Τετάρτη, 18 Μαϊος 2022 17:24

Φορολογικές δηλώσεις: Ποιοι θα έχουν έξτρα μείωση φόρου έως 1.600 ευρώ στο εκκαθαριστικό της εφορίας

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Τα κριτήρια και οι εκπτώσεις για ανακαίνιση και επισκευή κατοικιών

«Φόρο-μπόνους» στο φετινό λογαριασμό για το φόρο εισοδήματος που θα προκύψει από την εκκαθάριση της φορολογικής δήλωσης και φθάνει έως τα 1.600 ευρώ θα έχουν οι φορολογούμενοι που προχώρησαν σε ανακαίνιση η επισκευή της κατοικίας τους το 2021, εφόσον πλήρωσαν με ηλεκτρονικό χρήμα τις εργασίες και δήλωσαν τα ποσά στους αντίστοιχους κωδικούς στο έντυπο Ε1.

Σύμφωνα με το νόμο, παρέχεται έξτρα έκπτωση φόρου σε ποσοστό 40% επί του ύψους των δαπανών για ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτηρίων που πραγματοποιούνται έως και 31 Δεκεμβρίου 2022 με ισόποση κατανομή σε περίοδο τεσσάρων ετών.

Για τη μείωση του φόρου λαμβάνονται υπόψη μόνο οι δαπάνες για τις εργασίες, και όχι τα έξοδα για τις προμήθειες υλικών ενώ το ανώτατο όριο δαπανών για τα έτη 2020, 2021 και 2022 είναι τα 16.000 ευρώ και έτσι το μέγιστο ποσό έκπτωσης ανέρχεται στα 6.400 ευρώ.

Αυτό σημαίνει ότι εάν κάποιος ξόδεψε για την ανακαίνιση του σπιτιού του 16.000 ευρώ το 2021, θα έχει συνολική μείωση φόρου 6.400 που επιμερίζεται σε τέσσερα χρόνια -δηλαδή 1.600 ευρώ στο φετινό εκκαθαριστικό, 1.600 ευρώ το 2023, 1.600 ευρώ το 2024 και 1.600 ευρώ το 2025.

Αν η δαπάνη το 2021 ήταν 5.000 ευρώ θα έχει έκπτωση ύψους 2.000 ευρώ που κατανέμεται σε 500 ευρώ φέτος, 500 ευρώ το 2023, 500 ευρώ το 2024 και 500 ευρώ στο εκκαθαριστικό του 2025.

Αναλυτικότερα οι προϋποθέσεις, τα κριτήρια και τα ποσά των απαλλαγών είναι τα εξής:

1. Στους κωδικούς 627-628 του εντύπου Ε1 συμπληρώνεται το συνολικό ποσό των δαπανών που έχουν πραγματοποιηθεί εντός του φορολογικού έτους 2021 και αφορούν στη λήψη υπηρεσιών για ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων.

2. Αν το ποσό της πίστωσης για το οικείο φορολογικό έτος είναι μεγαλύτερο από τον φόρο που αναλογεί, το πλεονάζον ποσό δεν επιστρέφεται, δεν συμψηφίζεται με άλλη φορολογική υποχρέωση, δεν μεταφέρεται και δεν εκπίπτει σε επόμενο φορολογικό έτος ούτε μεταφέρεται προς έκπτωση στον άλλο σύζυγο ή στο έτερο μέρος του συμφώνου συμβίωσης.

3. Δεν απαιτείται η συμπλήρωση του 1/4 της δαπάνης του προηγούμενου έτους καθώς κατά την εκκαθάριση της δήλωσης υπολογίζεται αυτόματα η μείωση αυτή και θα εμφανίζεται στην πράξη προσδιορισμού φόρου.

4. Οι «επιλέξιμες δαπάνες» αναγνωρίζονται για τη μείωση του φόρου εφόσον:
- πραγματοποιούνται από 1/1/2020 έως και 31/12/2022 σε ακίνητα που βρίσκονται στην Ελλάδα και οι σχετικές υπηρεσίες παρέχονται από επιχειρήσεις με φορολογική κατοικία στην Ελλάδα ή που διατηρούν μόνιμη εγκατάσταση στην ημεδαπή και
- δεν έχουν εκπέσει ως δαπάνη από τα ακαθάριστα έσοδα επιχειρηματικής δραστηριότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΦΕ.

5. Το ποσό της μείωσης του φόρου υπολογίζεται επί ανώτατου συνολικού ορίου δαπάνης 16.000 ευρώ, για όλα τα έτη, ήτοι 2020, 2021 και 2022 με πλαφόν τα 6.400 ευρώ, κατανεμημένο στο έτος που πραγματοποιείται η δαπάνη ή μέρος αυτής και στα τρία επόμενα έτη.

Πηγή: Cnn.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 18 Μαϊος 2022 09:33

Σχετικά Άρθρα

  • Μειώσεις φόρων θα φέρει η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής - Νέες παρεμβάσεις
    Μειώσεις φόρων θα φέρει η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής - Νέες παρεμβάσεις

    Τη δυνατότητα μείωσης φόρων την επόμενη τριετία δίνει η επιχείρηση αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής από την κυβέρνηση

    Η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και η εξάπλωση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, σταδιακά σε όλο και μεγαλύτερο εύρος της οικονομικής δραστηριότητας, σε συνδυασμό με τους ελέγχους της ΑΑΔΕ, ανοίγει το δρόμο για την επίτευξη του στόχου αύξησης των ετήσιων εσόδων από τη φοροδιαφυγή στα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2027 και διευρύνει τα περιθώρια για μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων που αποτελεί βασική δέσμευση της κυβέρνησης.

    Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία για την πορεία των φορολογικών εσόδων, σύμφωνα με τα οποία το πρώτο εξάμηνο εφέτος τα έσοδα από τον ΦΠΑ παρουσίασαν αύξηση 10,3% συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο, γεγονός που αποδίδεται στις παρεμβάσεις που αφορούν στην επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών καθώς και στην ανάπτυξη της οικονομίας

    Από το 2025 η υποχρεωτική εφαρμογή των ηλεκτρονικών τιμολογίων

    Η πολιτική αυτή του υπουργείου Οικονομικών θα συνεχιστεί, όπως έχει προαναγγείλει ο υπουργός Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης. Έτσι, από το 2025 θα τεθούν σε υποχρεωτική εφαρμογή τα ηλεκτρονικά τιμολόγια σύμφωνα με τις αποφάσεις που έχουν ανακοινωθεί, ενώ θα επεκταθεί η χρήση POS στις λιανικές πωλήσεις περισσότερων κλάδων της οικονομίας.

    Ήδη σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία για την εφαρμογή του νέου αυτοκόλλητου σήματος στα ΤΑΞΙ που θα ενημερώνει τους πελάτες για την υποχρέωση των επαγγελματιών να δέχονται πληρωμές μέσω POS. Είναι ενδεικτικό ότι, χωρίς ακόμη να έχει εφαρμοστεί το μέτρο, οι ηλεκτρονικές συναλλαγές στα ΤΑΞΙ κινούνται με διπλάσιο ρυθμό σε σχέση με το 2023. Χαρακτηριστική, επίσης, για τα αποτελέσματα από την αύξηση της χρήσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών είναι η αύξηση του δηλωθέντος τζίρου στην εστίαση που συνοδεύεται από αύξηση των δηλωθέντων φιλοδωρημάτων κατά 400 εκατ. ευρώ.

    Διεύρυνση της χρήσης IRIS

    Ακόμη μία από τις παρεμβάσεις στις οποίες θα προχωρήσει το οικονομικό επιτελείο μέσα στο πρώτο τετράμηνο του επόμενου έτους είναι και η διεύρυνση της χρήσης συστημάτων άμεσων πληρωμών, όπως το IRIS, προκειμένου να καλύψουν το σύνολο των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία 3,3 εκατ. ΙΒΑΝ έχουν συνδεθεί με το IRIS..

    Χαρακτηριστικά για την επέκταση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και την αύξηση του τζίρου που δηλώνεται στις φορολογικές αρχές από βασικές οικονομικές δραστηριότητες είναι τα ακόλουθα στοιχεία που ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομικών:

    • Ο τζίρος των συναλλαγών μέσω POS στον κλάδο της εστίασης το οκτάμηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου εφέτος ανήλθε σε 5,5 δισ. ευρώ, σημαντικά υψηλότερος ( κατά 700 εκατ. ευρώ) του τζίρου των 4,8 δισ. ευρώ του αντίστοιχου διαστήματος πέρυσι.

    Στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι σε ετήσια βάση το τζίρος αυτός θα ανέλθει στα 7,9 δισ. ευρώ, υψηλότερος κατά 1,1 δισ. ευρώ του αντίστοιχου περυσινού (6,8 δισ. ευρώ)

    • Στον κλάδο των κομμωτηρίων και στις υπηρεσίες προσωπικής φροντίδας ο τζίρος που δηλώθηκε μέσω POS στο οκτάμηνο του 2023 ήταν 326 εκατ. ευρώ ενώ στο διάστημα Ιανουαρίου -Αυγούστου 2024 ανήλθε στα 371 εκατ. ευρώ.

    Συνολικά το 2024, εκτιμάται πως ο τζίρος του συγκεκριμένου κλάδου θα φτάσει τα 575 εκατ. ευρώ με αύξηση κοντά στο 14% από πέρυσι.

    • Στα ταξί οι εισπράξεις μέσω POS εκτινάχθηκαν κατά 177% συγκριτικά με το αντίστοιχο οκτάμηνο πέρυσι. Ειδικότερα, το οκτάμηνο φέτος εμφανίστηκαν εισπράξεις 50 εκατ. ευρώ έναντι 18 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

    Εκτιμάται ότι σε ετήσια βάση το σύνολο του τζίρου μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών στον συγκεκριμένο κλάδο θα ανέλθει στα 73 εκατ. ευρώ από 26 εκατ. ευρώ πέρυσι.

    Επιβράβευση των συνεπών φορολογουμένων

    Η άλλη όψη του νομίσματος περιστολής της φοροδιαφυγής είναι η επιβράβευση των συνεπών φορολογουμένων. Ο Κωστής Χατζηδάκης ανακοίνωσε στις αρχές της εβδομάδος αλλαγές στην διαδικασία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων με βάση τις οποίες επιβραβεύονται με υψηλότερη έκπτωση οι φορολογούμενοι που προχωρούν έγκαιρα στην υποβολή της φορολογικής τους δήλωσης και καταβάλλουν εφάπαξ το φόρο εισοδήματος.

    Έτσι, η έκπτωση φόρου από 3% που ίσχυε έως τώρα αυξάνεται στο 4% εφόσον η δήλωση υποβληθεί εντός του πρώτου ενάμιση μήνα της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, που ορίζεται σταθερά πλέον στις 15 Μαρτίου και θα ολοκληρώνεται στις 15 Ιουλίου.

    Πηγή: Cnn.gr

  • Φορολογικές δηλώσεις: Πότε θα υποβάλλονται - Τα κίνητρα για ταχεία καταβολή φόρου
    Φορολογικές δηλώσεις: Πότε θα υποβάλλονται - Τα κίνητρα για ταχεία καταβολή φόρου

    Σε προκαθορισμένο χρονικό διάστημα, από τις 15 Μαρτίου έως τις 15 Ιουλίου, θα υποβάλλονται οι φορολογικές δηλώσεις, όπως ανακοίνωσε ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Χρίστος Δήμας σε συνέντευξη Τύπου για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.

    Όπως ανακοινώθηκε, το χρονικό αυτό πλαίσιο δεν θα αλλάζει κάθε χρονιά, ώστε να γνωρίζουν εξαρχής όλοι οι υπόχρεοι πότε ξεκινάει η υποβολή και πότε τελειώνει.

    Δίνονται επίσης σημαντικά κίνητρα για τις καταβολές φόρου και συγκεκριμένα:

    • 4% αν η δήλωση υποβληθεί στον πρώτο 1,5 μήνα της προθεσμίας και πληρωθεί εφάπαξ έως 31 Ιουλίου ο φόρος που αναλογεί,
    • 3% αν η διαδικασία υποβληθεί στον δεύτερο 1,5 μήνα της προθεσμίας,
    • 2% αν η υποβολή και πληρωμή γίνει στο μήνα εκπνοής.

    Μονιμοποιείται, επίσης, η καταβολή του φόρου σε οκτώ ισόποσες δόσεις.

    Ιδιαίτερα σημαντική πρωτοβουλία συνιστά το γεγονός πως το κράτος δεν θα ζητάει μόνο από τους φορολογούμενους να είναι εντάξει με τις προθεσμίες, αλλά και από την ΑΑΔΕ και από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του Δημοσίου, οι οποίοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με κυρώσεις.

    «Δεν έχει ξαναγίνει έως τώρα στην Ελλάδα, είναι μια αλλαγή συμπεριφοράς εκ μέρους του δημοσίου. Έχει ένα χρώμα εκσυχρονισμού και δικαιοσύνης» υπογράμμισε ο υπουργός.
    Πηγή: Cnn.gr
  • Πότε θα γίνεται η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων - Τα κίνητρα για ταχεία καταβολή φόρου
    Πότε θα γίνεται η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων - Τα κίνητρα για ταχεία καταβολή φόρου

    Σε προκαθορισμένο χρονικό διάστημα, από τις 15 Μαρτίου έως τις 15 Ιουλίου, θα υποβάλλονται οι φορολογικές δηλώσεις, όπως ανακοίνωσε ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Χρίστος Δήμας σε συνέντευξη Τύπου για το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.

    Όπως ανακοινώθηκε, το χρονικό αυτό πλαίσιο δεν θα αλλάζει κάθε χρονιά, ώστε να γνωρίζουν εξαρχής όλοι οι υπόχρεοι πότε ξεκινάει η υποβολή και πότε τελειώνει.

    Δίνονται επίσης σημαντικά κίνητρα για τις καταβολές φόρου και συγκεκριμένα:

    • 4% αν η δήλωση υποβληθεί στον πρώτο 1,5 μήνα της προθεσμίας και πληρωθεί εφάπαξ έως 31 Ιουλίου ο φόρος που αναλογεί,
    • 3% αν η διαδικασία υποβληθεί στον δεύτερο 1,5 μήνα της προθεσμίας,
    • 2% αν η υποβολή και πληρωμή γίνει στο μήνα εκπνοής.

