Σάββατο, 12 Οκτωβρίου 2024 20:05

Μισθοί: Οι κλάδοι στην αγορά εργασίας που δίνουν αυξήσεις – Τι συμβαίνει σε βιομηχανία και λιανεμπόριο

Γράφτηκε από την
Ad Slot

Ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Θεόδωρος Πελαγίδης μιλά στον ΟΤ για την ακρίβεια – «Κλειδί» οι μισθοί

Η αγορά εργασίας είναι «τεμαχισμένη». Έχει δύο, τρεις ακόμη και ίσως και τέσσερις ταχύτητες. Οι επιχειρησιακές συμβάσεις ιδιαίτερα στον χώρο της βιομηχανίας είναι ελάχιστες όσες προβλέπουν ότι οι μισθοί θα αυξηθούν, που κινούνται σε επίπεδα υψηλότερα του καθοριζόμενου κατώτατου μισθού.

Είναι ακριβώς το αντίθετο απ’ ότι συμβαίνει στο λιανεμπόριο, όπου κατά τεκμήριο, οι επιχειρησιακές συμβάσεις προβλέπουν υψηλότερο εισαγωγικό μισθό.

Η ακρίβεια και οι χαμηλές αμοιβές

Όμως οι χαμηλές αμοιβές του ιδιωτικού τομέα πυροδοτούν την κοινωνική δυσαρέσκεια, η οποία συμπυκνώνεται στην έννοια της «ακρίβειας».

Μιλώντας προς τον ΟΤ ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Θεόδωρος Πελαγίδης επισημαίνει ότι «το πρόβλημα της ακρίβειας δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί παρά μόνο με την αύξηση των αμοιβών του ιδιωτικού τομέα, εφόσον το επιτρέπει η παραγωγικότητα της βιομηχανίας, που είναι το αποτέλεσμα της επενδυτικής δραστηριότητας των ίδιων των επιχειρήσεων».

Οι συμβάσεις

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος που αφορούν όμως το 2023, στο δωδεκάμηνο του προηγούμενου έτους υπογράφηκαν 209 νέες επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις, οι οποίες αφορούν 137.179 μισθωτούς. Όμως από αυτές μόνο οι 59 συμβάσεις προβλέπουν αυξήσεις μισθών!

Και αναφερόμενη στο 2024 η Τράπεζα της Ελλάδος σημειώνει πως οι μέσες αποδοχές και το κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος αναμένεται ότι θα εξακολουθήσουν να αυξάνονται με ρυθμούς ανάλογους του 2023, ενώ η άνοδος της παραγωγικότητας θα παραμείνει περιορισμένη.

Οι αντιδράσεις από τις ΜμΕ

Κι όπως έλεγε πηγή της αγοράς είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι όταν τον περασμένο Μάρτιο συζητούνταν το ύψος της αύξησης του κατώτατου μισθού, οι μεγαλύτερες αντιδράσεις προήλθαν από τις οργανώσεις των μικρομεσαίων, αλλά κι από ένα τμήμα της βιομηχανίας, που βασίζει την ανταγωνιστικότητα του στις χαμηλές αμοιβές των εργαζομένων.

Ίσως παρόμοιας έντασης θα είναι και οι αντιδράσεις το 2025 – περί τον Μάρτιο – όταν θα αρχίσει να συζητείται το ύψος της νέας αύξησης του κατώτατου μισθού.

Ο αντίθετος δρόμος του λιανεμπορίου

Ωστόσο στον αντίποδα της βιομηχανίας κινείται το λιανεμπόριο – πρωτίστως οι επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ και ακολούθως οι άλλες επιχειρήσεις του κλάδου. Οπως έλεγε πηγή του κλάδου των σούπερ μάρκετ μιλώντας προς τον ΟΤ οι επιχειρήσεις που συγκεντρώνουν το 95% του ετήσιου τζίρου, απασχολούν 118.000 εργαζομένους.

Όλοι αυτοί αμείβονται υψηλότερα – κατά πολύ ή λιγότερο εξαρτάται από τις οικονομικές δυνατότητες της κάθε επιχείρησης – από την συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων. Εκτός όμως από τον υψηλότερο εισαγωγικό μισθό – έναντι του καθοριζόμενου κατώτατου, δηλαδή των 830 ευρώ το μήνα – οι εργαζόμενοι των αλυσίδων έχουν και διάφορες άλλες παροχές.

Οπως επί παραδείγματι οι εργαζόμενοι στα καταστήματα των τουριστικών περιοχών, για το διάστημα που διαρκεί η τουριστική περίοδος απολαμβάνουν μία έξτρα αμοιβή.

Η έλλειψη προσωπικού

Όλα αυτά βέβαια συμβαίνουν, σύμφωνα με την ίδια πηγή, λόγω του γεγονότος ότι οι «οι επιχειρήσεις δεν βρίσκουν εύκολα προσωπικό και για να μην χάσουν υπαλλήλους δίνουν υψηλότερο μισθό και διάφορες επιμέρους παροχές».

Μάλιστα παρατηρείται ένας ιδιότυπος ανταγωνισμός μεταξύ των αλυσίδων στο θέμα του «πακέτου» προσφέρει η κάθε επιχείρηση για να κρατήσει τους εργαζομένους της και να μην μεταπηδήσουν στην ανταγωνίστρια της.

Αξίζει να σημειωθεί ότι για αρκετά χρόνια προ της κρίσης η εργασία σε ένα σούπερ μάρκετ θεωρούνταν «υποδεέστερη» και ως εκ τούτου ευκαιριακή, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη κινητικότητα στον κλάδο.

Πηγή: ΟΤ

Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 12 Οκτωβρίου 2024 17:35

Σχετικά Άρθρα

  • Οι χαμηλοί μισθοί οδηγούν τους καθηγητές σε απεργίες και κινητοποιήσεις: Τα οικονομικά αιτήματα και τι ζητούν για τους φοιτητές
    Οι χαμηλοί μισθοί οδηγούν τους καθηγητές σε απεργίες και κινητοποιήσεις: Τα οικονομικά αιτήματα και τι ζητούν για τους φοιτητές

    Τα μισθολογικά και οικονομικά αιτήματα οδηγούν τους καθηγητές των πανεπιστημίων σε απεργιακές ή άλλες κινητοποιήσεις

    Τα μισθολογικά και οικονομικά αιτήματα οδηγούν τους καθηγητές των πανεπιστημίων σε απεργιακές ή άλλες κινητοποιήσεις για πολλές ημέρες και συγκριμένα κατά το χρονικό διάστημα από 12/11/24 έως 20/11/24.

    Οι καθηγητές υπογραμμίζουν, ότι η διαχρονική μισθολογική υποβάθμιση των μελών ΔΕΠ δεν μπορεί να συνεχιστεί, τονίζοντας, ότι η ουσιαστική μισθολογική αναβάθμιση των καθηγητών Πανεπιστημίου αποτελεί στοιχειώδη προϋπόθεση για τη θωράκιση, ενίσχυση και αναβάθμιση του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου.

    Δηλώνουν επίσης ότι οι σημερινές αποδοχές των μελών ΔΕΠ είναι σε ονομαστικές τιμές χαμηλότερες από το 2003, κατά 9%. Αυτό δεν συμβαίνει σε καμία άλλη κατηγορία υπαλλήλων ή λειτουργών του δημοσίου. Συγκριτικά, το 2024 ως προς το 2003, σε ονομαστικές τιμές ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή έχει αυξηθεί 45%, το ΑΕΠ έχει αυξηθεί 25% και ο κατώτατος μισθός έχει αυξηθεί 60%.

