Κυριακή, 10 Σεπτεμβρίου 2023 16:38

Εξωδικαστικός: Ανέβασε ταχύτητα τον Αύγουστο - Το ύψος των ρυθμίσεων και το «κούρεμα» οφειλών

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Στο 18% ανήλθε το μέσο κούρεμα για οφειλές προς Δημόσιο και 22% προς Χρηματοδοτικούς Φορείς, ενώ το 44,5% των ρυθμίσεων προς τους τελευταίους είχε κούρεμα πάνω από 30% - Προωθούνται νέες αλλαγές

Οι θετικές επιδόσεις του Εξωδικαστικού τον Αύγουστο, για τέταρτο συνεχόμενο μήνα, συνδυαστικά με τα στατιστικά στοιχεία αντανακλούν την ικανοποιητική πορεία του εργαλείου, όπως υπογραμμίζει η γενική γραμματεία του Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Ιδιωτικού Χρέους.

Και παράλληλα αποτελούν τον οδηγό για τις προωθούμενες αλλαγές, με βασική στόχευση ο Εξωδικαστικός να γίνει το κυρίαρχο εργαλείο αντιμετώπισης του ιδιωτικού χρέους και ειδικότερα των «κόκκινων» δανείων, με αύξηση των αιτήσεων, της εγκρισιμότητας και της αποδοχής των ρυθμίσεων από τους οφειλέτες.

Σχεδόν 8.000 ρυθμίσεις έως τον Αύγουστο

Με βάσει τα στοιχεία της γ.γ, για τον Αύγουστο, μήνα που οι προθεσμίες για την αξιολόγηση της προτεινόμενης ρύθμισης από πλευράς οφειλέτη είναι σε αναστολή, βάσει του νόμου πραγματοποιήθηκαν 691 νέες επιτυχείς ρυθμίσεις οφειλών, οι οποίες αντιστοιχούν σε 322 εκ. ευρώ αρχικών οφειλών (ποσό μεγαλύτερο από τον αντίστοιχο δείκτη του μηνός Ιουλίου όπου έγιναν 931 ρυθμίσεις), συντηρώντας έτσι σε σταθερά υψηλό επίπεδο (>290 εκ. ευρώ) το ποσό που ρυθμίζεται σε μηνιαία βάση το τελευταίο τετράμηνο.

Συνολικά, μέχρι το τέλος Αυγούστου του 2023 έχουν πραγματοποιηθεί 7.948 επιτυχείς ρυθμίσεις οφειλών, οι οποίες αντιστοιχούν σε 2,97 δισ. ευρώ αρχικών οφειλών.

Μειώθηκε το ποσοστό απορρίψεων

Ενα ενδιαφέρον στοιχείο εξάλλου είναι ότι το ποσοστό απορρίψεων των προτεινόμενων ρυθμίσεων από πλευράς από πλευράς οφειλετών των ρυθμίσεων τον Αύγουστο μειώθηκε στο 21% (πολυμερείς) και στο 4% για τις διμερείς έναντι 36% και 21% τον Ιούλιο, ενώ τον Ιούνιο τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 32% και 19%.

Σε ό,τι αφορά την εγκρισιμότητα των χρηματοδοτικών φορέων (κυρίως servicers) ανήλθε σε 71% βάσει του πλήθους των αιτήσεων, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό βάσει οφειλών διαμορφώθηκε στο 62,5%.

Το 20,45% των απορρίψεων από τους χρηματοδοτικούς φορείς αποδίδεται σε αδυναμία εξυπηρέτησης της αιτούμενης ρύθμισης από τον οφειλέτη, ενώ σε «αδυναμία εξυπηρέτησης» αποδίδεται και η απόρριψη του 21% των προτεινόμενων ρυθμίσεων από τους ίδιους τους οφειλέτες. Σημειώνεται ότι για το 60,4% οι οφειλέτες δεν έδωσαν λόγο απόρριψης.

