Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2023 13:10

Πετρέλαιο θέρμανσης: Εκτιμήσεις για τιμές – φωτιά στην «πρεμιέρα» του

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Ακριβότερη σε σχέση με πέρσι προετοιμάζονται να πληρώσουν τη θέρμανση του φετινού χειμώνα όσοι χρησιμοποιούν πετρέλαιο θέρμανσης, εφόσον τα δεδομένα στις διεθνείς τιμές πετρελαίου παραμένουν ως έχουν μέχρι τις 15 Οκτωβρίου που ξεκινά η διάθεσή του.

Σε λιγότερο από έναν μήνα οι καταναλωτές που θα γεμίσουν τις δεξαμενές τους με πετρέλαιο θα κληθούν να πληρώσουν – με βάση τις σημερινές συνθήκες- περί το 1,5 ευρώ το λίτρο, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς των καυσίμων. Σε σχέση με πέρσι, όταν η τιμή με την οποία έκανε «πρεμιέρα» το πετρέλαιο θέρμανσης κυμαινόταν στα 1,37-1,41 ευρώ το λίτρο, η επιβάρυνση για τα ελληνικά νοικοκυριά ενόψει του φετινού χειμώνα αναμένεται μεγαλύτερη. Άλλωστε το 2022 η κυβέρνηση είχε προχωρήσει σε επιδότηση 25 λεπτών στην αντλία ενώ τα διυλιστήρια από την πλευρά τους σε έκπτωση 7,5 λεπτών, με αποτέλεσμα, παρά την υψηλή αρχική τιμή του καυσίμου, ο τελικός λογαριασμός να είναι χαμηλότερος για τον καταναλωτή.

Επιδότηση στην αντλία τη φετινή χρονιά δεν θα υπάρξει, όπως ξεκαθαρίστηκε από το αρμόδιο υπουργείο, ενώ έως τώρα δεν έχει ανακοινωθεί κάποια κίνηση από πλευράς των εταιρειών. Έτσι το μόνο βέβαιο μέτρο «ανακούφισης» που έχουν προς το παρόν οι καταναλωτές (όσοι βεβαίως είναι μεταξύ των δικαιούχων) είναι το επίδομα του πετρελαίου θέρμανσης.

Την ίδια στιγμή, οι διεθνείς τιμές των καυσίμων συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, με εξαίρεση τη μικρή πτώση της τιμής του Brent τις προηγούμενες μέρες. Σημειώνεται πως τo ράλι ανόδου ξεκίνησε αρχικά στις αρχές του καλοκαιριού με την ανακοίνωσης της μείωσης της προσφοράς πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία και συνεχίστηκε μέσα στο καλοκαίρι με την υλοποίησή της.

Το ράλι ανόδου στην τιμή της βενζίνης

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης συνεχίζει πάνω από το 2 ευρώ το λίτρο και διαμορφωνόταν την Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου στα 2,043 ευρώ το λίτρο. Eνδεικτικό της «κούρσας» ανόδου της βενζίνης το τελευταίο διάστημα είναι ότι τη Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου όταν και «έσπασε» το φράγμα των 2 ευρώ πανελλαδικά, η μέση τιμή της έφτανε στα 2,002 ευρώ το λίτρο.

Παράλληλα η τιμή της αμόλυβδης 100 οκτανίων φτάνει σήμερα στα 2,219 ευρώ το λίτρο και του diesel κίνησης στα 1,851 ευρώ το λίτρο.

Στην Αττική η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 2,010 ευρώ το λίτρο, στη Θεσσαλονίκη στα 2,008 ευρώ το λίτρο ενώ η υψηλότερη μέση τιμή στο σύνολο της χώρας καταγράφεται στον νομό Κυκλάδων με 2,286 ευρώ το λίτρο.

Πηγή: Cnn.gr

Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2023 13:15

Σχετικά Άρθρα

  • Ηλεία: Ξεκίνησε η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης - Χαμηλότερη η τιμή, μεγαλύτερη η ανησυχία
    Ηλεία: Ξεκίνησε η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης - Χαμηλότερη η τιμή, μεγαλύτερη η ανησυχία

    Της Δήμητρας Βέλμαχου

    Ξεκινά από σήμερα, η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης με τιμή χαμηλότερη σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και κυμαινόμενη γύρω στο 1,20€ ανά λίτρο. Παρά τις ήπιες καιρικές συνθήκες που επικρατούν, οι καταναλωτές φαίνεται να αντιδρούν γρήγορα, ανησυχώντας για ενδεχόμενες αυξήσεις της τιμής λόγω των διεθνών εξελίξεων, και συγκεκριμένα της αστάθειας που προκύπτει από τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή.

    Οι πρατηριούχοι παρατηρούν αυξημένη κινητικότητα, με αρκετούς καταναλωτές να προχωρούν σε παραγγελίες προκειμένου να επωφεληθούν από την υπάρχουσα τιμή, υπό τον φόβο πάντα μιας ενδεχόμενης αύξησης.

    Ωστόσο, μια σημαντική μερίδα πολιτών, όπως επισημαίνουν στο ilialive.gr οι ιδιοκτήτες πρατηρίων καυσίμων, ενώ εκδηλώνει ενδιαφέρον, περιορίζεται σε τηλεφωνικές επικοινωνίες, για να ενημερωθεί χωρίς να προβεί άμεσα σε αγορά.

    Η αναμονή φαίνεται να αποδίδεται τόσο στην επιθυμία να διαπιστώσουν πώς θα εξελιχθεί η αγορά και αν θα υπάρξουν αλλαγές στην τιμή, όσο και στο γεγονός ότι

    η οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών εξακολουθεί να είναι δύσκολη, γεγονός που επηρεάζει την κατανάλωση.

    Spirogiannis

    Ο ιδιοκτήτης πρατηρίου υγρών καυσίμων στον Πύργο, Πάνος Σπυρογιάννης αναφερόμενος στο θέμα τόνισε πως: «Ενδιαφέρον υπάρχει από τον κόσμο έντονο, πολύ ρωτούν να ενημερωθούν για την τιμή και άλλοι πάλι έχουν αρχίσει τις παραγγελίες αν και ο καιρός ακόμα είναι καλός καθώς φοβούνται μήπως ανέβει λόγω του πολέμου. Εμείς από την πλευρά μας είμαστε έτοιμοι να εξυπηρετήσουμε τον κόσμο».

