Κυριακή, 14 Αυγούστου 2022 09:46

Αντίστροφη μέτρηση για έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία: Τα επόμενα βήματα για την ελληνική οικονομία – Τι αλλάζει

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Διευρύνεται η ελευθερία των κινήσεων της ελληνικής οικονομίας, μετά την έξοδο της χώρας από το καθεστώς της ενισχυμένης εποπτείας στις 20 Αυγούστου. Όπως, δε, έχει επισημάνει χαρακτηριστικά ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας «θα έχουμε μεγαλύτερη ευελιξία στο μείγμα των μέτρων, αλλά σεβόμενοι και τηρώντας τους ευρωπαϊκούς κανόνες».

Τα επόμενα βήματα για την ελληνική οικονομία – Τι αλλάζει

Έως ότου επέλθει η έξοδος από το συγκεκριμένο καθεστώς, μεσολάβησαν τρία μνημόνια και τέσσερα χρόνια μεταμνημονιακής επιτήρησης, με υποχρέωση εκπλήρωσης σειράς δεσμεύσεων. Η παρακολούθηση της οικονομίας ήταν στενή, μέσω επισκέψεων των επικεφαλής των εκπροσώπων των θεσμών στην Αθήνα τέσσερις φορές ανά έτος, και σύνταξη των αντίστοιχων εκθέσεων, οι οποίες παρακολουθούνταν από τις αγορές και εν πολλοίς έκριναν το οικονομικό μέλλον της χώρας.

Από τις 21 Αυγούστου,όπως αναφέρει η «Ημερησία» η χώρα θα περάσει σε στάδιο απλής μεταπρογραμματικής παρακολούθησης, παρόμοιο με αυτό που εφαρμόζεται σήμερα σε Ιρλανδία, Ισπανία, Κύπρο και Πορτογαλία.

Η Ελλάδα θα μπορεί να ασκεί ελεύθερα την οικονομική πολιτική της, με προτεραιότητες που θα προσδιορίζονται από την κυβέρνηση και όχι από τις Βρυξέλλες, ενώ θα υπόκειται στους ίδιους κανόνες ελέγχου στους οποίους υπόκεινται και οι υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης.

Ήτοι, εφεξής, όπως ανακοίνωσε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η παρακολούθηση της οικονομικής, δημοσιονομικής και χρηματοπιστωτικής κατάστασης της χώρας θα συνεχιστεί στο πλαίσιο της μεταπρογραμματικής εποπτείας και του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Οι εκκρεμείς μεταρρυθμιστικές δεσμεύσεις θα παρακολουθούνται στο πλαίσιο της πρώτης έκθεσης μεταπρογραμματικής εποπτείας που θα εκδοθεί τον Νοέμβριο εφέτος, στην οποία μπορεί να βασιστεί η απόφαση του Eurogroup σχετικά με την τελική δόση των μέτρων ελάφρυνσης του χρέους που συμφωνήθηκαν τον Ιούνιο 2018. Σημαντικές μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις, σύμφωνα επίσης με την Κομισιόν, προβλέπονται παράλληλα στο ελληνικό σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.

Η παρακολούθηση από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς θα συνεχιστεί έως το 2059, δηλαδή έως ότου η χώρα εξοφλήσει το 75% των δανείων που έλαβε στο πλαίσιο των μνημονίων. Ωστόσο, η χώρα θα περάσει σε στάδιο απλής μεταπρογραμματικής παρακολούθησης, ενώ θα πραγματοποιείται μία αξιολόγηση της πορείας της οικονομίας ανά εξάμηνο. Θα υπάρχει και μία αξιολόγηση από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας ανά τρίμηνο, όπως ισχύει για όλες τις χώρες που δανείστηκαν από την ESM, η οποία, όμως, δεν δημοσιοποιείται, αλλά καταγράφει την ευστάθεια των οικονομιών των κρατών- μελών.

Εκκρεμή προαπαιτούμενα

Όσον αφορά στις εκκρεμότητες που πρέπει να κλείσουν, είναι χαρακτηριστικό ότι η πανδημία και η ενεργειακή κρίση, σε συνδυασμό με τον πόλεμο στην Ουκρανία, άφησαν μια σειρά από προαπαιτούμενα τα οποία δεν κατέστη εφικτό να ολοκληρωθούν στο πλαίσιο της εποπτείας. Αυτά συνδέονται και με την εκταμίευση της τελευταίας δόσης από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων. Ο κατάλογος περιλαμβάνει 22 προαπαιτούμενα, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Οκτώβριο (χρηματοπιστωτικός τομέας, εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών, μείωση των εκκρεμών συντάξεων, πρωτοβάθμια περίθαλψη, Κτηματολόγιο, εργατική νομοθεσία κ.ά.).

Για το μέλλον, η αναμενόμενη παράταση (χωρίς να είναι ακόμη γνωστοί οι ακριβείς όροι) της ρήτρας διαφυγής για ακόμη ένα έτος παρέχει δημοσιονομική ευελιξία για λήψη μέτρων ενίσχυσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων και το 2023. Όμως, ο βηματισμός πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός, εξαιτίας των «πληγών» που εξακολουθούν να υπάρχουν την οικονομία, με κυριότερη το υψηλό δημόσιο χρέος, το οποίο αναμένεται να μειωθεί στο 180,2% του ΑΕΠ στο τέλος του 2022 (από το 193,3% του ΑΕΠ το 2021). Για την περίοδο μετά το 2023, οι χώρες με χρέος πάνω από 60% του ΑΕΠ θα πρέπει να ακολουθήσουν μια δημοσιονομική πολιτική με στόχο την επίτευξη της σταδιακής μείωσης του χρέους και της δημοσιονομικής βιωσιμότητας μεσοπρόθεσμα, μέσω, σταδιακής μείωσης των ελλειμμάτων, των επενδύσεων και των μεταρρυθμίσεων.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην έκθεση της Κομισιόν για το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο, τα κράτη- μέλη με υψηλό χρέος, όπως είναι η Ελλάδα, θα πρέπει να ακολουθήσουν μια συνετή δημοσιονομική πολιτική το 2023, ιδίως περιορίζοντας την αύξηση των εθνικών τρεχουσών δαπανών κάτω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, λαμβάνοντας υπ' όψη τη συνεχιζόμενη, προσωρινή και στοχευμένη στήριξη των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων που είναι πιο ευάλωτες στις αυξήσεις των τιμών της ενέργειας, καθώς και τη στήριξη στους πρόσφυγες από την Ουκρανία.

