Πολιτικά

Μπαλαούρας: Γιατί έκλεισε το …Σύνταγμα;

Μπαλαούρας: Γιατί έκλεισε το …Σύνταγμα;

Διαβάσαμε πως την Κυριακή της Αποκριάς και την Καθαρή Δευτέρα το Σύνταγμα και η γύρω περιοχή έκλεισαν. Μέχρι να διαβάσουμε το περιεχόμενο της είδησης, αρχίσαμε να βλαστημάμε. Τι είχε συμβεί; Τίποτα κακό. Απλώς(;) το Σύνταγμα έγινε Χόλυγουντ, με γυρίσματα ταινίας διεθνούς παραγωγής, του «Born to be murdered», ενός κοινωνικού θρίλερ με πρωταγωνιστή τον Τζον Ντέιβιντ Ουάσιγκτον. Σκηνοθέτης είναι ο σημαντικός Ferdinando Cito Filomarino, ενώ το σενάριό της γράφτηκε αποκλειστικά για την Ελλάδα, βασιζόμενο σε νουβέλα του 1945.

Παρά το γεγονός ότι τα ελληνικά τοπία από μόνα τους αποτελούν εξαιρετικό σκηνικό για κινηματογραφική παραγωγή, με χρώματα και φως, αλλά και αρχαία και βυζαντινά μνημεία, οι τελευταίες ταινίες που γυρίστηκαν στην Ελλάδα ήταν το «Το μαντολίνο του Λοχαγού Κορέλι» το 2001 στην Κεφαλονιά και το «Mama mia» το 2008, κυρίως σε Σκόπελο.

Παρά τη φυσική ομορφιά, παραγωγές δε γίνονταν στην Ελλάδα

Οι ξένες παραγωγές που επένδυσαν στην Ελλάδα δεν είναι τόσες, όσες θα μπορούσαν, δεδομένου του φυσικού σκηνικού που διαθέτει η χώρα. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της ταινίας «Mama mia 2», που γυρίστηκε στη Κροατία, εμφανίζεται όμως ως γυρισμένη στην Ελλάδα. Και αυτό γιατί τα κύρια προβλήματα ήταν η γραφειοκρατία, ο κατακερματισμός αρμοδιοτήτων και η απουσία κινήτρων επιδότησης παραγωγής.

Όλα αυτά επιλύθηκαν κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, με τον Νόμο 4487/17, που δημιουργεί ευνοϊκό περιβάλλον για ανταγωνιστικό φορολογικό καθεστώς, κίνητρα επιδότησης παραγωγής και συνεργασία των συναρμόδιων φορέων! Το νέο πλαίσιο αποτέλεσε σαφές μήνυμα προς την κινηματογραφική κοινότητα, με αποτέλεσμα, πολλές μεγάλες κινηματογραφικές- τηλεοπτικές παραγωγές που ενδιαφέρονται να πραγματοποιηθούν στη χώρα μας, να μη προτιμούν πλέον, όπως συνέβαινε έως τώρα, άλλες χώρες.

Και προσωπική ικανοποίηση για το νέο περιβάλλον

Ο τίτλος «Ευνοϊκό περιβάλλον διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών στην Ελλάδα» ήταν από κειμένο που είχα δημοσιεύσει (12/9/2017) στην ιστοσελίδα μου (makisbalaouras.gr) και στο facebook, όπου εξέφραζα και την προσωπική μου ικανοποίηση για τη συμβολή μου στη μεγάλη αυτή τομή. Συγκεκριμένα, ήλθαν σε επαφή μαζί μου εκπρόσωποι της Pact (Ένωση Παραγωγών Επικοινωνίας), παρουσιάζοντας προτάσεις τους. Επικοινώνησα αμέσως με τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής Νίκο Παππά και τον ΓΓ Λευτέρη Κρέτσο, φέρνοντας σε επαφή υπουργείο - παραγωγούς, με θετική κατάληξη.

Σημειώνω επιπλέον ότι στις 5/4/2017, προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, 26 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είχαμε καταθέσει Ερώτηση στη Βουλή προς το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής.

Θετικότατες οι επιδράσεις για τη χώρα

Σε εκείνο το δημοσίευμα παρουσίαζα μελέτη του ΙΟΒΕ, σύμφωνα με την οποία «η προσέλκυση ξένων παραγωγών συνδέεται με ευρύτερες θετικές επιδράσεις στην οικονομία και την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό». Στην ίδια μελέτη αναφέρεται μάλιστα, ότι η δαπάνη ύψους 25 εκατ. της Mamma Mia στην Ελλάδα οδήγησε σε αύξηση του ΑΕΠ της χώρας κατά 39 εκατ., ως αποτέλεσμα έμμεσων, άμεσων ή προκαλούμενων επιδράσεων, ενώ η αύξηση στα έσοδα του κράτους από φόρους-εισφορές, ανήλθε στα 8 εκατομμύρια.

Όσον αφορά στην απασχόληση, μία μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να συντηρήσει πάνω από 755 θέσεις εργασίας. Επιπρόσθετα, λόγω της κρίσης των καναλιών, συναφή επαγγέλματα οδηγήθηκαν στην εφεδρεία, με αποτέλεσμα το εργατικό δυναμικό να είναι επαρκές για μεγάλες παραγωγές.

Επισημαίνεται επίσης ότι η προβολή της ταινίας στο εξωτερικό έχει θετική συνέπεια και στον τουρισμό, όπως έγινε σε Κεφαλλονιά και Σκόπελο, όπου σημειώθηκε τουριστική άνοδος από 12,5% σε 14%. Να σημειωθεί ότι η επίδραση στον τουρισμό επεκτείνεται και σε βάθος χρόνου.

Κέντρα διευκόλυνσης παραγωγών

Υπογραμμίζω ότι ο εποπτευόμενος από το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής φορέας, το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, έχει δημιουργήσει γραφεία διευκόλυνσης παραγωγών (Film Office), για να διευκολύνει παραγωγούς ταινιών-ντοκιμαντέρ -μικρού μήκους κτλ. Ένα από τα πρώτα Film Offices που δημιουργήθηκαν ανήκει στην Περιφέρεια μας, με έδρα την Πάτρα. Προσθέτω ότι εντός της προσεχούς 5ετίας, θα διατεθούν σε παραγωγές που πληρούν ορισμένα πολιτιστικά κριτήρια, 450 εκ. ευρώ.

Και όλες αυτές οι τομές έγιναν από τους «εχθρούς της επιχειρηματικότητας», όπως μας αποκαλούν οι προηγούμενοι, που τότε «αγρόν ηγόραζαν», αλλά τώρα βυσσοδομούν.

Ακολουθήστε το ilialive.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις Ειδήσεις