Εισηγητής από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ είναι ο Διονύσης Καλαματιανός στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη με τίτλο: "Τροποποίηση διατάξεων του Ν. 2168/1993 (Α΄147) «Ρύθμιση θεμάτων που αφορούν όπλα, πυρομαχικά, εκρηκτικές ύλες, εκρηκτικούς μηχανισμούς και άλλες διατάξεις», εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2017/853 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Μαΐου 2017 για την τροποποίηση της Οδηγίας 91/477/ΕΟΚ του Συμβουλίου σχετικά με τον έλεγχο της απόκτησης και της κατοχής όπλων και θέσπιση των αναγκαίων συμπληρωματικών μέτρων για την εφαρμογή του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2015/2403 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής."
Ο κ. Καλαματιανός στην τοποθέτηση του, μεταξύ άλλων, ανέφερε:
«…Με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, η χώρα μας υιοθετεί ένα αυστηρότερο νομοθετικό πλαίσιο που είναι αναγκαίο να διέπει την οπλοκατοχή και οπλοφορία.
Πάγια θέση μας είναι ο έλεγχος της εμπορίας, χρήσης και κατοχής όπλων.
Η εγγύηση της ασφάλειας του κοινωνικού συνόλου δεν επιτυγχάνεται με τη γενίκευση της οπλοκατοχής, αλλά αντίθετα, με τον δραστικό περιορισμό της.
Άλλωστε το υπό συζήτηση Σχέδιο Νόμου είχε ετοιμαστεί και είχε βγει στην διαβούλευση από την κυβέρνηση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.
Η χρήση πυροβόλων όπλων από το «οργανωμένο έγκλημα» προκαλεί τεράστιες αρνητικές επιπτώσεις στην κοινωνία. Μπορεί ν΄ αποτελέσει πολυδιάστατη απειλή που καταδεικνύει την αναγκαιότητα να ενταθεί ο αγώνας κατά της παράνομης διακίνησης τους.
Είναι κοινή παραδοχή ότι η παράνομη διακίνηση, εμπορία και χρήση πυροβόλων όπλων, καθώς και των συναφών ειδών εν όψει της επικίνδυνης φύσης τους, δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους για την δημόσια τάξη και ασφάλεια.
Σε αυτούς θα πρέπει να προσθέσουμε και τα ατυχήματα, αλλά και τα «εγκλήματα τιμής» που οδήγησαν σε τραγωδίες διαλύοντας οικογένειες και αφήνοντας ανθρώπους με σοβαρές αναπηρίες εφ’ όρου ζωής. Είναι σαφές και συμβατό με το Σύνταγμά μας και το ενωσιακό δίκαιο ότι το δικαίωμα στην οπλοκατοχή δεν αποτελεί ατομικό δικαίωμα που μπορούν να ασκήσουν οι ιδιώτες χωρίς περιορισμό από την πολιτεία.
Ειδικά στην εποχή που διανύουμε, ο έλεγχος της οπλοκατοχής οφείλει να είναι πιο στοχευμένος. Με ελεύθερη την πρόσβαση στην πληροφορία, η μετατροπή όπλων π.χ. συναγερμού σε πυροβόλα όπλα ή ημιαυτόματων σε αυτόματα ή η επανενεργοποίηση απενεργοποιημένων πυροβόλων όπλων είναι ιδιαίτερα εύκολη, καθιστώντας τα πιο επικίνδυνα σε σχέση με την αρχική μορφή τους. Παράλληλα, οι νέες τεχνολογίες, όπως το διαδίκτυο, οι ταχυδρομικές παραγγελίες, οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί, διευκολύνουν τη διοχέτευση τους στην παράνομη αγορά.
Αντιθέτως, οι σύγχρονες τεχνολογίες πρέπει να χρησιμοποιηθούν για να καταρτιστούν συστήματα αρχειοθέτησης και βάσεις δεδομένων, ώστε τα Κράτη να έχουν όσο το δυνατόν πιο πλήρη έλεγχο των όπλων που διακινούνται, αλλά και των κατόχων τους…»
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο βουλευτής στην αναγκαιότητα ειδικής και επαρκούς εκπαίδευσης δημοσίων λειτουργών, την οποία οφείλει να εξασφαλίζει η Πολιτεία, σε όσους κατέχουν οπλισμό. Αυτό, δυστυχώς, φαίνεται να μην επιτεύχθηκε, με ευθύνη της κυβέρνησης, στην περίπτωση των 1.500 Ειδικών Φρουρών που προσελήφθησαν πρόσφατα εκτός διαδικασίας ΑΣΕΠ και Πανελληνίων. Η δίμηνη εκπαίδευσή τους φαίνεται να μην είναι επαρκής, όπως απέδειξε η εμπλοκή δύο εκ των ανωτέρω Ειδικών Φρουρών σε περιστατικό σε νυχτερινό κέντρο στο Γκάζι, όπου το υπηρεσιακό όπλο του ενός εκπυρσοκρότησε.
Κλείνοντας την εισήγησή του, ο κ. Καλαματιανός πρότεινε να προβεί το Υπουργείο σε συλλογή και αποτίμηση στατιστικών στοιχείων, ώστε μετά το πέρας της διετίας εφαρμογής του νόμου να υπάρξει διαβούλευση για την περαιτέρω διαχείριση των θεμάτων, που σχετίζονται με τα όπλα.