«Μια φορά και έναν καιρό ήταν μια λέσχη αυτοκινήτου…». Κάπως έτσι θα μπορούσε να ξεκινήσει η ιστορία της ΑΟΛΑΠ, της Αγωνιστικής Ολυμπιακής Λέσχης Αυτοκινήτου Πύργου, που έχει βαδίζει στην τέταρτη δεκαετία της ζωής της. Δεκαετίες γεμάτες αγώνες, όμορφες στιγμές αλλά και δύσκολες. Γιατί δεν ήταν πάντα ρόδινα τα χρόνια. Ιδιαίτερα όταν διοργανώθηκε το 1ο Ολυμπιακό Ράλι στις 8 Σεπτεμβρίου 1974, ήταν μια εποχή πολιτικής αστάθειας. Παρόλα αυτά οι άνθρωποι, που ανέλαβαν να σηκώσουν στις πλάτες τους το βάρος της προσπάθειας για την καθιέρωση των αγώνων αυτοκινήτου στην Ηλεία, δεν πτοήθηκαν και συνέχισαν για να φτάσουμε στο σήμερα και στην ανελλιπή τα τελευταίαο χρόνια, παρουσία του Ολυμπιακού Ράλι στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα. Αυτό το Σαββατοκύριακο διεξάγεται το 38ο Ολυμπιακό Ράλλυ που ανοίγει την αυλαία του Πανελληνίου Πρωταθλήματος παραδοσιακά τα τελευταία χρόνια.
Επιμέλεια: Γιάννης Σπυρούνης
ΚΥΡΚΟΣ Λ. - ΠΟΛΥΖΩΗΣ Γ. - MITSUBISHI EVO IX
Η «εκκίνηση» της μεγάλης πορείας
Η ΑΟΛΑΠ ιδρύθηκε τον Ιανουάριο του 1973 από μια παρέα φίλων, που αποσκοπούσε στην διάδοση και ανάπτυξη του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ηλεία, αλλά και τα οφέλη που θα μπορούσε να προσφέρει η δραστηριότητα αυτή στην περιοχή. Μια περιοχή αδικημένη, ακόμα και σήμερα από τις μεγάλες διοργανώσεις. Από τότε, πέρασαν πάνω από τρεις δεκαετίες με ευχάριστα και δυσάρεστα γεγονότα, με ανεβοκατεβάσματα στην πορεία. Υπήρξαν περίοδοι «ισχνών αγελάδων», όπου η διοργάνωση αγώνων ήταν πραγματικά δύσκολη. Όμως, πάντα η αγάπη των ανθρώπων της ΑΟΛΑΠ για το άθλημα και τον τόπο γενικότερα, τους ένωνε και συνέχιζαν την προσπάθεια ξεπερνώντας την απογοήτευση της στιγμής. Το αποκορύφωμα των πρώτων χρόνων ήταν το 6ο Διεθνές Ολυμπιακό Ράλι, το 1979. Φανταστείτε πόσο καλή οργάνωση είχαν εκείνα τα χρόνια οι αγώνες της λέσχης, που σχεδόν αμέσως το Ολυμπιακό Ράλι βρέθηκε στο πρόγραμμα του Πανελληνίου Πρωταθλήματος και μάλιστα με παρουσία και στο διεθνές ημερολόγιο.
Παράλληλα την εποχή εκείνη η δραστηριότητα της λέσχης στην περιοχή ήταν πέρα από τους αγώνες αυτοκινήτου και οι αγώνες μοτοσικλέτας. Η καλή φήμη που απέκτησε η ΑΟΛΑΠ αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα για την δράση της και εκτός των στενών γεωγραφικών ορίων της Ηλείας. Έτσι η λέσχη του Πύργου έδωσε τα φώτα της και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας όπου ο μηχανοκίνητος αθλητισμός ήταν στα σπάργανα και οι παράγοντες δεν είχαν καμία εμπειρία. Διοργάνωσε αγώνες στα Ιωάννινα, το Αίγιο, την Καλαμάτα και αλλού. Μετά από κάποια χρόνια, με δεδομένης την ύφεση στο σπορ του αυτοκινήτου μοιραίο ήταν να παρουσιαστεί κάποια κάμψη. Όμως τα τελευταία χρόνια η λέσχη ξανατράβηξε ψηλά με καινούργιους αγώνες και αναγνώριση από παντού.
