Μηχανοκίνητα

Περί «πίστας ράλι» στο δάσος της Φολόης....

Περί «πίστας ράλι» στο δάσος της Φολόης....

Mε έκπληξη διάβασα το άρθρο-διαμαρτυρία του Κου Μπαλαούρα για τη χρήση του δάσους της Φολόης σαν... «πίστα ράλι»! Έκπληξη , καθώς, από όσα γράφει, φαίνεται ότι ελάχιστη έως μηδενική σχέση έχει με το χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, πλην ίσως κάποιας φωτογραφίας σε κάποια τελετή εκκίνησης που πιθανόν να είχε προσκληθεί λόγω της βουλευτικής του ιδιότητας. Αλλά ας αφήσουμε στην άκρη τις ιδιότητες του «πολιτικού» και του «βουλευτή» καθώς λίγη αξία έχουν , εξάλλου η οικολογική συνείδηση δεν έχει χρώμα και πολιτικό χώρο.

Καταρχάς, η ειδική διαδρομή της Φολόης (αυτός είναι ο σωστός όρος) χρησιμοποιείται για την τέλεση αγώνων ράλι και ράλι σπριντ (μικρού μήκους) τουλάχιστον από το 2002, σχεδόν 20 χρόνια δηλαδή. Ο τ. βουλευτής Ηλείας λοιπόν μάλλον ζούσε σε άλλο νομό , αφού από το ύφος του άρθρου διαπιστώνει κανείς ότι δεν το γνωρίζει. Αφού δηλώνει φυσιολάτρης , σίγουρα επισκέπτεται συχνά το δάσος, όπως και τα μέλη της Οικολογικής Κίνησης Πάτρας (ΟΙ.ΚΙ.ΠΑ) που διαπίστωσαν το «γεγονός» και έσπευσαν να το καταγγείλουν στον τύπο. Άρα, μπορούν να μας υποδείξουν τη ζημιά που έχει γίνει σωρευτικά όλα αυτά τα χρόνια από την τέλεση των αγώνων στη χλωρίδα, την πανίδα και το μικροκλίμα της περιοχής. Όμως, μάλλον δεν μπορούν, οπότε αρκούνται στη δημιουργία εντυπώσεων για λίγη δημοσιότητα.

Είναι γνωστά τα διάφορα εγκλήματα που έχουν γίνει στο δάσος: παράνομη υλοτομία, λαθροθηρία, καταπατήσεις, ποιμνιοστάσια-παραπήγματα εντός της ζώνης NATURA, και φυσικά εναπόθεση και ταφή απορριμμάτων, τόσο από κατοίκους αλλά και από το Δήμο (!!!), δήθεν για λόγους δημόσιας υγείας. Αλλά αυτά δεν έχουν αντίκτυπο. Ή μάλλον, όλα αυτά τα προβλήματα έχουν λυθεί, οπότε, ας κατηγορήσουμε τους αγώνες αυτοκινήτου, οι οποίοι πραγματοποιούνται μία φορά το χρόνο, σε σαφώς οριοθετημένη περιοχή, με μέτρα ασφαλείας και με κάθε δυνατό μέτρο από μέρος της εκάστοτε οργάνωσης για την προστασία του περιβάλλοντος (σήμανση, οδηγίες προς θεατές, σημεία εναπόθεσης απορριμμάτων,

χημικές τουαλέτες, αποφυγή τέλεσης τους κατά περιόδους αυξημένου κινδύνου πυρκαγιάς).

Μη στεκόμαστε όμως μόνο στη Φολόη, γιατί κινδυνεύουμε πραγματικά να χάσουμε το δάσος κοιτώντας το δέντρο.

Ας δεχτούμε, αν θέλετε, ότι δεν έχουμε περιβαλλοντική συνείδηση στην Ελλάδα γενικότερα . Τι συμβαίνει στο εξωτερικό; Αγώνες γίνονται στα δάση της Φινλανδίας, της Σουηδίας, της Ουαλίας, της Χιλής, στους αμπελώνες της Γερμανίας και της Γαλλίας, στην Αυστραλία, στις ξακουστές απαράμιλλου κάλους εκτάσεις της Νέας Ζηλανδίας. Εκεί δεν υπάρχει περιβαλλοντική συνείδηση;

Ας ξεφύγουμε από το περιβάλλον των αγώνων ράλι, που πραγματοποιούνται στη φύση, και ας μιλήσουμε για τις «πίστες». Μελβούρνη, Μόντρεαλ, Σπα, Μόντσα, όλες μέσα σε Μητροπολιτικά Πάρκα, σε συνδυασμό με ποικίλες άλλες αθλητικές εκδηλώσεις.

Ας δούμε τι κάνει η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) για την προώθηση τεχνολογιών φιλικών προς το περιβάλλον: Formula-E, πρωτάθλημα eRX2 (αμιγώς ηλεκτρικό Rally Cross), υβριδική τεχνολογία στη Formula 1 και στο πρωτάθλημα WEC (αγώνες αντοχής πρωτοτύπων). Από το 2022 ακόμα και τα αυτοκίνητα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι θα είναι υβριδικά, ώστε να κινούνται με ηλεκτροκινητήρες εκτός των ειδικών διαδρομών, μειώνοντας έτσι το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.

Η επαφή με τη φύση είναι βασικός λόγος ενασχόλησης με τους αγώνες ράλι για θεατές, οργανωτές και αγωνιζόμενους. Αν συνυπολογίσουμε τους υπόλοιπους αγώνες εκτός δρόμου (4x4, Rally Raid, Τrial και το αγαπημένο Endurο το Κου Μπαλαούρα) ακόμα περισσότερο. Ανυπομονούμε κάθε χρόνο να βρεθούμε στον Παρνασσό, τα Γεράνεια, το Παναχαϊκό, το Πήλιο, τα βουνά της Χαλκιδικής. Η Φολόη κάθε χρόνο είναι πόλος έλξης, ο αγώνας αυξάνει την επισκεψιμότητα του δάσους και όλης της περιοχής, για τους αγωνιζόμενους είναι μία από τις ομορφότερες διαδρομές στη χώρα, οι φωτογραφίες του αγώνα ταξιδεύουν σε όλη την Ελλάδα και έξω από αυτή. Ναι, όλοι εμείς είμαστε οικολόγοι, γιατί χωρίς τη φύση δεν υπάρχει το κατάλληλο περιβάλλον για τους αγώνες. Τι να κάνουμε στα καρβουνιασμένα Γεράνεια ή παλιότερα στα καμένα δάση γύρω από την Κρέστενα ;

Ας είμαστε λοιπόν πιο ουσιαστικοί και πιο σοβαροί στην κάθε κριτική, ειδικά όταν δε γνωρίζουμε το θέμα. Και σε ένα νομό που θρηνεί κάθε μέρα θύματα στην Πατρών-Πύργου , ας αναλογιστούμε εκτός όλων των άλλων , την ασφάλεια που προωθούν οι αγώνες με το ελεγχόμενο περιβάλλον τους, τα αυστηρότατα μέτρα ασφαλείας και τα κοινωνικά μηνύματα που αποστέλλουν οι αγωνιζόμενοι (FIA Action For Road Safety).

Αποστολόπουλος Θ. Σπυρίδων Οικονομολόγος
Θεατής για 30+ έτη και Αγωνιζόμενος

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις

tsoukalas popup