Το κόστος στέγασης στην Ελλάδα έχει εκτιναχθεί σε τέτοια επίπεδα που αγγίζει το 60%-70% του μέσου μηνιαίου μισθού και αν πρόκειται για οικογενειακή κατοικία το σύνολο ενός «καλού» μισθού
H ραγδαία αύξηση των ενοικίων αποτελεί το «μείζον» θέμα συζήτησης και προβληματισμού στο σύνολο των συμπολιτών μας, δεδομένο που θα μας απασχολήσει και το 2024. Στη χώρα μας η συσσωρευτική αύξηση των ενοικίων από το 2018 έως και το 2022, κυμάνθηκε από 37,2% έως και 42,1% αν αφορά κατοικία κατάλληλη για οικογένεια. Υψηλότερες αυξήσεις, καταγράφονται κυρίως σε μικρότερα ακίνητα κατάλληλα για φοιτητές.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία, οι ζητούμενες τιμές μίσθωσης φοιτητικής κατοικίας ή/και κατοικίες κατάλληλα για νέους αυξήθηκαν κατά 53% στην Αθήνα και στη Πάτρα όπου καταγράφεται η 2η μεγαλύτερη αύξηση το 49,23% το χρονικό διάστημα 2017-2022, ενώ τη φετινή χρονιά καταγράφεται επιπλέον μεσοσταθμική αύξηση της τάξεως του 8%-12%. Το 2022, η αύξηση των ζητούμενων μισθωμάτων για ακίνητα κατάλληλα για οικογένειες κυμάνθηκε μεσοσταθμικά στο 10%, από 3% έως 7% που καταγράφηκε το 2021. Ενώ, το τρέχον έτος αναμένονται νέες αυξήσεις μεσοσταθμικά της τάξεως του 6%-10%.
To κόστος στέγασης στην Ελλάδα
Το κόστος στέγασης στην Ελλάδα έχει εκτιναχθεί σε τέτοια επίπεδα που αγγίζει το 60%-70% του μέσου μηνιαίου μισθού και αν πρόκειται για οικογενειακή κατοικία το σύνολο ενός «καλού» μισθού. Μεγάλο μέρος των συμπολιτών μας αναγκάζεται να κάνει περικοπές ακόμη και σε βασικές ανάγκες του. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, μεγάλο μέρος των ενοικιαστών, εφόσον πληρώσουν τα έξοδα του σπιτιού, κάνει περικοπές στα βασικά αγαθά ή λαμβάνει οικονομική βοήθεια από τρίτους.
Σύμφωνα με την Eurostat, η χώρα μας είναι πρωταθλήτρια στο κόστος στέγασης στο σύνολο των χωρών της Ευρωζώνης, τόσο για όσους ζουν στα αστικά κέντρα όσο και για εκείνους που ζουν σε αγροτικές περιοχές. Παράλληλα, το 36,9% των Ελλήνων ζουν σε νοικοκυριά με καθυστερήσεις σε στεγαστικά δάνεια, ενοίκια ή λογαριασμούς κοινής ωφέλειας. Οι καθυστερήσεις σε λογαριασμούς στεγαστικών δανείων, ενοικίων ή υπηρεσιών κοινής ωφέλειας είναι μια άλλη ένδειξη ότι το κόστος στέγασης μπορεί να είναι πολύ υψηλό.
Μη ξεχνάμε ότι το κόστος στέγασης δεν είναι μόνο το κόστος μίσθωσης της κατοικίας, αλλά τα κοινόχρηστα και οι λοιποί λογαριασμοί ΔΕΚΟ. Η αύξηση του κόστους ενέργειας , ο πληθωρισμός στα τρόφιμα και γενικότερα η ακρίβεια επηρεάζει άμεσα το κόστος διαβίωσης που συσσωρευτικά έχει αυξηθεί κατά 30%-35%. Κοστολόγια που επιβαρύνουν καθοριστικά τον είδη επιβαρυμένο οικογενειακό προϋπολογισμό, τη στιγμή που οι μισθοί στο μεγαλύτερο μέρος των συμπολιτών μας παραμένουν στα ίδια επίπεδα.