    Kotsakis Sakis

    Από την πλευρά του ο ιδιοκτήτης πρατηρίων υγρών καυσίμων στον Πύργο, Σάκης Κωτσάκης επεσήμανε ότι: «Έχουμε αρκετά τηλέφωνα, ρωτάει ο κόσμος για να ενημερωθεί, φοβάται μήπως ανέβει η τιμή λόγω της κατάσταση στη Μέση Ανατολή. Είναι ουσιαστικά χρηματιστηριακό είδος και συνήθως κάθε τέτοια αναστάτωση ανεβάζει την τιμή. Η τιμή θα ξεκινήσει περίπου στο 1,20€ ενώ πέρυσι ξεκίνησε γύρω στο 1,35€. Εμείς είμαστε έτοιμοι …».

    Dionusopoulos Iraklis

    Τέλος, ο πρατηριούχος Ηρακλής Διονυσόπουλος, σημείωσε πως: «Δεν υπάρχει ακόμα ζήτηση γιατί και ο καιρός το ευνοεί αυτό. θα δούμε πως θα πάει γιατί υπάρχει και οικονομική δυσχέρεια. Παρακολουθούμε κι εμείς διεθνώς τις τιμές και βλέπουμε ότι λόγω του πολέμου οι τάσεις είναι ανοδικές».

  • «Πρεμιέρα» σήμερα για το πετρέλαιο θέρμανσης – Χαμηλότερες από πέρσι αναμένονται οι τιμές
    «Πρεμιέρα» σήμερα για το πετρέλαιο θέρμανσης – Χαμηλότερες από πέρσι αναμένονται οι τιμές

    Με τιμές χαμηλότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, ξεκινά σήμερα η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης για τον φετινό χειμώνα

    Όπως επισήμανε στο CNN Greece, το βράδυ της Δευτέρας, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας, Μιχάλης Κιούσης, οι τιμές στα μεγάλα αστικά κέντρα εκτιμάται πως θα κυμανθούν από 1,16 έως 1,19 ευρώ το λίτρο, τιμές ελαφρώς «τσιμπημένες» σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις που γίνονταν στα τέλη του Σεπτεμβρίου καθώς από τότε μεσολάβησε νέα κλιμάκωση της έντασης στη Μέση Ανατολή. Σε κάθε περίπτωση, στην έναρξη της διάθεσης του καυσίμου, οι τιμές αναμένονται χαμηλότερες σε σχέση με πέρσι, όπως σημειώνει ο κ. Κιούσης, προσθέτοντας παράλληλα πως το τελευταίο διήμερο παρατηρούνται στην εγχώρια αγορά σταθεροποιητικές και πτωτικές τάσεις.

    Από την πλευρά της, η πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα μιλώντας στο CNN Greece, εκτιμά πως οι τιμές στο λεκανοπέδιο θα κυμανθούν από 1,16 ευρώ έως 1,20 ευρώ το λίτρο. «Πολύ χαμηλότερα σε σχέση με πέρσι που ξεκινήσαμε στο 1,38-1,40 ευρώ το λίτρο» προσθέτει η κ. Ζάγκα. Η ίδια εξηγεί πως κατά τη λήξη της περιόδου θέρμανσης, οι τιμές κυμαίνονταν στο 1,30- 1,32 ευρώ το λίτρο ενώ λόγω του ήπιου χειμώνα που προηγήθηκε, πολλές δεξαμενές στις πολυκατοικίες είναι άδειες καθώς οι καταναλωτές δεν τις γέμισαν εκ νέου.

    Σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες, στελέχη της αγοράς δεν αναμένουν έντονη κινητικότητα στην «πρεμιέρα» διάθεσής του, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που συνεχίζουν να επικρατούν σε ολόκληρη τη χώρα. Η κ. Ζάγκα σημειώνει πως έως τώρα, περιορισμένο ενδιαφέρον προκειμένου να προμηθευτούν πετρέλαιο, παρατηρείται μόνο από κατοίκους μονοκατοικιών στα Βόρεια και τα Ανατολικά προάστια της Αττικής, οι οποίοι «παραδοσιακά» κάθε χρόνο είναι και εκείνοι που κάνουν την αρχή στις παραγγελίες στο λεκανοπέδιο.

    Σημειώνεται πως σχετικά με τις τιμές των καυσίμων συνολικά, με βάση τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων (13/10), η απλή αμόλυβδη φτάνει πανελλαδικά το 1,783 ευρώ το λίτρο κατά μέσο όρο, το diesel κίνησης, το 1,550 ευρώ το λίτρο και το υγραέριο κίνησης το 0,904 ευρώ το λίτρο.

    Πηγή: Cnn.gr

  • Εν αναμονή των εξελίξεων στη Μέση Ανατολή η αγορά πετρελαίου - Τι θα γίνει εάν κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ
    Εν αναμονή των εξελίξεων στη Μέση Ανατολή η αγορά πετρελαίου - Τι θα γίνει εάν κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ

    Aπό ενδεχόμενη κλιμάκωση της αντιπαράθεσης μεταξύ Ισραήλ - Ιράν αλλά και τη συνέχιση των επιθέσεων των Χούτι, θα εξαρτηθούν σημαντικά το επόμενο διάστημα οι αγορές πετρελαίου που προς το παρόν διαθέτουν πλεονάζουσα παραγωγή η οποία συμβάλλει εν μέρει σε σταθεροποίηση των τιμών.

    Το λιμάνι του κόλπου της Τάμπα στη Φλόριντα φαίνεται να έχει επιβιώσει από τον τυφώνα Μίλτον με ελάχιστες ζημιές, διαλύοντας τους φόβους ότι θα μπορούσε να διαταχθεί μια βασική πύλη για τις παραδόσεις καυσίμων. Αλλά και το λιμάνι του Progreso στο Μεξικό προσπαθεί να ανοίξει ξανά αφού δέχθηκε πλήγμα από την καταιγίδα.

