Πέμπτη, 03 Αυγούστου 2023 22:30

Δημόσιοι Υπάλληλοι: Οι πέντε παρεμβάσεις στις απολαβές τους

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Για πρώτη φορά μετά από 14 χρόνια, οι Δημόσιοι Υπάλληλοι θα δουν σημαντικές αυξήσεις στους μισθούς τους όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών.

Πρόκειται για αυξήσεις που θα γίνουν τόσο σε οριζόντια κλίμακα, όσο και ανάλογα με τα προσωπικά τους χαρακτηριστικά, όπως τα εξαρτώμενα μέλη και τη θέση που καλύπτουν.

Συγκεκριμένα, περί τους 663.000 εργαζόμενους στο Δημόσιο θα δουν οριζόντια αύξηση στους μισθούς τους κατά 70 ευρώ και ετήσιο όφελος περί τα 800 ευρώ καθαρά αν συνυπολογιστούν όλα τα μέτρα ελάφρυνσης, με ημερομηνία ισχύος την 1η Ιανουαρίου 2024.

Το μέσο ετήσιο όφελος ανέρχεται σε επιπλέον 1.292 ευρώ μικτά ή 800 ευρώ καθαρά, ανά υπάλληλο και αυξάνεται σε 2.084 ευρώ μικτά ή 1.476 ευρώ καθαρά, αν συνυπολογιστούν και οι επιπλέον αυξήσεις ή απαλλαγές που εφαρμόζονται από το 2023.

Οι πέντε παρεμβάσεις στις απολαβές των δημοσίων υπαλλήλων:

  • Οριζόντια αύξηση κατά 70 ευρώ τον μήνα για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους τόσο του Ενιαίου όσο και των Ειδικών Μισθολογίων. Το επιπλέον δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται σε 557,5 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
  • Αύξηση της οικογενειακής παροχής. Ένας δημόσιος υπάλληλος με ένα τέκνο θα λάβει επιπλέον αύξηση 20 ευρώ και με δύο και άνω παιδιά επιπλέον 50 ευρώ. Το επιπλέον δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται σε 155 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
  • Αύξηση κατά 30% του επιδόματος θέσης ευθύνης. Αφορά τμηματάρχες, υποδιευθυντές, διευθυντές, γενικούς διευθυντές, ενώ αντιστοίχως αφορά και στα επιδόματα θέσεως ευθύνης των ενστόλων των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, των ιατρών του ΕΣΥ, των ερευνητών, των προϊσταμένων εκπαίδευσης. Το επιπλέον δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται σε 51,6 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
  • Αύξηση των επιδομάτων παραμεθορίου (αύξηση 30%), ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας (αύξηση 15 ευρώ) για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, καθώς και των εξόδων διανυκτέρευσης (αύξηση 25% - 33%, καθώς και στο εξωτερικό κατά 10%) και χιλιομετρικής αποζημίωσης (αύξηση 33%) για όλους τους υπαλλήλους. Το επιπλέον δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται σε 27,9 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
  • Επιπλέον των παραπάνω, αυξήσεις στις αποδοχές των Πανεπιστημιακών κατ΄ εφαρμογή σχετικών αποφάσεων του ΣτΕ και μέσω της θέσπισης επιδόματος βιβλιοθήκης (μεσοσταθμική αύξηση 10%. Το δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται σε 49,8 εκατ. ευρώ για την περίοδο από 07/10/2022 έως 31/12/2023 και σε επιπλέον 40,5 εκατ. ευρώ κατ’ έτος από 1/1/2024 και μετά.

Αναλυτικά για τις αυξήσεις στις αποδοχές των Πανεπιστημιακών:

  1. Αυξάνεται στα μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ (Πανεπιστήμια, Πολυτεχνεία, Ανώτατη Σχολή Καλών τεχνών, ΑΣΠΑΙΤΕ), επιπλέον των ανωτέρω και σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις του ΣτΕ, ο βασικός μισθός κατά 5%.
  2. Χορηγείται στα μέλη ΔΕΠ των ΑΕΙ, επιπλέον των ανωτέρω και σε συμμόρφωση με τις αποφάσεις του ΣτΕ, ειδικό επίδομα βιβλιοθήκης από 100 έως 200 ευρώ ανάλογα την εκπαιδευτική βαθμίδα.
  3. Αυξάνεται ο βασικός μισθών διδακτικού προσωπικού άλλων φορέων της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΑΣΕΙ, ΑΕΑ, ΑΕΝ, ΙΕΠ) από 2,5% έως 4% και χορηγείται ειδικό επίδομα βιβλιοθήκης από 100 έως 150 ευρώ, αναλόγως την εκπαιδευτική βαθμίδα.
  4. Αυξάνεται η χιλιομετρική αποζημίωση των υπαλλήλων από τα 0,15 ευρώ στα 0,20 ευρώ (κατά 33%) για μετακινήσεις που αφορούν υπηρεσιακές ανάγκες. Επιπλέον αναπροσαρμόζονται οι δαπάνες διανυκτέρευσης στο εσωτερικό από 25% έως 33%, καθώς και στο εξωτερικό κατά 10%. Αφορά το σύνολο των φυσικών προσώπων που μετακινούνται με εντολή Δημοσίου για υπηρεσιακές ανάγκες.

Το συνολικό δημοσιονομικό κόστος των παρεμβάσεων που αφορούν τόσο το Ενιαίο όσο και τα Ειδικά Μισθολόγια ανέρχεται σε 857,5 εκατ. ευρώ μικτά ή 530 εκατ. ευρώ καθαρά, (μετά από κρατήσεις και φόρο εισοδήματος) κατ’ έτος από το 2024 και εφεξής.

Αξίζει να σημειωθεί πως τα μέτρα που προαναφέρθηκαν είναι μέρος μιας συνολικής στρατηγικής ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών μέσα από πολιτικές άμεσης εφαρμογής. Ήδη από τις αρχές του 2023 έχει ξεκινήσει η υλοποίηση μιας σειράς επιπλέον θετικών μέτρων για τους δημοσίους υπαλλήλους όπως:

  • η κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης,
  • η κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων,
  • η διευθέτηση ειδικών μισθολογικών θεμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων κ.λ.π.
Παραδείγματα

Α) Δημόσιος Υπάλληλος με 2 παιδιά θα δει αύξηση 70 περίπου ευρώ τον μήνα στον μισθό του και επιπλέον 50 ευρώ αύξηση της οικογενειακής παροχής για τα δυο παιδιά.

  • Συνολικό ετήσιο όφελος: 1.440 ευρώ.

Αν ο υπάλληλος αυτός κατέχει και την θέση τμηματάρχη τότε θα έχει επιπλέον όφελος της τάξεως των 87 ευρώ τον μήνα λόγω της αύξησης κατά 30% του επιδόματος θέσης ευθύνης.

  • Επομένως το συνολικό ετήσιο όφελος κυμαίνεται στα 2.484 ευρώ μικτά ή 1.540 ευρώ καθαρά.

Στο συνολικό όφελος θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα αποφέρει επιπλέον όφελος 220 ευρώ τον χρόνο.

Β) Αντισυνταγματάρχης του Στρατού Ξηράς με δυο παιδιά θα δει 70 ευρώ τον μήνα αύξηση μισθού και επιπλέον 50 ευρώ αύξηση της οικογενειακής παροχής για τα δυο τέκνα.

Επιπλέον, θα δει αύξηση 180 ευρώ τον χρόνο από την αύξηση του επιδόματος ιδιαιτέρων συνθηκών εργασίας των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς και αύξηση 144 ευρώ τον χρόνο λόγω της αύξησης του επιδόματος θέσης ευθύνης.

Αν ο συγκεκριμένος αξιωματικός υπηρετεί στην παραμεθόριο τότε έχει επιπλέον ετήσιο όφελος της τάξεως των 360 ευρώ λόγω της αύξησης κατά 30% του επιδόματος παραμεθορίου.