Τι δείχνουν τα στοιχεία

  • Το 59% των οφειλών που βρίσκονται στον εξωδικαστικό αφορούν επιτηδευματίες και ανέρχονται σε 11,29 δισ. ευρώ έναντι 4,6 δισ. ευρώ των νομικών προσώπων (24%) και 3,3 δισ. ευρώ (17%) φυσικά πρόσωπα. Η πλειοψηφία των οφειλών, 77%, είναι προς χρηματοδοτικούς φορείς .
  • Η πλειοψηφία των αιτήσεων βρίσκεται στο εύρος οφειλής 50.000-200.000 ευρώ. Οι οφειλές άνω του 1 εκατ. ευρώ αθροίζονται σε 11,04 δισ. ευρώ και αποτελούν το 57,5% του συνόλου των οφειλών του εξωδικαστικού. Μόνο το 9% των οφειλών είναι ενήμερο
  • 18% το μέσο κούρεμα για οφειλές προς Δημόσιο και 22% προς Χρηματοδοτικούς Φορείς, ενώ το 44,5% των ρυθμίσεων προς Χ.Φ. (βάσει οφειλών) έλαβε κούρεμα πάνω από 30%. Επίσης το 34,22% των οφειλών ρυθμίστηκε χωρίς διαγραφή. Το συνολικό ποσό διαγραφής ανέρχεται σε 862 εκατ. ευρώ.

Πηγή: imerisia.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Κυριακή, 10 Σεπτεμβρίου 2023 13:41

Σχετικά Άρθρα

  • Φοροδιαφυγή: Ποιοι δικαιούνται «κούρεμα» έως και 50% στα πρόστιμα
    Φοροδιαφυγή: Ποιοι δικαιούνται «κούρεμα» έως και 50% στα πρόστιμα

    Μειωμένα από 25% έως 50% θα είναι τα πρόστιμα για τους φορολογούμενους που αποδέχονται ότι διέπραξαν φοροδιαφυγή, με την προϋπόθεση ότι δεν θα προσφύγουν στα Διοικητικά Δικαστήρια για να ακυρώσουν το φόρο που τους έχει επιβληθεί μετά από έλεγχο.

    Το νέο μέτρο της ΑΑΔΕ θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Οκτωβρίου και θα έχει διπλό στόχο.

    Από την μία θα είναι άμεση η είσπραξη των φόρων και των προστίμων που καταλογίζουν οι ελεγκτικές αρχές, και παράλληλα η αποσυμφόρηση των δικαστηρίων από πιθανές προσφυγές κατά του Δημοσίου.

    Σημειώνεται πως με την αποδοχή της παράβασης και την υποβολή τροποποιητικής φορολογικής δήλωσης, μειώνεται αυτόματα το πρόστιμο, χωρίς την ανθρώπινη παρέμβαση.

    Ουσιαστικά το νέο αυτοματοποιημένο σύστημα, έρχεται να αντικαταστήσει την Επιτροπή Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών που λειτουργεί την τελευταία τριετία και εκδικάζει υποθέσεις οι οποίες βρίσκονται στα δικαστήρια.

    Ειδικότερα με τη νέα ρύθμιση:

    • Το πρόστιμο μειώνεται έως και 50% εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου και υποβολή σχετικής δήλωσης μέχρι και 10 ημέρες μετά την κοινοποίηση του σχετικού φόρου που προκύπτει, από τους ελεγκτές. Σήμερα ισχύει μείωση προστίμου κατά 40% για φόρο εισοδήματος και ΦΠΑ, αν υποβληθεί η δήλωση προ της κοινοποίησης διορθωτικού προσδιορισμού και η συνολική οφειλή (κύριος φόρος, αναλογικό πρόστιμο και τόκοι) εξοφληθεί σε 30 ημέρες από την υποβολή της αρχικής εκπρόθεσμης ή τροποποιητικής.
    • Το πρόστιμο μειώνεται έως και 40% εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου μετά την κοινοποίηση του φόρου, αλλά πριν από την προσφυγή στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ).
    • Το πρόστιμο μειώνεται έως και 30% εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου προ της υποβολής προσφυγής σε αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο.
    • Το πρόστιμο μειώνεται έως και 25% εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου προ της έναρξης συζήτησης ενώπιον αρμόδιου δικαστηρίου.

      Μετά τη μείωση του προστίμου θα πρέπει το 25% της συνολικής οφειλής να καταβληθεί μέσα σε 3 ημέρες από την αποδοχή της σχετικής αίτησης που θα γίνει ηλεκτρονικά μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, η ενεργοποίηση της οποίας αναμένεται τον Οκτώβριο. Το υπόλοιπο της οφειλής πρέπει να εξοφληθεί σε έως και 12 μηνιαίες δόσεις, μέσω της πάγιας ρύθμισης του υπουργείου Οικονομικών. Όσοι ενδιαφέρονται και επιθυμούν να μειώσουν το πρόστιμο που τους έχει υποβληθεί θα πρέπει από τον Οκτώβριο να δηλώσουν στην ΑΑΔΕ την πρόθεσή τους.

