Τετάρτη, 12 Ιουλίου 2023 22:29

Καλοκαιρινή άδεια: Πόσες ημέρες δικαιούστε

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Διευκρινίσεις για την ετήσια άδεια αναψυχής των εργαζομένων δίνουν η Γενική Συνομοσπονδία Εργατών Ελλάδας (ΓΣΕΕ) και το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων (ΚΕ.Π.Ε.Α.) της Συνομοσπονδίας (www.kepea.gr).

Τι ισχύει

Α. Ρύθμιση της ετήσιας άδειας αναψυχής με κανόνες δημοσίας τάξεως

  1. Οι διατάξεις του θεσμικού πλαισίου που αφορούν στην ετήσια άδεια αναψυχής των εργαζομένων είναι δημοσίας τάξεως, με συνέπεια να μην επιτρέπεται και να είναι άκυρη κάθε αντίθετη ρητή ή σιωπηρή συμφωνία, καθώς και η παραίτηση του εργαζομένου από τις σχετικές αξιώσεις.
  2. Το επίδομα αδείας κατοχυρώθηκε περαιτέρω με την Εθνική Γενική ΣΣΕ του έτους 2010 (άρθρο 1) για τους εργαζόμενους ιδιωτικού δικαίου σε όλη την ελληνική επικράτεια και περιλαμβάνεται μαζί με τις βασικές ρυθμίσεις για την ετήσια άδεια αναψυχής στον Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (άρθρα 210-216 ΠΔ 80/2022).
  3. Κατά τη διάρκεια της ετήσιας άδειας, απαγορεύεται η απόλυση του εργαζομένου.
  4. Οι τηλεργαζόμενοι, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, κατά τη διάρκεια της ετήσιας άδειας αναψυχής τους, έχουν δικαίωμα αποσύνδεσης, δηλαδή έχουν δικαίωμα να απέχουν πλήρως από την παροχή της εργασίας τους και, ιδίως, να μην επικοινωνούν ψηφιακά και να μην απαντούν σε τηλεφωνήματα, μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή σε οποιασδήποτε μορφής επικοινωνία.

Β. Χρόνος χορήγησης της ετήσιας άδειας αναψυχής

  1. Η ετήσια άδεια αναψυχής του εργαζομένου χορηγείται σε συνεννόηση με τον εργοδότη ως προς τον χρόνο χορήγησής της και, σε κάθε περίπτωση, εντός διμήνου από την υποβολή σχετικού αιτήματος από τον εργαζόμενο.
  2. Οι μισοί τουλάχιστον εργαζόμενοι μίας επιχείρησης πρέπει να πάρουν την άδειά τους μέσα στο χρονικό διάστημα από την 1 Μαΐου μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου.

Με νομοθετική ρύθμιση (άρθρο 61 του Ν. 4808/2021), δίνεται η δυνατότητα μεταφοράς της ετήσιας κανονικής άδειας μέχρι το πρώτο τρίμηνο του επόμενου ημερολογιακού έτους (για την άδεια αναψυχής του 2023, μέχρι το τέλος Μαρτίου 2024).

Σε περίπτωση που παρέλθει και το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους, η αξίωση για την άδεια μετατρέπεται σε χρηματική.

3. Οι εργοδότες οι οποίοι απασχολούν εργαζόμενους που προστατεύουν παιδιά έως 16 ετών (φυσικά ή υιοθετημένα) και παιδιά άνω των 16 ετών με αναπηρία, υποχρεούνται, κατά τον προγραμματισμό του χρόνου χορήγησης των ετήσιων αδειών απουσίας του προσωπικού τους, να λαμβάνουν υπ' όψιν τις ανάγκες των εργαζομένων αυτών.

Γ. Διάρκεια ετήσιας άδειας αναψυχής

1. Η χορήγηση της ετήσιας άδειας με αποδοχές των εργαζομένων υπολογίζεται με βάση το ημερολογιακό έτος.

2. Ο εργαζόμενος δικαιούται αναλογία χρόνου ετήσιας άδειας από την έναρξη της απασχόλησής του, σύμφωνα με το εβδομαδιαίο σύστημα εργασίας του (πενθήμερο ή εξαήμερο), χωρίς να απαιτείται να συμπληρώσει συγκεκριμένο διάστημα προϋπηρεσίας στον εργοδότη του.

3. Συγκεκριμένα, κατά το πρώτο ημερολογιακό έτος που προσελήφθη ο εργαζόμενος, ο εργοδότης υποχρεούται να του χορηγήσει το αργότερο μέχρι 31 Μαρτίου του επόμενου έτους, αναλογία των ημερών αδείας που δικαιούται από την πρόσληψή του μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του συγκεκριμένου ημερολογιακού έτους, σύμφωνα με τους μήνες απασχόλησής του.

Κάθε εργαζόμενος με σχέση εργασίας αορίστου ή ορισμένου χρόνου δικαιούται από την έναρξη της εργασίας του μέχρι τη συμπλήρωση δωδεκαμήνου να λάβει το ποσοστό της αδείας του. Η αναλογία αυτή υπολογίζεται στη βάση των 20 εργάσιμων ημερών ετήσιας άδειας για όσους εργάζονται πενθήμερο και των 24 εργάσιμων ημερών για όσους εργάζονται εξαήμερο.

4. Κατά το δεύτερο ημερολογιακό έτος, αφού ο εργαζόμενος συμπληρώσει δωδεκάμηνη εργασία, δικαιούται άδεια 21 ημερών (πενθήμερη εργασία) και 25 ημερών (εξαήμερη εργασία).

5. Για το τρίτο και τα επόμενα εργασιακά έτη, ο εργαζόμενος δικαιούται από την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους την κανονική ετήσια άδειά του με αποδοχές, δηλαδή 22 ημέρες (πενθήμερη εργασία) και 26 ημέρες (εξαήμερη εργασία).

6. Μετά τη συμπλήρωση 10 ετών εργασίας στον ίδιο εργοδότη ή προϋπηρεσίας 12 ετών σε οποιοδήποτε εργοδότη, ο εργαζόμενος δικαιούται άδεια 25 εργάσιμων ημερών (πενθήμερη εργασία) και 30 εργάσιμων ημερών (εξαήμερη εργασία).

7. Μετά τη συμπλήρωση 25ετούς υπηρεσίας σε οποιονδήποτε εργοδότη, οι εργαζόμενοι δικαιούνται μία επιπλέον ημέρα αδείας, δηλαδή 26 ημέρες (πενθήμερη εργασία) και 31 μέρες (εξαήμερη εργασία).

8. Στις ημέρες της ετήσιας άδειας υπολογίζονται μόνο οι εργάσιμες ημέρες. Ως εκ τούτου, δεν περιλαμβάνονται οι Κυριακές, οι επίσημες αργίες, οι κατ' έθιμον αργίες, οι ημέρες ασθένειας και οι ειδικές άδειες που προβλέπονται από άλλες διατάξεις, εάν συμπέσουν με αυτήν (π.χ. άδεια γάμου, άδεια γέννησης τέκνου, άδεια μητρότητας).