  • Συνολικό ετήσιο όφελος από όλες τις αυξήσεις: 2.124 ευρώ μικτά ή 1.316 ευρώ καθαρά τον χρόνο.

Στο συνολικό όφελος θα πρέπει να συνυπολογιστεί και η αύξηση του αφορολόγητου κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί που θα αποφέρει επιπλέον όφελος 220 ευρώ τον χρόνο.

Γ) Υπάλληλος πανεπιστημιακής εκπαίδευσης σε θέση Διευθυντή με 1 παιδί θα δει 70 ευρώ τον μήνα αύξηση μισθού και επιπλέον 20 ευρώ τον μήνα αύξηση της οικογενειακής παροχής για το παιδί.

Επιπλέον θα δει 30% αύξηση του επιδόματος θέσης ευθύνης που λαμβάνει, δηλαδή επιπλέον 135 ευρώ τον μήνα.

  • Συνολικό ετήσιο όφελος: 2.700 ευρώ μικτά ή 1674 ευρώ καθαρά.

Δ) Υπάλληλος υποχρεωτικής εκπαίδευσης με 2 παιδιά θα λάβει 70 ευρώ τον μήνα αύξηση μισθού και επιπλέον 50 ευρώ αύξηση της οικογενειακής παροχής για τα δυο τέκνα.

  • Συνολικό ετήσιο όφελος: 1.440 ευρώ μικτά ή 893 ευρώ καθαρά.

Η ποσοστιαία αύξηση των εισοδημάτων του ξεπερνά το 12%.

Ε) Λέκτορας με 2 παιδιά με αποδοχές 1.889 ευρώ (μέχρι 31/12/2022) θα δει αύξηση του μισθού του στις 2.208 ευρώ λόγω και της επιπλέον αύξησης που θα λάβει κατ' εφαρμογή των σχετικών αποφάσεων του ΣτΕ, αλλά και της θέσπισης του επιδόματος βιβλιοθήκης.

Στην αύξηση αυτή συμπεριλαμβάνεται η οριζόντια αύξηση 70 ευρώ καθώς και η αύξηση της οικογενειακής παροχής για τα δυο παιδιά (επιπλέον 50 ευρώ).

Η συνολική αύξηση των αποδοχών του από όλα τα παραπάνω ξεπερνά το 16,8%.

Πηγή: Cnn.gr
Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 03 Αυγούστου 2023 19:32

Σχετικά Άρθρα

  • Μισθοί: Οι κλάδοι στην αγορά εργασίας που δίνουν αυξήσεις – Τι συμβαίνει σε βιομηχανία και λιανεμπόριο
    Μισθοί: Οι κλάδοι στην αγορά εργασίας που δίνουν αυξήσεις – Τι συμβαίνει σε βιομηχανία και λιανεμπόριο

    Ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Θεόδωρος Πελαγίδης μιλά στον ΟΤ για την ακρίβεια – «Κλειδί» οι μισθοί

    Η αγορά εργασίας είναι «τεμαχισμένη». Έχει δύο, τρεις ακόμη και ίσως και τέσσερις ταχύτητες. Οι επιχειρησιακές συμβάσεις ιδιαίτερα στον χώρο της βιομηχανίας είναι ελάχιστες όσες προβλέπουν ότι οι μισθοί θα αυξηθούν, που κινούνται σε επίπεδα υψηλότερα του καθοριζόμενου κατώτατου μισθού.

    Είναι ακριβώς το αντίθετο απ’ ότι συμβαίνει στο λιανεμπόριο, όπου κατά τεκμήριο, οι επιχειρησιακές συμβάσεις προβλέπουν υψηλότερο εισαγωγικό μισθό.

    Η ακρίβεια και οι χαμηλές αμοιβές

    Όμως οι χαμηλές αμοιβές του ιδιωτικού τομέα πυροδοτούν την κοινωνική δυσαρέσκεια, η οποία συμπυκνώνεται στην έννοια της «ακρίβειας».

    Μιλώντας προς τον ΟΤ ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Θεόδωρος Πελαγίδης επισημαίνει ότι «το πρόβλημα της ακρίβειας δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί παρά μόνο με την αύξηση των αμοιβών του ιδιωτικού τομέα, εφόσον το επιτρέπει η παραγωγικότητα της βιομηχανίας, που είναι το αποτέλεσμα της επενδυτικής δραστηριότητας των ίδιων των επιχειρήσεων».

    Οι συμβάσεις

    Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος που αφορούν όμως το 2023, στο δωδεκάμηνο του προηγούμενου έτους υπογράφηκαν 209 νέες επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις, οι οποίες αφορούν 137.179 μισθωτούς. Όμως από αυτές μόνο οι 59 συμβάσεις προβλέπουν αυξήσεις μισθών!

    Και αναφερόμενη στο 2024 η Τράπεζα της Ελλάδος σημειώνει πως οι μέσες αποδοχές και το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος αναμένεται ότι θα εξακολουθήσουν να αυξάνονται με ρυθμούς ανάλογους του 2023, ενώ η άνοδος της παραγωγικότητας θα παραμείνει περιορισμένη.

    Οι αντιδράσεις από τις ΜμΕ

    Κι όπως έλεγε πηγή της αγοράς είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι όταν τον περασμένο Μάρτιο συζητούνταν το ύψος της αύξησης του κατώτατου μισθού, οι μεγαλύτερες αντιδράσεις προήλθαν από τις οργανώσεις των μικρομεσαίων, αλλά κι από ένα τμήμα της βιομηχανίας, που βασίζει την ανταγωνιστικότητα του στις χαμηλές αμοιβές των εργαζομένων.

    Ίσως παρόμοιας έντασης θα είναι και οι αντιδράσεις το 2025 – περί τον Μάρτιο – όταν θα αρχίσει να συζητείται το ύψος της νέας αύξησης του κατώτατου μισθού.

    Ο αντίθετος δρόμος του λιανεμπορίου

    Ωστόσο στον αντίποδα της βιομηχανίας κινείται το λιανεμπόριο – πρωτίστως οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ και ακολούθως οι άλλες επιχειρήσεις του κλάδου. Οπως έλεγε πηγή του κλάδου των σούπερ μάρκετ μιλώντας προς τον ΟΤ οι επιχειρήσεις που συγκεντρώνουν το 95% του ετήσιου τζίρου, απασχολούν 118.000 εργαζομένους.

    Όλοι αυτοί αμείβονται υψηλότερα – κατά πολύ ή λιγότερο εξαρτάται από τις οικονομικές δυνατότητες της κάθε επιχείρησης – από την συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων. Εκτός όμως από τον υψηλότερο εισαγωγικό μισθό – έναντι του καθοριζόμενου κατώτατου, δηλαδή των 830 ευρώ το μήνα – οι εργαζόμενοι των αλυσίδων έχουν και διάφορες άλλες παροχές.

    Οπως επί παραδείγματι οι εργαζόμενοι στα καταστήματα των τουριστικών περιοχών, για το διάστημα που διαρκεί η τουριστική περίοδος απολαμβάνουν μία έξτρα αμοιβή.

    Η έλλειψη προσωπικού

    Όλα αυτά βέβαια συμβαίνουν, σύμφωνα με την ίδια πηγή, λόγω του γεγονότος ότι οι «οι επιχειρήσεις δεν βρίσκουν εύκολα προσωπικό και για να μην χάσουν υπαλλήλους δίνουν υψηλότερο μισθό και διάφορες επιμέρους παροχές».

    Μάλιστα παρατηρείται ένας ιδιότυπος ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων στο θέμα του «πακέτου» προσφέρει η κάθε επιχείρηση για να κρατήσει τους εργαζομένους της και να μην μεταπηδήσουν στην ανταγωνίστρια της.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι για αρκετά χρόνια προ της κρίσης η εργασία σε ένα σούπερ μάρκετ θεωρούνταν «υποδεέστερη» και ως εκ τούτου ευκαιριακή, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη κινητικότητα στον κλάδο.