Μικρή η διαθεσιμότητα οικογενειακών κατοικιών με ενοίκιο έως 600 ευρώ
Τα διαθέσιμα προς μίσθωση ακίνητα (80-110τμ, άνω του 1ου ορόφου) με ζητούμενο μίσθωμα έως 600 € σύμφωνα με τις αναρτημένες αγγελίες σε ιστοσελίδες στις περιοχές της Αθήνας, αποτελούν το 17,41% (19,96% το2022) του συνόλου των προς μίσθωση κατοικιών, στα Βόρεια Προάστια μόλις το 1,15% (0,71% το 2022), στα Νότια Προάστια το 1,43% (4,03% το 2022), στα Δυτικά Προάστια το 23,3% (35,58% το 2022), στο Υπόλοιπο Αττικής το 17% (27,20% το 2022) και στον Πειραιά το 15% (35,46% το 2022).
Περιοχή | Ποσοστό διαθεσιμότητας ακινήτων με 2Υ/Δ έως 600€ |
Βόρεια Προάστια | 1,15% |
Αθήνα Κέντρο | 17,41% |
Δυτικά Προάστια | 23,3% |
Νότια Προάστια | 1,43% |
Πειραιάς | 15% |
Υπόλοιπο Αττικής | 17% |
Πηγή/Επεξεργασία: Ιστοσελίδες Αγγελιών Ακινήτων/Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates, κατοικία 80τμ-110τμ, άνω του 1ου ορόφου με 2-3Υ/Δ
Δυσεύρετες οι οικογενειακές κατοικίες με ενοίκιο κάτω των 700€
Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι στο σύνολο των περιοχών του Ν.Αττικής, η διαθεσιμότητα ακινήτων προς μίσθωση είναι πολύ μικρή έναντι των προηγούμενων χρόνων. Παράλληλα ,όπως προκύπτει και από το σύνολο των παρακάτω πινάκων, το μεγαλύτερο μέρος των διαθέσιμων προς μίσθωση ακινήτων 80τμ-110τμ άνω του 1ου ορόφου, διατίθεται με ζητούμενες τιμές μίσθωσης άνω των 800€/μήνα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα Βόρεια Προάστια όπου το 95,80% (93,11% το 2022) των διαθέσιμων προς μίσθωση ακινήτων, έχουν ζητούμενο μίσθωμα είναι άνω των 800€/μήνα, ενώ στα Νότια Προάστια το 80,40% (81,44% το 2022). Στο κέντρο της Αθήνας το 66,37% (65,66% το 2022) των διαθεσίμων κατοικιών έχουν ζητούμενο μίσθωμα άνω των 700€/μήνα, ενώ στις περιοχές του Πειραιά το 60,07% (47,46% το 2022) , των Δυτικών Προαστίων το 47,03% (50,31% το 2022) και στο Υπόλοιπο Αττικής το 71,30% (56,97% το 2022).
Σύμφωνα με τα άνωθεν κατανοούμε ότι το κόστος μίσθωσης κατοικίας κατάλληλη για οικογένεια, στο σύνολο σχεδόν των περιοχών του Ν.Αττικής αγγίζει έναν ολόκληρο μισθό. Χωρίς να συνυπολογίζουμε τα κοινόχρηστα, το κόστος ενέργειας και τους λοιπούς λογαριασμούς.
Περιοχή | Ζητούμενο Μίσθωμα σε €/μήνα | Ποσοστό διαθεσιμότητας με 2Υ/Δ 2022 | Ποσοστό διαθεσιμότητας με 2Υ/Δ 2023 |
Βόρεια Προάστια | Άνω των 800 | 93,11% | 95,80% |
Αθήνα Κέντρο | Άνω των 700 | 65,66% | 66,37% |
Δυτικά Προάστια | Άνω των 700 | 50,31% | 47,03% |
Νότια Προάστια | Άνω των 800 | 81,44% | 80,40% |
Πειραιάς | Άνω των 700 | 47,46% | 60,07% |
Υπόλοιπο Αττικής | Άνω των 700 | 56,97% | 71,30% |
Πηγή/Επεξεργασία: Ιστοσελίδες Αγγελιών Ακινήτων/Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates, κατοικία 80τμ-110τμ, άνω του 1ου ορόφου με 2-3Υ/Δ
Το κόστος μίσθωσης οικογενειακής κατοικίας σε 16 περιοχές της Αθήνας
Σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν από τις διαθέσιμες αγγελίες ακινήτων σε περιοχές της Αθήνας με τη μεγαλύτερη ζήτηση από οικογένειες για ενοικίαση κατοικίας, η μέση ζητούμενη τιμή μίσθωσης κυμαίνεται στα 11,31€/τ.μ. (9,8 €/τ.μ. το 2022) για διαμέρισμα 80τμ-110τμ άνω του 1ου ορόφου, κατασκευής μετά το 2000.
Η μέση κατώτατη ζητούμενη τιμή μίσθωσης στην Αθήνα τη φετινή χρονιά διαμορφώνεται στα 9,09€/τ.μ. (8,15 €/τ.μ. το 2022) και η μέση ανώτατη στα 13,1 €/τ.μ. (11,4 €/τ.μ. το 2022), δηλαδή, μια οικογένεια θα πρέπει να καταβάλει μόνο για το ενοίκιο από 900€/μήνα έως και 1.310€/μήνα αν πρόκειται για κατοικία 100τμ.
Στις περιοχές των Δυτικών Προαστίων, Περιστέρι και Πετρούπολη, το μέσο κόστος μίσθωσης κατοικίας 100τμ άνω του 1ου ορόφου, κατασκευής μετά το 2000, κυμαίνεται στα 770€/μήνα (730€/μήνα το 2022) και 800€/μήνα (750€/μήνα το 2022) αντίστοιχα.
Στις περιοχές του κέντρου της Αθήνας όπως στους Αμπελόκηπους το μηνιαίο κόστος μίσθωσης κυμαίνεται από 9,09€/τ.μ. έως 13,1€/τ.μ. , στο Παγκράτι από 10,3€/τ.μ. έως 13,7€/τ.μ. και στο Νέο Κόσμο από 9€/τ.μ. έως 11,8€/τ.μ. Τη δεδομένη χρονική στιγμή στη περιοχή του Νέου Κόσμου είναι εγγεγραμμένα 781 ακίνητα σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης, στο Παγκράτι 356 ακίνητα και στους Αμπελόκηπους 296 ακίνητα.
Στα Νότια Προάστια, το κόστος μίσθωσης διαμορφώνεται κυρίως σύμφωνα με την απόσταση από τη θάλασσα και τη θέα. Άλλο κόστος μίσθωσης έχει η Άνω Γλυφάδα και άλλο η Κάτω Γλυφάδα στο κέντρο ή/και πλησίον του Γκολφ, αντίστοιχα διαμορφώνεται και το κόστος μίσθωσης στη Βούλα. Το μέσο κόστος μίσθωσης στη Γλυφάδα διαμορφώνεται στα 15,5€/τ.μ. , ενώ στη Βούλα στα 17,35€/τ.μ. . Στη Νέα Σμύρνη το μέσο κόστος μίσθωσης ενός διαμερίσματος 100τμ, άνω του 1ου ορόφου κατασκευής μετά το 2000 αγγίζει τα 975€/μήνα, στο Παλαιό Φάληρο τα 1.150€/μήνα και στη Καλλιθέα τα 1.075€/μήνα.
Τη δεδομένη χρονική στιγμή στη Γλυφάδα είναι εγγεγραμμένα 370 ακίνητα σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης, στη Βούλα 160 ακίνητα, στο Παλαιό Φάληρο 336 ακίνητα και στη Καλλιθέα 281 ακίνητα.
Στις περιοχές των Βορείων Προαστίων και συγκεκριμένα στο Μαρούσι το κόστος μίσθωσης κυμαίνεται από 9,4€/τ.μ. έως 13,04€/τ.μ. , στο Χολαργό από 9€/τ.μ. έως 14€/τ.μ. , στο Χαλάνδρι από 9,5€/τ.μ. έως 13,6€/τ.μ. και στη Κηφισιά από 11,3€/τ.μ. έως 17,1€/τ.μ.
Η μέση αύξηση των ζητούμενων τιμών ενοικίασης στις 16 περιοχές της Αττικής με την υψηλότερη ζήτηση για οικογενειακή κατοικία αγγίζει το 15,41% σε σχέση με πέρυσι. Αν δεν υπολογίσουμε την ραγδαία αύξηση των ζητούμενων τιμών πώλησης που καταγράφεται στους Αμπελόκηπους και στη Βούλα λόγω μικρής διαθεσιμότητας, τότε, η μέση αύξηση διαμορφώνεται στο 11% και το μέσο κόστος μίσθωσης στα 10,89€/τ.μ.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι μεγάλο πλήθος των «νέων» ηλικιακά ακινήτων, έχει αγοραστεί από αλλοδαπούς επενδυτές με στόχο είτε την απόκτηση της golden visa, είτε ως επένδυση, με απώτερο σκοπό την εκμετάλλευση μέσω μακροχρόνιας συμβατικής μίσθωσης και
Αττική | Ζητούμενη τιμή μίσθωσης σε €/τ.μ. 2022 Κατώτατη Ανώτατη | Μέση Ζητούμενη τιμή/Περιοχή 2022 | Ζητούμενη τιμή μίσθωσης σε €/τ.μ. 2022 Κατώτατη Ανώτατη | Μέση Ζητούμενη τιμή/Περιοχή 2023 | Μεταβολή Μέσης τιμής επί τοις % 2022-2023 | ||
Αμπελόκηποι | 7,4 | 8,3 | 7,85 | 9,09 | 13,1 | 11,09 | +41,27 % |
Παγκράτι | 9,2 | 11,6 | 10,4 | 10,3 | 13,7 | 12 | +15,38 % |
Κυψέλη | 6,5 | 8,6 | 7,55 | 7,1 | 10,4 | 8,75 | +15,89 % |
Γλυφάδα | 8 | 18 | 13 | 8 | 23 | 15,5 | +19,23 % |
Βούλα | 8,5 | 14,5 | 11,5 | 12 | 22,7 | 17,35 | +50,87 % |
Παλαιό Φάληρο | 8 | 13,9 | 10,95 | 9,1 | 13,9 | 11,5 | +5,02 % |
Νέα Σμύρνη | 8 | 10,9 | 9,45 | 8,5 | 11 | 9,75 | +3,17 % |
Καλλιθέα | 8 | 9 | 8,5 | 9 | 12,5 | 10,75 | +26,47 % |
Νέος Κόσμος | 7,2 | 8,6 | 7,9 | 9 | 11,8 | 10,4 | +31,65 % |
Περιστέρι | 6 | 8,6 | 7,3 | 6,6 | 8,8 | 7,7 | +5,48 % |
Πετρούπολη | 7 | 8 | 7,5 | 7,4 | 8,6 | 8 | +6,67 % |
Κηφισιά | 10 | 12 | 11 | 11,3 | 17,1 | 14,2 | +29,09 % |
Μαρούσι | 9 | 11,8 | 10,4 | 9,4 | 13,04 | 11,22 | +7,88 % |
Χολαργός | 10 | 14 | 12 | 9 | 14 | 11,5 | -4,17 % |
Χαλάνδρι | 10 | 13,6 | 11,8 | 9,5 | 13,6 | 11,55 | -2,12 % |
Πειραιάς | 7,6 | 12 | 9,8 | 7,4 | 12 | 9,7 | -1,02 % |
Μέση Ζητούμενη τιμή | 8,15 | 11,4 | 9,80 | 9,09 | 13,1 |
Πηγή/Επεξεργασία: Ιστοσελίδες Αγγελιών Ακινήτων / Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates, Διαμέρισμα 80τμ-110τμ, με minimum 2 Y/Δ, Άνω του 1ου ορόφου, κατασκευής μετά το 2000, Οι τιμές διαμορφώνονται βάση της διαθεσιμότητας
Άνω των 400€ ενοίκιο 8 στις 10 κατοικίες κατάλληλες για νέους
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον κάτωθι πίνακα, κατανοούμε ότι το κόστος μίσθωσης μιας κατοικίας έως 50τμ, άνω του 1ου ορόφου κυμαίνεται άνω των 400€ στις περιοχές του κέντρου για το 80% των διαθεσίμων προς μίσθωση κατοικιών, εκ των οποίων το 48,2% έχει ζητούμενο μίσθωμα άνω των 500€/μήνα.
Σύμφωνα με τα άνωθεν, κατανοούμε ότι το κόστος στέγασης αγγίζει το 60%-70% του μέσου μηνιαίου εισοδήματος, όταν σύμφωνα με τη Eurostat ανεκτό όριο θεωρείται όταν οι στεγαστικές δαπάνες δεν ξεπερνούν το 30% του εισοδήματος.
Αθήνα κέντρο – ζητούμενο μίσθωμα σε €/μήνα | Ποσοστό διαθεσιμότητας ακινήτων Έως 50 τ.μ. |
Έως 300 | 2,89% |
301-350 | 6,98% |
351-400 | 14,31% |
401-450 | 17,71% |
451-500 | 12,77% |
501 και άνω | 48,2% |
Πηγή/Επεξεργασία: Ιστοσελίδες Αγγελιών Ακινήτων/Πανελλαδικό Δίκτυο E-Real Estates, κατοικία έως 50τμ, άνω του 1 ου ορόφου
H αξιοποίηση των 900.000 «ορφανών ακινήτων» μπορεί να αναχαιτίσει τα ενοίκια – 4+1 προτάσεις
Το τελευταίο διάστημα στο επίκεντρο των συζητήσεων έχει τεθεί ο μεγάλος αριθμός κενών οικιστικών ακινήτων στη χώρα μας. Γεγονός που για πολλούς συνηγορεί στην ραγδαία αύξηση των ζητούμενων μισθωμάτων που καταγράφεται ιδιαίτερα τα τελευταία 4-5 χρόνια.
Σύμφωνα με στοιχεία που είχε αρχικά δημοσιεύσει ο υπουργός επικρατείας Άκης Σκέρτσος, 750.000 ακίνητα δηλώνονται στην ΑΑΔΕ ως κενά/κλειστά, ενώ με βάση τα πρόσφατα στοιχεία από τις φορολογικές αρχές αναφέρουν πως τα κλειστά και χωρίς ηλεκτροδότηση ακίνητα μπορεί να φτάνουν και τις 900.000 (15% επί του συνόλου), εκ των οποίων τα 770.000 ακίνητα είναι στην Αττική,
Αυτό που δεν μπορούμε να γνωρίζουμε είναι αν τα κενά οικιστικά ακίνητα, αρχικά, είναι κατάλληλα προς μίσθωση ή πρόκειται για παλιά ακίνητα που απαιτούν σημαντικές ανακαινίσεις προκειμένου να καταστούν και πάλι λειτουργικά.
Παράλληλα, θα πρέπει να τονίσουμε ότι μεγάλο μέρος των ακινήτων, ιδιαίτερα στα μεγάλα αστικά κέντρα υπάρχει μεγάλο πρόβλημα με την πολυϊδιοκτησία και την ύπαρξη πολλών κληρονόμων που σε μεγάλο ποσοστό δεν συμφωνούν μεταξύ τους.
Επιπλέον, δεν πρέπει να «αγνοούμε» και τα ακίνητα αγνώστου ιδιοκτήτη που θα προκύψουν, όπως προβλέπεται στο άρθρο 9 του Ν. 2664/1998 για το Εθνικό Κτηματολόγιο και θα περιέλθουν στο Ελληνικό Δημόσιο.
- Μηδενικός φόρος ή έκπτωση φόρου ακόμη κατά 70% στα εισοδήματα από ενοίκια Σήμερα από τα «κλειστά» ακίνητα (900.000 στο σύνολο της χώρας - 770.000 στην Αττική), το δημόσιο και κατ΄επέκταση οι ιδιοκτήτες δεν εισπράττουν εισοδήματα.
Η έκπτωση φόρου κατά 50% ή ακόμη καλύτερα ο μηδενικός φόρος, θα αποτελέσει κίνητρο για τους ιδιοκτήτες που θα «βγάλουν» στην αγορά κατοικίες που μέχρι πρότινος δεν τις διέθεταν προς ενοικίαση. Θα μπορούσε να αφορά κατοικίες που είναι «κλειστές» τουλάχιστον 12-24 μήνες στο σύνολο της χώρας.
Ο μηδενικός φορολογικός συντελεστής ή η έκπτωση φόρου κατά 50% στα εισοδήματα, να αποτελεί μέτρο για τα επόμενα τρία χρόνια σε μακροχρόνιες συμβατικές μισθώσεις - όχι μικρότερης της τριετίας.
Αν ο ιδιοκτήτης μισθώσει το ακίνητο του σε νέους ηλικία 18-35 ετών η έκπτωση φόρου να 70% - αν όχι μηδενική.
- Αν το ακίνητο βρίσκεται σε πιεσμένη περιοχή τότε να υπάρχουν επιπλέον κίνητρα- αν όχι μηδενικός φόρος :
- Μείωση φόρου 90% εάν το ακίνητο ενοικιάζεται σε νέους ηλικίας 18 έως 35 ετών ή ως μέρος επιδοτούμενων προγραμμάτων ενοικίασης·
- Μείωση φόρου 90% για νέα συμβόλαια που χρεώνουν τουλάχιστον 10%-15% λιγότερο ενοίκιο από το προηγούμενο συμβόλαιο.
Το άνωθεν μέτρο δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.
*Πιεσμένες περιοχές : Σε χώρες της Ε.Ε, «πιεσμένες» χαρακτηρίζονται οι περιοχές που οι μέσες τιμές ενοικίασης έχουν αυξηθεί κατά 5% περισσότερο από τον πληθωρισμό τα προηγούμενα πέντε χρόνια ή οι μέσες τιμές ενοικίασης συνολικά έχουν υπερβεί το 30% του μέσου εισοδήματος των νοικοκυριών στην περιοχή. Στην Ισπανία ισχύει αν το ενοίκιο (ή η ζητούμενη τιμή για ακίνητα προς πώληση) θα πρέπει να έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 3% πάνω από τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή τα προηγούμενα 5 χρόνια
- Φορολόγηση των κενών (χωρίς αιτιολογημένη αιτία) κατοικήσιμων οικιστικών ακινήτων με απαλλαγή στην περίπτωση κατοίκησης τους.Το άνωθεν μέτρο μπορεί να εφαρμοστεί αποκλειστικά στις «πιεσμένες» περιοχές της χώρας μας. Η φορολόγηση μπορεί να προέλθει ενδεχομένως μέσα από την αύξηση του ΕΝΦΙΑ.
Έχει εφαρμοστεί στη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, το Ισραήλ, στην Ιρλανδία και στις πολιτείες Βανκούβερ και Όκλαντ του Καναδά, με μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα την αύξηση της διαθεσιμότητας ακινήτων προς ενοικίαση.
Στην Ισπανία, όσοι κατέχουν περισσότερα από τέσσερα ακίνητα στον ίδιο δήμο και αφήνουν κατοικίες άδειες για περισσότερα από δύο χρόνια μπορούν να χρεωθούν με αύξηση έως και 150% του Impuesto sobre Bienes Inmuebles (IBI) από το τοπικό συμβούλιο .
ΙΒΙ: Είναι ένας άμεσος φόρος που φορολογεί την αξία της ακίνητης περιουσίας
*Πιεσμένες περιοχές : Σε χώρες της Ε.Ε, «πιεσμένες» χαρακτηρίζονται οι περιοχές που οι μέσες τιμές ενοικίασης έχουν αυξηθεί κατά 5% περισσότερο από τον πληθωρισμό τα προηγούμενα πέντε χρόνια ή οι μέσες τιμές ενοικίασης συνολικά έχουν υπερβεί το 30% του μέσου εισοδήματος των νοικοκυριών στην περιοχή. Στην Ισπανία ισχύει αν το ενοίκιο (ή η ζητούμενη τιμή για ακίνητα προς πώληση) θα πρέπει να έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 3% πάνω από τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή τα προηγούμενα 5 χρόνια
- Δημιουργία Κοινωνικών Κατοικιών - Αξιοποίηση των αδήλωτων ακινήτων– αγνώστου ιδιοκτήτη που θα προκύψουν, όπως προβλέπεται στο άρθρο 9 του Ν. 2664/1998 για το Εθνικό Κτηματολόγιο και θα περιέλθουν στο Ελληνικό Δημόσιο, καθώς και των ακινήτων της τοπικής αυτοδιοίκησης που δεν χρησιμοποιούνται.
Η αξιοποίηση μπορεί να πραγματοποιεί με τον κάτωθι τρόπο:
- Να εκχωρηθούν τα ακίνητα στον νέο οργανισμό στεγαστικής πολιτικής που θα δημιουργήσει το Ελληνικό Δημόσιο
- Ο νέος οργανισμός θα προκηρύξει διαγωνισμό μακροχρόνιας εκμετάλλευσης (με ή χωρίς κόστος μίσθωσης – ανάλογα με το είδος του ακινήτου) των ακινήτων σε ιδιώτες επενδυτές με την υποχρέωση να ανακαινιστούν πλήρως σύμφωνα με τις προδιαγραφές του οργανισμού του δημοσίου. Τα τετραφωνικά μέτρα που θα προκύψουν, είτε θα προσφέρονται «δεσμευτικά» προς μακροχρόνια μίσθωση με προσιτό ενοίκιο και θα αποτελεί έσοδο του επενδυτή ή ένα μέρος των τετραγωνικών μέτρων (πχ. το 30%) θα ανήκει στη διαχείριση του οργανισμού του ελληνικού δημοσίου.
- Ανάλογα με τη πρόταση του ιδιώτη επενδυτή, μετά από 10-15 χρόνια, μπορεί να δίνετε η δυνατότητα στον οργανισμό του Δημοσίου να εισπράττει μέρος των εσόδων ώστε να τα χρησιμοποιεί σε επιδόματα στέγασης σε ευπαθείς ομάδες και νέα ζευγάρια.
Δηλαδή, με βάση την άνωθεν πρόταση, έχουμε τη δυνατότητα να ανακαινίσουμε δωρεάν τα ακίνητα του Ελληνικού Δημοσίου, να αυξήσουμε δωρεάν τις αξίες των ακινήτων του Δημοσίου (εγγραφή των αξιών στους ισολογισμούς) και να στεγάσουμε με προσιτό ενοίκιο τον κόσμο που έχει ανάγκη. Εισπράττοντας ταυτόχρονα εισοδήματα για να παρέχουμε στήριξη μέσω επιδομάτων σ΄όσους δεν μπορούν να ενταχθούν ή/και βρίσκονται σε λίστα αναμονής.
Το άνωθεν μέτρο δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.
- Δημιουργία Κοινωνικών Κατοικιών - Ακίνητα αδόμητα και δομημένα του Δημοσίου τομέα. Αξιοποίηση των ακινήτων μέσω διαγωνισμού για την ανέγερση κατοικιών όχι με τη μέθοδο της αντιπαροχής που ουσιαστικά είναι έμμεσος τρόπος πώλησης, αλλά με δικαίωμα επιφανείας.Ουσιαστικά, παραχωρούμε στους ιδιώτες επενδυτές ένα επιφανειακό δικαίωμα σε ακίνητα που ανήκουν στο δημόσιο τομέα ( Δήμοι, Υπουργεία, Οργανισμοί κλπ), και οι επενδυτές αναλαμβάνουν να κατασκευάσουν ή/και να ανακαινίσουν τα ακίνητα με την υποχρέωση να διαθέσουν το 30%-40% των διαθέσιμων οικιστικών μονάδων (τετραγωνικά μέτρα) με προσιτά ενοίκια.
Κατά την διάρκεια του δικαιώματος επιφανείας, το υπόλοιπο 60% -70% των οικιστικών μονάδων μπορεί να νοικιαστεί εξ ολοκλήρου σε αγοραίες τιμές, ενώ παρέχει τη δυνατότητα στον επενδυτή να πουλήσει το δικαίωμα επιφανείας σε τρίτο – για προκαθορισμένο χρονικό διάστημα.
Με βάση την άνωθεν πρόταση, το Ελληνικό Δημόσιο δεν χάνει την ιδιοκτησία των ακινήτων του, ενώ το άνωθεν μέτρο δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.
*Το δικαίωμα επιφανείας το χρησιμοποιεί η Αγγλία και η Εκκλησιά της Ελλάδος – υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο από το 2014.
- Φορολογικά και χρηματοδοτικά κίνητρα σε ιδιοκτήτες ακινήτων που χαρακτηρίζονται ως υποβαθμισμένα – εγκαταλελειμμένα.
Η πόλη της Ρίγας (Λετονία) θέσπισε έναν κανονισμό για την αύξηση του φόρου ιδιοκτησίας μέχρι και 10-15 φορές υψηλότερο σε κτίρια που χαρακτηρίζονται ως υποβαθμισμένα, για να ενθαρρύνουν την αποκατάστασή τους. Για το σκοπό αυτό, ίδρυσαν την Επιτροπή Επιθεώρησης Υποβαθμισμένων Κτιρίων (Commission for the Inspection of Degraded Buildings).
Η απειλή των φορολογικών αυξήσεων στη Ρήγα οδήγησε σε σημαντικές δραστηριότητες ανακαίνισης. Το μέτρο στη χώρα μας θα μπορούσε να λειτουργήσει συνδυαστικά με την παροχή φορολογικών κινήτρων για τους ιδιοκτήτες καθώς και προγραμμάτων χρηματοδότησης για να ενθαρρύνει την αποκατάσταση των κενών κατοικιών για την ενίσχυση της παροχής προσιτής στέγασης
Παράλληλα, θα πρέπει οι ιδιοκτήτες που θα ενταχθούν στα προγράμματα χρηματοδότησης να «δεσμευτούν» στην διάθεση του ακινήτου σε μακροχρόνιες συμβατικές μισθώσεις τουλάχιστον 3-5 ετών και παράλληλα, ανάλογα με το ύψος της επιχορήγησης να διαθέτουν το ακίνητο σε προσιτές τιμές μίσθωσης ( μειωμένες σε σχέση με το μέσο όρο της εκάστοτε περιοχής).
Αν πρόκειται για ακίνητο ιδιοκτησίας νέων ανθρώπων που θα αποτελέσει κύρια κατοικία τους, να δοθούν επιπλέον χρηματοδοτικά και φορολογικά κίνητρα .
Πηγή: imerisia.gr