Ο χώρος της Παιδείας είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος και σύμφυτος με την κοινωνία. Κάθε απόπειρα μετασχηματισμού του εκπαιδευτικού συστήματος, δεν περνά απαρατήρητη, αλλά τίθεται άμεσα στην κρίση της εκπαιδευτικής κοινότητας και των πολιτών.
Η κυβέρνηση επιδιώκει να φέρει προς ψήφιση, εν μέσω πανδημίας κορονοϊού, το διαβόητο πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία, ενώ ήδη έχει περάσει τη ρύθμιση για τη ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος από την τάξη, χωρίς να έχει προηγηθεί στοιχειώδης διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα και τους σχετιζόμενους θεσμούς. Οι πρακτικές της κυβέρνησης, που κατ’ αρχάς κρίνονται ως προς την ηθική τους διάσταση, δεν εξαντλούνται μόνο στον αιφνιδιασμό, αλλά εμπεριέχουν έντονα τα στοιχεία της παραπλάνησης και του ψεύδους, καθώς στελέχη της ισχυρίζονταν ότι η ρύθμιση για τις κάμερες είχε την έγκριση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού, κάτι το οποίο η τελευταία το διέψευσε. Αλήθεια, έχει μια κυβέρνηση το ηθικό δικαίωμα να εκμεταλλεύεται την υγειονομική κρίση και να επιχειρεί στα μουλωχτά να θεσμοθετήσει νόμους, που, υπό κανονικές συνθήκες, θα πυροδοτούσαν δυναμικές κινητοποιήσεις;
Το νομοσχέδιο για την Παιδεία συναντά αντιδράσεις όχι μόνο σε αντίπαλους πολιτικούς χώρους της κυβέρνησης, αλλά και στους κόλπους του κυβερνώντος κόμματος. Μια σειρά αντιεκπαιδευτικών διατάξεων, γυρίζει το δημόσιο σχολείο στο παρελθόν.
Υπό την γενική κατακραυγή, και ύστερα από κινητοποιήσεις του εκπαιδευτικού κόσμου, η κυβέρνηση αναγκάστηκε να δηλώσει ότι αποσύρει κομβικές διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, όπως η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη στα δημοτικά, ο αποκλεισμός των νέων άνω των 17 ετών από τα ΕΠΑΛ, πλήθος οπισθοδρομικών ρυθμίσεων για τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία.
Παρόλα αυτά, τα προβλήματα παραμένουν. Το νομοσχέδιο βρίθει ρυθμίσεων που:
- αυξάνουν τον εξεταστικό φόρτο,
- συρρικνώνουν τη δημοκρατία στα πανεπιστήμια,
- επαναφέρουν την αποτυχημένη, από παιδαγωγικής σκοπιάς, τράπεζας θεμάτων,
- καταπατούν βασικές αρχές της προσχολικής αγωγής.
Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει επανειλημμένως καταγγείλει το σχέδιο της ΝΔ να αλλοιώσει το χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου εισάγοντας αναχρονιστικά και απαξιωμένα εκπαιδευτικά μοντέλα. Καταγγείλαμε τη βιασύνη της Υπουργού Παιδείας να ανοίξει τα σχολεία για μερικές μέρες στο τέλος της σχολικής σεζόν, μια αχρείαστη πρωτοβουλία, που εγκυμονεί κινδύνους για τα πρωτόκολλα υγιεινής, τα οποία πρέπει να τηρούνται.
Εν κατακλείδι, ο χώρος της Παιδείας, αποτελώντας το πνευματικό «φυτώριο» των αυριανών πολιτών, δεν προσφέρεται για μεθοδεύσεις και σκοπιμότητες που υπηρετούν ιδιοτελείς σκοπούς, μικροπολιτικά συμφέροντα και αλλότριους στόχους. Οι αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας και της κοινωνίας φανερώνουν την αποτυχία της κυβέρνησης να εκφράσει με ικανό τρόπο τις αγωνίες και τις ελπίδες τους για μια δημόσια, δωρεάν Παιδεία με επίκεντρο τον μαθητή, με προοπτική και στόχευση στο μέλλον.
Προειδοποιούμε την κυβέρνηση να σταματήσει τους πειραματισμούς και τις αλχημείες στον ευαίσθητο και ιδιαίτερα απαιτητικό χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης, καλώντας την παράλληλα να αποσύρει πλήρως το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία. Δεν πρέπει να ξεχνά, ως παράταξη, τις τραγικές συνέπειες αντίστοιχων προσπαθειών της στο παρελθόν, όταν επιχείρησε να επέμβει αυταρχικά, αναχρονιστικά και οπισθοδρομικά στο χώρο αυτό.
(Δελτίο Τύπου)