    Πηγή: ΟΤ

  • Οι αυξήσεις στο Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα
    Οι αυξήσεις στο Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα

    Πώς διαμορφώνονται τα ποσά ανά κλιμάκιο και βαθμίδα εκπαίδευσης ? Ποια η εξέλιξη μέχρι το 2027, όταν θα υπάρχει σύγκλιση κατώτατων και εισαγωγικών αποδοχών

    Με την αύξηση του κατώτατου μισθού (στα 870 ευρώ) θα συνδεθούν από τον ερχόμενο Απρίλιο οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων, με στόχο ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο να φτάσει το 2027 στα 950 ευρώ. Παράλληλα, από το 2027 ο κατώτατος μισθός του ιδιωτικού τομέα θα συνδεθεί με αλγόριθμο.

    Αυξάνεται από τον Απρίλιο του νέου έτους ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα από τα 830 ευρώ σήμερα στα 870 ευρώ, με κυβερνητικό στόχο να ανέλθει στα 950 ευρώ μέχρι τον Απρίλιο του 2027, συμπαρασύροντας αυτόματα προς τα πάνω τις τριετίες και πολλά επιδόματα. Ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα ανέρχεται σήμερα σε 830 ευρώ και στόχος είναι να ανέλθει σε 950 ευρώ τον Απρίλιο του 2027. Απομένουν δηλαδή 120 ευρώ μέχρι τον τελικό στόχο του 2027, που σημαίνει ότι για τα έτη 2025, 2026 και 2027 θα αυξάνεται κατά 40 ευρώ κάθε χρόνο.

    Από πού θα προκύπτει

    Σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται ότι έχει κλειδώσει ο αλγόριθμος που θα υιοθετηθεί για τον καθορισμό επαρκούς νομοθετημένου μισθού και ημερομισθίου από το 2027 και θα προκύπτει από το άθροισμα:

    α) του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών, και

    β) το 50% του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο.

    Σε περίπτωση που ο συντελεστής οδηγεί σε μείωση του νομοθετημένου κατώτατου μισθού ή ημερομισθίου, δεν γίνεται αναπροσαρμογή. Ο δείκτης θα τεθεί σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους τον Νοέμβριο, πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή.

    Δημόσιοι υπάλληλοι

    Από τον Απρίλιο του 2025 οι δημόσιοι υπάλληλοι αναμένεται να δουν αυξήσεις στους μισθούς τους, καθώς οι αποδοχές τους θα συνδεθούν με την αύξηση του κατώτατου μισθού.

    Ο στόχος της κυβέρνησης είναι ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο να ανέλθει στα 950 ευρώ (το 2027) μαζί με τον κατώτατο μισθό. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα χρειαστεί να υπάρξει μια ετήσια μεσοσταθμική αύξηση στους μισθούς του Δημοσίου κατά περίπου 3,9% με 4%. Αυτό μεταφράζεται σε μια μέση μηνιαία αύξηση περίπου 33 ευρώ, η οποία θα αφορά όλους τους δημοσίους υπαλλήλους, ανεξαρτήτως κλιμακίου.

    Από τη στιγμή που ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα (σήμερα στα 830 ευρώ) θα φτάσει τα 950 ευρώ το 2027, ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο (σήμερα 850 ευρώ) ανεβαίνει μεσοσταθμικά, ώστε να γεφυρωθεί το «χάσμα» που δημιουργείται από τη νέα αύξηση που προγραμματίζεται εντός του 2025. Ειδικότερα, προβλέπεται συνολική μεικτή αύξηση 100 ευρώ στους μισθούς του Δημοσίου, σταδιακά έως το 2027, ώστε ο εισαγωγικός να φτάσει τα 950 ευρώ και να μην υπολείπεται του νέου κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα.

    Και πρόσθετες

    Χιλιάδες πολιτικοί υπάλληλοι και λειτουργοί του Δημοσίου θα ωφεληθούν με πρόσθετες αυξήσεις στις αποδοχές τους, καθώς το 2025 θα εφαρμοστούν και τα ακόλουθα μέτρα εισοδηματικών ενισχύσεων:

    1. Διεύρυνση του επιδόματος επίτευξης στόχων.

    2. Αύξηση κατά 20% της αποζημίωσης των νυχτερινών των ενστόλων από 1/1/2025. Η ωριαία αποζημίωση θα ανέλθει από τα 2,77 στα 3,33 ευρώ ανά ώρα.

    3. Κίνητρο προσέλκυσης γιατρών σε προβληματικές και άγονες περιοχές (200 έως 600 ευρώ μηνιαίως, ανάλογα με την ειδικότητα και την περιοχή). Αφορά 3.300 γιατρούς του ΕΣΥ

  • Μισθωτοί-Συνταξιούχοι: Τι αυξήσεις θα δουν στην τσέπη τους το 2025
    Μισθωτοί-Συνταξιούχοι: Τι αυξήσεις θα δουν στην τσέπη τους το 2025
    Για όσους ανεβαίνουν μισθολογικό κλιμάκιο στο δημόσιο το 2025 λόγω χρόνων υπηρεσίας, αντί 40-60 ευρώ που υπολόγιζαν, θα πάρουν 60-80 ευρώ παραπάνω κάθε μήνα.
    Aπό μισό έως ένα μισθό, σε ορισμένες περιπτώσεις και περισσότερο, θα αντιστοιχεί η αύξηση που θα λάβουν οι εργαζόμενοι στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα μέσα στο 2025 , όταν θα αρχίσει να υλοποιείται το πακέτο της ΔΕΘ.
    Οι μισθωτοί με κατώτατο μισθό

    Ειδικότερα , οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα με την αύξηση του κατώτατου μισθού τον Απρίλιο υπολογίζεται ότι θα λάβουν αύξηση περίπου 40 ευρώ το μήνα ώστε να καλυφθεί σε 3 χρόνια η απόσταση των 120 ευρώ, - από τα 830 ευρώ φέτος στα 870 το 2025, με προοπτική να φτάσει περίπου στα 910 το 2026 και στα 950 το 2027 που είναι ο στόχος.

    Σε δωδεκάμηνη βάση (μαζί με δώρο Χριστουγέννων) ο νεοδιόριστος υπάλληλος θα λάβει πάνω από 500 ευρώ επιπλέον, ή πάνω από μισό μηνιάτικο σε σχέση με τα 830 που παίρνει σήμερα. Βάσει αυτού θα δουν αύξηση και όσοι συμπληρώνουν τριετίες.

    Οι δημόσιοι υπάλληλοι

    Στο δημόσιο, από 850 ευρώ ο εισαγωγικός αυξάνεται στο ύψος που θα φτάνει ο κατώτατος. Αυτό σημαίνει ότι ο εισαγωγικός μισθός το 2025 θα φτάσει στα 870 ευρώ τουλάχιστον, ή 20 ευρώ το μήνα επιπλέον.

    Σε δωδεκάμηνη βάση (χωρίς δώρα στο δημόσιο) θα υπάρχει αύξηση 240 ευρώ, που θα τη λάβουν όλοι ανεξαιρέτως οι δημόσιοι υπάλληλοι - και νέοι και παλαιοί - καθώς και οι ένστολοι και οι γιατροί ΕΣΥ και όλα τα ειδικά μισθολόγια.

    Για όσους ανεβαίνουν μισθολογικό κλιμάκιο το 2025 λόγω χρόνων υπηρεσίας, αντί 40-60 ευρώ που υπολόγιζαν, θα πάρουν 60-80 ευρώ παραπάνω κάθε μήνα.

    Διαβάστε επίσης: Κ. Χατζηδάκης στην «Η»: Ετσι θα αυξηθούν οι μισθοί στο Δημόσιο

    Η μείωση των εισφορών

    Για όλους ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους, μειώνονται κατά 0.50% οι ασφαλιστικές εισφορές. Δηλαδή ο καθαρός μισθός αυξάνεται κατά 4-8 ευρώ το μήνα για τους περισσότερους εργαζόμενους ή 50-100 ευρώ επιπλέον κάθε χρόνο. Μάλιστα για νοικοκυριά με δύο εργαζόμενους μισθωτούς το όφελος θα είναι διπλό.