    Το Ιράν μπορεί και παράγει σήμερα περίπου 4 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως (Mb/d), εκ των οποίων τα 2 Mb/d εξάγονται, κυρίως στην Κίνα.
    Παράλληλα μέρος του διακινείται σε μεγάλο βαθμό από το σκοτεινό στόλο, που μπορεί είναι εκτός αγοράς, αλλά επηρεάζει τις τιμές.
    Επίσης ο αριθμός της παραγωγής μειώθηκε χάρη στη Λιβύη που την διέκοψε για ένα μήνα τον Σεπτέμβριο. Η Λιβύη παρήγαγε 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως, με 460.000 βαρέλια ημερησίως προς εξαγωγή, σύμφωνα με στοιχεία της Kpler.

    Τιμές και ναύλοι

    Η τιμή του αργού πετρελαίου διαμορφωνόταν το βράδυ της περασμένης Πέμπτης 10 Οκτωβρίου στα 79,65 δολ. το βαρέλι. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού τύπου Brent αυξήθηκαν κατά 37 σεντς (0,5%) στα 76,95 δολάρια ανά βαρέλι. Επίσης τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του West Texas Intermediate (WTI) αυξήθηκαν κατά 35 σεντς (επίσης 0,5%) στα 73,59 δολάρια ανά βαρέλι.

    Σύμφωνα με ναυλομεσίτες, οι τιμές των VLCC έχουν σε μεγάλο βαθμό αυξηθεί εδώ και αρκετές εβδομάδες, καθώς από το χαμηλό του 2024 των 26.257 δολαρίων ανά ημέρα στις 30 Αυγούστου έφτασαν τα 41.226 δολάρια, καθώς η αγορά βγαίνει από την καλοκαιρινή ύφεση και οι εντάσεις μεταξύ Ιράν και Ισραήλ δημιουργούν αβεβαιότητα στην αγορά.
    Εξάλλου και οι επιθέσεις των Χούτι εναντίον δεξαμενοπλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα καλλιεργούν και αυτές την έντονη ανησυχία της αγοράς.

    Η Κοινή Ομάδα Ασφάλειας JISG (Joint International Security Group) του ναυτιλιακού κλάδου (BIMCO, Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο, CLIA, INTERCARGO, INTERTANKO, OCIMF και IMCA) εξέδωσε νέες επικαιροποιημένες οδηγίες σχετικά με τη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του 'Αντεν.
    "Ο περιορισμός των πληροφοριών στα πεδία δεδομένων του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης AIS ή η απενεργοποίηση του μπορεί να καταστήσει δυσκολότερο τον εντοπισμό ενός πλοίου, αλλά είναι απίθανο να αποτρέψει μια επίθεση», αναφέρουν οι κατευθυντήριες γραμμές.

    "Είναι, ωστόσο, πιθανό τα πλοία να παρακολουθούνται από πολλαπλές πηγές και η απενεργοποίηση του AIS από μόνη της δεν θα αποτρέψει τον εντοπισμό τους από τους Χούθι" τονίζεται .
    Η JSIG επισημαίνει επίσης ότι θα μπορούσε επίσης να εξεταστεί ο περιορισμός των δεδομένων AIS στα υποχρεωτικά πεδία και η παράλειψη του επόμενου λιμένα προσέγγισης . Ωστόσο, έχοντας ενεργοποιημένο το AIS, οι Χούθι μπορούν να αποκτήσουν την οριστική θέση του πλοίου σε πραγματικό χρόνο.
    Η ομάδα συμβουλεύει εξάλλου τα πλοία με απενεργοποιημένο AIS να εξετάσουν το ενδεχόμενο αλλαγής της πορείας και της ταχύτητας για να καταστήσουν τη διαδρομή τους λιγότερο προβλέψιμη με «νεκρό υπολογισμό».«Ο νεκρός υπολογισμός χρησιμοποιείται από τους Χούθι ιδίως όταν αναπτύσσουν βαλλιστικούς πυραύλους κατά πλοίων, οι οποίοι έχουν κακή τελική καθοδήγηση και στοχεύουν σε μεγάλο βαθμό σε μια γεωγραφική συντεταγμένη.

    Η ένωση ασφάλειας προειδοποίησε επίσης ότι οι Χούθι μπορεί να αποφασίσουν ότι ένα πλοίο ταιριάζει στο προφίλ στόχευσης που έχουν επιλέξει με βάση ξεπερασμένες πληροφορίες ιδιοκτησίας και διαχείρισης, ενώ ο συχνά λανθασμένος στόχος των μαχητών έχει οδηγήσει σε αποτυχία των πυραύλων να χάσουν τον προβλεπόμενο στόχο τους και να χτυπήσουν ένα κοντινό πλοίο, υπογραμμίζοντας τη σημασία της διατήρησης της απόστασης από άλλα πλοία. "Η απόσταση μεταξύ των πλοίων χρειάζεται προσεκτική εξέταση" τονίζεται στις κατευθυντήριες γραμμές.

    Σημειώνεται ότι τέσσερις εβδομάδες μέσα στον Σεπτέμβριο, οι διελεύσεις μέσω του στενού Bab el Mandeb, ήταν 851, μειωμένες από 871 κατά την προηγούμενη περίοδο τεσσάρων εβδομάδων. Τα στοιχεία για ολόκληρο τον μήνα θα δείξουν αν η καταστροφική επίθεση στο πλοίο Σούνιο είχε ουσιαστικό αντίκτυπο στις διελεύσεις.
    Σημειώνεται ότι το ελληνόκτητο τάνκερ ρυμουλκήθηκε προς το Σουέζ από το ναυαγοσωστικό πλοίο ΑΙΓΑΙΟΝ ΠΕΛΑΓΟΣ αφού πρώτα έγινε η πλήρης κατάσβεση των 18 εστιών φωτιάς που είχαν προκληθεί από εκρηκτικά των Χούθι. Στο ελληνικό τάνκερ αναμένεται να διενεργηθεί μετάγγιση του φορτίου του (σσ 150.000 τόνοι ιρακινού αργού πετρελαίου) σε άλλο δεξαμενόπλοιο.
    Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας ανέφεραν ότι η κατάσβεση πραγματοποιήθηκε από εξειδικευμένη ναυαγοσωστική ομάδα 27 ατόμων με την υποστήριξη του ναυαγοσωστικού πλοίου σε αγκυροβόλιο της Ερυθραίας.