    Μονιμοποιείται, επίσης, η καταβολή του φόρου σε οκτώ ισόποσες δόσεις.

    Ιδιαίτερα σημαντική πρωτοβουλία συνιστά το γεγονός πως το κράτος δεν θα ζητάει μόνο από τους φορολογούμενους να είναι εντάξει με τις προθεσμίες, αλλά και από την ΑΑΔΕ και από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του Δημοσίου, οι οποίοι θα βρεθούν αντιμέτωποι με κυρώσεις.

    «Δεν έχει ξαναγίνει έως τώρα στην Ελλάδα, είναι μια αλλαγή συμπεριφοράς εκ μέρους του δημοσίου. Έχει ένα χρώμα εκσυχρονισμού και δικαιοσύνης» υπογράμμισε ο υπουργός.
    Πηγή: Cnn.gr
  • Φορολογικές δηλώσεις: Πότε αρχίζει η υποβολή τους - Έκπτωση στην εφάπαξ πληρωμή φόρων
    Φορολογικές δηλώσεις: Πότε αρχίζει η υποβολή τους - Έκπτωση στην εφάπαξ πληρωμή φόρων

    Τις τέσσερις αλλαγές που προωθεί στη φορολογία το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ανακοίνωσε ο αρμόδιος υπουργός, Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξη Τύπου που παρουσίασε το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.

    Αναφορικά με τις φορολογικές δηλώσεις, αυτές θα υποβάλλοντα σε προκαθορισμένο χρονικό διάστημα, από τις 15 Μαρτίου έως τις 15 Ιουλίου.

    Παράλληλα ανακοινώθηκε, πως το χρονικό αυτό πλαίσιο δεν θα αλλάζει κάθε χρονιά, ώστε να γνωρίζουν εξαρχής όλοι οι υπόχρεοι πότε ξεκινάει η υποβολή και πότε τελειώνει.

    Δίνονται επίσης σημαντικά κίνητρα για τις καταβολές φόρου και συγκεκριμένα:

    • 4% αν η δήλωση υποβληθεί στον πρώτο 1,5 μήνα της προθεσμίας και πληρωθεί εφάπαξ έως 31 Ιουλίου ο φόρος που αναλογεί,
    • 3% αν η διαδικασία υποβληθεί στον δεύτερο 1,5 μήνα της προθεσμίας,
    • 2% αν η υποβολή και πληρωμή γίνει στο μήνα εκπνοής.

    Μονιμοποιείται, επίσης, η καταβολή του φόρου σε οκτώ ισόποσες δόσεις.

    Πηγή: Εthnos.gr
  • Με αλλαγές οι φορολογικές δηλώσεις του 2025 - Μπόνους 4% για όσους καταθέσουν πρώτοι
    Με αλλαγές οι φορολογικές δηλώσεις του 2025 - Μπόνους 4% για όσους καταθέσουν πρώτοι

    Πρόστιμα σε διοικητές φορέων που καθυστερούν στοιχεία - Καρότο και μαστίγιο για «εξπρές» υποβολές δηλώσεων φόρου εισοδήματος - Οι παγίδες για τους συνεπείς

    Νέα ήθη στις υποβολές φορολογικών δηλώσεων από το 2025. Με κίνητρα αλλά και ποινές, το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σκοπεύει να συμπιέσει σε μόλις 4 μήνες τη διαδικασία υποβολής δηλώσεων, αποκλείοντας στο εξής τις απανωτές παρατάσεις που είχαν καταστεί θεσμός στη χώρα μας.
    Θα επιβραβεύει με μεγαλύτερη έκπτωση φόρου όσους υποβάλουν πιο γρήγορα τη δήλωση Ε1, θα περιορίσει την ελάφρυνση στους φορολογούμενους «της τελευταίας στιγμής», αλλά και θα τιμωρεί τους διοικητές ή διευθυντές φορέων μισθοδοσίας (του δημοσίου κατά κύκλιο λόγο) αν καθυστερούν την προσυμπλήρωση των εισοδημάτων των φορολογουμένων, δημιουργώντας πρόβλημα στους πολίτες, στους λογιστές τους και σε όλη τη διαδικασία.

    Σύμφωνα με πληροφορίες του newmoney.gr, με νομοσχέδιο που ετοιμάζεται να καταθέσει στη Βουλή, από το 2025 θα προβλέπεται:

    1. μόνιμη περίοδος υποβολής φορολογικών δηλώσεων, από Μάρτιο έως Ιούνιο. Το χρονοδιάγραμμα θα καθορίζεται πλέον «δια νόμου» και η διαδικασία δεν θα ξεκινά ή θα τελειώνει με ad hoc αποφάσεις και διορίες που αλλάζουν κάθε χρόνο.

    2. «μπόνους» συνέπειας με έκπτωση φόρου 4% (η μεγαλύτερη που έχει δοθεί ποτέ) σε όσους σπεύσουν να υποβάλουν πρώτοι δήλωση Ε1, από τον Μάρτιο κιόλας, αμέσως μόλις ανοίξει η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ. Η έκπτωση θα παραμείνει στο 3% (όσο ισχύει σήμερα) για όσους επιλέξουν να υποβάλουν τη δήλωση στα μέσα της περιόδου. Η έκπτωση θα μειώνεται στο 2% για όσους υποβάλουν δήλωση προς τη λήξη της διορίας, τον Ιούνιο.

    3. Πρόστιμα θα επιβάλλονται πλέον σε όσους αμελήσουν υποβάλουν εγκαίρως τη δήλωση, που θα είναι κλειδωμένη και θα απαιτείται να περάσει νέος νόμος από τη Βουλή, αν τυχόν χρειαστεί να αλλάξει.

    4. Για πρώτη φορά, θα καθορίζονται και θα επιβάλλονται συγκεκριμένες ποινές σε φορείς μισθοδοσίας (εργοδότες, ασφαλιστικά ταμεία, δημόσιο, ΟΠΕΚΑ κλπ) που το είχαν κάνει σύστημα -ελλείψει τιμωρίας- να μην αποστέλλουν ως είχαν υποχρέωση μέχρι τέλος Φεβρουαρίου τα στοιχεία εισοδημάτων των φορολογουμένων δικαιούχων, όπως προβλέπεται να γίνεται κάθε χρόνο προκειμένου να προσυμπληρωθούν και να υποβληθούν εγκαίρως οι φορολογικές δηλώσεις των πολιτών. Σε περίπτωση ασυνέπειας και καθυστερήσεων αποστολής των στοιχείων εισοδημάτων (που έφταναν να παραδίδονται μέχρι και τον Μάιο ή Ιούνιο αντί τον Φεβρουάριο) οι υπεύθυνοι των φορέων θα πληρώνουν πρόστιμο της τάξεως των 2.500 ευρώ από την τσέπη τους.

    Παγίδες και κίνδυνοι

    Παρόλα αυτά, μένει να φανεί αν το πρόστιμο αυτό μπορεί να σταθεί αρκετό για να μην ανακύπτουν συνεχώς προβλήματα που οδηγούν σε παρατάσεις ή αν, αντιθέτως, προκαλέσει νέα και μεγαλύτερα προβλήματα στους πολίτες, την αγορά και στο ίδιο το κράτος.

    Για παράδειγμα, εκφράζεται ανησυχία μήπως, προκειμένου να αποφύγουν τα πρόστιμα, οι υπεύθυνοι μισθοδοσίας επιλέξουν να αποστέλλουν εγκαίρως αλλά «όπως-όπως» τα στοιχεία εισοδήματος των δικαιούχων (συνταξιούχων, μισθωτών κλπ). Σε τέτοια περίπτωση, η εμπρόθεσμη αποστολή θα περιείχε λάθη που θα δημιουργούσε προβλήματα στους πολίτες και στους λογιστές, στην περίπτωση που εκ των υστέρων -και χωρίς κυρώσεις- οι υπεύθυνοι αποστείλουν νέα διορθωμένα στοιχεία, ακόμα και αφού οι υπόχρεοι έχουν ήδη υποβάλει τις δηλώσεις τους.

    Σε τέτοια περίπτωση, οι πολίτες θα κινδύνευαν και πάλι να υποστούν κυρώσεις και πρόστιμα, αν δεν κάνουν (ξανά και ξανά ενδεχομένως) τροποποιητικές δηλώσεις για να διορθώνουν τα στοιχεία που οι φορείς απέστειλαν εμπρόθεσμα μεν, αλλά λανθασμένα δε.

    Πηγή: newmoney - Protothema.gr
  • Οι απαντήσεις σε 14 ερωτήματα για τις αυξήσεις αποδοχών και τις μειώσεις φόρων
    Οι απαντήσεις σε 14 ερωτήματα για τις αυξήσεις αποδοχών και τις μειώσεις φόρων

    Απαντήσεις σε μια σειρά από ερωτήσεις σχετικά με τις δώδεκα αυξήσεις αποδοχών και τις δώδεκα μειώσεις φόρων που ανακοινώθηκαν στο «παλέτο» της 88ης ΔΕΘ, έδωσε το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

    Συγκεκριμένα:

    1. Οι αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις του Δημοσίου ανταποκρίνονται στη θετική πορεία της οικονομίας που παρουσιάζετε; Ή θα μπορούσαν να είναι μεγαλύτερες;

    Κατ αρχήν δεν πρέπει να ξεχνάμε από που ερχόμαστε: η χώρα πέρασε μια δεκαετή οικονομική κρίση με τις γνωστές συνέπειες. Η πρόοδος στο έλλειμμα, το χρέος, την ανεργία, τα εισοδήματα, την ανάπτυξη είναι πράγματι μεγάλη, αλλά μεγάλη είναι και η απόσταση που πρέπει ακόμη να καλύψουμε.

    Δεύτερον, οι αυξήσεις στις συντάξεις και τους μισθούς στο Δημόσιο τομέα που ανακοινώθηκαν δεν θα έπρεπε να υποτιμώνται. Θα έχουμε αύξηση 2,2-2,5 % στις συντάξεις το 2025 η οποία μαζί με τις νέες συνταξιοδοτήσεις φθάνει στο 1 δισ. ευρώ, έκτακτη ενίσχυση για τους συνταξιούχους με προσωπική διαφορά, ύψους 100 εκατ. ευρώ, και οριζόντια αύξηση στους μισθούς του Δημοσίου η οποία το 2025 θα ξεπεράσει τα 100 εκατ. και ως το 2027 θα φθάσει στα 500 εκατ. Το συνολικό ύψος των παρεμβάσεων για ενίσχυση εισοδημάτων και μείωση φόρων για το 2025 ξεπερνά το 1,4 δισεκ. ευρώ.

    Τρίτον, υπάρχουν οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες τους οποίους οφείλουμε να σεβαστούμε, όπως ισχύει και για όλες τις χώρες της ΕΕ. Και τέταρτο ακόμη και αν δεν υπήρχαν οι κανόνες υπάρχουν πάντοτε οι αγορές. Σε περίπτωση που υπερβούμε τις δυνατότητες μας, αντί για αναβαθμίσεις και μείωση των επιτοκίων δανεισμού του Ελληνικού Δημοσίου που βλέπουμε τώρα, θα επιστρέψουμε σε εποχές που κανένας λογικός άνθρωπος δεν θέλει να ξαναζήσει. Θύμα σε αυτήν την περίπτωση θα ήταν πρώτοι οι ευάλωτοι.

    2. Μόνο οι συνταξιούχοι χωρίς προσωπική διαφορά θα είναι εκείνοι που θα δουν αυξήσεις στις συντάξεις τους;

    Η Κυβέρνηση αυτή, από τις αρχές του 2023, έχει αυξήσει ήδη δυο φορές τις συντάξεις (συνολική αύξηση της τάξεως του 11%). Από 1-1-2025 οι συντάξεις θα αυξηθούν μια ακόμη φορά, με τη φόρμουλα που λαμβάνει υπόψη τον πληθωρισμό και την αύξηση του ΑΕΠ, σε ποσοστό που εκτιμάται ότι θα κυμανθεί μεταξύ 2,2 και 2,5 %.

    Την ίδια ώρα, η Κυβέρνηση προσπαθεί και βρίσκει τρόπους στο να στηριχθούν και οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά. Για αυτό και πέρυσι κατεβλήθη το έκτακτο επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης, το οποίο πρόκειται να καταβληθεί και φέτος σε 700.000 συνταξιούχους.

    Οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά θα λάβουν το Δεκέμβριο έκτακτη οικονομική ενίσχυση 100-200 ευρώ ως εξής:

    • για όσους λαμβάνουν άθροισμα κύριων συντάξεων έως 700 ευρώ, θα δοθεί ενίσχυση 200 ευρώ,
    • για όσους λαμβάνουν άθροισμα κύριων συντάξεων από 700,1 έως 1100 ευρώ, θα δοθεί ενίσχυση 150 ευρώ,
    • για όσους λαμβάνουν άθροισμα κύριων συντάξεων από 1100,1 έως 1600 ευρώ, θα δοθεί ενίσχυση 100 ευρώ.

    Η Κυβέρνηση δεν διστάζει στο να φορολογήσει ακόμη και εκτάκτως τις μεγάλες επιχειρήσεις, όπως έκανε φέτος με τα διυλιστήρια, προκειμένου να βρεθούν πόροι για να στηριχθούν τόσο οι χαμηλοσυνταξιούχοι όσο και υπόλοιποι ευάλωτοι συμπολίτες μας.

    3. Με ποιον τρόπο ωφελούνται οι δημόσιοι υπάλληλοι από τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν στην ΔΕΘ;

    Οι δημόσιοι υπάλληλοι ωφελούνται διπλά από τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού στην ΔΕΘ. Καταρχάς, προβλέπεται οριζόντια αύξηση των μισθών με γνώμονα την αντίστοιχη αύξηση του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα που θα ισχύσει το επόμενο έτος, ούτως ώστε ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο (σήμερα 850 ευρώ) να μην υπολείπεται του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα (που είναι σήμερα 830 ευρώ αλλά με την αύξηση το 2025 αναμένεται να ξεπεράσει τον εισαγωγικό μισθό στο Δημόσιο).

    Το ύψος της αύξησης που θα δοθεί από 1ης Απριλίου 2025 στο Δημόσιο εξαρτάται από την αντίστοιχη αύξηση που θα προσδιοριστεί μέσω της διαδικασίας διαβούλευσης για τον κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα.

    Υπενθυμίζεται ότι ο στόχος για τον κατώτατο μισθό είναι να ανέλθει σε 950 ευρώ τον Απρίλιο του 2027. Έτσι, όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα λάβουν σταδιακά έως το 2027 οριζόντια αύξηση ύψους 100 ευρώ μικτά συνολικά, ώστε ο εισαγωγικός από τα 850 ευρώ σήμερα να ανέλθει στα 950 ευρώ και με αντίστοιχη αύξηση στους υψηλότερους μισθούς. Υπενθυμίζεται επίσης η διεύρυνση του επιδόματος επίτευξης στόχων σε περισσότερους φορείς του Δημόσιου τομέα. Πράγμα που θα είναι επίσης μια σημαντική ενίσχυση για όσους δημόσιους υπαλλήλους το λάβουν με βάση τη σχετική αξιολόγηση.

    Παράλληλα, οι δημόσιοι υπάλληλοι θα δουν αύξηση στις αποδοχές τους και μέσω της μείωσης των ασφαλιστικών τους εισφορών καθώς από 1-1-2025 μειώνονται κατά 1 μονάδα, από 0,5% που ήταν ο αρχικός προγραμματισμός.

    4. Οι αυξήσεις και οι μειώσεις φόρων που ανακοινώθηκαν για τους ιδιωτικούς υπαλλήλους καλύπτουν την άνοδο του κόστους ζωής;

    Η κυβέρνηση υλοποίησε μια σειρά από πρωτοβουλίες με τις οποίες οι αποδοχές όχι μόνο όσων αμείβονται με τον κατώτατο μισθό αλλά και των μισθωτών που βρίσκονται στη μέση της κλίμακας, αυξάνονται με ρυθμό υψηλότερο του πληθωρισμού.

    Από το 2019, υπενθυμίζεται, μειώθηκε η φορολογία εισοδήματος, αυξήθηκε το αφορολόγητο για τα παιδιά, καταργήθηκε η εισφορά κοινωνικής αλληλεγγύης και μειώθηκαν οι ασφαλιστικές εισφορές οι οποίες από 1-1-2025 περιορίζονται περαιτέρω κατά 1% (όπως και για τους υπαλλήλους του δημοσίου τομέα). Με τη μείωση αυτή, οι ασφαλιστικές εισφορές φθάνουν στον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

    Σε επίπεδο ονομαστικών αποδοχών, ο κατώτατος μισθός από 650 ευρώ το 2019 αυξήθηκε στα 830 ευρώ τον Απρίλιο του 2024 και θα αυξηθεί περαιτέρω το 2025, με τη διαδικασία διαβούλευσης που ισχύει. Ο μέσος μισθός σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΡΓΑΝΗ από 1046 ευρώ το 2019, τώρα υπολογίζεται σε πάνω από 1300 ευρώ.

    Η ανάλυση των στοιχείων δείχνει ότι:

    Η αύξηση των καθαρών αποδοχών από το 2019 για μισθωτό που λαμβάνει τον κατώτατο μισθό (αναλόγως του αριθμού των τέκνων και συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών από 1-1-2025) ανέρχεται σε περίπου 30%, ενώ για μισθωτό που λαμβάνει τον μέσο μισθό η αύξηση είναι περίπου 25%.

    Αντίστοιχα στο διάστημα 2019 - Ιούλιο 2024 η σωρευτική αύξηση του γενικού δείκτη τιμών είναι 15,9%.

    Δηλαδή οι πραγματικές αποδοχές αυξήθηκαν περισσότερο από τον πληθωρισμό.

    Σε καμία περίπτωση δεν υποτιμούμε το πρόβλημα της ακρίβειας. Η αλήθεια ωστόσο είναι ότι οι μισθολογικές ενισχύσεις είναι αρκετά σημαντικές με βάση τις δυνατότητες της οικονομίας και απαντούν σε σημαντικό βαθμό στην ανάγκη στήριξης των εισοδημάτων των πολιτών.

    5. Γιατί δεν ανακοινώθηκαν μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας;

    Το αντίθετο συνέβη! Όλα τα μέτρα που αφορούν μειώσεις φόρων και ενίσχυση του εισοδήματος απαντούν σε σημαντικό βαθμό και στο πρόβλημα της ακρίβειας! Οι αυξήσεις στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων, η μείωση κατά μια μονάδα των ασφαλιστικών εισφορών, οι αυξήσεις στις συντάξεις, η μόνιμη επιστροφή του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο για τους αγρότες, η καταβολή του έκτακτου επιδόματος κοινωνικής αλληλεγγύης τον Δεκέμβριο, η οριστική κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, είναι μερικές μόνο από τις ενισχύσεις που το σύνολο των πολιτών θα δουν έμπρακτα στις τσέπες τους. Η καλύτερη άλλωστε απάντηση στην ακρίβεια είναι η μόνιμη ενίσχυση των μισθών και η συνεχής μείωση των φορολογικών βαρών. Αυτό θα συνεχίσει η Κυβέρνηση να πράττει με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης και δημοσιονομικής σοβαρότητας.

    6. Ποια μέτρα λαμβάνονται για τις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού;

    Με έσοδα, υπενθυμίζεται, από την έκτακτη φορολόγηση των εταιριών διύλισης η κυβέρνηση προχωρά το Δεκέμβριο στην ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Συγκεκριμένα:

    Οι δικαιούχοι του επιδόματος παιδιού του ΟΠΕΚΑ θα λάβουν επιπλέον μία δόση επιδόματος παιδιού.

    Οι δικαιούχοι του επιδόματος ΑΜΕΑ του ΟΠΕΚΑ και οι δικαιούχοι του εξω-ιδρυματικού επιδόματος και λοιπών επιδομάτων αναπηρίας του e-ΕΦΚΑ θα λάβουν ενίσχυση ύψους 200 ευρώ.

    Οι ανασφάλιστοι υπερήλικες δικαιούχοι του αντίστοιχου επιδόματος του ΟΠΕΚΑ θα λάβουν ενίσχυση 200 ευρώ.

    Οι δικαιούχοι του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος θα λάβουν επιπλέον 50% του μηνιαίου επιδόματος κατά τον μήνα Δεκέμβριο.

    Από την έκτακτη φορολογία που επιβλήθηκε στα διυλιστήρια χρηματοδοτείται εξάλλου και η έκτακτη οικονομική ενίσχυση για συνταξιούχους που έχουν προσωπική διαφορά.

    7. Η Κυβέρνηση επιμένει στην συνέχιση της πολιτικής της για μείωση φόρων; Και αν ναι, με ποιον τρόπο το κάνει πράξη;

    Η Κυβέρνηση ποτέ δεν σταμάτησε να υιοθετεί και να υλοποιεί πολιτικές περιορισμού των φορολογικών βαρών των πολιτών και των επιχειρήσεων. Και αυτό γιατί στον πυρήνα της πολιτικής της η μετρημένη μείωση της φορολογίας είναι βασικό εργαλείο ανάπτυξης της οικονομίας, ενίσχυσης της απασχόλησης και δίκαιης παραγωγής πλούτου με οφέλη τελικά και για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής. Έτσι λοιπόν για το 2025 υπάρχουν μια σειρά από μέτρα που κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων μειώνονται οι ασφαλιστικές εισφορές κατά 1%, καταργείται το τέλος επιτηδεύματος, χορηγείται φοροαπαλλαγή για τα κενά ακίνητα που θα νοικιαστούν, διπλασιάζεται η έκπτωση του ΕΝΦΙΑ για τις ασφαλισμένες κατοικίες, μονιμοποιείται η επιστροφή του ΕΦΚ στο αγροτικό πετρέλαιο. Και παρά τις σημαντικές μειώσεις που έγιναν από το 2019 (π.χ. στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων, στον ΕΝΦΙΑ, στις γονικές παροχές κ.α.) τα έσοδα του Δημοσίου αυξάνονται καθώς από τη μια πλευρά μεγαλώνει η «πίτα» της οικονομίας και από τη άλλη αποδίδουν τα μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Είναι ενδεικτικό ότι στο πρώτο εξάμηνο του 2024 με πληθωρισμό κάτω από 3% είχαμε αύξηση των εισπράξεων κατά 10,5%. Που σημαίνει ότι το 7% προέρχεται από την ανάπτυξη και τη μείωση της φοροδιαφυγής.

    8. Οι γιατροί του ΕΣΥ μπορούν να περιμένουν κάποια επιπλέον στήριξη για το 2025;

    Συνολικά το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό του Εθνικού Συστήματος Υγείας βρίσκεται από την πρώτη στιγμή στο επίκεντρο της πολιτικής της Κυβέρνησης για ενίσχυση των απολαβών και διευκόλυνσης του έργου τους. Εκτός από τις μισθολογικές ενισχύσεις του προηγούμενου έτους και την αύξηση κατά 20% της αποζημίωσης των εφημεριών τους, από τον Σεπτέμβριο του 2024 εφαρμόζεται αυξημένο κίνητρο προσέλκυσης και παραμονής των ιατρών του ΕΣΥ σε προβληματικές και άγονες περιοχές ύψους 200 έως και 600 ευρώ μηνιαίως ανάλογα με την ειδικότητα και την περιοχή. Σήμερα αφορά περίπου 3.300 ιατρούς του ΕΣΥ, με στόχο αυτός ο αριθμός να αυξηθεί, και το ετήσιο δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται σε περίπου 16 εκατ. ευρώ. Επιπλέον από το 2025 θα ισχύει αυτοτελής φορολόγηση των εφημεριών ιατρών του ΕΣΥ με συντελεστή 22%. Το μηναίο καθαρό όφελος μεσοσταθμικά για τους ιατρούς υπολογίζεται σε 150 ευρώ και σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνάει τα 200 ευρώ. Τέλος, όπως όλοι οι δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι, έτσι και οι γιατροί του ΕΣΥ θα δουν αυξήσεις στις απολαβές τους από τον επόμενο χρόνο και εξαιτίας της μείωσης- κατά 1 μονάδα- των ασφαλιστικών εισφορών αλλά και της γενικής αύξησης των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων το επόμενο έτος.

    9. Ικανοποιήθηκαν τα αιτήματα των ενστόλων για αυξήσεις στις αποδοχές τους;

    Η κυβέρνηση προχώρησε σε μια χειρονομία που είχε και μια συμβολική αξία για τους ενστόλους, καθώς πέραν των αυξήσεων που θα λάβουν όλοι οι άλλοι δημόσιοι υπάλληλοι , εκείνοι θα έχουν και μια πρόσθετη μικρή αύξηση της αποζημίωσης που λαμβάνουν για τη νυχτερινή εργασία.

    Γι αυτό εξαντλώντας τα περιθώρια των σημερινών δυνατοτήτων αποφασίστηκε μια αύξηση κατά 20% της αποζημίωσης των νυχτερινών των ένστολων (αστυνομία, πυροσβεστικό σώμα, λιμενικό, ένοπλες δυνάμεις) από 1/1/2025. Ενδεικτικά για αστυνομικό με 64 ώρες νυχτερινής απασχόλησης το μήνα η εν λόγω καθαρή αύξηση αντιστοιχεί σε 264 ευρώ το χρόνο. Ωστόσο οι ένστολοι θα δουν αυξήσεις στις αποδοχές τους και λόγω της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών αλλά και εξαιτίας της γενικής αύξησης των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων το επόμενο έτος. Επομένως η συνολική αύξηση για τους ίδιους θα είναι αρκετά υψηλότερη.

    10. Η φοροαπαλλαγή για τα κενά ακίνητα που θα ενοικιαστούν και η παράταση της αναστολής ΦΠΑ στις οικοδομές αρκούν για να αντιμετωπιστεί το στεγαστικό πρόβλημα;

    Τα μέτρα αυτά είναι μόνο εκείνα που σχετίζονται με τη φορολογία. Η νέα στεγαστική πολιτική περιλαμβάνει δέσμη πρωτοβουλιών όπως πχ το πρόγραμμα ΣΠΙΤΙ ΜΟΥ ΙΙ, οι αυξημένες ενισχύσεις για την ανακαίνιση κτιρίων, η κοινωνική αντιπαροχή, τα μέτρα για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις σε κορεσμένες περιοχές κ.α. που θα παρουσιαστούν πολύ σύντομα από τα αρμόδια υπουργεία. Η κυβέρνηση συνδυάζει τα κίνητρα για τους ιδιοκτήτες με πρόσθετες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στις κατασκευές με στόχο να αυξηθεί η προσφορά στην αγορά κατοικίας και να συγκρατηθούν τα ενοίκια.

    11. Πώς θα διασφαλίσετε ότι δεν θα γίνει κατάχρηση του μέτρου για τα αφορολόγητα ενοίκια ή δεν θα γίνουν εξώσεις προκειμένου να συναφθούν νέες αφορολόγητες μισθώσεις;

    Η κύρια δικλείδα ασφαλείας είναι ότι οι κατοικίες που θα ενταχθούν στο μέτρο πρέπει να είναι δηλωμένες ως κενές ή να διατίθεντο σε βραχυχρόνια μίσθωση τουλάχιστον τα τρία προηγούμενα χρόνια στην ΑΑΔΕ. Στόχος είναι να αυξηθεί η προσφορά κατοικιών και όχι να ανακυκλωθούν οι υφιστάμενες. Τίθεται επίσης ως όριο τα 120 τετραγωνικά γιατί προτεραιότητα αποτελούν τα μεσαία και χαμηλά εισοδήματα αλλά και προθεσμία για τη σύναψη των νέων μισθώσεων έως 31.12.205 διότι ενδιαφέρει η άμεση αύξηση της προσφοράς. Η κυβέρνηση ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα των ιδιοκτητών και αναμένει άμεσα την ανταπόκρισή τους. Στο κάτω κάτω με τη σύναψη των μισθώσεων αυξάνονται και τα δικά τους εισοδήματα τα οποία επιπλέον στην περίπτωση αυτή θα είναι αφορολόγητα.

    12. Αντιμετωπίζονται οι αντιδράσεις των ελευθέρων επαγγελματιών σε σχέση με τον νέο τρόπο φορολόγησης τους;

    Το Υπουργείο Οικονομικών προχώρησε σε μια αναλυτική εξέταση των δεδομένων που προέκυψαν από το νέο σύστημα φορολόγησης των ελευθέρων επαγγελματιών και τον επιπλέον φόρο που προέκυψε για αυτούς. Χωρίς όμως να απομακρυνθεί από το στόχο να μην πληρώνει μεσοσταθμικά περισσότερους φόρους ο μέσος μισθωτός και ο μέσος συνταξιούχους από το μέσο ελεύθερο επαγγελματία, όπως συνέβαινε επί πολλά χρόνια.

    Με βάση την εμπειρία εφαρμογής του νέου συστήματος η κυβέρνηση ανακοίνωσε 4 σημειακές αλλαγές με βασικότερες την πλήρη κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος, 325 ευρώ για κάθε ελεύθερο επαγγελματία και τη διεύρυνση του μειωμένου κατά 50% τεκμηρίου για ελεύθερους επαγγελματίες σε οικισμούς με πληθυσμό όχι πλέον έως 500 αλλά έως 1.500 κατοίκους.

    Στόχος της κυβέρνησης είναι να προχωρήσει στις αλλαγές που από την πείρα της εφαρμογής του νόμου κρίνονται σωστές χωρίς να δημιουργηθεί ένα αίσθημα αδικίας για άλλες κοινωνικές ομάδες.

    Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος νόμος είχε σαν αποτέλεσμα για πρώτη φορά μετά από χρόνια, το ύψος των φόρων του μέσου μισθωτού να είναι λίγο χαμηλότερο από εκείνο του μέσου ελεύθερου επαγγελματία.

    13. Θα συνεχιστεί η πολιτική της Κυβέρνησης για παροχή κινήτρων προς τους ιδιοκτήτες προκειμένου να ασφαλίσουν τα ακίνητα τους;

    Η Κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι στο ζήτημα της ασφάλισης των ακινήτων λειτουργεί λαμβάνοντας υπόψη από την μια τις σύγχρονες προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής και από την άλλη την ανάγκη για κινητροδότηση των ιδιοκτητών προκειμένου να κινηθούν γρηγορότερα προς αυτή την κατεύθυνση. Για αυτό λοιπόν διπλασιάζεται η μείωση του ΕΝΦΙΑ –που ξεκίνησε για πρώτη φορά φέτος- για τις κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές, από 10 σε 20%. Το μέτρο αφορά τις κατοικίες με φορολογητέα αξία έως 500.000 ευρώ ενώ για κατοικίες αξίας άνω των 500.000 ευρώ παραμένει η έκπτωση του 10 %. Επιπλέον, οι κατοικίες αξίας άνω των 500.000 ευρώ που δεν θα έχουν ασφαλιστεί έως την 1η Ιουνίου 2025, από την ημερομηνία αυτή και μετά δεν θα αποζημιώνονται για φυσικές καταστροφές.

    Από την ίδια ημερομηνία, όλες οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών άνω των 500.000 ευρώ θα πρέπει υποχρεωτικά να ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές (σήμερα το μέτρο ισχύει με όριο 2 εκατ. τζίρο).

    Στόχος του μέτρου είναι να υπάρξει επαρκής ασφαλιστική κάλυψη των ιδιοκτητών ώστε σε περίπτωση ζημιάς από φυσικές καταστροφές που έχουν πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια, να μην υποστούν ανεπανόρθωτη οικονομική ζημιά. Είναι προφανές παράλληλα ότι παρά το ειδικό ταμείο που έχει δημιουργηθεί, ο κρατικός προϋπολογισμός δεν μπορεί να καλύπτει την πλήρη αποζημίωση όλων των ιδιοκτητών σε περιπτώσεις σοβαρής κρίσης. Για τους λόγους αυτούς δίνεται στους ιδιοκτήτες - με αντίστοιχη απώλεια εσόδων για το Δημόσιο - αυξημένο κίνητρο ασφάλισης των κτιρίων.

    14. Το “πακέτο” της ΔΕΘ είναι συμβατό με τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες;

    Η απάντηση είναι θετική καθώς η βάση για όλες τις πολιτικές που εφαρμόζει η κυβέρνηση είναι η δημοσιονομική σοβαρότητα. Εξαντλούνται μεν τα περιθώρια του προϋπολογισμού και των δημοσιονομικών κανόνων αλλά δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να επιτραπεί δημοσιονομική αποσταθεροποίηση. Η οριστική απάντηση τυπικά θα δοθεί από τις Βρυξέλλες σε σύντομο χρονικό διάστημα και θα επιβεβαιώσει την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων. Σε αντίθεση πρέπει να σημειωθεί με αρκετές χώρες της ΕΕ καθώς 8 από αυτές έχουν μπει ήδη σε καθεστώς υπερβολικού ελλείμματος. Με δεδομένη την κρίση της περασμένης δεκαετίας, κάτι τέτοιο θα ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο για την πατρίδα μας. Η αύξηση των αποδοχών και οι μειώσεις των φόρων ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ στηρίζονται στην περίπτωση της Ελλάδας στην ισχυρότερη οικονομική ανάπτυξη και στις επιτυχίες στο μέτωπο περιορισμού της φοροδιαφυγής. Προχωρούμε σοβαρά και αυτό αναγνωρίζεται στην Ευρώπη.

    Πηγή: Cnn.gr
  • Τι αλλάζει στα εισοδήματα: 12 αυξήσεις αποδοχών και 12 μειώσεις φόρων
    Τι αλλάζει στα εισοδήματα: 12 αυξήσεις αποδοχών και 12 μειώσεις φόρων

    Αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος επιδιώκει η κυβέρνηση, δρομολογώντας μέτρα όπως μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και εισοδηματικές ενισχύσεις στους συνταξιούχους.

    «Η κυβέρνηση επιδιώκει να δει κατά προτεραιότητα ορισμένα ζητήματα όπως είναι το δημογραφικό, το στεγαστικό, το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, αλλά την ίδια στιγμή αντιμετωπίζει αιτήματα από κάποιες κοινωνικές ομάδες. Όλα προχωρούν με βάση τις δημοσιονομικές δυνατότητες», τόνισε ο υπουργός Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης κατά την εξειδίκευση των μέτρων που ανακοινώθηκαν από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ.

    Στην Ελλάδα σημειώνεται η μεγαλύτερη μείωση της ανεργίας σε όλη την ΕΕ και αύξηση του μέσου μισθού κατά 20,2%.

    Όπως τόνισε ο υπουργός Οικονομικών, ανάμεσα στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού, βρίσκονται 12 αυξήσεις αποδοχών και ακόμα 12 μειώσεις φόρων.

    Από δημοσιονομικής άποψης η αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών, χωρίς τα νέα μέτρα, ανέρχεται 2,8 δισ. ευρώ.

    Το σύνολο της αύξησης, όμως, μπορεί να ανέλθει στα 3,5 δισ. ευρώ, μαζί με τα νέα μέτρα που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, καθώς η κυβέρνηση έχει λόγους να πιστεύει πως κάτι τέτοιο θα συμφωνηθεί με την Κομισιόν τις επόμενες μέρες, σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.

    Το περιθώριο για άνοδο πρωτογενών δαπανών αυξάνεται από το 3% στο 3,5% για το 2025, σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης.
    Τα νέα δεδομένα

    Aυξήσεις αποδοχών

    1. Νέα αύξηση των συντάξεων από 1/1/2025 σε 2-2,5%.
    2. Έκτακτη οικονομική ενίσχυση για συνταξιούχους με προσωπική διαφορά (100 εκατ. ευρώ)
    3. Οριζόντια αύξηση στους μισθούς στο Δημόσιο με εξίσωση εισαγωγικού μισθού με τον κατώτατο (πάνω από 100 εκατ. ευρώ)
    4. Διεύρυνση του επιδόματος επίτευξης στόχων στο Δημόσιο (40 εκατ. ευρώ.
    5. Αύξηση φοιτητικού στεγαστικού επιδόματος (1500 – 2500 ευρώ)
    6. Αύξηση 20% στην νυχτερινή αποζημίωση των ενστόλων (25 εκατ. ευρώ)
    7. Κίνητρο προσέλκυσης γιατρών (16 εκατ. ευρώ)
    8. Επιπλέον δόση στους δικαιούχους του επιδόματος παιδιού (70 εκ. ευρώ)
    9. Ενίσχυση επιδόματος αναπηρίας
    10. Ενίσχυση στους ΑμεΑ δικαιούχων του επιδόματος ΟΠΕΚΑ
    11. Καταβολή 200 ευρώ στους ανασφάλιστους υπερήλικες
    12. Καταβολή 50% του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος στους δικαιούχους του

    Μειώσεις φόρων

    1. Μείωση 1 μονάδας των εισφορών (440 εκατ) – πάμε στο μέσο Ότο της ΕΕ ως προς το μη μισθολογικό κόστος έχει μια διάσταση ανταγωνιστικότητας
    2. Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος
    3. Μονιμοποίηση επιστροφής ΕΦΚ για το αγροτικό πετρέλαιο
    4. Απαλλαγή φόρου εισοδήματος για κενά ακίνητα
    5. Απαλλαγή από ΦΠΑ για νέες οικοδομές
    6. Κατάργηση του τέλους σταθερής τηλεφωνίας
    7. Απαλλαγή από φόρο ασφαλίστρου 15% συμβολαίων υγείας για παιδιά
    8. Φοροαπαλλαγή οικειοθελών παροχών υπηρεσίων υπέρ νέων γονέων
    9. Μείωση ΕΝΦΙΑ 20% για κατοικίες που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές
    10. Αυτοτελής φορολόγηση των εφημεριών του ΕΣΥ με συντελεστή 22%
    11. Κίνητρα για καινοτομία και συγχωνεύσεις
    12. Μείωση φόρων χαρτοσήμου

    Πηγή: Cnn.gr

  • Τα «ραβασάκια» που ετοιμάζει η ΑΑΔΕ για όσους δεν υπέβαλαν φορολογική δήλωση
    Τα «ραβασάκια» που ετοιμάζει η ΑΑΔΕ για όσους δεν υπέβαλαν φορολογική δήλωση

    Από τις οδηγίες που έχει δώσει η φορολογική διοίκηση θα ελεγχθούν τα ηλεκτρονικά αρχεία βεβαιώσεων αποδοχών ή συντάξεων, αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα, εισοδήματα και αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης κ.α.

    Ραβασάκια με φόρους κατ' εκτίμηση ετοιμάζεται να αποστείλει η ΑΑΔΕ σε όσους φορολογούμενους δεν έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση. Ο φοροελεγκτικός μηχανισμός «τρέχει» διασταυρώσεις που αφορούν κυρίως όσους δεν υπέβαλλαν δήλωση φορολογίας εισοδήματος το 2019 για τα εισοδήματα του 2018, καθώς η χρήση παραγράφεται στο τέλος του έτους.

    Όπως προκύπτει από τις οδηγίες που έχει δώσει η φορολογική διοίκηση θα ελεγχθούν τα ηλεκτρονικά αρχεία βεβαιώσεων αποδοχών ή συντάξεων, αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα, εισοδήματα και αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης κ.α.

    Συμφωμα με το υφιστάμενο πλαίσιο για όσους δεν υπέβαλαν,φορολογική δηλωση εκδίδεται πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων με την προϋπόθεση ότι από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η Φορολογική Διοίκηση προκύπτει:

    1.φορολογητέα ύλη για τον κατ΄ εκτίμηση προσδιορισμό της φορολογικής υποχρέωσης,

    • ποσό φόρου προς καταβολή και
    • ότι το ποσό προς βεβαίωση για τον φορολογούμενο υπερβαίνει το ποσό των 30 ευρώ. Με την ίδια πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού υπολογίζεται η ειδική εισφορά αλληλεγγύης, το τέλος επιτηδεύματος και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης.
    1. Η πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου εκδίδεται για εισόδημα που προκύπτει με βάση τα στοιχεία που λαμβάνονται μεταξύ άλλων από:
    • τα ηλεκτρονικά αρχεία βεβαιώσεων αποδοχών ή συντάξεων, αμοιβών από επιχειρηματική δραστηριότητα και εισοδημάτων από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα για το φορολογικό έτος 2018 και
    • από διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν λοιπά εισοδήματα και αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης ή απόκτησης περιουσιακών στοιχείων ή προέρχονται από ηλεκτρονική βάση δεδομένων, που είναι διαθέσιμη στην ΑΑΔΕ, καθώς επίσης και στο πλαίσιο της ανταλλαγής πληροφοριών για την εφαρμογή της διεθνούς διοικητικής συνεργασίας στο πεδίο της άμεσης φορολογίας και εν γένει από κάθε διαθέσιμη πληροφορία από τρίτους που λαμβάνει η Φορολογική Διοίκηση.
    1. Στο εκκαθαριστικό που θα λάβουν οι φορολογούμενοι θα αναφέρεται ότι η Φορολογική Διοίκηση προέβη στον εκτιμώμενο προσδιορισμό φόρου λόγω μη υποβολής δήλωσης μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου. Επίσης, αναγράφονται τα στοιχεία εκείνα που έλαβε υπόψη της μέχρι την ως άνω ημερομηνία για τον κατ΄ εκτίμηση προσδιορισμό της φορολογικής του υποχρέωσης.
    2. Επί του ποσού του φόρου που προσδιορίζεται με την πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου δεν υπολογίζονται πρόστιμα, υπολογίζεται όμως ο τόκος που αναλογεί.
    3. Ο φορολογούμενος ενημερώνεται ηλεκτρονικά για το φόρο που καλείται να πληρώσει και συγκεκριμένα λαμβάνει στην προσωπική θυρίδα του στο taxisnet τη σχετική ειδοποίηση.
    4. Μετά την έκδοση της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου, ο φορολογούμενος μπορεί να υποβάλει χειρόγραφα στην εφορία για το φορολογικό έτος 2018 δήλωση φόρου εισοδήματος συνυποβάλλοντας και τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Στην περίπτωση αυτή, η πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου παύει να ισχύει αυτοδικαίως, εκδίδεται άμεσα νέο εκκαθαριστικό με βάση την υποβληθείσα δήλωση και τα σχετικά δικαιολογητικά.
    5. Ο φορολογούμενος υποχρεούται σε καταβολή του οφειλόμενου με βάση την πράξη εκτιμώμενου προσδιορισμού φόρου εντός 30 ημερών από την κοινοποίηση της πράξης αυτής, εκτός αν υποβάλει δήλωση φορολογίας εισοδήματος
    6. Κατά της πράξης εκτιμώμενου προσδιορισμού του φόρου ο φορολογούμενος έχει τη δυνατότητα άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής εντός προθεσμίας 30 ημερών από την κοινοποίησή της.

    Πηγή: imerisia.gr

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Τσουκαλάς