    Το επίδομα τέκνων

    Για νοικοκυριά που έχουν ανήλικα παιδιά, το επίδομα Τέκνων (Α21) αυξάνεται κατά 17-20 ευρώ το μήνα ή 200– 240 ευρώ επιπλέον το χρόνο για κάθε παιδί.

    Οι νυν δικαιούχοι θα λάβουν τον Δεκέμβριο φέτος και μία επιπλέον δόση τον Δεκέμβριο φέτος σαν έκτακτο επίδομα, δηλαδή 28 - 980 ευρώ επιπλέον για οικογένειες με 1 ή έως και 8 παιδιά συνολικά.

    Σπουδαστές στην περιφέρεια

    Για παιδιά που σπουδάζουν σε ΑΕΙ της Περιφέρειας το στεγαστικό επίδομα συγκατοίκησης αυξάνεται κατά 500 ευρώ (από 2.000 στα 2.500) ενώ οι τρίτεκνοι δε θα χάνουν την ιδιότητα όταν τα παιδιά τους τελειώσουν τη σχολή.

    Παράλληλα το 2025 απαλλάσσονται από φόρο τα voucher για βρεφονηπιακούς σταθμούς. Επιπρόσθετα, δίδεται κίνητρο και σε (κυρίως μεγάλες) επιχειρήσεις να δίνουν οικειοθελώς παροχές έως 5.000 ευρώ στους εργαζομένους για κάθε 1ο παιδί που αποκτούν (ή έως και 10.000 ή 15.000 για το 2ο ή 3ο παιδί). Η παροχή δε θα φορολογείται για τους μισθωτούς.

    Συνταξιούχοι

    Συνταξιούχοι - ευάλωτοι: Βάσει του γνωστού κανόνα του Νόμου Κατρούγκαλου - 50% της ετήσιας Ανάπτυξης + 50% του ετήσιου πληθωρισμού - προκύπτει ότι, πχ με πληθωρισμό πάνω από 2,5% και ανάπτυξη τουλάχιστον 2,1% φέτος, μπορούσαν να υπολογίζουν ότι από 1.1.2025 θα δουν αύξηση συντάξεων της τάξεως του 2,3%-2,5%. Δηλαδή η αύξηση θα είναι στη μέση σύνταξη περίπου 20-25 ευρώ το μήνα και 300 ευρώ ετησίως.

    Ειδικά για όσους διατηρούν προσωπική διαφορά , αυτά τα 300 ευρώ μπορούν να τη μηδενίζουν και το 2026 οι εν λόγω συνταξιούχοι να δουν αυξήσεις στην τσέπη.

    Πηγή: imerisia.gr

  • Ανοίγει ο δρόμος για αυξήσεις στα τιμολόγια νερού από το 2025 - Τι αλλάζει και πότε
    Ανοίγει ο δρόμος για αυξήσεις στα τιμολόγια νερού από το 2025 - Τι αλλάζει και πότε

    Το δρόμο για αυξήσεις στα τιμολόγια του νερού από το 2025 ανοίγει η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργείων Οικονομικών, Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η οποία εκδόθηκε πριν λίγες ημέρες.

    Βάσει των γενικών αρχών, προβλέπονται κλιμακωτές χρεώσεις ανάλογα με την περιοχή και την κατανάλωση, ενώ τα τιμολόγια θα καθορίζονται με κριτήρια κοινωνικά, περιβαλλοντικά και υδρογεωλογικά ανά 5ετία. Στο διάστημα αυτό θα μπορούν να αναπροσαρμόζονται τιμαριθμικά ανά έτος, ενώ προβλέπεται και η δυνατότητα πρόσθετων αυξήσεων μέσω έκτακτων αναθεωρήσεων των τιμών εντός της 5ετίας εφόσον υφίστανται συγκεκριμένες προϋποθέσεις καθώς και η θέσπιση του ...εποχικού τιμολογίου.

    Η έκδοση της ΚΥΑ για τον καθορισμό των γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, ήταν το προαπαιτούμενο για να καταρτίσουν η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΑΘ και οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Υδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) τις προτάσεις τους για αναθεωρήσεις των τιμολογίων, οι οποίες στη συνέχεια θα αποσταλούν προς έγκριση από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ).

    Αναλυτικά η απόφαση προβλέπει ότι για τον προσδιορισμό των τιμολογίων των παρεχόμενων υπηρεσιών ύδατος, οι πάροχοι λαμβάνουν υπόψη τις κοινωνικές, περιβαλλοντικές, γεωγραφικές, κλιματολογικές και υδρογεωλογικές συνθήκες που επικρατούν στις περιοχές αρμοδιότητάς τους. Δύναται να καθορίζεται ειδικό τιμολόγιο ύδρευσης ή αποχέτευσης για τους χρήστες, οι οποίοι εξυπηρετούνται με δίκτυο ανεξάρτητο από το κύριο δίκτυο του παρόχου, καθώς και για περιοχές όπου το χρηματοοικονομικό κόστος διαφοροποιείται σημαντικά.

    Η τιμολόγηση των χρήσεων ύδατος μεμονωμένων υδρογεωτρήσεων που δεν ανήκουν σε οργανωμένα συλλογικά δίκτυα, αφορά μόνο στην επιβολή του λεγόμενου περιβαλλοντικού τέλους, το οποίο θα καθορίζεται από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις εως την 30ή Σεπτεμβρίου κάθε έτους.

    Ως διάρκεια της πρώτης ρυθμιστικής περιόδου ορίζεται η πενταετής περίοδος από το έτος 2025 έως και το 2029. Τα τιμολόγια των παρεχόμενων υπηρεσιών ύδατος για κάθε Ρυθμιστική Περίοδο θα εγκρίνονται κατά το τελευταίο έτος της προηγούμενης περιόδου. Μεταξύ των ετών της κάθε περιόδου, οι χρεώσεις θα μπορούν να αυξάνονται στο ύψος της μέσης ετήσιας μεταβολής του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή που καταρτίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος.

    Τα τέλη των τιμολογίων θα αποτελούνται από ένα σταθερό τέλος και ένα μεταβλητό τέλος ανά μονάδα όγκου ύδατος (ογκομετρική χρέωση ανά κυβικό μέτρο κατανάλωσης νερού) με τις χρεώσεις να είναι ανάλογες με το ύψος των καταναλώσεων.

    Για τον υπολογισμό του μεταβλητού τέλους, κάθε πάροχος ορίζει αύξουσες κλίμακες κατανάλωσης και, αντιστοίχως, αυξανόμενα κλιμάκια τελών ογκομετρικής χρέωσης, προκειμένου να αποτρέπεται η υπερβολική κατανάλωση.

    H πρώτη κλίμακα κατανάλωσης αντιστοιχεί στις βασικές ανάγκες διαβίωσης του πληθυσμού, όπως ορίζεται στην απόφαση, ενώ η ποσότητα που αντιστοιχεί στην πρώτη κλίμακα παρέχεται σε οικονομικά προσιτή τιμή.

    Η ΚΥΑ δίνει επίσης τη δυνατότητα καθορισμού ειδικού τιμολογίου για τη λειτουργία των δημόσιων κοινωνικών υποδομών, ενώ υποχρεώνει τους παρόχους να καταμετρούν την κατανάλωση ύδατος τουλάχιστον τρεις φορές κατ’ έτος. Στην περίπτωση που μέρος του δικτύου έχει εγκατεστημένους έξυπνους μετρητές, η συχνότητα καταμέτρησης μπορεί να μειώνεται σε μία φορά το χρόνο.

    Επιπροσθέτως, οι πάροχοι υποχρεούνται να αναρτούν στην ιστοσελίδα τους τα επικαιροποιημένα τιμολόγιά τους και να διαθέτουν στους καταναλωτές ηλεκτρονικά με εξατομικευμένο τρόπο αναλυτική περιγραφή των χρεώσεών τους και επικαιροποιημένες πληροφορίες σχετικά με τα αποτελέσματα του προγράμματος παρακολούθησης της ποιότητα του πόσιμου νερού και των εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων.

    Και ...εποχικό τιμολόγιο

    Η απόφαση ορίζει επίσης ότι κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. που εκδίδεται μετά από αιτιολογημένο αίτημα, οι πάροχοι δύνανται να εφαρμόζουν σύστημα εποχικής τιμολόγησης, για τους χρήστες που παρουσιάζουν έντονη εποχική μεταβλητότητα στις ποσότητες ύδατος που καταναλώνουν.

    Βάσει του συστήματος αυτού θα εφαρμόζονται αυξημένες χρεώσεις την χρονική περίοδο του έτους με ιδιαίτερα αυξημένη κατανάλωση ύδατος συγκριτικά με τις υπόλοιπες περιόδους του έτους. Κριτήριο για την εφαρμογή του συστήματος συνιστά, ιδίως, η διαθεσιμότητα ύδατος κατά την χρονική περίοδο των ιδιαίτερα αυξημένων καταναλώσεων.

    Και πρόσθετες αυξήσεις σε έκτακτες ανάγκες

    Η περίοδος ισχύος των εγκεκριμένων τιμολογίων από την Ρυθμιστική Αρχή θα είναι πενταετής. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια κάθε πενταετούς περιόδου, οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος θα μπορούν να εφαρμόζουν μεγαλύτερες αυξήσεις επί των τιμολογίων των υπηρεσιών ύδατος που παρέχουν, μετά από έγκριση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ κατόπιν ειδικά αιτιολογημένου αιτήματος σύμφωνα με τη διαδικασία «Έκτακτης Αναθεώρησης Χρηματοοικονομικού Κόστους». Το αίτημα των παρόχων για πρόσθετες αυξήσεις θα μπορεί να υποβληθεί εφόσον συντρέχει μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες περιπτώσεις:

    • εάν ο πάροχος, κατά την διάρκεια της Ρυθμιστικής Περιόδου, αντιμετωπίζει έκτακτες και σημαντικές δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης, οι οποίες δεν θα μπορούσαν να είχαν προβλεφθεί κατά τον προσδιορισμό του χρηματοοικονομικού κόστους της εν λόγω περιόδου.

    • Εάν, λόγω εξωγενών παραγόντων, προκύπτει σημαντική περικοπή λειτουργικών δαπανών εντός της Ρυθμιστικής Περιόδου.

    • Εάν μεταβληθούν σημαντικά τα οικονομικά, νομικά ή πραγματικά δεδομένα που είχαν ληφθεί υπόψη κατά τον προσδιορισμό του χρηματοοικονομικού κόστους.

    Το αίτημα του παρόχου υπηρεσιών ύδατος για έκτακτη αναθεώρηση του χρηματοοικονομικού κόστους υποβάλλεται εγγράφως στην Ρ.Α.Α.Ε.Υ. και περιλαμβάνει αναλυτική τεκμηρίωση των λόγων που καθιστούν αναγκαία την αναθεώρηση με παράθεση στοιχείων εξέλιξης των μεγεθών του χρηματοοικονομικού κόστους και αποτύπωση της απόκλισης των μεγεθών από τις αρχικά εγκεκριμένες τιμές, στοιχεία που να αποδεικνύουν ή να υποστηρίζουν ότι οι δαπάνες δεν ήταν εφικτό να είχαν προβλεφθεί και ότι, χωρίς την ζητούμενη αναθεώρηση, ο οικονομικός αντίκτυπος για τον πάροχο θα ξεπερνούσε το 2% του ετήσιου χρηματοοικονομικού κόστους. Επίσης το αίτημα θα πρέπει να συνοδεύεται από αναλυτική εισήγηση με τα προτεινόμενα προς αναθεώρηση μεγέθη του χρηματοοικονομικού κόστους και εκτίμηση των επιπτώσεων στην ομαλή λειτουργία του παρόχου, σε περίπτωση που δεν γίνει δεκτό το αίτημα της έκτακτης αναθεώρησης.

    Η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. θα αξιολογεί το αίτημα του παρόχου έχοντας το δικαίωμα να ζητήσει πρόσθετα στοιχεία ή πληροφορίες και θα αποφασίζει εντός τεσσάρων μηνών για την αποδοχή ή την απόρριψή του, η οποία θα πρέπει να αιτιολογείται πλήρως.

    Μειωμένα τιμολόγια

    Σύμφωνα με την ΚΥΑ, οι πάροχοι θα μπορούν να καθορίζουν ευνοικότερες τιμές για κοινωνικά ευάλωτες ομάδες όπως πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες, ή φυσικά πρόσωπα που εντάσσονται, γενικότερα, στις κατηγορίες των οικονομικά αδύναμων προσώπων και των ευάλωτων νοικοκυριών ή πελατών. Η απόφση αυτή θα απαιτεί σύνταξη οικονομοτεχνικής έκθεσης για την επίδραση των μειώσεων στις άλλες κατηγορίες χρηστών, ενώ οι ευνοϊκότερες τιμές θα αποφασίζονται έτσι ώστε να μην «ανατρέπεται η λειτουργία της τιμής ως μέσου αποτροπής της σπατάλης νερού».

    Ειδικά τιμολόγια κατόπιν μελέτης θα μπορούν να καταρτίζονται και για συγκεκριμένους χρήστες υπηρεσιών ύδατος όπως, ενδεικτικά, στρατιωτικές εγκαταστάσεις, δομές προσωρινής υποδοχής/φιλοξενίας πολιτών τρίτων χωρών, πυροσβεστική, όταν αυτές οι υπηρεσίες ύδατος αφορούν στην εκτέλεση των κύριων δημόσιων καθηκόντων τους.

    Διαφορετικές μειωμένες χρεώσεις θα προβλεφθούν και για την τιμολόγηση της κατανάλωσης σε περίπτωση αφανούς διαρροής καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις με τις οποίες θα χορηγείται η σχετική έκπτωση επί της χρέωσης. Οι όροι και οι προϋποθέσεις μάλιστα θα είναι κοινοί για όλους τους παρόχους και θα καθορίζονται με απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. Στόχος είναι να μην επιβαρύνονται οι καταναλωτές με χρέη, για τα οποία οι πάροχοι έχουν συνυπευθυνότητα ειδικά στις περιπτώσεις που δε γίνονται μετρήσεις της κατανάλωσης.

    Αγροτική χρήση

    Σε ό,τι αφορά την άρδευση, η ΚΥΑ ορίζει ότι ο τρόπος τιμολόγησης των τελικών χρηστών πραγματοποιείται με μικτό σύστημα χρέωσης. Τα τέλη βάσει της μεθόδου αυτής αποτελούνται από ένα σταθερό τέλος και ένα μεταβλητό τέλος ανά μονάδα όγκου ύδατος, το οποίο αυξάνεται με την αύξηση της κατανάλωση ύδατος αποτελώντας κίνητρο για τη μείωσή της.

    Για τον προσδιορισμό του μεταβλητού τέλους δύναται να λαμβάνεται υπόψη το είδος της αγροτικής εκμετάλλευσης και η συγκριτική αξιολόγηση ομοειδών αγροτικών εκμεταλλεύσεων, στη βάση των επιδόσεων τους ως προς την ορθολογική χρήση του ύδατος (π.χ. βάσει ορθών γεωργικών πρακτικών).

    Το σταθερό τέλος αφορά στο κόστος διοίκησης του παρόχου υπηρεσιών ύδατος για αγροτική χρήση και εφαρμόζεται ανά στρέμμα καλλιέργειας. Τα μεταβλητά τέλη ανά κυβικό μέτρο εφαρμόζονται στους χρήστες ανάλογα με την μετρηθείσα ποσότητα του ύδατος που χρησιμοποιήθηκε. Σε περιπτώσεις όπου δεν είναι εφικτή η καταμέτρηση του ύδατος ώστε να γίνεται χρέωση ανά κυβικό μέτρο ο πάροχος εκτιμά την ποσότητα που χρησιμοποιήθηκε, είτε κατά έκταση γης, είδος καλλιέργειας και μέθοδο άρδευσης, είτε ανάλογα με το χρόνο χρήσης του ύδατος από τον τελικό χρήστη (π.χ. βάσει της καταναλισκόμενης ενέργειας για άντληση νερού) ανάλογα με τα διαθέσιμα δεδομένα.

    Σε κάθε περίπτωση, οι πάροχοι υποχρεούνται να μεριμνήσουν για τη σταδιακή τοποθέτηση συστημάτων μέτρησης της κατανάλωσης ύδατος στο σύνολο των χρηστών του δικτύου αρμοδιότητάς τους, έως το τέλος του 2026.

    Πηγή: Ethnos.gr
  • Μπαίνει φρένο στη φοροδιαφυγή των ελεύθερων επαγγελματιών - Τα μέτρα του Υπουργείου Οικονομικών
    Μπαίνει φρένο στη φοροδιαφυγή των ελεύθερων επαγγελματιών - Τα μέτρα του Υπουργείου Οικονομικών

    Ο οδικός χάρτης των Αρχών για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής από τους ελεύθερους επαγγελματίες.

    Η φοροαποφυγή έχει μετατραπεί σε συνήθεια για ένα μη αμελητέο αριθμό ελεύθερων επαγγελματιών, όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία των φορολογικών δηλώσεων.

    Ένα μεγάλο ποσοστό δηλώνει ζημιές, ενώ αρκετοί αναφέρουν μηνιαία έσοδα που δεν ξεπερνούν τα 300 ευρώ, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκτιμούν ότι πίσω από αυτά τα στοιχεία κρύβεται μια σημαντική «δεξαμενή» αδήλωτων εισοδημάτων, τα οποία, αν αποκαλυφθούν, μπορούν να ενισχύσουν τον κρατικό προϋπολογισμό και να ελαφρύνουν τους φόρους για μισθωτούς και συνταξιούχους.

    Οι μέχρι τώρα παρεμβάσεις της Πολιτείας φαίνεται να αποδίδουν καρπούς. Όπως αναφέρουν στελέχη του Υπουργείου και της ΑΑΔΕ, τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικά, τόσο από την εφαρμογή του τεκμαρτού τρόπου φορολόγησης των εισοδημάτων, όσο και από τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS.

    Η προσπάθεια δεν σταματά εδώ, καθώς δρομολογούνται νέες παρεμβάσεις, όπως η πλήρης εξάλειψη των αποκλίσεων μεταξύ των δηλωμένων εσόδων και εξόδων με τα δεδομένα που καταχωρούνται στο myDATA, οι συνεχείς έλεγχοι για τη σωστή λειτουργία της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS, η αποδοχή πληρωμών μέσω του συστήματος IRIS και η εφαρμογή του ψηφιακού πελατολογίου.

    Τέλος στις δαπάνες χωρίς παραστατικό

    Οι υπερβολικές δαπάνες χωρίς πραγματικό αντίκρισμα, που μέχρι σήμερα ήταν ένα συνηθισμένο τέχνασμα για τη μείωση ή και την εξάλειψη των κερδών, θα παύσουν να υφίστανται από την 1η Ιανουαρίου 2025. Έως τότε, από την 1η Οκτωβρίου 2024, οι αποδεκτές αποκλίσεις μεταξύ των δηλωμένων δαπανών και αυτών που καταχωρούνται στο σύστημα myDATA θα μειωθούν σημαντικά, με στόχο την πλήρη εξάλειψή τους.

    Σύμφωνα με το προγραμματισμένο χρονοδιάγραμμα, από την 1η Οκτωβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024, οι αποκλίσεις στα έσοδα θα μηδενιστούν, ενώ το αποδεκτό όριο για τα έξοδα θα μειωθεί στο 5%, από το 10%-20% που ίσχυε έως το τέλος Σεπτεμβρίου. Από την 1η Ιανουαρίου 2025, τα όρια αποκλίσεων θα καταργηθούν πλήρως, τόσο για τα έσοδα όσο και για τα έξοδα, βασιζόμενα στα δεδομένα που έχουν διαβιβαστεί στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.

    Με την πλήρη εξάλειψη αυτών των αποκλίσεων, θα τερματιστούν οι εικονικές συναλλαγές, καθώς η εφορία θα αναγνωρίζει για έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα μόνο τις δαπάνες που έχουν καταχωρηθεί στο σύστημα. Επιπλέον, τα δηλωθέντα έσοδα δεν θα μπορούν να είναι χαμηλότερα από αυτά που προκύπτουν μέσω των παραστατικών για αγορές ή παροχή υπηρεσιών.

    Ο μηδενισμός των αποδεκτών αποκλίσεων σημαίνει ότι οι επαγγελματίες δεν θα μπορούν πλέον να αυξήσουν τεχνητά τα έξοδά τους προκειμένου να μειώσουν το φορολογητέο εισόδημά τους. Ωστόσο, θα έχουν τη δυνατότητα να προσθέτουν επιπλέον έσοδα και τον αντίστοιχο ΦΠΑ σε περιπτώσεις όπου έχουν εκδοθεί τιμολόγια πωλήσεων που δεν έχουν διαβιβαστεί εγκαίρως στην ΑΑΔΕ λόγω τεχνικών προβλημάτων ή άλλων εξαιρέσεων, όπως ο χαμηλός ετήσιος τζίρος.

    Το νέο σύστημα ανοίγει τον δρόμο για την προσυμπλήρωση των δηλώσεων ΦΠΑ, καθώς η φορολογική διοίκηση θα μπορεί να υπολογίζει αυτόματα το ποσό του φόρου που πρέπει να καταβληθεί, χωρίς την παρέμβαση του φορολογούμενου. Το «κλείδωμα» των δηλώσεων ΦΠΑ αναμένεται να συμβάλει στη μείωση του «κενού ΦΠΑ», δηλαδή των εσόδων που χάνει το κράτος από τη μη είσπραξη του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας. Το «κενό ΦΠΑ» έχει ήδη μειωθεί κατά 3 δισ. ευρώ, χάρη στην αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και πληρωμών.

    Τα δεδομένα εσόδων και εξόδων που καταχωρούνται στην πλατφόρμα myDATA θα μεταφέρονται αυτόματα στις φορολογικές δηλώσεις, καθιστώντας τη διαδικασία πιο διαφανή και αποτελεσματική. Έτσι, μετά το ΦΠΑ, θα «κλειδώσουν» και οι κωδικοί του εντύπου Ε3, το οποίο καθορίζει τα φορολογητέα κέρδη και το ύψος του φόρου εισοδήματος.

    Επιτρεπτά όρια αποκλίσεων

    Τα επιτρεπτά όρια αποκλίσεων για το ΦΠΑ σε σχέση με τα δεδομένα που έχουν καταχωρηθεί στο myDATA διαμορφώνονται ως εξής:

    • 1η Ιουλίου έως 30 Σεπτεμβρίου 2024: 10% για τα έσοδα και 20% για τα έξοδα.
    • 1η Οκτωβρίου έως 31 Δεκεμβρίου 2024: 0% για τα έσοδα και 5% για τα έξοδα.
    • Από την 1η Ιανουαρίου 2025: Καμία απόκλιση στα έσοδα και τα έξοδα σε σχέση με τα δεδομένα που έχουν καταχωρηθεί στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
    Ψηφιακό πελατολόγιο

    Η ΑΑΔΕ εισάγει μια νέα ηλεκτρονική διαδικασία για τους επαγγελματίες, εφαρμόζοντας το ψηφιακό πελατολόγιο, το οποίο θα επιτρέπει στους ελεγκτές να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τη δραστηριότητα των φορολογουμένων. Το μέτρο αυτό θα συνδυαστεί με τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, τα ψηφιακά δελτία αποστολής και τα ηλεκτρονικά τιμολόγια, και αναμένεται να συμβάλει σημαντικά στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, καθιστώντας την απόκρυψη τζίρου σχεδόν αδύνατη.

    Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, το ψηφιακό πελατολόγιο θα εφαρμοστεί σε:

    • Επαγγελματίες που προσφέρουν υπηρεσίες σε οχήματα, όπως συνεργεία, ηλεκτρολογεία, φανοποιεία, βουλκανιζατέρ, πωλητές ανταλλακτικών, πλυντήρια και ενοικιάσεις οχημάτων.
    • Επαγγελματίες στον τομέα των εκδηλώσεων, όπως κτήματα, αίθουσες, εταιρείες catering και διοργάνωσης.
    • Ιδιωτικά σχολεία, κλινικές, γιατρούς, δικηγόρους, διαγνωστικά κέντρα και άλλα παρόμοια επαγγέλματα.

    Οι επαγγελματίες αυτοί θα υποχρεωθούν να καταγράφουν ηλεκτρονικά τα στοιχεία των πελατών τους σε πλατφόρμα συνδεδεμένη με την ΑΑΔΕ, αναφέροντας επίσης τον λόγο της επίσκεψης, αν πρόκειται για νέα ή συνεχιζόμενη παροχή υπηρεσιών.

    IRIS

    Η άτυπη προθεσμία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για την εγγραφή των ελεύθερων επαγγελματιών στο σύστημα IRIS λήγει την Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου, επιτρέποντάς τους να δέχονται πληρωμές από τους πελάτες τους. Από την Τρίτη 1η Οκτωβρίου, ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα αρχίσει τις διασταυρώσεις, και οι επαγγελματίες ή αυτοαπασχολούμενοι που δεν διαθέτουν IRIS θα αντιμετωπίσουν πρόστιμο ύψους 1.500 ευρώ.

    Αυτή η υπηρεσία έχει ήδη συγκεντρώσει περισσότερους από 530.000 ελεύθερους επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις. Τα δεδομένα δείχνουν σημαντική αύξηση στη χρήση του IRIS το 2024, καθώς 1 στους 2 πολίτες--δηλαδή περισσότεροι από 3 εκατομμύρια--με ενεργοποιημένο web banking έχουν πλέον συνδέσει τους λογαριασμούς τους με αυτό το σύστημα άμεσων πληρωμών.

    Μέχρι τώρα, οι συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν μέσω του συστήματος IRIS το 2024 ανήλθαν σε 34 εκατομμύρια, με συνολική αξία 3,7 δισ. ευρώ. Αυτή η αύξηση είναι εντυπωσιακή, με ποσοστά 150% και 116% αντίστοιχα σε σύγκριση με το ίδιο χρονικό διάστημα πέρυσι.

    Έλεγχοι

    Η ΑΑΔΕ έχει ξεκινήσει εκτεταμένους ελέγχους για να διαπιστώσει κατά πόσο επιχειρήσεις και επαγγελματίες συμμορφώνονται με τα νέα μέτρα για τις συναλλαγές. Οι έλεγχοι επικεντρώνονται στη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS, τη χρήση νέου τύπου ταμειακών μηχανών στον κλάδο της εστίασης, καθώς και την εφαρμογή του συστήματος άμεσων πληρωμών IRIS.

    Η διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS είναι βασικό στοιχείο των ελέγχων, με τη χρήση δεδομένων από το σύστημα e-send της ΑΑΔΕ. Στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι οι υπόχρεοι αποστέλλουν τις απαραίτητες αποδείξεις και στοιχεία πωλήσεων με κάρτες.

    Έμφαση δίνεται και στους οδηγούς ταξί, παρά τις οξύτατες αντιδράσεις από τον κλάδο, οι οποίοι πρέπει να τοποθετήσουν αυτοκόλλητο στο πίσω δεξί παράθυρο του οχήματος, όπου στα ελληνικά και αγγλικά αναγράφεται ότι:

    • Ο οδηγός είναι υποχρεωμένος να εκδίδει απόδειξη στο τέλος της διαδρομής και να δέχεται πληρωμή με κάρτα.
    • Ο πελάτης δεν υποχρεούται να πληρώσει με μετρητά.
    Πηγή: iEidiseis.gr
  • Ποιοι συνταξιούχοι θα πάρουν αύξηση το 2025 - Πότε θα φανούν στο «πορτοφόλι» τους
    Ποιοι συνταξιούχοι θα πάρουν αύξηση το 2025 - Πότε θα φανούν στο «πορτοφόλι» τους

    Αυξημένες θα είναι οι συντάξεις για περισσότερους από δύο εκατομμύρια συνταξιούχους, με την αύξηση να εκτιμάται πως θα κυμανθεί μεταξύ 2,2% και 2,5%, με βάση τη μεταβολή του μέσου ετήσιου Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

    Πρόκειται για αυξήσεις που θα αρχίσουν να φαίνονται στους λογαριασμούς των δικαιούχων ήδη από αυτό τον Δεκέμβριο, όταν και θα πραγματοποιηθεί η καταβολή των συντάξεων Ιανουαρίου.

    Μάλιστα, στην περίπτωση που η αύξηση θα ανέλθει στο 2,5%, τότε η εθνική σύνταξη από 426,17 ευρώ θα φτάσει τα 436,8 ευρώ.

    Ειδικότερα, οι αυξήσεις εκτιμάται θα διαμορφωθούν ως εξής:

    • Δημόσιο: Η μέση σύνταξη γήρατος για έναν συνταξιούχο με 35 έτη θα διαμορφωθεί στα 1.316 ευρώ με μηνιαία αύξηση 32 ευρώ.
    • Πρώην ΙΚΑ: Η μέση σύνταξη με 30 έτη ασφάλισης θα διαμορφωθεί στα 1.219 ευρώ με μηνιαία αύξηση 30 ευρώ.
    • Ταμεία ΔΕΚΟ και Τραπεζών: Η μέση σύνταξη γήρατος με 30 έτη ασφάλισης και άνω θα διαμορφωθεί στα 2.612 ευρώ με μηνιαία αύξηση 64 ευρώ.
    • ΟΑΕΕ: Η μέση σύνταξη γήρατος με 30 έτη ασφάλισης και άνω θα διαμορφωθεί στα 1.101 ευρώ με μέση αύξηση 27 ευρώ.
    • ΕΤΑΑ: Η μέση σύνταξη γήρατος με 30 έτη ασφάλισης και άνω θα διαμορφωθεί στα 1.259 ευρώ με μηνιαία αύξηση 31 ευρώ.

    Υπενθυμίζεται πως το ανώτατο όριο:

    • για τις κύριες συντάξεις θα ανέλθει σε 5.241,89 ευρώ, από 5.114,04 ευρώ
    • για τις επικουρικές συντάξεις θα ανέλθει σε 1.572,56 ευρώ, από 1.534,21 ευρώ.
    • για την βασική σύνταξη του π. ΟΓΑ από 399,54 ευρώ ανέρχεται σε 409,5 ευρώ.

    Συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά

    Έκτακτη ενίσχυση έως 200 ευρώ θα λάβουν τον Δεκέμβριο οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά πάνω από 10 ευρώ, με το ακριβές ποσό να εξαρτάται από το άθροισμα των κύριων συντάξεων που λαμβάνουν.

    Το εφάπαξ επίδομα υπολογίζεται σε:

    • 100 ευρώ για συντάξεις από 1.100 ως 1.600 ευρώ,
    • 150 ευρώ για συντάξεις από 700 ως 1.100 ευρώ και
    • 200 ευρώ για συντάξεις ως 700 ευρώ.

    Κατά κανόνα προσωπική διαφορά έχουν οι παλαιοί συνταξιούχοι πριν το Μάιο του 2016, ωστόσο με μια μέση αύξηση περί τα 2,5%, οι συνταξιούχοι θα δουν την προσωπική τους διαφορά να μηδενίζεται από το 2025, εφόσον το υπόλοιπό της είναι γύρω στα 30 με 50 ευρώ.

    Αλλαγές στην εισφορά αλληλεγγύης

    Διευκρινίσεις για την ειδική εισφορά αλληλεγγύης έδωσε η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων κα Νίκη Κεραμέως, κάνοντας λόγο για διόρθωση του ζητήματος.

