπικού στον Δήμο Πύργου κατά 40% με αποτέλεσμα να υπολειτουργούμε. Στο Δήμο Πύργου από 420 θέσεις είμαστε μόλις 220 εργαζόμενοι. Υπάρχει ένα κενό 200 θέσεων και όπως μαθαίνουμε την επόμενη πενταετία θα φύγουν τουλάχιστον άλλοι 20 συνάδελφοι. Και δυστυχώς αυτές οι θέσεις δεν καλύπτονται οι θέσεις. Ζητάμε δέκα υπαλλήλους, και μας εγκρίνουν μόνο μία θέση. Αυτό ισχύει και για τους τρεις δήμους του συλλόγου αλλά ταυτόχρονα είναι πανελλαδικό φαινόμενο».

    Αλ. Μητρόπουλος: « Η χώρα μας ζει πληθυσμιακή κατάρρευση»

    «Οι νέες γενιές θα πρέπει να προβληματιστούν έντονα» τόνισε ο Καθηγητής Εργατικού Δικαίου, Αλέξης Μητρόπουλος, αναλύοντας τα σημερινά δεδομένα, τον «απόηχο» των μνημονίων αλλά και τους ήδη ψηφισμένους νόμους που προσανατολίζονται στην αύξηση των ορίων ηλικίας για συνταξιοδότηση.

    «Μπαίνουμε σε μία δύσκολη φάση και δημιουργείται το λεγόμενο κοινωνικό ζήτημα. Η ακρίβεια και κυρίως ο πληθωρισμός των τροφίμων δημιουργεί δυσκολία στα ευρύτερα λαϊκά στρώματα. Η λεηλασία των συντάξεων τα μνημονιακά χρόνια οι χαμηλοί μισθοί και το πάγωμα των τριετιών έχουν δημιουργήσει μεγάλη ανησυχία του κόσμου για το μέλλον των μισθών και των συντάξεων. Θεωρώ ότι το μέλλον δυσκολεύει καθώς οι κοινωνίες και οι οικονομίες στην Ευρώπη, έχουν μπει στη λεγόμενη «δημοσιονομική εγκράτεια» και θα κληθούν να πληρώσουν οι λαοί των χωρών που περάσει από τις μνημονιακές πολιτικές…. Θεωρώ ότι εκείνοι οι νέες γενιές θα πρέπει να προβληματιστούν έντονα. Κανένα από τα υφιστάμενα κόμματα εκτός από το ΚΚΕ που έχει συγκεκριμένες θέσεις δεν έχει εναλλακτική πρόταση εξωμνημονιακή. Είμαστε δεσμευμένοι κυρίως από τις διατάξεις του 2ου και 3ου μνημονίου, και για να καλύψουμε ανάγκες, εάν δεν αλλάξει η ισχύουσα σύμβαση για το χρέος, οι λαοί θα ζουν μία συρρίκνωση των εισοδημάτων τους» τόνισε ο κ. Μητρόπουλος.

    Ο γνωστός Εργατολόγος, τόνισε ότι κρίσιμη χρονιά είναι το 2027, επειδή –όπως τόνισε- υπάρχει ψηφισμένος νόμος για την αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης, υπό τον όρο να αυξηθεί το προσδόκιμο ζωής του γενικού πληθυσμού. «Τα χρόνια των μνημονίων, έπεσε το προσδόκιμο και γι αυτό η κυβέρνηση δεν αύξησε τα όρια που προέβλεπε ο νόμος από το 2024. Μετετέθη για το ‘27 και το ζητούμενο τώρα είναι να δούμε πώς θα το εφαρμόσει η κυβέρνηση. Εύχομαι να μην το εφαρμόσει, γιατί η χώρα μας ζει μία πληθυσμιακή κατάρρευση. Το 2022-23 έχουμε τις λιγότερες γεννήσεις στην μεταπολεμική Ελλάδα και το 2023 είχαμε υπερδιπλάσιους θανάτους των γεννήσεων. Άρα το δημογραφικό μαζί με το Εθνικό είναι τα πιο σημαντικά ζητήματα που θα αντιμετωπίσουμε ως κοινωνία και ως έθνος» κατέληξε.

    Δημ. Βερβεσός «Ο πιο αδύναμος χρειάζεται τη δικαιοσύνη»

    Ο κ. Βερβεσός αναφέρθηκε στη συμβολή της δικαιοσύνης σε εργασιακά θέματα καθώς πληθώρα αποφάσεων έχουν προστατέψει τα δικαίωμα των εργαζομένων. «Αν δεν υπήρχαν οι δικαστικές αποφάσεις ούτε όλοι οι συμβασιούχοι θα δούλευαν-για όσο διάστημα δούλεψαν-στους Δήμους, ούτε τα συνταξιοδοτικά ζητήματα θα είχαν λυθεί μόνο με την πάλη του κινήματος. Δυστυχώς ή ευτυχώς η ύπαρξη της δικαστικής επιστήμης και των αποφάσεων είναι εκείνη που έχει αναπληρώσει το υφιστάμενο πολιτικό κενό, απέναντι στην υφιστάμενη πολιτική που ζει ο τόπος τα τελευταία χρόνια, αλλά και απέναντι στην απουσία διεκδικήσεων και μαχητικότητας του εργατικού κινήματος. Και εκείνος που χρειάζεται την δικαιοσύνη είναι ο πιο αδύναμος» τόνισε σε δηλώσεις του.

    Αναφορικά για το πώς διαμορφώνεται το εργασιακό μέλλον, ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, είπε: «Θεωρώ ότι έχουμε φτάσει στον πάτο της εργασιακής απαρίθμησης και της πλήρους συνταξιοδοτικής υποβάθμισης. Οι τελευταίοι νόμοι στο εργασιακό και μια σειρά από διατάξεις νόμων και δικαστικών αποφάσεων του ΣτΕ, έχουν φέρει τους συνταξιούχους σήμερα και τους εργαζόμενους στο σημείο ώστε την 20η μέρα του μήνα να έχει τελειώσει ο μισθός ή η σύνταξη και να ψάχνουν πόρους για να επιβιώσουν τον υπόλοιπο μήνα. Θεωρώ ότι δεν μπορεί να πάει παρακάτω, στο πλαίσιο μια ολοένα πληθωριστικότερης καθημερινότητας που η ακρίβεια εξανεμίζει γρήγορα τον μισθό και τις συντάξεις. Ζούμε την εποχή της επιβίωσης».

    imerida ergasiako 2

    imerida ergasiako 3

    imerida ergasiako 4

    imerida ergasiako 5

    imerida ergasiako 6

    imerida ergasiako 7

    imerida ergasiako 9

  • Οι 7 αλλαγές που φέρνει το μίνι ασφαλιστικό το Φθινόπωρο: Όσα αλλάζουν
    Οι 7 αλλαγές που φέρνει το μίνι ασφαλιστικό το Φθινόπωρο: Όσα αλλάζουν

    Οι χαμηλές συντάξεις των 500 ευρώ ως 600 ευρώ θα αυξηθούν κατά μέσο όρο 15 ευρώ ενώ οι μεσαίες συντάξεις των 1.000 ευρώ ως 1.400 ευρώ θα αυξηθούν 25 έως 35 ευρώ.

    Mε κεντρικό άξονα την ελάφρυνση της επιβάρυνσης της εισφοράς αλληλεγγύης και τις αλλαγές στις συντάξεις χηρείας θα προωθηθεί το φθινόπωρο το μίνι ασφαλιστικό νομοσχέδιο. Την ίδια ώρα, από το βήμα της ΔΕΘ ο πρωθυπουργός αναμένεται να αναφερθεί στις αυξήσεις συντάξεων και βασικών επιδομάτων, όπως το επίδομα παιδιού καθώς και στο επίδομα προσωπικής διαφοράς που θα χορηγηθεί τα Χριστούγεννα.

    Ειδικότερα, οι βασικές αλλαγές στο ασφαλιστικό που αναμένονται το Φθινόπωρο είναι οι εξής:

    1. Εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων : Προς ..διόρθωση οδεύει ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα μέτρα της μνημονικής περιόδου, η εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων (ΕΑΣ) που αφορά περισσότερους από 500.000 συνταξιούχους με εισόδημα άνω των 1.400 ευρώ. Η βελτιωμένη εκδοχή της ΕΑΣ θα ενταχθεί στο μίνι ασφαλιστικό και θα εφαρμοστεί από το 2025 .

    Στόχος του υπουργείου εργασίας που επεξεργάζεται εδώ και μήνες σενάρια για τη μείωση της επιβάρυνσης είναι να ωφεληθούν οι συνταξιούχοι χωρίς να χαθούν πολύτιμοι για τον προϋπολογισμό πόροι καθώς τα ετήσια έσοδα από την ΕΑΣ που τροφοδοτούν τον ΑΚΑΓΕ ανέρχονται σε 730 εκ. ευρώ.

    Υπενθυμίζουμε ότι μηνιαίες παρακρατήσεις για την εισφορά αλληλεγγύης για τις κύριες συντάξεις, διαμορφώνονται κλιμακωτά από 3% έως 14% ενώ παρακράτηση εφαρμόζεται και στις επικουρικές συντάξεις άνω των 300 ευρώ. Το « ψαλίδι» μηδενίζει σε πολλές περιπτώσεις την αύξηση των συντάξεων με αποτέλεσμα το καθαρό ποσό μετά την αύξηση και την παρακράτηση να είναι μικρότερο από το αρχικό. Για παράδειγμα, συνταξιούχος με σύνταξη 1.699 ,λαμβάνοντας την αύξηση 3% για το 2024 ,έλαβε σύνταξη 1.751 ευρώ και υπέστη την κράτηση ΕΑΣ της δεύτερης κλίμακας με 6 %.Πρακτικά η αύξηση του μηδενίστηκε λόγω ΕΑΣ.

    Αυτή είναι η πρώτη στρέβλωση που θα «θεραπευτεί» με στόχο το καθαρό ποσό μετά την όποια αύξηση να μην «πέφτει» κάτω από το προηγούμενο, διόρθωση που έχει χαμηλή επιβάρυνση ύψους 10-20 εκ. ευρώ. Ο Υφυπουργός Εργασίας Πάνος Τσακλόγλου ξεκαθάρισε πρόσφατα ότι στις περιπτώσεις αρνητικής διαφοράς – όταν δηλαδή η εισφορά αλληλεγγύης «τρώει» ένα κομμάτι της αύξησης ή προκαλεί μείωση της σύνταξης – ο ΕΦΚΑ θα την καλύπτει και ο συνταξιούχος θα απολαμβάνει ολόκληρη την αύξηση.

    Από εκεί και πέρα , εξετάζονται εναλλακτικά σενάρια για την ελάφρυνση της επιβάρυνσης όπως:

    1. Μείωση των συντελεστών κατά 50%
    2. Κατάργηση της εισφοράς για τις επικουρικές συντάξεις (με όφελος από 10€ έως 71€ το μήνα)
    3. Αλλαγή της αρχιτεκτονικής της ΕΑΣ, ώστε αυτή να μην επιβάλλεται από το «πρώτο ευρώ» αλλά μόνο στο ποσό που υπερβαίνει το πλαφόν κάθε κλιμακίου, όπως δηλαδή ακριβώς συμβαίνει και με τους φορολογικούς συντελεστές στην φορολογία εισοδήματος .

    2.Συντάξεις χηρείας. Το θέμα που εκκρεμεί εδώ και 4 χρόνια έχει ήδη τεθεί επί τάπητος καθώς οι συντάξεις χηρείας στον ιδιωτικό τομέα δεν έχουν περικοπεί σε αντίθεση με το δημόσιο τομέα και τον ΟΓΑ στους οποίους το «ψαλίδι» εφαρμόζεται από το 2020.

    Τα σενάρια που εξετάζονται είναι διαφορετικά ώστε οι χήρες/οι να ..πέσουν στα μαλακά .

    Η περικοπή εκτιμάται ότι αφορά πάνω από 60.000 δικαιούχους συντάξεων χηρείας του ιδιωτικού τομέα μετά το 2016 στους οποίους δεν έχει εφαρμοστεί η διάταξη που προβλέπει ότι η σύνταξη χηρείας μειώνεται από το 70% της αρχικής στο 35% αν μετά την πρώτη τριετία από την καταβολή της, η χήρα, ή ο χήρος εργάζονται ή λαμβάνουν δική τους σύνταξη.

    Σύμφωνα με πληροφορίες , η πρώτη παρέμβαση θα έχει σχέση με τις αναδρομικές μειώσεις ώστε οι χήρες/οι να μην επιβαρυνθούν υπέρμετρα και να διευκολυνθούν με την επιστροφή των αχρεωστήτως καταβληθέντων σε πολλές δόσεις.

    Επίσης στο τραπέζι βρίσκονται τα εξής σενάρια :

    -Επαναφορά της διάταξης που προβλέπει ότι σε περίπτωση που ο δικαιούχος σύνταξης χηρείας παίρνει και δική του σύνταξη, να έχει το δικαίωμα να επιλέξει η περικοπή να γίνει στη μικρότερη σύνταξη.

    - Να μην εφαρμοστεί η μείωση σε όσους εξακολουθούν να απασχολούνται από το 2024 και μετά ώστε να επικρατήσει ισονομία με τους υπόλοιπους συνταξιούχους που εργάζονται και δεν υφίστανται πλέον περικοπή της σύνταξης.

    -Η περικοπή να αφορά μόνο την εθνική σύνταξη (426,17€) κι όχι το σύνολο της. μετά την 3ετία.

    -Η συγχώνευση των δύο εθνικών συντάξεων σε μία. Σήμερα οι δικαιούχοι σύνταξης χηρείας που έχουν ταυτόχρονα και δική τους σύνταξη παίρνουν δύο ανταποδοτικές και δύο εθνικές συντάξεις. Αυτό που θα εξεταστεί με το νέο καθεστώς είναι να μην καταργηθεί η δεύτερη εθνική σύνταξη αλλά να μετατραπεί σε ποσό προσωπικής διαφοράς ώστε να ισχύσει ο νόμος που προβλέπει τη χορήγηση μιας εθνικής σύνταξης, ανεξαρτήτως αριθμού συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων.

    Επίσης στο πλαίσιο της προωθούμενης διάταξης αναμένεται να θεραπευτούν δύο αδικίες.

    Α) Σήμερα οι συνταξιούχοι χηρείας με παιδιά δε θεωρούνται μονογονεική οικογένεια με αποτέλεσμα να μην έχουν φορολογικές απαλλαγές και να μη λαμβάνουν επιδόματα η παροχές με τα ίδια εισοδηματικά κριτήρια όπως οι λοιπές μονογονεικές οικογένειες. Αυτή η αδικία αναμένεται να διορθωθεί.

    Β) Αδικη μεταχείριση θεωρείται και η περίπτωση συνταξιούχων του ΟΓΑ με σύνταξη χηρείας από άλλο Ταμείο. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι συνταξιούχοι έχουν διπλή περικοπή, καθώς χάνουν άμεσα το προνοιακό κομμάτι της σύνταξης του ΟΓΑ και το 50% της σύνταξης χηρείας μετά την πρώτη τριετία, με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να καταλήγουν με μικρότερη σύνταξη από αυτή που θα είχαν αν αποποιούνταν εξαρχής τη σύνταξη χηρείας.

    Ωστόσο οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο καθώς τίθεται θέμα κοινωνικής ευαισθησίας και στο ..βάθος πολιτικό κόστος.

    3.Εργαζόμενοι συνταξιούχοι με αναπηρία: Εν αναμονή της διάταξης που θα καταργεί τα εμπόδια για τη συνέχιση της απασχόλησή τους βρίσκονται εδώ και μήνες οι συνταξιούχοι αναπηρίας.

    Υπενθυμίζουμε ότι η ισχύουσα διάταξη απαιτεί τη διακοπή της εργασίας του εργαζόμενου με αναπηρία προκειμένου πρώτα να συνταξιοδοτηθεί και στη συνέχεια να αναλάβει εργασία χωρίς να περικόπτεται η σύνταξή του και χωρίς να έχει την υποχρέωση της καταβολής του πόρου 10% επί του εισοδήματός τους από την εργασία υπέρ ΕΦΚΑ.

    Η προωθούμενη διάταξη θα επιλύσει το πρόβλημα και έτσι η συνταξιοδότηση λόγω αναπηρίας θα προχωρεί χωρίς διακοπή της εργασίας και οι συνταξιούχοι αναπηρίας θα προστατεύονται από αυτήν την ταλαιπωρία.

    4. Εξαγορά πλασματικών ετών για την επικουρική

    Το μέτρο της fast track έκδοσης των επικουρικών με τουλάχιστον 15 έτη ασφάλισης , δε φαίνεται να αποδίδει όσο προσδοκούσε ο ΕΦΚΑ με αποτέλεσμα οι εκκρεμείς επικουρικές να φθάνουν σήμερα τις 43.000 . Για να πάρουν μια ανάσα οι υποψήφιοι συνταξιούχοι επικουρικών , το υπουργείο εργασίας εξετάζει το ενδεχόμενο χορήγησης προκαταβολής επικουρικής σύνταξης κατόπιν αίτησης των ίδιων των συνταξιούχων καθώς και την εεξαγορά πλασματικών ετών για την συμπλήρωση του ελάχιστου ορίου των 15 ετών, ώστε να απονέμεται σε συντομότερο χρονικό διάστημα η επικουρική. Σημειώνουμε ότι η δυνατότητα αυτή δεν υπάρχει σήμερα στον πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ που καλύπτει τους περισσότερους ασφαλισμένους.

    5. Αυξήσεις στις συντάξεις: Aύξηση που θα κυμαίνεται γύρω στο 2.5% , ίσως και λίγο παραπάνω , αναμένεται ότι θα λάβουν για το 2025 περίπου 2,5 εκατ. συνταξιούχοι τα Χριστούγεννα με τις συντάξεις του Ιανουαρίου. Οι αυξήσεις θα ακολουθήσουν όπως κάθε χρόνο το μαθηματικό τύπο πληθωρισμός +ΑΕΠ δια 2.

    Για τα επόμενα χρόνια το πρόγραμμα σταθερότητας προβλέπει ανάπτυξη 2.4 % ( το 2024) και 2,6% (2025) ενώ ο πληθωρισμός θα υποχωρήσει από 2.6% το 2024 σε 2,3% το 2025.

    Με βάση αυτές τις εκτιμήσεις η αύξηση των συντάξεων για το 2025, θα κινηθεί γύρω από το 2.5% , δηλαδή κατά μέσο όρο 25 ευρώ το μήνα.

    Οι χαμηλές συντάξεις των 500 ευρώ ως 600 ευρώ θα αυξηθούν κατά μέσο όρο 15 ευρώ ενώ οι μεσαίες συντάξεις των 1.000 ευρώ ως 1.400 ευρώ θα αυξηθούν 25 έως 35 ευρώ.

    Το ποσοστό της αύξησης θα ανακοινωθεί προς το τέλος του φθινοπώρου όταν θα υπάρχει η τελική εκτίμηση για τα δυο βασικά οικονομικά μεγέθη.

    6.Επίδομα προσωπικής διαφοράς. Οι συνταξιούχοι που δε λάβουν αύξηση επειδή διατηρούν ακόμα προσωπική διαφορά , θα ενισχυθούν με το επίδομα προσωπικής διαφοράς 100-200 ευρώ.

    Απαραίτητη προϋπόθεση η μηνιαία σύνταξή τους να μην υπερβαίνει τα 1600 ευρώ. Το πλήθος των δικαιούχων του επιδόματος θα είναι σαφώς μικρότερο από πέρυσι που ήταν 742. 772 άτομα καθώς κάθε χρόνο όλο και περισσότεροι συνταξιούχοι μειώνουν η μηδενίζουν την προσωπική τους διαφορά και ανοίγουν το δρόμο για μελλοντικές αυξήσεις στο χέρι.

    Υπενθυμίζουμε ότι πέρυσι το επίδομα ανερχόταν σε 200 ευρώ για συντάξεις έως 700 ευρώ , σε 150 ευρώ για συντάξεις από 701 έως 1.100 ευρώ και σε 100 ευρώ για συντάξεις από 1101 έως 1600 ευρώ. Συντάξεις άνω των 1.600 ευρώ δεν πήραν επίδομα.

    7.Εφάπαξ ενίσχυση των ευάλωτων. Το κονδύλι για το επίδομα προσωπικής διαφοράς θα προέλθει από τη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων που κυμαίνεται μεταξύ 250 εκ και 300 εκ ευρώ. Κατ΄εκτίμηση το κονδύλι για το επίδομα προσωπικής διαφοράς ανέρχεται σε 100 εκ. ευρώ.

    Επομένως απομένουν άλλα 150- 200 εκ τα οποία είτε θα διατεθούν για να δοθεί υψηλότερο επίδομα προσωπικής διαφοράς είτε θα κατευθυνθούν σε ευάλωτες ομάδες πολιτών ,με τη μορφή εφάπαξ οικονομικής ενίσχυσης ( επιταγή ακρίβειας) δηλαδή σε χαμηλοσυνταξιούχους , άτομα με αναπηρία, οικογένειες με παιδιά , ανασφάλιστους υπερήλικες και άλλες κατηγορίες πολιτών και καθώς και σε εκείνους που εισπράττουν σε μηνιαία βάση το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα.

    Πέρυσι η οικονομική ενίσχυση ύψους 150 ευρώ είχε δοθεί σε χαμηλοσυνταξιούχους με εισόδημα από κύριες συντάξεις έως 700 ευρώ το μήνα (8.400 το χρόνο) οι οποίοι δεν είχαν προσωπική διαφορά ή αν είχαν ήταν μικρότερη των 10 ευρώ.

    Τα άτομα με αναπηρία έλαβαν πέρυσι το υψηλότερο επίδομα που ήταν 200 ευρώ.

    Προσαυξημένο κατά το ήμισυ της μηνιαίας εισοδηματικής ενίσχυσης δόθηκε τα Χριστούγεννα στους δικαιούχους το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα ενώ οι ανασφάλιστοι υπερήλικες έλαβαν οικονομική ενίσχυση ύφους εκατό πενήντα (150) ευρώ .

    Στους δικαιούχους του επιδόματος παιδιού καταβλήθηκε πρόσθετη έκτακτη δόση , η οποία αντιστοιχεί στο μηνιαίως χορηγούμενο ποσό του επιδόματος προσαυξημένο κατά το ήμισυ.

    Πηγή: imerisia.gr

  • Συντάξεις: Αυξήσεις 220 ευρώ σε 550.000 συνταξιούχους - Οι δικαιούχοι
    Συντάξεις: Αυξήσεις 220 ευρώ σε 550.000 συνταξιούχους - Οι δικαιούχοι

    Έως 220 ευρώ τον μήνα από τη μείωση εισφοράς αλληλεγγύης στις κύριες και την κατάργησή της στις χαμηλές επικουρικές

    Διπλή αύξηση στις μέσες και μεγάλες συντάξεις θα φέρουν από το 2025 οι αλλαγές που «κλείδωσαν» και αναμένεται να ανακοινωθούν από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ, με την Ελάφρυνση της Ειδικής Εισφοράς Αλληλεγγύης στις κύριες συντάξεις και την πλήρη κατάργησή της στις επικουρικές, όπως αναφέρει η Απογευματινή.

    Συνολικά, η διπλή αύξηση μπορεί να δώσει αυξήσεις 40 έως 220 ευρώ τον μήνα για τους 550.000 συνταξιούχους που λαμβάνουν συντάξεις άνω των 1.400 ευρώ.

    Νέο ασφαλιστικό

    Οι αλλαγές θα κατατεθούν στο νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο μέσα στο φθινόπωρο και περιλαμβάνουν:

    • Ελάφρυνση των κρατήσεων
    • Μείωση των συντελεστών της ΕΑΣ από το δεύτερο κλιμάκιο και πάνω.
    • Για την ΕΑΣ που επιβάλλεται στα εισοδήματα άνω των 2.600 ευρώ δεν φαίνεται να προβλέπεται κάποια αλλαγή.

    Τα σενάρια

    Στις επικουρικές συντάξεις εξετάζεται η πλήρης κατάργηση της εισφοράς για ποσά συντάξεων έως 350 ευρώ και αναλογικότερη αντιμετώπιση στις μεγαλύτερες με κράτηση στο υπερβαίνον του πλαφόν ποσό. Δηλαδή, όπως αναφέρει η Απογευματινή, αν η επικουρική είναι 450 ευρώ η κράτηση θα επιβάλλεται στα 150 ευρώ.

    Πηγή: newsbomb.gr

  • Ασφαλιστικό: Οριστικές αποφάσεις για συνταξιούχους που εργάζονται και έχουν χρέη προς τον ΕΦΚΑ
    Ασφαλιστικό: Οριστικές αποφάσεις για συνταξιούχους που εργάζονται και έχουν χρέη προς τον ΕΦΚΑ

    Οριστικοποιούνται δυο κρίσιμες ασφαλιστικές διατάξεις και ενσωματώνονται σε νομοσχέδιο τον Σεπτέμβριο

    Η οριστικοποίηση του ύψους της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς για τους συνταξιούχους που εργάζονται και η διαδικασία συνταξιοδότησης όσων ασφαλισμένων έχουν υψηλά χρέη προς τον ΕΦΚΑ, αποτελούν τη δεύτερη φάση του νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας, η οποία τοποθετείται στις αρχές Σεπτεμβρίου.

    Οι δυο αυτές κρίσιμες διατάξεις θα λάβουν την οριστική τους μορφή στο τέλος του τρέχοντος μηνός και θα ενσωματωθούν στο εργασιακό νομοσχέδιο, έτσι ώστε να ψηφισθούν – το αργότερο – στις αρχές Οκτωβρίου.

    Η νέα διάταξη για τους εργαζόμενους συνταξιούχους θα μπει σε ισχύ από το νέο έτος, ενώ η ειδική εισφορά που θα αντικαταστήσει τη – σημερινή – μείωση της σύνταξης κατά 30%, εκτιμάται ότι θα κυμαίνεται από 10% έως 15% επι των αμοιβών τις οποίες θα λαμβάνει ο συνταξιούχος από την εργασία του.

    Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα αποφάσεις έχει οριστικοποιηθεί ότι το πέναλτι -30% στις συντάξεις θα καταργηθεί. Αντ’ αυτού, θα επιβληθεί μια ειδική εισφορά, που θα κρατείται από το πρόσθετο εισόδημα που θα έχει ο συνταξιούχος μέσω της απασχόλησής του.

    Το ύψος της εισφοράς δεν θα οδηγεί σε παρακράτηση μεγαλύτερη από αυτήν που ισχύσει σήμερα, μέσω της μειωμένης σύνταξης (δηλαδή του 30%). Αυτό θα επιτευχθεί με την θέσπιση ανώτατου ορίου το οποίο δεν θα ξεπερνά η παρακράτηση της εισφοράς, οποιοδήποτε και αν είναι το εισόδημα του εργαζόμενου συνταξιούχου.

    Αντιστοίχως, το επικρατέστερο σενάριο των αλλαγών για τους ελεύθερους επαγγελματίες προβλέπει παρακράτηση ίση με το 50% της ασφαλιστικής κλάσης που έχουν επιλέξει.

    Ένα επιπλέον πρόβλημα που δεν έχει ακόμη λυθεί αφορά στον τρόπο παρακράτηση της ειδικής εισφοράς. Και αυτό, γιατί εφόσον το μέτρο ισχύσει από το 2024 και μετά, και η παρακράτηση γίνει μέσω της ΑΑΔΕ, τότε θα υπάρξει ένα δημοσιονομικό κενό κατά τον πρώτο ενάμιση χρόνο, έως ότου η φορολογική διοίκηση εισπράξει τον φόρο και τον αποδώσει στον ΕΦΚΑ. Για να ξεπεραστεί το συγκεκριμένο πρόβλημα εξετάζεται το σενάριο αντί για «ειδικό φόρο» να επιβληθεί «ειδική ασφαλιστική εισφορά» για τους συγκεκριμένους εργαζόμενους, η οποία θα εισπράττεται από τον εργοδότη.

    Συνταξιοδότηση με χρέη

    Υπό επεξεργασία είναι και η ρύθμιση τους ασφαλισμένους με υψηλές οφειλές που – με το σημερινό καθεστώς – δεν μπορούν να λάβουν σύνταξη.

    Σύμφωνα με τη νέα διάταξη το όριο των οφειλών με το οποίο ένας ασφαλισμένος θα μπορεί να λάβει την σύνταξή του εξοφλώντας ταυτόχρονα και την οφειλή του προς τον ΕΦΚΑ, έχει οριστικοποιηθεί στα 30.000 ευρώ για τους ελεύθερους επαγγελματίες και στα 8.000 ευρώ για τους αγρότες.

    Το «παράθυρο» για την συνταξιοδότηση οφειλετών προς το ταμείο αφορά περισσότερους από 150.000 ασφαλισμένους με υψηλά χρέη (άνω των 20.000 ευρώ) και ως 30.000 ευρώ.

    Μέχρι σήμερα το όριο των οφειλών με το οποίο μπορούσε κανείς να ρυθμίσει ώστε να βγει στη σύνταξη είναι τα 20.000 ευρώ για ελεύθερους επαγγελματίες και τα 6.000 για αγρότες. Το ποσό αυτό αυξάνεται στα 30.000 ευρώ και στα 8.000 για τους ασφαλισμένους στον ΟΓΑ.

    Η προωθούμενη ρύθμιση θα προβλέπει:

    1. Δικαίωμα έκδοσης σύνταξης με οφειλές άνω των 20.000 ευρώ με παρακράτηση όλου του ποσού σύνταξης για το ποσό της οφειλής που υπερβαίνει τις 20.000 ευρώ. Στην περίπτωση αυτή ο οφειλέτης συνταξιούχος θα έχει μεν σύνταξη, αλλά θα είναι «στα χαρτιά», γιατί θα παρακρατείται όλο το ποσό μέχρι το χρέος να περιοριστεί κάτω από τις 20.000 ευρώ.

    2. Ο συμψηφισμός του τμήματος της οφειλής κάτω των 20.000 ευρώ, θα γίνεται σε 60 δόσεις και θα παρακρατείται από την σύνταξη που δικαιούται ο ασφαλισμένος οφειλέτης.

    3. Για τους αγρότες το ύψος της οφειλής (με την οποία θα έχουν δικαίωμα να διεκδικήσουν την απονομή σύνταξης) θα αυξηθεί από τις 6.000 ευρώ σε 8.000 ευρώ.

    Πηγή: in.gr

  • Χρέη στα Ταμεία: «Μαγνήτης» η νέα ρύθμιση των 24 δόσεων – Πότε χάνoνται τα ευεργετήματα
    Χρέη στα Ταμεία: «Μαγνήτης» η νέα ρύθμιση των 24 δόσεων – Πότε χάνoνται τα ευεργετήματα

    Κατά τη διάρκεια της ρύθμισης επιτρέπεται η καθυστέρηση πληρωμής μιας δόσης ανά δωδεκάμηνο και η τακτοποίηση αυτής της εκκρεμότητας γίνεται υποχρεωτικά μέχρι την ημερομηνία καταβολής της επόμενης δόσης

    Mέσα σε ένα μήνα, από το τέλος Νοεμβρίου που ξεκίνησαν να υποβάλλονται ηλεκτρονικά οι αιτήσεις, περίπου 43.000 οφειλέτες του ΕΦΚΑ έχουν κάνει χρήση της νέας ρύθμισης των 24 δόσεων, διακανονίζοντας ποσά που αγγίζουν τα 260 εκατ. ευρώ.

    Ειδικότερα κατά το πρώτο διάστημα εφαρμογής της νέας πάγιας ρύθμισης, εντάχθηκαν ήδη 30.153 οφειλέτες, ενώ άλλοι 13.271 που ήταν στη ρύθμιση των 12 δόσεων επέλεξαν αυτή των 24.

    Υπενθυμίζουμε ότι εφόσον τηρούνται οι όροι της ρύθμισης:

    • Χορηγείται στον οφειλέτη αποδεικτικό ασφαλιστικής ενημερότητας.
    • Παραγράφεται το αξιόποινο και παύει η ποινική δίωξη σε βάρος του οφειλέτη και η σχετική δικογραφία τίθεται στο αρχείο με πράξη του αρμόδιου Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών. Για τυχόν απώλεια της ρύθμισης, το ΚΕΑΟ υποχρεούται να ενημερώσει αμελλητί. Υποβάλλει σχετική βεβαίωση του χρόνου απώλειας της ρύθμισης και του υπολειπόμενου οφειλόμενου χρέους, στον αρμόδιο Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών, ο οποίος με πράξη του ανασύρει τη δικογραφία από το αρχείο και συνεχίζει την ποινική διαδικασία.
    • Να σημειωθεί ότι απώλεια ρύθμισης επέρχεται εφόσον:

      δεν καταβληθεί εμπρόθεσμα δεύτερη δόση εντός εκάστου δωδεκαμήνου ρύθμισης ή/και
      δημιουργηθεί νέα οφειλή.

      Κατά τη διάρκεια της ρύθμισης επιτρέπεται η καθυστέρηση πληρωμής μιας δόσης ανά δωδεκάμηνο και η τακτοποίηση αυτής της εκκρεμότητας γίνεται υποχρεωτικά μέχρι την ημερομηνία καταβολής της επόμενης δόσης. Στην περίπτωση αυτή όμως, επιβάλλεται προσαύξηση εκπρόθεσμης καταβολής, η οποία ανέρχεται σε ποσοστό 15% επί του ποσού της δόσης.

    Η απώλεια της πάγιας ρύθμισης συνεπάγεται:

    Την κατάσταση ως απαιτητού του συνόλου του υπολοίπου της οφειλής που παραμένει ανεξόφλητο και των αναλογούντων σε αυτό προσαυξήσεων.
    Την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής με όλα τα προβλεπόμενα από την ισχύουσα νομοθεσία μέτρα, άρα ενεργοποίηση και των αναγκαστικών μέτρων είσπραξης.
    Την απαγόρευση υπαγωγής της οφειλής σε νέα ρύθμιση, μετά τη μη εμπρόθεσμη καταβολή και δεύτερης δόσης εντός του δωδεκαμήνου.

    Αναδρομικό πάγωμα επιτοκίων
    Την ίδια ώρα «παγώνουν» αναδρομικά από τις 13 Σεπτεμβρίου 2022 και για ένα χρόνο τα επιτόκια με τα οποία επιβαρύνονται οφειλές προς ασφαλιστικά ταμεία.

    Το υπουργείο προχώρησε στη συγκεκριμένη διάταξη προκειμένου να εναρμονιστεί με αντίστοιχη πρόβλεψη του υπουργείου Οικονομικών για τις οφειλές προς την εφορία, με δεδομένο τόσο το ότι το επιτόκιο που επιβαρύνει ένα πλάνο ρύθμισης καθορίζεται κατά τη χρονική στιγμή της αίτησης ρύθμισης, όσο και ότι η αύξηση του πληθωρισμού έχει οδηγήσει την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να αυξήσει τα επιτόκια.

    Έτσι, τα επιτόκια των ήδη ενεργών ρυθμίσεων είναι σταθερά και δεν επηρεάζονται ούτε από τις ενέργειες της ΕΚΤ άρα ούτε και από τη νέα διάταξη.

    Πρακτικά, η νέα διάταξη οδηγεί σε επιτόκιο για τα ρυθμισμένα χρέη 5,5%, ήτοι 5% βάσει της ρύθμισης, συν 0,5% λόγω του επιτοκίου της ΕΚΤ, όπως αυτό ήταν πριν από τις 13/9/2022 και όχι 2%, όπως είναι σήμερα. Αντίστοιχα, για τα χρέη που βρίσκονται εκτός ρύθμισης, το επιτόκιο «παγώνει» για ένα χρόνο στο 8% συν 0,5%, ήτοι 8,5%.

    Πόσο αυξήθηκε το χρέος

    Υπενθυμίζεται ότι με βάση την τελευταία διαθέσιμη έκθεση του ΚΕΑΟ, στο τέλος Σεπτεμβρίου, το συνολικό χρέος στο ΚΕΑΟ ήταν 45,46 δισ. ευρώ. Οι συνολικές ενεργές ρυθμίσεις ήταν 356.208 και το ρυθμισμένο ποσό ξεπερνούσε τα 4,2 δισ. ευρώ.

    Ειδικά στην «πάγια» ρύθμιση των 12 δόσεων τότε είχαν καταγραφεί 97.559 ενεργοί οφειλέτες που κατέβαλαν κανονικά τις μηνιαίες δόσεις τους, με το συνολικά ρυθμισμένο ποσό να ανέρχεται στα 578.464.106 ευρώ.

    Μέσα σε ένα τρίμηνο, το χρέος είχε αυξηθεί κατά 2,06 δισ. ευρώ, λόγω της αύξησης των επιτοκίων από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), που είχε ξεκινήσει από τον περασμένο Ιούλιο.

    Πηγή: imerisia.gr

  • Συντάξεις Δεκεμβρίου: Πότε πληρώνονται ανά Ταμείο - Οι δικαιούχοι
    Συντάξεις Δεκεμβρίου: Πότε πληρώνονται ανά Ταμείο - Οι δικαιούχοι

    Η πληρωμή για τις συντάξεις του Δεκεμβρίου θα ξεκινήσει αύριο, Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου.

    Στο πλαίσιο της εφαρμογής του μέτρου της ταυτόχρονης καταβολής των κύριων και επικουρικών συντάξεων, το πρόγραμμα πληρωμής των κύριων και επικουρικών συντάξεων διαμορφώνεται ως εξής:

    • Την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2022 θα καταβληθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις των συνταξιούχων που προέρχονται από τους τέως φορείς: ΟΑΕΕ, ΟΓΑ, ΝΑΤ, ΕΤΑΑ, ΕΤΑΤ, ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και ΔΕΗ.
    • Τη Δευτέρα 28 Νοεμβρίου 2022 θα καταβληθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις των συνταξιούχων που προέρχονται από τους τέως φορείς: ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ΤΡΑΠΕΖΕΣ, ΕΝΤΑΣΣΟΜΕΝΑ (ΤΣΕΑΠΓΣΟ,ΤΣΠ-ΗΣΑΠ), ΟΤΕ και ΔΗΜΟΣΙΟ που ο ΑΜΚΑ τους τελειώνει σε 1,3,5,7,9.
    • Την Τρίτη 29 Νοεμβρίου 2022 θα καταβληθούν οι κύριες και επικουρικές συντάξεις των συνταξιούχων που προέρχονται από τους τέως φορείς: ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ΤΡΑΠΕΖΕΣ, ΕΝΤΑΣΣΟΜΕΝΑ (ΤΣΕΑΠΓΣΟ,ΤΣΠ-ΗΣΑΠ), ΟΤΕ και ΔΗΜΟΣΙΟ που ο ΑΜΚΑ τους τελειώνει σε 0,2,4,6,8.

    Πηγή: Ethnos.gr

  • Καλάκος: Δέκα μέτρα που εξορθολογίζουν το ασφαλιστικό
    Καλάκος: Δέκα μέτρα που εξορθολογίζουν το ασφαλιστικό

    Του Νίκου Καλάκου*

    H κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας δρομολογεί με σχέδιο νόμου τον εξορθολογισμό του ασφαλιστικού συστήματος, με στόχο να αποκαταστήσει τις αδικίες και τις αστοχίες της προηγούμενης κυβέρνησης, να βελτιώσει την καθημερινότητα των ασφαλισμένων και να τους διευκολύνει σε σειρά σημαντικών ζητημάτων που αφορούν την κοινωνική τους ασφάλιση.

    Στόχος είναι να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού σε βάθος χρόνου, με ρεαλιστικές και κοινωνικά δίκαιες ρυθμίσεις, που θα προστατεύουν τη μητρότητα, θα στηρίζουν τους μισθούς και τις επιχειρήσεις και θα βελτιώνουν την εισπραξιμότητα του οργανισμού.

    Τα δέκα μέτρα είναι τα εξής:

    1. Θεσπίζεται πλαφόν σε προκλητικά υψηλές επικουρικές συντάξεις (1382€ μηνιαίως, ίσο με το πλαφόν της κύριας σύνταξης)
    2. Επεκτείνεται το δικαίωμα της «μάχιμης πενταετίας» σε όλους τους ένστολους. Ανεξάρτητα από το αν είναι παλαιοί ή νέοι ασφαλισμένοι –πριν ή μετά το 2011- και ανεξαρτήτως της σχέσης εργασίας με την οποία υπηρετούν (μόνιμοι ή μη), καταβάλλονται οι αντίστοιχες εισφορές.
    3. Αυξάνονται τα όρια ηλικίας στις μειωμένες συντάξεις του Δημοσίου, όμως αυτό δεν αφορά τους γονείς με ανήλικα τέκνα.
    4. Καταργείται η ειδική εισφορά των ασφαλισμένων του τέως ΤΠΔΥ. Ο κλάδος πρόνοιας είναι πλέον βιώσιμος και δεν υφίσταται λόγος συνέχισης της συγκεκριμένης εισφοράς.
    5. Μονιμοποιείται η κατά 3% μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Με αυτό το μέτρο αυξάνεται το διαθέσιμο εισόδημα για 2,2 εκατ. εργαζόμενους και ταυτόχρονα μειώνεται το μισθολογικό κόστος στις επιχειρήσεις.
    6. Με τον νόμο εξισώνονται οι όροι για τη συνταξιοδότηση των ασφαλισμένων ως συνάρτηση των ποσοστών αναπηρίας. Μειώνεται το ποσοστό αναπηρίας από 67% σε 50% για συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων και ωφελούνται κυρίως παλαιοί –προ 1993- ασφαλισμένοι ΟΑΕΕ, ΝΑΤ, ΟΓΑ.
    7. Αυξάνεται ο αριθμός των δόσεων πάγιας ρύθμισης των ασφαλιστικών εισφορών στον e-ΕΦΚΑ, από 12 σε 24 μηνιαίες δόσεις για τις υπό ρύθμιση εισφορές.
    8. Θεσπίζεται η δεκαετής παραγραφή οφειλών στον e-ΕΦΚΑ. Από 20 χρόνια που είναι σήμερα, θα μειωθεί πλέον ο χρόνος που θα έχει ο e-ΕΦΚΑ για να βεβαιώσει και να εισπράξει απαιτήσεις, σύμφωνα με σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
    9. Επεκτείνεται κατά τρεις μήνες –από έξι σε εννέα– η άδεια μητρότητας και για τις εργαζόμενες στον ιδιωτικό τομέα, με επίδομα που καταβάλλεται από τον ΟΑΕΔ.
    10. Παύεται υφ’ όρων η ποινική δίωξη των οφειλετών ρυθμίσεων ασφαλιστικών εισφορών για όσο διάστημα εξυπηρετούν τη ρύθμιση.

    *Ο Νίκος Καλάκος είναι οικονομολόγος και τ. Γενικός Διευθυντής Επικουρικής Ασφάλισης & Εφάπαξ Παροχών

  • Συντάξεις Νοεμβρίου: Πότε θα καταβληθούν - Οι ημερομηνίες για όλα τα ταμεία
    Συντάξεις Νοεμβρίου: Πότε θα καταβληθούν - Οι ημερομηνίες για όλα τα ταμεία

    Από 25 Οκτωβρίου αναμένεται να ξεκινήσει η πληρωμή των συντάξεων Νοεμβρίου στους δικαιούχους. Οι επικρατέστερες ημερομηνίες πληρωμής για τους συνταξιούχους όλων των Ταμείων είναι οι εξής:

    Οι συντάξεις Νοεμβρίου 2022 του ΕΦΚΑ θα καταβληθούν με βάση το τελευταίο ψηφίο του ΑΜΚΑ, για αποφυγή συνωστισμού (όπως τους προηγούμενους μήνες).

    • την Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2022 (για τους συνταξιούχους που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 1, 3, 5, 7, 9)
    • την Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2022 (για τους συνταξιούχους που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 0, 2, 4, 6, 8)

    Για τα υπόλοιπα Ταμεία οι συντάξεις του Νοεμβρίου 2022 θα πληρωθούν ως εξής:

    • Ο ΟΑΕΕ θα καταβάλλει τις συντάξεις Νοεμβρίου 2022 την Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2022
    • Ο ΟΓΑ θα καταβάλλει τις συντάξεις Νοεμβρίου 2022 την Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2022
    • Το ΕΤΑΑ (μη Μισθωτών) θα καταβάλλει τις συντάξεις Νοεμβρίου 2022 την Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2022
    • Το ΝΑΤ θα καταβάλλει τις συντάξεις Νοεμβρίου 2022 την Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2022
    • Το Δημόσιο θα καταβάλλει τις συντάξεις Νοεμβρίου 2022 την Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2022 (για τους συνταξιούχους που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 1, 3, 5, 7, 9)
    • Το Δημόσιο θα καταβάλλει τις συντάξεις Νοεμβρίου 2022 την Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2022 (για τους συνταξιούχους που το ΑΜΚΑ τους λήγει σε 0, 2, 4, 6, 8)
    • Τα υπόλοιπα ταμεία του ΕΦΚΑ (Μισθωτών) θα καταβάλλουν τις συντάξεις Νοεμβρίου 2022 όπως το Δημόσιο.

    Πηγή: Ethnos.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο