Την κατάργηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πύργου και την ίδρυση Οργανισμού Λιμένος Κατακόλου ζητά με ερώτησή του στον υπουργό Ναυτιλίας ο βουλευτής Ηλείας της ΝΔ
Την κατάργηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πύργου και την ίδρυση Οργανισμού Λιμένος Κατακόλου, ως φορέα διαχείρισης και εκμετάλλευσης του λιμανιού, ζητεί με ερώτησή του προς τον υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Πλακιωτάκη, ο βουλευτής Ηλείας της Νέας Δημοκρατίας και πρώην υπουργός Κώστας Τζαβάρας. Όπως επισημαίνει, η σωρεία των χονδροειδών παραλείψεων και των άστοχων μέχρι σήμερα ενεργειών του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου αποτελεί τροχοπέδη στην αξιόπιστη λειτουργία και την ανάπτυξη του λιμανιού.
Ειδικότερα μάλιστα αναφέρει ότι το λιμάνι του Κατακόλου, πριν από την εκδήλωση της πανδημίας του κορωνοϊού, ήταν ο πέμπτος δημοφιλέστερος προορισμός της χώρας για την ελληνική και τη διεθνή κρουαζιέρα, μετά τον Πειραιά και τρεις νησιωτικούς προορισμούς του Αιγαίου, με πάνω από μισό εκατομμύριο αφίξεις επισκεπτών ετησίως. Αυτοδίκαια λοιπόν αποτελεί λιμάνι διεθνούς ενδιαφέροντος, του οποίου η ανάπτυξη θα επηρεάσει αποφασιστικά τόσο την οικονομία της δυτικής Πελοποννήσου, όσο και την εθνική οικονομία.
Ο Ηλείος βουλευτής επισήμανε όμως ότι παρά τη μεγάλη αυτή σημασία του λιμανιού, ο μέχρι σήμερα φορέας διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσής του, δηλαδή το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πύργου, αδυνατεί να ανταποκριθεί στον μεγάλο αυτό στόχο, και ειδικά το τελευταίο καιρό με την πλημμελή δράση του συστηματικά υπονομεύει, όχι μόνο την ολοκλήρωση του αναπτυξιακού σχεδιασμού του λιμανιού, αλλά και αυτή την ίδια την αξιόπιστη και αποτελεσματική λειτουργία του με βάση τους όρους και τους κανόνες της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας.
Αδιανόητες ελλείψεις και προβλήματα
Ο Κώστας Τζαβάρας παρέθεσε τα σημαντικότερα προβλήματα που ταλανίζουν το λιμάνι, αναφέροντας ότι μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για την πλήρη χωροθέτηση του τουριστικού λιμένα Κατακόλου, δεν εξασφαλίζεται η αποκομιδή των απορριμμάτων και η καθαριότητα του χώρου, δεν υπάρχει ο κατάλληλος ηλεκτροφωτισμός, οι παροχές νερού και ρεύματος στο λιμάνι λειτουργούν χωρίς μετρητές, με ζημιογόνες συνέπειες για τα οικονομικά του φορέα, ενώ δεν έχει μέχρι σήμερα δοθεί η σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου για την ολοκληρωμένη χωρική επέμβαση (Ο.Χ.Ε.) που γίνεται στη χερσαία ζώνη του λιμανιού (α. 18 Ν. 2971/2001).
Επίσης, με ευθύνη του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Πύργου δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα συμμόρφωση με τους ισχύοντες κανόνες του Διεθνούς Κώδικα για την Ασφάλεια των Πλοίων & των Λιμενικών Εγκαταστάσεων (ISPS), καθώς δεν υπάρχει προσωπικό ασφαλείας, δεν υπάρχουν κάμερες ασφαλείας, δεν υπάρχει πλέον υπεύθυνος ασφαλείας λιμενικών εγκαταστάσεων κ.ά. (N. 3622/2007), ελλείψεις αδιανόητες για λιμάνι που αποτελεί κόμβο διεθνούς ναυσιπλοΐας.
Επιπλέον, το λιμάνι δεν διαθέτει σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων, με συνέπεια να είναι διαρκώς έκθετο στην επιβολή προστίμων από το Λιμεναρχείο, να μην μπορεί να εξυπηρετήσει τα αγκυροβολημένα κρουαζιερόπλοια και να θέτει σε διαρκή κίνδυνο την περιβαλλοντική ισορροπία του Ιονίου. Εκτός αυτού, δεν έχει μέχρι σήμερα ληφθεί πιστοποιητικό «ISΟ» για την εκφόρτωση χύδην φορτίων, με συνέπεια να προκαλούνται δυσκολίες στα εμπορικά πλοία που μεταφέρουν τέτοια φορτία, όπως συνέβη τον περασμένο Ιούνιο, όπου τελικά χρειάστηκε να παρέμβει το Λιμεναρχείο Κατακόλου δίνοντας άδεια κατ’ εξαίρεση.
Παράλληλα, ο Κώστας Τζαβάρας στηλίτευσε το γεγονός ότι, ενώ δεν υπάρχει αδειοδοτημένος τουριστικός λιμένας, παρέχονται στη μαρίνα του λιμανιού τουριστικές υπηρεσίες παράνομα, ήτοι με πειρατικό τρόπο, καθώς και το ότι δεν υπάρχει σύμβαση με ανάδοχο για την παραλαβή των πετρελαιοειδών αποβλήτων, στέρεων και υγρών, ούτε αντιρρυπαντικός εξοπλισμός, για να χρησιμοποιηθεί σε περίπτωση που δημιουργηθεί πετρελαιοκηλίδα στο λιμάνι.
Όσον αφορά το κτίριο του Λιμεναρχείου, τόνισε πως έχει χαρακτηριστεί ως επικίνδυνο και ότι δεν διαθέτει πρόσβαση για ΑΜΕΑ, ούτε και ανελκυστήρα για την εξυπηρέτηση μεγάλης ηλικίας ατόμων, υπογραμμίζοντας ότι η συντήρηση και η ευπρέπεια των λιμεναρχείων ανήκει στα Λιμενικά Ταμεία (β.δ. 19/1939).
Ο Ηλείος βουλευτής αναφέρθηκε και στο μεταναστευτικό, επισημαίνοντας την ανυπαρξία υποδομών και μέσων για τη διαχείριση προσφυγικών-μεταναστευτικών ροών από την πλευρά του Ιονίου, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται έκρυθμες καταστάσεις, όπως συνέβη πρόσφατα με τους 76 μετανάστες που φιλοξενήθηκαν στο λιμάνι και αναχώρησαν για την Αθήνα με ίδια μέσα, χωρίς προηγουμένως να ελεγχθούν για Covid-19.
Πρόσθεσε, τέλος, ότι δεν έχει μέχρι σήμερα γίνει εκκαθάριση καταγγελιών για κακοδιαχείριση, οι οποίες έχουν υποβληθεί κατά το παρελθόν και έχουν διαπιστωθεί με πρόσφατο διαχειριστικό έλεγχο, με αποτέλεσμα να πλανάται σε όλη την περιοχή οσμή σκανδάλων που έχει καταρρακώσει το κύρος και την καλή φήμη που οφείλει να έχει ο φορέας διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης ενός εθνικής σημασίας και διεθνούς ενδιαφέροντος λιμανιού όπως είναι το Κατάκολο.
«Οποιαδήποτε παράταση του σημερινού καθεστώτος διαχείρισης και εκμετάλλευσης του λιμανιού του Κατακόλου από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πύργου ισοδυναμεί με αχρήστευση του αναπτυξιακού δυναμισμού ενός εθνικής σημασίας λιμανιού με διεθνές ενδιαφέρον, από το οποίο δικαιολογημένα η οικονομία της ευρύτερης περιοχής της δυτικής Πελοποννήσου περιμένει στο άμεσο μέλλον σημαντικά οφέλη. Ζήτησα από τον υπουργό να μεριμνήσει για την επίλυση όλων των προβλημάτων, να χαρακτηρίσει το Κατάκολο «Λιμένα Διεθνούς Ενδιαφέροντος» και είτε να ιδρύσει Οργανισμό Λιμένος Κατακόλου, στα πρότυπα του Ν. 2932/2001, είτε να το μετατρέψει σε Ανώνυμη Εταιρεία, προκειμένου να μπει σε τροχιά ομαλής λειτουργίας και βιώσιμης ανάπτυξης», δήλωσε.
(Δελτίο Τύπου)