Εκτός από ράλι διοργανώθηκαν και άλλα είδη αγώνων αυτοκινήτου όπως σπριντ και αναβάσεις, αγώνες μοτοσικλέτας όπως εντούρο, μότο-κρος και ντράγκστερ αλλά και αγώνες καρτ στις πίστες της περιοχής μας. Το 2005 η ΑΟΛΑΠ επέστρεψε και πάλι στην διοργάνωση αγώνων μοτοσικλέτας, αυτή την φορά ανοίγοντας την αυλαία του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Scramble, με την διοργάνωση στον Καϊάφα Ζαχάρως και με τη διοργάνωση του Ολυμπιακού enduro για το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα στην ευρύτερη περιοχή της Ολυμπίας.
"ΛΕΩΝΙΔΑΣ" - ΛΕΚΚΑΣ Ι. AUDI 80
"ΕΝΗ" - ΤΣΑΝΤΟΥΛΑΣ Α. RENAULT ALPINE 1600
"ΣΙΡΟΚΟ" - ΜΑΚΡΙΝΟΣ Ε. DATSUN VIOLET 1900
ΜΟΣΧΟΥΣ Γ. - "ΣΙΜΕΤΡΑ" DATSUN 160J
Η «νεότερη» ιστορία
Η δραστηριότητα της λέσχης την τελευταία τριετία ήταν δυναμική και ποιοτικά άρτια που ανέβασε την ΑΟΛΑΠ στο ψηλότερο σκαλοπάτι. Και το δύσκολο πλέον είναι να διατηρηθεί εκεί. Τον Μάρτιο του 2001 ανοίγει μια νέα εποχή στην λέσχη. Τότε διοργάνωσε το 22ο Ολυμπιακό Ράλι ως φιλικό αγώνα με ανανεωμένες ειδικές διαδρομές. Ο αγώνας παρά τον ανεπίσημο χαρακτήρα έχει επιτυχία γεγονός που για την ΕΛΠΑ/ΕΘΕΑ δεν πέρασε απαρατήρητο. Το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς η ΑΟΛΑΠ καλείται από την ανώτατη αρχή του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ελλάδα να διοργανώσει μέσα σε σαράντα ημέρες έναν αγώνα του Κυπέλλου Ράλι Χώματος που δεν μπόρεσε να διοργανώσει η ΕΛΕΤΑ, η λέσχη των Ιωαννίνων, με την ονομασία 23ο Ολυμπιακό Ράλι. Αν και τα χρονικά περιθώρια είναι στενά, η λέσχη του Πύργου καταφέρνει και ετοιμάζει έναν αγώνα που κέρδισε τα κολακευτικά σχόλια όλων. Αυτό ήταν το έναυσμα για μια νέα ανοδική πορεία. Το 2002 το 24ο Ολυμπιακό Ράλι μπαίνει από την αρχή στο αγωνιστικό «καλεντάρι» για το Κύπελλο Χώματος και Μίνι Ράλι. Η διοργάνωση του αποτελεί μοναδική διαφήμιση για την ΑΟΛΑΠ. Ένας αγώνας άρτιος, προσεγμένος στην λεπτομέρεια που κέρδισε την εκτίμηση όλων των εμπλεκομένων. Από το 2003 το Ολυμπιακό Ράλι βρίσκεται σταθερά στο ημερολόγιο του Πανελληνίου Πρωταθλήματος και συνήθως είναι ο πρώτος αγώνας της χρονιάς. Στα επόμενα η ΑΟΛΑΠ, επαναπροσδιορίζει τη θέση της. Μεταξύ άλλων, ργανώνει ακόμα καλύτερα τους αγώνες Drift και δεξιοτεχνίας προκηρύσσοντας το θεσμό Olympic Drift Challenge, επιστρέφει δυναμικά στο θεσμό των αγώνων 4x4 με την διοργάνωση του 3ου γύρου του Πανελληνίου Πρωταθλήματος και το κυριότερο, αναλαμβάνει τη διοργάνωση ενός ευρωπαϊκού αγώνα στο θεσμό FIA Regularity, το 5ο Ιστορικό Ολυμπιακό Ράλλυ. Τα τελευταία χρόνια λόγω της κρίσης ο μηχανοκίνητος αθλητισμός πλήττεται σφόδρα. Ωστόσο η ΑΟΛΑΠ έχει καταφέρει να διατηρήσει τη θέση της και το Ολυμπιακό Ράλλυ στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα, ανοίγοντας συνήθως την αυλαία, ενώ φέτος μαζί με το Ράλλυ Ακρόπολις είναι οι μοναδικοί πρωταθληματικοί αγώνες.
Συμμετοχές με ιστορία
Ο «Λεωνίδας» ήταν ο νικητής του 1ου Ολυμπιακού Ράλι με συνοδηγό τον Ι. Λέκκα με AUDI 80, ενώ έχει σημειώσει ακόμα μια νίκη. Πολυνίκης στα Ολυμπιακά Ράλι είναι ο Ιαβέρης με δέκα συμμετοχές και εφτά νίκες. Ακολουθούν ο Π. Χατζητσοπάνης με τέσσερις νίκες, ο «Σιρόκο» με τρεις και ο Άρης Βωβός με τρεις.
Ο "Ιαβέρης"
Ο Παναγιώτης Χατζητσοπάνης
Ο Άρης Βωβός
Ο Λεωνίδας Κύρκος
Οι νικητές των Ολυμπιακών Ράλλυ
1ο Σεπ-74 "ΛΕΩΝΙΔΑΣ" - ΛΕΚΚΑΣ Ι. AUDI 80
2ο Αυγ-75 "ΕΝΗ" - ΤΣΑΝΤΟΥΛΑΣ Α. RENAULT ALPINE 1600
3ο Αυγ-76 "ΣΙΡΟΚΟ" - ΜΑΚΡΙΝΟΣ Ε. DATSUN VIOLET 1900
4ο Ιουλ-77 "ΣΙΡΟΚΟ" - ΜΑΚΡΙΝΟΣ Ε. DATSUN VIOLET 1900
5ο Απρ-78 "ΣΙΡΟΚΟ" - ΜΑΚΡΙΝΟΣ Ε. LANCIA STRATOS
6ο Απρ-79 ΜΟΣΧΟΥΣ Γ. - "ΣΙΜΕΤΡΑ" DATSUN 160J
7ο Απρ-80 ΖΟΥΓΑΝΕΛΗΣ Κ. - ΚΑΠΕΡΩΝΗΣ Γ. FORD ESCORT 2000 RS
8ο Μαϊ-81 "ΙΑΒΕΡΗΣ" - ΑΡΚΕΝΤΗΣ Α. FORD ESCORT 2000 RS
9ο Απρ-82 "ΙΑΒΕΡΗΣ" - ΑΡΚΕΝΤΗΣ Α. FORD ESCORT 2000 RS
10ο Ιουλ-83 "ΛΕΩΝΙΔΑΣ" - Τ.ΠΑΥΛΗ-ΚΟΚΚΙΝΗ RENAULT 5 TURBO
11ο Μαϊ-84 "ΙΑΒΕΡΗΣ" - "ΕΛ-ΕΜ" FIAT 131 ABARTH 2000
12ο Απρ-85 "ΙΑΒΕΡΗΣ" - "ΜΑΤΛΙΝ" FORD ESCORT 2000 RS
13ο Νοε-86 ΠΟΛΙΤΗΣ Γ. – ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ Α. FORD ESCORT 2000 RS
14ο Νοε-87 ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ Γ. - ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ Γ. OPEL ASCONA 2000
15ο Απρ-88 ΜΥΛΩΝΑΣ Δ. - ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ Γ. FIAT 131 2000
16ο Φεβ-89 ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ Κ. - ΜΠΕΛΛΑΣ Δ. VW GOLF 1800
17ο Μαϊ-90 "ΙΑΒΕΡΗΣ" - ΚΑΡΑΝΙΚΟΛΟΣ Α. AUDI QUATRO
18ο Μαρ-91 "ΙΑΒΕΡΗΣ" - ΚΑΡΑΝΙΚΟΛΟΣ Α. FORD ESCORT RS
19ο Μαρ-92 "ΙΑΒΕΡΗΣ" - ΚΑΡΑΝΙΚΟΛΟΣ Α. (Ε) AUDI QUATRO
20ο Μαρ-93 ΧΑΛΚΙΑΣ Β. - ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ Π. NISSAN GTI-R
21ο Σεπ-97 ΣΚΑΛΤΣΑΣ Π. - ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΣ Χ. (Ν/Α) FORD ESCORT
ΤΡΑΚΑΚΗΣ Δ. - ΜΑΤΑΛΙΩΤΑΚΗΣ Α. (Ε) CITROEN AX SPORT
22ο Φεβ-01 ΘΕΟΔΩΡΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Α. - ΤΡΙΓΚΑΣ Α. FORD ESCORT
23ο Ιουλ-01 ΧΑΤΖΗΤΣΟΠΑΝΗΣ Π - ΜΙΣΥΡΗΣ Β. FORD ESCORT
24ο Μαρ-02 ΧΑΤΖΗΤΣΟΠΑΝΗΣ Π - ΜΙΣΥΡΗΣ Β. SUBARU IMPREZA
25ο Απρ-03 ΝΑΣΟΥΛΑΣ Δ. - ΜΑΧΑΙΡΑΣ Γ. MITSUBISHI EVO VII
26ο Μαρ-04 ΧΑΤΖΗΤΣΟΠΑΝΗΣ Π. - ΜΑΧΑΙΡΑΣ Γ. MITSUBISHI EVO VII
27ο Μαρ-05 ΧΑΤΖΗΤΣΟΠΑΝΗΣ Π. - ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ Ν. MITSUBISHI EVO VIIΙ
28ο Μαρ-06 ΚΥΡΚΟΣ Λ. – ΠΟΛΥΖΩΗΣ Γ. MITSUBISHI EVO VIII
29ο Μαρ-07 ΒΩΒΟΣ Α. – ΕΛ. ΕΜ. MITSUBISHI EVO IX
30ο Μαρ-08 ΒΩΒΟΣ Α. – ΕΛ. ΕΜ. MITSUBISHI EVO IX
31ο Μαρ-09 ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Γ. – HARRYMAN A. MITSUBISHI EVO IX
32ο Μαρ-10 ΒΩΒΟΣ Α. – ΕΛ. ΕΜ. MITSUBISHI EVO IX
33ο Οκτ-11 ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ Γ. – ΚΥΡΛΑΓΚΙΤΣΗ Μ. MITSUBISHI EVO IX
34ο Σεπ-12 ---------------------------------- -------------------------
35ο Μαι-15 ΝΙΩΡΑΣ Γ. – ΚΑΚΚΑΛΗΣ Κ. SUBARU IMPREZA WRX STI N12
36ο Μαρ-16 ΚΥΡΚΟΣ Λ. – ΠΟΛΥΖΩΗΣ Γ. MITSUBISHI EVO IX
37ο Απρ-17 ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ Γ. – ΜΑΧΑΙΡΑΣ Λ. MITSUBISHI EVO IX
Το ωράριο του 38ου Ολυμπιακού Ράλλυ
Ο χάρτης του αγώνα
Ο πίνακας συμμετοχών
Φωτογραφίες: Reporter Images - Photo Rally Press - Αρχείο ΑΟΛΑΠ