    Η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών

    Οι απώλειες μόνο από την παράλειψη της πολιτείας να συμμορφωθεί ήδη από το 2014 με την απόφαση του ΣτΕ για το ελάχιστο επίπεδο των αποδοχών μας, αντιστοιχούν σε έναν ετήσιο μισθό, ενώ οι συσσωρευμένες απώλειες εξαιτίας της παράλειψης των μελών ΔΕΠ από αυξήσεις που δόθηκαν στα ειδικά μισθολόγια την περίοδο 2008-2009, ανέρχονται σε 3,5 ετήσιους μισθούς τουλάχιστον. Οι απώλειες της περιόδου αυτής έχουν αντίστοιχη σημαντική επίπτωση και στις συντάξιμες αποδοχές.

    Η ΠΟΣΔΕΠ

    • τονίζοντας ότι η ουσιαστική μισθολογική αναβάθμιση των καθηγητών Πανεπιστημίου αποτελεί στοιχειώδη προϋπόθεση για τη θωράκιση, ενίσχυση και αναβάθμιση του ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου,
    • και επισημαίνοντας ότι οι ρυθμίσεις του Ν.5045/2023 για το νέο μισθολόγιο των μελών ΔΕΠ δεν επέφεραν την πλήρη συμμόρφωση με την απόφαση 1911/2022 του ΣτΕ που ορίζει ένα ελάχιστο επίπεδο αποδοχών, και προφανώς δεν καλύπτουν τις πολυετείς μισθολογικές απώλειες των μελών ΔΕΠ,

    διεκδικεί

    • νέο μισθολόγιο για την αποκατάσταση των αποδοχών των μελών ΔΕΠ, που πρακτικά αμείβονται με το μισθολόγιο του 2003, σε επίπεδα αντάξια του λειτουργήματος τους και ανταγωνιστικά συγκριτικά με τις αποδοχές στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, αλλά και τις αποδοχές άλλων κατηγοριών δημοσίων λειτουργών που αμείβονται με ειδικό μισθολόγιο,
    • σημαντική αύξηση του προσωπικού, όλων των κατηγοριών, στα Πανεπιστήμια με στόχο τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη των Ιδρυμάτων
    • γενναία αύξηση της χρηματοδότησης, τακτικής και έκτακτης, των Πανεπιστημίων ώστε να αντιμετωπισθούν επαρκώς τα αυξημένα λειτουργικά έξοδα, να εκσυγχρονισθούν και να επεκταθούν οι υλικοτεχνολογικές υποδομές και να ενισχυθεί ουσιαστικά, ειδικά στα περιφερειακά ιδρύματα, το πλέγμα παρεμβάσεων φοιτητικής μέριμνας.

    Για την προώθηση των αιτημάτων των πανεπιστημιακών καθηγητών η ΕΓ της ΠΟΣΔΕΠ

    • αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για τη διάδοση και προβολή των οικονομικών αιτημάτων, και θα παρουσιάσει τεκμηριωμένα τα αιτήματα αυτά στην ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, τα κοινοβουλευτικά κόμματα και τα μέσα ενημέρωσης
    • καλεί τους Συλλόγους μελών ΔΕΠ στη λήψη αποφάσεων για δράσεις και απεργιακές ή άλλες κινητοποιήσεις κατά το χρονικό διάστημα από 12/11/24 έως 20/11/24, με στόχο την προβολή και διεκδίκηση των παραπάνω αιτημάτων
    • καλεί σε πανελλαδικό συντονισμό των δράσεων των Συλλόγων ΔΕΠ και των λοιπών κατηγοριών προσωπικού ειδικότερα για την Τρίτη 12 Νοεμβρίου, ενώ για την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου, ημέρα πανυπαλληλικής - πανεργατικής απεργίας που έχουν εξαγγείλει ΑΔΕΔΥ και ΓΣΕΕ, καλεί σε συμμετοχή στις απεργιακές κινητοποιήσεις
    • συμπαραστέκεται και στηρίζει τις δίκαιες οικονομικές διεκδικήσεις άλλων κατηγοριών εργαζομένων

    Βασικά αιτήματα των καθηγητών

    • επικαιροποίηση των δύο επιδομάτων (ειδικού επιδόματος έρευνας και διδασκαλίας και επιδόματος βιβλιοθήκης), καθότι σχετίζονται με το κόστος ζωής και τις ειδικές συνθήκες άσκησης του λειτουργήματος των καθηγητών Πανεπιστημίου
    • χορήγηση του επιδόματος παραμεθορίου στα μέλη ΔΕΠ που υπηρετούν σε απομακρυσμένες και παραμεθόριες περιοχές με στόχο τη διευκόλυνση των μετακινήσεών τους για εκπαιδευτικούς και ερευνητικούς σκοπούς, καθώς και την παροχή οικονομικών κινήτρων (π.χ. επιδοτούμενο στεγαστικό δάνειο) για την προσέλκυση και παραμονή νέων συναδέλφων στα περιφερειακά Ιδρύματα
    • αποφορολόγηση του ειδικού επιδόματος βιβλιοθήκης, σύμφωνα με την 2306/2014 απόφαση της ολομέλειας του ΣτΕ, προς αποφυγή κατάθεσης χιλιάδων ατομικών φορολογικών προσφυγών
    • ριζική αναπροσαρμογή της ειδικής αμοιβής για την παροχή κλινικού και εργαστηριακού έργου σε πανεπιστημιακές κλινικές, εργαστήρια ή μονάδες εγκατεστημένες σε νοσοκομεία του ΕΣΥ ή των νοσοκομείων που ανήκουν σε Πανεπιστήμια, κατ’ αναλογία των αμοιβών των υπηρετούντων στο ΕΣΥ συναδέλφων
    • επαναφορά του 13ου και 14ου μισθού
    • καταβολή της πλήρους μισθολογικής διαφοράς που αναγνωρίζεται από τις αποφάσεις 4741/2014 και 1911/2022 του ΣΤΕ για το χρονικό διάστημα από τον Γενάρη του 2017 έως τον Οκτώβρη του 2022 σε όλα τα μέλη ΔΕΠ ανεξαιρέτως
    • θέσπιση της σύνταξης των αφυπηρετησάντων μελών ΔΕΠ τουλάχιστον στο 80% του τελευταίου μισθού τους, προς αναγνώριση των σημαντικών υπηρεσιών που παρείχαν στον εργάσιμο βίο τους, ο οποίος, συγκριτικά με άλλες κατηγορίες εργαζομένων, είναι περιορισμένος λόγω των πολλών ετών που απαιτούνται για απόκτηση των αυξημένων προσόντων.

    Πηγή: ethnos.gr

  • Το πείραμα της Ισλανδίας με την 4ήμερη εργασία – Τι αποτελέσματα είχε
    Το πείραμα της Ισλανδίας με την 4ήμερη εργασία – Τι αποτελέσματα είχε

    Η Ισλανδία σημείωσε ταχύτερη οικονομική ανάπτυξη από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες και το ποσοστό ανεργίας της είναι ένα από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη

    Η οικονομία της Ισλανδίας σημειώνει καλύτερες επιδόσεις από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες μετά την εθνική καθιέρωση μιας μικρότερης εργάσιμης εβδομάδας χωρίς απώλειες στους μισθούς, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη.