    Υπενθυμίζεται ότι η ένοπλη ομάδα των Χούτι χτύπησε το πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα στις 21 Αυγούστου, ενώ τοποθέτησαν και εκρηκτικά που προκάλεσαν τις πυρκαγιές οι οποίες μαίνονταν μέχρι την κατάσβεσή τους.
    Στο μεταξύ αναλυτές της Poten & Partners αναφερόμενοι στις εξελίξεις στην αγορά Μαύρου Χρυσού επισημαίνουν ότι η κατάσταση θα μπορούσε να γίνει δυσκολότερη, στην περίπτωση που το Ιράν έκλεινε τα στενά του Ορμούζ, το πιο σημαντικότερο σημείο διέλευσης πετρελαίου στο κόσμο. Μια τέτοια απόφαση θα διέκοπτε τις ροές πετρελαίου και από άλλους παραγωγούς της Μέσης Ανατολής ενώ θα ήταν επιζήμια και για την αγορά των δεξαμενοπλοίων. Επίσης κάτι τέτοιο θα προκαλούσε αύξηση τιμών και εμπλοκή και άλλων υπερδυνάμεων στη σύγκρουση.

    Οι κρίσεις στο Σουέζ

    Υπενθυμίζεται το προηγούμενο της κρίσης του Σουέζ το 1956-1957 οπότε ο τότε Αιγύπτιος πρόεδρος, Γκαμάλ Άμπντελ Νάσερ, εθνικοποίησε τη διώρυγα του Σουέζ και την έκλεισε για πέντε μήνες αναγκάζοντας τα δεξαμενόπλοια για πρώτη φορά να ταξιδεύουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Επίσης η Διώρυγα του Σουέζ έκλεισε και πάλι μετά τον πόλεμο των Έξι Ημερών το 1967 για οκτώ χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι επιχειρήσεις δεξαμενόπλοιων ανέπτυξαν εναλλακτικές διαδρομές και οι πλοιοκτήτες κατασκεύαζαν όλο και μεγαλύτερα πλοία για να μεγιστοποιήσουν τις οικονομίες κλίμακας. Αυτό προκάλεσε τη στροφή προς τα VLCC (Very Large Crude Carriers) και ULCC (Ultra Large Crude Carriers).
    Όταν η διώρυγα του Σουέζ άνοιξε επιτέλους, τα μεγάλα αυτά πλοία δεν μπορούσαν να περάσουν λόγω της περιορισμούς μεγέθους της διώρυγας, καθιστώντας πολλές από τις αλλαγές στο εμπορικών διαδρομών μόνιμες.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

  • Μισθοί: Οι κλάδοι στην αγορά εργασίας που δίνουν αυξήσεις – Τι συμβαίνει σε βιομηχανία και λιανεμπόριο
    Μισθοί: Οι κλάδοι στην αγορά εργασίας που δίνουν αυξήσεις – Τι συμβαίνει σε βιομηχανία και λιανεμπόριο

    Ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Θεόδωρος Πελαγίδης μιλά στον ΟΤ για την ακρίβεια – «Κλειδί» οι μισθοί

    Η αγορά εργασίας είναι «τεμαχισμένη». Έχει δύο, τρεις ακόμη και ίσως και τέσσερις ταχύτητες. Οι επιχειρησιακές συμβάσεις ιδιαίτερα στον χώρο της βιομηχανίας είναι ελάχιστες όσες προβλέπουν ότι οι μισθοί θα αυξηθούν, που κινούνται σε επίπεδα υψηλότερα του καθοριζόμενου κατώτατου μισθού.

    Είναι ακριβώς το αντίθετο απ’ ότι συμβαίνει στο λιανεμπόριο, όπου κατά τεκμήριο, οι επιχειρησιακές συμβάσεις προβλέπουν υψηλότερο εισαγωγικό μισθό.

    Η ακρίβεια και οι χαμηλές αμοιβές

    Όμως οι χαμηλές αμοιβές του ιδιωτικού τομέα πυροδοτούν την κοινωνική δυσαρέσκεια, η οποία συμπυκνώνεται στην έννοια της «ακρίβειας».

    Μιλώντας προς τον ΟΤ ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Θεόδωρος Πελαγίδης επισημαίνει ότι «το πρόβλημα της ακρίβειας δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί παρά μόνο με την αύξηση των αμοιβών του ιδιωτικού τομέα, εφόσον το επιτρέπει η παραγωγικότητα της βιομηχανίας, που είναι το αποτέλεσμα της επενδυτικής δραστηριότητας των ίδιων των επιχειρήσεων».

    Οι συμβάσεις

    Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος που αφορούν όμως το 2023, στο δωδεκάμηνο του προηγούμενου έτους υπογράφηκαν 209 νέες επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις, οι οποίες αφορούν 137.179 μισθωτούς. Όμως από αυτές μόνο οι 59 συμβάσεις προβλέπουν αυξήσεις μισθών!

    Και αναφερόμενη στο 2024 η Τράπεζα της Ελλάδος σημειώνει πως οι μέσες αποδοχές και το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος αναμένεται ότι θα εξακολουθήσουν να αυξάνονται με ρυθμούς ανάλογους του 2023, ενώ η άνοδος της παραγωγικότητας θα παραμείνει περιορισμένη.

    Οι αντιδράσεις από τις ΜμΕ

    Κι όπως έλεγε πηγή της αγοράς είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι όταν τον περασμένο Μάρτιο συζητούνταν το ύψος της αύξησης του κατώτατου μισθού, οι μεγαλύτερες αντιδράσεις προήλθαν από τις οργανώσεις των μικρομεσαίων, αλλά κι από ένα τμήμα της βιομηχανίας, που βασίζει την ανταγωνιστικότητα του στις χαμηλές αμοιβές των εργαζομένων.

    Ίσως παρόμοιας έντασης θα είναι και οι αντιδράσεις το 2025 – περί τον Μάρτιο – όταν θα αρχίσει να συζητείται το ύψος της νέας αύξησης του κατώτατου μισθού.

    Ο αντίθετος δρόμος του λιανεμπορίου

    Ωστόσο στον αντίποδα της βιομηχανίας κινείται το λιανεμπόριο – πρωτίστως οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ και ακολούθως οι άλλες επιχειρήσεις του κλάδου. Οπως έλεγε πηγή του κλάδου των σούπερ μάρκετ μιλώντας προς τον ΟΤ οι επιχειρήσεις που συγκεντρώνουν το 95% του ετήσιου τζίρου, απασχολούν 118.000 εργαζομένους.

    Όλοι αυτοί αμείβονται υψηλότερα – κατά πολύ ή λιγότερο εξαρτάται από τις οικονομικές δυνατότητες της κάθε επιχείρησης – από την συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων. Εκτός όμως από τον υψηλότερο εισαγωγικό μισθό – έναντι του καθοριζόμενου κατώτατου, δηλαδή των 830 ευρώ το μήνα – οι εργαζόμενοι των αλυσίδων έχουν και διάφορες άλλες παροχές.

    Οπως επί παραδείγματι οι εργαζόμενοι στα καταστήματα των τουριστικών περιοχών, για το διάστημα που διαρκεί η τουριστική περίοδος απολαμβάνουν μία έξτρα αμοιβή.

    Η έλλειψη προσωπικού

    Όλα αυτά βέβαια συμβαίνουν, σύμφωνα με την ίδια πηγή, λόγω του γεγονότος ότι οι «οι επιχειρήσεις δεν βρίσκουν εύκολα προσωπικό και για να μην χάσουν υπαλλήλους δίνουν υψηλότερο μισθό και διάφορες επιμέρους παροχές».

    Μάλιστα παρατηρείται ένας ιδιότυπος ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων στο θέμα του «πακέτου» προσφέρει η κάθε επιχείρηση για να κρατήσει τους εργαζομένους της και να μην μεταπηδήσουν στην ανταγωνίστρια της.

    Αξίζει να σημειωθεί ότι για αρκετά χρόνια προ της κρίσης η εργασία σε ένα σούπερ μάρκετ θεωρούνταν «υποδεέστερη» και ως εκ τούτου ευκαιριακή, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη κινητικότητα στον κλάδο.

    Πηγή: ΟΤ

  • Πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε κρίση - Πόσο ψηλά μπορεί να φτάσουν οι τιμές
    Πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε κρίση - Πόσο ψηλά μπορεί να φτάσουν οι τιμές

    Η κλιμακούμενη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή έχει επαναφέρει τη σημαντικότερη πετρελαϊκή αρτηρία του κόσμου στο παγκόσμιο προσκήνιο και προκαλεί νευρικότητα στους αναλυτές, που αρχίζουν να βλέπουν τώρα μια πραγματική απειλή για τις προμήθειες πετρελαίου.

    Το πόσο ψηλά θα ανέβουν οι τιμές εξαρτάται από το αν ο ΟΠΕΚ θα χρησιμοποιήσει την πλεονάζουσα πετρελαϊκή του ικανότητα για να καλύψει το κενό, αλλά και πόσο ακραίες θα είναι οι αντιδράσεις των εμπλεκόμενων χωρών.

    Άλλωστε σύμφωνα με τον «βασικό κανόνα» στις αγορές εμπορευμάτων είναι ότι αν η προσφορά περιορίζεται σοβαρά, τότε η τιμή συχνά εκτοξεύεται σε πέντε έως δέκα φορές το κανονικό της επίπεδο, σχολιάζει σχετικά ο επικεφαλής αναλυτής εμπορευμάτων στη σουηδική τράπεζα SEB.

    Σε «κίνδυνο» το 4% της παγκόσμιας προμήθειας

    Το Ιράν αποτελεί βασικό παράγοντα στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, καθώς παράγει σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως και εκτιμάται ότι το 4% της παγκόσμιας προμήθειας θα μπορούσε να κινδυνεύσει εάν η πετρελαϊκή υποδομή του Ιράν γίνει στόχος για το Ισραήλ.

    Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί στους αναλυτές το γεγονός πως μία ενδεχόμενη ισραηλινή απάντηση θα μπορούσε να στοχοθετήσει το νησί Kharg του Ιράν, το οποίο ευθύνεται για το 90% των εξαγωγών αργού της χώρας, με τον αναλυτή της MST Marquee Saul Kavonic, να βλέπει αυξημένες πιθανότητες για ένα τέτοιο χτύπημα.

    Πόσο σημαντικά είναι τα Στενά του Ορμούζ

    Το 2022, η ροή πετρελαίου στο Στενό του Ορμούζ ήταν κατά μέσο όρο 21 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών για την Ενέργεια (EIA).

    Αυτό ισοδυναμεί με το 21% περίπου του παγκόσμιου εμπορίου αργού πετρελαίου.

    Η αδυναμία του πετρελαίου να περάσει από ένα σημαντικό σημείο διόδου, έστω και προσωρινά, μπορεί να αυξήσει τις παγκόσμιες τιμές της ενέργειας, να αυξήσει το κόστος μεταφοράς και να δημιουργήσει σημαντικές καθυστερήσεις στον εφοδιασμό.

    Για πολλούς ενεργειακούς αναλυτές, ένα γεγονός όπου θα υπάρξει αποκλεισμός ή σημαντική διακοπή των ροών μέσω του Στενού του Ορμούζ, θεωρείται ως το χειρότερο σενάριο - ένα σενάριο που θα μπορούσε να ωθήσει τις τιμές του πετρελαίου να σκαρφαλώσουν πολύ πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι.

    Πόσο πιθανό είναι να υπάρξει πρόβλημα εφοδιασμού

    Ο Οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών (ΟΠΕΚ), του οποίου ηγείται ντε φάκτο η Σαουδική Αραβία, έχει αρκετή εφεδρική πετρελαϊκή ικανότητα για να αντισταθμίσει οποιαδήποτε απώλεια της ιρανικής προμήθειας, εάν τα ισραηλινά αντίποινα θέσουν εκτός λειτουργίας ορισμένες από τις εγκαταστάσεις της χώρας.

    Αλλά μεγάλο μέρος αυτής της εφεδρικής δυναμικότητας βρίσκεται στην περιοχή του Κόλπου, οπότε αν οι πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας ή των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, για παράδειγμα, στοχοποιηθούν επίσης, ο κόσμος θα μπορούσε να αντιμετωπίσει πρόβλημα εφοδιασμού με πετρέλαιο.

    Πόσο ψηλά μπορεί να φτάσουν οι τιμές
    • Πετρέλαιο

    Σύμφωνα με τους αναλυτές στο σενάριο μιας επίθεσης στην ιρανική παραγωγή, θα μπορούσε να περιοριστεί έως και περίπου 3%. Αυτό από μόνο του θα μπορούσε να δει το πετρέλαιο να φτάνει ή να ξεπερνά τα 100 δολάρια/βαρέλι.

    Ωστόσο, εάν επηρεαστεί η διέλευση από τα Στενά του Ορμούζ, μιλάμε για αντίκτυπο στην τιμή του πετρελαίου που θα ήταν τρεις φορές μεγαλύτερος από τους κλυδωνισμούς της δεκαετίας του 1970, μετά την ιρανική επανάσταση και το αραβικό εμπάργκο πετρελαίου, και τώρα μιλάμε για 150 δολάρια και πλέον το βαρέλι πετρελαίου.

    Μάλιστα, στο χειρότερο σενάριο που το Στενό του Ορμούζ κλείσει για ένα μήνα ή περισσότερο, τότε το αργό τύπου Brent θα εκτοξευθεί πιθανότατα στα 350 δολάρια/βαρόμετρο.

    • Φυσικό αέριο

    Τυχόν διαταραχές στη διέλευση κατά μήκος του Στενού του Ορμούζ θα είχαν σοβαρές συνέπειες για τις παγκόσμιες αγορές ενέργειας.

    Το 20% του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου έρχεται από το Κατάρ και στη περίπτωση που το Στενό του Ορμούζ κλείσει θα μπορούσε δυνητικά να οδηγήσει σε διαταραχές στις ροές.

    Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα αποτελούσε σοκ για τις παγκόσμιες αγορές φυσικού αερίου, και ιδίως για την Ευρώπη, η όσο πλησιάζει ο χειμώνας θα έχει όλο και πιο αυξημένη ζήτηση φυσικού αερίου για σκοπούς θέρμανσης.

    Πηγή: cnn.gr

  • Οι αυξήσεις στο Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα
    Οι αυξήσεις στο Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα

    Πώς διαμορφώνονται τα ποσά ανά κλιμάκιο και βαθμίδα εκπαίδευσης ? Ποια η εξέλιξη μέχρι το 2027, όταν θα υπάρχει σύγκλιση κατώτατων και εισαγωγικών αποδοχών

    Με την αύξηση του κατώτατου μισθού (στα 870 ευρώ) θα συνδεθούν από τον ερχόμενο Απρίλιο οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων, με στόχο ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο να φτάσει το 2027 στα 950 ευρώ. Παράλληλα, από το 2027 ο κατώτατος μισθός του ιδιωτικού τομέα θα συνδεθεί με αλγόριθμο.

    Αυξάνεται από τον Απρίλιο του νέου έτους ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα από τα 830 ευρώ σήμερα στα 870 ευρώ, με κυβερνητικό στόχο να ανέλθει στα 950 ευρώ μέχρι τον Απρίλιο του 2027, συμπαρασύροντας αυτόματα προς τα πάνω τις τριετίες και πολλά επιδόματα. Ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα ανέρχεται σήμερα σε 830 ευρώ και στόχος είναι να ανέλθει σε 950 ευρώ τον Απρίλιο του 2027. Απομένουν δηλαδή 120 ευρώ μέχρι τον τελικό στόχο του 2027, που σημαίνει ότι για τα έτη 2025, 2026 και 2027 θα αυξάνεται κατά 40 ευρώ κάθε χρόνο.

    Από πού θα προκύπτει

    Σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται ότι έχει κλειδώσει ο αλγόριθμος που θα υιοθετηθεί για τον καθορισμό επαρκούς νομοθετημένου μισθού και ημερομισθίου από το 2027 και θα προκύπτει από το άθροισμα:

    α) του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών, και

    β) το 50% του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο.

    Σε περίπτωση που ο συντελεστής οδηγεί σε μείωση του νομοθετημένου κατώτατου μισθού ή ημερομισθίου, δεν γίνεται αναπροσαρμογή. Ο δείκτης θα τεθεί σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους τον Νοέμβριο, πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή.

    Δημόσιοι υπάλληλοι

    Από τον Απρίλιο του 2025 οι δημόσιοι υπάλληλοι αναμένεται να δουν αυξήσεις στους μισθούς τους, καθώς οι αποδοχές τους θα συνδεθούν με την αύξηση του κατώτατου μισθού.

    Ο στόχος της κυβέρνησης είναι ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο να ανέλθει στα 950 ευρώ (το 2027) μαζί με τον κατώτατο μισθό. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα χρειαστεί να υπάρξει μια ετήσια μεσοσταθμική αύξηση στους μισθούς του Δημοσίου κατά περίπου 3,9% με 4%. Αυτό μεταφράζεται σε μια μέση μηνιαία αύξηση περίπου 33 ευρώ, η οποία θα αφορά όλους τους δημοσίους υπαλλήλους, ανεξαρτήτως κλιμακίου.