Δ. Τρόπος χορήγησης της ετήσιας άδειας αναψυχής

  1. Ο βασικός κανόνας είναι ότι η ετήσια άδεια χορηγείται συνεχόμενα και για το σύνολο των ημερών που δικαιούται ο εργαζόμενος ανάλογα με την προϋπηρεσία του.
  2. Σε περίπτωση που ισχύουν ευνοϊκότεροι όροι (π.χ. από ΣΣΕ, κανονισμό εργασίας, επιχειρησιακή συνήθεια ή έθιμο) ως προς την ετήσια άδεια των εργαζομένων και το επίδομα αδείας αυτοί υπερισχύουν.
  3. Τα στοιχεία που αφορούν στη χορήγηση της ετήσιας άδειας των εργαζομένων καταχωρούνται υποχρεωτικά από τον εργοδότη α) στο βιβλίο αδειών, το οποίο μπορεί να είναι και σε μορφή μηχανογραφημένων σελίδων και πρέπει να είναι διαθέσιμο προς έλεγχο από την Επιθεώρηση Εργασίας και β) στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ», όπου, σύμφωνα με τον νόμο, αναγγέλλεται ηλεκτρονικά η χορήγηση της ετήσιας άδειας έως και μία ώρα, μετά την έναρξή της.

Στο έντυπο Ε11 (γνωστοποίηση στοιχείων ετήσιας κανονικής άδειας) καταχωρίζονται τον Απρίλιο κάθε έτους τα στοιχεία των εργαζομένων που έλαβαν την ετήσια άδεια και το επίδομα αδείας κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος και έχουν καταχωρισθεί στο ειδικό βιβλίο αδειών.

Κατάτμηση ετήσιας άδειας

1. Επιτρέπεται, κατ' εξαίρεση, η κατάτμηση του χρόνου ετήσιας αδείας εντός του ίδιου ημερολογιακού έτους σε δύο περιόδους, εξαιτίας ιδιαίτερα σοβαρής ή επείγουσας ανάγκης της επιχείρησης.

Σε κάθε περίπτωση, η πρώτη περίοδος της αδείας δεν μπορεί να περιλαμβάνει λιγότερες των έξι εργάσιμων ημερών σε εξαήμερη εβδομαδιαία εργασία και των πέντε εργάσιμων ημερών σε πενθήμερη εβδομαδιαία εργασία ή των 12 εργάσιμων ημερών, εφόσον αφορά ανηλίκους που εργάζονται νόμιμα.

2. Μετά από έγγραφη αίτηση του εργαζομένου προς τον εργοδότη, η κατάτμηση του χρόνου αδείας επιτρέπεται και σε περισσότερες των δύο περιόδους, από τις οποίες η μία πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον 12 εργάσιμες ημέρες σε εξαήμερη εβδομαδιαία εργασία και 10 εργάσιμες ημέρες σε πενθήμερη ή 12 εργάσιμες ημέρες, εφόσον αφορά ανηλίκους που εργάζονται νόμιμα.

3. Ειδικά, σε περιπτώσεις επιχειρήσεων που απασχολούν τακτικό και εποχικό προσωπικό και παρουσιάζουν ιδιαίτερη σώρευση εργασίας που οφείλεται στο είδος ή στο αντικείμενο εργασιών τους, σε συγκεκριμένη χρονική περίοδο του έτους, για το τακτικό προσωπικό, ο εργοδότης δύναται να χορηγεί το τμήμα της αδείας των 10 εργάσιμων ημερών επί πενθημέρου ή 12 επί εξαημέρου, οποτεδήποτε εντός του ημερολογιακού έτους.

4. Επισημαίνεται ότι η αίτηση αυτή του εργαζομένου, καθώς και η απόφαση του εργοδότη, αν και δεν απαιτούν πλέον έγκριση από την αρμόδια υπηρεσία του ΣΕΠΕ, ωστόσο διατηρούνται στην επιχείρηση επί πέντε έτη και οφείλουν να είναι στη διάθεση της Επιθεώρησης Εργασίας.

Ε. Αποδοχές ετήσιας άδειας αναψυχής και χρόνος καταβολής

1. Το επίδομα αδείας κατοχυρώθηκε περαιτέρω με το άρθρο 2 της Εθνικής Γενικής ΣΣΕ του 2010, το οποίο αναφέρει τα εξής:

«Ο μισθωτός που θεμελιώνει δικαίωμα κανονικής άδειας αναψυχής, αυτούσιας ή σε χρήμα, δικαιούται να λάβει και το επίδομα άδειας, το οποίο αποτελεί τακτικές αποδοχές του, υπολογίζεται με τον ίδιο τρόπο που υπολογίζονται και οι αποδοχές άδειας και υπόκειται στους ίδιους κανόνες με αυτές.

Το επίδομα άδειας ισούται με το σύνολο των πράγματι καταβαλλόμενων τακτικών συνήθων αποδοχών της άδειας, με τον περιορισμό ότι δεν μπορεί να υπερβαίνει τις αποδοχές 15 ημερών γι' αυτούς που αμείβονται με μηνιαίο μισθό και 13 ημερών γι' αυτούς που αμείβονται με ημερομίσθιο ή κατά μονάδα εργασίας ή με ποσοστά ή και με άλλον τρόπο.

Το αντίστοιχο επίδομα άδειας προκαταβάλλεται κατά τη λήψη της άδειας αναψυχής ή τμήματος αυτής μαζί με τις αποδοχές αδείας.

Γενικές ή ειδικές διατάξεις νόμων, διαταγμάτων, υπουργικών αποφάσεων, συλλογικών συμβάσεων εργασίας, διαιτητικών αποφάσεων, κανονισμών εργασίας και λοιπών κανονιστικών πράξεων, που καθορίζουν ευνοϊκότερους τρόπους υπολογισμού, καταβολής και γενικά παροχής του επιδόματος άδειας, υπερισχύουν και διατηρούνται σε ισχύ.

Το άρθρο 6 της ΕΓΣΣΕ 1997 για τη χορήγηση του επιδόματος άδειας σε περίπτωση πρόωρης λύσης της σχέσης εργασίας εξακολουθεί να ισχύει, διαγραφομένων των λέξεων "πριν ο μισθωτός συμπληρώσει παρά τω αυτώ εργοδότη δωδεκάμηνον συνεχή απασχόλησιν", λόγω της μεταγενέστερης τροποποίησης των προϋποθέσεων για τη λήψη άδειας».

2. Στην περίπτωση που ο εργοδότης δεν χορηγεί την άδεια που αιτήθηκε ο εργαζόμενος έως το τέλος Μαρτίου του επόμενου ημερολογιακού έτους, οφείλει να καταβάλει τις αποδοχές του οφειλόμενου χρόνου αδείας, με προσαύξηση 100%, συν το επίδομα αδείας.

Τα σωματεία, τα κατά τόπους Εργατικά Κέντρα και οι Ομοσπονδίες δύναμης της ΓΣΕΕ, τονίζουν ότι είναι σε επαγρύπνηση για τις καταγγελίες των εργαζομένων.

Η ΓΣΕΕ έχει με συνέχεια και συνέπεια στη διάθεση των συνδικάτων και των εργαζομένων σε όλη την επικράτεια για κάθε ζήτημα πληροφόρησης, στήριξης και συλλογικής δράσης:

  • το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων και Ανέργων της ΓΣΕΕ (ΚΕΠΕΑ/ΓΣΕΕ) - www.kepea.gr και
  • το Δίκτυο Υπηρεσιών Πληροφόρησης & Συμβουλευτικής Εργαζομένων και Ανέργων του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ (ΙΝΕ/ΓΣΕΕ)

https://www.inegsee.gr/diktio-ipiresion-pliroforisis-simvouleftikis-ergazomenon-anergon/.