Εν κατακλείδι, η χώρα θα επιζητεί τη δημιουργία δημοσιονομικού χώρου μέσω της αύξησης του ΑΕΠ και των εσόδων με μόνιμο χαρακτήρα, από τον οποίο θα χρηματοδοτούνται οι προσωρινές παρεμβάσεις (π.χ. Fuel Pass, Power Pass, αυξημένο επίδομα θέρμανσης κ.ά.), καθώς και τα μόνιμα μέτρα (π.χ. η μείωση ήδη του ΕΝΦΙΑ, ή η κατάργηση το 2023 της εισφοράς αλληλεγγύης για δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους κ.ά.).

Αλλά, και να είναι έτοιμη να προσφεύγει στις αγορές (κάτι που θα καταστεί ευκολότερο με την απόκτηση της επενδυτικής βαθμίδας) όταν το επιτρέπουν οι συνθήκες, προκειμένου να αποκτά κεφάλαια για πρόσθετες παρεμβάσεις. Έχοντας φυσικά υπόψη, ότι το «άγρυπνο βλέμμα» των Βρυξελλών θα είναι πάντα εστιασμένο σε δημόσιο χρέος και πρωτογενές έλλειμμα (ή πλεόνασμα).

Πηγή: ethnos.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 14 Αυγούστου 2022 11:35

Σχετικά Άρθρα

  • Το χρέος της ΕΕ το 2023 διπλασιάστηκε από το 2021 - Αυξήθηκαν οι παράτυπες δαπάνες
    Το χρέος της ΕΕ το 2023 διπλασιάστηκε από το 2021 - Αυξήθηκαν οι παράτυπες δαπάνες

    Για τους αυξανόμενους χρηματοοικονομικούς κινδύνους, που απειλούν τον προϋπολογισμό της ΕΕ εξαιτίας του πρωτοφανούς ύψους του χρέους, του επιθετικού πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και του υψηλού πληθωρισμού, προειδοποιεί το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ), σε έκθεσή του που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα.

    Παράλληλα, το ΕΕΣ εκτιμά το ποσοστό σφάλματος στις δαπάνες του προϋπολογισμού της ΕΕ στο 5,6% το 2023 (από 4,2% το 2022 και 3,0% το 2021).

    Αξίζει να σημειωθεί ότι το εκτιμώμενο επίπεδο σφάλματος συγκρίνεται με το όριο του 2%, που έχει οριστεί ως το ποσοστό σφάλματος πάνω από το οποίο παράτυπες δαπάνες θεωρούνται σημαντικές.

    Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, και το 2023 το εκτιμώμενο επίπεδο σφάλματος στις δαπάνες από τον προϋπολογισμό της ΕΕ έχει αυξηθεί, όμως το ΕΕΣ εκφράζει ανησυχία για την αύξηση του επιπέδου του σφάλματος σε 5,6% που περιέχουν οι ύψους 191,2 δισ. ευρώ δαπάνες της ΕΕ από τον προϋπολογισμό της.

    Επιπλέον, παρατυπίες εντοπίζονται και σε τμήμα του ποσού των 48 δισ. ευρώ που δαπανήθηκε στο πλαίσιο του μηχανισμού ανάκαμψης και ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), του κύριου πυλώνα του Ταμείου της ΕΕ για την ανάκαμψη μετά την πανδημία (NextGenerationEU).

    Το ΕΕΣ εντόπισε πληρωμές για τις οποίες δεν πληρούνταν όλες οι προϋποθέσεις, καθώς και αδυναμίες στα συστήματα δικλείδων των κρατών μελών.

    Το ΕΕΣ καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το εκτιμώμενο σφάλμα ήταν σημαντικό και διάχυτο και, για τον λόγο αυτό, διατυπώνει αρνητική γνώμη σχετικά με τις δαπάνες της ΕΕ το 2023. Το ΕΕΣ επισημαίνει ότι η σημαντική αύξηση του εκτιμώμενου ποσοστού σφάλματος οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στα σφάλματα που εντοπίστηκαν στις δαπάνες συνοχής, τα οποία ανέρχονται σε 9,3% (έναντι 6,4% το 2022). Μια πιθανή αιτία που αναφέρει για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εθνικές διοικήσεις να εξασφαλίσουν την κατάλληλη χρηματοδότηση των έργων συνοχής είναι η πίεση που τους ασκείται να προβούν σε δαπάνες από ανταγωνιστικά ταμεία της ΕΕ.

    Ο ΜΑΑ πάσχει από αδυναμίες του συστήματος

    Σχετικά με τις δαπάνες του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), το Ελεγκτικό Συνέδριο διατύπωσε γνώμη με επιφύλαξη. Επισημαίνει ότι μετά την πανδημία ο ΜΑΑ πάσχει από αδυναμίες του συστήματος και παράτυπες πληρωμές.