    Πηγή: cnn.gr

  • ΑΑΔΕ: Ποια πρόστιμα μπορούν να κουρευτούν έως και 75% - Οι δυο ρυθμίσεις που μπορούν να αξιοποιήσουν οι φορολογούμενοι
    ΑΑΔΕ: Ποια πρόστιμα μπορούν να κουρευτούν έως και 75% - Οι δυο ρυθμίσεις που μπορούν να αξιοποιήσουν οι φορολογούμενοι

    Οι ημερομηνίες «κλειδιά» και τι μπορούν να κάνουν οι φορολογούμενοι για να γλιτώσουν χρήματα και δόσεις

    Κούρεμα προστίμων έως και 75% μπορούν να κερδίσουν χιλιάδες φορολογούμενοι αξιοποιώντας δύο ρυθμίσεις, την εξώδικη επίλυση διαφορών αλλά και τη νέα μόνιμη διαδικασία εξωδικαστικού συμβιβασμού. Οι δύο ρυθμίσεις αφορούν οσους αποφασίσουν να λύσουν τις διαφορές τους μακριά από τις αίθουσες των δικαστηρίων,παραδεχόμενοι την φορολογική παράβαση. Η μία ρύθμιση που αφορά υποθέσεις που βρίσκονται σε εκκρεμότητα στα δικαστήρια λήγει στις 30 Ιουνίου ενώ η έτερη που αφορά εκείνους που παραδεχτούν ότι έκαναν παραβαση θα τεθεί σε ισχύ από τον προσεχή Οκτώβριο.

    Ειδικότερα:

    1. Οι φορολογούμενοι με φορο-υποθέσεις οι οποίες εκκρεμούν στα δικαστήρια εάν υποβάλουν μέχρι τις 30 Ιουνίου 2024 αίτηση στην Επιτροπή Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών θα κερδίσουν μείωση προσαυξήσεων και προστίμων έως και κατά 75% και εξόφληση των οφειλών σε έως 24 δόσεις. Θα πρέπει όμως μέσα σε πέντε ημέρες από τον συμβιβασμό να καταβάλλουν το 30% της οφειλής.
    2. Με την επίλυση της διαφοράς και εφόσον καταβληθεί από το φορολογούμενο ποσοστό τουλάχιστον 30% του κύριου φόρου που οφείλεται, εντός 5 εργάσιμων ημερών από την υπογραφή του συμβιβασμού, το ποσό της οφειλής καταβάλλεται σε έως 24 δόσεις και παρέχεται έκπτωση στους πρόσθετους φόρους, τόκους, προσαυξήσεις και πρόστιμα η οποία ανέρχεται σε 75% εάν καταβληθεί σε 1 δόση, σε 65% για 2-4 δόσεις, σε 55% για 5-8 δόσεις, σε 50% για 9-12 δόσεις, σε 45% για 13-16 δόσεις, σε 40% για 17-20 δόσεις και σε 35% για 21-24 δόσεις.
    3. Στην αίτηση γίνεται συνοπτική αναφορά στους λόγους, που κατά την κρίση του αιτούντος, θεμελιώνουν το αίτημα ήτοι:
    4. Παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει τον επίδικο φόρο ή πρόστιμο λόγω παρόδου του χρόνου, εντός του οποίου η Φορολογική Διοίκηση είχε δικαίωμα προς καταλογισμό αυτών.
    5. Παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει τον επίδικο φόρο ή πρόστιμο λόγω λήψης φορολογικού πιστοποιητικού χωρίς επιφύλαξη.
    6. Εσφαλμένο καταλογισμό του φόρου ή προστίμου λόγω πρόδηλης έλλειψης φορολογικής υποχρέωσης ή αριθμητικού σφάλματος.
    7. Αναδρομική εφαρμογή της ευμενέστερης φορολογικής κύρωσης σύμφωνα με όσα έχουν γίνει δεκτά από τη νομολογία του ΣτΕ.
    8. Μείωση του πρόσθετου φόρου, του τόκου, των προσαυξήσεων και των προστίμων.
    9. Μείωση από 25% έως 50% των προστίμων που θα έχει επιβάλει ο φοροελεγκτικός μηχανισμός θα κερδίζουν οι φορολογούμενοι οι οποίοι θα αποδεχθούν το αποτέλεσμα του ελέγχουκαι δεν θα προσφύγουν στα αρμόδια δικαστήρια.

    Το κούρεμα για όσους ομολογούν τις φορο παραβάσεις στις οποίες υπέπεσαν είναι κλιμακωτό και διαμορφώνεται ως εξής:

    • Τα αναλογικά πρόστιμα θα μειώνονται κατά 50% εάν γίνει ομολογία παραβάσεων μη υποβολής δηλώσεων ή υποβολής ανακριβών δηλώσεων μετά την έκδοση και κοινοποίηση εντολής ελέγχου και πριν από την κοινοποίηση πράξης προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου ή εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου μέχρι και 10 ημέρες μετά την κοινοποίηση πράξης προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου. Προϋπόθεση για τη μείωση των προστίμων είναι, στη μεν πρώτη περίπτωση, να υποβληθούν οι σχετικές εκπρόθεσμες αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις πριν από την κοινοποίηση της πράξης προσωρινού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου, στη δε δεύτερη περίπτωση να υποβληθούν οι σχετικές δηλώσεις εντός 10 ημερών από την κοινοποίηση της πράξης.Ακόμα:
    • Τα πρόστιμα θα μειώνονται κατά 40% εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου μετά την κοινοποίηση οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου αλλά πριν από την προσφυγή στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών.
    • Το πρόστιμα θα μειώνονται κατά 30% εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου προ της υποβολής προσφυγής σε αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο.
    • Το πρόστιμα θα μειώνονται κατά 25% εάν γίνει αποδοχή της κύριας οφειλής φόρου προ της έναρξης συζήτησης ενώπιον αρμόδιου δικαστηρίου.
    • Σε κάθε περίπτωση, μετά τη μείωση των προστίμων θα πρέπει το 25% της συνολικής οφειλής να καταβληθεί μέσα σε 3 ημέρες από την αποδοχή της σχετικής αίτησης που θα πρέπει να υποβληθεί ηλεκτρονικά μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας, η ενεργοποίηση της οποίας αναμένεται την 1η Οκτωβρίου 2024.

    Πηγή: imerisia.gr

  • Τροπολογία για εξωδικαστικό: Φρένο στους πλειστηριασμούς με προκαταβολή 10% στους servicers
    Τροπολογία για εξωδικαστικό: Φρένο στους πλειστηριασμούς με προκαταβολή 10% στους servicers

    Προβλέπεται, για λόγους ασφάλειας δικαίου, ρητά το δικαίωμα των διαχειριστών πιστώσεων να παρίστανται ως μη δικαιούχοι διάδικοι στα πολιτικά δικαστήρια σε σχέση με τις πιστώσεις που διαχειρίζονται

    Κίνητρο προκειμένου να συναινέσουν σε ρύθμιση στο πλαίσιο του εξωδικαστικού μηχανισμού θα έχουν οι servicers προβλέπει η τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου «Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167», που ψηφίζεται τη Δευτέρα (4/12).

    Ειδικότερα, παρέχεται η δυνατότητα στους πιστωτές να ζητήσουν προκαταβολή μέχρι 10% της αξίας της οφειλής, όπως προκύπτει από το υπολογιστικό εργαλείο του εξωδικαστικού μηχανισμού στις περιπτώσεις που έχει εκδοθεί πρόγραμμα πλειστηριασμούγια τα ακίνητα οφειλετών – εκτός αν ανήκουν στη κατηγορία των ευάλωτων για τους οποίους έχει εκδοθεί βεβαίωση ευάλωτου δανειολήπτη.

    Λαμβάνεται περαιτέρω μέριμνα για την περίπτωση οφειλετών για τους οποίους συντρέχουν ιδιαίτεροι κοινωνικοί ή οικονομικοί λόγοι.

    Αποτέλεσμα αυτής της ρύθμισης αναμένεται να είναι η σύναψη περισσότερων ρυθμίσεων, η αύξηση ρευστότητας σε σχέση με οφειλές για τις οποίες υπάρχει εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου στο πλαίσιο του προγράμματος «Ηρακλής» και η αποτροπή πλειστηριασμών.

    Οι πιστωτές, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, κατά βάση απορρίπτουν προτάσεις για συμβιβαστική επίλυση του εξωδικαστικού ή ζητούσαν υψηλές προκαταβολές προκειμένου να συναινέσουν.

    Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στο άρθρο 3 της τροπολογίας:

    «(…) Για περιπτώσεις οφειλετών στους οποίους έχει κοινοποιηθεί πρόγραμμα πλειστηριασμού, εξαιρουμένων των ευάλωτων οφειλετών για τους οποίους έχει εκδοθεί βεβαίωση ευάλωτου οφειλέτη, η αντιπρόταση των χρηματοδοτικών Φορέων δύναται να περιέχει προκαταβολή έως δέκα τοις εκατό (10%), επί του κεφαλαίου, όπως διαμορφώνεται από την πρόταση του υπολογιστικού εργαλείου, οποία καταβάλλεται στον πιστωτή με το μεγαλύτερο άθροισμα ποσών ανάκτησης ανά οφειλή. Ο πιστωτής αυτός δύναται να εξαιρέσει από τη χορηγηθείσα αντιπρόταση τη λήψη της προκαταβολής του προηγούμενου εδαφίου ή να τη μειώσει εφόσον συνεκτιμήσει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τεκμηριώνουν την ιδιαίτερη οικονομική δυσχέρεια ή τυχόν κοινωνικά κριτήρια ή ειδικά προβλήματα υγείας.».

    O servicers υποστηρίζουν ότι με την προκαταβολή – που στις διμερείς ρυθμίσεις μπορεί να φτάσει και το 30% - οι οφειλέτες δεσμεύονται για την τήρηση της ρύθμισης και ζητούσαν εισαχθούν και στον εξωδικαστικό, ώστε να μειωθεί κάτω από το 35%-40% το ποσοστό των ρυθμίσεων που «χαλάνε» από τους πρώτους κιόλας μήνες. Με την τροπολογία η προκαταβολή θα μπορεί να ζητηθεί μόνο σε εκείνους τους οποίους έχει κοινοποιηθεί πρόγραμμα πλειστηριασμού.

    Με την ίδια τροπολογία επιτρέπεται εντός δύο μηνών από έναρξη ισχύος του νόμου, η υποβολής νέας αίτησης για την υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό οφειλών προς το Δημόσιο και τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, οι οποίες βεβαιώθηκαν μετά την ημερομηνία οριστικής υποβολής της αρχικής αίτησης, εφόσον το χρονικό διάστημα από την αρχική αίτηση και την επίτευξη σύμβασης αναδιάρθρωσης δεν έχει μεγαλύτερη διάρκεια των 12 μηνών.

    Νέες οφειλές

    Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, αντιμετωπίζεται με τον τρόπο αυτό, σε εναρμόνιση με τη νέα πρόβλεψη του άρθρου 67 του νομοσχεδίου περί επικαιροποίησης των στοιχείων οφειλών πριν την χορήγηση ρυθμίσεων, η περίπτωση αιτήσεων που καθυστέρησε η αξιολόγησή τους από τους πιστωτές για διαφόρους λόγους πέραν του διμήνου που ορίζει ο νόμος και στο μεταξύ γεννήθηκαν, μετά την οριστικοποίηση της αίτησης, νέες οφειλές προς το Δημόσιο ή τους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης.

    Δικονομικά δικαιώματα

    Τέλος προβλέπεται, για λόγους ασφάλειας δικαίου, ρητά το δικαίωμα των διαχειριστών πιστώσεων να παρίστανται ως μη δικαιούχοι διάδικοι στα πολιτικά δικαστήρια σε σχέση με τις πιστώσεις που διαχειρίζονται, σε εναρμόνιση με την απόφαση 1/2023 του Αρείου Πάγου και ο ορίζεται ο τρόπος απόδειξης της νομιμοποίησης τους. Ειδικότερα, δεν απαιτείται να προσκομίσουν τον σύνολο της σύμβασης διαχείρισης που περιλαμβάνει πιστώσεις με πολλούς άλλους οφειλέτες, των οποίων τα προσωπικά δεδομένα μπορεί να τίθενται στον κίνδυνο να εκτεθούν προς τρίτους, άλλα μόνο τα στοιχεία που αποδεικνύουν τη μεταβίβαση και τη διαχείριση της σύμβασης τους που αφορά τη δίκη.

    «Η ασάφεια ως τα δικονομικά δικαιώματα των πιστώσεων οδήγησε σε πολλές δίκες και κατασπατάληση πόρων, προκειμένου να κριθεί αν οι διαχειριστές πιστώσεων έχουν το δικαίωμα να παρίστανται σε δίκες που αφορούν πιστώσεις που διαχειρίζονται» αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση.

    Πηγή: imerisia.gr

  • Πέντε ρυθμίσεις για οφειλές σε Δημόσιο και Ταμεία - Οι δικαιούχοι για ένταξη και οι προϋποθέσεις
    Πέντε ρυθμίσεις για οφειλές σε Δημόσιο και Ταμεία - Οι δικαιούχοι για ένταξη και οι προϋποθέσεις

    «Αναχώματα» στη δημιουργία νέας γενιάς οφειλών επιχειρεί να στήσει το οικονομικό επιτελείο με τις πρόσφατες παρεμβάσεις οι οποίες είτε αφορούν την αναβίωση των παλαιών ρυθμίσεων, είτε την επιβράβευση με νέες ρυθμίσεις για εκείνους που κράτησαν «ζωντανές» τις ρυθμίσεις στις οποίες είχαν προχωρήσει, είτε σχετίζονται με τις επιχειρούμενες αλλαγές στον εξωδικαστικό συμβιβασμό.

    Μέσα στην προσεχή εβδομάδα αναμένεται να υπάρξουν οι σχετικές νομοθετικές παρεμβάσεις.

    Όπως τονίζεται από το οικονομικό επιτελείο η βασική επιδίωξη είναι να δοθεί μία ακόμη ευκαιρία σε εκείνους που έχασαν τις ρυθμίσεις εξαιτίας αντικειμενικών δυσκολιών, να είναι και πάλι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, ενώ παράλληλα με τη νέα στοχευμένη ρύθμιση ουσιαστικά επιβραβεύεται η συνέπεια των οφειλετών.

    Ταυτόχρονα, μέσα από τις επιχειρούμενες αλλαγές στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, ουσιαστικά επιχειρείται να γίνει το συγκεκριμένο εργαλείο πιο φιλικό για τους οφειλέτες και συνάμα να αυξηθεί η πίεση προς τράπεζες και εταιρείες διαχείρισης "κόκκινων" δανείων, ώστε να αποδεχθούν τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.

    Αναλυτικά όλα τα εργαλεία που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στο τραπέζι για τη ρύθμιση χρεών, όπως αυτά αποτυπώνονται από τις κυβερνητικές παρεμβάσεις

    1. Πάγια ρύθμιση: Γι' αυτή δεν αλλάζει κάτι αλλά παραμένει στο τραπέζι, ως λύση στην περίπτωση που ο οφειλέτης δεν μπορεί να κάνει χρήση κάποιας άλλης πιο ευνοϊκής, από αυτές που ήδη υπάρχουν. Η εν λόγω ρύθμιση προβλέπει την εξόφληση χρεών σε 24 ή 48 δόσεις, αλλά και το είδος της οφειλής. Δεν μπαίνει κάποιο εισοδηματικό ή περιουσιακό κριτήριο. Ας δούμε τα κύρια χαρακτηριστικά της:

    • Η ρύθμιση των οφειλών μπορεί να γίνει ακόμη και πριν αυτές καταστούν ληξιπρόθεσμες.
    • Τρέχουσες και τακτικές οφειλές, όπως ο ΦΠΑ, ο φόρος εισοδήματος και ο ΕΝΦΙΑ ρυθμίζονται σε έως 24 έντοκες δόσεις. Οι οφειλέτες όμως θα πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα το γεγονός ότι όσο περισσότερες είναι οι δόσεις που επιλέγονται, τόσο μεγαλύτερο είναι και το επιτόκιο. Αυτό σημαίνει ότι εάν κάποιος ρυθμίσει την οφειλή του σε έως 12 μηνιαίες δόσεις το επιτόκιο ανέρχεται στο 4,37%, για όσους εξοφλήσουν την οφειλή σε 13-24 μηνιαίες δόσεις το επιτόκιο ανεβαίνει στο 5,87%.
    • Οι έκτακτες οφειλές ρυθμίζονται σε 25 έως 48 μηνιαίες δόσεις με επιτόκιο 5,87% σε ετήσια βάση. Σε αυτή τη ρύθμιση μπορούν να ενταχθούν έκτακτες οφειλές νοικοκυριών και επιχειρήσεων, όπως για παράδειγμα φόροι κληρονομιάς, πρόστιμα, τόκοι, προσαυξήσεις που βεβαιώθηκαν μετά από ελέγχους κ.λπ.

    2. Αναβίωση 120 δόσεων: Όλοι εκείνοι που ήταν ενταγμένοι στην ρύθμιση των 120 δόσεων και την απώλεσαν μέχρι και την 1-2-2023, θα έχουν τη δυνατότητα να επανενταχθούν σε αυτήν υποβάλλοντας αίτηση έως και τις 31-7-2023, υπό την προϋπόθεση ότι θα καταβάλουν εφάπαξ δύο μηνιαίες δόσεις. Οι καταβολές που χάθηκαν θα προστεθούν στο τέλος της ρύθμισης. Στην περίπτωση εκείνη που ο οφειλέτης έχει και άλλες αρρύθμιστες ληξιπρόθεσμες οφειλές, όπως για παράδειγμα απλήρωτες δόσεις από τον φόρο εισοδήματος του 2022 ή τον ΕΝΦΙΑ του ίδιου χρόνου, έχει την υποχρέωση να τις εντάξει στην πάγια ρύθμιση των 24 δόσεων ή εάν αυτές είναι έκτακτες σε αυτή των 48 δόσεων. Η προθεσμία που έχει για το πράξει είναι ένας μήνας από την επικύρωση αναβίωσης της ρύθμισης των 120 δόσεων. Το επιτόκιο της ρύθμισης ανέρχεται στο 3%.

    3. Αναβίωση 36 ή 72 δόσεων: Λίγο πολύ ισχύουν τα ίδια όπως και για τη ρύθμιση των 120 δόσεων. Έτσι για να ενταχθούν εκ νέου, θα πρέπει να έχει χαθεί έως την 1η Φεβρουαρίου 2023, η αίτηση να υποβληθεί έως και τις 31 Ιουλίου και ταυτόχρονα να καταβληθούν εφάπαξ δύο μηνιαίες δόσεις. Στην περίπτωση εκείνη που υπάρχουν και άλλες αρρύθμιστες ληξιπρόθεσμες οφειλές υποχρεωτικά εντάσσονται στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων μέσα σε ένα μήνα από την ημερομηνία επικύρωσης της αναβίωσης της ρύθμισης. Οι 36 δόσεις είναι άτοκες και οι 37 - 72 δόσεις επιβαρύνονται με επιτόκιο 2,5%.

    4. Ρύθμιση - επιβράβευση για τους συνεπείς με 36 ή 72 δόσεις: Στην κατηγορία αυτή μπορούν να ενταχθούν όλοι εκείνοι που κατέβαλαν κανονικά τις δόσεις των ρυθμίσεων 120 ή 72 δόσεων, στις οποίες είχαν ενταχθεί και ταυτόχρονα την 1η Νοεμβρίου του 2021, δεν είχαν ληξιπρόθεσμες ή αρρύθμιστες οφειλές. Υπάγονται οφειλές που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μετά την 1η Νοεμβρίου του 2021. Το ελάχιστο ποσό της μηνιαίας δόσης καθορίζεται σε 30 ευρώ. Οι παραπάνω δόσεις είναι έντοκες. Εκείνοι που θα επιλέξουν τις 36 δόσεις το επιτόκιο ανέρχεται στο 4,37%, ενώ για όσους εξοφλήσουν την οφειλή σε 72 δόσεις το επιτόκιο ανέρχεται σε 5,87%. Με την ένταξη στη ρύθμιση ισχύουν τα ευεργετήματα που είχε και η ρύθμιση των 120 δόσεων (αποδέσμευση τραπεζικών λογαριασμών).

    5. Μεταφορά από την πάγια ρύθμιση σε αυτή των 36-72 δόσεων: Σε αυτή την κατηγορία μπορούν να ενταχθούν οι συνεπείς οφειλέτες που δημιούργησαν ληξιπρόθεσμες οφειλές μετά την 1η Νοεμβρίου 2021 και έως και την 1η Φεβρουαρίου 2023 και ήδη τις έχουν ήδη εντάξει στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων. Αυτοί λοιπόν θα μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να εντάξουν την οφειλή τους στη νέα ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων. Παράλληλα αν την 1η Νοεμβρίου του 2021, υφίστανται ρυθμισμένες οφειλές στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων η οποία μεταγενέστερα χάθηκε και ταυτόχρονα βεβαιώθηκαν νέες οφειλές, μετά την 1η Νοεμβρίου 2021, τότε οι νέες αυτές οφειλές, δύνανται να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων και ταυτόχρονα, εντός μηνός από την υπαγωγή των νέων οφειλών στη ρύθμιση των 36 ή 72 δόσεων, οι οφειλές της πάγιας που χάθηκαν υποχρεωτικά εντάσσονται εκ νέου στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων.

    Τέλος, μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξει τροπολογία με βελτιώσεις στο νόμο για την εξωδικαστικό συμβιβασμό, που θα καθιστούν τον νόμο πιο φιλικό και εύχρηστο προς τον οφειλέτη και πιο δεσμευτικό για τις τράπεζες και τους services ώστε να προχωρήσουν σε ρυθμίσεις.

    Πηγή: ethnos.gr

  • Εξωδικαστικός συμβιβασμός: Ξεκίνησε η διαδικασία της ρύθμισης και των δόσεων

    Ξεπέρασαν τις 1.000 οι υποθέσεις εξωδικαστικού συμβιβασμού των οποίων έχει ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση, έχει επέλθει κούρεμα των οφειλών και έχει ξεκινήσει η διαδικασία της ρύθμισης και των δόσεων, σύμφωνα με πληροφορίες του ΑΠΕ - ΜΠΕ από τα στοιχεία του εξωδικαστικού μηχανισμού.

    Προ ημερών, σε συνέντευξη του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) Φώτης Κουρμούσης γνωστοποίησε ότι πάνω από 5.200 νέες αιτήσεις έχουν υποβληθεί σε διάστημα περίπου τριών μηνών, από τις αρχές του Σεπτεμβρίου μέχρι σήμερα, στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, λόγω του ότι από τις αρχές Σεπτεμβρίου υπάρχουν πλέον στο ηλεκτρονικό σύστημα του μηχανισμού τα αναγκαία δικαιολογητικά σε ηλεκτρονική μορφή.

    Το νέο αυτό δεδομένο κινητοποίησε πολλούς οφειλέτες και έτσι συνολικά και μέχρι σήμερα έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία μέσα σε αυτό το διάστημα περί τις 50.000 επιχειρήσεις.

    Σε αυτές τις επιχειρήσεις περιλαμβάνονται κατά κύριο λόγο ατομικές επιχειρήσεις και μικρομεσαίες, όπως και αγρότες που, όπως μαρτυρούν τα στατιστικά δεδομένα, ενεργοποιούν από τον Σεπτέμβριο τη διαδικασία με ταχύτερους ρυθμούς.

    «Στο διάστημα των τελευταίων δύο μηνών έχει επιτευχθεί σημαντική βελτίωση στον εξωδικαστικό μηχανισμό» σημείωσε ο κ. Κουρμούσης, ενώ ταυτόχρονα τόνισε πως επί έναν περίπου χρόνο που λειτουργούσε η ηλεκτρονική πλατφόρμα, «οι σχετικές διαδικασίες ρύθμισης των οφειλών προς εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες γίνονταν χειροκίνητα και απαιτούσαν πολλά δικαιολογητικά». Ως εκ τούτου, οι επιχειρήσεις, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αγρότες δυσκολεύονταν, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον Ειδικό Γραμματέα, από την αρχή του μηχανισμού μέχρι και τα τέλη του Αυγούστου 2018 να είχαν ολοκληρώσει επιτυχώς τη διαδικασία μόνο περίπου 280 επιχειρήσεις όλων των ειδών.

    «Πλέον όλα αυτά έχουν τελειώσει, διότι η νέα πλατφόρμα παρέχει σχεδόν το σύνολο των δικαιολογητικών σε ηλεκτρονική μορφή, συνεπώς δεν χρειάζεται κάποιος να τα μαζέψει» σημείωσε ο κ.Κουρμούσης που τόνισε πως σχεδόν το σύνολο των πληροφοριών για την περιουσία και τα χρέη έρχονται «αυτόματα στην οθόνη με το πάτημα ενός κουμπιού». Το ότι όλη η διαδικασία είναι πιο γρήγορη φαίνεται, συμπλήρωσε ο Ειδικός Γραμματέας, στα στατιστικά στοιχεία: «βλέπουμε ότι έχει σχεδόν τριπλασιαστεί ο ρυθμός επιτυχίας».

    Η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) καλεί τους ενδιαφερόμενους να ρυθμίσουν τα χρέη τους προς το δημόσιο «σε έως και 120 δόσεις και με διαγραφή προστίμων και προσαυξήσεων που αγγίζει στις περισσότερες περιπτώσεις και το 95%» με παράλληλο όφελος τις ενδεχόμενες εξελίξεις σε ό,τι αφορά την ακίνητη περιουσία των πολιτών αλλά και τη ρευστότητά τους.

    «Μόλις κάποιος υποβάλει την αίτηση μπορεί να πάρει την προστασία που παρέχει η Πολιτεία. Να έχει δηλαδή ακατάσχετο των λογαριασμών, τόσο των επιχειρηματικών όσο και των προσωπικών και επίσης να πάρει και προστασία των ακινήτων του από πλειστηριασμούς» σημείωσε ο κ. Κουρμούσης, για να καταλήξει: «Μόνο και μόνο για αυτό, να προστρέξουν όλοι να κάνουν μια αίτηση, διότι ο νόμος έχει αρχική ημερομηνία λήξης στις 31/12/2018 και μόλις φτάσει αυτή η ημερομηνία θα τεθεί υπό διαπραγμάτευση με τους Ευρωπαίους εταίρους για τη συνέχισή του ή όχι». Συμβούλευσε έτσι όσους «έχουν μια αδυναμία να προστρέξουν, να κάνουν μια αίτηση, για να πάρουν τη σειρά τους».

Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Τσουκαλάς