Παράλληλα, η ΓΣΕΕ και το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων (ΚΕ.Π.Ε.Α.) της Συνομοσπονδίας (www.kepea.gr) θέτει στη διάθεση των εργαζομένων τη δυνατότητα, μέσω της online εφαρμογής, που έχει δημιουργήσει το ΚΕ.Π.Ε.Α. στην ιστοσελίδα του ή μέσω της App εφαρμογής, να υπολογίσουν μόνοι τους την άδεια που δικαιούνται στους παρακάτω συνδέσμους:

Για πλήρη απασχόληση

https://www.kepea.gr/calc-epidoma-adeias.php

Για εκ περιτροπής εργασία:

https://www.kepea.gr/calc-adeia-ek-peritropis.php

Μπορούν επίσης να σκανάρουν τα QR CODE.

Πηγή: Ethnos.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Τετάρτη, 12 Ιουλίου 2023 13:50

Σχετικά Άρθρα

  • Αυτές είναι οι νέες αποδοχές στα ειδικά μισθολόγια - Τι πρέπει να ξέρουν οι εργαζόμενοι
    Αυτές είναι οι νέες αποδοχές στα ειδικά μισθολόγια - Τι πρέπει να ξέρουν οι εργαζόμενοι

    Τα επιδόματα που λαμβάνουν όλες αυτές οι κατηγορίες δημοσίων λειτουργών δεν πρόκειται να αυξηθούν

    Σε μια οριζόντια πενιχρή αύξηση κατά 20 - 30 ευρώ όλων των βασικών μισθών των δικαστικών λειτουργών, των ιατρών και των πανεπιστημιακών καθηγητών θα προχωρήσει η κυβέρνηση από τον Απρίλιο του 2025, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του ο Ελεύθερος Τύπος. Τα επιδόματα που λαμβάνουν όλες αυτές οι κατηγορίες δημοσίων λειτουργών δεν πρόκειται να αυξηθούν.

    Εξαίρεση από τον κανόνα της μη αύξησης των επιδομάτων, σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, θα ισχύσει μόνο στην περίπτωση των δικαστικών λειτουργών. Για τους λειτουργούς αυτούς, οι αυξήσεις στους βασικούς μισθούς κατά 20-30 ευρώ θα προκαλέσουν αυξήσεις και στα ποσά των επιδομάτων χρόνου υπηρεσίας που λαμβάνουν, επειδή στο δικό τους ειδικό μισθολόγιο τα επιδόματα αυτά υπολογίζονται με ποσοστά κλιμακούμενα από 4% έως 60% επί των βασικών μισθών. Το ύψος δηλαδή των επιδομάτων αυτών εξαρτάται από το ύψος των βασικών μισθών.

    Σε κάθε περίπτωση πάντως, ακόμη δηλαδή και στους δικαστικούς, οι αυξήσεις επί των συνολικών αποδοχών θα είναι σε ποσοστά περιορισμένες. Στη συντριπτική πλειονότητα των δικαστικών λειτουργών, των ιατρών του ΕΣΥ και των πανεπιστημιακών, οι αυξήσεις επί των συνολικών αποδοχών θα είναι χαμηλότερες από 1%-2%, δηλαδή θα υπολείπονται σημαντικά από την αύξηση του πληθωρισμού.

    Τι ισχύει

    Σε μια οριζόντια πενιχρή αύξηση κατά 20 - 30 ευρώ όλων των βασικών μισθών των δικαστικών λειτουργών, των ιατρών και των πανεπιστημιακών καθηγητών θα προχωρήσει η κυβέρνηση από τον Απρίλιο του 2025. Τα επιδόματα που λαμβάνουν όλες αυτές οι κατηγορίες δημοσίων λειτουργών δεν πρόκειται να αυξηθούν.

    Εξαίρεση από τον κανόνα της μη αύξησης των επιδομάτων θα ισχύσει μόνο στην περίπτωση των δικαστικών λειτουργών. Για τους λειτουργούς αυτούς, οι αυξήσεις στους βασικούς μισθούς κατά 20-30 ευρώ θα προκαλέσουν αυξήσεις και στα ποσά των επιδομάτων χρόνου υπηρεσίας που λαμβάνουν, επειδή στο δικό τους ειδικό μισθολόγιο τα επιδόματα αυτά υπολογίζονται με ποσοστά κλιμακούμενα από 4% έως 60% επί των βασικών μισθών. Το ύψος δηλαδή των επιδομάτων αυτών εξαρτάται από το ύψος των βασικών μισθών.

    Σε κάθε περίπτωση πάντως, ακόμη δηλαδή και στους δικαστικούς, οι αυξήσεις επί των συνολικών αποδοχών θα είναι σε ποσοστά περιορισμένες. Στη συντριπτική πλειονότητα των δικαστικών λειτουργών, των ιατρών του ΕΣΥ και των πανεπιστημιακών, οι αυξήσεις επί των συνολικών αποδοχών θα είναι χαμηλότερες από 1%-2%, δηλαδή θα υπολείπονται σημαντικά από την αύξηση του πληθωρισμού.

    Σύμφωνα με τις προβλέψεις του προσχεδίου του κρατικού Προϋπολογισμού του 2025 και με βάση τα όσα ανακοινώθηκαν και διευκρινίστηκαν από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών:

    • Το ύψος της αύξησης του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα, σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, θα προσδιορίσει την αύξηση των βασικών μισθών στο Δημόσιο που θα εφαρμοστεί από 1ης Απριλίου 2025.
    • Ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα ανέρχεται σήμερα σε 830 ευρώ και στόχος είναι να ανέλθει σε 950 ευρώ τον Απρίλιο του 2027, που σημαίνει ότι, μέχρι τότε, η μέση ετήσια αύξηση με βάση τον στόχο για 950 ευρώ το 2027, θα ανέρχεται κατά μέσο όρο σε περίπου 40 ευρώ.
    • Ο εισαγωγικός βασικός μισθός στο Δημόσιο, για νεοδιοριζόμενο πολιτικό δημόσιο υπάλληλος κατηγορίας Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης σήμερα ανέρχεται στα 850 ευρώ. Προκειμένου να μην υπολείπεται του νέου κατώτατου μισθού του ιδιωτικού τομέα, θα ακολουθήσουν αναλογικές οριζόντιες αυξήσεις σε όλα τα μισθολόγια του Δημοσίου, δηλαδή τόσο στο μισθολόγιο των πολιτικών υπαλλήλων όσο και στα ειδικά μισθολόγια των δημοσίων λειτουργών, δηλαδή των στρατιωτικών, των αστυνομικών, των λιμενικών, των πυροσβεστών, των δικαστικών, των ερευνητών, των ιατρών του ΕΣΥ, των πανεπιστημιακών κ.λπ., όπως έγινε και με τα 70 ευρώ το 2024. Ετσι όλοι οι υπάλληλοι και λειτουργοί του Δημοσίου -700.000 εργαζόμενοι συνολικά- θα λάβουν στους βασικούς τους μισθούς, σταδιακά έως το 2027, οριζόντια αύξηση ύψους 100 ευρώ μικτά συνολικά, ώστε και ο εισαγωγικός στο Δημόσιο να ανέλθει το 2027 στα 950 ευρώ, από 850 ευρώ σήμερα.

    • Εάν εφαρμοστεί σενάριο αύξησης του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα κατά 40 ευρώ τον μήνα, για κάθε χρόνο από το 2025 έως το 2027, ο μισθός αυτός το 2025 θα προσδιοριστεί σε 870 ευρώ, οπότε και ο εισαγωγικός βασικός μισθός στον δημόσιο τομέα θα ανέλθει σε 870 ευρώ από 850 ευρώ σήμερα. Δηλαδή ο εισαγωγικός αυτός μισθός θα αυξηθεί κατά 20 ευρώ. Τόσο ακριβώς θα αυξηθούν και όλοι οι υπόλοιποι βασικοί μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων και όλοι οι βασικοί μισθοί των δημοσίων λειτουργών το 2025. Δηλαδή θα αυξηθούν οριζόντια κατά 20 ευρώ (μικτά) μηνιαίως από 1ης Απριλίου 2025.