    «Υπάρχει ένα ζήτημα, όταν δίνουμε αυξήσεις στις συντάξεις, αν περνάει κάνεις κλιμάκιο, να μπαίνει η εισφορά αλληλεγγύης. Από τα 1.400 ευρώ και πάνω μπαίνει η εισφορά αλληλεγγύης. Αυτό δεν είναι σωστό και πρέπει να διορθωθεί».

    Μάλιστα τόνισε πως το ζήτημα αυτό θα διορθωθεί πριν δοθούν οι αυξήσεις και θα αφορούν τόσο τις κύριες, όσο και τις επικουρικές συντάξεις.

    Αξίζει να σημειωθεί πως η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) επιβάλλεται σε συνταξιούχους με μηνιαίες αποδοχές άνω των 1.400 ευρώ για κύρια σύνταξη και 300 ευρώ για επικουρική.

    Ποιοι συνταξιούχοι θα λάβουν αναδρομικά έως 2.600 ευρώ

    Περίπου 35.000 απόστρατοι συνταξιούχοι αναμένεται να λάβουν αναδρομικά 27 μηνών που θα φτάσουν τα 2.600 ευρώ, μέχρι το τέλος του χρόνου

    Πρόκειται για αναδρομικά που προκύπτουν από τις διαφορές κρατήσεων στις κύριες συντάξεις, εξαιτίας της κατάργησης των περικοπών του νόμου 4093 από τα μερίσματά τους και θα είναι ανάλογα με το ύψος της κύριας σύνταξης με τα ποσά που θα λάβουν να κυμαίνονται από 1.200 έως 2.600 ευρώ.

    Πηγή: Cnn.gr
  • Διπλό κέρδος για τους Δημοσίους Υπαλλήλους - Αυξήσεις μισθών και ψαλίδι στις εισφορές
    Διπλό κέρδος για τους Δημοσίους Υπαλλήλους - Αυξήσεις μισθών και ψαλίδι στις εισφορές

    Oριζόντια αύξηση ύψους 100 ευρώ, μικτά, θα λάβουν σταδιακά έως το 2027 όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι, προκειμένου να μην υπολείπεται του νέου κατώτατου μισθού και ο εισαγωγικός να ανέλθει στα 950 ευρώ.

    Ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο, σήμερα ανέρχεται στα 850 ευρώ.

    Προκειμένου να μην υπολείπεται του νέου κατώτατου μισθού, θα ακολουθήσουν αναλογικές οριζόντιες αυξήσεις στο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων και στα ειδικά μισθολόγια των δημοσίων λειτουργών, όπως έγινε και με τα 70 ευρώ το 2024.

    Έτσι όλοι οι υπάλληλοι και λειτουργοί του Δημοσίου θα λάβουν στους βασικούς τους μισθούς, σταδιακά έως το 2027, οριζόντια αύξηση ύψους 100 ευρώ μικτά συνολικά, ώστε και ο εισαγωγικός στο Δημόσιο να ανέλθει το 2027 στα 950 ευρώ, από 850 ευρώ σήμερα.

    Ωστόσο, αυτή δεν θα είναι η μοναδική «αύξηση» που θα δουν οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο, καθώς σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό προβλέπεται επίσης ενίσχυση του εισοδήματος τους μέσω διαφόρων «μπόνους».

    Παράλληλα, για όλους ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους, μειώνεται η ασφαλιστική κράτηση υπερ Υγείας κατά 0,5% του μισθού τους, κάτι που «προσθέτει» στο πορτοφόλι τους περί τα 4-8 ευρώ το μήνα για τους περισσότερους εργαζόμενους ή 50-100 ευρώ επιπλέον κάθε χρόνο.

    Έως 600 ευρώ τον μήνα σε γιατρούς του ΕΣΥ

    Την μορφή της «αύξησης» αποδοχών έχει το κίνητρο προσέλκυσης ιατρών σε προβληματικές και άγονες περιοχές.

    Συγκεκριμένα, θεσπίζεται αυξημένο κίνητρο προσέλκυσης και παραμονής των ιατρών του ΕΣΥ σε προβληματικές και άγονες περιοχές ύψους 200 έως και 600 ευρώ μηνιαίως ανάλογα με την ειδικότητα και την περιοχή.

    Σήμερα αφορά περίπου 3.300 ιατρούς του ΕΣΥ, με στόχο αυτός ο αριθμός να αυξηθεί, και το ετήσιο δημοσιονομικό κόστος ανέρχεται σε περίπου 16 εκατ. ευρώ.

    Πρόσθετες ενισχύσεις για ένστολους

    Αυξημένη κατά 20% θα είναι η αποζημίωση των νυχτερινών των ένστολων (Αστυνομία, Πυροσβεστικό Σώμα, Λιμενικό, Ενοπλες Δυνάμεις) από 1/1/2025.

    Η ωριαία αποζημίωση θα ανέλθει από τα 2,77 στα 3,33 ευρώ ανά ώρα.

    Σημειώνεται ότι οι ώρες νυχτερινής απασχόλησης διαφέρουν ανά υπηρεσία (εν γένει κυμαίνονται από 10 έως 64 ώρες).

    Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για αστυνομικό με 64 ώρες νυχτερινής απασχόλησης η εν λόγω αύξηση αντιστοιχεί σε 36 ευρώ μικτά ή 22 ευρώ καθαρά μηνιαίως.

    Ποιοι θα λάβουν bonus παραγωγικότητας

    Bonus παραγωγικότητας που μπορεί να φτάσει ακόμα και το 15% του μισθού του εργαζομένου περιλαμβάνει το νέο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής των δημοσίων υπαλλήλων.

    Από 1η Ιανουαρίου 2025 το σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής θα εφαρμόζεται στους μόνιμους πολιτικούς υπαλλήλους και υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (Ι.Δ.Α.Χ.), καθώς και στο ένστολο προσωπικό του δημόσιου τομέα, το οποίο, λόγω αρμοδιότητας, υλοποιεί συγκεκριμένους στόχους του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής (ΕΣΚΥΠ). Διαβάστε περισσότερα εδώ.

    Αυτό σημαίνει πως αφορά όλους τους υπάλληλους φορέων που υπάγονται στην στοχοθεσία – αξιολόγηση, όπως π.χ. Υπουργεία, δήμοι και περιφέρειες, νοσοκομεία, μεταξύ άλλων.

    Πηγή: cnn.gr

  • Αύξηση συντάξεων: Ποιοι βγαίνουν κερδισμένοι και πότε θα γίνει
    Αύξηση συντάξεων: Ποιοι βγαίνουν κερδισμένοι και πότε θα γίνει

    Αυξημένες θα είναι οι συντάξεις για περισσότερους από 2 εκατομμύρια συνταξιούχους, με την υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης να εκτιμά πως θα κυμανθεί μεταξύ 2,2% και 2,5%.

    Όπως εξήγησε, πλέον η αύξηση των συντάξεων προκύπτει από αλγόριθμο με βάση τον πληθωρισμό και την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

    Υπενθυμίζεται πως όπως εξήγγειλε ο πρωθυπουργός από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, η αύξηση θα φανεί στα τέλη του προσεχούς Δεκεμβρίου.

    Παράλληλα, θα δοθεί έκτακτη ενίσχυση σε συνταξιούχους με προσωπική διαφορά.

    Η έκτακτη οικονομική ενίσχυση θα είναι έως 200 ευρώ και εξαρτάται από το άθροισμα των κύριων συντάξεων, που λαμβάνουν».

    Αναφορικά με τις ασφαλιστικές εισφορές, η υπουργός Εργασίας σημειώνει ότι, πέρα από τη διπλάσια μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που ανακοινώθηκε για το 2025, θα υπάρξει μείωση κατά 0,5% και το 2027. Συνεπώς, μέχρι το 2027, ο σχεδιασμός είναι να έχουν μειωθεί οι ασφαλιστικές εισφορές κατά 5,9 ποσοστιαίες μονάδες.

    Πηγή: Cnn.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο