Περίπου 40% μείωση στην κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης, η διάθεση του οποίου ξεκινάει στις 15 Οκτωβρίου, αναμένουν για το φετινό χειμώνα οι βενζινοπώλες, εξαιτίας των πολύ υψηλών τιμών, τις οποίες δε θα μπορέσει να αντέξει ένα σημαντικό μέρος των νοικοκυριών και θα αναγκαστεί να στραφεί σε άλλους οικονομικότερους τρόπους για να ζεσταθεί.
Ειδικότερα και σύμφωνα με όσα αναφέρει στο ethnos.gr ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, Μιχάλης Κιούσης, σε περίπτωση που στις 15 Οκτωβρίου οι τιμές των καυσίμων βρίσκονται στα σημερινά δεδομένα, η λιανική τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης θα φτάνει στα 1,55 ευρώ το λίτρο.
«Εκτιμούμε την τιμή με βάση τα σημερινά δεδομένα, διότι κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει, που θα βρίσκονται οι αξίες σε είκοσι ημέρες από σήμερα. Αν παραμείνουν οι ίδιες και ξεκινήσουμε από το 1,55 ευρώ το λίτρο, θα πρόκειται για τιμή πολύ υψηλή, υπερβολική θα έλεγα, για τους καταναλωτές και δυσανάλογη με το εισόδημά τους. Από τον περασμένο Ιούνιο ξεκίνησε ένα ράλι αυξήσεων στα καύσιμα, με τη βενζίνη να αυξάνεται κατά 0,30 ευρώ το λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης κατά 0,35 ευρώ ανά λίτρο. Αντίστοιχη είναι η αύξηση και στην τιμή του πετρελαίου θέρμανσης», τονίζει ο κ. Κιούσης.
Χωρίς επιδότηση φέτος
Κατά τον ίδιο, το 1,55 ευρώ/λίτρο αποτελεί πολύ υψηλότερη τιμή σε σχέση με τα χρήματα που κλήθηκαν να καταβάλουν οι καταναλωτές την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Όπως λέει, πέρυσι, μπορεί να ξεκίνησε η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης με τιμή στα 1,60 ευρώ ανά λίτρο, ωστόσο, τελικά η αξία του έπεσε λίγο πάνω από τα 1,25 ευρώ/λίτρο, διότι δόθηκε επιδότηση από την Πολιτεία αλλά και από τα διυλιστήρια. Το συνολικό ύψος αυτών των επιδοτήσεων έφτασε στα 0,325 ευρώ το λίτρο.
«Δυστυχώς, αυτές οι επιδοτήσεις φέτος δε θα δοθούν, μετά τις μεγάλες καταστροφές από τις φωτιές και τις πλημμύρες και το μεγάλο κόστος που απαιτείται για την αποκατάσταση. Θα μείνει μόνο η επιδότηση σε δικαιούχους, η οποία δίνεται εδώ και δέκα χρόνια, με βάση οικογενειακά κριτήρια αλλά και την περιοχή που μένουν, η οποία σχετίζεται με την ποσότητα πετρελαίου που καταναλώνουν. Αν, για παράδειγμα, κάποιος μένει μόνος του σε μία σχετικά θερμή περιοχή της χώρας, θα επιδοτηθεί με 100 ευρώ. Στα 1.000 ευρώ θα φτάσει η επιδότηση για οικογένεια με πέντε παιδιά, που κατοικεί σε μία πολύ ψυχρή περιοχή της χώρας. Είναι δεδομένο ότι αυτή η επιδότηση δεν αρκεί, για να λύσει το πρόβλημα», υποστηρίζει ο κ. Κιούσης.
Μείωση φόρου κατανάλωσης ή επιδοτήσεις
Ο ίδιος αναφέρει ακόμα ότι η πιο καταστροφική οικονομικά χρονιά που αντιμετώπισαν οι βενζινοπώλες, ήταν η περίοδος 2102-2013, όταν η μείωση της κατανάλωσης άγγιξε το 80%. Για φέτος η μείωση στη ζήτηση δεν πρόκειται να φτάσει σε τόσο υψηλά επίπεδα, ωστόσο, αναμένεται να κυμανθεί στο 40%.
«Βέβαια, είναι νωρίς ακόμα, για να κάνουμε ασφαλή εκτίμηση για το πού θα κινηθεί η κατανάλωση, αφού ο κόσμος, αν δεν μπει για τα καλά ο Οκτώβριος και δεν ξεκινήσουν κάποια κρύα, δεν πρόκειται να ενδιαφερθεί για τη θέρμανσή του. Το Σαββατοκύριακο είχε 30-32 βαθμούς θερμοκρασία και οι παραλίες ήταν γεμάτες, οπότε είναι δεδομένο ότι τον κόσμο δεν τον απασχόλησε καθόλου η θέρμανση. Επίσης, μην ξεχνάμε ότι είμαστε λαός της τελευταίας στιγμής. Πιστεύω ότι η μείωση της κατανάλωσης θα κυμανθεί στο 40%, αν η τιμή διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης ξεκινήσει από το 1,55 ευρώ ανά λίτρο, με αποτέλεσμα να είναι και κατά πολύ λιγότερα τα δημόσια έσοδα. Για να μη φτάσουμε σε αυτό το σημείο, θα πρέπει να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ή να δοθεί όπως και πέρυσι επιδότηση, η οποία έφτασε τα 2/3 του Ειδικού Φόρου. Δεν είμαστε ανάλγητοι και καταλαβαίνουμε ότι οι φετινές καταστροφές είναι πολύ μεγάλες, αλλά πρέπει και να μπορέσει να ζεσταθεί ο κόσμος», τονίζει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος.
Να σημειωθεί ότι, κατά τον κ. Κιούση, με πετρέλαιο θέρμανσης ζεσταίνονται σήμερα περίπου έξι εκατομμύρια Έλληνες, αριθμός ο οποίος χρόνο με το χρόνο μειώνεται.