Εν μέσω των πληθωριστικών πιέσεων των τελευταίων ετών, σημαντικές είναι οι αλλαγές που έχουν καταγραφεί, σε σχέση με το παρελθόν, στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων. Τα στοιχεία της έρευνας EY, Future Consumer Index Ελλάδα 2024, δείχνουν πως η τάση για περικοπή των δαπανών κυρίως σε κατηγορίες προϊόντων που δεν αποτελούν βασικές ανάγκες, αναμένεται να συνεχιστεί και το επόμενο τετράμηνο.
Συγκεκριμένα, σε σύγκριση με το 2022, σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων, τα ποσοστά των καταναλωτών που δήλωσαν ότι σκοπεύουν να μειώσουν τις δαπάνες τους έχουν αυξηθεί, ενώ αντίθετα έχουν περιοριστεί, τα αντίστοιχα όσων σκοπεύουν να τις αυξήσουν. Με βάση τα ίδια αποτελέσματα μάλιστα, ενώ τα τελευταία δύο χρόνια στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων, η πλειονότητα των καταναλωτών δήλωνε ότι σκοπεύει να διατηρήσει το ίδιο επίπεδο δαπανών, φέτος, σε 19 από τις 24 κατηγορίες προϊόντων το ποσοστό όσων εκτιμούν ότι θα τις μειώσουν, υπερβαίνει το 50%.
Σε ό,τι αφορά το επόμενο τετράμηνο, το 80% των συμμετεχόντων στην έρευνα δηλώνει πως σχεδιάζει να μειώσει τα έξοδα σε αγορές ειδών πολυτελείας. Το 70% σκοπεύει να περικόψει τις δαπάνες για φαγητό απέξω/delivery ενώ το 63% τα δώρα για τρίτους και τις φιλανθρωπικές δωρεές.
Περισσότεροι από 6 στους 10 καταναλωτές σκοπεύουν επίσης να μειώσουν τις δαπάνες για εξοπλισμό άθλησης και άσκησης, στις συνδρομές σε γυμναστήρια και αθλητικές δραστηριότητες, στις ψυχαγωγικές δραστηριότητες εκτός σπιτιού, στα πρόχειρα γεύματα, γλυκά και αλμυρά σνακ αλλά και τις αγορές άλλων διαρκών αγαθών. Το 60% δηλώνει πως σχεδιάζει να ξοδεύει λιγότερα σε διακοπές/ταξίδια αναψυχής έναντι 9% που θα αυξήσει τις δαπάνες του. Περισσότεροι από τους μισούς (55%) σκοπεύουν να δαπανούν λιγότερα για ρούχα, παπούτσια καθώς και προϊόντα ομορφιάς/καλλυντικά.
Από την άλλη πλευρά, σε πέντε κατηγορίες προϊόντων πρώτης ανάγκης το ποσοστό όσων σχεδιάζουν να μειώσουν τις δαπάνες τους είναι κάτω από το 50%: συσκευασμένο φαγητό (44%), κατεψυγμένα τρόφιμα (35%), είδη σπιτιού και οικιακής υγιεινής (31%), προϊόντα προσωπικής φροντίδας (27%), και φρέσκα τρόφιμα (26%). Την ίδια στιγμή σε τρεις από αυτές, καταγράφεται διψήφιο ποσοστό εκείνων που προτίθενται να αυξήσουν τις δαπάνες τους: στα φρέσκα τρόφιμα το 12%, στα κατεψυγμένα το 10% και στα είδη σπιτιού-οικιακής υγιεινής επίσης το 10% , σχεδιάζει να ξοδεύει περισσότερα.
Σε σύγκριση με τις αντίστοιχες διεθνείς τάσεις, ο μέσος όρος όσων εκτιμούν ότι θα μειώσουν την κατανάλωση στις επιμέρους κατηγορίες προϊόντων, διαμορφώνεται στην Ελλάδα στο 54% (από 42,4% πέρσι), έναντι 36,5% παγκοσμίως, 35,4% στην Ευρώπη και 34,3% στις ΗΠΑ. Στον αντίποδα, μόλις το 6,7% των Ελλήνων καταναλωτών εκτιμούν ότι θα αυξήσουν τις δαπάνες τους, έναντι 20% παγκοσμίως, 11,8% στην Ευρώπη και 23,7% στις ΗΠΑ.