    Από τη στιγμή που ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα (σήμερα στα 830 ευρώ) θα φτάσει τα 950 ευρώ το 2027, ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο (σήμερα 850 ευρώ) ανεβαίνει μεσοσταθμικά, ώστε να γεφυρωθεί το «χάσμα» που δημιουργείται από τη νέα αύξηση που προγραμματίζεται εντός του 2025. Ειδικότερα, προβλέπεται συνολική μεικτή αύξηση 100 ευρώ στους μισθούς του Δημοσίου, σταδιακά έως το 2027, ώστε ο εισαγωγικός να φτάσει τα 950 ευρώ και να μην υπολείπεται του νέου κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα.

    Και πρόσθετες

    Χιλιάδες πολιτικοί υπάλληλοι και λειτουργοί του Δημοσίου θα ωφεληθούν με πρόσθετες αυξήσεις στις αποδοχές τους, καθώς το 2025 θα εφαρμοστούν και τα ακόλουθα μέτρα εισοδηματικών ενισχύσεων:

    1. Διεύρυνση του επιδόματος επίτευξης στόχων.

    2. Αύξηση κατά 20% της αποζημίωσης των νυχτερινών των ενστόλων από 1/1/2025. Η ωριαία αποζημίωση θα ανέλθει από τα 2,77 στα 3,33 ευρώ ανά ώρα.

    3. Κίνητρο προσέλκυσης γιατρών σε προβληματικές και άγονες περιοχές (200 έως 600 ευρώ μηνιαίως, ανάλογα με την ειδικότητα και την περιοχή). Αφορά 3.300 γιατρούς του ΕΣΥ

  • Μισθωτοί-Συνταξιούχοι: Τι αυξήσεις θα δουν στην τσέπη τους το 2025
    Μισθωτοί-Συνταξιούχοι: Τι αυξήσεις θα δουν στην τσέπη τους το 2025
    Για όσους ανεβαίνουν μισθολογικό κλιμάκιο στο δημόσιο το 2025 λόγω χρόνων υπηρεσίας, αντί 40-60 ευρώ που υπολόγιζαν, θα πάρουν 60-80 ευρώ παραπάνω κάθε μήνα.
    Aπό μισό έως ένα μισθό, σε ορισμένες περιπτώσεις και περισσότερο, θα αντιστοιχεί η αύξηση που θα λάβουν οι εργαζόμενοι στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα μέσα στο 2025 , όταν θα αρχίσει να υλοποιείται το πακέτο της ΔΕΘ.
    Οι μισθωτοί με κατώτατο μισθό

    Ειδικότερα , οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα με την αύξηση του κατώτατου μισθού τον Απρίλιο υπολογίζεται ότι θα λάβουν αύξηση περίπου 40 ευρώ το μήνα ώστε να καλυφθεί σε 3 χρόνια η απόσταση των 120 ευρώ, - από τα 830 ευρώ φέτος στα 870 το 2025, με προοπτική να φτάσει περίπου στα 910 το 2026 και στα 950 το 2027 που είναι ο στόχος.

    Σε δωδεκάμηνη βάση (μαζί με δώρο Χριστουγέννων) ο νεοδιόριστος υπάλληλος θα λάβει πάνω από 500 ευρώ επιπλέον, ή πάνω από μισό μηνιάτικο σε σχέση με τα 830 που παίρνει σήμερα. Βάσει αυτού θα δουν αύξηση και όσοι συμπληρώνουν τριετίες.

    Οι δημόσιοι υπάλληλοι

    Στο δημόσιο, από 850 ευρώ ο εισαγωγικός αυξάνεται στο ύψος που θα φτάνει ο κατώτατος. Αυτό σημαίνει ότι ο εισαγωγικός μισθός το 2025 θα φτάσει στα 870 ευρώ τουλάχιστον, ή 20 ευρώ το μήνα επιπλέον.

    Σε δωδεκάμηνη βάση (χωρίς δώρα στο δημόσιο) θα υπάρχει αύξηση 240 ευρώ, που θα τη λάβουν όλοι ανεξαιρέτως οι δημόσιοι υπάλληλοι - και νέοι και παλαιοί - καθώς και οι ένστολοι και οι γιατροί ΕΣΥ και όλα τα ειδικά μισθολόγια.

    Για όσους ανεβαίνουν μισθολογικό κλιμάκιο το 2025 λόγω χρόνων υπηρεσίας, αντί 40-60 ευρώ που υπολόγιζαν, θα πάρουν 60-80 ευρώ παραπάνω κάθε μήνα.

    Διαβάστε επίσης: Κ. Χατζηδάκης στην «Η»: Ετσι θα αυξηθούν οι μισθοί στο Δημόσιο

    Η μείωση των εισφορών

    Για όλους ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους, μειώνονται κατά 0.50% οι ασφαλιστικές εισφορές. Δηλαδή ο καθαρός μισθός αυξάνεται κατά 4-8 ευρώ το μήνα για τους περισσότερους εργαζόμενους ή 50-100 ευρώ επιπλέον κάθε χρόνο. Μάλιστα για νοικοκυριά με δύο εργαζόμενους μισθωτούς το όφελος θα είναι διπλό.

    Το επίδομα τέκνων

    Για νοικοκυριά που έχουν ανήλικα παιδιά, το επίδομα Τέκνων (Α21) αυξάνεται κατά 17-20 ευρώ το μήνα ή 200– 240 ευρώ επιπλέον το χρόνο για κάθε παιδί.

    Οι νυν δικαιούχοι θα λάβουν τον Δεκέμβριο φέτος και μία επιπλέον δόση τον Δεκέμβριο φέτος σαν έκτακτο επίδομα, δηλαδή 28 - 980 ευρώ επιπλέον για οικογένειες με 1 ή έως και 8 παιδιά συνολικά.

    Σπουδαστές στην περιφέρεια

    Για παιδιά που σπουδάζουν σε ΑΕΙ της Περιφέρειας το στεγαστικό επίδομα συγκατοίκησης αυξάνεται κατά 500 ευρώ (από 2.000 στα 2.500) ενώ οι τρίτεκνοι δε θα χάνουν την ιδιότητα όταν τα παιδιά τους τελειώσουν τη σχολή.