    • Εάν εφαρμοστεί σενάριο αύξησης του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα κατά 50 ευρώ τον μήνα το 2025 και κατά 35 ευρώ τον μήνα το 2026 και το 2027, ο μισθός αυτός το 2025 θα προσδιοριστεί σε 880 ευρώ, οπότε και ο εισαγωγικός βασικός μισθός στον δημόσιο τομέα θα ανέλθει σε 880 ευρώ από 850 ευρώ σήμερα. Δηλαδή ο εισαγωγικός αυτός μισθός θα αυξηθεί κατά 30 ευρώ. Τόσο ακριβώς θα αυξηθούν και όλοι οι υπόλοιποι βασικοί μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων και όλοι οι βασικοί μισθοί των δημοσίων λειτουργών το 2025. Δηλαδή θα αυξηθούν οριζόντια κατά 30 ευρώ (μικτά) μηνιαίως από 1ης Απριλίου 2025.

    Μείωση ασφαλιστικών εισφορών κατά 0,5%

    Παράλληλα, σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, δικαστικοί λειτουργοί, ιατροί του ΕΣΥ και πανεπιστημιακοί καθηγητές θα λάβουν και κάποιες πρόσθετες μικροαυξήσεις στις αποδοχές τους, καθώς αποφασίστηκε η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που επιβαρύνουν τους εν ενεργεία λειτουργούς του Δημοσίου, κατά 0,5%. Δηλαδή θα μειωθεί η εισφορά ασθένειας, που σήμερα είναι το 2,55% του μικτού μισθού. Αν υποτεθεί ότι το ποσό αυτό είναι για κάποιον 1.800 ευρώ, η κράτηση για την ανωτέρω εισφορά είναι σήμερα 1.800 Χ 2,55%=45,90 ευρώ. Με την μείωση της ανωτέρω εισφοράς κατά 0,5%, αυτή θα διαμορφωθεί τελικά στο 2,05% και το νέο ποσό της κράτησης θα είναι 1.800 ευρώ Χ 2.05% = 36,90 ευρώ. Η διαφορά των 45,90 ευρώ – 36,90 = 9 ευρώ, θα αποτελεί την μηνιαία αύξηση από την συγκεκριμένη μείωση της ασφαλιστικής εισφοράς. Αντιστοίχως σε αποδοχές 1.000 ευρώ η μείωση της εισφοράς θα προκαλέσει αύξηση 5 ευρώ μηνιαίως.

    Πηγή: newsbomb.gr

  • Το 40% των εργαζομένων είναι πιθανό να αναζητήσουν νέο εργοδότη στον επόμενο χρόνο
    Το 40% των εργαζομένων είναι πιθανό να αναζητήσουν νέο εργοδότη στον επόμενο χρόνο

    Ερευνα δείχνει πως το 40% των εργαζομένων μπορεί να ψάξει για νέα δουλειά μέσα στους επόμενους 12 μήνες

    Καμπανάκι χτυπά νέα έρευνα καθώς δείχνει πως τους επόμενους 12 μήνες το 40% των εργαζομένων είναι πιθανό να αναζητήσει νέο εργοδότη.

    Σύμφωνα με την έρευνα που παρουσίασε η Μαρία Βερούχη – CEO της Edenred Greece, ένας στους τρεις εργαζόμενους δεν είναι ικανοποιημένος με την εργασία του.

    Όπως τονίζεται, ο μέσος όρος ικανοποίησης είναι στο 7 στην κλίμακα 1 έως 10 ενώ η τάση είναι πτωτική. Μάλιστα εάν συγκριθεί με νούμερα του 2021, είμαστε περίπου μισή μονάδα κάτω εξήγησε η κ. Βερούχη.

    Σύμφωνα με την ίδια έρευνα που διενεργήθηκε από την Edenred σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών Focus Bari και υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού Ελλάδος (ΣΔΑΔΕ), γίνεται ιδιαίτερη μνεία με το άγχος που βιώνουν οι εργαζόμενοι.

    «Άγχος στην εργασία του βιώνουν καθημερινά ή πολύ συχνά 3 στους 4 εργαζόμενους» τόνισε .

    Δυσκολίες για την εύρεση ταλέντων

    Η κα Βερούχη έκανε ειδική αναφορά στην εύρεση ταλέντων. Σύμφωνα με όσα υποστήριξε η Μαρία Βερούχη ο βαθμός δυσκολίας εντοπισμού και διατήρησης ταλέντων σε μία επιχείρηση έχει αυξηθεί συγκριτικά με τον προηγούμενο χρόνο.

    «Η διαχείριση των ταλέντων σε έναν οργανισμό γίνεται δυσκολότερη καθώς 3 στους 4 και 2 στους 3 οργανισμούς έχουν ιδιαίτερη δυσκολία στην προσέλκυση και διατήρηση αντίστοιχα. Τα ποσοστά είναι υψηλότερα από πέρυσι» εξήγησε η ίδια.

    Οι πιο σημαντικές δεξιότητες για τους επαγγελματίες του HR

    Τέλος ρίχνοντας μια ματιά στο μέλλον, η κα Βερούχη ανέφερε πως οι επαγγελματίες του HR θεωρούν τις ψηφιακές δεξιότητες, την διαπροσωπική επικοινωνία και τη διαχείριση της αλλαγής τις πιο σημαντικές δεξιότητες για τους εργαζόμενους στο άμεσο μέλλον.

    Την ίδια στιγμή οι μεγαλύτερες προκλήσεις του κλάδου – όπως αναφέρεται – είναι η προσέλκυση και διατήρηση ταλέντων, οι αυξημένες προσδοκίες των εργαζόμενων και το upskill και reskill του προσωπικού.

    Άλλα στοιχεία που διαπιστώνει η έρευνα:

    · Το ασφαλιστικό πρόγραμμα υγείας, οι διατακτικές σίτισης και τα εκπαιδευτικά προγράμματα φαίνεται να είναι οι πιο διαδεδομένες παροχές σε ένα ανταγωνιστικό πακέτο παροχών.

    · Η φάση ζωής, η ηλικία και άλλες συνήθειες επηρεάζουν άμεσα τις προτιμήσεις για παροχές και την προσλαμβάνουσα αξία για τον εργαζόμενο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η παροχή για παιδικό σταθμό για τους γονείς με παιδί προσχολικής ηλικίας ή οι επιπλέον ημέρες άδειας για τους νεότερους.

    · Την ίδια στιγμή η ευελιξία αποτελεί βασικό ζητούμενο για τους εργαζόμενους και αναγνωρίζεται ως ανάγκη από τους εργοδότες. Το υβριδικό μοντέλο εργασίας και η επιλογή από ένα εύρος παροχών με προκαθορισμένη αξία, τονίζονται ως καθοριστικοί παράγοντες στην επιλογή εργοδότη.

    Πηγή: In.gr

  • 28η Οκτωβρίου: Πώς θα πληρωθούν οι εργαζόμενοι
    28η Οκτωβρίου: Πώς θα πληρωθούν οι εργαζόμενοι

    Διευκρινίσεις για τον τρόπο αμοιβής των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα που εργάζονται την προσεχή 28η Οκτωβρίου δίνει το ΚΕΠΕΑ.

    Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, η 28η Οκτωβρίου (ημέρα Δευτέρα), σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 2 του Β.Δ. 748/1966 είναι ημέρα προαιρετικής αργίας. Έτσι λοιπόν η λειτουργία των επιχειρήσεων και κατ επέκταση η απασχόληση των μισθωτών σ’ αυτές ανήκουν αποκλειστικά στη διακριτική ευχέρεια του εργοδότη, οπότε οι εργαζόμενοι είναι υποχρεωμένοι να εργαστούν εφόσον αποφασισθεί αυτό.

    Πώς αμείβονται οι εργαζόμενοι της 28ης Οκτωβρίου

    Σε ότι αφορά την αμοιβή της 28ης Οκτωβρίου πρέπει να γίνει διάκριση ανάμεσα στους μισθωτούς που θα απασχοληθούν κατά την μέρα αυτή και στους μισθωτούς που δεν θα απασχοληθούν.

    Έτσι ισχύουν τα εξής:

    • Εάν η επιχείρηση δεν λειτουργήσει, είτε γιατί έχει καθοριστεί ως αργία κατ΄ έθιμο, ή γιατί το αποφάσισε ο εργοδότης, είτε γιατί υπάρχει επιχειρησιακή σύμβαση, Διάταγμα, Υπουργική Απόφαση, Κανονισμός κλπ, οι μισθωτοί πέρα από τον κανονικό τους μισθό η το ημερομίσθιό τους δεν δικαιούνται να λάβουν καμία άλλη αμοιβή.
    • Αντίθετα εάν ο εργοδότης αποφασίσει να λειτουργήσει την επιχείρηση και εφόσον οι μισθωτοί απασχοληθούν δικαιούνται να λάβουν προσαύξηση 75% στο 1/25 του νόμιμου μισθού τους ( αν αμείβονται με μισθό) και 75% προσαύξηση στο νόμιμο ημερομίσθιό τους (αν αμείβονται με ημερομίσθιο) καθώς επίσης και καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους.

    Στην περίπτωση που ο εργοδότης αποφασίσει να λειτουργήσει κανονικά την επιχείρησή του και οι μισθωτοί με δική τους πρωτοβουλία δεν εργαστούν τότε δεν δικαιούνται να λάβουν το ημερομίσθιό τους (αν αμείβονται με ημερομίσθιο) ή το1/25 του μισθού τους (αν αμείβονται με μηνιαίο μισθό).

    Πηγή: Ethnos.gr
  • Burnout: Ένας στους δύο εργαζόμενους στην Ευρώπη με συναισθηματική εξάντληση από τη δουλειά
    Burnout: Ένας στους δύο εργαζόμενους στην Ευρώπη με συναισθηματική εξάντληση από τη δουλειά

    Τι προκαλεί το burnout στη δουλειά και πώς μπορούμε να το αποτρέψουμε;

    Στην Ευρώπη, πάνω από το 50% των εργαζομένων εμφανίζουν συμπτώματα burnout.

    Το πρωταρχικό στάδιο της εξάντλησης είναι γνωστό ως συναισθηματική εξάντληση η οποία μπορεί να μειώσει την παραγωγικότητα και να έχει τεράστιο αντίκτυπο στην υγεία των εργαζομένων. Ωστόσο, εάν οι εργοδότες λάβουν μέτρα για να το αποτρέψουν, μπορεί να αποφέρει τεράστια οφέλη τόσο για την προσωπική ευημερία όσο και για το τελικό αποτέλεσμα της εταιρείας, σύμφωνα με το The Conversation.

    Τι είναι η συναισθηματική εξάντληση;

    Οι εργαζόμενοι έχουν περιορισμένους πόρους, από άποψη χρόνου και ενέργειας, για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της δουλειάς τους. Ενώ αυτή η πίεση μπορεί να τονώσει τα κίνητρα των εργαζομένων, μπορεί επίσης να εμποδίσει την προσωπική ανάπτυξη και να επηρεάσει την ευημερία.

    Οι εργαζόμενοι που υποφέρουν από συναισθηματική εξάντληση δεν έχουν σωματική ή ψυχική ενέργεια. Είναι εκνευρισμένοι, απογοητευμένοι και δεν έχουν τη δύναμη να δουλέψουν καλά και κάνουν μόνο το ελάχιστο για να εξοικονομήσουν ενέργεια. Επομένως, επηρεάζει όχι μόνο την προσωπική τους ευημερία, αλλά και την παραγωγικότητα μιας εταιρείας.

    Συναισθηματικά εξαντλημένοι εργαζόμενοι αισθάνονται δυσαρεστημένοι με τη δουλειά τους και μπορεί να σκέφτονται να παραιτηθούν, αλλά αυτό έχει μια άλλη πλευρά – οι ικανοποιημένοι εργαζόμενοι που απολαμβάνουν αυτό που κάνουν θα έχουν θετική στάση.

    Τι προκαλεί τo burnout

    Μερικοί παράγοντες κινδύνου για συναισθηματική εξάντληση στο χώρο εργασίας είναι:

    • Laissez-faire leadership, όπου οι διευθυντές δεν εμπλέκονται ούτε αναλαμβάνουν την ευθύνη. Δεν εξηγούν τους στόχους και τον τρόπο επίτευξής τους, και κάνουν ελάχιστα για να παρακινήσουν τους υπαλλήλους τους.
    • Υπερβολικός φόρτος εργασίας. Οι εργαζόμενοι που δεν έχουν αρκετό χρόνο για να εκτελέσουν τα καθήκοντά τους δεν μπορούν να ξεκουραστούν και νιώθουν καταπονημένοι.
    • Έλλειψη σαφώς καθορισμένων καθηκόντων και ευθυνών των εργαζομένων. Αυτό συμβαίνει όταν οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν ασαφή αιτήματα, γεγονός που καθιστά δύσκολο για αυτούς να εκπληρώσουν αποτελεσματικά τα καθήκοντά τους.
    Πώς μπορούμε να αποτρέψουμε τo burnout

    Οι διευθυντές ανθρώπινου δυναμικού πρέπει να αποτρέψουν και να μειώσουν τη συναισθηματική εξάντληση. Ακολουθούν μερικοί τρόποι για να το κάνετε αυτό:

    1. Παρέχετε περισσότερους πόρους στο χώρο εργασίας, όπως χρόνο και υποστήριξη.
    2. Δώστε στους εργαζόμενους μεγαλύτερη αυτονομία και έλεγχο επί των καθηκόντων και του φόρτου εργασίας τους.
    3. Βελτιώστε την οργανωτική ισότητα ενθαρρύνοντας ευγενικές, ειλικρινείς και με σεβασμό αλληλεπιδράσεις στο χώρο εργασίας.
    4. Προωθήστε την εποικοδομητική, υποστηρικτική και παρακινητική ηγεσία.
    5. Εκχωρήστε διαχειρίσιμους φόρτους εργασίας, οι οποίοι βοηθούν στη διατήρηση μιας θετικής στάσης.
    Burnout και διαδικτυακή εργασία

    Σε πολλούς οργανισμούς και χώρους εργασίας, η πανδημία ώθησε τη χρήση της διαθέσιμης τεχνολογίας για να γίνει η εργασία πιο ευέλικτη από άποψη χρόνου και τόπου.

    Αυτοί οι νέοι τρόποι εργασίας έχουν ανοίξει τη συζήτηση για το πώς, πού και πότε εργάζονται οι άνθρωποι, κάτι που με τη σειρά του έχει αντίκτυπο στις προσδοκίες, τη συμπεριφορά και την ευημερία των εργαζομένων. Αυτοί οι νέοι τρόποι εργασίας μπορεί να είναι επωφελείς, αλλά μπορούν επίσης να αποτελέσουν άλλη μια πηγή πίεσης στο χώρο εργασίας που επηρεάζει τη σωματική και ψυχική υγεία με διάφορους τρόπους.

    Ως όφελος, η διαδικτυακή εργασία έχει κάνει τα περιβάλλοντα εργασίας πιο ευέλικτα. Ωστόσο, μπορεί επίσης να προκαλέσει υπερφόρτωση πληροφοριών, διακοπές, παρεξηγήσεις και την ανάγκη συνεχούς σύνδεσης. Αυτό επιδεινώνεται από την έλλειψη υποστήριξης, την αντίσταση στην αλλαγή και τις δυσκολίες στην εξισορρόπηση της επαγγελματικής και της οικογενειακής ζωής.

    Οι εργοδότες έχουν καθήκον να αποφεύγουν τη συναισθηματική και ψυχική εξάντληση. Μπορούν να το κάνουν αυτό με διάφορους τρόπους, όπως η παροχή ενός καλού εργασιακού περιβάλλοντος που υποστηρίζει τη συναισθηματική ευημερία των εργαζομένων, την εξισορρόπηση του φόρτου εργασίας και την προώθηση θετικών και παρακινητικών στυλ ηγεσίας.

    Μπορούν επίσης να κάνουν πιο συγκεκριμένα βήματα, όπως η παροχή προγραμμάτων κατάρτισης και επαγγελματικής ανάπτυξης, η θέσπιση σαφών πολιτικών επικοινωνίας και η προώθηση εργασιακών περιβαλλόντων με σεβασμό και συνεργατικών σχέσεων.

    Η εφαρμογή αυτών των μέτρων μπορεί να είναι εξαιρετικά επωφελής για την ευημερία των εργαζομένων και, τελικά, την επιτυχία μιας εταιρείας.

    Πηγή: In.gr
  • 28η Οκτωβρίου: Πώς αμείβονται όσοι εργάζονται
    28η Οκτωβρίου: Πώς αμείβονται όσοι εργάζονται

    Πρέπει να γίνει διάκριση ανάμεσα στους μισθωτούς που θα απασχοληθούν κατά την μέρα αυτή και στους μισθωτούς που δεν θα απασχοληθούν.

    Το ΚΕΠΕΑ δίνει διευκρινίσεις για τον τρόπο αμοιβής των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα που εργάζονται την 28η Οκτωβρίου.

    Πιο συγκεκριμένα, η 28η Οκτωβρίου σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 2 του Β.Δ. 748/1966 είναι ημέρα προαιρετικής αργίας. Η λειτουργία λοιπόν των επιχειρήσεων και κατ επέκταση η απασχόληση των μισθωτών σ’ αυτές ανήκουν αποκλειστικά στην διακριτική ευχέρεια του εργοδότη, οπότε οι εργαζόμενοι είναι υποχρεωμένοι να εργαστούν εφόσον αποφασισθεί αυτό.

    Πώς αμείβονται οι εργαζόμενοι της 28ης Οκτωβρίου

    Σε ότι αφορά την αμοιβή της 28ης Οκτωβρίου πρέπει να γίνει διάκριση ανάμεσα στους μισθωτούς που θα απασχοληθούν κατά την μέρα αυτή και στους μισθωτούς που δεν θα απασχοληθούν.

    Έτσι ισχύουν τα εξής:

    Εάν η επιχείρηση δεν λειτουργήσει, είτε γιατί έχει καθοριστεί ως αργία κατ΄ έθιμο, ή γιατί το αποφάσισε ο εργοδότης, είτε γιατί υπάρχει επιχειρησιακή σύμβαση, Διάταγμα, Υπουργική Απόφαση, Κανονισμός κλπ, οι μισθωτοί πέρα από τον κανονικό τους μισθό η το ημερομίσθιό τους δεν δικαιούνται να λάβουν καμία άλλη αμοιβή.

    Αντίθετα εάν ο εργοδότης αποφασίσει να λειτουργήσει την επιχείρηση και εφόσον οι μισθωτοί απασχοληθούν δικαιούνται να λάβουν προσαύξηση 75% στο 1/25 του νόμιμου μισθού τους ( αν αμείβονται με μισθό) και 75% προσαύξηση στο νόμιμο ημερομίσθιό τους (αν αμείβονται με ημερομίσθιο) καθώς επίσης και καταβαλλόμενο ημερομίσθιό τους.

    Στην περίπτωση που ο εργοδότης αποφασίσει να λειτουργήσει κανονικά την επιχείρησή του και οι μισθωτοί με δική τους πρωτοβουλία δεν εργαστούν τότε δεν δικαιούνται να λάβουν το ημερομίσθιό τους (αν αμείβονται με ημερομίσθιο) ή το1/25 του μισθού τους (αν αμείβονται με μηνιαίο μισθό).

    Πηγή: NewsBomb.gr

  • Πολλαπλές κρίσεις για την Boeing: Περικόπτει 17.000 θέσεις εργασίας - Συνεχίζονται οι απεργίες
    Πολλαπλές κρίσεις για την Boeing: Περικόπτει 17.000 θέσεις εργασίας - Συνεχίζονται οι απεργίες

    Η Boeing θα μειώσει το εργατικό της δυναμικό κατά ένα δέκατο - περικόπτοντας 17.000 θέσεις εργασίας - και θα καθυστερήσει την παραγωγή αεροπλάνων, καθώς η κατασκευάστρια εταιρεία αντιμετωπίζει πολλαπλά ζητήματα.

    Η διευθύνουσα σύμβουλος Κέλυ Ορτμπεργκ έγραψε σε ένα email προς το προσωπικό ότι οι θέσεις των στελεχών, των διευθυντών και των υπαλλήλων βρίσκονται σε κίνδυνο, αναφέρει δημοσίευμα του BBC.

    Η επιχείρηση προειδοποίησε επίσης για μειώσεις στον βραχίονα κατασκευής όπλων και στρατιωτικού εξοπλισμού και ανέβαλε την ημερομηνία παράδοσης του αεροπλάνου της 777X.

    Τα νέα έρχονται καθώς η επιχείρηση παλεύει με την μακροχρόνια απεργία του προσωπικού της, καθώς και τις αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με την ποιότητα των αεροπλάνων της.

    Σύμφωνα με την Ορτμπεργκ, η εταιρεία θα μειώσει τον αριθμό των εργαζομένων της τους επόμενους μήνες.

    «Την επόμενη εβδομάδα, η ηγετική σας ομάδα θα μοιραστεί περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το τι σημαίνει αυτό για τον οργανισμό σας», σημείωσε, προσθέτοντας ότι δεν θα προχωρήσει με τον επόμενο κύκλο αδειών.

    «Η κατάσταση της επιχείρησής μας και η μελλοντική μας ανάκαμψη απαιτούν σκληρές ενέργειες», συμπλήρωσε.

    Καθυστερεί και η παραγωγή του 777Χ

    Εκτός από την περικοπή θέσεων εργασίας, η εταιρεία καθυστερεί επίσης την παραγωγή του 777X της λόγω «των προκλήσεων που αντιμετωπίσαμε στην ανάπτυξη, καθώς και λόγω της παύσης των δοκιμών πτήσης και της συνεχιζόμενης στάσης εργασίας».

    «Έχουμε ειδοποιήσει τους πελάτες ότι αναμένουμε τώρα την πρώτη παράδοση το 2026», είπε.

    Η απεργία των συνδικάτων στην Boeing διαρκεί μεγάλο χρονικό διάστημα καθώς περίπου 33.000 εργαζόμενοι διεκδικούν ένα καλύτερο πακέτο αποδοχών.

    Οι συνομιλίες φάνηκε να καταρρέουν αυτή την εβδομάδα και ο επικεφαλής διαπραγματευτής της ένωσης, Τζον Χόλντεν, είπε στο Reuters: «Είμαστε σε αυτό μέχρι τέλους και τα μέλη μας το καταλαβαίνουν αυτό».

    Ο παγκόσμιος οργανισμός αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας S&P έβαλε την Boeing στο CreditWatch, σημάδι ότι θα μπορούσαν να υποβαθμίσουν την αξιολόγησή της εάν η απεργία παραταθεί.

    Η εταιρεία βρισκόταν ήδη υπό τον έλεγχο του Κογκρέσου μετά από ένα περιστατικό τον Ιανουάριο, κατά το οποίο ένα ελάττωμα προκάλεσε την έκρηξη ενός πίνακα σε ένα αεροσκάφος Boeing 737-MAX λίγο μετά την απογείωση.

    Κανείς δεν τραυματίστηκε και ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Ντέιβ Καλχούν, είπε ότι η εταιρεία «αναγνώριζε το λάθος μας».

    Πηγή: cnn.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: ΑΠΕ-EPA/ VINCENT JANNINK

  • Παγκόσμια ημέρα ψυχικής υγείας: Η κατάθλιψη και το άγχος συναντώνται συχνά στους χώρους εργασίας
    Παγκόσμια ημέρα ψυχικής υγείας: Η κατάθλιψη και το άγχος συναντώνται συχνά στους χώρους εργασίας

    Παγκόσμια Ημέρα ψυχικής υγείας 10 Οκτωβρίου 2024 με θέμα «Η ψυχική υγεία στην εργασία». Η ανακοίνωση του Υπουργείου Υγείας.

    Η Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας που εορτάζεται κάθε χρόνο στις 10 Οκτωβρίου συνιστά μία ευκαιρία για να αναλογιστούμε πως κανένας που αντιμετωπίζει προκλήσεις στην ψυχική του υγεία δεν πρέπει να νιώθει και να είναι μόνος. Η υγεία αποτελεί βασικό ανθρώπινο δικαίωμα για όλους και σε αυτό περιλαμβάνεται και το δικαίωμα στην ψυχική υγεία.

    Η ψυχική υγεία συνιστά προστασία από κινδύνους που καταβάλλουν την ψυχική ανθεκτικότητα, περιλαμβάνει την κάλυψη της ανάγκης για διαθέσιμη, προσβάσιμη, αποδεκτή και υψηλής ποιότητας φροντίδα και τέλος φυσικά εμπεριέχει την διασφάλιση της ελευθερίας, της ανεξαρτησίας και της ένταξης στην κοινότητα. Αυτή την χρονιά την παγκόσμια κοινότητα απασχολεί ο τομέας της εργασίας σε συνάρτηση με την ψυχική υγεία.

    Η εργασία μπορεί και οφείλει να προσφέρει βιοπορισμό αλλά και να αποτελεί πηγή νοήματος, σκοπού και χαράς. Οι εργαζόμενοι ενήλικες περνούν περισσότερες ώρες εργασίας από ό,τι σε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ωστόσο, για πάρα πολλούς ανθρώπους, η εργασία απέχει πολύ από ένα ιδανικό πρότυπο, αποτυγχάνοντας να βελτιώσει τη ζωή τους και υποβαθμίζοντας την ψυχική τους υγεία και ευημερία, οδηγώντας τους σε υπερβολική πίεση και ψυχικά προβλήματα.

    Ζητήματα ψυχικής υγείας, όπως η κατάθλιψη και το άγχος, συναντώνται συχνά στους χώρους εργασίας, επηρεάζοντας την παραγωγικότητα, την παρουσία και τη συνολική απόδοση. Τέλος, άτομα με προβλήματα ψυχικής υγείας βιώνουν αποκλεισμό ή δυσκολία ένταξης και παραμονής σε κάποιο εργασιακό πλαίσιο.

    Σήμερα, παγκοσμίως, αναγνωρίζεται ότι η αντιμετώπιση των αναγκών ψυχικής υγείας των εργαζομένων δεν είναι μόνο επωφελής για τα άτομα, αλλά και για υγιείς και αποδοτικούς οργανισμούς και επιχειρήσεις. Τα δεδομένα δείχνουν σταθερά ότι η προαγωγή της ψυχικής υγείας στον χώρο εργασίας είναι ωφέλιμη για τους ανθρώπους, τις εταιρείες και τις κοινότητες.

    Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: να υποστηρίξουμε την ψυχική υγεία στον χώρο εργασίας και να αναπτύξουμε βέλτιστες πρακτικές που θα δημιουργήσουν κουλτούρες όπου οι εργαζόμενοι έχουν τη δυνατότητα να συνεισφέρουν παραγωγικά και να ανθίσουν.

    Στο πλαίσιο της Ολοκλήρωσης της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης και του Ν. 5129/2024 δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στις πολιτικές και στην διαδικασία ένταξης ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας στην αγορά εργασίας μέσω των ΚοιΣΠΕ. Το Εθνικό Δίκτυο Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας που θα ξεκινήσει τη λειτουργία του από την 1η Ιανουαρίου 2025 θα στοχεύσει στην ανάπτυξη πρωτοβουλιών των κατά τόπους Περιφερειακών Δικτυών Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας ανά ΥΠε για την πρόληψη και την προαγωγή της ψυχικής υγείας στους χώρους εργασίας.

    Περαιτέρω το Υπουργείο Υγείας ήδη στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030 έχει δύο από τους δέκα συνολικά άξονες να αφορούν ή να σχετίζονται με την Εργασία. Στο πλαίσιο αυτό και με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας δημιουργήθηκαν και ήδη λειτουργούν εδώ και ένα έτος 4 Κέντρα Ημέρας Υποστήριξης Εργαζομένων (3 στην Αττική και 1 στη Θεσσαλονίκη) για την προαγωγή της ψυχικής υγείας και της ευεξίας των εργαζομένων και για την διαχείριση ζητημάτων που σχετίζονται με την ψυχική υγεία στους χώρους εργασίας, όπου πολίτες μπορούν να λάβουν δωρεάν υπηρεσίες.

    Τέλος, προ τριμήνου με πόρους από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης το Υπουργείο Υγείας εκκίνησε την λειτουργία πέντε Εξειδικευμένων Γραφείων Υποστήριξης της Απασχόλησης τα οποία στοχεύουν στην εξεύρεση και διατήρηση της εργασίας ατόμων με σοβαρά ψυχοκοινωνικά προβλήματα και άτομα στο φάσμα του αυτισμού με μέτρια και υψηλή λειτουργικότητα.

    Με όλα τα παραπάνω το Υπουργείο Υγείας ενισχύει και θωρακίζει την ψυχική υγεία στους χώρους εργασίας εξασφαλίζοντας σύγχρονες, δωρεάν, εξειδικευμένες και πρωτοποριακές υπηρεσίες για όλους τους πολίτες, βάζοντας σε προτεραιότητα την ψυχική υγεία.

    Πηγή: iEidiseis.gr - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Freepik

  • Η ψυχική υγεία των εργαζομένων προτεραιότητα του ΠΟΥ
    Η ψυχική υγεία των εργαζομένων προτεραιότητα του ΠΟΥ

    Ολοκληρωμένες δράσεις ζητά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, με στόχο να εξαλειφθεί το στίγμα στην εργασία και οι παράγοντες που καθιστούν τα σύγχρονα εργασιακά περιβάλλοντα προβληματικά

    Στην «ψυχική υγεία στην εργασία» είναι αφιερωμένη η φετινή Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας, σε μια προσπάθεια να αναδειχθεί η άρρηκτη σχέση που συνδέει την ψυχική υγεία με το σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον. Δεδομένου ότι περισσότερο από το ήμισυ του παγκόσμιου πληθυσμού ανήκει στο εργατικό δυναμικό, ο αντίκτυπος της εργασίας -θετικός ή αρνητικός- στην ψυχική υγεία είναι καθοριστικής σημασίας.

    Σε συνεργασία με πολλούς φορείς, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αναδεικνύει την ανάγκη για ασφαλείς και υποστηρικτικούς χώρους εργασίας, που προστατεύουν και προάγουν ενεργά την ψυχική ευεξία.

    Βασικό μήνυμα της φετινής Παγκόσμιας Ημέρας Ψυχικής Υγείας είναι ότι η ευημερία και η εργασία είναι έννοιες αλληλένδετες. Ένα υποστηρικτικό εργασιακό περιβάλλον δεν είναι απλώς μια ωραία συνθήκη, αλλά ένας κρίσιμος παράγοντας για τη διασφάλιση της ψυχικής υγείας. Μια θετική εργασιακή κουλτούρα ενισχύει την ευημερία και τη σταθερότητα, ενώ οι τοξικές συνθήκες εργασίας μπορούν να βλάψουν την ψυχική υγεία και να μειώσουν την παραγωγικότητα.

    Όταν οι άνθρωποι αισθάνονται ότι εκτιμώνται και υποστηρίζονται στην εργασία τους, τείνουν να είναι πιο αφοσιωμένοι, παραγωγικοί και ικανοποιημένοι. Από την άλλη, οι κακές συνθήκες εργασίας, συμπεριλαμβανομένου του στίγματος, των διακρίσεων και του υψηλού στρες, μπορούν να έχουν σοβαρό αντίκτυπο στην ψυχική ευεξία, μειώνοντας την ικανοποίηση από την εργασία και την αποδοτικότητα.

    Οι εργαζόμενοι εκτίθενται σε πολυάριθμους παράγοντες που επηρεάζουν την ψυχική τους υγεία, όπως ο υπερβολικός φόρτος εργασίας, η έλλειψη εργασιακού ελέγχου, οι χαμηλοί μισθοί, η εργασιακή ανασφάλεια και οι ανεπαρκείς συνθήκες εργασίας. Επιπλέον, η έκθεση στην παρενόχληση, τις διακρίσεις και τα άκαμπτα ωράρια επιδεινώνουν περαιτέρω αυτές τις προκλήσεις, επηρεάζοντας τη συνολική ευημερία και την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Η αντιμετώπιση αυτών των κινδύνων είναι ζωτικής σημασίας για τη δημιουργία υποστηρικτικών και παραγωγικών χώρων εργασίας.

    Συνέπειες που ξεπερνούν τα άτομα

    Οι ειδικοί τονίζουν, μάλιστα, ότι οι συνέπειες ενός προβληματικού εργασιακού περιβάλλοντος επεκτείνονται πέρα από το άτομο. Η κακή ψυχική υγεία οδηγεί σε μειωμένη απόδοση, αυξημένες απουσίες και υψηλότερη εναλλαγή προσωπικού. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, η κατάθλιψη και το άγχος έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια περίπου 12 δισεκατομμυρίων εργάσιμων ημερών κάθε χρόνο, που κοστίζουν στην παγκόσμια οικονομία περίπου 1 τρισεκατομμύριο δολάρια ετησίως.

    Εργασία χωρίς αποκλεισμούς

    Το στίγμα και οι διακρίσεις εμποδίζουν τους ανθρώπους να ζητήσουν βοήθεια ή να διατηρήσουν την εργασία τους ενώ αντιμετωπίζουν προβλήματα ψυχικής υγείας. Η ευαισθητοποίηση και η προώθηση της ανοιχτής επικοινωνίας σχετικά με την ψυχική υγεία μπορεί να συμβάλει στην άρση αυτών των εμποδίων, προωθώντας μια κουλτούρα συμμετοχικότητας και κατανόησης στο χώρο εργασίας.

    Οι δράσεις των εργοδοτών αποτελούν κυρίαρχο και αναπόσπαστο μέρος της αντιμετώπισης των ζητημάτων ψυχικής υγείας που σχετίζονται με το εργασιακό περιβάλλον. Η παροχή εύλογων διευκολύνσεων, η οργάνωση υποστηρικτικών συναντήσεων, η δυνατότητα ευέλικτου ωραρίου εργασίας και η δημιουργία ασφαλών χώρων για ανοιχτό διάλογο μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά το εργασιακό περιβάλλον. Η εκπαίδευση των διευθυντών για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των στρεσογόνων παραγόντων ψυχικής υγείας είναι εξίσου σημαντική για τη διατήρηση μιας υποστηρικτικής εργασιακής κουλτούρας.

    Οι κυβερνήσεις, οι εργοδότες και οι οργανώσεις που εκπροσωπούν τους εργαζόμενους πρέπει να συνεργαστούν για τη δημιουργία πολιτικών που προλαμβάνουν τους κινδύνους για την ψυχική υγεία, προάγουν την ευημερία και δημιουργούν υποστηρικτικούς χώρους εργασίας όπου η ψυχική υγεία αποτελεί προτεραιότητα. Επενδύοντας σε τεκμηριωμένες παρεμβάσεις και ενισχύοντας τη νομοθεσία που προστατεύει την ψυχική υγεία στην εργασία, δημιουργείται η ελπίδα για ένα βιώσιμο και υγιές εργατικό δυναμικό.

    Τα άτομα μπορούν επίσης να λάβουν μέτρα για τη διαχείριση της δικής τους ψυχικής υγείας. Η εκμάθηση τεχνικών διαχείρισης του άγχους, η αναζήτηση υποστήριξης από έμπιστους συναδέλφους ή επαγγελματίες υγείας και η συνεχής παρακολούθηση της ψυχικής υγείας αποτελούν κρίσιμες στρατηγικές αυτο-φροντίδας.

    Η δέσμευση του ΠΟΥ

    Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει δεσμευτεί για τη βελτίωση της ψυχικής υγείας στην εργασία μέσω των ολοκληρωμένων στρατηγικών και σχεδίων δράσης του. Με την ενσωμάτωση της ψυχικής υγείας σε ευρύτερες πολιτικές υγείας, περιβάλλοντος και κοινωνικές πολιτικές, ο ΠΟΥ στοχεύει στη μείωση του στίγματος, την αύξηση της πρόσβασης στη φροντίδα και τη δημιουργία ασφαλέστερων και πιο συμμετοχικών χώρων εργασίας. Οι κατευθυντήριες γραμμές του οργανισμού προσφέρουν σαφείς συστάσεις για την προώθηση της ψυχικής υγείας, την πρόληψη των καταστάσεων ψυχικής υγείας και την υποστήριξη των ατόμων στο εργατικό δυναμικό.

    Καθίσταται, λοιπόν, ζωτικής σημασίας όλοι οι εμπλεκόμενοι -κυβερνήσεις, εργοδότες, εργαζόμενοι και κοινότητες- να αναλάβουν δράση για τη δημιουργία χώρων εργασίας που προστατεύουν και προάγουν την ψυχική ευημερία. Τα ασφαλή και υποστηρικτικά εργασιακά περιβάλλοντα όχι μόνο ενισχύουν την ατομική παραγωγικότητα, αλλά συμβάλλουν και στη συνολική κοινωνική ευημερία. Ας καταστήσουμε την ψυχική υγεία προτεραιότητα σήμερα για ένα υγιέστερο και πιο παραγωγικό αύριο.

    Πηγή: Ygeiamou.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Marma Touch