    Συγκεκριμένα, το 2023 ήταν το τρίτο έτος υλοποίησης του ΜΑΑ, στο πλαίσιο του οποίου οι χώρες της ΕΕ λαμβάνουν χρηματοδότηση, εφόσον επιτύχουν προκαθορισμένα ορόσημα και τιμές-στόχους.

    Το 2023 πραγματοποιήθηκαν 23 πληρωμές επιχορηγήσεων σε 17 κράτη μέλη.

    Το ΕΕΣ διαπίστωσε ότι περίπου το ένα τρίτο των εν λόγω πληρωμών του ΜΑΑ δεν πληρούσε τους σχετικούς όρους και προϋποθέσεις. Το αποτέλεσμα ήταν έξι πληρωμές να περιέχουν σημαντικό σφάλμα. Το ΕΕΣ εντόπισε επίσης αδυναμίες στον σχεδιασμό των ορόσημων ή των τιμών-στόχου, καθώς και επίμονα προβλήματα με την αξιοπιστία των πληροφοριών που περιλαμβάνονταν στις διαχειριστικές δηλώσεις των κρατών μελών.

    Το χρέος της ΕΕ το 2023 διπλασιάστηκε από το 2021

    Σύμφωνα με το ΕΕΣ, το χρέος της ΕΕ αυξάνεται και επιβαρύνει όλο και περισσότερο τα οικονομικά της ΕΕ. Το συνολικό ύψος των εκκρεμών αναλήψεων υποχρεώσεων, που εάν δεν αποδεσμευθούν αντιπροσωπεύουν μελλοντικά χρέη, στα τέλη του 2023 έφθασε στο πρωτοφανές ποσό των 543 δισ. ευρώ (από 452,8 δισ. ευρώ το 2022).

    Εν τω μεταξύ, το χρέος της ΕΕ εκτινάχθηκε το 2023, φθάνοντας στα 458,5 δισ. ευρώ (από 348 δισ. ευρώ το 2022, αύξηση κατά 32%), κυρίως λόγω του δανεισμού 268,4 δισ. ευρώ για το Ταμείο Ανάκαμψης. Το χρέος της ΕΕ είναι πλέον διπλάσιο απ' ό,τι το 2021 (όταν ανερχόταν σε 236,7 δισ. ευρώ).

    Αυτό σημαίνει ότι η ΕΕ είναι πλέον ένας από τους μεγαλύτερους εκδότες χρεωστικών τίτλων στην Ευρώπη, ενώ δεν είναι σαφές αν η πρόταση της Επιτροπής για τους ιδίους πόρους θα εξασφαλίσει επαρκή έσοδα για την αποπληρωμή του χρέους του Ταμείου Ανάκαμψης. Τα δε πρόσθετα έξοδα, που συνεπάγονται τα δάνεια του Ταμείου Ανάκαμψης, εκτιμάται ότι κυμαίνονται μεταξύ 17 και 27 δισ. ευρώ.

    Πληθωρισμός και πόλεμος στην Ουκρανία

    Το ΕΕΣ επισημαίνει επίσης ότι ο υψηλός πληθωρισμός εξακολουθεί να ταλαιπωρεί τον προϋπολογισμό της ΕΕ. Εκτίμησή του είναι ότι, μέχρι το τέλος του 2025, ο προϋπολογισμός της ΕΕ θα μπορούσε να χάσει σχεδόν το 13% της αγοραστικής του δύναμης. Στο τέλος του 2023, το συνολικό άνοιγμα του προϋπολογισμού της ΕΕ, με το οποίο μετράται ο κίνδυνος που συνδέεται με τις εγγυήσεις από τον προϋπολογισμό της ΕΕ και τις ενδεχόμενες υποχρεώσεις, ανερχόταν σε 298 δισ. ευρώ (έναντι 248,3 δισ. ευρώ το 2022).

    Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδοτική βοήθεια της ΕΕ στην Ουκρανία, το ΕΕΣ σημειώνει ότι υπερδιπλασιάστηκε το 2023 (από 16 δισ. ευρώ σε 33,7 δισ. ευρώ) και προειδοποιεί ότι η μετάθεση στο μέλλον των κινδύνων πιθανής αθέτησης υποχρεώσεων εξόφλησης δανείων θα μπορούσε να θέσει υπό πίεση τον ενωσιακό προϋπολογισμό.

    Επιπλέον, υπογραμμίζονται οι σοβαροί κίνδυνοι που εγκυμονεί η διευκόλυνση για την Ουκρανία που δημιουργήθηκε το 2024, με στόχο την παροχή πρόσθετης χρηματοδοτικής στήριξης ύψους μέχρι και 33 δισ. ευρώ με τη μορφή δανείων, για την περίοδο 2024-2027, η οποία δεν απαιτεί οποιαδήποτε πρόβλεψη.

    Πηγή: Cnn.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Stephanie Lecocq
  • Κράλλης: Αφωνία Σταϊκούρα για την κατασκευή ανατολικής εισόδου Αμαλιάδας
    Κράλλης: Αφωνία Σταϊκούρα για την κατασκευή ανατολικής εισόδου Αμαλιάδας

    Ο Υπουργός Υποδομών, κύριος Χρήστος Σταϊκούρας, επισκέφθηκε στις 18/7/2024 το Κέντρο Λειτουργίας της «Ολυμπίας Οδού» στο Ρίο. Μετά την ενημέρωσή του για την πορεία του έργου «Νέα Εθνική Οδός Πατρών-Πύργου επιβεβαίωσε την εκτίμηση ότι το έργο θα δοθεί για χρήση στους πολίτες το 2025. Αυτό, όμως, που κατεγράφη αρνητικά είναι ότι ο Υπουργός Υποδομών δεν ανακοίνωσε τη χρηματοδότηση και κατασκευή της Ανατολικής Εισόδου Αμαλιάδας.

