Τι θα γίνει με τη δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση
Καθιέρωση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα ανώτατα ιδρύματα, σύνδεση της αξιολόγησης με τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης, καθιέρωση ενός εσωτερικού προγράμματος κινητικότητας για φοιτητές μεταξύ ελληνικών πανεπιστημίων, στα πρότυπα του Erasmus, ΣΔΙΤ για την κάλυψη αναγκών των πανεπιστημίων, ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξ’ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο, ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης φοιτητών σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, σε συναφή με τις σπουδές τους αντικείμενα και καθιέρωση ανώτατου χρονικού ορίου ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών (πλην ορισμένων εξαιρέσεων) και νέο πλαίσιο αξιολόγησης των πανεπιστημίων είναι θέματα που ρυθμίζει η κ. Κεραμέως.
Στα θέματα αυτά καλούνται απαντήσουν στο πλαίσιο της πρόσκλησης για διακομματικό διάλογο οι τομεάρχες παιδείας των πολιτικών κομμάτων.
Σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας προωθούνται επίσης διατάξεις που απλουστεύουν τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών ενισχύονται τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία, ενώ για τους τίτλους σπουδών κολλεγίων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από χώρες της ΕΕ και τρίτες χώρες, το υπουργείο Παιδείας επαναφέρει τη δυνατότητα αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας.
Από την ανάληψη των καθηκόντων της, η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας , όπως ανέφερε η Νίκη Κεραμέως, κινείται σε δυο άξονες:
• Ευρύτερο νομοθετικό έργο ανα βαθμίδα: 1βαθμια/2βαθμια – 3βαθμια – Τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση
• Ζητήματα που χρήζουν άμεσων ρυθμίσεων εξαιτίας της εξαιρετικά δύσκολης κατάστασης που παρέλαβε η νυν ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας από την προηγούμενη.
Η υπουργός Παιδείας ανέφερε ως παραδείγματα:
Δίχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση.
Η Ν.Δ. είχε ταχθεί υπέρ της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης. Όμως, είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, ήδη, από όταν ήταν Αξιωματική Αντιπολίτευση, ότι ενώ είμαστε υπέρ, ανησυχούμε ότι δεν υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές και το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό. Δυστυχώς, επιβεβαιωθήκαμε με τον πλέον σκληρό τρόπο στα μέσα Ιουλίου, όταν πήγαμε στο υπουργείο.
Το λέω αυτό, διότι η πρόβλεψη της τότε κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ ήταν να ξεκινήσει ήδη η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση τώρα το Σεπτέμβριο σε 116 δήμους. Και από τους 116 δήμους σε 52 δήμους και όταν φτάσαμε μέσα Ιουλίου δεν υπήρχαν οι υποδομές για να ξεκινήσει η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση. Ξεκίνησε, λοιπόν, ένας τεράστιος αγώνα δρόμου, στον οποίο ηγήθηκε η κ. Υφυπουργός, στον οποίο συνέδραμε ουσιαστικά η κυρία Γενική, προκειμένου ακριβώς να βρεθούν οι υποδομές πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, και το πετύχαμε. Από τους 52 δήμους τους οποίους δεν ήταν σε θέση να ξεκινήσει η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, κατεβήκαμε στους μόνο 13 δήμους και ήδη εργαζόμαστε, προκειμένου, την επόμενη σχολική χρονιά, να διασφαλιστούν όλες οι προϋποθέσεις, προκειμένου, ακριβώς, να μπορέσει ομαλά να εξελιχθεί η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση.
Σε ό,τι αφορά στην δίχρονη προσχολική αγωγή η υφυπουργός Παιδείας Σ. Ζαχαράκη τόνισε «Ήδη, κάναμε την πρώτη ευρεία σύσκεψη με παρουσία των συναρμόδιων Υπουργείων, της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας εχθές , έτσι ώστε να βάλουμε ένα χρονοδιάγραμμα πολύ σφιχτό για το πώς θα μπορέσουμε να πετύχουμε την εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης το 2020-2021 στους εναπομείναντες 40 Δήμους».
Στελέχωση των σχολείων.
Δυστυχώς, η προηγούμενη κυβέρνηση, επέφερε μία σειρά από αλλαγές, πολιτικές αποφάσεις, οι οποίες αλλαγές είχαν ως αποτέλεσμα μια ραγδαία αύξηση στις ανάγκες του εκπαιδευτικού προσωπικού. Η υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση ήταν μία από αυτές η οποία οδήγησε στις αυξημένες ανάγκες σε προσωπικό. Αποφασίστηκε η μείωση από 25 σε 22 μαθητές στην πρώτη δημοτικού. Αυτό, είχε ως συνέπεια, μεγαλύτερες ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Προστέθηκε η τέταρτη ομάδα προσανατολισμού στη Γ΄ λυκείου, η οποία δημιούργησε επιπλέον κυρίως ολιγομελή τμήματα σε όλη την επικράτεια, τα υποχρεωτικά 7 ώρα στα μαθήματα κατεύθυνσης. Και αυτά εκτόξευσαν ανάγκες σε συγκεκριμένες ειδικότητες.
Παράλληλη στήριξη
Στην παράλληλη στήριξη ήδη έχουμε ένα ρεκόρ προσλήψεων 4949 προσλήψεων έναντι 1656 πέρυσι, έχουμε έγκριση σημαντικά μεγαλύτερου αριθμού ολιγομελών τμημάτων, 1727 ολιγομελή τμήματα φέτος έναντι 1195 πέρυσι και δρομολογούνται νέες προσλήψεις αναπληρωτών για τα νέα κενά που έχουν δημιουργηθεί. Όπως επίσης έχει επισπευσθεί η διαδικασία για το μόνιμο διορισμό 4500 εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής.
Πρότυπα σχολεία
Σχετικά με τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, η προηγούμενη Κυβέρνηση δυστυχώς είχε αφήσει τα πρότυπα σχολεία χωρίς επιστημονικά εποπτικά συμβούλια και γι' αυτό ήδη με διάταξη νόμου που ψηφίστηκε την περασμένη εβδομάδα από τη Βουλή, γίνεται τώρα εφικτή η συγκρότηση αυτών των επιστημονικών εποπτικών συμβουλίων, συμβούλια τα οποία έχουν τη συνολική μέριμνα θα έλεγα για τα σχολεία αυτά και είναι κατευθυντήρια όργανα όσον αφορά τη λειτουργία των πρότυπων σχολείων.
Χάος με τις συγχωνεύσεις ιδρυμάτων.
Τις προάλλες ήρθε το Πανεπιστήμιο Πατρών και μας είπε ότι υπάρχουν 475 περίπου φοιτητές του πρώην Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης, οι οποίοι δεν είναι εγγεγραμμένοι σε καμία σχολή. Γιατί; Γιατί το συγκεκριμένο τμήμα τους καταργήθηκε, αλλά αυτοί οι φοιτητές δεν πέρασαν πουθενά και είναι κάπου στον αέρα. Να λοιπόν γιατί υποχρεούμαστε να φέρουμε ρυθμίσεις τέτοιες για να αντιμετωπίσουμε ζητήματα επείγουσας φύσεως τα οποία δυστυχώς μας κληροδότησε η προηγούμενη Κυβέρνηση.