    Μεταξύ 2020 και 2022, το 51% των εργαζομένων στη χώρα είχε αποδεχτεί την προσφορά για μικρότερες ώρες εργασίας, συμπεριλαμβανομένης της τετραήμερης εβδομάδας, βρήκαν δύο δεξαμενές σκέψης, λέγοντας ότι το ποσοστό είναι πιθανό να είναι ακόμη υψηλότερο σήμερα.

    Πέρυσι, η Ισλανδία σημείωσε ταχύτερη οικονομική ανάπτυξη από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες και το ποσοστό ανεργίας της είναι ένα από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, σημείωσε το Ινστιτούτο Αυτονομίας στο Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισλανδική Ένωση για την Αειφορία και τη Δημοκρατία (Alda).

    «Αυτή η μελέτη δείχνει μια πραγματική ιστορία επιτυχίας: οι μικρότερες ώρες εργασίας έχουν γίνει ευρέως διαδεδομένες στην Ισλανδία… και η οικονομία είναι ισχυρή σε μια σειρά από δείκτες», δήλωσε ο Gudmundur D. Haraldsson, ερευνητής στην Alda.

    Σε δύο μεγάλες δοκιμές μεταξύ 2015 και 2019, οι υπάλληλοι του δημόσιου τομέα στην Ισλανδία εργάζονταν 35-36 ώρες την εβδομάδα, χωρίς μείωση των αποδοχών. Πολλοί συμμετέχοντες είχαν προηγουμένως εργαστεί 40 ώρες την εβδομάδα.

    Οι δοκιμές αφορούσαν 2.500 άτομα – περισσότερο από το 1% του ενεργού πληθυσμού της Ισλανδίας εκείνη την εποχή – και είχαν ως στόχο τη διατήρηση ή την αύξηση της παραγωγικότητας με παράλληλη βελτίωση της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η παραγωγικότητα παρέμεινε η ίδια ή βελτιώθηκε στους περισσότερους χώρους εργασίας, ενώ η ευημερία των εργαζομένων αυξήθηκε «δραματικά» με μια σειρά μέτρων, από το αντιληπτό άγχος και την εξουθένωση μέχρι την ισορροπία υγείας και επαγγελματικής ζωής, σύμφωνα με το CNN.

    Μετά τις δοκιμές, τα ισλανδικά συνδικάτα διαπραγματεύτηκαν μειώσεις των ωρών εργασίας για δεκάδες χιλιάδες μέλη τους σε όλη τη χώρα.

    Ισλανδία: Ένα success story

    «Αυτή η μελέτη δείχνει μια πραγματική ιστορία επιτυχίας: οι λιγότερες ώρες εργασίας έχουν γίνει ευρέως διαδεδομένες στην Ισλανδία… και η οικονομία είναι ισχυρή σε διάφορους δείκτες», δήλωσε ο Gudmundur D. Haraldsson, ερευνητής της Alda.

    Σε δύο μεγάλες δοκιμές μεταξύ 2015 και 2019, οι υπάλληλοι του δημόσιου τομέα στην Ισλανδία εργάστηκαν 35-36 ώρες την εβδομάδα, χωρίς μείωση των αποδοχών. Πολλοί από τους συμμετέχοντες εργάζονταν προηγουμένως 40 ώρες την εβδομάδα.

    Στις δοκιμές συμμετείχαν 2.500 άτομα -περισσότερο από το 1% του ενεργού πληθυσμού της Ισλανδίας εκείνη την περίοδο- και είχαν ως στόχο τη διατήρηση ή την αύξηση της παραγωγικότητας με παράλληλη βελτίωση της ισορροπίας μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

    Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η παραγωγικότητα παρέμεινε η ίδια ή βελτιώθηκε στους περισσότερους χώρους εργασίας, ενώ η ευημερία των εργαζομένων αυξήθηκε «δραματικά» σε μια σειρά μετρήσεων, από το αντιληπτό άγχος και την εξουθένωση μέχρι την υγεία και την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

    Μετά τις δοκιμές, τα ισλανδικά συνδικάτα διαπραγματεύτηκαν μειώσεις των ωρών εργασίας για δεκάδες χιλιάδες μέλη τους σε ολόκληρη τη χώρα.

    Η ανάπτυξη

    Το 2023, η οικονομία της Ισλανδίας επεκτάθηκε κατά 5%, ένας ρυθμός ανάπτυξης δεύτερος μετά τη Μάλτα μεταξύ των πλούσιων ευρωπαϊκών οικονομιών, σύμφωνα με το τελευταίο World Economic Outlook του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου , που δημοσιεύθηκαν νωρίτερα αυτή την εβδομάδα. Αυτό είναι πολύ υψηλότερο από τον μέσο ρυθμό ανάπτυξης της χώρας που ήταν σχεδόν 2% κατά τη δεκαετία μεταξύ 2006 και 2015.

    Ωστόσο, το ΔΝΤ προβλέπει σημαντικά βραδύτερη ανάπτυξη στην Ισλανδία φέτος και το επόμενο έτος.

    «Η ανάπτυξη αναμένεται να μειωθεί … το 2024 λόγω της περαιτέρω εξασθένησης της εγχώριας ζήτησης και της επιβράδυνσης της αύξησης των τουριστικών δαπανών», ανέφερε ο οργανισμός για την εξαρτώμενη από τον τουρισμό οικονομία σε αξιολόγηση τον Ιούλιο.

    Το χαμηλό ποσοστό ανεργίας της Ισλανδίας είναι «ένας ισχυρός δείκτης της ζωτικότητας της οικονομίας», ανέφεραν επίσης το Ινστιτούτο Αυτονομίας και η Alda.

    Σύμφωνα με το World Economic Outlook του ΔΝΤ, το ποσοστό αυτό διαμορφώθηκε στο 3,4% πέρυσι, λίγο περισσότερο από το μισό του μέσου όρου των προηγμένων ευρωπαϊκών οικονομιών. Ο οργανισμός αναμένει ότι θα αυξηθεί ελαφρώς στο 3,8% φέτος και του χρόνου.

    Έχουν γίνει διάφορα πειράματα με την τετραήμερη εβδομάδα σε όλο τον κόσμο. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται μια επιτυχημένη δοκιμή το 2022 σε 33 εταιρείες, με την πλειονότητα να εδρεύει στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ιρλανδία.

    Πηγή: Ιn.gr
  • Έρχονται αλλαγές σε μισθούς και συντάξεις – Τι θα γίνει με εισφορά αλληλεγγύης και προσωπική διαφορά
    Έρχονται αλλαγές σε μισθούς και συντάξεις – Τι θα γίνει με εισφορά αλληλεγγύης και προσωπική διαφορά

    Μόνιμες αυξήσεις αποδοχών σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, στοχευμένες ενισχύσεις στα επιδόματα και παροχές σε συνταξιούχους περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στα μέτρα της κυβέρνησης.

    Tα οφέλη είναι πολλαπλά για τους εργαζόμενους, σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Αθροιζόμενα, «μεταφράζονται» σε μισό ή έναν ή και περισσότερους μισθούς επιπλέον για πολλούς, μέσα στο 2025.

    Η οριζόντια αύξηση των αποδοχών τους θα ισχύσει από την 1/4/2025 φτάνοντας στα 100 ευρώ έως το 2027 με τον εισαγωγικό μισθό στο Δημόσιο να διαμορφώνεται στα 950 ευρώ όπως είναι ο στόχος για τον βασικό μισθό στις ιδιωτικές επιχειρήσεις.

    Συντάξεις

    – Αυξήσεις: Περίπου 2,5%

    – Θα δοθούν: Δεκέμβριο 2024

    – Προϋπόθεση: Χωρίς προσωπική διαφορά

    – Επίδομα Προσ. Διαφοράς: 100 έως 200 €

    – Εισφορά αλληλεγγύης: Διορθώσεις όχι μειώσεις

    – Αναδρομικά 11μηνου: Αναμένεται απόφαση

    Παράδειγμα αύξησης σύνταξης 1.100 €:

    – Καθαρά σήμερα: 980 €

    – Καθαρά 1/1/2025: 998 €

    – Αύξηση: + 1,83% ή 18 €

    Μισθοί ιδιωτικού τομέα

    – Κατώτατος μισθός: Αύξηση στα 870 €

    – Εφαρμογή: Απρίλιος 2025

    – Εισφορές: Μείωση 1% από 1/1/2025

    Σε μισθό 1.000 €: Αύξηση 5 €

    Μισθοί 700.000 δημ. υπαλλήλων

    – Από Απρίλιο: Σύνδεση με κατώτατο μισθό

    – Ετήσια αύξηση: 4% (συνολικά έως 100 €)

    – Εισαγωγικός μισθός: 950 € έως το 2027

    Επίδομα προσωπικής διαφοράς

    -Επίδομα Προσ. Διαφοράς: 100 έως 200 €

    – Επίδομα Προσ. Διαφοράς: 100 έως 200 €

    * 200 €: Συντάξεις έως 700 €

    * 150 €: Συντάξεις 701 – 1.100 €

    * 100 €: Συντάξεις 1.101 € – 1.600 €

    – Εισφορά αλληλεγγύης: Ετοιμάζονται διορθώσεις

    * Στόχος: Να μην ψαλιδίζουν τις αυξήσεις

    Πηγή: newsbomb.gr

  • Οι αυξήσεις στο Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα
    Οι αυξήσεις στο Δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα

    Πώς διαμορφώνονται τα ποσά ανά κλιμάκιο και βαθμίδα εκπαίδευσης ? Ποια η εξέλιξη μέχρι το 2027, όταν θα υπάρχει σύγκλιση κατώτατων και εισαγωγικών αποδοχών

    Με την αύξηση του κατώτατου μισθού (στα 870 ευρώ) θα συνδεθούν από τον ερχόμενο Απρίλιο οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων, με στόχο ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο να φτάσει το 2027 στα 950 ευρώ. Παράλληλα, από το 2027 ο κατώτατος μισθός του ιδιωτικού τομέα θα συνδεθεί με αλγόριθμο.

    Αυξάνεται από τον Απρίλιο του νέου έτους ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα από τα 830 ευρώ σήμερα στα 870 ευρώ, με κυβερνητικό στόχο να ανέλθει στα 950 ευρώ μέχρι τον Απρίλιο του 2027, συμπαρασύροντας αυτόματα προς τα πάνω τις τριετίες και πολλά επιδόματα. Ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα ανέρχεται σήμερα σε 830 ευρώ και στόχος είναι να ανέλθει σε 950 ευρώ τον Απρίλιο του 2027. Απομένουν δηλαδή 120 ευρώ μέχρι τον τελικό στόχο του 2027, που σημαίνει ότι για τα έτη 2025, 2026 και 2027 θα αυξάνεται κατά 40 ευρώ κάθε χρόνο.

    Από πού θα προκύπτει

    Σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται ότι έχει κλειδώσει ο αλγόριθμος που θα υιοθετηθεί για τον καθορισμό επαρκούς νομοθετημένου μισθού και ημερομισθίου από το 2027 και θα προκύπτει από το άθροισμα:

    α) του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος για το χαμηλότερο 20% της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών, και

    β) το 50% του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο.

    Σε περίπτωση που ο συντελεστής οδηγεί σε μείωση του νομοθετημένου κατώτατου μισθού ή ημερομισθίου, δεν γίνεται αναπροσαρμογή. Ο δείκτης θα τεθεί σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους τον Νοέμβριο, πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή.

    Δημόσιοι υπάλληλοι

    Από τον Απρίλιο του 2025 οι δημόσιοι υπάλληλοι αναμένεται να δουν αυξήσεις στους μισθούς τους, καθώς οι αποδοχές τους θα συνδεθούν με την αύξηση του κατώτατου μισθού.

    Ο στόχος της κυβέρνησης είναι ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο να ανέλθει στα 950 ευρώ (το 2027) μαζί με τον κατώτατο μισθό. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα χρειαστεί να υπάρξει μια ετήσια μεσοσταθμική αύξηση στους μισθούς του Δημοσίου κατά περίπου 3,9% με 4%. Αυτό μεταφράζεται σε μια μέση μηνιαία αύξηση περίπου 33 ευρώ, η οποία θα αφορά όλους τους δημοσίους υπαλλήλους, ανεξαρτήτως κλιμακίου.

    Από τη στιγμή που ο κατώτατος μισθός στον ιδιωτικό τομέα (σήμερα στα 830 ευρώ) θα φτάσει τα 950 ευρώ το 2027, ο εισαγωγικός μισθός στο Δημόσιο (σήμερα 850 ευρώ) ανεβαίνει μεσοσταθμικά, ώστε να γεφυρωθεί το «χάσμα» που δημιουργείται από τη νέα αύξηση που προγραμματίζεται εντός του 2025. Ειδικότερα, προβλέπεται συνολική μεικτή αύξηση 100 ευρώ στους μισθούς του Δημοσίου, σταδιακά έως το 2027, ώστε ο εισαγωγικός να φτάσει τα 950 ευρώ και να μην υπολείπεται του νέου κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα.

    Και πρόσθετες

    Χιλιάδες πολιτικοί υπάλληλοι και λειτουργοί του Δημοσίου θα ωφεληθούν με πρόσθετες αυξήσεις στις αποδοχές τους, καθώς το 2025 θα εφαρμοστούν και τα ακόλουθα μέτρα εισοδηματικών ενισχύσεων:

    1. Διεύρυνση του επιδόματος επίτευξης στόχων.

    2. Αύξηση κατά 20% της αποζημίωσης των νυχτερινών των ενστόλων από 1/1/2025. Η ωριαία αποζημίωση θα ανέλθει από τα 2,77 στα 3,33 ευρώ ανά ώρα.

    3. Κίνητρο προσέλκυσης γιατρών σε προβληματικές και άγονες περιοχές (200 έως 600 ευρώ μηνιαίως, ανάλογα με την ειδικότητα και την περιοχή). Αφορά 3.300 γιατρούς του ΕΣΥ

  • Πώς διαμορφώνονται συντάξεις και μισθοί το 2025
    Πώς διαμορφώνονται συντάξεις και μισθοί το 2025

    Αυξήσεις από 2,2% έως 2,5% θα λάβουν περίπου 2 εκατ. συνταξιούχοι - Από την ερχόμενη άνοιξη θα δοθούν οριζόντιες αυξήσεις έως και 100 ευρώ τον μήνα σε 700.000 δημοσίους υπαλλήλους

    Σε τέσσερα επίπεδα θα αυξηθούν μισθοί και συντάξεις το 2025 με τους συνταξιούχους, ωστόσο, να είναι οι χαμένοι των κυβερνητικών μέτρων. Διότι πέραν της μικρής αύξησης που θα λάβουν το νέο έτος (περίπου 2,5%) δεν θα έχουν καμία αύξηση όσοι έχουν προσωπική διαφορά (πριν από το 2016).

    Οι συνταξιούχοι με σύνταξη άνω των 1.400 ευρώ, οι οποίοι επιβαρύνονται με το χαράτσι της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) που τελικά δεν θα αναμορφωθεί αλλά θα παγώσει ώστε να μην υπάρχουν απώλειες.

    Ειδικότερα:

    1. Συντάξεις

    Αυξήσεις μεταξύ 2,2% έως 2,5% για το 2025 θα λάβουν περίπου 2 εκατ. συνταξιούχοι. Η αύξηση θα δοθεί με τη σύνταξη μηνός Ιανουαρίου που θα αναμένεται να πληρωθεί πριν από τα Χριστούγεννα. Το τελικό ποσοστό βρίσκεται ήδη υπό επεξεργασία, καθώς εξαρτάται από την τελική πρόβλεψη για τον ρυθμό ανάπτυξης και τον πληθωρισμό του τρέχοντος έτους. Αυτά είναι τα δύο μεγέθη βάσει των οποίων καθορίζονται οι αυξήσεις συντάξεων από το 2023 και μετά. Οι αυξήσεις θα αφορούν και τους υφιστάμενους συνταξιούχους και όσους υποβάλουν αίτηση συνταξιοδότησης ως τον Δεκέμβριο του 2024. Οσοι αποχωρήσουν το 2025 θα λάβουν την ανταποδοτική σύνταξη, βάσει των νέων κριτηρίων που είναι το επίπεδο μισθών και τα έτη ασφάλισης, αλλά και την αυξημένη εθνική σύνταξη.

    2. Προσωπική διαφορά

    Οι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά και άθροισμα κύριων συντάξεων έως 1.600 ευρώ θα λάβουν τον Δεκέμβριο έκτακτη οικονομική ενίσχυση 100-200 ευρώ ανάλογα με το ύψος της σύνταξης.

    3. Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ)

    Παγώνουν οι μειώσεις συντάξεων που συνοδεύονται από την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων, όπως έγραψαν «ΤΑ ΝΕΑ». Η νομοθετική ρύθμιση που θα κατατεθεί μέχρι τις γιορτές θα παγώνει την ΕΑΣ όμως θα παγώσουν και οι αυξήσεις στις συντάξεις των συνταξιούχων μέχρι το ποσό του ανώτατου κλιμακίου όπου ανήκει ο συνταξιούχος για να μην αλλάξει κλίμακα. Με το νέο σύστημα η σύνταξη του ασφαλισμένου θα παγώνει στα 1.700 ευρώ και δεν θα αυξάνεται για να μη μεταβεί στο επόμενο κλιμάκιο και να καταβάλει υψηλότερη κλίμακα ΕΑΣ.

    4. Μισθοί.

    Από την ερχόμενη άνοιξη θα δοθούν οριζόντιες αυξήσεις έως και 100 ευρώ τον μήνα σε περίπου 700.000 δημοσίους υπαλλήλους.

    Η αύξηση των μισθών στο Δημόσιο αποσκοπεί στο να ισοσκελίσει τον εισαγωγικό μισθό των νέων υπαλλήλων, προκειμένου να μην υπολείπεται του επιπέδου του κατώτατου μισθού. Το ύψος της αύξησης του κατώτατου μισθού, σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, θα προσδιορίσει και την αύξηση των μισθών στο Δημόσιο, που θα εφαρμοστεί από 1ης Απριλίου 2025.

    Πηγή: Premium Έκδοση Τα Νέα - In.gr

  • Μισθωτοί-Συνταξιούχοι: Τι αυξήσεις θα δουν στην τσέπη τους το 2025
    Μισθωτοί-Συνταξιούχοι: Τι αυξήσεις θα δουν στην τσέπη τους το 2025
    Για όσους ανεβαίνουν μισθολογικό κλιμάκιο στο δημόσιο το 2025 λόγω χρόνων υπηρεσίας, αντί 40-60 ευρώ που υπολόγιζαν, θα πάρουν 60-80 ευρώ παραπάνω κάθε μήνα.
    Aπό μισό έως ένα μισθό, σε ορισμένες περιπτώσεις και περισσότερο, θα αντιστοιχεί η αύξηση που θα λάβουν οι εργαζόμενοι στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα μέσα στο 2025 , όταν θα αρχίσει να υλοποιείται το πακέτο της ΔΕΘ.
    Οι μισθωτοί με κατώτατο μισθό

    Ειδικότερα , οι μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα με την αύξηση του κατώτατου μισθού τον Απρίλιο υπολογίζεται ότι θα λάβουν αύξηση περίπου 40 ευρώ το μήνα ώστε να καλυφθεί σε 3 χρόνια η απόσταση των 120 ευρώ, - από τα 830 ευρώ φέτος στα 870 το 2025, με προοπτική να φτάσει περίπου στα 910 το 2026 και στα 950 το 2027 που είναι ο στόχος.

    Σε δωδεκάμηνη βάση (μαζί με δώρο Χριστουγέννων) ο νεοδιόριστος υπάλληλος θα λάβει πάνω από 500 ευρώ επιπλέον, ή πάνω από μισό μηνιάτικο σε σχέση με τα 830 που παίρνει σήμερα. Βάσει αυτού θα δουν αύξηση και όσοι συμπληρώνουν τριετίες.

    Οι δημόσιοι υπάλληλοι

    Στο δημόσιο, από 850 ευρώ ο εισαγωγικός αυξάνεται στο ύψος που θα φτάνει ο κατώτατος. Αυτό σημαίνει ότι ο εισαγωγικός μισθός το 2025 θα φτάσει στα 870 ευρώ τουλάχιστον, ή 20 ευρώ το μήνα επιπλέον.

    Σε δωδεκάμηνη βάση (χωρίς δώρα στο δημόσιο) θα υπάρχει αύξηση 240 ευρώ, που θα τη λάβουν όλοι ανεξαιρέτως οι δημόσιοι υπάλληλοι - και νέοι και παλαιοί - καθώς και οι ένστολοι και οι γιατροί ΕΣΥ και όλα τα ειδικά μισθολόγια.

    Για όσους ανεβαίνουν μισθολογικό κλιμάκιο το 2025 λόγω χρόνων υπηρεσίας, αντί 40-60 ευρώ που υπολόγιζαν, θα πάρουν 60-80 ευρώ παραπάνω κάθε μήνα.

    Διαβάστε επίσης: Κ. Χατζηδάκης στην «Η»: Ετσι θα αυξηθούν οι μισθοί στο Δημόσιο

    Η μείωση των εισφορών

    Για όλους ανεξαιρέτως τους εργαζόμενους, μειώνονται κατά 0.50% οι ασφαλιστικές εισφορές. Δηλαδή ο καθαρός μισθός αυξάνεται κατά 4-8 ευρώ το μήνα για τους περισσότερους εργαζόμενους ή 50-100 ευρώ επιπλέον κάθε χρόνο. Μάλιστα για νοικοκυριά με δύο εργαζόμενους μισθωτούς το όφελος θα είναι διπλό.

    Το επίδομα τέκνων

    Για νοικοκυριά που έχουν ανήλικα παιδιά, το επίδομα Τέκνων (Α21) αυξάνεται κατά 17-20 ευρώ το μήνα ή 200– 240 ευρώ επιπλέον το χρόνο για κάθε παιδί.

    Οι νυν δικαιούχοι θα λάβουν τον Δεκέμβριο φέτος και μία επιπλέον δόση τον Δεκέμβριο φέτος σαν έκτακτο επίδομα, δηλαδή 28 - 980 ευρώ επιπλέον για οικογένειες με 1 ή έως και 8 παιδιά συνολικά.

    Σπουδαστές στην περιφέρεια

    Για παιδιά που σπουδάζουν σε ΑΕΙ της Περιφέρειας το στεγαστικό επίδομα συγκατοίκησης αυξάνεται κατά 500 ευρώ (από 2.000 στα 2.500) ενώ οι τρίτεκνοι δε θα χάνουν την ιδιότητα όταν τα παιδιά τους τελειώσουν τη σχολή.

    Παράλληλα το 2025 απαλλάσσονται από φόρο τα voucher για βρεφονηπιακούς σταθμούς. Επιπρόσθετα, δίδεται κίνητρο και σε (κυρίως μεγάλες) επιχειρήσεις να δίνουν οικειοθελώς παροχές έως 5.000 ευρώ στους εργαζομένους για κάθε 1ο παιδί που αποκτούν (ή έως και 10.000 ή 15.000 για το 2ο ή 3ο παιδί). Η παροχή δε θα φορολογείται για τους μισθωτούς.

    Συνταξιούχοι

    Συνταξιούχοι - ευάλωτοι: Βάσει του γνωστού κανόνα του Νόμου Κατρούγκαλου - 50% της ετήσιας Ανάπτυξης + 50% του ετήσιου πληθωρισμού - προκύπτει ότι, πχ με πληθωρισμό πάνω από 2,5% και ανάπτυξη τουλάχιστον 2,1% φέτος, μπορούσαν να υπολογίζουν ότι από 1.1.2025 θα δουν αύξηση συντάξεων της τάξεως του 2,3%-2,5%. Δηλαδή η αύξηση θα είναι στη μέση σύνταξη περίπου 20-25 ευρώ το μήνα και 300 ευρώ ετησίως.

    Ειδικά για όσους διατηρούν προσωπική διαφορά , αυτά τα 300 ευρώ μπορούν να τη μηδενίζουν και το 2026 οι εν λόγω συνταξιούχοι να δουν αυξήσεις στην τσέπη.

    Πηγή: imerisia.gr

  • Ανοίγει ο δρόμος για αυξήσεις στα τιμολόγια νερού από το 2025 - Τι αλλάζει και πότε
    Ανοίγει ο δρόμος για αυξήσεις στα τιμολόγια νερού από το 2025 - Τι αλλάζει και πότε

    Το δρόμο για αυξήσεις στα τιμολόγια του νερού από το 2025 ανοίγει η Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) των υπουργείων Οικονομικών, Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, η οποία εκδόθηκε πριν λίγες ημέρες.

    Βάσει των γενικών αρχών, προβλέπονται κλιμακωτές χρεώσεις ανάλογα με την περιοχή και την κατανάλωση, ενώ τα τιμολόγια θα καθορίζονται με κριτήρια κοινωνικά, περιβαλλοντικά και υδρογεωλογικά ανά 5ετία. Στο διάστημα αυτό θα μπορούν να αναπροσαρμόζονται τιμαριθμικά ανά έτος, ενώ προβλέπεται και η δυνατότητα πρόσθετων αυξήσεων μέσω έκτακτων αναθεωρήσεων των τιμών εντός της 5ετίας εφόσον υφίστανται συγκεκριμένες προϋποθέσεις καθώς και η θέσπιση του ...εποχικού τιμολογίου.

    Η έκδοση της ΚΥΑ για τον καθορισμό των γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, ήταν το προαπαιτούμενο για να καταρτίσουν η ΕΥΔΑΠ, η ΕΥΑΘ και οι Δημοτικές Επιχειρήσεις Υδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) τις προτάσεις τους για αναθεωρήσεις των τιμολογίων, οι οποίες στη συνέχεια θα αποσταλούν προς έγκριση από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ).

    Αναλυτικά η απόφαση προβλέπει ότι για τον προσδιορισμό των τιμολογίων των παρεχόμενων υπηρεσιών ύδατος, οι πάροχοι λαμβάνουν υπόψη τις κοινωνικές, περιβαλλοντικές, γεωγραφικές, κλιματολογικές και υδρογεωλογικές συνθήκες που επικρατούν στις περιοχές αρμοδιότητάς τους. Δύναται να καθορίζεται ειδικό τιμολόγιο ύδρευσης ή αποχέτευσης για τους χρήστες, οι οποίοι εξυπηρετούνται με δίκτυο ανεξάρτητο από το κύριο δίκτυο του παρόχου, καθώς και για περιοχές όπου το χρηματοοικονομικό κόστος διαφοροποιείται σημαντικά.

    Η τιμολόγηση των χρήσεων ύδατος μεμονωμένων υδρογεωτρήσεων που δεν ανήκουν σε οργανωμένα συλλογικά δίκτυα, αφορά μόνο στην επιβολή του λεγόμενου περιβαλλοντικού τέλους, το οποίο θα καθορίζεται από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις εως την 30ή Σεπτεμβρίου κάθε έτους.

    Ως διάρκεια της πρώτης ρυθμιστικής περιόδου ορίζεται η πενταετής περίοδος από το έτος 2025 έως και το 2029. Τα τιμολόγια των παρεχόμενων υπηρεσιών ύδατος για κάθε Ρυθμιστική Περίοδο θα εγκρίνονται κατά το τελευταίο έτος της προηγούμενης περιόδου. Μεταξύ των ετών της κάθε περιόδου, οι χρεώσεις θα μπορούν να αυξάνονται στο ύψος της μέσης ετήσιας μεταβολής του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή που καταρτίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος.

    Τα τέλη των τιμολογίων θα αποτελούνται από ένα σταθερό τέλος και ένα μεταβλητό τέλος ανά μονάδα όγκου ύδατος (ογκομετρική χρέωση ανά κυβικό μέτρο κατανάλωσης νερού) με τις χρεώσεις να είναι ανάλογες με το ύψος των καταναλώσεων.

    Για τον υπολογισμό του μεταβλητού τέλους, κάθε πάροχος ορίζει αύξουσες κλίμακες κατανάλωσης και, αντιστοίχως, αυξανόμενα κλιμάκια τελών ογκομετρικής χρέωσης, προκειμένου να αποτρέπεται η υπερβολική κατανάλωση.

    H πρώτη κλίμακα κατανάλωσης αντιστοιχεί στις βασικές ανάγκες διαβίωσης του πληθυσμού, όπως ορίζεται στην απόφαση, ενώ η ποσότητα που αντιστοιχεί στην πρώτη κλίμακα παρέχεται σε οικονομικά προσιτή τιμή.

    Η ΚΥΑ δίνει επίσης τη δυνατότητα καθορισμού ειδικού τιμολογίου για τη λειτουργία των δημόσιων κοινωνικών υποδομών, ενώ υποχρεώνει τους παρόχους να καταμετρούν την κατανάλωση ύδατος τουλάχιστον τρεις φορές κατ’ έτος. Στην περίπτωση που μέρος του δικτύου έχει εγκατεστημένους έξυπνους μετρητές, η συχνότητα καταμέτρησης μπορεί να μειώνεται σε μία φορά το χρόνο.

    Επιπροσθέτως, οι πάροχοι υποχρεούνται να αναρτούν στην ιστοσελίδα τους τα επικαιροποιημένα τιμολόγιά τους και να διαθέτουν στους καταναλωτές ηλεκτρονικά με εξατομικευμένο τρόπο αναλυτική περιγραφή των χρεώσεών τους και επικαιροποιημένες πληροφορίες σχετικά με τα αποτελέσματα του προγράμματος παρακολούθησης της ποιότητα του πόσιμου νερού και των εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων.

    Και ...εποχικό τιμολόγιο

    Η απόφαση ορίζει επίσης ότι κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. που εκδίδεται μετά από αιτιολογημένο αίτημα, οι πάροχοι δύνανται να εφαρμόζουν σύστημα εποχικής τιμολόγησης, για τους χρήστες που παρουσιάζουν έντονη εποχική μεταβλητότητα στις ποσότητες ύδατος που καταναλώνουν.

    Βάσει του συστήματος αυτού θα εφαρμόζονται αυξημένες χρεώσεις την χρονική περίοδο του έτους με ιδιαίτερα αυξημένη κατανάλωση ύδατος συγκριτικά με τις υπόλοιπες περιόδους του έτους. Κριτήριο για την εφαρμογή του συστήματος συνιστά, ιδίως, η διαθεσιμότητα ύδατος κατά την χρονική περίοδο των ιδιαίτερα αυξημένων καταναλώσεων.

    Και πρόσθετες αυξήσεις σε έκτακτες ανάγκες

    Η περίοδος ισχύος των εγκεκριμένων τιμολογίων από την Ρυθμιστική Αρχή θα είναι πενταετής. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια κάθε πενταετούς περιόδου, οι πάροχοι υπηρεσιών ύδατος θα μπορούν να εφαρμόζουν μεγαλύτερες αυξήσεις επί των τιμολογίων των υπηρεσιών ύδατος που παρέχουν, μετά από έγκριση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ κατόπιν ειδικά αιτιολογημένου αιτήματος σύμφωνα με τη διαδικασία «Έκτακτης Αναθεώρησης Χρηματοοικονομικού Κόστους». Το αίτημα των παρόχων για πρόσθετες αυξήσεις θα μπορεί να υποβληθεί εφόσον συντρέχει μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες περιπτώσεις:

    • εάν ο πάροχος, κατά την διάρκεια της Ρυθμιστικής Περιόδου, αντιμετωπίζει έκτακτες και σημαντικές δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης, οι οποίες δεν θα μπορούσαν να είχαν προβλεφθεί κατά τον προσδιορισμό του χρηματοοικονομικού κόστους της εν λόγω περιόδου.

    • Εάν, λόγω εξωγενών παραγόντων, προκύπτει σημαντική περικοπή λειτουργικών δαπανών εντός της Ρυθμιστικής Περιόδου.

    • Εάν μεταβληθούν σημαντικά τα οικονομικά, νομικά ή πραγματικά δεδομένα που είχαν ληφθεί υπόψη κατά τον προσδιορισμό του χρηματοοικονομικού κόστους.

    Το αίτημα του παρόχου υπηρεσιών ύδατος για έκτακτη αναθεώρηση του χρηματοοικονομικού κόστους υποβάλλεται εγγράφως στην Ρ.Α.Α.Ε.Υ. και περιλαμβάνει αναλυτική τεκμηρίωση των λόγων που καθιστούν αναγκαία την αναθεώρηση με παράθεση στοιχείων εξέλιξης των μεγεθών του χρηματοοικονομικού κόστους και αποτύπωση της απόκλισης των μεγεθών από τις αρχικά εγκεκριμένες τιμές, στοιχεία που να αποδεικνύουν ή να υποστηρίζουν ότι οι δαπάνες δεν ήταν εφικτό να είχαν προβλεφθεί και ότι, χωρίς την ζητούμενη αναθεώρηση, ο οικονομικός αντίκτυπος για τον πάροχο θα ξεπερνούσε το 2% του ετήσιου χρηματοοικονομικού κόστους. Επίσης το αίτημα θα πρέπει να συνοδεύεται από αναλυτική εισήγηση με τα προτεινόμενα προς αναθεώρηση μεγέθη του χρηματοοικονομικού κόστους και εκτίμηση των επιπτώσεων στην ομαλή λειτουργία του παρόχου, σε περίπτωση που δεν γίνει δεκτό το αίτημα της έκτακτης αναθεώρησης.

    Η Ρ.Α.Α.Ε.Υ. θα αξιολογεί το αίτημα του παρόχου έχοντας το δικαίωμα να ζητήσει πρόσθετα στοιχεία ή πληροφορίες και θα αποφασίζει εντός τεσσάρων μηνών για την αποδοχή ή την απόρριψή του, η οποία θα πρέπει να αιτιολογείται πλήρως.

    Μειωμένα τιμολόγια

    Σύμφωνα με την ΚΥΑ, οι πάροχοι θα μπορούν να καθορίζουν ευνοικότερες τιμές για κοινωνικά ευάλωτες ομάδες όπως πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες, ή φυσικά πρόσωπα που εντάσσονται, γενικότερα, στις κατηγορίες των οικονομικά αδύναμων προσώπων και των ευάλωτων νοικοκυριών ή πελατών. Η απόφση αυτή θα απαιτεί σύνταξη οικονομοτεχνικής έκθεσης για την επίδραση των μειώσεων στις άλλες κατηγορίες χρηστών, ενώ οι ευνοϊκότερες τιμές θα αποφασίζονται έτσι ώστε να μην «ανατρέπεται η λειτουργία της τιμής ως μέσου αποτροπής της σπατάλης νερού».

    Ειδικά τιμολόγια κατόπιν μελέτης θα μπορούν να καταρτίζονται και για συγκεκριμένους χρήστες υπηρεσιών ύδατος όπως, ενδεικτικά, στρατιωτικές εγκαταστάσεις, δομές προσωρινής υποδοχής/φιλοξενίας πολιτών τρίτων χωρών, πυροσβεστική, όταν αυτές οι υπηρεσίες ύδατος αφορούν στην εκτέλεση των κύριων δημόσιων καθηκόντων τους.

    Διαφορετικές μειωμένες χρεώσεις θα προβλεφθούν και για την τιμολόγηση της κατανάλωσης σε περίπτωση αφανούς διαρροής καθώς και οι όροι και οι προϋποθέσεις με τις οποίες θα χορηγείται η σχετική έκπτωση επί της χρέωσης. Οι όροι και οι προϋποθέσεις μάλιστα θα είναι κοινοί για όλους τους παρόχους και θα καθορίζονται με απόφαση της Ρ.Α.Α.Ε.Υ. Στόχος είναι να μην επιβαρύνονται οι καταναλωτές με χρέη, για τα οποία οι πάροχοι έχουν συνυπευθυνότητα ειδικά στις περιπτώσεις που δε γίνονται μετρήσεις της κατανάλωσης.

    Αγροτική χρήση

    Σε ό,τι αφορά την άρδευση, η ΚΥΑ ορίζει ότι ο τρόπος τιμολόγησης των τελικών χρηστών πραγματοποιείται με μικτό σύστημα χρέωσης. Τα τέλη βάσει της μεθόδου αυτής αποτελούνται από ένα σταθερό τέλος και ένα μεταβλητό τέλος ανά μονάδα όγκου ύδατος, το οποίο αυξάνεται με την αύξηση της κατανάλωση ύδατος αποτελώντας κίνητρο για τη μείωσή της.

    Για τον προσδιορισμό του μεταβλητού τέλους δύναται να λαμβάνεται υπόψη το είδος της αγροτικής εκμετάλλευσης και η συγκριτική αξιολόγηση ομοειδών αγροτικών εκμεταλλεύσεων, στη βάση των επιδόσεων τους ως προς την ορθολογική χρήση του ύδατος (π.χ. βάσει ορθών γεωργικών πρακτικών).

    Το σταθερό τέλος αφορά στο κόστος διοίκησης του παρόχου υπηρεσιών ύδατος για αγροτική χρήση και εφαρμόζεται ανά στρέμμα καλλιέργειας. Τα μεταβλητά τέλη ανά κυβικό μέτρο εφαρμόζονται στους χρήστες ανάλογα με την μετρηθείσα ποσότητα του ύδατος που χρησιμοποιήθηκε. Σε περιπτώσεις όπου δεν είναι εφικτή η καταμέτρηση του ύδατος ώστε να γίνεται χρέωση ανά κυβικό μέτρο ο πάροχος εκτιμά την ποσότητα που χρησιμοποιήθηκε, είτε κατά έκταση γης, είδος καλλιέργειας και μέθοδο άρδευσης, είτε ανάλογα με το χρόνο χρήσης του ύδατος από τον τελικό χρήστη (π.χ. βάσει της καταναλισκόμενης ενέργειας για άντληση νερού) ανάλογα με τα διαθέσιμα δεδομένα.

    Σε κάθε περίπτωση, οι πάροχοι υποχρεούνται να μεριμνήσουν για τη σταδιακή τοποθέτηση συστημάτων μέτρησης της κατανάλωσης ύδατος στο σύνολο των χρηστών του δικτύου αρμοδιότητάς τους, έως το τέλος του 2026.

    Πηγή: Ethnos.gr
  • Αυτή είναι η χώρα με την καλύτερη ισορροπία ύπνου και εργασίας
    Αυτή είναι η χώρα με την καλύτερη ισορροπία ύπνου και εργασίας

    Θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα ύπνου έχει η εφαρμογή της τετραήμερης εργασίας σε μια σειρά από ευρωπαϊκές χώρες, όπως διαπιστώνεται σε νέα έρευνα, με την Ολλανδία, να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των χωρών, με την καλύτερη ισορροπία ύπνου και εργασίας.

    Ειδικότερα, σε πρόσφατη μελέτη του MattressNextDay διαπιστώθηκε ότι οι εργαζόμενοι που εργάζονται τέσσερις ημέρες την εβδομάδα κερδίζουν μία ώρα επιπλέον ύπνου.

    Η έρευνα μελέτησε δεδομένα από 36 ευρωπαϊκές χώρες, προκειμένου να βρει ποιες είχαν την καλύτερη και ποιες τη χειρότερη ισορροπία μεταξύ εργασίας και ύπνου και ποιοι παράγοντες επιδρούν στο αποτέλεσμα. Και ενώ η Ολλανδία αναδείχθηκε ως μία από τις χώρες με την καλύτερη ισορροπία ύπνου-εργασίας, ενώ η Τουρκία ήταν μια από τις χειρότερες, σύμφωνα με το euronews.

    Κατά μέσο όρο, οι Ευρωπαίοι καταφέρνουν να κοιμούνται περίπου επτά ώρες το βράδυ, ωστόσο ο αριθμός αυτός διαφοροποιείται ανάλογα με παράγοντες όπως η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής, η ποιότητα του αέρα και το πόσο φως «κυνηγάνε».

    Γιατί η Ολλανδία «στέφθηκε βασίλισσα»

    Σύμφωνα με παλαιότερη μελέτη, οι Ολλανδοί κοιμούνται οκτώ ώρες και πέντε λεπτά κατά μέσο όρο. Η χώρα έχει μια από τις μικρότερες εβδομάδες εργασίας στην Ευρώπη, που φτάνει κατά μέσο όρο στις 32,2 ώρες εργασίας.

    Οι εργαζόμενοι στην Ολλανδία είναι επίσης από τους λιγότερο αγχωμένους στον κόσμο, σύμφωνα με την έκθεση Gallup, ενώ οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα, τη Μάλτα και την Κύπρο ήταν από τους πιο αγχωμένους.

    Μια συνήθεια που φαίνεται να βοηθά τους Ολλανδούς να κοιμούνται τόσο ποιοτικά είναι να πίνουν τον πρωινό τους καφέ έξω, απορροφώντας όσο το δυνατόν περισσότερο ηλιακό φως. Αυτή η πρακτική μπορεί να βοηθήσει στη ρύθμιση του κιρκάδιου ρυθμού, έχοντας ως αποτέλεσμα τον καλύτερο ύπνο και την αύξηση της παραγωγικότητας.

    Η Αυστρία έχει επίσης πολύ καλή ισορροπία μεταξύ εργασίας και ύπνου, με τους εργαζόμενους να εργάζονται 33,6 ώρες την εβδομάδα κατά μέσο όρο.

    Η υπαίθρια ζωή στη Νορβηγία «κλειδί» στον καλύτερο ύπνο

    Ομοίως, η Νορβηγία μπορεί να υπερηφανεύεται για μια αξιέπαινη ισορροπία μεταξύ εργασίας και ύπνου, με τους υπαλλήλους να εργάζονται 33,9 ώρες την εβδομάδα κατά μέσο όρο. Οι Νορβηγοί εκτιμούν επίσης να παίρνουν όσο περισσότερο καθαρό αέρα και να κάνουν μια σειρά από υπαίθριες δραστηριότητες, όπως σκι, πεζοπορία και καγιάκ.

    Στην «ουρά» της κατάταξης η Τουρκία και η Σερβία

    Η Τουρκία, η Σερβία και το Μαυροβούνιο βρίσκονται στις χώρες με την χειρότερη ισορροπία εργασίας και ύπνου. Αυτό μπορεί όχι μόνο να επηρεάσει την παραγωγικότητα στην εργασία, αλλά και την ατομική ευημερία.

    Οι εργαζόμενοι στην Τουρκία εργάζονται τις περισσότερες ώρες στην Ευρώπη, με τη μέση εβδομαδιαία εργασία να φτάνει στις 44,2 ώρες, με αποτέλεσμα να ξεκουράζονται λιγότερο και να πηγαίνουν πιο αγχωμένοι στο κρεβάτι.

    Πηγή: Cnn.gr
Sites του Ομίλου

Αγ. Κυριακής 4 | Πύργος Ηλείας | Τηλ: 26210 30400 | Δημοσιογραφικό τμήμα: 6976 869414 | Εμπορικό Τμήμα: 6945 556212 | email: [email protected]

Μ.Η.Τ. 242102 | ΑΦΜ: 105224221 - ΔΟΥ Πύργου | Aρ.Γ.Ε.ΜΗ. 141319425000 | Ατομική Επιχείρηση | Ιδιοκτήτρια - διευθύντρια - διαχειρίστρια - δικαιούχος ονόματος τομέα: Δήμητρα Βέλμαχου | Διευθυντής σύνταξης: Γιάννης Σπυρούνης

Up & High Media & Productions

ilia live smallCopyright © 2011 - 2024 Ηλεία Live!.
Με την επιφύλαξη παντός δικαιώματος.

Μέλος του 
Μητρώο ΜΗ

Βλαχαντώνη Ολυμπία - Μεσιτικό Γραφείο