    Πρόκειται για ένα ώριμο έργο, γιατί έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία των απαλλοτριώσεων από το 2018 με την κατάθεση των χρημάτων στους δικαιούχους και η υπάρχουσα προμελέτη του έργου βρίσκεται στην αρμόδια Διεύθυνση του Υπουργείου Υποδομών. Το έργο έχει όδευση 1200 μ., αναπτυσσόμενη σε ευθεία από τον κόμβο του Γερακίου έως το ανατολικό στόμιο, νότια της Σοχιάς, με προβλεπόμενο προϋπολογισμό 3.000.000 ΕΥΡΩ.

    Επισημαίνεται ότι ο Υπουργός Υποδομών έχει στα χέρια του το ΑΙΤΗΜΑ ΤΗΣ ΑΜΑΛΙΑΔΑΣ για την αναγκαιότητα κατασκευής της Ανατολικής Εισόδου. Χωρίς περιστροφές προειδοποιούμε όσους οραματίζονται εγκαίνια του έργου το 2025 με την ΑΜΑΛΙΑΔΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΗ ότι θα εκτεθούν παραδίδοντας στους πολίτες ένα ΑΝΑΠΗΡΟ ΕΡΓΟ και ότι ο καταλογισμός ευθυνών στους θεσμικά αρμόδιους θα πάρει τη μορφή παλλαϊκής αποδοκιμασίας.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Κούρεμα χρέους για την Ουκρανία – Συμφωνία με τους δανειστές λόγω αδυναμίας αποπληρωμής
    Κούρεμα χρέους για την Ουκρανία – Συμφωνία με τους δανειστές λόγω αδυναμίας αποπληρωμής

    Σε κατάσταση χρεοκοπίας η Ουκρανία. ΔΝΤ, ΗΠΑ και Βρετανία μεσολάβησαν για το ντιλ που μειώνει το χρέος έως και 60%.

    Η Ουκρανία κατέληξε σε μια συμφωνία με ξένους ομολογιούχους για αναδιάρθρωση χρέους 20 δισεκατομμυρίων ευρώ.

    Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το κούρεμα του χρέους εκτιμάται περίπου στο 35%, αλλά μπορεί να είναι και υψηλότερο, ανάλογα με την πορεία της ουκρανικής οικονομίας. Η συμφωνία για τη διαγραφή μεγάλου μέρους του χρέους αντικαθιστά την ήδη διετή αναστολή πληρωμών που είχε τεθεί σε ισχύ μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και η οποία έληγε στις αρχές Αυγούστου.

    Για την αναδιάρθρωση μεσολάβησαν το ΔΝΤ, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο και το ντιλ έκλεισε ύστερα από διαβουλεύσεις με επιτροπή ομολογιούχων, που κατέχουν πάνω από 25% του ουκρανικού χρέους. Μεταξύ αυτών είναι κορυφαία επενδυτικά κεφάλαια, όπως οι BlackRock, Amundi και Amia Capital. Το κούρεμα του χρέους θα γίνει με ανταλλαγή των σημερινών ομολόγων που έχουν στην κατοχή τους με νέα, τα οποία θα διαρκέσουν έως και 12 χρόνια.

    Μετά τα τέσσερα χρόνια θα ξεκινήσει η αποπληρωμή

    Όπως αναφέρει το Politico, η νέα συμφωνία προβλέπει το σπάσιμο του κεφαλαίου σε δύο ομόλογα (Α και Β) τα οποία είναι δομημένα έτσι ώστε να μεταφέρεται πάνω από το 90% του οφειλόμενου ποσού μετά τα επόμενα τέσσερα χρόνια και στο μέλλον. Συγκεκριμένα το Κίεβο θα πρέπει να πληρώσει μόνο 200 εκατομμύρια δολάρια σε τόκους μεταξύ 2024 και 2025 με την πρώτη δόση να λήγει τον Φεβρουάριο του 2025. Πριν από τη συμφωνία, μέσα στους επόμενους 12 μήνες θα έπρεπε να καταβάλει συνολικά 5 δισεκατομμύρια δολάρια, τα οποία, όπως αποδείχθηκε δεν υπήρχαν στο ταμείο της.

    Με τη νέα συμφωνία, η Ουκρανία θα πληρώνει μόνο τόκους μέχρι το 2029, όταν θα ξεκινήσει η απόσβεση του ομολόγου Α. Οι πληρωμές απόσβεσης για το Ομόλογο Β ξεκινούν ένα χρόνο αργότερα. Και τα δύο ομόλογα διαρκούν έως το 2036 και οι αποπληρωμές αυξάνονται προς την καταληκτική ημερομηνία.

    «Η συμφωνία θα έχει ως αποτέλεσμα καθαρή εξοικονόμηση 11,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την εξυπηρέτηση του χρέους τα επόμενα 3 χρόνια και 22,75 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2033», ανέφερε το υπουργείο Οικονομικών της Ουκρανίας σε δήλωσή του. «Αυτό θα απελευθερώσει ζωτικούς οικονομικούς πόρους, οι οποίοι μπορούν να ανακατευθυνθούν προς αμυντικές και κοινωνικές δαπάνες», πρόσθεσε.

    «Με αυτή τη συμφωνία έχουν τρία επιπλέον χρόνια για να σκεφτούν τι θα πρέπει να κάνουν», δήλωσε στο Politico ο Ζερμάν Λοπεζ Εσπινόζα, καθηγητής στη σχολή επιχειρήσεων IESE στη Μαδρίτη. «Ελπίζουμε ότι σε τρία χρόνια ο πόλεμος θα έχει τελειώσει, αλλά κανείς δεν μπορεί να το πει με βεβαιότητα».

    Και νέα δάνεια με εγγύση τα παγωμένα ρωσικά κεφάλαια

    Σημειώνεται πως πρόσφατα οι ηγέτες των κρατών μελών που συμμετέχουν στην G7 συμφώνησαν να χορηγήσουν νέα δάνεια στην Ουκρανία ύψους 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων με εγγύηση τους τόκους από τα παγωμένα ρωσικά κεφάλαια στην Ευρώπη. Η εν λόγω συμφωνία, που έχει προκαλέσει οργή στη Μόσχα αλλά και διεθνείς αντιδράσεις (βλ. Σαουδική Αραβία) και επιφυλάξεις ακόμη και εντός ΕΕ, αναμένεται να οριστικοποιηθεί την Τετάρτη από τους υπουργούς Οικονομικών των G7.

    Πηγή: iEidiseis.gr
  • Σταϊκούρας: Εντός χρονοδιαγράμματος η κατασκευή της νέας Πατρών - Πύργου - Στο 52% η ολοκλήρωση του έργου
    Σταϊκούρας: Εντός χρονοδιαγράμματος η κατασκευή της νέας Πατρών - Πύργου - Στο 52% η ολοκλήρωση του έργου

    «Το ποσοστό ολοκλήρωσης του αυτοκινητοδρόμου Πατρών - Πύργου φθάνει σήμερα περίπου στο 52%. Οι εκτιμήσεις είναι ότι στο τέλος του έτους θα είμαστε σε ένα ποσοστό ολοκλήρωσης της τάξεως του 75%». Αυτά τόνισε σε δηλώσεις που έκανε ο υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος επισκέφθηκε σήμερα το απόγευμα μαζί με τον υφυπουργό, Νίκο Ταχιάο, το κέντρο λειτουργίας της «Ολυμπίας Οδού» στο Ρίο.

    Ειδικότερα, ο Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε σχετικά με την πρόοδο του έργου: «Σήμερα είχαμε την ευκαιρία μέσα από μία διευρυμένη σύσκεψη να δούμε, να αποτιμήσουμε και να αξιολογήσουμε την πορεία υλοποίησης ενός εξαιρετικά σημαντικού και εμβληματικού έργου για τη χώρα, του αυτοκινητόδρομου Πάτρα - Πύργος, μήκους 75 χιλιομέτρων. Όταν είχαμε επισκεφτεί τον ίδιο χώρο στις 17 Ιανουαρίου 2024, είχαμε θέσει κάποια χρονοδιαγράμματα και αυτά τηρούνται απολύτως. Τότε, υπενθυμίζω, είχαμε πει ότι μέχρι τέλος Ιουνίου η ολοκλήρωση του έργου θα είναι σε ποσοστό 50% και σήμερα είμαστε περίπου στο 52%. Οι εκτιμήσεις είναι ότι στο τέλος του έτους θα είμαστε σε ένα ποσοστό ολοκλήρωσης της τάξεως του 75%.
    'Αρα είμαστε εντός χρονοδιαγραμμάτων, έτσι ώστε το 2025, όπως έχουμε δεσμευτεί, να παραδώσουμε στην κοινωνία έναν σύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο».

    Στην συνέχεια έκανε δηλώσεις ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, όπου σημείωσε: «Ο οδικός άξονας Πάτρα - Πύργος, είναι ένα δύσκολο έργο το οποίο έχει περάσει πολλές περιπέτειες. Από την πλευρά της και η ‘Ολυμπία Οδός' έχει προχωρήσει εξαιρετικά το συγκεκριμένο έργο. Η δέσμευση να είναι λειτουργικό το τμήμα Πάτρα - Πύργος, της ‘Ολυμπίας Οδού', το πρώτο εξάμηνο του 2025, δικαιώνει τις επιλογές της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και νομίζω ότι θα το αναγνωρίσουν και οι χρήστες του δρόμου».
    Επίσης, ο Νίκος Ταχιάος ανέφερε ότι «με την ευκαιρία, θα ήθελα να ευχαριστήσω την εταιρεία ‘ΑΒΑΞ' για τα μηχανήματα που έχει διαθέσει από χθες και τα οποία επιχειρούν αυτή τη στιγμή για την κατάσβεση της φωτιάς στο Σοφικό της Κορινθίας» και πρόσθεσε: «Την πρωτοβουλία αυτή πιστώνεται και η εταιρεία η οποία διέθεσε τα μηχανήματα, αλλά και η ‘Ολυμπία Οδός', η οποία συνέδραμε σε όλη την κινητοποίηση στην περιοχή. Έχει αποδείξει πολλές φορές και η παραχώρηση ότι όπου μπορεί, πέρα από τα όριά της, είναι παρούσα να βοηθήσει σε κοινωνικούς σκοπούς και για αυτό πραγματικά πρέπει να τις αποδώσουμε τον έπαινο από τις αξίζει».

    Στο μεταξύ, σύμφωνα με την ‘Ολυμπία Οδό', «η συνολική πρόοδος του έργου έχει ξεπεράσει το 50% και ήδη τα πρώτα 24 χιλιόμετρα (29% του νέου αυτοκινητόδρομου) είναι ασφαλτοστρωμένα στις περιοχές της Αμαλιάδας, του Πύργου, της Κάτω Αχαΐας και του Μιντιλογλίου».
    Επίσης, σύμφωνα πάντα με την ‘Ολυμπία Οδό', «σήμερα εργάζονται στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Πατρών - Πύργου 1.000 άτομα, ενώ η έμμεση απασχόληση έχει υπολογιστεί σε επιπλέον 2.000 θέσεις εργασίας σε όλη την διάρκεια κατασκευής του έργου».
    Από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ‘Ολυμπίας Οδού', Παναγιώτης Παπανικόλας, δήλωσε ότι «είμαστε όλοι αφοσιωμένοι στον στόχο, δηλαδή να παραδώσουμε το νέο αυτοκινητόδρομο Πατρών -Πύργου το συντομότερο δυνατό» και πρόσθεσε: «Υπερβαίνουμε καθημερινά προκλήσεις της κατασκευής και δίνουμε λύσεις με λογική, σύνεση και ομοψυχία».

    Για το τρένο

    Στο μεταξύ, απαντώντας ο υπουργός Υποδομών σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, σχετικά με την χρηματοδότηση του νέου σύγχρονου σιδηροδρομικού έργου, από το Ρίο στην Πάτρα, ανέφερε: «Κάναμε πρόταση που είχε μέσα και το συγκεκριμένο σιδηροδρομικό έργο. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε ένα σημαντικό ποσοστό χρηματοδότησης για την Ελλάδα, αλλά όχι το σύνολο αυτού. 'Αρα κάποια έργα, όχι μόνο αυτό και κάποια άλλα δεν είναι μέσα στη συνολική χρηματοδότηση που εξασφάλισε η χώρα. Μια χρηματοδότηση, η οποία υπερβαίνει το μισό δις ευρώ αρκετά υψηλή, πολύ υψηλότερη, από πολλές άλλες χώρες, αλλά δεν κάλυψε το σύνολο της πρότασής μας, όπως έγινε σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Θα επανέλθουμε με αυτή και άλλες προτάσεις , όταν υποβάλουμε ξανά αιτήματα το επόμενο χρονικό διάστημα».

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Νέα δικαστικά έγγραφα αποκαλύπτουν το τεράστιο χρέος που άφησε ο Μάικλ Τζάκσον
    Νέα δικαστικά έγγραφα αποκαλύπτουν το τεράστιο χρέος που άφησε ο Μάικλ Τζάκσον

    Ο Μάικλ Τζάκσον (Michael Jackson) είχε χρέoς άνω των 500 εκατομμυρίων δολαρίων όταν πέθανε στις 25 Ιουνίου του 2009, σύμφωνα με νέα δικαστικά έγγραφα που επικαλείται το NBC News.

    Το μεγάλο οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο βρέθηκε ο «βασιλιάς της ποπ», περιγράφεται λεπτομερώς σε αίτηση που κατατέθηκε από τους διαχειριστές της περιουσίας του στο Ανώτατο Δικαστήριο της κομητείας του Λος 'Αντζελες.

    «Κατά τη στιγμή του θανάτου του τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία του Μάικλ Τζάκσον υπόκεινταν σε χρέη και απαιτήσεις πιστωτών ύψους άνω των 500 εκατομμυρίων δολαρίων, με ορισμένα από τα χρέη να συσσωρεύουν τόκους με εξαιρετικά υψηλά επιτόκια και ορισμένα χρέη να βρίσκονται σε αθέτηση» αναφέρεται στην αίτηση.

    Προτού αφήσει την τελευταία του πνοή σε ηλικία 51 ετών ο Τζάκσον σχεδίαζε την περιοδεία «This Is It» η οποία συνοδευόταν από 50 συναυλίες στην O2 Arena του Λονδίνου. Πέθανε δύο εβδομάδες πριν την μεγάλη επιστροφή του αφήνοντας την περιουσία του οικονομικά δέσμια για 40 εκατομμύρια δολάρια στον διοργανωτή της περιοδείας.

    Πλέον, απαιτείται να χρησιμοποιηθούν χρήματα από την περιουσία του Τζάκσον για την αποζημίωση των δικηγόρων και όσων διαχειρίζονται τις απαραίτητες νομικές κινήσεις, καθώς και για λοιπά έξοδα. Επίσης επισημαίνεται, πως ο τραγουδιστής είχε δεχτεί αγωγές σε διάφορες πολιτείες και χώρες μέχρι και λίγο πριν πεθάνει, λόγω των χρεών. Ωστόσο, όπως αναφέρεται στα έγγραφα οι εκτελεστές της περιουσίας του έχουν ρυθμίσει τις περισσότερες υποθέσεις.

    Ο Τζάκσον πέθανε στην έπαυλή του στο Λος 'Αντζελες από οξεία δηλητηρίαση. Το 2011, ο γιατρός του κρίθηκε ένοχος για ανθρωποκτονία εξ αμελείας για την παροχή φαρμάκου.

    Η λαμπρή καριέρα του κορυφαίου μουσικού ειδώλου με πωλήσεις άνω των 400 εκατομμυρίων δίσκων περιελάμβανε 13 βραβεία Grammy, ενώ εισήχθη στο Rock and Roll Hall of Fame δυο φορές στη ζωή του, μια με τους «Jackson 5» το 1997 και μια ως solo καλλιτέχνης το 2001.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-ΕΡΑ/ AARON LAMBERT / POOL

  • Δύο καλά νέα από την Ευρώπη για την ελληνική οικονομία
    Δύο καλά νέα από την Ευρώπη για την ελληνική οικονομία

    Δύο καλά νέα για την πορεία της ευρωπαϊκής οικονομίας καταφθάνουν τις τελευταίες μέρες σε Βρυξέλλες και Φρανκφούρτη.

    Το πρώτο αφορά τον ρυθμό ανάπτυξης της ευρωζώνης το δεύτερο τρίμηνο εφέτος ο οποίος, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, εμφανίζει σαφείς τάσεις επιτάχυνσης σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο (0,3%). Το δεύτερο αφορά στην πορεία του πληθωρισμού ο οποίος παρά το γεγονός ότι παρέμεινε στάσιμος τον Απρίλιο στο 2,4%, εντούτοις εκτιμάται ότι παραμένει σε πτωτική τροχιά, σύμφωνα με τους στόχους που έχει θέσει η ΕΚΤ. Πρόκειται για εξέλιξη που ενισχύει την προοπτική μείωσης των επιτοκίων όχι μόνο τον Ιούνιο αλλά ενδεχομένως και τον Ιούλιο εφόσον βεβαίως επιβεβαιωθεί το επόμενο διάστημα η τάση αυτή.

    Τούτων δοθέντων, η ευρωζώνη δείχνει να ξεπερνά τη φάση «τεχνητής ύφεσης» στην οποία είχε περιέλθει τα δύο προηγούμενα τρίμηνα. Και μάλιστα σε συνθήκες υποχώρησης του πληθωρισμού, γεγονός που ανοίγει τον δρόμο για μείωση των επιτοκίων τους επόμενους μήνες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος, της κατανάλωσης και των επενδύσεων.

    Η ελληνική ανάπτυξη

    Αυτό το θετικό περιβάλλον διασφαλίζει ότι η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας θα παραμείνει ισχυρή με βάση τις προβλέψεις του Προγράμματος Σταθερότητας εφέτος και τα επόμενα χρόνια, επισημαίνουν οικονομικοί παράγοντες με γνώση των διεργασιών που συντελούνται σε Βρυξέλλες και Φρανκφούρτη.

    Στο Πρόγραμμα Σταθερότητας που κατατέθηκε στην Κομισιόν στα μέσα της εβδομάδας προβλέπεται ρυθμός ανάπτυξης στην Ελλάδα 2,5% εφέτος και 2,6% το 2025. Οι προβλέψεις αυτές στηρίζονται στην αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης σε ετήσια βάση κατά 1,6% τη διετία 2024-2025, κυρίως λόγω της αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος, από την αύξηση των μισθών και την υποχώρηση του πληθωρισμού. Σε αντίθετη τροχιά θα κινηθεί η δημόσια κατανάλωση, όπου ο ρυθμός αύξησής της θα διαμορφωθεί σε χαμηλά επίπεδα εφέτος (0,7%) και σε αρνητικά επίπεδα το 2025 (-2,5%). Σημαντικότερη, ωστόσο, συγκριτικά με την ιδιωτική κατανάλωση θα είναι η συμβολή στην ανάπτυξη των ιδιωτικών επενδύσεων. Σύμφωνα με το πρόγραμμα ο ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 9,1% το 2024 και κατά 14,4% το 2025 ως αποτέλεσμα της απορρόφησης των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, της μείωσης των επιτοκίων αλλά και του ευνοϊκότερου περιβάλλοντος που δημιουργεί για την ελληνική οικονομία η ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.

    Έτσι, οι επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα αυξηθούν στο 17% το 2025, από 14% το 2023, περιορίζοντας με τον τρόπο αυτόν τη διαφορά από τον μέσο όρο της ευρωζώνης (22% το 2023)

    Οι δημοσιονομικές προβλέψεις

    Σε ό,τι αφορά το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού το πρόγραμμα προβλέπει ότι θα διαμορφωθεί στο 2,1% του ΑΕΠ εφέτος και το 2025, αντίστοιχα, ενώ το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης σε 1,2% του ΑΕΠ εφέτος και 0,9% του ΑΕΠ το 2025. Το δημόσιο χρέος προβλέπεται να περιοριστεί στο 146,3% του ΑΕΠ το 2025 από 152,7% του ΑΕΠ εφέτος και 161,9% του ΑΕΠ πέρυσι.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Διαβεβαιώσεις του Υπ. Υποδομών & Μεταφορών στον Α. Νικολακόπουλο: Σε πλήρη λειτουργία ο αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου το καλοκαίρι του 2025!
    Διαβεβαιώσεις του Υπ. Υποδομών & Μεταφορών στον Α. Νικολακόπουλο: Σε πλήρη λειτουργία ο αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου το καλοκαίρι του 2025!

    Θετικές εξελίξεις και για το τμήμα «Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα» - Προχωρούν οι διαδικασίες για την αναβάθμιση του φράγματος Πηνειού

    Εντός του καλοκαιριού του 2024,αναμένεται να έχει εκτελεστεί το 50% του μεγάλου έργου κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου και το αργότερο μέχρι το καλοκαίρι του 2025, θα έχει αποδοθεί σε πλήρη λειτουργίαο Οδικός Άξονας.

    Αυτές τις διαβεβαιώσεις έδωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, στον Υφυπουργό Προστασίας του Πολίτη, Ανδρέα Νικολακόπουλο, κατά την διάρκεια της συνάντησης που είχαν για τα μεγάλα θέματα που αφορούν την Ηλεία και άπτονται της αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Οι δύο πλευρές εμφανίστηκαν απόλυτα ικανοποιημένες από την πρόοδο των εργασιών, καθώς εντός του Απριλίου είχε ξεπεράσει συνολικά το 40%, αγγίζοντας σήμερα το 42%, ενώμέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να ξεπεράσει το 80%.

    Ως εκ τούτου, η εξέλιξη του έργου προχωρά βάσει του σχεδιασμού και όλα δείχνουν ότι τα χρονοδιαγράμματα θα τηρηθούν απαρέγκλιτα. Ο στόχος είναι εντός του καλοκαιριού του 2024 να έχει ολοκληρωθεί το 50% του έργου και το υπόλοιπο τμήμα έως το τέλος του έτους, ώστε μέχρι το καλοκαίρι του 2025 να παραδοθεί ολοκληρωμένος ο δρόμος και λειτουργικός. Ταυτόχρονα υπάρχουν οι διαβεβαιώσεις, ότι θα γίνουν και οι προαιρέσεις του έργου.

    nikolako vev upod 2

    -Θετικές εξελίξεις και για το τμήμα «Πύργος-Καλό Νερό-Τσακώνα»

    Θετικές είναι οι εξελίξεις και για την πορεία των μελετών του έργου κατασκευής του αυτοκινητόδρομου «Πύργος-Καλό Νερό- Τσακώνα». Οι μελέτες έχουν ολοκληρωθεί από τον παραχωρησιούχο, ενώ θα προχωρήσει άμεσα και το επόμενο στάδιο, που αφορά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων.

    «Σαφώς και είμαστε ικανοποιημένοι από την πορεία των εργασιών, όσον αφορά το νέο αυτοκινητόδρομο Πατρών-Πύργου. Ένα πάγιο αίτημα ετών γίνεται πραγματικότητα, και πολύ σύντομα θα μιλάμε για έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Επιπλέον, παρακολουθούμε στενά και έχουμε επικεντρώσει τις προσπάθειες στο να προχωρήσει και η κατασκευή του τμήματος «Πύργος-Καλό Νερό – Τσακώνα» και έχουμε και σε αυτή την περίπτωση θετικές εξελίξεις» ανέφερε ο κ. Νικολακόπουλος.

    Ασφάλεια και καλύτερη διαχείριση

    Ένα ακόμη μεγάλο έργο που αφορά την Ηλεία και συζητήθηκε η εξέλιξή του κατά την διάρκεια της συνάντησης, ήταν η μελέτη συμπληρωματικών έργων για ανακαίνιση, προσβασιμότητα, ασφάλιση και ανάδειξη του φράγματος Πηνειού, αλλά και τα έργα ταμίευσης και ύδρευσης του Δήμου Ωλένης Ηλείας, καθώς έχει ήδη υπογραφεί η σχετική σύμβαση, προεκτιμώμενης αμοιβής8.610.434,72 ευρώ με ΦΠΑ.

    Ο κ. Σταϊκούρας επανέλαβε, ότι το φράγμα του Πηνειού στην Ηλεία αποτελεί σημαντικό έργο για την ύδρευση και τη γεωργική δραστηριότητα της ευρύτερης περιοχής.

    Και σε αυτή την περίπτωση η διαδικασία εξελίσσεται άκρως ικανοποιητικά, ενώόπως τόνισε ο κ. Νικολακόπουλος: «Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό έργο που θα ενισχύσει τη βιωσιμότητα και την ανθεκτικότητα του φράγματος, δίνοντας πνοή στην τοπική κοινωνία και οικονομία, αλλά και δημιουργώντας ταυτόχρονα τις προϋποθέσεις για την καλύτερη διαχείριση του νερού».

    Ο κ. Νικολακόπουλος είχε μακρά συζήτηση με το κ. Σταϊκούρα και για άλλα μεγάλα έργα υποδομής στην Ηλεία, για τα οποία θα υπάρξουν νεότερα στοιχεία το προσεχές διάστημα, ενώ συμφώνησαν ότι θα βρίσκονται σε στενή συνεργασία, συμβάλλοντας και οι δύο πλευρές στην κατεύθυνση της οριστικής υλοποίησής τους.

    (Δελτίο Τύπου)

  • Πρόταση ΟΗΕ για ελάφρυνση χρέους φτωχών χωρών: «Είναι σαν αντίστροφη μετάγγιση αίματος»
    Πρόταση ΟΗΕ για ελάφρυνση χρέους φτωχών χωρών: «Είναι σαν αντίστροφη μετάγγιση αίματος»

    Υπάρχουν μέσα για την ελάφρυνση του βάρους του χρέους αναπτυσσόμενων χωρών και αυτά μπορούν να εφαρμοστούν γρήγορα, δηλώνει η επικεφαλής της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη, Ρεμπέκα Γκρίνσπαν, ζητώντας παράλληλα τη δημιουργία ενός μόνιμου διεθνούς μηχανισμού αναδιάρθρωσης, καθώς «πολλές χώρες θα πρέπει να ανακουφιστούν από το βάρος άμεσα, αφού σε μεγάλο μέρος των περιπτώσεων αυτό που επιδείνωσε την κατάσταση ήταν το τεράστιο σοκ από την πανδημία της COVID-19 κι όχι η κακοδιαχείριση των κυβερνήσεων.

    Για να απεικονίσει αυτό που εκτιμά ως κρίση, η Ρεμπέκα Γκρίνσπαν χρησιμοποιεί μια δυνατή εικόνα σε πρόσφατη συνέντευξη που παραχώρησε στο AFP: «Είναι σαν μια αντίστροφη μετάγγιση αίματος» από τον ασθενή προς τον υγιή, είπε.

    Πράγματι το 2022 –την τελευταία χρονιά για την οποία υπάρχουν αξιόπιστα δεδομένα—οι κυβερνήσεις αναπτυσσόμενων χωρών «κατέβαλαν σχεδόν 50 δισεκατομμύρια δολάρια περισσότερα στους εξωτερικούς πιστωτές τους από αυτά που έλαβαν από νέες εκταμιεύσεις», υπογραμμίζεται σε πρόσφατη έκθεση του οργανισμού του οποίου ηγείται η οικονομολόγος από την Κόστα Ρίκα.

    Και μολονότι στις αρχές του 2024 διαφάνηκε μια επάνοδος της πρόσβασης στις αγορές ομολόγων, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων χωρών που έχουν χαρακτηριστεί χώρες κινδύνου, όπως το Μπενίν, η Ακτή Ελεφαντοστού και η Κένυα, το ζήτημα αυτό εξακολουθεί να επείγει.

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Τσουκαλάς