    Παράλληλα το 2025 απαλλάσσονται από φόρο τα voucher για βρεφονηπιακούς σταθμούς. Επιπρόσθετα, δίδεται κίνητρο και σε (κυρίως μεγάλες) επιχειρήσεις να δίνουν οικειοθελώς παροχές έως 5.000 ευρώ στους εργαζομένους για κάθε 1ο παιδί που αποκτούν (ή έως και 10.000 ή 15.000 για το 2ο ή 3ο παιδί). Η παροχή δε θα φορολογείται για τους μισθωτούς.

    Συνταξιούχοι

    Συνταξιούχοι - ευάλωτοι: Βάσει του γνωστού κανόνα του Νόμου Κατρούγκαλου - 50% της ετήσιας Ανάπτυξης + 50% του ετήσιου πληθωρισμού - προκύπτει ότι, πχ με πληθωρισμό πάνω από 2,5% και ανάπτυξη τουλάχιστον 2,1% φέτος, μπορούσαν να υπολογίζουν ότι από 1.1.2025 θα δουν αύξηση συντάξεων της τάξεως του 2,3%-2,5%. Δηλαδή η αύξηση θα είναι στη μέση σύνταξη περίπου 20-25 ευρώ το μήνα και 300 ευρώ ετησίως.

    Ειδικά για όσους διατηρούν προσωπική διαφορά , αυτά τα 300 ευρώ μπορούν να τη μηδενίζουν και το 2026 οι εν λόγω συνταξιούχοι να δουν αυξήσεις στην τσέπη.

    Πηγή: imerisia.gr

  • Πετρέλαιο: Η αναταραχή στην Μέση Ανατολή προκάλεσε τη μεγαλύτερη εβδομαδιαία άνοδο τιμών από τις αρχές του 2023
    Πετρέλαιο: Η αναταραχή στην Μέση Ανατολή προκάλεσε τη μεγαλύτερη εβδομαδιαία άνοδο τιμών από τις αρχές του 2023

    H κλιμάκωση των εχθροπραξιών στη Μέση Ανατολή αύξησε την πιθανότητα να διαταραχθεί ο εφοδιασμός πετρελαίου

    Οι τιμές του πετρελαίου σταθεροποιήθηκαν σήμερα, μετά το μεγαλύτερο ημερήσιο άλμα εδώ και σχεδόν ένα χρόνο, καθώς οι φόβοι ότι το Ισραήλ μπορεί να αποφασίσει να πλήξει τις ιρανικές εγκαταστάσεις αργού, σε αντίποινα για την πυραυλική επίθεση εναντίον του, προκάλεσαν αναταραχή στην αγορά.
    Το Μπρεντ διαπραγματευόταν κάτω από τα 78 δολάρια το βαρέλι μετά την άνοδο κατά 5% την Πέμπτη, καθώς ο Τζο Μπάιντεν δήλωσε ότι οι ΗΠΑ συζητούν αν θα υποστηρίξουν πιθανές ισραηλινές επιθέσεις στις ιρανικές ενεργειακές υποδομές. Αμερικανός αξιωματούχος δήλωσε αργότερα ότι η κυβέρνηση βρίσκεται ακόμη σε συζητήσεις με το Ισραήλ και πιστεύει ότι δεν έχει ληφθεί ακόμη καμία απόφαση.
    Το West Texas Intermediate κυμαίνεται στα 74 δολάρια το βαρέλι. Το αργό έχει εκτιναχθεί κατά περίπου 8% αυτή την εβδομάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό από τις αρχές του περασμένου έτους, καθώς η κλιμάκωση των εχθροπραξιών στη Μέση Ανατολή αύξησε την πιθανότητα να διαταραχθεί ο εφοδιασμός πετρελαίου.
    Υπάρχουν «φόβοι ότι το Ισραήλ θα στοχεύσει τις δυνατότητες παραγωγής πετρελαίου του Ιράν, ώστε να χτυπήσει το Ιράν εκεί που πονάει - στην τσέπη του», δήλωσε ο Vishnu Varathan, επικεφαλής οικονομικών και στρατηγικής στην Ασία της Mizuho Bank Ltd. στη Σιγκαπούρη. Ενώ οι τιμές έχουν αυξηθεί, το πετρέλαιο πιθανότατα δεν έχει τιμολογήσει πλήρως έναν ολοκληρωτικό πόλεμο, είπε.

    Η Μέση Ανατολή αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τρίτο του παγκόσμιου εφοδιασμού σε αργό πετρέλαιο. Το Ιράν αντλεί τους τελευταίους μήνες περίπου 3,3 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα, καθιστώντας το τον τρίτο μεγαλύτερο παραγωγό στον ΟΠΕΚ.

    Η Citigroup Inc. έχει εκτιμήσει ότι ένα σημαντικό χτύπημα του Ισραήλ στην εξαγωγική ικανότητα του Ιράν θα μπορούσε να αφαιρέσει 1,5 εκατ. βαρέλια ημερήσιας προσφοράς από την αγορά. Εάν το Ισραήλ έπληττε μικρές υποδομές, θα μπορούσαν να χαθούν 300.000 έως 450.000 βαρέλια.

    Υπάρχει επίσης η ανησυχία ότι η Τεχεράνη θα μπορούσε να στοχεύσει ενεργειακές υποδομές σε γειτονικά κράτη, ή διαδρομές εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένου του κρίσιμου Στενού του Ορμούζ. Η Clearview Energy Partners εκτίμησε ότι μια διακοπή των ροών μέσω του στενού στο στόμιο του Περσικού Κόλπου θα μπορούσε να οδηγήσει το αργό 13 έως 28 δολάρια το βαρέλι υψηλότερα.

    Τυχόν μεγάλο άλμα στις τιμές του πετρελαίου, εάν διατηρηθεί, θα μπορούσε να συμβάλει στην αναζωπύρωση του πληθωρισμού, ακριβώς τη στιγμή που πολλές κεντρικές τράπεζες, έχουν αρχίσει να χαλαρώνουν τα επιτόκια μετά την υποχώρηση του ρυθμού αύξησης των τιμών.
    Πηγή: Protothema.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο