Στο ξενοδοχείο «Αστήρ» στις 26/11/2021, πραγματοποιήθηκε υβριδική εκδήλωση του 10ου Περιφερειακού Τμήματος Βορειοδυτικής Πελοποννήσου & Δυτικής Ελλάδας του Οικονομικού Επιμελητηρίου στο πλαίσιο του 24ου ForumΑνάπτυξης, που είχε ως θέμα της την τελική μορφή συνεργασίας Δημόσιου με τον Ιδιωτικό τομέα.
Η συζήτηση εμπεριείχε μια χρήσιμη και εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων, μεταξύ των ομιλητών.
Κεντρικοί ομιλητές ήταν ο Νικόλαος Σέργης Προϊστάμενος Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ που εκπροσώπησε διαδικτυακά την Νέα Δημοκρατία , ο βουλευτής Ανατολικής Αττικής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Χρήστος Σπίρτζης, ο Αναπληρωτής Γραμματέας Τομέα Μικρομεσαίας Επιχειρηματικότητας του ΚΙΝΑΛ Κωνσταντίνος Παπαευθυμίου & ο βουλευτής Αχαΐας και Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος.
Στον συντονισμό της εκδήλωσης ήταν ο Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Βορειοδυτικής Πελοποννήσου & Δυτικής Ελλάδας Γιώργος Παππάς, ο οποίος στα πλαίσια της παρουσίασης του θέματος των ΣΔΙΤ, αναφέρθηκε στο μοντέλο και τις βασικές αρχές των ΣΔΙΤ και κατέληξε στο ότι η πολιτική βούληση και ο στρατηγικός σχεδιασμός των ΣΔΙΤ, καθώς και η γενική ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, επηρεάζουν καταλυτικά το είδος, την ποιότητα και το κόστος των υπηρεσιών που οι πολίτες λαμβάνουν από την εφαρμογή των ΣΔΙΤ.
Ο Νικόλαος Σέργης στην τοποθέτησή του ανέφερε ότι την τελευταία πενταετία στην Ευρώπη έχουν υπογραφεί 73 δις συμβάσεις και έργα που αφορούν δρόμους, μεταφορές, εκπαίδευση, υγεία και περιβάλλον. Στη χώρα μας είναι υπογεγραμμένα 14 έργα ΣΔΙΤ με συμβάσεις ύψους 822 εκατομμυρίων ευρώ σε διάφορους τομείς, όπως η διαχείριση απορριμμάτων σε Μακεδονία, Κοζάνη, Ηλεία, Ήπειρο και Πελοπόννησο. Η χρηματοδότηση γίνεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και η διαδικασία αφορά ιδιωτικό δανεισμό.
Ο Χρήστος Σπίρτζης ανέφερε ότι τα ΣΔΙΤ πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ δεν είχαν κανένα θεσμικό πλαίσιο για να δεσμεύονται. Σε μεγάλα έργα που κατασκευάστηκαν βλέπουμε διαφορά κέρδους αλλά και διαφορά κόστους συντήρησης και λειτουργίας. Η έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου ήταν καταπέλτης για τα έργα ΣΔΙΤ της χώρας μας. Υπάρχουν πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα στα έργα ΣΔΙΤ και τις παραχωρήσεις. Ως συμπέρασμα είναι ότι τα έργα όταν βγαίνουν, έχουν να κάνουν με το ποιοι είναι οι όροι, οι προδιαγραφές και το δεσμευτικό πλαίσιο που το Δημόσιο βγάζει διαγωνισμούς. Δεν σημαίνει ότι επειδή θα γίνει ένα έργο ΣΔΙΤ θα έχουμε διαφάνεια, το βέλτιστο οικονομικό αποτέλεσμα για το κόστος των έργων και την ποιότητα.
Ο Κωνσταντίνος Παπαευθυμίου πρόσθεσε ότι τα έργα ΣΔΙΤ δεν προσμετρούνται στο εθνικό χρέος. Την περίοδο των Μνημονίων δεν μπορούσαν να εκτελεστούν έργα από το Ελληνικό Δημόσιο και το κράτος στράφηκε στους ιδιώτες. Τα έργα όμως δεν έγιναν στο χρόνο τους ούτε με τον προϋπολογισμό που είχε καθοριστεί ή δεν έγιναν καθόλου. Αναφέρθηκε επίσης στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου που είχαμε την αποκαθήλωση των ΣΔΙΤ για την χώρα μας. Στα τρία έργα, την Κεντρική Οδό Ε 65, την Ολυμπία Οδό και τον Αυτοκινητόδρομο Μωρέα, κανένα από τα κριτήρια που έχουν θεσπιστεί δεν τηρήθηκαν. Υπάρχει αύξηση του κόστους διότι στα έργα ΣΔΙΤ δεν υπήρχε προϋπολογισμός και γινόταν αύξηση κατά το δοκούν όπως δεν υπήρχε οικονομοτεχνική μελέτη στην εκτέλεση.
Ο Νίκος Καραθανασόπουλος αναρωτήθηκε γιατί το χειμώνα πνιγόμαστε, το καλοκαίρι καιγόμαστε και σε ένα σεισμό πέφτουν σπίτια; Δεν είναι καλύτερα να προλαβαίνουμε, παρά να αντιμετωπίζουμε τις επιπτώσεις; Οι κυβερνήσεις που έχουν περάσει όλα αυτά τα χρόνια δεν φταίνε; Η κλιματική αλλαγή είναι το πρόσχημα για να καλυφθούν οι διαχρονικές πολιτικές ευθύνες. Ανέφερε ότι στην Αιδηψό, στην Βόρεια Εύβοια, μετά τις πυρκαγιές είναι σε εξέλιξη 14 μελέτες στις οποίες δεν έχει ληφθεί μέριμνα για αντιπλημμυρικά έργα. Δεν είναι ζήτημα προτεραιοτήτων; Ποιος καθορίζει τις προτεραιότητες, ποια έργα θα γίνουν και ποια όχι; Τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου κατέληξε.
Ευχαριστούμε όλους όσους μας τίμησαν με την παρουσία τους.
|
Ο Πρόεδρος |
Γιώργος Παππάς
(Δελτίο Τύπου)