Μείζον πολιτικό και ηθικό θέμα έχει προκύψει εδώ και καιρό με την επιλογή της κυβέρνησης να μοιράσει χρήματα, από το υστέρημα του Ελληνικού λαού, για την εκστρατεία ενημέρωσης σχετικά με τον κορονοϊό και σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, τα οποία μέχρι πρότινος ουδείς γνώριζε την ύπαρξή τους.
Συνεχώς βλέπουν το φως της δημοσιότητας περιπτώσεις «ανύπαρκτων» μέσων, χωρίς περιεχόμενο, τα οποία φέρονται να έχουν χρηματοδοτηθεί αδρά για τις «υπηρεσίες» τους στην ενημέρωση, προκαλώντας την κοινή γνώμη. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος του ζητήματος, φέρονται πάνω από 200 sites και blogs, τα οποία δεν είναι καν εγγεγραμμένα στο Μητρώο Online Μedia όπως προβλέπει ο νόμος, να βρίσκονται στη λίστα με τα Μ.Μ.Ε. που έχουν εισπράξει χρηματοδότηση. Ορισμένα από τα κρίσιμα ερωτήματα που ζητούν πειστικές απαντήσεις, οι οποίες όμως, δυστυχώς, μέχρι στιγμής δε δίνονται, είναι:
Ήταν ο αριθμός των εργαζόμενων, σε κάθε Μέσο, κριτήριο για το ποσό της χρηματοδότησης;
Γιατί δόθηκαν χρήματα σε ανύπαρκτες ή μηδενικής επισκεψιμότητας ιστοσελίδες;
Εάν αληθεύει ότι τα κανάλια πανελλαδικής και περιφερειακής εμβέλειας δεν έλαβαν ούτε ένα ευρώ από την καμπάνια των πρώτων 11 εκατ. Ευρώ, τότε που πήγαν αυτά τα χρήματα;
Τη στιγμή που πολλοί επαγγελματικοί κλάδοι έχουν μείνει εκτός των ελλιπών μέτρων στήριξης που έλαβε η κυβέρνηση, τη στιγμή που οι επαγγελματίες προσπαθούν με νύχια και με δόντια να κρατήσουν ζωντανές τις επιχειρήσεις τους, τη στιγμή που η ανεργία καλπάζει και που η οικονομική κρίση είναι παρούσα, τη στιγμή που η κυβέρνηση αντί να στηρίξει τους παραγωγικούς και αναπτυξιακούς κλάδους, τους εργαζόμενους, τους αγρότες, τους κτηνοτρόφους, τον τουρισμό και τον επισιτισμό, προτιμά με τελείως αδιαφανή κριτήρια να χρηματοδοτήσει αδρά ακόμα και ανύπαρκτες ή μηδενικής επισκεψιμότητας ιστοσελίδες.
Προτεραιότητα θα έπρεπε να είναι η εξασφάλιση αντικειμενικών κριτηρίων, ώστε να θωρακιστεί ο πλουραλισμός στην ενημέρωση και την ελευθεροτυπία. Είναι παντελώς ακατανόητο, αλλά και άδικο να δίνονται υπέρογκα ποσά σε συγκεκριμένα ΜΜΕ ενώ άλλα, με ίδιους ή καλύτερους δείκτες/μετρήσεις/επισκεψιμότητα, να λαμβάνουν ελάχιστη χρηματοδότηση ή ακόμα και καθόλου.
Σε όλη αυτή την προβληματική και «γκρίζα» κατάσταση, που η κυβέρνηση έχει δημιουργήσει, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος προσπαθεί με ανυπόστατα επιχειρήματα να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Εύλογες απορίες προκαλεί η δήλωση του εκπροσώπου ότι θα δοθεί στη δημοσιότητα η λίστα με τα ποσά που έλαβε το κάθε Μέσο Μαζικής Ενημέρωσης όταν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες «ποιοτικού και ποσοτικού ελέγχου» που διενεργεί το Υπουργείο Οικονομικών. Τί είδους «διαδικασίες» και «ελέγχους» διενεργεί η κυβέρνηση μετά τη χρηματοδότηση; Για ποιο λόγο καθυστερεί να δημοσιοποιήσει τη λίστα με τη χρηματοδότηση των Μ.Μ.Ε, αφού οι εντολές για διαφήμιση με συγκεκριμένα ποσά προς κάθε Μέσο έχουν ολοκληρωθεί;
Για το πολύ σημαντικό αυτό ζήτημα, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας κατέθεσε στη Βουλή ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων, ζητώντας από τον πρωθυπουργό να απαντήσει με σαφήνεια για ποιούς λόγους δεν έχουν δοθεί ακόμα στη δημοσιότητα τα ακριβή ποσά που έχουν διατεθεί στα Μ.Μ.Ε., τα κριτήρια και η διαδικασία κατανομής τους.
Την ίδια στιγμή, διεθνή μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι η κυβέρνηση «χρησιμοποιεί την κατάσταση έκτακτης ανάγκης ως πρόσχημα για να επισπεύσει αδιαφανείς συμφωνίες με χρήματα του Δημοσίου.»
Η κυβέρνηση οφείλει άμεσα να δώσει απαντήσεις και εξηγήσεις. Δεν είναι πράξη καλής θέλησης, είναι επιτακτική ανάγκη, είναι ζήτημα Δημοκρατίας και ορθής κοινοβουλευτικής λογοδοσίας.
Διονύσης – Χαράλαμπος Καλαματιανός
Βουλευτής Ηλείας ΣΥΡΙΖΑ.